Kasvissyöjälapset ja kotitaloustunti

  • Viestiketjun aloittaja äiskä minäkin
  • Ensimmäinen viesti
"jaana"
Minä en kyllä suostuisi kasvissyöjänä alkaa mitään kaloja perkaamaan (enkä varsinkaan suolestamaan tms.). Jauhelihan pystyisin ruskistamaan ja sen olen tehnytkin, tai vaikka nakin pistämään uuniin, mutta mitään isoja kalapaloja tai muita fileitä yms en kyllä tekisi. Enkä koskisi lihaan missään vaiheessa. En vaan pysty siihen. Jos lapsi olisi köksöntunneilla niin saisi mun puolesta vaikka lintsata jos joutuisi lihoja vasten tahtoaan käsittelemään.
Musta on käsittämätöntä, että vanhemmat opettaa lapselleen sitä mentaliteettiä, että aina kun tulee jotain epämukavaa tai mitä ei halua tehdä, voi piilotella ja "vaikka lintsata". Mitä jos sen sijaan kannustettais omia lapsia oppimaan uusia asioita? Kyse ei kuitenkaan ole tuon vakavammasta.
 
Äiskä minäkin
[QUOTE="jaana";30364749]no mitäs jos se sun tyttös luokkakaveri ilmottas, että "minä olen lihansyöjä ja mähän en tota kasvisruokaa tee!".
Ei voi koulussa ruveta menemään jokaisen pään mukaan. Mitä haittaa kalan perkaamisesta on? Voi kumpa mulleki se ois koulussa jo opetettu. Olis aikuisiällä ollu helpompaa käsitellä kalaa, kun ois edes jotain pohjatietoa ollut.

Kasvissyöjät ei syö lihaa, käsittääkseni lihaan koskeminen ei kuitenkaan ole kielletty.[/QUOTE]

Ei varmaan ole haittaa kalan perkaamisesta, mutta se vaan voi olla herkemmille aika kamala kokemus. Ja kai "lihansyöjätkin" syövät myös kasviksia? Suurin osa aikuisistakaan ei varmaan perkaa ja suolista kaloja ja napsauttele kalojen päitä käsin poikka.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äiskä minäkin;30364758:
Ei varmaan ole haittaa kalan perkaamisesta, mutta se vaan voi olla herkemmille aika kamala kokemus. Ja kai "lihansyöjätkin" syövät myös kasviksia? Suurin osa aikuisistakaan ei varmaan perkaa ja suolista kaloja ja napsauttele kalojen päitä käsin poikka.
Mun tuttavapiirissä sit sattuu varmaan oleen tosi monta poikkeusyksilöä, kyllä mä ainakin perkaan ja suolistan itse, ei niistä vastapyydetyistä kaloista muuten ruokaa saa. Ja mistään marketista nyt en osta kuin hätätapauksessa, jos kalakauppa on kiinni ja pakkasesta ei löydy sintin sinttiä. Ja nyt puhutaan alle kolmekymppisestä ihmisestä.
 
  • Tykkää
Reactions: Namppis88
"jaana"
Alkuperäinen kirjoittaja Äiskä minäkin;30364758:
Ei varmaan ole haittaa kalan perkaamisesta, mutta se vaan voi olla herkemmille aika kamala kokemus. Ja kai "lihansyöjätkin" syövät myös kasviksia? Suurin osa aikuisistakaan ei varmaan perkaa ja suolista kaloja ja napsauttele kalojen päitä käsin poikka.
Jaa ei vai? o_O Kyllä meillä päin paljonkin harrastetaan kalastusta. 2 ja 5vuotiaatkin meillä jo ovat käyneet kalassa ja ovat kyllä olleet mukana myös perkaamisessa. Missä betonikylässä sä asut, eikö siellä ole vettä jossa voisi käydä kalassa? Ostaako kaikki vaan jotain kalliita lohifileitä eikä halvalla kokonaista lohta? Mä en tiedä ainuttakaan, joka ei olis joskus käyny kalassa tai muutoin perannu kalaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Namppis88 ja dipt
"viekku"
[QUOTE="minela";30364663]

Jos tarkoituksena on opettaa ruuanlaittoa, terveellisiä ruokatottumuksia ja muita kotitaloustaitoja, en käsitä, miksi kasvissyöjä tekisi liharuokia.

[/QUOTE]

Miksi ei tekisi? Kasvissyöjistäkin moni perustaa perheen. Saatta olla, että puoliso syö lihaa ja ehkä haluaa lastenkin olevan sekasyöjiä ainakin aluksi.

