2.-ja 3.luokkailaiset yksin kotona arkki-aamuisin?

  • Viestiketjun aloittaja Vanhemmat töissä
  • Ensimmäinen viesti
Mä oon joutunu olemaan yksin aamuja kotona sillon kun oon ollu ekalla luokalla, toki oli pari vuotta vanhempi sisarus kaverina, mutta eipä se ollu pelottavaa ja hyvin aamut suju lastenohjelmia kattellessa ja aamupalaa syöden. Yleensä porukat oli jättäny pöydälle lapun et mitä aamiaista on ja missä, ja välillä taas tehtiin ite. Molemmat vanhemmat oli vuorotyössä siis.

Ei mun mielestä mitään ongelmaa, mut kai se on vähän eri asia jos lapsi on herkkä ja pelokas.
Eipä se välttämättä tuostakaan ole kiinni.

Musta ei vaan tunnu hyvältä jättää ekaluokkalaista lasta aamuisin yksin. Eli äidissä on vika.:ashamed:
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Eipä se välttämättä tuostakaan ole kiinni.

Musta ei vaan tunnu hyvältä jättää ekaluokkalaista lasta aamuisin yksin. Eli äidissä on vika.:ashamed:
saattaa olla myös niin että lapsi vaistoaa vanhempien (=äidin) pelokkuuden ja reagoi siihen matkimalla

jos taas isä on puikoissa ja suhtaantuu asiaan levollisesti niin lapsikin tulee vakuuttuneeksi että homma on hanskassa eikä sitä tartte jännittää
 
kahvikirahvi
Eipä se välttämättä tuostakaan ole kiinni.

Musta ei vaan tunnu hyvältä jättää ekaluokkalaista lasta aamuisin yksin. Eli äidissä on vika.:ashamed:
Tarkoitinkin että jos on lapsen yksin kotona oloon rennosti suhtautuva vanhempi, niin kai se vanhemmankin suhtautuminen ottaa vähän osumaa jos lapsi on pelokas ja vaikka itkeskelee yksinolon vuoksi.

Mutta onhan se kiva jos lapsen ei yksin tarvitse olla, itse en vain näe sitä ongelmana jos kyse on parista hassusta tunnista.
 
"..."
Entäs, jos lapsi omasta tahdostaan on aamuisin ja iltapäivisin kotona itsekseen? Jos hän on mielummin yksin, kuin iltapäiväkerhossa? Lapset on erilaisia. Meillä koululainen nauttii saadessaan olla rauhassa koulun jälkeen, tehdä läksynsä ilman taustahälyä ja syödä omaan tahtiin. Voisiko täälä kisailijat ottaa huomioon ettei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa toimia? Kaikki tunnemme parhaiten omat lapsemme ja uskoakseni teemme heidän kannaltaan nämä ratkaisut. Sinä joka et halua jättää lastasi yksin, älä jätä. Se on sinun arvokas mielipiteesi. Sinä joka vannot puolestaan yksin jättämisen puolesta, jätä. Se on myös arvokas mielipide. On turhaa lähteä pönkittämään omaa paremmuuttaan sen perusteella kuinka väärin muut tekee mielestänne. Vähän ymmärrystä ja avarakatseisuutta, pyydän!!!
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
saattaa olla myös niin että lapsi vaistoaa vanhempien (=äidin) pelokkuuden ja reagoi siihen matkimalla

jos taas isä on puikoissa ja suhtaantuu asiaan levollisesti niin lapsikin tulee vakuuttuneeksi että homma on hanskassa eikä sitä tartte jännittää
Päätökset on tehty ja kaikki meillä ovat ihan levollisia.:D
Ihan rohkee pikku-ukko meillä on, vaikka äiti ajatuksen tasolla saattaa olla joskus vähän hannari joissain asioissa.


Mutta aivan totta tuo että ihan varmasti vanhempien pelokkuus saattaa tarttua lapseenkin jos se on usein päällä. Oli "hätäilijä" sitten isi tai äiti.
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja tässä tietoa;29616208:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/mll--lapsen-yksinainen-iltapaiva-on-laiminlyonti/1965572

Lukekaa mammat siitä! Kalland on kasvatustieteiden tohtori jos joku ei tiedä.
Mun henkilökohtainen mielipide on, että on täysin liioiteltua ettei alle 12-vuotiasta saa jättää yksin. Ymmärrän kyllä eka- ja ehkä tokaluokkalaisenkin kohdalla, mutta siitä ylöspäin tuntuu tosi hassulta ettei lapsen tarvitse osata olla yksin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tässä tietoa;29616208:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/mll--lapsen-yksinainen-iltapaiva-on-laiminlyonti/1965572

Lukekaa mammat siitä! Kalland on kasvatustieteiden tohtori jos joku ei tiedä.

