2.-ja 3.luokkailaiset yksin kotona arkki-aamuisin?

  • Viestiketjun aloittaja Vanhemmat töissä
  • Ensimmäinen viesti
Vanhemmat töissä
Joutuuko teidän pienemmät koululaiset joskus olla yksin kotona arkki-aamuisin? Pelottaako heitä tai teitä?
Meillä joudutaan ensi viikosta tottua sellaisiin arkki-aamuun, että 2.ja 3.luokkalaiset joutuvat pärjätä yksinään kotona. Voileivän/näkkileivän osaavat kyllä itse tehdä ja maitoakin muistavat kyllä juoda. Kännykkään voidaan asettaa herätysajat ja olohuoneessa iso digitaalinen kellotaulu.
 
ekaluokkalaisen äiti
Ekaluokkalainen joutuu kaksi kertaa viikossa olemaan n tunnin kotona yksin.
Herätetään juuri ennen kun lähdetään ja tehdään aamupala valmiiksi. Itsekseen sitten syö ja pukee.
Hyvin on onnistunut. Ei pelkää olla itsekseen.
Ja kelloa opeteltu sen verran että osaa lähteä oikeaan aikaan.
 
Ollaan pystytty järjestämään siten, että toinen vanhemmista on aina kotona aamuisin. Ne harvat kerrat kun ala-asteikäinen on ollut yksin aamulla, on täällä ollut mummi tai yläkoululainen isosisko.
Ukon kyllä, että lapset pärjäisivät ja monet ystäväni lapset pärjäävätkin. Mutta kun on ollut mahdollista järjestää näin niin meillä ei ole aamuisin pienet yksin kotona. :)
 
Näin
Meillä ekaluokkalainen on lähes joka aamu yksin kotona, 1-2 tuntia ennen koulun alkua.
Ei ongelmaa, katsoo telkkaria tai leikkii. Soittaa , jos tulee kysyttävää tao ongelmia.
Aamupala laitetaan valmiiksi.
 
Mun tokaluokkalainen lähtee joka aamu itsekseen kouluun. Jos menee yhdeksäksi ja mä lähden seitsemän jälkeen kotoa, herätän hänet ennen lähtöä. Jos taas menee kymmeneksi tai mä lähden kotoa jo kuudelta, hänellä on kello soittamassa ja ilmoittaa mulle kun on herännyt.

Aamupala on valmiina, jos ehdin tehdä, mutta osaa laittaa leivät itsekin. Mä soitan töistä kun pitää lähteä kouluun ja luettelen ne samat litaniat joka aamu: muista sammuttaa valot ja ottaa puhelin ja avaimet mukaan. Turvallista koulumatkaa, ilmoittele kun olet koulussa (koulumatkaa n. 1,5km).

Koulun jälkeen hän tulee kotiin tai voi mennä kaverillekin suoraan, ihan miten on sovittu. Jääkaapissa on välipalatarvikkeita. Soitellaan puolin ja toisin iltapäivän aikana. Pisimmillään hän on kotona yksin 3,5 tuntia.

Kyllä häntä on pelottanut. Tässä alkuvuodesta oli tosi vaikeaa, kun pimeys ja yksinäisyys pelotti. Silloin mun vanhemmat kävi häntä välillä kuskaamassa kouluun tai hakivat koulun jälkeen heille. Tyttö keksi myös sen, että voi koulumatkalla soittaa mummille ja höpöttää koko matkan, niin ei pimeys tuntunut niin ikävältä. Ja mummihan höpötti :) Nyt kevättä kohden on helpottanut, kun aamut on valoisia. Enää ei tarvita mummia ja pappaa kovinkaan usein ja yksi koulukaverikin on löytynyt, joka kulkee samaa matkaa.
 
"mie"
Meillä ekaluokkalainen joutuu olemaan muutamina päivinä viikossa yksin aamulla 15 min- 1h30min välisen ajan, riippuen siitä moneenko menee. Hyvin pärjää, ei pelkää ja osaa ajallaan lähteä kouluun.
 
Poikani, 2.lk, jää aamuisin yksin noin tunniksi tai kahdeksi. Illalla laitetaan yhdessä kouluvaatteet ja aamupalakin valmiiksi.
Herätän yleensä ennekuin lähden. Kännyssä ja kunnon meluhaittaherätyskellossa hälytys kun pitää kouluun lähteä, matkaa 2km. Laittaa usein viestejä aamun aikaan eli arkailee olla yksin ja hätäilee milloin pitää lähteä. Iltapäivät on Jälkkärissä ja haen sieltä kotiin.
 
ddd
Meillä ei ole tota ongelmaa ollut, sillä lasten koulu alkaa liian aikaisin, kahdeksalta ja mun työt ysiltä tai puol ysiltä.

Mutta koulun jälkeen ovat keskenään yleensä vähintään neljään tai jopa puol kuuteen, elleivät mene mummille.
 