Tai meinaatko, ettei kasvissyöjästä voi tulla esim. kokkia?
 
.vieras.
Hei äiskä,

Suomessa kun ei ole tuota koulupakkoa, niin sinähän voit ottaa pilttisi koulusta pois ja järjestää itse tasokkaampaa koulutusta ja kaikki ovat tyytyväisiä. Se köksänopekin.
 
Outlet harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Äiskä minäkin;30364758:
Ei varmaan ole haittaa kalan perkaamisesta, mutta se vaan voi olla herkemmille aika kamala kokemus. Ja kai "lihansyöjätkin" syövät myös kasviksia? Suurin osa aikuisistakaan ei varmaan perkaa ja suolista kaloja ja napsauttele kalojen päitä käsin poikka.
Ei niitä kaloja siellä köksäntunnilla sentään listiä tarvitse :O
Vai että herkemmille kamala kokemus (kun ei ole valmis kalapuikko...?)
Mihin tämä nykymeno "ettei mirkkapetterille vaan tule paha mieli" oikein loppuu?
 
"jaana"
Ei niitä kaloja siellä köksäntunnilla sentään listiä tarvitse :O
Vai että herkemmille kamala kokemus (kun ei ole valmis kalapuikko...?)
Mihin tämä nykymeno "ettei mirkkapetterille vaan tule paha mieli" oikein loppuu?
No näin. Luuleeko lapset nykyään, että kalapuikot ongitaan järvestä ja viedään suoraan kauppaan vai mistä ne kuvittelee kalapuikkojen tulevan? Eikö se ole hyvä, että lapset oppii sen mistä kaikki on peräisin. Luulisi kasvissyöjänkin tämän ymmärtävän.
 
Äiskä minäkin
Ei niitä kaloja siellä köksäntunnilla sentään listiä tarvitse :O
Vai että herkemmille kamala kokemus (kun ei ole valmis kalapuikko...?)
Mihin tämä nykymeno "ettei mirkkapetterille vaan tule paha mieli" oikein loppuu?
Ihanaa tämä erilaisuuden ymmärtäminen täällä palstalla. Joo, on todella epämiellyttävä kokemus napsauttaa kalan pää poikki ja vetää sisälmykset ulos. Moni ostaa kalansa ihan fileenä. Ei lopu mirkkapetterin paha mieli ainakaan opettajan ymmärtämättömyyteen ja simputukseen. Moni masentuu koulussa. Joillain on selviytymiskeinonsa, kuten vaikka suunsoitto muille palstalla asioissa, joissa saa tuntea ylemmyyttä. Osaanpa perata kalan, wau, olen yli-ihminen ja voin vi...tuilla muille ja herkille nuorille.

Mun nuoreni kyntää jo muutenkin aika syvällä mielialoineen joten yritän nyt jotenkin olla tukena edes henkisesti ja ymmärtää, vaikken muuten pystyiskään auttamaan,
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äiskä minäkin;30364792:
Ihanaa tämä erilaisuuden ymmärtäminen täällä palstalla. Joo, on todella epämiellyttävä kokemus napsauttaa kalan pää poikki ja vetää sisälmykset ulos. Moni ostaa kalansa ihan fileenä. Ei lopu mirkkapetterin paha mieli ainakaan opettajan ymmärtämättömyyteen ja simputukseen. Moni masentuu koulussa. Joillain on selviytymiskeinonsa, kuten vaikka suunsoitto muille palstalla asioissa, joissa saa tuntea ylemmyyttä. Osaanpa perata kalan, wau, olen yli-ihminen ja voin vi...tuilla muille ja herkille nuorille.

Mun nuoreni kyntää jo muutenkin aika syvällä mielialoineen joten yritän nyt jotenkin olla tukena edes henkisesti ja ymmärtää, vaikken muuten pystyiskään auttamaan,
No aika moni osaa perata kalan. Ei kuitenkaan tarvitse olla kasvissyöjä, että kalan perkaaminen tuntuu jostakusta epämiellyttävältä. Mulle se ei ole iso juttu, kun pienestä pitäen perannut niitä, mutta en minäkään riemusta pomppinut kun rottaa preparoitiin bilsan tunnilla. Se oli mulle iso juttu, selvisin siitä ja olin ylpeä itsestäni. En olisi mennyt edes tunnille jos mulla olis ollut vaihtoehto.

