12-vuotiaalle kouluampujalle ei seuraamuksia

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
En nyt ehkä osaa juuri tuohon vastata, mutta…
…jos syitä pitäisi etsiä, että miten näin voi tapahtua, niin ainakin kommunikaation puute aikuisen ja lapsen välillä on ollut äärimmäisen vajaavaista. Omat havainnot ovat, että osassa perheissä netti kasvattaa lapsia eikä vanhemmille avauduta.

Lasten täytyy uskoa ja kokea asia niin että vanhempi on se turva joka OIKEASTI KYKENEE auttamaan ja ratkaisemaan tilanteen keinolla millä hyvänsä, että lapsi kokee olevansa turvassa ja tulee kuulluksi vanhemman puuttumisen ja tekojen johdosta! Nykyään tämä on yksi tuulen huuhtoma perse: lapset eivät avaudu aikuisille koska aikuiset vähättelevät/eivät puutu/eivät saa puuttua!


Tähän on NYT tultava muutos!!!!!

Jos kiusaamista on ollut niin siitä tietävät kyllä oppilaiden lisäksi opettajatkin, turha väittää muuta!😡
Jos kouluampujaa on kiusattu koulussa ja kiusaaminen oli se syy mikä sai kouluampujan tekemään sen minkä teki, niin sitten myös koulun henkilökunta pitäisi saada vastuuseen tapahtumista.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Jos kouluampujaa on kiusattu koulussa ja kiusaaminen oli se syy mikä sai kouluampujan tekemään sen minkä teki, niin sitten myös koulun henkilökunta pitäisi saada vastuuseen tapahtumista.

Mikään ei oikeuta ampumaan, tämä on sanomattakin selvää, mutta,
niin kauan kuin kiusaamista ei tunnusteta mikään ei muutu!
Kivakouluissa ei kiusata, jos opettajilta kysytään!
 
En nyt ehkä osaa juuri tuohon vastata, mutta…
…jos syitä pitäisi etsiä, että miten näin voi tapahtua, niin ainakin kommunikaation puute aikuisen ja lapsen välillä on ollut äärimmäisen vajaavaista. Omat havainnot ovat, että osassa perheissä netti kasvattaa lapsia eikä vanhemmille avauduta.

Lasten täytyy uskoa ja kokea asia niin että vanhempi on se turva joka OIKEASTI KYKENEE auttamaan ja ratkaisemaan tilanteen keinolla millä hyvänsä, että lapsi kokee olevansa turvassa ja tulee kuulluksi vanhemman puuttumisen ja tekojen johdosta! Nykyään tämä on yksi tuulen huuhtoma perse: lapset eivät avaudu aikuisille koska aikuiset vähättelevät/eivät puutu/eivät saa puuttua!


Tähän on NYT tultava muutos!!!!!

Jos kiusaamista on ollut niin siitä tietävät kyllä oppilaiden lisäksi opettajatkin, turha väittää muuta!
Kiusaaminen on toisinaan suhteellinen käsite. Se mikä ei ole tarkoitettu kiusaamiseksi voi jostakusta tuntua kiusaamiselle. Toisinaan puhutaan porukasta eristämisestä, mutta joskus joku voi olla niin haastellista seuraa, ettei yhdessäolo ole muiden edunmukaista.

On selvää, että on selkeitä kiusaamistapauksia. Toisinaan joskus kiusattu on lopun elämäänsä leimannut itse itsensä uhriksi ja kokee kaiken kiusaamisena. Sitten on niitä, jotka syyttävät muita kiusaamisesta välttyäkseen itse vastuulta. joskus jotkut eivät vain yksinkertaisesti pidä toisistaan ja se varmasti tuntuu ikävälle, muttei välttämättä ole kiusaamista.

Minusta kiusaaminen on yleisesti hankala käsite. On selviä tapauksia ja suurin osa tapauksista on vähän monisävyisempiä. Minusta ketään ei kuitenkaan voi leimata kiusaajaksi tai kiusatuksi heppoisin perustein.

Itseäni kiinnostaa eniten se, että miksi näin nuori osaa käsitellä asetta, mistä hän on sen saanut ja kenen vastuulla tämä ase oli. Aseen säilytyksestä on ymmärtääkseni selkeät lait, eikä siihen pitäisi muiden päästä käsiksi.

