.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Tyttö ei lähdekään kotipihaltaan yksin tai pienempien mukaan, mutta luottaa vanhempiin ihmisiin. Kaksivuotiaan mielestä 7v on jo aika iso.
Tulee ihan mieleen kuuluisat viimeiset sanat :D :D

*ei meijän xxx......
 
vieras
Äiti istuu nenä kiinni kirjassa ja 2v lapsi ehtii 50m päähän puistoon keinumaan ennekuin äiti huomaa hänet kadonneeksi ja vika on toki siinä naapurin mummon kersassa, joka lapsen sinne houkutteli, ei äidissä joka ei vahdi lastaan saatikka opeta hänelle rajoja missä pihalla saa liikkua ja missä ei...

Veikkaan että tällä kasvatustyylillä näitä vastaavia ongelmia (toivottavasti ei pahempia) on vielä edessä runsain mitoin... mutta vikahan on aina jossain muussa, muissa lapsissa, naapureissa, lapsen kavereissa, heidän vanhemmissaan jne jne
 
Vieras
Mun on jostain syystä nyt kerrottava tämä tähän kohtaan. Olin tyttöni (silloin 2 1/2v) kävelemässä puistoon ja n. 100m ennen puistoa vastaan käveli mies. Kun oltiin kohdalla mies hyppäsi tien sivuun ja alko sihisemään kirosanoja ja sanoi lapselleni että tapan sut jos tulet lähemmäs! Potkin pääsi tohjoksi. Minä menin aivan shokkiin ja nappasin tytön kainaloon ja aloin juosta. Pääsin puistoon jossa muita ihmisiä mutta tämä mies oli ehtinyt jo hävitä kun pyysin apua. Tämä siis aidattoman puiston vieressä josta on muutamankin kerran kuulemma taaperoita karannut. Olen vieläkin ihan kauhuissani kun mietin että joku lapsi olisi yksin tällaisessa tilanteessa.
 
vieras
Hieman on nyt ristiriistaista sun tekstis...niin katosiko sun tyttösi, lähdit katsomaan minne meni ja löytyi leikkipuistosta kuten ensin sanoit vai taluttiko se naapurin tyttö sun tytön sinne leikkipuistoon, miten myöhemmin mainitsit? Kuulostaa nyt meinaan hieman epäilyttävältä, että kyllä tuon ikäisen lapsen perään pitäisi vähän paremmin katsoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Äiti istuu nenä kiinni kirjassa ja 2v lapsi ehtii 50m päähän puistoon keinumaan ennekuin äiti huomaa hänet kadonneeksi ja vika on toki siinä naapurin mummon kersassa, joka lapsen sinne houkutteli, ei äidissä joka ei vahdi lastaan saatikka opeta hänelle rajoja missä pihalla saa liikkua ja missä ei...

Veikkaan että tällä kasvatustyylillä näitä vastaavia ongelmia (toivottavasti ei pahempia) on vielä edessä runsain mitoin... mutta vikahan on aina jossain muussa, muissa lapsissa, naapureissa, lapsen kavereissa, heidän vanhemmissaan jne jne
Missä vaiheessa mä oon istunu nenä kiinni kirjassa? :LOL: Ihanaa miten yksityiskohdat muuttuu lennossa :)

Mulla oli sanomalehti ja tietokone. Huomasin, kun isompi lapsi talutti lastani pihalla, menivät nurkan taakse. Ajattelin, että jos eivät tule pian takaisin niin käyn kurkkaamassa. Kun en kuullut heidän ääniään enää niin kävin kurkkimassa. Olivat siinä nurkan takana, muutaman kymmenen metrin päässä olevassa leikkipuistossa. Suunnassa mihin menivät ei ollu autoteitä tms vaaroja.

