Kasvissyöjälapset ja kotitaloustunti

  • Viestiketjun aloittaja äiskä minäkin
  • Ensimmäinen viesti
Kysyn kanssa.
Mä tahdon kanssa tuetää että pistetäänkö myös muslimit sitten kotitaloustunneilla tekemään ruokaa sianlihasta? Onko teidän mielestä oikein pistää muslimi tekemään sianlihasta ruokaa, vaikkei sitä voikaan itse syödä? Onko se muslimille hyvä kasvattava kokemus tehdä sianlihasta ruokaa? Onko hyvä että muslimi osaa valmistaa sianlihasta ruokaa, jos vaikka joskus muslimi päätyy ravintola-alalle tai jos vaikka muslimi joskus päättää kääntyä kristityksi? Onko muslimin otettava itseään niskasta kiinni ja toisinaan tehtävä jotain omien näkemyksien vastaista ihan vain siksi että koulu nyt vaan ei pysty antamaan muslimin jättää sitä sikaa omasta annoksestaan pois? Ihan oikeasti haluan tähän vastauksen, koska tämä on täysin verrattavissa kasvisruokailijoihin.
 
"..."
Mä tahdon kanssa tuetää että pistetäänkö myös muslimit sitten kotitaloustunneilla tekemään ruokaa sianlihasta? Onko teidän mielestä oikein pistää muslimi tekemään sianlihasta ruokaa, vaikkei sitä voikaan itse syödä? Onko se muslimille hyvä kasvattava kokemus tehdä sianlihasta ruokaa? Onko hyvä että muslimi osaa valmistaa sianlihasta ruokaa, jos vaikka joskus muslimi päätyy ravintola-alalle tai jos vaikka muslimi joskus päättää kääntyä kristityksi? Onko muslimin otettava itseään niskasta kiinni ja toisinaan tehtävä jotain omien näkemyksien vastaista ihan vain siksi että koulu nyt vaan ei pysty antamaan muslimin jättää sitä sikaa omasta annoksestaan pois? Ihan oikeasti haluan tähän vastauksen, koska tämä on täysin verrattavissa kasvisruokailijoihin.
Kyllä ja on hyväksi.
Ihan hyvä jokaiselle opetella suvaitsevaisuutta ja sen maan kulttuuria, missä asuu. Aivan sama, jos minä kristinuskoisena menisin vaikkapa Iraniin kouluun, niin aivan taatusti tyytyisin siellä opiskelemaan heidän määrittelemiä asioitaan, enkä vaatisi, että nyt kyllä laitetaan karjalanpaistia.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
lihansyöjä
Opiskeluaikaan ihmetytti kun köksänope laittoi luokan ainoan kasvissyöjän perkaamaan kaikki kalat. Eri tehtävät siis jaettiin luokan kesken, me toiset väsättiin jotain muusia ja kastiketta. Siinä oli selvästi kiusaamisen makua, ope kun ei kasvissyöntiä hyväksynyt.
 
kasviss
[QUOTE="paula";30366880]Kukaan ei puhu B12-vitamiinista mitään? Jaetaanko niille sitä nappuloina koulussa?
Ennalta ehkäisevä lääkehoito ei toimikaan? | Yle Uutiset | yle.fi[/QUOTE]

Miksi pitäisi puhua B12 vitamiinista? Jos maitotuotteita käyttää, niin niistä sitä saa. Myös kasvimaidoista saa B12 vitamiinia, jos ei mitään eläinperäisiä tuotteita syö. Ja toki löytyy myös niitä B12 vitamiinivalmisteita jos ei sitä jostain syystä muualta tarpeeksi saa.
 