On hyvä että tuollaisia yleisiä ohjeita on. Muuten täällä osa eläis kun pellossa.


Mä olin 5 vuotiaasta yksin kotosalla, eipä se mitään herkkua ollut. Ehkä tästä syystä omat lapset eivät ole yksin, vaikka varsin hyvin uskaltaisivat.
Eli ihan tälläsiä henk.kohtaisia syitäkin löytyy taustalta.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Mun henkilökohtainen mielipide on, että on täysin liioiteltua ettei alle 12-vuotiasta saa jättää yksin. Ymmärrän kyllä eka- ja ehkä tokaluokkalaisenkin kohdalla, mutta siitä ylöspäin tuntuu tosi hassulta ettei lapsen tarvitse osata olla yksin.

No meillä on 11v, ja olen sitä mieltä että hän pärjää aivan varmasti ja hän haluaa olla välillä yksin.

Kuuntelee lujalla musiikkia, laulaa ja tanssii. Tälleen ollaan joskus yllätetty.:D
 
[QUOTE="...";29616177]Entäs, jos lapsi omasta tahdostaan on aamuisin ja iltapäivisin kotona itsekseen? Jos hän on mielummin yksin, kuin iltapäiväkerhossa? Lapset on erilaisia. Meillä koululainen nauttii saadessaan olla rauhassa koulun jälkeen, tehdä läksynsä ilman taustahälyä ja syödä omaan tahtiin. Voisiko täälä kisailijat ottaa huomioon ettei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa toimia? Kaikki tunnemme parhaiten omat lapsemme ja uskoakseni teemme heidän kannaltaan nämä ratkaisut. Sinä joka et halua jättää lastasi yksin, älä jätä. Se on sinun arvokas mielipiteesi. Sinä joka vannot puolestaan yksin jättämisen puolesta, jätä. Se on myös arvokas mielipide. On turhaa lähteä pönkittämään omaa paremmuuttaan sen perusteella kuinka väärin muut tekee mielestänne. Vähän ymmärrystä ja avarakatseisuutta, pyydän!!![/QUOTE]

Mielestäni on myös tärkeää muistaa, että lapset eivät ole tyhmiä. He kyllä tietävät mitä heiltä "odotetaan". En mäkään ikinä (!) sanonut äidille et oikeasti pelkään jokaista rasahdusta kotona ja itken vain sohvalla kunnes pääsen lähtee kouluun.Koska mitä se ois auttanut? Tiesin et näin multa odotetaan ja ei mitään ongelmia ole missään muussakaan niin miksi olisi tässä.

Mutta kukin tavallaan =)
 
halipupu harmaana
Mun henkilökohtainen mielipide on, että on täysin liioiteltua ettei alle 12-vuotiasta saa jättää yksin. Ymmärrän kyllä eka- ja ehkä tokaluokkalaisenkin kohdalla, mutta siitä ylöspäin tuntuu tosi hassulta ettei lapsen tarvitse osata olla yksin.
Peesi. Ja eikös se ole monessa työpaikassa, että yli 10-vuotian lapsen ollessa sairaana ei saa enää tilapäistä hoitovapaata?? Lapsen pitää sitten kuitenkin osata olla sairaana ollessaan yksin kotona tai sitten vanhemman pitää ottaa palkatonta. Toivottavasti meillä lapset pysyy yhtä terveinä kuin tähänkin asti.
 
kahvikirahvi
Mielestäni on myös tärkeää muistaa, että lapset eivät ole tyhmiä. He kyllä tietävät mitä heiltä "odotetaan". En mäkään ikinä (!) sanonut äidille et oikeasti pelkään jokaista rasahdusta kotona ja itken vain sohvalla kunnes pääsen lähtee kouluun.Koska mitä se ois auttanut? Tiesin et näin multa odotetaan ja ei mitään ongelmia ole missään muussakaan niin miksi olisi tässä.