EDIT// mutta tietysti jos se on jo lähtökohtaisesti kotoa opetettu, että hyi hyi ällöö yök, niin eipä varmaan onnistumisestakaan kehuta ja rohkaista yrittämään
 
Viimeksi muokattu:
"jaana"
Alkuperäinen kirjoittaja Äiskä minäkin;30364792:
Ihanaa tämä erilaisuuden ymmärtäminen täällä palstalla. Joo, on todella epämiellyttävä kokemus napsauttaa kalan pää poikki ja vetää sisälmykset ulos. Moni ostaa kalansa ihan fileenä. Ei lopu mirkkapetterin paha mieli ainakaan opettajan ymmärtämättömyyteen ja simputukseen. Moni masentuu koulussa. Joillain on selviytymiskeinonsa, kuten vaikka suunsoitto muille palstalla asioissa, joissa saa tuntea ylemmyyttä. Osaanpa perata kalan, wau, olen yli-ihminen ja voin vi...tuilla muille ja herkille nuorille.

Mun nuoreni kyntää jo muutenkin aika syvällä mielialoineen joten yritän nyt jotenkin olla tukena edes henkisesti ja ymmärtää, vaikken muuten pystyiskään auttamaan,
Kun muillakin (myös sekasyöjillä) on joskus asioita, joita eivät tahdo tehdä. Ei kaikki tahdo perata sitä kalaa. Mutta sitten kokee onnea, kun pystyykin siihen eikä se ollutkaan iso juttu. Kasvissyönti ei ole syy saada lupaa jäädä pois tommosesta koska sekasyöjätkään eivät siihen lupaa saa vaikka inhottaisikin.

Vahvistat lastasi ja olet tukea parhaiten niin, että kannustat ja opetat, että on hyvä oppia monenlaisia asioita ja itsensä ylittämisestä saa onnistumisen tunteita. Se, että vellot samassa paskassa kuin lapsesi, ei auta häntä. Se vaan pahentaa tilannetta, kun lapsesi alkaa sen takia velloa vieläkin enemmän.
 
"rrr"
No kyllä mä voisin kuvitella että kasvissyöjälle voi lihan käsittely olla oikeasti todella hankalaa, varsinkin jos taustalla on vähänkään eettiset syyt. Hankala käsittää sellaisten ihmisten asennetta jotka ei tuollaista voi ymmärtää.

Tsemppiä ap:n tyttärelle, toivottavasti saat valettua häneen rohkeutta!
Uskaltaisiko hän esim käydä rehtorilta kysymässä miten "säännöt" tällaisen suhteen menee? Tai antaisiko hän sinulle luvan soittaa vaikka kunnan johonkin koulutoimeen tms ja kysellä tuosta? Miettikää tosiaan ehdotuksia erilaisiin kompromisseihin jos mahdollista. Kotitalous on kuitenkin parhaimmillaan tosi hyödyllinen ja paljon antava kouluaine, ikävää jos koko vuosi on pelkkää taistelua.
 
Äiskä minäkin
[QUOTE="jaana";30364809]Kun muillakin (myös sekasyöjillä) on joskus asioita, joita eivät tahdo tehdä. Ei kaikki tahdo perata sitä kalaa. Mutta sitten kokee onnea, kun pystyykin siihen eikä se ollutkaan iso juttu. Kasvissyönti ei ole syy saada lupaa jäädä pois tommosesta koska sekasyöjätkään eivät siihen lupaa saa vaikka inhottaisikin.

Vahvistat lastasi ja olet tukea parhaiten niin, että kannustat ja opetat, että on hyvä oppia monenlaisia asioita ja itsensä ylittämisestä saa onnistumisen tunteita. Se, että vellot samassa paskassa kuin lapsesi, ei auta häntä. Se vaan pahentaa tilannetta, kun lapsesi alkaa sen takia velloa vieläkin enemmän.[/QUOTE]

Kiitos tästä "vellot samassa paskassa" kommentista, joka todellakin antaa onnistumisen tunteita. Toivottavasti tunnet ylittäneesi itsesi ja saaneesi onnistumisfiilareita näistä korkeatasoisista näkemyksistäsi. Onkohan sulta jäänyt pienenä saamatta koulussa ja/tai kotona ymmärtämystä vai onks aina vaan pitänyt ylittää itseään ja ohittaa tunteensa ja ennen kaikkea halveksia muiden tunteita. No koitahan pärjätä, me ei kyllä vellota missään paskassa vaikkei haluta suolistaa limatuubeja.
 