En pidä 7v lasta "syyllisenä", en pidä häntä huonosti kasvatettuna enkä missään nimessä halunnut hänelle itselleen sellaista tunnetta, että olisin vihainen tai pettynyt. KUITENKIN mielestäni sen ikäisen on hyvä tietää, ettei pienempiä vieraita lapsia voi viedä mukanaan leikkimään ilman, että lapsen äiti tietää. Siksi kerroin hänelle, ettei Evelyn saisi lähteä pihasta ilman mua :) En ollut missään vaiheessa erityisen huolestunut enkä pidä tätä tapahtunutta minään isona asiana. Kunhan mietin mitä sanoa lapselle, jota en tunne, mutta jolle olisi hyvä tämmönen asia kertoa. No biggie.
 
pahka
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja ahaa:
no et kyllä kovin hyvin huolehtinut lapsestasi kun pääsi noin lähtemään ja et voi sanoa noin pienestäsi että ei koskaan lähde pihasta....sun pitää kattoa sen perään
Huomasinhan mä että se lähti, missä ongelma? Ei mulla ollu tarvetta heti juosta perässä enkä sieltä puistostakaan hakenu pois, vaa annoin lasten tulla omaa vauhtiaan ku näin, että kaikki hyvin.
oon lukenu vast tähän asti ja whattövak.. :)

mikä oli ongelma..? lapses "kidnapattiin" ja oli nostanu keinuun viereises puistos.. huomasit että ne lähti sinne ja lähit 45 sekunnin päästä perään. ompas ne nopeita.

kyllä tollasen 2 vuotiaan kans ollaan silti samas näköetäsyydel ja lähetään heti perään myös.. mut tosi nopeita ne oli kyl..
 
Joo tää sai nyt taas ihan naurettavat mittasuhteet tää keskustelu :headwall: Mun on mahdotonta yksityiskohtaisesti selvittää miten asia tapahtu koska mä en voi pihan jokaista rakennusta, puskaa ja penkkiä tässä sijoittaa. Alunperinkään kyse ei ollut mistään isosta rikkeestä enkä pidä täällä vieraillutta tyttöä mitenkään pahana, huonosti kasvatettuna tms. Oma lapseni, oma vastuu, tottakai. Siksi mä lähdinkin perään kurkkimaan! :headwall: En pysäyttänyt heitä heti koska en halunnut puuttua heidän leikkeihinsä turhaan; oletin aluksi, että heillä on joku leikki nyt jossa tehdään näin. Kun olivat olleet näköpiiristä poissa n 45 s niin nousin ylös ja lähdin kävelemään perään. Kesti vielä 20-30s kunnes näin tytön keinumassa. Ai kauheeta mikä kriisi ja vaikka mitä.

Halusin kaikesta huolimatta kertoa 7v tytölle ettei pienempiä saa viedä mukanaan vaikka kuinka tyttö olis mun vastuulla. Aivan kuten sanotaan, ettei toisten päälle tule heittää hiekkaa tai että vauvoja ei saa ottaa syliin ilman lupaa. Mielestäni koululainen voi jo ymmärtää ja oppia, ettei taaperoa voi ottaa samalla tavalla mukaansa kuin samanikäistä kaveria.

Vastaisuudessakin istuskelen tässä ja valvon mutten siltikään saa hysteeristä paniikkikohtausta ja ruve torumaan tyttöäni jos hän on poissa näköpiiristäni hetken. Asia pihvi? Voidaanko lopettaa jo?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
No, eihän se tyttökään ihan oikein tehnyt, mutta jos joku vieras lapsi taluttais mun 2v.n mihin tahansa nurkan taakse niin menisin kyllä samantien perään, en odottelisi tulevatko takaisin.
ei voi muuta kuin peesata.
 
vieras
En todellakaan jaksa lukea koko ketjua.. Mutta sinuna sanoisin sille 7 veelle, että on tosi kivKa kun huolehdit pikkuisesta, mutta sanotko seuraavan kerran kun lähdette kauemmas.. tjtn. Kerro että et ole vihainen ,mutta huolestuit.
 
