11/08 masunkasvattajien murut *huhtikuussa*

huomenta!

Vauvan Rollaattori :LOL: Kuunkulta ihana oot, sain aamun naurut.Tarkoititko taaperokärryä?

Helmi: Toivottavasti paranette piaan :hug:

Meillä ois tänään se fontanellaan meno, kohta lähdetään viemään Leevi mummolaan ja sit ajetaan mun isälle ja otetaan ne siitä kyytiin siis iskä ja sisko(8v).
Ilta ois sit esikko vapaa, mutta suomen peli tulee niin mies tuijottaa sit sitä.Luulenpa että jätän sen Leevin kanssa kotiin ja painun jonkun kaverin luo joka ei ole kiinnostunut jääkiekosta. Mä en siis voi sietää sinä että televisio huutaa ja ukko huutaa ku ottaa sen niin tosissaan. :eek: mut joo loput mitä ajattelen jääkiekosta pitän omana tietonani.

 
Joo Kuunkulta, mullakin heräsi mielikuvat minikokoisesta mummosta rollaattorin kanssa :LOL:

Huomenta siis vaan, minut ajettiin nauttimaan omasta ajasta, kun mies demonstroi keittiössä pojalle miten aamupalaa tehdään (ihana kuunnella yksityiskohtaista selostusta leivän paahtamisesta...). Otin itse pari tuntia sitten "aamuvuoron" Otson puurojen ja pesujen kanssa ja nyt tuli vuoronvaihto =) Oma aika mulle tarkoittaa tietenkin kaksplussaa ja laatuaikaa teidän kanssanne :wave:

Syöttötuolissa ei kyllä vielä tuo istuminen ole kovin vakaata, joten jatkan toistaiseksi sylissä syöttämistä. Syöttiksessä kun poika heiluu ja hosuu edestakaisin, niin lusikka ei tahdo osua suuhun... Meillä ei ole lainkaan sitteriä, joten syli on se vaihtoehto.

Meillä poika on palannut yhteen yösyöttöön, vaikka jo jonkin aikaa nukkui koko yön seitsemään saakka. Nukkumaan mennään klo 21. Nykyään herää neljän-viiden maissa ähkimään ja aina hetkeksi saa tutilla hiljaiseksi, mutta vasta tissi auttaa sitten nukahtamaan uudelleen. Kaikesta päätellen on siis ihan oikeasti nälkä. Sitten nukkuu noin kahdeksaan saakka. Toisaalta tuo on ihan sopiva järjestely, koska ei ole sitten aamulla niin kiljuvan nälkäinen ja voi rauhassa tehdä pesut ja keitellä puurot hyväntuuliselle pojalle.

Helmi, mun alkaa aina sikana tehdä mieli kahvia, kun kerrot miten oot keittänyt aamukahvit :LOL: Odottelen vielä puolisen tuntia, niin juon kahvit samaan aikaan Otson soseiden kanssa. Oon yrittänyt aina ajoittaa niin että joku söisi jotain samaan aikaan pojan kanssa, niin oppisi että ruokailu on sosiaalinen tilanne. Meillä mies vetää aina töissä niin megalounaan, ettei hän syö päivällistä kotona. Eilen ehdotin, voitaisko ottaa ohjelmaan vaikka yhteinen iltapala, niin tulis edes yksi perheen yhteinen ateria pöydän ääressä. Oonko vanhanaikainen?
 
Moro!

Oon niin innoissani kun tein eilen ihan itsetehdyn vaipan! Tein sillä mummun näpsykaavalla minkä Maikki linkkas ja vielä samaan tyylin Maikin kanssa, et lisäsin takakuminauhan ja ompelin nurjat puolet ulospäin ja sit käänsin oikein päin. Meillä ei myöskään saumuria ole. Tänään oli testikäytössä sitten vaippa ja tosi hyvin toimi. Piti pissat hyvin ja kakkakin oli tullut eikä sitäkään ollut vaatteilla saakka niinkuin yleensä! Wuhuu!