äetee
Alkuperäinen kirjoittaja Äiskä minäkin;30364792:
Ihanaa tämä erilaisuuden ymmärtäminen täällä palstalla. Joo, on todella epämiellyttävä kokemus napsauttaa kalan pää poikki ja vetää sisälmykset ulos. Moni ostaa kalansa ihan fileenä. Ei lopu mirkkapetterin paha mieli ainakaan opettajan ymmärtämättömyyteen ja simputukseen. Moni masentuu koulussa. Joillain on selviytymiskeinonsa, kuten vaikka suunsoitto muille palstalla asioissa, joissa saa tuntea ylemmyyttä. Osaanpa perata kalan, wau, olen yli-ihminen ja voin vi...tuilla muille ja herkille nuorille.

Mun nuoreni kyntää jo muutenkin aika syvällä mielialoineen joten yritän nyt jotenkin olla tukena edes henkisesti ja ymmärtää, vaikken muuten pystyiskään auttamaan,
Mä äitinä ajattelen tukevani lapsiani parhaiten, kun kannustan siinä mikä tuntuu vaikealta. Se kalan perkaaminen voi tuntua vege teinistä tosi tarpeettomalta, mutta oikeasti ne on taitoja joita elämässä voi tarvita. Koulussa nyt joutuu joskus tekemään asioita oman mukavuusalueen ulkopuolelta. Ajattele myös sitä opettajaa, joka yrittää opettaa jokaiselle parhaansa mukaan taitoja. Määrärahat on pieniä ja erityisruokavalioita on älyttömästi. Eikö ole järkevintä opettaa ne kokkaustaidot ja joka haluaa syödä niin syö. Kaikki on kuitenkin saaneet sen opetuksen. Näin mä koen asian. Ei kannata tehdä tuosta elämään suurempaa asiaa.
 
  • Tykkää
Reactions: ilaria
"northern soul"
Ma en suostunut mihinkaan kalan perkaamisiin tai sammakon leikkelyyn ja ei siita mitaan opettaja sanonut tai tullut mitaan seuraamuksia.

Nyt olen 32v ja en koe, etta olisin jotenkin taidoiltani tai tiedoiltani vajaa.
 
Outlet harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Äiskä minäkin;30364792:
Ihanaa tämä erilaisuuden ymmärtäminen täällä palstalla. Joo, on todella epämiellyttävä kokemus napsauttaa kalan pää poikki ja vetää sisälmykset ulos. Moni ostaa kalansa ihan fileenä. Ei lopu mirkkapetterin paha mieli ainakaan opettajan ymmärtämättömyyteen ja simputukseen. Moni masentuu koulussa. Joillain on selviytymiskeinonsa, kuten vaikka suunsoitto muille palstalla asioissa, joissa saa tuntea ylemmyyttä. Osaanpa perata kalan, wau, olen yli-ihminen ja voin vi...tuilla muille ja herkille nuorille.

Mun nuoreni kyntää jo muutenkin aika syvällä mielialoineen joten yritän nyt jotenkin olla tukena edes henkisesti ja ymmärtää, vaikken muuten pystyiskään auttamaan,
Tiedätkö, et todellakaan auta lastasi sillä että voivottelet kuinka kamalaa se on, kun joutuu köksäntunnilla perkaamaan kalaa tai laittamaan liharuokaa. Taitaa itselläsikin olla hieman taipumusta "syvällä kyntämiseen" jos koet että muut haluavat osoittaa ylemmyyttään sillä että kertovat perkaavansa kalaa.

Ja p.s. omastakin kodista löytyy masennusoireita poteva 12-vuotias, mutta tuen nuorta ihan muulla tavoin kuin toteamalla että ei tarvitse osallistua muiden tavoin koulutöihin ja voivottelemalla että onhan se kamalaa se köksä. Ainakin omani itsetunto kohoaa sillä, että huomaa pärjäävänsä ja oppivansa uusia asioita.
 
vierass
Kullakin köksän tunnnilla on oma teemansa, myös esimerkiksi perinneruoat. Ei tullut silloin teininä mieleenkään syödä jotain kaljavelliä tai klimppisoppaa, tosin vanhemmille ei tullut mieleenkään kitistä etten minä niitä voisi silti tehdä siinä missä muutkin.
 