eheh
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Joo tää sai nyt taas ihan naurettavat mittasuhteet tää keskustelu :headwall: Mun on mahdotonta yksityiskohtaisesti selvittää miten asia tapahtu koska mä en voi pihan jokaista rakennusta, puskaa ja penkkiä tässä sijoittaa. Alunperinkään kyse ei ollut mistään isosta rikkeestä enkä pidä täällä vieraillutta tyttöä mitenkään pahana, huonosti kasvatettuna tms. Oma lapseni, oma vastuu, tottakai. Siksi mä lähdinkin perään kurkkimaan! :headwall: En pysäyttänyt heitä heti koska en halunnut puuttua heidän leikkeihinsä turhaan; oletin aluksi, että heillä on joku leikki nyt jossa tehdään näin. Kun olivat olleet näköpiiristä poissa n 45 s niin nousin ylös ja lähdin kävelemään perään. Kesti vielä 20-30s kunnes näin tytön keinumassa. Ai kauheeta mikä kriisi ja vaikka mitä.

Halusin kaikesta huolimatta kertoa 7v tytölle ettei pienempiä saa viedä mukanaan vaikka kuinka tyttö olis mun vastuulla. Aivan kuten sanotaan, ettei toisten päälle tule heittää hiekkaa tai että vauvoja ei saa ottaa syliin ilman lupaa. Mielestäni koululainen voi jo ymmärtää ja oppia, ettei taaperoa voi ottaa samalla tavalla mukaansa kuin samanikäistä kaveria.

Vastaisuudessakin istuskelen tässä ja valvon mutten siltikään saa hysteeristä paniikkikohtausta ja ruve torumaan tyttöäni jos hän on poissa näköpiiristäni hetken. Asia pihvi? Voidaanko lopettaa jo?
sä nyt pistit täysin sen 7v piikkiin kielsit häntä entäs tyttösi hän ehkä lähti seuraan sinne toiseen puistoon..ainiin häntä kun ei saa kieltää niin sanotaan sitten naapurin lapselle
 
Alkuperäinen kirjoittaja eheh:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Joo tää sai nyt taas ihan naurettavat mittasuhteet tää keskustelu :headwall: Mun on mahdotonta yksityiskohtaisesti selvittää miten asia tapahtu koska mä en voi pihan jokaista rakennusta, puskaa ja penkkiä tässä sijoittaa. Alunperinkään kyse ei ollut mistään isosta rikkeestä enkä pidä täällä vieraillutta tyttöä mitenkään pahana, huonosti kasvatettuna tms. Oma lapseni, oma vastuu, tottakai. Siksi mä lähdinkin perään kurkkimaan! :headwall: En pysäyttänyt heitä heti koska en halunnut puuttua heidän leikkeihinsä turhaan; oletin aluksi, että heillä on joku leikki nyt jossa tehdään näin. Kun olivat olleet näköpiiristä poissa n 45 s niin nousin ylös ja lähdin kävelemään perään. Kesti vielä 20-30s kunnes näin tytön keinumassa. Ai kauheeta mikä kriisi ja vaikka mitä.

Halusin kaikesta huolimatta kertoa 7v tytölle ettei pienempiä saa viedä mukanaan vaikka kuinka tyttö olis mun vastuulla. Aivan kuten sanotaan, ettei toisten päälle tule heittää hiekkaa tai että vauvoja ei saa ottaa syliin ilman lupaa. Mielestäni koululainen voi jo ymmärtää ja oppia, ettei taaperoa voi ottaa samalla tavalla mukaansa kuin samanikäistä kaveria.

Vastaisuudessakin istuskelen tässä ja valvon mutten siltikään saa hysteeristä paniikkikohtausta ja ruve torumaan tyttöäni jos hän on poissa näköpiiristäni hetken. Asia pihvi? Voidaanko lopettaa jo?
sä nyt pistit täysin sen 7v piikkiin kielsit häntä entäs tyttösi hän ehkä lähti seuraan sinne toiseen puistoon..ainiin häntä kun ei saa kieltää niin sanotaan sitten naapurin lapselle
Missä vaiheessa kielsin naapurin tyttöä? Kerroppa ihmeessä. Annoin hänelle informaatiota, aivan kuten teen omani kanssa. En kieltänyt. En torunut. En komentanut. Kerroin vaa, että Evelyn ei saa lähteä pihasta ilman äitiä.
 
just
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Äiti istuu nenä kiinni kirjassa ja 2v lapsi ehtii 50m päähän puistoon keinumaan ennekuin äiti huomaa hänet kadonneeksi ja vika on toki siinä naapurin mummon kersassa, joka lapsen sinne houkutteli, ei äidissä joka ei vahdi lastaan saatikka opeta hänelle rajoja missä pihalla saa liikkua ja missä ei...