Mulla on sen verrat ikävät muistikuvat ykkösluokkaisena aamuista jolloin oli kymppiin meno että omille lapsille en halua sitä antaa :D Järjestäisin vaikka naapuriin tai mummilaan sen parin tunnin aamun, ettei tarvitse olla yksin. Mä nimittäin itkin joka kerta kun veli ja äiti lähti aamulla ja kysyin aina peloissani äidiltä "eihän huomen ole kymmeneen meno?" Onneksi ei usein ollutkaan. Kakkos ja kolmosluokkalainen tosin pärjää ja keksii tekemistä paremmin yksinään. Mutta ykkösluokkalaista en haluis jättää yksinään kotiin!
 
Mulla on sen verrat ikävät muistikuvat ykkösluokkaisena aamuista jolloin oli kymppiin meno että omille lapsille en halua sitä antaa :D Järjestäisin vaikka naapuriin tai mummilaan sen parin tunnin aamun, ettei tarvitse olla yksin. Mä nimittäin itkin joka kerta kun veli ja äiti lähti aamulla ja kysyin aina peloissani äidiltä "eihän huomen ole kymmeneen meno?" Onneksi ei usein ollutkaan. Kakkos ja kolmosluokkalainen tosin pärjää ja keksii tekemistä paremmin yksinään. Mutta ykkösluokkalaista en haluis jättää yksinään kotiin!

ensinnäkään kaikilla ei ole joutilaita naapureita ja mummilatkin saattaa olla satojen kilometrien päässä ja toiseksi kaikki eppuluokkalaiset ei ole samanlaisia reppanoita
 
"sommarcat"
Meillä on ekaluokkalainen joka aamu yksin kotona n. 30min ja sitten kerran viikossa sen reilun tunnin. Herätän ennenkuin lähden. Vaatteet ja aamupala valmiina. Samoin ulkovaatteet ja reppu. Soittaa jos jotain tulee.
 
"yhäippä"
Mulla on sen verrat ikävät muistikuvat ykkösluokkaisena aamuista jolloin oli kymppiin meno että omille lapsille en halua sitä antaa :D Järjestäisin vaikka naapuriin tai mummilaan sen parin tunnin aamun, ettei tarvitse olla yksin. Mä nimittäin itkin joka kerta kun veli ja äiti lähti aamulla ja kysyin aina peloissani äidiltä "eihän huomen ole kymmeneen meno?" Onneksi ei usein ollutkaan. Kakkos ja kolmosluokkalainen tosin pärjää ja keksii tekemistä paremmin yksinään. Mutta ykkösluokkalaista en haluis jättää yksinään kotiin!
Mä oon yh eikä mulla ollut vaihtoehtoja. Koulu alkaa klo 9.00 ja mun työt 8.00. 7.30 jää ekaluokkalainen yksin ja mä soitan sitten kun pitää lähteä kouluun. Laitan aamupalan valmiiksi. En mäkään olisi halunnut tätä, mut eipä ollut paljon vaihtoehtoja. Hyvin on mennyt kyllä.
 
ensinnäkään kaikilla ei ole joutilaita naapureita ja mummilatkin saattaa olla satojen kilometrien päässä ja toiseksi kaikki eppuluokkalaiset ei ole samanlaisia reppanoita
No mä en asuisi missään korvessa kaukana läheisistä ;) Pari tuntia seitsemän vuotiaalle on ikuisuus, ei väliä onko hän luonteeltaan pelkuri vai täysin vastakohta. En laittais lastani siihen tilanteeseen. Sitähän varten iltapäiväkerhotkin on joka kunnassa, ettei koulun jälkeen tarvitse kotiin yksin mennä.
 
[QUOTE="yhäippä";29614877]Mä oon yh eikä mulla ollut vaihtoehtoja. Koulu alkaa klo 9.00 ja mun työt 8.00. 7.30 jää ekaluokkalainen yksin ja mä soitan sitten kun pitää lähteä kouluun. Laitan aamupalan valmiiksi. En mäkään olisi halunnut tätä, mut eipä ollut paljon vaihtoehtoja. Hyvin on mennyt kyllä.[/QUOTE]

Hyvä, pääasia että toimii teillä :) Lapset on yksilöitä.
 
halipupu harmaana
No kyllä joutuu! Jo ihan 1.luokalla meillä esikoinen opetteli lähtemään yksin kouluun ja nyt kun on 3.luokalla, niin hoitelee ihan itse heräämiset, aamupalat, vaatteet katsoo itse mitä laittaa päälleen jne... Ja poika on kyseessä ja aika ujo ja arka vieläpä. Miten muuten tuo pitäisi muka järjestää kuin että lapsi ITSE opettelee tekemään nuo asiat? Eihän ne vaikeita ole. Meinasitko armeijaikään asti ap lapsiasi paapoa?

