1-2veen "aamumaito" sänkyyn?!

hei!

onko muita, jotka antava sänkyyn lapsilleen maidon aamulla/aamuyöllä vielä tämän ikäisinä siis yhden - jopa päälle kahden vuoden iässä? meidän lapset ovat noin puolitoista ja kaksi ja puoli ja molemmat saavat noin 6 aikaan maidon ja jatkavat sitten uniaan noin 8-9.

jos näin en toimi - herättävät huudolla toisensa ja sitten noustaa kuudelta - päivärytmit menevät sekaisin ja lapset ovat tietenkin itkuisia huonojen unien jälkeen. pitäisikö nyt kuitenkin jaksaa ne huudot ja koittaa vaan rytmittää niitä päiviä sitten mahdollisuuksien mukaan. väsyttää kyllä todella paljon koko ajatuskin - muutenkin tuo nukkuminen on vähän niin ja näin tämän uuden raskauden vuoksi. toisaalta olisi hienoa jos lapset nukkuisivat yönsä sitten tämän uuden vauvan saavuttua...eli siis tiedän itsekin vastauksen - nyt olisi hyvä aika jättää nuo maidot pois... :whistle: :ashamed: :/
 
Meillä neiti pian 1v2kk saa maidon sänkyyn, tai ei siis kirjaimellisesti sänkyyn vaan sylissä juotetaan. Viime yönä söi 2 aikaan. Ja nyt on kyllä ihan annettu mielihyvin, koska tytöllä on antibioottikuuri päällä, jossa vaaditaan juomaan paljon. Yleensä juo 5-7välillä maidon ja nukkuu vielä tunnista 3tuntiin sen päälle.
 
Tössäle
Meillä poika 1v 2 kk:tta juo edelleen maidon yöllä/aamuyöllä. Aikaisemmin joi aina 6 - 6.30, mutta nyt huutaa sitä usein jo puoli neljän aikoihin. Olen koittanut pitkittää maidon antamista, mutta huuto yltyy aivan hysteeriseksi, ja yleensä hotkii maidon ihan kuin nälkä oikeasti jo olisi.

Olen jo kerran lopettanut tuon maidon antamisen, mutta tosiaan, herättiin aamuisin viimeistään kuudelta ja päivärytmit menivät ihan sekaisin ja päivät oli yhtä kiukuttelua.

 
Meillä 1v 2kk ikäinen laittaa klo:20.00 nukkumaan, vaatii kauhean karjunnan kanssa klo:6.00 maitoa ja jatkaa uniaan 8-9, neuvolassa sanoi, että tuo on täysin ok, koska nuin pitkillä unilla lapsella tulee oikeasti jano/nälkä.

Kokeiltiin yhteen väliin maidon antamisen lopettamista, mutta silloin tilanne meni siihen, että lapsi heräs kuudelta ja oli tosi pahalla tuulella koko aamun, eli sii aamumaidolla mennään =)
 
Meillä lopetettiin yösyötöt 7 kk iässä, eikä sen jälkeen ole saanut kuin korkeintaan vettä öisin ja sitäkin vain silloin kun on kipeä kuten viime yönä. Tyttö syö iltaisin puuroa klo 19:30 ja menee nukkumaan tuntia myöhemmin ja nukkuu 12 h heräilemättä. Ikää kohta 1,5 kk ja näin on mennyt jo monta kuukautta. Minä en todellakaan viitsisi enää mitään maitopulloa antaa noin vanhalle. Tuttipullokin jäi pois jo vuoden iässä. Päätin vain olla antamatta ja aluksi vähän vierasti nokkamukia, mutta se meni äkkiä ohi. En ymmärrä miten jaksatte herätä klo 6 hakemaan maitoa lapsille. Minä nukun itsekin vähintää puol kahdeksaan, kun tämä raskaus väsyttää, joten onneksi en ole taaperolle opettanut moisia syömistapoja aamuyöllä.
 
onneksi olkoon sulle "vieras".Ei kaikki lapset ole samanlaisia!Meidän lapsi herää joskus kuudelta ja olen antanut maitoa,sitten nukutaan taas pari tuntia.Ei se mua haittaa,oikeesti niin joskus en edes muista onko herännyt kuudelta vai ei!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2006 klo 11:16 minä kirjoitti:
onneksi olkoon sulle "vieras".Ei kaikki lapset ole samanlaisia!Meidän lapsi herää joskus kuudelta ja olen antanut maitoa,sitten nukutaan taas pari tuntia.Ei se mua haittaa,oikeesti niin joskus en edes muista onko herännyt kuudelta vai ei!