Veikkaan että tällä kasvatustyylillä näitä vastaavia ongelmia (toivottavasti ei pahempia) on vielä edessä runsain mitoin... mutta vikahan on aina jossain muussa, muissa lapsissa, naapureissa, lapsen kavereissa, heidän vanhemmissaan jne jne
Missä vaiheessa mä oon istunu nenä kiinni kirjassa? :LOL: Ihanaa miten yksityiskohdat muuttuu lennossa :)

Mulla oli sanomalehti ja tietokone. Huomasin, kun isompi lapsi talutti lastani pihalla, menivät nurkan taakse. Ajattelin, että jos eivät tule pian takaisin niin käyn kurkkaamassa. Kun en kuullut heidän ääniään enää niin kävin kurkkimassa. Olivat siinä nurkan takana, muutaman kymmenen metrin päässä olevassa leikkipuistossa. Suunnassa mihin menivät ei ollu autoteitä tms vaaroja.

En pidä 7v lasta "syyllisenä", en pidä häntä huonosti kasvatettuna enkä missään nimessä halunnut hänelle itselleen sellaista tunnetta, että olisin vihainen tai pettynyt. KUITENKIN mielestäni sen ikäisen on hyvä tietää, ettei pienempiä vieraita lapsia voi viedä mukanaan leikkimään ilman, että lapsen äiti tietää. Siksi kerroin hänelle, ettei Evelyn saisi lähteä pihasta ilman mua :) En ollut missään vaiheessa erityisen huolestunut enkä pidä tätä tapahtunutta minään isona asiana. Kunhan mietin mitä sanoa lapselle, jota en tunne, mutta jolle olisi hyvä tämmönen asia kertoa. No biggie.
kuulepas. 7v lapsi saa leikkiä puistossa ilman että hnen tarvitsee vahtia sinun ilkeää kakaraaa.
asia on niin, että sinun pitää pitää kuri omalle kakarallesi.
 
just
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Joo tää sai nyt taas ihan naurettavat mittasuhteet tää keskustelu :headwall: Mun on mahdotonta yksityiskohtaisesti selvittää miten asia tapahtu koska mä en voi pihan jokaista rakennusta, puskaa ja penkkiä tässä sijoittaa. Alunperinkään kyse ei ollut mistään isosta rikkeestä enkä pidä täällä vieraillutta tyttöä mitenkään pahana, huonosti kasvatettuna tms. Oma lapseni, oma vastuu, tottakai. Siksi mä lähdinkin perään kurkkimaan! :headwall: En pysäyttänyt heitä heti koska en halunnut puuttua heidän leikkeihinsä turhaan; oletin aluksi, että heillä on joku leikki nyt jossa tehdään näin. Kun olivat olleet näköpiiristä poissa n 45 s niin nousin ylös ja lähdin kävelemään perään. Kesti vielä 20-30s kunnes näin tytön keinumassa. Ai kauheeta mikä kriisi ja vaikka mitä.

Halusin kaikesta huolimatta kertoa 7v tytölle ettei pienempiä saa viedä mukanaan vaikka kuinka tyttö olis mun vastuulla. Aivan kuten sanotaan, ettei toisten päälle tule heittää hiekkaa tai että vauvoja ei saa ottaa syliin ilman lupaa. Mielestäni koululainen voi jo ymmärtää ja oppia, ettei taaperoa voi ottaa samalla tavalla mukaansa kuin samanikäistä kaveria.