Mutta kukin tavallaan =)
Mää uskaltaisin väittää että äitis olis yrittäny keksiä vaihtoelosta ratkasua tilanteeseen jos olis tienny että sua on pelottanu noin paljon.
 
Mää uskaltaisin väittää että äitis olis yrittäny keksiä vaihtoelosta ratkasua tilanteeseen jos olis tienny että sua on pelottanu noin paljon.
Ihan varmasti. Kuitenkin sitä pienikin tajuaa mitkä on normit ja ei kehtaa välttämättä edes kertoa, että by the way itken silmät päästäni kun lähdette pois.. En muista kun ei se pitkään jatkunut, oisko ollut sen syksyn kunnes totuin siihen, mutta veikkaan et ois hävettänyt myöntää tuo. Äiti oli vielä tosi nuori ja häneenkin vaikutti ympäristön asettamat "odotukset", että varmasti olis ihmetellyt hieman. :) Siksi minusta on kauhean tärkeää, ettei viljellä liian varhaista itsenäistymisen ilmapiiriä, koska ne vaikuttaa AINA alitajuntaisesti meihin kaikkiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;29617834:
Jos on koulukypsä, on myös kypsä huolehtimaan itsestään tunnin, kaksi.

Pelokkaat ja ns. erityislapset asia erikseen, suurin osa lapsista varmasti pärjää moitteetta.
Voi että mä vihaan tätä nykyajan medikalisointia, heti lätkäistään joku leima lapseen jos vähäkään on ongelmia tai yliaktiivisuutta. Meillä on sellainen projekti koulussa, jossa pidetään koululaisilla kaikenlaista toimintaa ja siellä monet opiskelijoista pohtii heti "Hmm oiskohan tuolla kaverilla adhd..? Ei jaksa edes kahden tunnin lasten elokuvaa katsoa" No ei kai koulun jälkeen lapsi malta enää istua paikallaan!!:mad: Etenkään pojat. Välillä menee niin hermot siihen asenneilmapiiriin mikä täällä Suomessa tuntuu kasvatuksen suhteen olevan. Pienetkin vaikeudet = diagnoosi, tai käytöshäiriö.

Että juu, minäkin olin ihan normaali lapsi :D
 
Kyllä minusta 12v, voi olla iltapäivisin yksin kotona. Viitaten tuohon artikkeelliin siis.
Ja nuorempikin, pitkiksi illoiksi en tuonkaan ikäistä jättäisi.

Mulla ei tosin ole nyt 12-vuotiasta. 11v löytyy, eikä hän kyllä ole aina niin ilahtunut, kun joskus pääsen töistä lähtemään aikaisemmin. " Miks sä tulit jo nyt", eikä sävy ole aina niin riemastunut.

Tytär nauttii kun saa joskus olla rauhassa kotona yksin.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
äetee
Itse lähdin toiselta kouluviikolta asti yksin. Vanhempien työ oli sellainen, etteivät voineet aamuisin edes soittaa, joten vanha herätyskello oli soimassa, kun piti lähteä. Näillä mentiin. Ajatkin olivat erilaiset 30 vuotta sitten. Omat muksut olleet kunnan aamuhoidossa, koska koulumatka sen verran vaarallinen, etteivät ole ekalla ja tokalla yksin kulkeneet. Lapset on yksilöitä, yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle. Turhaa riitelyä.
 
Gg
Kyllä yksin kotona oleminen aamuisin on meillä vaikeaa vielä 9-vuotiaalla. Normaali lapsi kyseessä, joskin tämän keskustelun perusteella vain reippaat ja rohkeat on normaaleja, muut erityislapsia...
 
Kyllä yksin kotona oleminen aamuisin on meillä vaikeaa vielä 9-vuotiaalla. Normaali lapsi kyseessä, joskin tämän keskustelun perusteella vain reippaat ja rohkeat on normaaleja, muut erityislapsia...
Jep, ei ole mitään huolestuttavaa saati epänormaalia siinä. Lapsi kerkeää harjoittelemaan itsenäisyyttä muillakin tavoin kun ekaluokkalaisena usean tunnin yksinololla pari krt viikossa. Aika matelee hiljaisessa talossa ja pienelle lapselle se tuntuu ikuisuudelta.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti

Yhteistyössä