Siin se on. Materiaalina oli miehen jostaan vanhasta puuvillaliivistä toi päällinen ja sisusta on flanellijämästä. Imuna oli yksi flanellitaitto.

Kiitokset vielä Maikki kaikista noista kestovaippaneuvoista mitä oot täällä kertonu. Niistä on ollut mulle hirveesti hyötyä!
Niin ja et oo vanhanaikainen kun haluut perheen yhteisen aterian, kyllä mustakin ois hienoo et onnistuis sellanen. Eilen syötiin kaikki yhdessä ja Lumi istui syöttötuolissa ni kyllä tuntui luksukselta. Yleensä ei meillä ehditä samaan aikaan syömään.
 
Pikaisesti tulin pyörähtämään...

Mun on ihan pakko kysyä, et miksi ihmeessä vauvalle pitäisi antaa teetä??? Ei ymmärrä... Kuitenkin nää meidän muruset on sen verran pieniä vielä, että maidon pitäisi olla pääasiallinen ravinto, muuta nestettä ei tarvita. Meillä ei ainakaan aleta mitään teetä sun muita antamaan, vesi saa kelvata esim. soseiden kanssa sitä annetaan pikkuhörppyjä.

Laura-neiti sukelsi tänään eka kertaa niin että isi ei enää pitäny kiinni :)

Nyt mennään ottamaan vähän maitoa ja sit varmaankin pitäis lähtee tuonne aurinkoon nauttimaan...

-JennyA-
 
iru
Tulin just tunnin reippailulenkiltä B) aivan ihana ilma ulkona ja täällä pohjoisessakin on lämmintä. Petivaatteet pihalla tuulettumassa..

Dara tosi hieno vaippa.. mullaki ois tarkoitus alkaa noita vaippoja tekeen.. se syöttiski oli tosi makee jos en vielä kehunu..

En määkää kyllä alkais teetä vielä vauvalle juottamaan.. tai siis mikä siinä on tarkoitus?? Flunssaan ehkä ymmärrän..

Toivottavasti meijän pojasta ei tuu mitenkää väärin kehittynyttä.. meillä on nimittäin hyppykiikku ja se kävelyhärveli... ei kyllä olla kauaa siinä hyppykiikussa poikaa pidetty ja joka toinen päivä suunnillee käytetään.. kävelytuoli saa odottaa vielä.. voiko niistä tulla älyttömiä häiriöitä jos niitä kohtuudella käyttää?

Maotao olitko se sinä joka mainitsit jotain niistä turvaistuinten testeistä? Mitkä istuimet sen mukaan parhaat? Autoliiton testeissä nää oli saanu hyvän arvosanan: Römer King Plus 2008, Kiddy Comfort Pro 2008, Römer Safefix Plus 2008.. nää siis 2008 malleja, oli siellä vielä 2007 mallejaki joissa hyvä arvosana.. ku noi testit on kuulemma kaikki ihan erilaisia ja on vissii kyseenalaista voiko niihin luottaa..
 
Kiitos halituksista =)
Viime yönä onneks sain nukuttua paremmin. Tissillä tosin joka kerta hiljensin vauvan, sain tälleen itekin nukuttua. Pitäis vaan jaksaa jättää nuo tissuttelut, joka toinen yö näköjään jaksan. Ja sit oon tosi väsy. Ja seuraavana yönä aina tissillä vaimennan, ei hyvä niinkään..



Tänään grillattiin makkaroita sekä paistettiin lettuja! Ja kylläpä ne letut maistuivat tosi hyviltä :p vähän terassia putsailin ennen paisteluita, hain ison maton niin oli kiva olla ihan sukkasillaan. Vauva viihtyi joko sylissä, peiton päällä tai sitterissä parin tunnin ajan. Nyt lähti jo nukkumaan, sänkyyn laitoin kun ei meinannut vaunuihin asettua.