Vastaisuudessakin istuskelen tässä ja valvon mutten siltikään saa hysteeristä paniikkikohtausta ja ruve torumaan tyttöäni jos hän on poissa näköpiiristäni hetken. Asia pihvi? Voidaanko lopettaa jo?
eli toisen lapsta kasvatat mutta omaasi et? ainoa jolle kuria sinun kuuluu pitää on sinun kakara.
 
just
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja eheh:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Joo tää sai nyt taas ihan naurettavat mittasuhteet tää keskustelu :headwall: Mun on mahdotonta yksityiskohtaisesti selvittää miten asia tapahtu koska mä en voi pihan jokaista rakennusta, puskaa ja penkkiä tässä sijoittaa. Alunperinkään kyse ei ollut mistään isosta rikkeestä enkä pidä täällä vieraillutta tyttöä mitenkään pahana, huonosti kasvatettuna tms. Oma lapseni, oma vastuu, tottakai. Siksi mä lähdinkin perään kurkkimaan! :headwall: En pysäyttänyt heitä heti koska en halunnut puuttua heidän leikkeihinsä turhaan; oletin aluksi, että heillä on joku leikki nyt jossa tehdään näin. Kun olivat olleet näköpiiristä poissa n 45 s niin nousin ylös ja lähdin kävelemään perään. Kesti vielä 20-30s kunnes näin tytön keinumassa. Ai kauheeta mikä kriisi ja vaikka mitä.

Halusin kaikesta huolimatta kertoa 7v tytölle ettei pienempiä saa viedä mukanaan vaikka kuinka tyttö olis mun vastuulla. Aivan kuten sanotaan, ettei toisten päälle tule heittää hiekkaa tai että vauvoja ei saa ottaa syliin ilman lupaa. Mielestäni koululainen voi jo ymmärtää ja oppia, ettei taaperoa voi ottaa samalla tavalla mukaansa kuin samanikäistä kaveria.

Vastaisuudessakin istuskelen tässä ja valvon mutten siltikään saa hysteeristä paniikkikohtausta ja ruve torumaan tyttöäni jos hän on poissa näköpiiristäni hetken. Asia pihvi? Voidaanko lopettaa jo?
sä nyt pistit täysin sen 7v piikkiin kielsit häntä entäs tyttösi hän ehkä lähti seuraan sinne toiseen puistoon..ainiin häntä kun ei saa kieltää niin sanotaan sitten naapurin lapselle
Missä vaiheessa kielsin naapurin tyttöä? Kerroppa ihmeessä. Annoin hänelle informaatiota, aivan kuten teen omani kanssa. En kieltänyt. En torunut. En komentanut. Kerroin vaa, että Evelyn ei saa lähteä pihasta ilman äitiä.
jos kakarasi ei saa lähteä pihasta niin miksi hän lähti?
 
just
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
höpöhöpö. joku 7v on noin metrin mittainen, toinen on 135 cm.
eli joku 7v näyttää taaperolta, toinen näyttää lähes murkulta.

2v lapsesi ei todellakaan tiedä minkä ikäinen kukin on, eikä todennäköisesti edes tajua mitä tarkoittaa että joku on 7v.

hän on vain ollut tottelematon, kun on lähtenyt pihasta.
vai luetko kirjaa, etkä ole edes kertonut hänelle, että ei saa poistua? kun et omallesi kieltoja käytä?
Häh? :D:D:D:D:D Kyllä mä sen tiedän, ettei tyttö tiedä minkäikäinen tuo 7v tyttö oli :D:D:D Jos olisi tietänyt, niin tuskin olisi lähtenyt tytön mukaan? 2v ei tuollaisia ymmärrä ja siksi minusta oli hyvä kertoa isommalle tytölle, ettei pienet saa pihasta lähteä = heitä ei saa ottaa mukaansa.