Ymmärtääkseni kyseinen lapsi on vaihtanut koulua äskettäin, joten kovinkaan pitkää historiaa kiusaamiselle ei tässä luokassa ole.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Jos kouluampujaa on kiusattu koulussa ja kiusaaminen oli se syy mikä sai kouluampujan tekemään sen minkä teki, niin sitten myös koulun henkilökunta pitäisi saada vastuuseen tapahtumista.
Erikoinen ajatustapa. Voitaisiinko kuitenkin ajatella, että ihminen on itse vastuussa valinnoistaan? Tuskin opettajat ovat antaneet asetta käteen ja kehottaneet hoitamaan ongelmat räiskimällä?

Ainoat, jotka asiasta ovat vastuussa, ovat ampuja itse ja se joka on ampujalle aseen mahdollistanut. Jos tuon ikäinen hallitsee aseen käytön noin hyvin, on hänellä siitä jonkinlainen kokemus.
 
Kiusaaminen on toisinaan suhteellinen käsite. Se mikä ei ole tarkoitettu kiusaamiseksi voi jostakusta tuntua kiusaamiselle. Toisinaan puhutaan porukasta eristämisestä, mutta joskus joku voi olla niin haastellista seuraa, ettei yhdessäolo ole muiden edunmukaista.

On selvää, että on selkeitä kiusaamistapauksia. Toisinaan joskus kiusattu on lopun elämäänsä leimannut itse itsensä uhriksi ja kokee kaiken kiusaamisena. Sitten on niitä, jotka syyttävät muita kiusaamisesta välttyäkseen itse vastuulta. joskus jotkut eivät vain yksinkertaisesti pidä toisistaan ja se varmasti tuntuu ikävälle, muttei välttämättä ole kiusaamista.

Minusta kiusaaminen on yleisesti hankala käsite. On selviä tapauksia ja suurin osa tapauksista on vähän monisävyisempiä. Minusta ketään ei kuitenkaan voi leimata kiusaajaksi tai kiusatuksi heppoisin perustein.

Itseäni kiinnostaa eniten se, että miksi näin nuori osaa käsitellä asetta, mistä hän on sen saanut ja kenen vastuulla tämä ase oli. Aseen säilytyksestä on ymmärtääkseni selkeät lait, eikä siihen pitäisi muiden päästä käsiksi.

Ymmärtääkseni kyseinen lapsi on vaihtanut koulua äskettäin, joten kovinkaan pitkää historiaa kiusaamiselle ei tässä luokassa ole.
Täysin samaa mieltä, en tuonut esille hyvä kun sinä toit:
Uhriutuminen ei ole hyvä, eikä myöskään toisen tunteiden myötäileminen: ”katsoit minua mikroagressio silmissäsi -turvallinen tila mennyttä” jne.”
Meidän tulisi kyetä kasvattamaan myötätuntoisia oman arvonsa tuntevia vahvoja lapsia, jotka eivät pienestä kaadu. Myös tuosta vasikkaleikistä tulisi päästä. Se on jopa noloa, että pikkulapset tosissaan leimaavat vasikaksi, aivan kuten suuren mailman gangsterit konsanaan!
Tavat ovat kuin suuren maailman ganstereilla ja lasten tulisi voida myös pärjätä itse ilman aikuisten tukea/apua JA ENNEN KAIKKEA ilman aikuisten valvontaa?
Aikuisille tulee voida kertoa ongelmista. Kerrotaanko nykyään - no ei! Eivätkö lapset luota että vanhemmat voivat selvittää tilanteen ja auttaa - kykenevätkö he enää nykymaailman menossa auttamaan vai pelkäävätkö he rasistileimaa tai ”vaikean vanhemman leimaa”. Nämähän sopisivat oikein hyvin ”kivakouluille”: ”vaikeat vanhemmat” jne.

Ampujaa on voitu kiusata jo pitkään vaikka tässä koulussa hän ei mahd. olekaan ollut vielä kauaa kiusattuna. En vähättelisi kiusaamista yhtään nykymaailman tilanteessa, vaikka se vaikea käsite onkin. Kiusaaminen on todella suuri, ja valtavasti ihmisiin vaikuttava tapa, mihin ei tunnu olevan helpotusta, ja pahaa kiusaamista todella on! Kaikki kivet ei todellakaan ole käännetty mitä tulee kiusaamisen eliminointiin/vähentämiseen. Monia asioita voitaisi tehdä toisin! Pahinta on hymistely kivakoululla missä kiusaamista ei tunnusteta.


Juu, palataan aseeseen ja ampumiseen👍, multa tuli ot.

Itse olen pienestä asti ollut aseiden kanssa tekemisissä. Olen ampunut maalla nuorena metsästyskiväärillä, käsiaseilla ( kaupungissa isälläni oli piirongin laatikossa mgn 357 😬 ), lutkuilla ja jopa haulikolla. Eivätpä olleet asekaapissa maallakaan.