Nyt vähän pyykkejä laittaa kuivumaan. Mitä enemmän ollaan oltu ulkona, sitä enemmän kotihommia kertyy sisällä! Mutta välillä huitaisee uutta pyykkiä pyörimään jne...
 
Aurinkoista päivää kaikille!

Luminka: jaksuja :hug: . Tuli tässä vaan mieleen et eihän voi olla mitään allergiaa, joka valvottas?

Iru: ei meidän lapsille oo niistä härveleistä mitään tullu... Ihan normaalisti oppivat kävelemään vuoden ikäisenä. Toinen juttu saattais olla jos lasta pidettäs niissä päivästä toiseen koko ajan. Meillä siis puolisen tuntia ovat kiikkuneet aina sillon tällöin, joskus jopa päivittäin. Samoten tuo kävelytuoli. LAitoin aina lapsosen siihen kun itte siivosin, sillä se mennä huristeli aina sen aikaa. =) Aika vähän aikaa ne loppujen lopuksi on käytössä. Muistaakseni kiikku jäi pois kun konttaus tuli kuvióihin eikä sitä tuoliakaan käytetty varmaan kuin kuukausi tai kaks ( korkeintaan kolme). ei muista...

Vähän ihmetellen luin minäkin tuota teen juonti juttua... Mutta muualla maailmassa taitaa olla vähän eri tavat vauvojen kanssa??? Kuten nuo homeopaattiset (?) jutut... en antais kumpiakaan vauvalle, mutta jos asuisin jossain muussa maassa niin vois olla eri mielipiteet noista.

Nättejä vaippoja ootte tehneet! Meillä saastutetaan luontoa ja käytetään vaan kertiksiä ( äippä on vähän laiska... :LOL: )


Sitä kaukaloasiaa piti myös kommentoida: oon kuullut et jalat sais tulla kaukalon yli mutta pää ei missään nimessä. Meillä on vielä kaukalo käytössä, sopii vielä just ja just siihen...

Bataattitarhan poisto on menossa... ei lähtenyt koneessa, nyt se on tuolla auringossa narulla, saapas nähdä lähteekö puhtaaksi.

 
maikki, =) Vai alkaa sulla kahvihammasta kolottaan... :D Voisimpa aamulla laittaa: "kahvi on keitetty, olkaapa hyvät ja käykää pöytään!" ;)

Luminka, me kanssa ollaan ulkoiltu KOKO päivä ja grillattukin ja kotihommat rästissä! Mä muuten sai bataattitahrat pois auringossa!! :D

Tää kone jumittaaaaaaaaaaaaaa.......vai kaksplussa???????????????

nopeesti vielä: poika sai antibioottitipat silmiin, on pikkasen haasteellista tiputtaa. Huutaa hulluna....

taidan lähtee suihkuun ja likkojeniltaan, meen vasta kunhan iltatoimet mallillaan!
 
Täällä on aivan kesä B) Tulin just puutarhasta istuttamishommista. Huomiseksi on luvattu 25 astetta.huh

Ai niin taaperokärry sen nimi olikin. Sitä tarkoitin! Tuli vaan rollaattori mieleen....

:ashamed:

Niin tuosta teestä.
Saksassa on sellanen tapa antaa janojuomana. Siis se tee on kylmää. Kätilö kehoitti sillon jo ihan pienestä pitäen antamaan syöttöjen välissä teetä, että saadaan pidettyä syöttövälit sopivana, ettei roiku joka tunti tissillä tai pullo suussa. Auttaa kovimpaan nälkään ja ei sitten lihota niinkuin maito.
Ja nyt näin kesäheltelteillä on tärkeetä saada nesteitä, siis kun soseita aletaan syödä niin pitäis muutenkin antaa lisäjuotavaa. Annan kyllä vettäkin, mutta vauvalle maistuu paremmin kun on vähän makua.