No, lapset on varmaan erilaisia, mutta mielestäni pystyn omalla toiminnallani jonkun verran vaikuttamaan siihen miten meillä nukutaan. Jos lapsen opettaa siihen, et huutamalla saa maitoa vaikka mihin aikaan yöstä, niin tuskin lapsi siitä edusta kovin helposti luopuu. Ainakan ilman kovaa vastustusta. Eri asia tietenkin on sen ikäinen lapsi, joka vielä tarvitsee yöllä ravintoa, mutta yli vuoden ikäinen, saatikka melkeen kolme vuotias terve lapsi ei todellakaan tarvitse ruokaa tai maitoa yöllä, jos syö normaalisti viisi ateriaa päivässä. Ja jos öisin juo maitoa, niin se täyttää kivasti vatsaa ja sitten ei välttämättä enää ruoka maistukaan päivällä ja sitten on yöllä nälkä. Minä annan korkeintaan vettä öisin ja sekin on poikkeustilanne. Melko äkkiä tuo lapsi silloin 7 kk iässä oppi siihen, et yöllä nukataan.
 
Tössäle
Vieraalle haluaisin minäkin kommentoida. En minäkään "jaksaisi" antaa lapselleni yöllä/aamuyöllä maitoa, mutta vielä vähemmän jaksan/haluan antaa pojan huutaa yöllä kurkku suorana. Jos lapsi jaksaa tunninkin huutaa maitoa, niin kyllä mielestäni silloin sitä kannattaa antaa... Ei meillä koskaan ole tuntia yhtäjaksoisesti huudettu, mutta kahden minuutin välein voi alkaa maitoa pyytämään (ja huutaa kunnolla ja kauan, mikään lohduke ei auta) ja jaksaa kyllä tehdä tätä niin kauan että saa sen pullon. Unta täälläkin tarvitaan, ja näin pääsemme kaikki jatkamaan nukkumista.

Vettä olen koittanut myös antaa, mutta siitä tulee vain kovempi huuto, olisikohan tuolla oikeasti nälkä...

Olisin minäkin todella tyytyväinen, jos meilläkin nukuttaisiin yhtä hyvin kuin teillä. Maidonkin siis olen ottanut jo kerran pois, mutta ei se öihin mitenkään vaikuttanut. Meillä heräillään 1-7 kertaa yössä :( Pojalla on mm. 12 hammasta, eikä yksikään niistä ole tullut ilman yöitkuja, särkylääkkeiden antamisesta huolimatta. Poika on päivisin Kun on vuoden nukkunut itsekin huonosti, ei ole voimia alkaa käymään mitään maitotaisteluja.

Lapset ovat erilaisia ja se kannattaa vain hyväksyä.
 
Tössäle
Uupss... Jäi vähän tuosta lause kesken kun työkaveri tuli samalla juttelemaan.

Eli poika on päisin todellinen ikiliikkuja ja pakkaa yösinkin vipeltämään ainakin unissaan.

Mutta nyt töiden pariin (kotiäitinä olen edelleen, mutta välillä käyn vanhassa kesätyöpaikassani tuurailemassa).
 
Meillä poika 1v.2kk herää yöllä kerran tissille siis imetän vielä ja varmasti pärjäis aamuun asti ilman tissiä mutta se taitaakin lähinnä olla vain tapa.Ja meillä herätään arki aamuisin 6-7 aikaan joten meillä ei harrasteta "aamumaitoa" ja viikonloppuna viimestään 8 aikaan ja sillonkaan ei saa "aamumaitoa"
 
Tänään luovuimme vallan aamumaidosta (1v 2vrk) kun kiinteitä menee turhan hintsusti. Yleensä on syönyt aamupuuron vasta kl 12.30 :eek: Eli nyt emme anna lainkaan aamulla maitoa vaan yritämme tarjota suoraan puuroa ja Jälkkäriksi saa maitoa jos jaksaa.