Olen ihan toinen, mutta vastaan silti. Mun yksi ihka oikea vegesukulainen varaa meidän kyläilyjen ajaksi aina myös jotain lihatuotteita, joista laitetaan joihinkin ruokiin meille lihalisukkeet. Itse ei olla pyydetty, mutta hän on huomaavaisesti niin tehnyt. Vastaavasti hänen vierailujen aikana valmistamme sellaista ruokaa, jota hän voi syödä.
Jos vegeruokailija on kasvisruokavaliolla eettisistä syistä, hän ei valmista vierailleen mitään liharuokia. Näin ainakin yleensä. Kasvisruokavaliolla olevia on sadoista eri syistä, ei kaikkien syy olla syömättä lihaa ole eettinen tai aatteellinen. Joillain ei edes ole mitään erityistä syytä. Ja joku taas ei vain pidä lihan mausta. jne jne. Huomaavaisuutta ei ole se, että paistaa pekonia ystävälleen vaan se, että laittaa ruokaa (tai tarjottavaa) jota voi syödä. Jonka on valmistanut niin hyvin kuin osaa.
EIkä ystävyys- tai sukulaisuussuhteissa kai se yhdessä ruokailu ole tärkeintä edes? Jos ruokamaailmat ovat tarpeeksi kaukana toisistaan on varmaan parempi, että syödään eri porukoissa..
 
Jos vegeruokailija on kasvisruokavaliolla eettisistä syistä, hän ei valmista vierailleen mitään liharuokia. Näin ainakin yleensä. Kasvisruokavaliolla olevia on sadoista eri syistä, ei kaikkien syy olla syömättä lihaa ole eettinen tai aatteellinen. Joillain ei edes ole mitään erityistä syytä. Ja joku taas ei vain pidä lihan mausta. jne jne. Huomaavaisuutta ei ole se, että paistaa pekonia ystävälleen vaan se, että laittaa ruokaa (tai tarjottavaa) jota voi syödä. Jonka on valmistanut niin hyvin kuin osaa.
EIkä ystävyys- tai sukulaisuussuhteissa kai se yhdessä ruokailu ole tärkeintä edes? Jos ruokamaailmat ovat tarpeeksi kaukana toisistaan on varmaan parempi, että syödään eri porukoissa..
Meillä oli ala-asteella koulunkeittäjä kasvisyöjä. Mutta hän teki lihasta ja kalasta ruokaa koululaisille. Tosin kaikki ikkunat ja ovet auki, koska ei kestänyt sitä hajua.

Silloin kouluilla oli vielä keittiöt, joissa ruoka tehtiin itse alusta loppuun.
 
Vierass
Mä tahdon kanssa tuetää että pistetäänkö myös muslimit sitten kotitaloustunneilla tekemään ruokaa sianlihasta? Onko teidän mielestä oikein pistää muslimi tekemään sianlihasta ruokaa, vaikkei sitä voikaan itse syödä? Onko se muslimille hyvä kasvattava kokemus tehdä sianlihasta ruokaa? Onko hyvä että muslimi osaa valmistaa sianlihasta ruokaa, jos vaikka joskus muslimi päätyy ravintola-alalle tai jos vaikka muslimi joskus päättää kääntyä kristityksi? Onko muslimin otettava itseään niskasta kiinni ja toisinaan tehtävä jotain omien näkemyksien vastaista ihan vain siksi että koulu nyt vaan ei pysty antamaan muslimin jättää sitä sikaa omasta annoksestaan pois? Ihan oikeasti haluan tähän vastauksen, koska tämä on täysin verrattavissa kasvisruokailijoihin.
Ainakin turkkilaisten pitämistä ravintoloista olen saanut kinkkupizzaa ja porsaanleikkeleitä yms. Heidän uskontoaan en ole kysellyt, mutta ketään suomalaisen näköistä siellä ei ole ollut käsittelemässä lihaa.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
nohh
Olen ihan toinen, mutta vastaan silti. Mun yksi ihka oikea vegesukulainen varaa meidän kyläilyjen ajaksi aina myös jotain lihatuotteita, joista laitetaan joihinkin ruokiin meille lihalisukkeet. Itse ei olla pyydetty, mutta hän on huomaavaisesti niin tehnyt. Vastaavasti hänen vierailujen aikana valmistamme sellaista ruokaa, jota hän voi syödä.
Tuohan on ihan kiva, jos hän osaa lihaa valmistaa ja haluaa noin tehdä. Itse tosin vieraan asemassa varmaan sanoisin, että turha hänen on lihaa ostaa meitä varten, vaan voisimme aivan hyvin syödä heidän normaalia ruokaansa.
 