Helmi, pikaista paranemista sinnepäin!

iru, Emmä usko että noista mitään älyttömiä häiriöitä tulee jos kohtuudella käyttää.
Täällä kaksplussassa on ollu paljon keskustelua tuosta hyppykiikusta suuntaan jos toiseen.
No monet fysioterapeutit ja lääkärit ei pidä niitä hyvänä, mut ei niitä kyllä kiellettykään ole.
Kohtuus kaikessa.

Ton hyppykiikun hankitaa voisin vielä harkita, jos vauvasta tulee kova hyppijä.

tuosta kävelyhärvelistä , siis tarkotan nyt tätä härveliä...
http://www.kindersicherheit.de/html/lauflernhilfe.html

Kun sillä tapahtuu paljon onnettomuuksia. Pään aluen onnettomuuksia etenkin. Ja vauva saavuttaa siinä jopa hurjat 10 km tunnissa, niin ei ihmekään kun sattuu. Kanadassa se on kiellettykin vuodesta 2004 lähtien.
Kaveri juuri tarjosi meille tuota härveliä, mut en taida ottaa.

maitoo, Maassa maan tavalla:D Aika paljon nää vauvanhoitojutut eroaa eri maitten välillä. Esimerkiksi täällä on kummasteltu kun olen suomalaiseen tapaan nukuttanut vauvaa talvella ulkona parvekkeella. Täällä ois suunnilleen jo lastensuojeluviranomaiset ovella.
:LOL:
 
pyörikki: Onnittelut talokaupoista! :flower:

Luminka: :hug:

Meillä on sitteri käytössä myös.. Siinä saa niin hyvin syötettyä, vaikka kyllä välillä yrittääkin puskea ihteensä istumaan.

Eilen tuli sitten suunnitelmiin muutos ja en päässytkään bodypumppiin. Päätettiin lähteä mökille saunomaan & paistaa lihapullia nuotiolla :D. Ilta meni älyttömän hyvin & kotiin tultiin klo 22.30.

Tänään aamusta menin vauvauintiin Milkan, Suvi-Tuulin & mun siskon kanssa. Milka sai sukeltaa ensimmäisen kerran :D. Hiukan oli hämmentynyt, mutta kolmesti sukelsi hienosti & kahdesti kannuteltiin.

Tänään oli sitten tarkoitus sitten mennä siihen bodypumppiin, kerran eilen se jäi.. Mutta mie kun luen aina väärin.. Katsoin kellonajan taas kerran väärin, ni sehän oli jo menossa. Joten kävin ladybodyssa sitten.

Sitten tarvitsisin vinkkejä, miten opettaa esikoinen ajamaan ilman apurenkaita :whistle: . Tänään käytiin vähän aikaa yrittämässä, mutta kyllä se aika vaikialta vaikuttaa :whistle: .

Kahden litran lettutaikina kohoamassa, kohta niitä paistelee.

Uskaltaiskohan noita kestovaippoja kokeilla ommella? Ku en tiedä ymmärränkö mie nuo ohjeet oikein.. Mistä kankaista niitä olisi hyvä ommella? En mie osaa.. Ku eniten mua mietityttää tuo kakkoshätä.. Miten mie ne puhdistan, kun toinen on hädän tehnyt. :ashamed:

Kuunkulta: Ei täällä pidä antaa mitään ihmeen teetä:). Maito on se paras juoma ja tosiaan ruokailun jälkeen voi tilkan vettä antaa, jos on tarve. Itse en oo viel antanut ku harvoin.
Toivottavasti ei kuitenkaan olis vaihdevuosista kyse :).