Meillä tosin heräillään "ihmistenaikoihin" eli kl8. Tuskin jaksaisin kl 5 ruveta mitään puuroja keittelemään :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2006 klo 11:43 Tössäle kirjoitti:
Vieraalle haluaisin minäkin kommentoida. En minäkään "jaksaisi" antaa lapselleni yöllä/aamuyöllä maitoa, mutta vielä vähemmän jaksan/haluan antaa pojan huutaa yöllä kurkku suorana. Jos lapsi jaksaa tunninkin huutaa maitoa, niin kyllä mielestäni silloin sitä kannattaa antaa... Ei meillä koskaan ole tuntia yhtäjaksoisesti huudettu, mutta kahden minuutin välein voi alkaa maitoa pyytämään (ja huutaa kunnolla ja kauan, mikään lohduke ei auta) ja jaksaa kyllä tehdä tätä niin kauan että saa sen pullon. Unta täälläkin tarvitaan, ja näin pääsemme kaikki jatkamaan nukkumista.

Vettä olen koittanut myös antaa, mutta siitä tulee vain kovempi huuto, olisikohan tuolla oikeasti nälkä...

Olisin minäkin todella tyytyväinen, jos meilläkin nukuttaisiin yhtä hyvin kuin teillä. Maidonkin siis olen ottanut jo kerran pois, mutta ei se öihin mitenkään vaikuttanut. Meillä heräillään 1-7 kertaa yössä :( Pojalla on mm. 12 hammasta, eikä yksikään niistä ole tullut ilman yöitkuja, särkylääkkeiden antamisesta huolimatta. Poika on päivisin Kun on vuoden nukkunut itsekin huonosti, ei ole voimia alkaa käymään mitään maitotaisteluja.

Lapset ovat erilaisia ja se kannattaa vain hyväksyä.
Kerran jo jätit yötarjoilut pois ja sitten annoit kuitenkin periksi lapselle? Just, no kukin tavallaan. Minusta sellainen ei ole oikeen loogista lapsen kannalta. Kuten jo aiemmin sanoin lapsi tuskin luopuu saavutetuista eduista kovin helpolla, mutta jos vaan kertakaikkiaan päätät olla syöttämättä yöllä, niin ei se lapsi loputtomiin sitä maitoa vaadi. Syökö päivällä kunnolla vai onko öisin todellakin nälkä? Siitä tulee helposti kierre, et öisin syö ylimääräisesti ja sit ei ole päivällä nälkä ja sen takia yöllä on oikeasti tarve syödä. Mutta ihan miten vaan. Mitäs se muille kuuluu jos joku haluaa tehdä elämänsä hankalaksi. Turha on sitten täällä ihmetellä, et lapsi ei nuku ja itseä väsyttää. Minä olen kotona ja periaatteessa jaksaisin sen takia heräillä öisin, mutta miehen pitää jaksaa nousta töihin aikaisin aamulla, joten meidän perheelle sopii parhaiten se, että kaikki nukkuu heräilemättä ja syömättä öisin.
 
ihana kuulla että muillakin juodaan vielä näitä aamumaitoa.meidän poika täytti viimeviikolla vuoden.herää huutamaan kans aamul n.kuuden aikaan ja sit annan maidon ja jatketaan viel vähän unia 7-8 asti.
ja jokainen tallaa tavallaan.toki tiedän että saisin sen jäämään pois kun antaisin vaan huutaa pari aamua.mut just nyt en jaksa ;) ;)
 
meillä herätään joka aamu klo 5.30-6 ja sen jälkeen juodaan pullollinen maitoa, unia poika ei enää jatka vaikka vapaa päivinä saisikin. aamupala syödään kotona ja hoidossa klo 8, ilman maitoa ei jaksa sinne asti odottaa mutta toisaalta ei suostu sitä aikaisemmin syömäänkään.

samoin illalla nukkumaan mennessä saa pullollisen maitoa. päivällä on todella huono juomaan, siksikin olen antanut vielä maitopullot. yrittettiin olla ilman pulloja, mutta maitoa meni vuorokauden aikaan vain pari hörppyä eikä muutakaan juomista ottanut. meillä ei myöskään joka puuroa keitetä maitoon, niinpä juokoon pullosta niin kalsiumtare täyttyy.

niin ja ikää 1v3kk
 
noku
Meillä on tytöllä vesituttipullo käytössä öisin ja sillä saa unta jatkettua samalla tavalla kuin maidolla. Ei kai sillä muuten mitään väliä ole kumpaa se pullo sisältää (maitoa vai vettä) kun kuitenkin se "palvelus" pitää neidille tehdä - paitsi hampaat säästyy yhdeltä happohyökkäykseltä.
Lähti sitten tuo keskustelu jälleen kerran hakoteille yhden TOSIOSAAJAN ansiosta.. :headwall:
 
mie
Minä olen laiska äiti. En ole milloinkaan antanut kummalekaan tuttipulloa sänkyyn, tulee liikaa sotkua. Esikko lopetti itse yö ruokailun siinä 3 kk ikäisenä, nyt on 2,5 v. Tutti pullo jä haltä kokonaan pois 2v ikäisenä. Kuopukselta lopetin yö tissin annon 6 kk ikäisenä ja häneltä pullokin jäi pois 1v ikäisenä, nyt 1,5 v.

