Kysy superlihavalta mitä vaan!

  • Viestiketjun aloittaja Iso, isompi, isoin
  • Ensimmäinen viesti
ends
Erittäin ylipainoiset lapset saavat minut surulliseksi, koska tiedän että asia tulee aiheuttamaan ongelmia heidän elämässään. Painoon kannattaisi ehdottomasti puuttua mahdollisimman aikaisin, koska ennaltaehkäisy on helpompaa kuin lihavan lapsen laihduttaminen. Mutta puuttuminen pitäisi tehdä niin, että lasta ei syyllistetä painosta, eikä häntä saada jotenkin ajattelemaan että koko asia on hänen vikansa. Koska vanhemmilta ne ruokailutottumukset opitaan, ja jos kotona ei ole herkkuja, niin lapsi ei niitä herkkuja pysty syömään (ainakaan ennen kuin alkaa itse käydä kaupassa omilla rahoilla).

Sanoisin, että minun ohjeeni olisi kai että lapselle kannattaisi syöttää tarpeeksi laadukasta ruokaa ja paljon vihanneksia (ei eineksiä tai light-tuotteita!), ja jättää herkut kauppaan ihan koko perheen osalta. Vanhempien pitäisi itsekin noudattaa terveellisiä ruokailutottumuksia, eikä esim. syödä salaa öisin herkkuja. Lapsi kyllä huomaa sen.

Varmaan helpommin sanottu kuin tehty...
Ongelma on siinä, että epigeneettinen ohjelmoituminen voi juontaa juurensa jo isovanhemmista. Eli jos esivanhemmat ovat kärsineet ruoan puutteesta, voi lapsenlapsesta tulla lihava. Äidin ekan kolmanneksen aikana jos äiti dieettaa, sikiö luulee syntyvänsä alienergiseen maailmaan ja kytkee lihomisgeenit päälle. Se genetiikasta.

Synnytystapakin vaikuttaa: jos saa syntymässään terveen mikrobiomin, on laihempi kuin ne, joilla on esim. antibiootein "kavennettu" mikrobiomi. Nykyisin tiedetään, että lihavilla on esimerkiksi akkermansia muciniphila-bakteeristossa ongelmia (Akkermansia muciniphila - Wikipedia, the free encyclopedia) ja itse asiassa ulosteen siirrolla EHKÄ voidaan saada ihminen laihtumaan (ts. tuhotaan entinen suolistofloora ja siirretään terveen laihan sukulaisen ulostetta lihavaan).

Fruktoosi tiedetään olevan lihavuuden taustalla ja lastenruoathan pursuavat Pilteistä ja Bonista lähtien fruktoosia.

Vanhemmat siis voivat vaikuttaa merkittävästi lapsen tulevaisuuteen. Tärkeintä olisi olla luonnonmukainen, imettää pitkään ja valita sellaisia safkoja, jotka eivät sotke pysyvästi aivokemiaa tai suolistoflooran toimintaa. Kannattaa tarkkailla luontoa, miten esi-isät ovat eläneet ja pärjänneet, sillä geenimme ovat adaptoituneet n. 1000 vuotta sitten vallinneisiin olosuhteisiin (geenit mukautuvat hitaasti ympäristöön, vaikkakin geenien toiminnan rajoissa voimme hetkellisesti kestääkin rajumpiakin muutoksia).
 
Iso, isompi, isoin
Kun vertaat itseäsi Pipsaan, oletko samankokoinen / pienempi / suurempi?

Värikäs Elämäni
Vaikea sanoa, kun en tiedä hänen pituuttaan ja noissa kuvissa ei oikein ole mitään vertailukohdetta esim. toiseen ihmiseen tai huonekaluihin tai johonkin. Mutta sanoisin että olen reippaasti isompi kuin kuvan nainen. Vaikka hänellä on paljon pehmustetta jaloissa ja käsivarsissa, niin keskivartalo näyttää melko timmiltä ja vyötärö erottuu selkeästi. Todennäköisesti minua pienempi, siis.
 
"Piia"
Mikset pyydä lääkäriltä lihavuusleikkaukseen? Mää kävin vatsalaukun pienennyksen, laihduin 60kg vuodessa. Nyt painan 70kg, harrastan 4krt viikossa kävelyä, kuntosalia, jumppia. Elämänlaatu parani täysin, jaksaa, itsetunto 10, uusia ihmisiä ympärillä, uus työpaikkakin tuli. Mieskin meni vaihtoon :D
 
Iso, isompi, isoin
[QUOTE="utelias";30669863]millaisia ovat annoskokosi[/QUOTE]Liian suuria :D Hmm, vaikea sanoa. Lautaselle nyt mahtuu niin paljon kuin mahtuu. Meillä on Teeman tavallisia ruokalautasia. Jos syön niin paljon kuin haluan, vedän kaksi kukkurallista lautasta. Jos oikein tsemppaan, saan pysyttyä yhdessä.
 