Tässä sitten katsellaan tuota jääkiekkoa.. Mutta mutta.. minun tekis ruveta kaivelee vanhoja pyyhkeitä ja leikata kaavoja.. Yrittää ommella, mutta en uskalla, ku en mitenkään haka oo ompelemisessa.. Kuten en missään muussakaan.. Mutta eipä mulla taitaisi kaapista löytyäkään mitään tarvikkeita.. Kyllä on tarranauhaa & kuminauhoja, mutta siihen se taitaisi jäädäkin.. DAMN!

Mutta jos lähtis noita lettuja paistelee. :wave:
 
En ole kans kuullu teen antamisesta mutta tosiaan kaikilla eri tavat ja tuskin sitä sitten annettas jos vaaraksi vauvalle, oli kyseessä mikä maa tahansa :)

Eri kulttuureissa on eri tapoja. Meillä juodaan maitoa, velliä ja vähä vettä. Ruuissa maistellaan kaikkea. Ruokana Onnilla siis ihan kaupan ruuat (ei kelpaa mun tekeleet.. :D) mut kostutan sormenpääni eri aineksiin ja annan maistaa jos kun ruokapöydässä samaan aikaan syödään, viimeksi maisteltiin ketsuppia.

Tänään olen menossa likkojen kanssa ulos, pian tulevat varmaan mua hakemaan =D
 
tervehdys ja aurinkoista lauantaita kaikille!

tuosta teestä: se oli semmosta minkä pitäis auttaa mahavaivoihin ja ruuansulatukseen niin aikuisilla kuin vauvoillakin,jotain tosi lempeetä siis. en nyt vie oo pojalle sitä juottanut,ite vähän maistelin ja aika laimeeta mut ihan hyvää. se on semmosen valmistajan kuin Holle ja sisältää fenkolia,anista, kuminaa ja kamomillaa.
vähän pikkasen ihmettelin itekin aluks mut päättelin että kun en nyt koko ajan sitä ala juottamaan, korvikettahan meillä juodaan pääasiassa ja sit pikkasen vettä oon nyt hörpyttänyt jotta suu vähän huuhtoutuisi ruuan jälkeen.

kamaluus! meille miehen äiti oli jostain kirpparilta raahannut just tommosen vauvojen rollaattorin tai mikä hemmetin häkkyrä nyt onkin...vihataan sitä ihan sydämmemme pohjasta mut poika on tykännyt silloin tällöin siinä olla.nyt tosin päätettiin kun luettiin tuosta enemmän että taitaapa lähteä kaatopaikalle sekin rakkine! ihan hirveän iso kolho ensinnäkin kun vie meidän pikkuisesta kämpästä ihan liikaa tilaa,on tiellä koko ajan ja hajotan aina varpaani siihen :x
mut nyt päivälliselle! mies teki just patonkeja keiton lisäks :p
 
Red Dragon, meillä on vaipoille vessassa oma pyykkikori, jossa säilytän likaisia vaippoja "kuivana" (siis ei vedessä ). Kakat putsaan vaipasta pyöräyttämällä suoraa pönttöön (jos kiinteitä ) ja sitten jos on kovin tahnaa, niin yritän esim. vessapaperilla saada suurimman osan pönttöön. Fleeceen kakka ei kovin pahasti jämähdä edes. Jos on kuitenkin kakkaisia vaippoja, käytän esipesua.

Kyllähän se kori tietty alkaa haista, jos siellä kakkavaippoja on, mutta oon lurauttanut vaippojen päälle muutaman tipan etikkaa, se vähän auttaa. Parin päivän välein pesen vaipat, kun siinä ajassa niitä kerääntyykin +/-12 kpl. Pesen samassa vauvan vaatteet, pukluliinat ja joskus jotain lakanapyykkiä, jotka vaatii 60 asteen pesun. Käytän vaihtelevasti esipesua tai ylimääräisiä huuhteluita, mutta ei ole mun mielestä alkanut muut pyykit haista "vaipalta".