Meillä lapset osaavat ampua tarkasti ja ovat ampuneet nuoresta. Meillä on vain ilmaaseita asiallisesti säilytettynä.

Säilytetäänköhän aseita miten hövelisti nykyään.🤷‍♀️ Lapsi ei ole tyhmä ja osaa kyllä urkkia kassakaapin tunnusluvut/avainten paikat jne.
En tosin näe että ampumatapauksissa syy on aseissa vaan ihmisissä. Me voimme kyllä kieltää kaiken, mutta aseita silti saa tarvittaessa jos sellaisen oikeasti haluaa. Pelkällä aseiden kieltämisellä/asianmukaisella säilytyksellä ei estetä ampumisia. Tulisi puuttua myös niihin juurisyihin.

Oma epäilykseni on, että poika yritti tulla kerrankin kuulluksi ja halusi olla jotakin muuta kuin se kiusattu.🤷‍♀️

t. kiireessä sorvin äärestä, jatkan nyt töitä.

Voimia kaikille tässä vaikeassa tilanteessa!❤

Päivän tavoite: osoita jollekin vieraalle ihmiselle että välität hänestä koska hän on ihminen!
Se voi olla hymy, kivat sanat, joku apu tai mitä hyvänsä!🙏🏼
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Kiusaaminen on toisinaan suhteellinen käsite. Se mikä ei ole tarkoitettu kiusaamiseksi voi jostakusta tuntua kiusaamiselle. Toisinaan puhutaan porukasta eristämisestä, mutta joskus joku voi olla niin haastellista seuraa, ettei yhdessäolo ole muiden edunmukaista.

On selvää, että on selkeitä kiusaamistapauksia. Toisinaan joskus kiusattu on lopun elämäänsä leimannut itse itsensä uhriksi ja kokee kaiken kiusaamisena. Sitten on niitä, jotka syyttävät muita kiusaamisesta välttyäkseen itse vastuulta. joskus jotkut eivät vain yksinkertaisesti pidä toisistaan ja se varmasti tuntuu ikävälle, muttei välttämättä ole kiusaamista.

Minusta kiusaaminen on yleisesti hankala käsite. On selviä tapauksia ja suurin osa tapauksista on vähän monisävyisempiä. Minusta ketään ei kuitenkaan voi leimata kiusaajaksi tai kiusatuksi heppoisin perustein.

Itseäni kiinnostaa eniten se, että miksi näin nuori osaa käsitellä asetta, mistä hän on sen saanut ja kenen vastuulla tämä ase oli. Aseen säilytyksestä on ymmärtääkseni selkeät lait, eikä siihen pitäisi muiden päästä käsiksi.

Ymmärtääkseni kyseinen lapsi on vaihtanut koulua äskettäin, joten kovinkaan pitkää historiaa kiusaamiselle ei tässä luokassa ole.
Yllättävää, että vähättelet kiusaamista..
 
vierailija
Kiusaaminen on toisinaan suhteellinen käsite. Se mikä ei ole tarkoitettu kiusaamiseksi voi jostakusta tuntua kiusaamiselle. Toisinaan puhutaan porukasta eristämisestä, mutta joskus joku voi olla niin haastellista seuraa, ettei yhdessäolo ole muiden edunmukaista.

On selvää, että on selkeitä kiusaamistapauksia. Toisinaan joskus kiusattu on lopun elämäänsä leimannut itse itsensä uhriksi ja kokee kaiken kiusaamisena. Sitten on niitä, jotka syyttävät muita kiusaamisesta välttyäkseen itse vastuulta. joskus jotkut eivät vain yksinkertaisesti pidä toisistaan ja se varmasti tuntuu ikävälle, muttei välttämättä ole kiusaamista.

Minusta kiusaaminen on yleisesti hankala käsite. On selviä tapauksia ja suurin osa tapauksista on vähän monisävyisempiä. Minusta ketään ei kuitenkaan voi leimata kiusaajaksi tai kiusatuksi heppoisin perustein.

Itseäni kiinnostaa eniten se, että miksi näin nuori osaa käsitellä asetta, mistä hän on sen saanut ja kenen vastuulla tämä ase oli. Aseen säilytyksestä on ymmärtääkseni selkeät lait, eikä siihen pitäisi muiden päästä käsiksi.