Iso, isompi, isoin
[QUOTE="hmm";30669896]Oletko harkinnut hakautua/hakeutunut jo mahalaukunpienennysleikkaukseen?[/QUOTE]
Olen harkinnut asiaa ja lukenut siitä paljon, mutta tulin siihen tulokseen että en halua leikkausta. Se on liian radikaali.
 
Iso, isompi, isoin
[QUOTE="Piia";30670327]Mikset pyydä lääkäriltä lihavuusleikkaukseen? Mää kävin vatsalaukun pienennyksen, laihduin 60kg vuodessa. Nyt painan 70kg, harrastan 4krt viikossa kävelyä, kuntosalia, jumppia. Elämänlaatu parani täysin, jaksaa, itsetunto 10, uusia ihmisiä ympärillä, uus työpaikkakin tuli. Mieskin meni vaihtoon :D[/QUOTE]
Mahtavaa että olet tyytyväinen :)

Olen kyllä miettinyt asiaa ja lukenut asiasta paljon, niin kirjoja kuin lihavuusleikattujen foorumiakin, mutta tulin siihen tulokseen että en halua leikkausta. Lääkärin kanssa en ole asiasta enemmältä jutellut. Kuten taisin jo jossain vaiheessa sanoa, asia ohitettiin lääkärillä sillä, että lääkäri totesi että hän ei suosittelisi leikkausta minulle. En kysynyt enempää että miksi ei, koska en itsekään leikkausta halua.
 
"Piia"
Toiset lääkärit ei suosittele, toiset suosittelee. Tapasin ennen päätöstäni leikattuja kun epäröin, ne tavatessa 100% varmistui että menen ja kannatti. Tuli elinvuosiakin varmaan 20v lisää, terveyttä.
 
Iso, isompi, isoin
[QUOTE="Piia";30670341]Toiset lääkärit ei suosittele, toiset suosittelee. Tapasin ennen päätöstäni leikattuja kun epäröin, ne tavatessa 100% varmistui että menen ja kannatti. Tuli elinvuosiakin varmaan 20v lisää, terveyttä.[/QUOTE]
Leikkaus on varmaan joillekin ihmisille juuri se oikea ratkaisu :) Minä olen sitä mieltä että se ei ole minulle sopiva ratkaisu, ja samoin tosiaan lääkärini :) Olen kyllä lihavuusleikattuja tavannut ja jutellutkin aiheesta. Ne, joilla kaikki on mennyt hyvin, ovat tietenkin tyytyväisiä, mutta sitten on tämä toinen puoli, ne jotka eivät ole leikkauksen jälkeen tervettä päivää nähneet. Puhumattakaan sitten psyykkisen puolen ongelmista, mitä leikkaus on osalle tuonut mukanaan. Ainoa tilanne jossa voisin itse kuvitella suostuvani leikkaukseen on jos sairastun vakavasti ja painoa pitäisi saada nopeasti pois keinolla millä hyvällä. Muuten en.
 
Iso, isompi, isoin
Alkuperäinen kirjoittaja Pläskia;30670383:
Radikaali miten? Et ehkä ymmärrä, kuinka noin massiivi ylipaino vaikuttaa terveyteen ja elinikään?
Oletkohan ymmärtänyt, että kyseessä ei ole mikään pieni rutiinileikkaus? Siihenkin ihan oikeasti kuolee ihmisiä.

Leikkauksessa otetaan terveet, normaalisti toimivat sisuskalut ja leikellään ne niin, että ne eivät toimi enää oikein. Esim. vitamiinilisiä joutuvat leikatut ottamaan purkista elämänsä loppuun. Hyöty esim. diabeteksen parantajana on monella osoittautunut tilapäiseksi.

Tällainen silpominen on mielestäni verrattavissa vaikkapa tyttöjen ympärileikkaukseen tai kiinalaisten muinaiseen jalkojen sitomiseen. Jos joku sitä itselleen haluaa tehdä, ja kokee sen hyväksi asiaksi, niin mielestäni saavat sen tehdä. Minulle ei sitä tehdä.
 
"Piia"
Tuota leikkausta ei tehtäis, jos siitä enemmän haittaa on kun hyötyä! Koetko rankaksi ottaa vitamiinit aamulla? Mutta et koe raskaaks syödä lavallisen ruokaa, okeiiii:D Sinuna harkitsisin vielä, koska tuo ylipainosi on todella vaarallinen. En usko, että hyvistä eläkepäivistä pääset nauttimaan.