Lupasin jo teille, etten enää listaa Otson potalla käyntejä, mutta pakko kertoa, että on nyt tehnyt päivittäin ainakin kahdet kakat pottaan. Oikein huomaa, miten potalla keskittyneesti vääntää edes pienet pipanat "äidin mieliksi" =) Ja sitten on tyytyväinen ilme (molemmilla).

Oon istuttanut kainaloista tukien potalle aina aamulla (joka kerta kakkaa), sitten aamupäiväunien jälkeen (usein tosin ehtii kakata vaippaan), satunnaisesti iltapäivällä (jos vaipanvaihdon yhteydessä on vain pissavaippa, kokeilen tulisiko kakka pottaan) ja illalla (usein iltapuuron jälkeen kakkaa vielä ).

Montakohan kertaa ihminen voi käyttää sanaa "kakka" yhdessä viestissä? :LOL:
 
Yhteinen ateria: Mie kans haluun että aina joku on lapsien kans yhtäaikaa syömässä. Yleensä se oon mie! :D Aamukahvi juodaan miehen kans heti kun herätään, hän ei syö aamupalaa niin myö sit poikien kans syödään kun isi on lähteny töihin. Lounas syödään poikien kans keskenään. Lounas on meillä enemmänki lasten ateria, ite saatetaan ottaa vaan leipää. Mie kyllä syön ruokaa jos sitä on miulle asti edelliseltä päivältä jääny. Päivällinen on se meidän perheen pääateria, laitan ruuan siihen kun mies tulee kotiin ja syödään yhdessä. Iltapalan mie syön nuutin kans, leevi ei vielä iltapalaa syö mutta liittynee hänkin sit pian seuraamme. Isi hoitaa poikien pesupuolen aina aamuisin ja iltaisin ja mie sit tään syöttöpuolen. :) Miun mielestä ruokailu ON nimenomaan sosiaalinen tapahtuma! Ja semmonen tapa mistä ite haluan pitää kiinni. (Mieki oon varmaan vanhanaikanen... hih)

Luminkalle jaksuja täältakin!! Mie muistan niin hyvin tuon väsyn... Esikoisen kans oli ihan mahotonta ekat 1,5 vuotta... Nyt nautin jokaisesta yöstä jonka leevi hyvin nukkuu. Tosin nyt ukkeli on alkanu heräillä viiden aikaan ja on nälkäinen... Eli iltapuuro varmaan alkais olla paikallaan. Mutta pitää varmaan ensin aamulla kokeilla tuota puuroa jos vaikka mahaan käy. Ja vielä ois parit kasviksetki maistamatta. Kesäkurpitsaa otin huomiseks ja parsakaalia on kans pakkasessa vielä. Aattelin että sit vasta viljoja otettas, mutta pitää nyt katella miten yöt menee.

maikki: se on se kakka varmaan mikä mammojen arjessa on päällimmäisenä. Just perjantaina oli yhen mamman kans puhetta että miten kauheeta hänestä oli nuorena mennä töihin aamuvuoroon silmät ristissä ja siellä heti aamukahvipöydässä vanhemmat työntekijät sit näitä kakkajuttuja kertoilivat. Kaverini kovasti sitä sillon ihmetteli että eikö tosiaan oo mitään muuta elämässä kuin lasten kakat. Nyt hänkin kolmen lapsen äitinä ymmärtää kakkajuttujen tärkeyden! :LOL: :LOL: :LOL:

Isännällä meni baarireissu eilen taas melkein överiks. Tuli myöhään kotiin ja melkoisessa kunnossa. Sit kuorsas ja koris sängyssä ja miuta kiukutti ihan kauheesti enkä oikeen saanu unen päästä kiinni. Leevi sit herätteli viiden jälkeen, saldona kolmen tunnin yöunet... HUH! Mutta ihmeen hyvin on tästäki päivästä selvinny kuitenki... Kohta unille, aamulla varmaan taas aikanen herätys.
 
Tervehdys kaikille!