Ymmärtääkseni kyseinen lapsi on vaihtanut koulua äskettäin, joten kovinkaan pitkää historiaa kiusaamiselle ei tässä luokassa ole.
Revolveri on helppo ase käyttää ja 12-kesäsestä tulee pätevä ampuja nopeasti, etenkin jos ko revolveri oli kakskakkonen.
 
  • Tykkää
Reactions: ruuttis
vierailija
Erikoinen ajatustapa. Voitaisiinko kuitenkin ajatella, että ihminen on itse vastuussa valinnoistaan? Tuskin opettajat ovat antaneet asetta käteen ja kehottaneet hoitamaan ongelmat räiskimällä?

Ainoat, jotka asiasta ovat vastuussa, ovat ampuja itse ja se joka on ampujalle aseen mahdollistanut. Jos tuon ikäinen hallitsee aseen käytön noin hyvin, on hänellä siitä jonkinlainen kokemus.
Kiusaaminen oli alulle paneva tekijä. Ase vain väline.
 
vierailija
Älkää vähätelkö!

"Onko kiusatuksi joutuminen minun vikani?
Kouluväkivalta ei ole koskaan hyväksyttyä tai kiusatun vika. Sinä et ole huono. Sinä riität juuri sellaisena kuin olet.

Kiusaaja on itse vastuussa omasta toiminnastaan
. Hän saattaa olla epävarma itsestään, tavoitella muiden suosiota tai purkaa omaa pahaa oloaan.

Muista myös, että kiusatuksi joutuminen ei määrittele sinua tai elämääsi. Sinä olet aina paljon enemmän kuin kiusattu: kokonainen ihminen, jolla on vahvuuksia ja haasteita sekä erilaisia rooleja ja tapoja toimia tilanteesta riippuen.

Kiusaaja saattaa pyrkiä leimaamaan kiusatun erilaiseksi tai valita kiusaamisen kohteeksi jonkin tietyn ominaisuuden. Kouluväkivalta ei kuitenkaan johdu kiusatun ominaisuuksista. Kiusata voi periaatteessa mistä tahansa aiheesta."



 
No ei kai nyt sellaisesta ole kyse! Hän mainitsi mm. eristämisen. Kyllä yksin jättäminen porukasta on kiusaamista.
Ymmärrän kyllä mitä sinä tarkoitat ja olen samaa mieltä että eristäminen on kiusaamista, tai oikeammin henkistä väkivaltaa!

Mutta, asia ei ole yksinkertainen. Mitäs jos olet äärettömän ärsyttävä ja ilkeä, ja siksi et onnistu saamaan kavereita/muut eivät halua olla kanssasi…sitten vetoat siihen että sinua kiusataan?

Rasismistakin on ihan tekemällä tehty ns. vitsi. Kaikki on nykyään rasismia, ja näin ollen rasistiksi leimaaminen on menettänyt merkitystään.
Kiusaamisesta ei saa tehdä yhtä merkityksetöntä.

Tuon esimerkkinä tämän rasismista:
”Mikroaggressioiksi kutsutaan tekoja, jolloin ennakko-oletusten perusteella toimitaan näennäisesti harmittomasti, mutta kyseisessä tilanteessa teko on rasistinen.

Mikroaggressiot ovat vaarallisia, koska niiden tekijän on helppo sivuuttaa oma vastuunsa vetoamalla siihen, että itse teko ei ollut tarkoitettu aggressiiviseksi.

Esimerkki mikroaggressiosta voi olla se, että ihmiseltä kysytään: ”Mistä sinä olet oikeasti kotoisin?” Silloin oletetaan, että kaikki suomalaiset näyttävät samalta.”


Ensin täytyy määritellä mikä on ei hyväksyttävää kiusaamista, ennen kuin homma lähtee lapasesta, ja käy kuten rasismille.
 
vierailija
Ymmärrän kyllä mitä sinä tarkoitat ja olen samaa mieltä että eristäminen on kiusaamista, tai oikeammin henkistä väkivaltaa!

Mutta, asia ei ole yksinkertainen. Mitäs jos olet äärettömän ärsyttävä ja ilkeä, ja siksi et onnistu saamaan kavereita/muut eivät halua olla kanssasi…sitten vetoat siihen että sinua kiusataan?
Jos lapsi/nuori on ärsyttävä ja ilkeä, niin senkin taustalla on jotakin, eikö vain? Kiusatuksi tuleminen ei ole koskaan kiusatun syy!
 
vierailija
Jos lapsi/nuori on ärsyttävä ja ilkeä, niin senkin taustalla on jotakin, eikö vain? Kiusatuksi tuleminen ei ole koskaan kiusatun syy!
 

Yhteistyössä