Hän ei ole ollut tottelematon sillä en ollut sanonut hänelle, ettei saa poistua pihasta. Siinä olet oikeassa; en ole kieltänyt pihasta lähtemistä. Hän ei lähde pihasta yksinänsä mihinkään ja minä olen valvomassa jos lähtisi seuraamaan jotain aikuista tai isompaa lasta puistoon tms. Tässä tilanteessa isompi lapsi kädestä pitäen talutti lapseni puistoon. Aika vaikea 2-vuotiaalle selittää, että luotathan vanhempiin ihmisiin ja tottelethan jos sitten seuraavassa hengenvedossa pitäisi sanoa, että älä luotakaan, älä tottelekaan, vaikka idea tuntuisi ihan hyvältä...?

Mielestäni 2v ei osaa nähdä pihan rajoja samalla tavalla kuin esimerkiksi neljävuotias. Tyttö saa olla tässä piha-alueella, mennä rakennuksien taaksekin jne, mutta mihin vetäisin sellaisen viivan josta voisin sanoa, että tuolla on vaaralllista, tällä puolella ei? Tämä systeemi on vallan toimiva eikä tyttö pihasta lähde niin kauan kun kukaan ei häntä pihasta vie. Jos joku selvästi vanhempi (mukava ja kiltti) lapsi tai aikuinen ottaa kädestä kiinni ja vie niin silloin saattaa lähteä. En tunne yhtäkään juuri 2v täyttänyttä joka ei tuollaisessa tilanteessa menisi mukana.
olet juuri tyypillinen omat kullat ja muiden kakarat äiti.2v on usein monessa perheessä jo isossiar ja on iso, ja todellakin ymmärtää puhetta, kuten että tässä hiekkalaatikolla pysyt.

jos et omallesi käytä sanaa ei, miten kehtaat mennä toisten lapsille kertomaan minne sinun hemmteltua paskaperseettä saa viedä. kehtaatkin.
 
just
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Minusta seitsenvuotiaan ei tarvitse vielä osata miettiä luvan pyytämisiä pienemmille jos itsellä on lupa mennä leikkipuistoon, vaan vastuu pienen sinne päästämisestä on lasta vahtivalla vanhemmalla. Varsinkin jos puisto on ikään kuin pihan jatke niin lapsi ei hahmota rajoja.. Olisin varmaan samassa tilanteessa vaan mitään sanomatta päästänyt lapseni menemään ja jos taapero olisi kömpelömpi kuin mitä on, olisin huomauttanut keinuun nostelusta silloin kuin se olisi tapahtumassa. Tai sit oisin siinä tilanteessa hihkaissut että seis, nyt pysytään kotipihassa, mutta jälkeenpäin en ois asiaan puuttunut.
just näin. törkeeää vaatia että toisen lapsenpitää miettiää omaa kakaraa kun leikkii. pienen 7v lapsen.

älä päästä ap kakaraasi isompien lasten kanssa, jos tuollainen on meininki, että syyllistät heitä ja otsikkosi oli aiemmin kidnappaus.

 
just
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Minusta seitsenvuotiaan ei tarvitse vielä osata miettiä luvan pyytämisiä pienemmille jos itsellä on lupa mennä leikkipuistoon, vaan vastuu pienen sinne päästämisestä on lasta vahtivalla vanhemmalla. Varsinkin jos puisto on ikään kuin pihan jatke niin lapsi ei hahmota rajoja.. Olisin varmaan samassa tilanteessa vaan mitään sanomatta päästänyt lapseni menemään ja jos taapero olisi kömpelömpi kuin mitä on, olisin huomauttanut keinuun nostelusta silloin kuin se olisi tapahtumassa. Tai sit oisin siinä tilanteessa hihkaissut että seis, nyt pysytään kotipihassa, mutta jälkeenpäin en ois asiaan puuttunut.
just näin. törkeeää vaatia että toisen lapsenpitää miettiää omaa kakaraa kun leikkii. pienen 7v lapsen.

älä päästä ap kakaraasi isompien lasten kanssa, jos tuollainen on meininki, että syyllistät heitä ja otsikkosi oli aiemmin kidnappaus.

 

Yhteistyössä