Ihanalta kuulostaa nuo vauvauintikokemukset aina kun kerrotte, RD, Sanse, jenny ja muut jotka käy! Mäkin ajattelin käydä likan kanssa sellasessa vesijumpassa... kai puolivuosikkaan kanssa voi viellä alottaa? Mitä kannattaa huomioida kun lähtee reissuun? Miten kuan noin pienen kanssa voi olla altaassa? Mitä jos lapsi pelkääkin eikä tykkää - onko tällasia lapsi ollut teidän ryhmissä?

Tripp Trappista viellä Maikki sano, että istuin tarpeeks taakse! Ihan pätevä neuvo =) samaa totes mies kun sitä ähellystä katto. Mut silti on vähän ahdas tytölle tuo, vaippa ottaa kiinni ja jalat jää pönköttämään hassusti. Eikä kyllä tyttö viellä osaa istua / en oo antanu istua. No mä odotan 6-kk-neuvolan ja katon sitten, että mitä lekuri istuttamiseen sanoo.

Homeopaattisista piti viellä sanomani (joku sanoi, ettei antais vauvalleen...) niin sitä vaan, että samaa tavaraahan ne loppujen lopuks on ku muutkin lääkkeet mut HUOMATTAVASTI laimeempaa. Eli ennemmin olisin huolestunu yli-antibiotoinnista (kiva sana=)) ku homeopaattisista. Täällä tosiaan lapsille annetaan mielellään homeopaattisia, samoin eläinlääkärillä aina homeopaattista eka ja sitten vasta vahvemmat dropit käyttöön, jos ei tehoa. Mut maassa maan tavalla, juu!

Pitipä viellä sanoa, että tottakai nuo vauvojen TEET on moneen kertaan testattuja ja turvallisia kaikin puolin. Se vaan, että mustakin vähän turhia ovat, kun hanasta tulee vettä. Mut jos esim. vauva ei juo muuten tarpeeks, niin mikä jottei!

iru mä haen sen testin tossa myöhemmin ;)
 
Noniin, eli auton turvaistuimista Stiftung Warentestin (luotettava ja puolueeton saksalinen "testielin") mukaan, asteikolla 1-5 siten että 1 on paras ja 6 on ihan susi. kaikki tulokseen johtaneet tekijät on eritelty viellä, mutta en jaksa niitä kääntää:

Otan nää istuimet 9 kilosta ylöspäin (18...36), ei siis kaukaloita. Uusimmassa testissä on testattu:
Graco Duologic II 2,6
Römer Safefix Plus isofix 2,0

Bebe comfort Axiss 2,6
Kiddy komfort pro 2,1
Nania new Line SP 3,0
Osann be line SP 3,0
IWH Trade Max/ Vario Max 5,5
Luftkid (puhallettava) 5,4
Michelin Cockpit 5,2

Eli näistä ainakaan en kolmea viimistä penskalleni ostais... vaiks vähä tuntuu ettei Suomessa kellekään muutenkaa tulis mieleen ostaa esim. puhallettavaa lastenistuinta... ;)

Sit viime vuoden testissä onkin tullu parempia arvosanoja:

Kiddy infinity pro 1,6
Maxi Cosi priofix 1,8
Chicco Key 1 Isofix 2,0
Römer Duo plus 2,0
HTS BeSafe iZi Comfort x1 Isofix 2,1

Eivät luonnollisesti testaa samaa istuinta uudestaan, ellei siihen oo tullu jotain muutoksia.
 
Maotao: Vauvauinnissa on ainakin rajana, että pitää olla 3 kk & painoa pitää olla 5 kg (jotta pysyy lämpimänä 32 asteisessa vedessä). Ylintä ikärajaa ei ole määrätty, milloin pitää viimeistään aloittaa.

Mitä pitää muistaa, että uinti tapahtuu lapsen ehdoilla.