Ei kellään ylipainosella oo hyvä olla, vaikka muuta väitetään. Sun kokoisella on varmasti raskasta kävely, kyykkiminen, hengästyy nopeeta, puuskuttaa. Sekö on hienoa :(
 
Iso, isompi, isoin
[QUOTE="Piia";30670570]Tuota leikkausta ei tehtäis, jos siitä enemmän haittaa on kun hyötyä! Koetko rankaksi ottaa vitamiinit aamulla? Mutta et koe raskaaks syödä lavallisen ruokaa, okeiiii:D Sinuna harkitsisin vielä, koska tuo ylipainosi on todella vaarallinen. En usko, että hyvistä eläkepäivistä pääset nauttimaan.


Ei kellään ylipainosella oo hyvä olla, vaikka muuta väitetään. Sun kokoisella on varmasti raskasta kävely, kyykkiminen, hengästyy nopeeta, puuskuttaa. Sekö on hienoa :([/QUOTE]

Piia, minähän sanoin että tosi mahtavaa, jos sinä olet omaan ratkaisuusi tyytyväinen. Miksi sinä et voi hyväksyä minun ratkaisuani? Olen sitä jo sinulle perustellut. Usko pois, olen lukenut aiheesta todella paljon, ja mitä enemmän luen, sitä enemmän tulen siihen tulokseen että en leikkausta halua. Hienoa, että se on tuonut sinulle paremman elämän, ja ymmärrän että haluat jakaa tätä saamaasi hyvää oloa muillekin. Toivon kuitenkin, että voit kunnioittaa sitä, että eri ihmisillä on asiasta erilainen mielipide.

Jos terveyteni jossain vaiheessa radikaalisti huononee, ja leikkaus alkaa vaikuttaa paremmalta vaihtoehdolta, voin toki harkita asiaa uudestaan. Siinä vaiheessa onkin taas ehtinyt kertyä lisää tietoa leikkauksen pitkäaikaisista vaikutuksista.

Ja vitamiineista: rehellisesti ja käsi sydämellä, tunnen itseni niin hyvin, että tiedän että vitamiinien ottaminen jäisi unholaan viimeistään parin vuoden kuluttua.
 
Iso, isompi, isoin
[QUOTE="Piia";30670591]Mää söin ennen leikkausta 10v joka aamu C- vitamiinia, B, Mölleria. Sitä en nää ongelmana.

Ei tyrikkä vaikka et mene leikkaukseen. Omapa on terveytesi, jaksaminen.[/QUOTE]Kiitos kommenteistasi, arvostan sitä että haluat hyvää :flower:
 
"hmmm"
[QUOTE="Marjis";30668977]mielestäni olet laiha :)
mulla paino 240kg ja pituutta 165
olen myös onnellinen mutta vasta sitten täysin tyytyväinen kun 250kg menee rikki :)
olen siis tahtoen lihava ja mieskin kannustaa siihen.
onkohan sulla sama mission,lisää vaan painoa?[/QUOTE]

Millaista on rakkaus joka kannustaa ihmisen päätyvän ennen aikaiseen hautaan?
Muuten en syyllistä ylipainosta, olen itsekkin ylipainoinen.
 
Iso, isompi, isoin
Hmm, huomasit varmaan että tuon lainaamasi kirjoittaja en ollut minä? Mutta kiinnostava kysymys.

Todennäköisestihän tuon kirjoittaja vain halusi provosoida keksityllä jutulla, mutta onhan tuon tyyppisiä ihmisiä kai oikeastikin olemassa. Ehkäpä siinä on sitten lähdetty toteuttamaan yhteistä fantasiaa seurauksista valittamatta. Tai ehkä suhde on epäterve, ja dominoiva osapuoli tavallaan pitää toista omaisuutenaan, jolle voi tehdä mitä haluaa. Pitäisi varmaan katsoa jokaista pariskuntaa erikseen.
 
"utelias"
itse en ole ylipainoinen, mutta joskus huolestuttaa syomieni herkkujen maara. viikonloppuisin syodaan miehen kanssa yhdessa esim. pe suklaalevy ja iso limsapullo, la 400 g karkkipussi ja iso limsapullo, su roskaruokaa ja taas herkkuja. viikolla yritetaan pysya ilman herkkuja. kuinka paljon ja usein herkuttelet?

ja toinen kysymys. luuletko, etta ylipainolla on vaikutusta lapsettomuuteen vai onko syyt muualla?
 
Iso, isompi, isoin
Alkuperäinen kirjoittaja rasvaa lisää;30674004:
Miksi et karppaa?
Olen kyllä kokeillut tätäkin. Karppasin jossain vaiheessa nelisen kuukautta. Lopputuloksena oli, että paino putosi 5-7 kg melko nopeasti, jonka jälkeen se pysyi loppuajan samassa. Koko ajan kärsin pahasta närästyksestä, joka loppui vasta kun karppaus loppui. Ei siis oikein sopinut minulle, eikä tuo tulos oikein kannustanut jatkamaan.
 

Yhteistyössä