Mun mielestä kannaattaa lopettaa se maidon tarjoilu sinne nänkyyn, nyt enen kuin uusi vauva tulee. paras olisi jos saisi kokonaan vanhemmilta pullot pois hyvissä ajoin ennen vauvan syntymään. Rankkaa varmasti aluksi ainakin on, mutta sitten on vanhempien rytmi korjattu jo enen vauvan syntymää, ei tarvitse sitten enää taistella. Mieti, että sulla voi sitten olla vuoden päästä tilanne, että kaikki kolme huutavat aamumaidon sänkyyn.
 
Juu no kyllä minä vaan jaksan vielä 35 raskausviikollakin nousta antamaan lapselleni maitopullon, jos hän sitä on vailla ja aiheelliseksi tällä kertaa antamisen näen, kuten ylempänä kerroin lääkekuurin takia. :whistle: Turha alkaa analysoida toisten tekemisiä, ethän tiedä mitä kaikilla on takana tässä, meillä esimerkiksi maitopullon poisjättö ei ole niin yksinkertaista tytön todella tiukan kielijänteen takia, jolloin ei ole niin yksinkertaista tämä syömis ja juomispuoli. Ja musta nykyään jo 1v pidetään niiiiin isona, vaaditaan yhtä ja toista jo eikä anneta lapsen olla lapsia :whistle:
 
Tössäle
Vieras: Totta on, ettei ole loogista lopettaa maitoa ja sitten taas alkaa antamaan sitä. Mutta kun kaksi viikkoa pidettiin tätä "yömaidotonta" aikaa, ja koko sen ajan lapsi torkkui pieniä unia pitkin päivää, koska heräsi pari tuntia ennen normaalia heräämisaikaa aamulla (koska ei saanut sitä maitoa). Päivärytmiä ei siis ollut minkäänlaista.

Neuvolassa ollaan tästä asiasta juteltu, ja siellä sanoivat, että on jopa 3 vuotiaita lapsia, jotka yksinkertaisesti heräävät nälkään yöllä. Eikä se kuulemma ole vielä meidän pojan ikäisellä (1v 2kk) paha juttu, jos yhden maidon yöllä/aamuyöllä juo. Neuvolasta KEHOTTIVAT ottamaan maidon takisin kuvioihin, jotta päivärytmi palautuisi. Päivärytmi on kuulemma tärkeämpää tuon ikäisellä kuin yömaidotta oleminen! Ja jos poika on isäänsä tullut, taidan myöhempinä vuosina joutua laittamaan yöksi eväät kylmälaukkuun pojan sängyn viereen (näin mieheni äiti on joutunut tekemään).

Ikävää saada "kaikkitietävää" palautetta ihmiseltä joka ei tiedä taustoja! Moniallergisen lapsen äitinä tiedän, että ruuan suhteen voi olla paljon isompiakin ongelmia kuin yömaidon antaminen! Olen silti iloinen puolestasi, kun teillä on ilmeisesti kaikki sujunut ilman suurempia ongelmia!
 