Syksyllä meillä menee kuopus ekalle ja olen kyllä ajatellut, että kaksin saavat aamuisin pärjätä 1.luokkalainen j 4.luokkalainen. Toivottavasti saadaan sopivat lukujärjestykset molemmille.
 
No mä en asuisi missään korvessa kaukana läheisistä ;) Pari tuntia seitsemän vuotiaalle on ikuisuus, ei väliä onko hän luonteeltaan pelkuri vai täysin vastakohta. En laittais lastani siihen tilanteeseen. Sitähän varten iltapäiväkerhotkin on joka kunnassa, ettei koulun jälkeen tarvitse kotiin yksin mennä.
Niinpä, sitä varten on ILTAPÄIVÄKERHOT. Aamupäiväkerhoja sen sijaan ei kaikkialla ole mutta silti vanhemmat voivat joutua menemään aikaisin töihin. Joillakin niitä vaihtoehtoja ei vain ole. Iltapäivisinkin saattaa toki olla niin monessa perheessä, varsinkin niissä missä on vain yksi vanhempi että lapsen on vaan tultava sieltä ippestäkin yksin kotiin. Kaikille tää ei ole vaan mikään silmäniskuihin oikeuttava valintatilanne vaan oikeasti on pakko toimia niin. Oma lapseni on omasta valinnastaan mieluummin kotona kuin siellä iltapäiväkerhon hullunmyllyssä. Ja ymmärrän häntä täysin. Sen sijaan aamuisin ei hän halua jäädä yksin ja ihme ja kumma olen saanut asiat järjestymään niin ettei tarvitsekaan. Kaikille se ei ole kuitenkaan mahdollista.
 
"yhäippä"
No mä en asuisi missään korvessa kaukana läheisistä ;) Pari tuntia seitsemän vuotiaalle on ikuisuus, ei väliä onko hän luonteeltaan pelkuri vai täysin vastakohta. En laittais lastani siihen tilanteeseen. Sitähän varten iltapäiväkerhotkin on joka kunnassa, ettei koulun jälkeen tarvitse kotiin yksin mennä.
Mun vanhemmat asuvat 5km meiltä, mutta he ovat töissä. Naapuritkin menevät kouluun/töihin aamulla, eli minne ihmeeseen voi lykätä 7 vuotiaan klo 7.30 aamulla? Jos koulu alkaisi klo 8.00 niin voisi lähteä samaan aikaan mutta joka aamu alkaa klo 9.00. Mun 7v myös jää mielellään kotiin illalla, jos lähden salille, vaikka voisi lähteä lapsiparkkiin´.
 
No mä en asuisi missään korvessa kaukana läheisistä ;) Pari tuntia seitsemän vuotiaalle on ikuisuus, ei väliä onko hän luonteeltaan pelkuri vai täysin vastakohta. En laittais lastani siihen tilanteeseen. Sitähän varten iltapäiväkerhotkin on joka kunnassa, ettei koulun jälkeen tarvitse kotiin yksin mennä.
entä jos ne läheiset asuu korvessa?
 
Niinpä, sitä varten on ILTAPÄIVÄKERHOT. Aamupäiväkerhoja sen sijaan ei kaikkialla ole mutta silti vanhemmat voivat joutua menemään aikaisin töihin. Joillakin niitä vaihtoehtoja ei vain ole. Iltapäivisinkin saattaa toki olla niin monessa perheessä, varsinkin niissä missä on vain yksi vanhempi että lapsen on vaan tultava sieltä ippestäkin yksin kotiin. Kaikille tää ei ole vaan mikään silmäniskuihin oikeuttava valintatilanne vaan oikeasti on pakko toimia niin. Oma lapseni on omasta valinnastaan mieluummin kotona kuin siellä iltapäiväkerhon hullunmyllyssä. Ja ymmärrän häntä täysin. Sen sijaan aamuisin ei hän halua jäädä yksin ja ihme ja kumma olen saanut asiat järjestymään niin ettei tarvitsekaan. Kaikille se ei ole kuitenkaan mahdollista.
No ei yhteiskunta kaikkea voi järjestää, perheillä on oma vastuunsa. On hyvä, että perheet voivat itse valita miten hoitelevat aamunsa ja jättävätkö ekaluokkalaisen yksin myöhäisinä aamuina, vai pystyvätkö joustamaan työnsä tai lähipiirinsä puolesta siinä. Ei mun veljelle ollut mikään ongelma olla yksin tunteja koulua ennen ja sen jälkeen (hän kun ei käynyt ip-kerhoa, silloin ei sitä ollut) Mutta mulle oli. Lapsen mukaan pitää katsoa ja harkita kunkin perheen! Suomessa arvostetaan HYVIN paljon itsenäisyyttä, itse tulen kasvattamaan eri tavoin lapseni.
 

Yhteistyössä