"äiti minäkin"
[QUOTEj=lihansyöjä;30366922]Opiskeluaikaan ihmetytti kun köksänope laittoi luokan ainoan kasvissyöjän perkaamaan kaikki kalat. Eri tehtävät siis jaettiin luokan kesken, me toiset väsättiin jotain muusia ja kastiketta. Siinä oli selvästi kiusaamisen makua, ope kun ei kasvissyöntiä hyväksynyt.[/QUOTE]

jotkuthan siis luulevat, että kala on kasvis. Kasvissyöjän eteen tuodaan kalaa tai,jotain nilviäisiä merestä. Mut joo, toi kuulostaa tahalliselta simputukselta, johon tuskin liittyy mitään kasvatuksellista tavoitta.
 
"hmm"
Ainakin turkkilaisten pitämistä ravintoloista olen saanut kinkkupizzaa ja porsaanleikkeleitä yms. Heidän uskontoaan en ole kysellyt, mutta ketään suomalaisen näköistä siellä ei ole ollut käsittelemässä lihaa.
nuo harvoin ovat kovin uskonnollisia. joitain tunnen, joilla islam on "tapauskonto" kuten useilla suomalaisilla ev.luterilaisuus, mutta eivät tunne siis tarvetta noudattaa tarkemmin käskyjä.
 
iu
Ketjua lukiessa mulle tuli ihan uutena asiana, että on vegaaneja, jotka eivät voi kuljettaa lihaa samassa kassissa tai säilyttää sitä samassa jääkaapissa omien ruokiensa kanssa, saati valmistaa sitä samassa uunissa ja samoilla ruuanlaittovälineillä.

Alkoi kiinnostaa, miten onnistuu ruokailu muualla kuin kotona tai vegeravintolassa? Onko tämä lihan kanssa kontaktiin joutuminen ongelma muuallakin kuin omassa kotona? (Tuntemani kasvissyöjät eivät ole lähellekään näin tarkkoja, siksi oli mulle ihan uutta informaatiota.)
 
vieras--
Jos vegeruokailija on kasvisruokavaliolla eettisistä syistä, hän ei valmista vierailleen mitään liharuokia. Näin ainakin yleensä. Kasvisruokavaliolla olevia on sadoista eri syistä, ei kaikkien syy olla syömättä lihaa ole eettinen tai aatteellinen. Joillain ei edes ole mitään erityistä syytä. Ja joku taas ei vain pidä lihan mausta. jne jne. Huomaavaisuutta ei ole se, että paistaa pekonia ystävälleen vaan se, että laittaa ruokaa (tai tarjottavaa) jota voi syödä. Jonka on valmistanut niin hyvin kuin osaa.
EIkä ystävyys- tai sukulaisuussuhteissa kai se yhdessä ruokailu ole tärkeintä edes? Jos ruokamaailmat ovat tarpeeksi kaukana toisistaan on varmaan parempi, että syödään eri porukoissa..
Eettisistä syistä sukulaiseni on kasvisruokavaliolla ja siitä huolimatta on huomioinut meitä lihalisukkeilla ruuissa. Kaikki veget eivät ole niin kuin sä.
 
[QUOTE="minela";30364663]Tulee vain mieleen, että mikä näiden köksän tuntien tarkoitus on. Jos tarkoituksena on opettaa nöyryyttä ja elämänasennetta tyyliin "teet niin kuin sanotaan, koska niin sanotaan", niin kasvissyöjä kannattaa laittaa tekemään liharuokia.

Jos tarkoituksena on opettaa ruuanlaittoa, terveellisiä ruokatottumuksia ja muita kotitaloustaitoja, en käsitä, miksi kasvissyöjä tekisi liharuokia.

Riippunee vahvasti opettajasta, suostuuko joustamaan. Jos lapsi itse on oma-aloitteinen, ehdottaa vaikkapa itse vaihtoehtoista kasvisruokareseptiä ja tuo ehkä jotain aineksiakin mukanaan (soijarouhetta tms.), onnistuu varmaan todennäköisemmin kuin asenteella "en syö lihaa enkä suostu sitä laittamaankaan"[/QUOTE]

No mun mielestä lasten on ihan hyvä myös oppia, että aina ei voi tehdä just sitä, mitä itse haluaa ja kaikki ei mee ihan just niin, kun itse haluaa.

Ensinnäkin, on sairasta, että vanhemmat pistää lapsensa kasvisruokavaliolle. Toiseksi on sairasta olettaa, että kaikkien pitää hyppiä sen mukaan, mikä villitys tai dieetti Pertin mutsilla on taas ensi viikolla.
 

Yhteistyössä