mie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2006 klo 13:29 Kirsikka kirjoitti:
Juu no kyllä minä vaan jaksan vielä 35 raskausviikollakin nousta antamaan lapselleni maitopullon, jos hän sitä on vailla ja aiheelliseksi tällä kertaa antamisen näen, kuten ylempänä kerroin lääkekuurin takia. :whistle: Turha alkaa analysoida toisten tekemisiä, ethän tiedä mitä kaikilla on takana tässä, meillä esimerkiksi maitopullon poisjättö ei ole niin yksinkertaista tytön todella tiukan kielijänteen takia, jolloin ei ole niin yksinkertaista tämä syömis ja juomispuoli. Ja musta nykyään jo 1v pidetään niiiiin isona, vaaditaan yhtä ja toista jo eikä anneta lapsen olla lapsia :whistle:
en tiedä oli tämä minulle tarkoitettu. Miellä esikolla oli ja on vieläkin vaikka kertaalleen jo leikattu, kireä kielijänne. Mutta ap pyysi vinkkejä ja mielipitetiä. Mun mielestä lapset jotka syövät kiinteiä aterioita päivittäin, eivät tarvitse mitään maitopulloja. Tiedän lapset yksilöitä, mutta jos kolmas tulossa niin eikös jo vähän kannattais vanhempien rytmit pakottaa mieleisekseen?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2006 klo 14:34 Mie kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2006 klo 13:29 Kirsikka kirjoitti:
Juu no kyllä minä vaan jaksan vielä 35 raskausviikollakin nousta antamaan lapselleni maitopullon, jos hän sitä on vailla ja aiheelliseksi tällä kertaa antamisen näen, kuten ylempänä kerroin lääkekuurin takia. :whistle: Turha alkaa analysoida toisten tekemisiä, ethän tiedä mitä kaikilla on takana tässä, meillä esimerkiksi maitopullon poisjättö ei ole niin yksinkertaista tytön todella tiukan kielijänteen takia, jolloin ei ole niin yksinkertaista tämä syömis ja juomispuoli. Ja musta nykyään jo 1v pidetään niiiiin isona, vaaditaan yhtä ja toista jo eikä anneta lapsen olla lapsia :whistle:
Mun mielestä lapset jotka syövät kiinteiä aterioita päivittäin, eivät tarvitse mitään maitopulloja. Tiedän lapset yksilöitä, mutta jos kolmas tulossa niin eikös jo vähän kannattais vanhempien rytmit pakottaa mieleisekseen?

Niin, mutta aina se kiinteä ateria ei ole se pointti, maitoa pitää antaa, jos ei sitä päivällä saada menemään riittävää määrää jo ihan kalsiumin tarpeen vuoksikin. Niin ja ihan neljäs on tulossa, mutta silti meillä saa lapset kasvaa omaa tahtiaan eikä niinkuin aina vanhemmat haluaa lapsen kasvavan ja kehittyvän. Ei asia meitä haittaa, enemmän yöllinen maitopullo näyttää häiritsevän muita mitä meitä :whistle: Ja toisekseen, ihan tarkoituksella meillä saa neiti juoda pullostaan, ettei vielä kuitenkin pientä lasta aleta pitää niiiiin isona vain sen takia että hänestä sattuu tulemaan isosisko. En murehtis vielä 1vuotiaan yöllisiä maitopulloja, 2-3v saattaisin jo murehtia ja niille ne ei enää mielestäni kuulu.
 
Itse en kyllä kutsuisi kuuden aikaan annettua maitopulloa yösyötöksi. Meillä 2 -vuotias saa kuudelta vielä vellipullon! Sen jälkeen poika vielä nukahtaa ja minä saan laittaa esikoista rauhassa kouluun ja juoda kahvit + lukea aamun lehden. Samalla saan ennen koulua vanhimman lapsen kanssa yhteisen turinatuokion. Poika herää sitten puoli kahdeksan maissa iloisena ja virkeänä, jolloin yhteinen hetki hänen kanssaan. Vähän myöhemmin herää sitten keskimmäinen lapsi ja tällaiset tavat sopivat meille oikein hyvin. Kyllähän noita omasta mielestään viisaita neuvojia täällä näkyy riittävän, mutta ei heistä kannata välittää. En ensinkään käsitä, miksi toisten tavoista ja tottumuksista esitetään kärkeviä ja provosoivia kommentteja! Kukin tavallaan. Asiallinen mielipiteiden vaihto unohtuu turhan usein, koska perheiden tilanteet ovat kuitenkin erilaisia ja se mikä sopii omalle perheelle ei sovi välttämättä muille. Täällä on ihan liikaa turhaa kinastelua.
 
Voi kun meidänkin poika (1v2kk) jatkaisi aamulla uniaan maitopullon saatuaan! Herää yleensä klo 6 eikä jatka unia vaikka mikä ois.
Antaisin kyllä ehdottomasti maitopullon, jos sillä saisi pari tunti lisää unta... Eipä tuo vaarallista kuitenkaan ole. Jokainen tekee tavallaan. Sitten alkaisin jo huolestua, jos koululaiselle tarjoiltaisiin yöllä ruokaa/juomaa.
 
krisse-80
Ei todallakaan ole tyttö juonut sängyssä koskaaan! Tosin meillä tyttö lopetti yösyönnit jo 2,5 kk:n iässä muutenkin... Maidot ja ruuat syödään ihan syöttötuolissa istuen keittiössä meillä...
 

Yhteistyössä