- Varaa riittävästi aikaa
- Huolehdi siitä, että lapsesi perustarpeet (uni, ruokailu) ovat tyydytetty (silloin vauva viihtyy vedessä). Ei pidä koskaan syöttää juuri ennen uintia, vaan ruokailusta tulisi olla aikaa 1,5 h, jotta sekä pulauttelu että ulostamisriski olisivat vähäisempiä.
- Vauvaa kannattaa kuljettaa turvaistuimessa allas- ja pesutiloissa.
- Altaalle vauvalle pyyhe mukaan.
- Peseydy huolellisesti ilman uikkaria päästä varpaisiin. Korut pois. Pitkät hiukset pitää olla kiinni tai käyttää suihkumyssyä. Meikit tulee myös poistaa ennen altaalle menoa
- Vauvalle uima-asu
- Jos vauva alkaa hermostua ja ei rauhoitu, kun pidät lähelläsi, niin silloin kannattaa lähteä pois ja kokeilla seuraavan kerran uudelleen. Kotona kannattaa myös totuttaa veteen ja esim. myös suihkun alla.

Tuossa muutamia ohjeita. Turvakaukalossa mulla on froteesuoja, jonka päällä on myös pyyhe.

Puoli tuntia kestää meidän uintiryhmä. Ja on ollut heitä, jotka ovat ruvenneet melkoisesti itkemään. Ensiksi ovat yrittäneet rauhoitella ja jos mikään ei auta, niin lähteneet pois ja seuraavalla kerralla tulleet yrittämään uudelleen.
 
RD, oon kuljettanut likaiset vaipat kotiin pienessä muovipussissa, mutta yleensä kyllä otan kylään kertakäyttövaipppoja.

Mun parhaat taskuvaipat on Lillamamma-merkkisiä ja parhaat imut on hamppua ja bambua sekä paksua puuvillafroteeta.

Kirjoitin tosi pitkän sepustuksen vaippojen materiaaleista, mutten kehtaa postata sitä tänne, kun se on ihan oikeasti niiiiin pitkä... Kannattaa katsoa kestovaippainfo.fi, siellä on tosi paljon tietoa matskuista ym.! Laitan sulle yv:nä sen megasepustuksen, Red Dragon.
 
Paitsi että sun inboxi on täynnä, RD! B)

Toi taikapilven setti näyttää hyvältä, siitä näet mitä kaikkea tarvitaan ja minkä näköisiä/tuntuisia kankaat on. Ottaisin esim. tuon Ovaali -setin, jossa on microfleece ja kuivaliinaneulos, kun en itse oo kokeillut laittaa bambukangasta ihoa vasten (ei ole kuiva ihoa vasten). Jos ei halua lähteä urheilemaan noiden imujen kanssa, niin voi kokeilla vaikka Prismasta saatavia valmiita muksut -taittoimuja. Ne Prisman Muksut -taskuvaipat on myös toimineet mulla.

Mulla on aktiivikäytössä joku 12 vaippaa (taskuvaippoja ja kuorivaippa + sisävaippa -systeemeitä), mutta ei kannata liukuhihnalla heti tehdä 12 kpl samanlaisia, jos vaikka ei sitten olekaan hyviä... Ja muista varata tarpeeksi imuja, hyväkään taskuvaippa ei pidä kosteutta, jos imuosa ei ime... Imuissa materiaalit on kaiken A ja O, itse juuri tänään totesin kantapään kautta, että imuksi kokeilumielessä laittamani vanha käsipyyhe ei ollutkaan kovin imukykyinen (mies oli joutunut vaihtamaan märäksi kastuneen bodin). Mun imut on tehty hamppufleecestä, bambu-hampusta ja paksusta puuvillafroteesta, ja tosiaan imukangasta saa olla lähempänä 10 kuin 2 kerrosta, ainakin siinä kohdassa mihin pissa tulee (pojalla edessä). Kankaita ja muita matskuja saa kätevimmin nettikaupoista.
 

Yhteistyössä