"jaana"
Alkuperäinen kirjoittaja Äiskä minäkin;30364856:
Kiitos tästä "vellot samassa paskassa" kommentista, joka todellakin antaa onnistumisen tunteita. Toivottavasti tunnet ylittäneesi itsesi ja saaneesi onnistumisfiilareita näistä korkeatasoisista näkemyksistäsi. Onkohan sulta jäänyt pienenä saamatta koulussa ja/tai kotona ymmärtämystä vai onks aina vaan pitänyt ylittää itseään ja ohittaa tunteensa ja ennen kaikkea halveksia muiden tunteita. No koitahan pärjätä, me ei kyllä vellota missään paskassa vaikkei haluta suolistaa limatuubeja.
Itsehän sanoit, että nuoresi on todella syvällä mielialassa, herkkä ja masennusta tms. Annoit ymmärtää, että nuoresi velloo ajatuksissaan. Siksi sanoin, että älä lähde mukaan samaan vellomiseen. Se ei auta nuortasi. Sinun on kannustettava nuorta.
 
Miksei me praparoitu bilsan tunnilla mitään??? Ne silakat kyllä duunattiin kotitaloudessa, nythän sen osaan ja ihan näppärästi. Tosin en ikinä sen jälkeen ole syönyt silakkaa enkä juuri muutakaan kalaa kun en tykkää. Mut osaan valmistaa niille jotka sitä haluaa syödä. Siks.
 
noh.
[QUOTE="jaana";30364756]Musta on käsittämätöntä, että vanhemmat opettaa lapselleen sitä mentaliteettiä, että aina kun tulee jotain epämukavaa tai mitä ei halua tehdä, voi piilotella ja "vaikka lintsata". Mitä jos sen sijaan kannustettais omia lapsia oppimaan uusia asioita? Kyse ei kuitenkaan ole tuon vakavammasta.[/QUOTE]

Ei tuo tarkoita ettäkö joka asiassa antaisin samalla tavalla periksi. Mun mielestä nyt se vaan on iso asia, jos joku ei tahdo lihaa syödä tai olla millään tavalla osallisena lihantuotannossa, että pitäisi väkisin alkaa lihaa käsittelemään.
 
kasvis
Kävin yläasteeni yli 15v sitten eikä minun tarvinnu tehä liha/kalajuttuja. Tein kasvisversioita ja kuuntelin/katselin kun opeteltiin esim kalan laittamista, mutta minun ei tarvinnut osallistua, sen verran seurasin että tiesin jos kokeessa esim kysyttiin. Opettaja suhtautui ymmärtäväisesti kasvissyöntiin kun itsekin oli kasvissyöjä.
 
vierass
Ei tuo tarkoita ettäkö joka asiassa antaisin samalla tavalla periksi. Mun mielestä nyt se vaan on iso asia, jos joku ei tahdo lihaa syödä tai olla millään tavalla osallisena lihantuotannossa, että pitäisi väkisin alkaa lihaa käsittelemään.
Elämä on... jos tekee valintoja jotka sotivat yleistä käytäntöä vastaan, niin silloin on oltava myös valmiina ottamaan vastaan mitä asia tuo tullessaan. Joko käsittelee lihaa tai sitten tekee lakon, eikä käsittele ja katsoo seuraamukset sitten että kuinka kävi.
 
Minä en kyllä suostuisi kasvissyöjänä alkaa mitään kaloja perkaamaan (enkä varsinkaan suolestamaan tms.). Jauhelihan pystyisin ruskistamaan ja sen olen tehnytkin, tai vaikka nakin pistämään uuniin, mutta mitään isoja kalapaloja tai muita fileitä yms en kyllä tekisi. Enkä koskisi lihaan missään vaiheessa. En vaan pysty siihen. Jos lapsi olisi köksöntunneilla niin saisi mun puolesta vaikka lintsata jos joutuisi lihoja vasten tahtoaan käsittelemään.
Vahva peesi.
 
Ei tuo tarkoita ettäkö joka asiassa antaisin samalla tavalla periksi. Mun mielestä nyt se vaan on iso asia, jos joku ei tahdo lihaa syödä tai olla millään tavalla osallisena lihantuotannossa, että pitäisi väkisin alkaa lihaa käsittelemään.
No näissä on aina kaksi puolta, tällä hetkellä suurin osa pyydetyistä silakoista menee turkiseläinten ruuaksi, kun kyseinen kala, "limatuubi" ei kelpaa suomalaisille.

Edit// Että mun mielestä on ihan hyvä, että nää silakanperkaukset viedään kouluihin ja tutuksi oppilaille. Toki siitä voi olla montaa mieltä, että kuinka järkevää pakottaminen on.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä