<3 <3 <3 <3 <3 TOUKOKUUN TOIVOTUT TOUKOKUUSSA <3 <3 <3< 3 <3

Kriisi Mäkin sanoin tuossa yks päivä miehelle, jos koittais päästä jotenki livahtaan synnärille hakemaan käynnistys tabletteja :LOL: mut ei se jostain kumman syystä sitte innostunu asiasta! :D

ei mut jos löydät netistä, tai lähdet esim. sinne viroon ota mullekki heti pari mukaan ;)
 
Minkä ikäisen vauvan kanssa olette lähteneet kyläilemään? Meillä olis kummitytön synttärit ens viikonloppuna ja silloin pojulla olis ikää 3,5vko. En taida uskaltaa ottaa häntä mukaan vaan menen vain esikoisen kanssa.

Minkä ikäisen kanssa olette muuten lähteneet liikkumaan kauppakeskukseen tai vastaavaan automarkettiin?

Meillä esikoinen kun oli keskonen niin emme saaneet/uskaltaneet olla hänen kanssaan moneen kuukauteen missään missä hän voisi saada pöpöjä. Nyt olen ihan hukassa ja ehkä ylisuojelevakin tämän toisen kanssa. Muutenkin tuntuu että ohjeet ovat muuttuneet 3,5 vuodessa tai ovat ihan erilaiset keskosvauvoille. :eek:

Vilma
 
Vilma, kauppakeskukset, synttärit, julkiset, kaikki kokeiltu jo täällä. Normaali vauva kestää ne ihan hyvin. Kaupassa olen käyny alusta lähtien. Vastustuskykyä pikkuhiljaa kasvatetaan. Siinä olen tosin ollu tarkka et vauvaan kosketaan vaan puhtain käsin. Mä niin vihaan niitä vaunuihin kätensä työntäjiä :kieh:

Edlis ja likka 1kk, 3,5kg, 51cm
 
kaupassa käytiin viikon ikäsenä samoin mummolassa kyläilemässä .
tänään käytiin neuvolassa 1 kuukautis tarkastuksessa painoa on kertynyt 4265gr kahdessa viikossa 730gr on likka pitänyt huolen ruoka ajoista =) pituutta tullut 55cm 5centtiä syntymästä.
 
Poikanen syntyi 30.5.

Huh, onpahan ollut viikko. Synnytys kaikkinensa kesti vaatimattomat 36 tuntia... alkoi olla jo mamma puhki. Supistukset käynnistyivät tosi napakasti ja säännöllisesti , mutta kohdunkaula ei lähtenyt samaa tahtia aukenemaan. Avautumisvaihe kipeine supistuksineen kesti 35 tuntia, ponnistusvaihe tunnin.

Lopussa ilmeni, että Mytty oli vielä avotarjonnassa, joten otettiin imukuppi avuksi. Olin jo niin väsyksissä siinä vaiheessa, että näin unta supistusten välissä ja höpötin mitä sattuu. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin, maailmassa on söpöläis-poika, 3105g / 52 cm (mistä lienee pari senttiä imukupin kartiopäätä :D )

Synnytyssalissa ollut kätilö oli aivan ihana, ainut mistä jäi paha maku hieman oli sen, etten saanut kunnon kivunlievitystä tuossa maraton-supistelussa.. Eikö olisi voinut antaa jotain mikä hieman nopeuttaisi kohdunkaulan avautumista..??

4 päivää oltiin sairaalassa ja tiistaina päästiin kotiin. Olen ollut hirmuisen väsyksissä, ekaksi tuo 36 tunnin synnytysrupeama + sairaalassakaan lepäämisestä juuri mitään tullut, kun koko ajan joku hoitaja käy jotakin toimittamassa. Nyt pikkuhiljaa enimmät univelat pois ja uusia innolla keräämään ;)

On kyllä hassu olo, kaikki pitää kirjoittaa paperille, että muistaa. Väsyneenä sitä tippuu asiat päästä todella helposti. Mutta onnellinen on olo, miehen kanssa ei voida kuin ihastella tuota masupotkuria.. :heart:

Täällä on varmasti vauvautunut tällä välin ties kuinka moni, pitää ihan ottaa asiaksi lukea kaikki heti kun kynnelle kykenen. Miehelläkin vielä super-kiire viikko, ensi-ilta lähestyy (teatteri-alalla), niin pyörittelen tätä kotirumbaa täällä itsekseni.

Kaikille kesäisiä terveisiä ja voimia ja iloa synnytykseen niille kenellä se vielä on edessä ! Kyllä se kaikki on sen väärtti.. :)

PULIINA & MYTTY 6vrk
 
... lisäys edelliseen.. tuli niitä taisteluvammojakin.. väliliha leikattiin+repesi vielä sulkijalihastakin.. :/ .. ja kohdusta hieman myös, mutta se ei niin suuri. Mytylle tuli imukupista pieni verta vuotava ruhje päähän ja pieni polo kärsi kovasta pääkivusta ensi hetket. Mutta nyt me kumpainenkin voidaan jo paremmin. Mamma ei vaan vielä ihan istumaan kärsi, mutta pienin askelin...
 
puliina onnea pienestä pojasta. Synnytettiin sit samana päivänä. :)
Onneks kaikki meni hyvin -aika maratooni sulla takana. Noi on jännii noi taisteluvammat -paranee vauhdilla. Itsellä tuli kans hematooma, repeämä yms. ja nyt alkaa olla jo aikast hyvin -melkein uskaltaa jo istuu. Burana on ihme lääkettä ja luonto se taitaa suurimman osan hoitaa kuitenkin. :)
 
Moikka! Käyn nopeasti ilmoittautumassa. Niinhän siinä kävi että jäätiin perjantaina kontrollikäynnin jälkeen suoraan kättärille. Laskettua aikaa oli siirretty aikaisemmin 20. päivästä 26. päivään, ja siirsivät la:n nyt takaisin 20. päivään ja synnytys päätettiin käynnistää samantien.

Pieni tyttö syntyi 31.5. 5.49. Strategiset mitat 3300g ja 51cm. :heart:

Laitan tarkempaa kuvausta sitten myöhemmin. Nyt tyttö jo ilmoittelee että oisi ruoka-aika.

Tupuna ja "Neiti Öhää" 5 päivää
 
Wilhelmiina, oliskos mahdollista päästä vielä mukaan???

Täällä tyttö syö ahkerasti - kaksiviikkoisena oli tullut jo 500g lisää syntymäpainoon! Taitaa maitoa piisata... :) Tänään tasan kolme viikkoa synnytyksestä!

Issiashermon pinnettä olen koettanut hoidattaa - olis kiva päästä kävelemään kivutta. Vyöhyke- ja -fysioterapiat, akupunktio sekä naprapaatti on testattu, ja edelleen vasen jalka alkaa pistellä varpaita myöten heti ylös noustessa... Ei jäänyt kipu laitokselle, niinkuin neúvolassa veikattiin. Onko muilla ollut hérmopinnettä alaselässä, ja miten olette saaneet sen pois?? Ei jaksais enää tätä jatkuvaa pistelyä... Kohta kaksikuukautta täynnä tätä...

Ani79 ja rimpsessa tasan 3vkoa
 
Onnea pienestä nyytistä tupuna :flower:

vilma meillä esikoinen oli 3viikkoo aikoinaan kun mentiin yksiin yo-juhliin. Ihmispaljouteen en veis ihan heti -mut tuttuihin paikkoihin kylläkin. Nyt tää kakkonen on viikon :) ei olla viel oltu missään - mut sukulaisia on käynyt kylässä.


ja viellä kokonaisena oleville tsempit -kohta se aika tulee täyteen teilläkin
tsemppiä vauvanhakumatkaan :hug:

Merika ja pikkuinen 1viikko :heart: (tänään tulee neuvolatäti käymään)
 
Onnea taas vauvautuneille! Viimeinen neuvola takana:
paino -500g (alusta +8kg)
sf laskenut 36 cm:n
rr 142/88
vauvan syke 144

Kehotti ottamaan kaikki naiselliset konstit käyttöön ensi torstaina, etteivät vedätä käynnistystä vielä viikonlopun yli. Itsestään tää ei todellakaan aio tulla, mä tarviisin kohta jotain vihanhallintakurssia ennenkuin mä tuhoon kaiken ympärilläni. Tosi kiva kun tuli tällaiset helteetkin ja uimaan ei oo mitään asiaa.

kriisi + typsy 41+6
 
Huh hellettä! B)

Täällä on varjossa +28 ihan kun etelän lämmössä olisi! :D Ainut ettei siitä kunnolla voi nauttia kun heti turpoaa! :D

Eli olkaa onnellisia että olette jo vauvautuneita, eikä teidän tarvitse kärvistellä ison mahan kanssa auringon helteessä! :D

Eli kasassa ollaan edelleen :LOL: :kieh:

maj ja 41+1
 
MOikka !!!!

Eilen kävin tönne kirjoittelemassa pitkät rimpsut kuulumisia ja kaikkea mahdollista ja kas kummaa, hävisi koko rikpsukka, enkä vaivautuntu sitten uudestaan enää ...

Poika on nyt viikon ja 3 päivää :heart: Ihan mahdottoman kiltti, herttainen ja helppo vauva. Ei turhia kitise, ainostaan kakka vaipassa saa hermon piukalle pikkuiselta. Pienikin pierun törähdys ja alkaa se vääntäminen kohti hoitopöytää, et nyt mamma puhdasta päälle OITIS! :LOL: Muuten ei kitise, eikä rutise. Syö, kuin unelma, nukkuu kuin unelma ja viettää aikaakin hereilläkin seurustellen :heart: Lääkärien mukaan vauva olisi selvästi vanhempi, ainakin viikon kauemmin viihtunyt massussa, kun on moinen :p

Tänään oli eka vauva-neuvola. kaikki oli hyvin, painoa kerääntynyt 400g/vko (normaalisti 150-200g??) Th vaan nauroi, että syöpäs ainakin kuin aika mies konsanaan :LOL:

Ulkona ollaan käyty kerran ja huomenna lähdetään jonnekin vähän shoppaamaan, kyllä terveen vauvan saa viedä ihmisten ilmoille, kunhan ei nyt pahimpaan flunssa-aikaan :)

Tsemppiä Majj ja Kriisi, mä elän hengessä mukana! Mulla on jo ikävä mahaa, näyttää ihan tyhmältä, kun ei oo enää mitään möhistä!!! Painoa on tippunut kohta kymmenellä kilolla, ihan pelästyin ku neuvolassa loikkasin puntarille, että perkele, nt pitää alkaa santsaamaan enempi, etten laihdu taas ihan rangaksi vaan!

Ihanat kesä päivät kaikille :heart:
 
Ani kokemusta löytyy!!! Mulla issias oli niin kipeä tuossa pari vuotta sitten, etten ilman näkyvää hien vuodatusta voinut edes nousta seisomaan, ja sittenkään jalka ei kestänyt seistä. Oli kuin tylsää puukkoa olis vedetty ihon läpi pakarasta akillesjänteeseen saakka.
Fysiossa mäkin laukkasin, ja käteen jäi lasku :whistle: no, ehkä jotain muutakin.
Voisin tässä antaa yhden liike-vinkin jonka ansiosta kävelen, juoksen ja liikun erittäin hyvin eikä kipuja ole missään.
Mene juoksijan lähtö-asentoon siten että kipeämpi jalka on edessä toisen jalan ollessa suorana takana. Takana olevassa jalassa jalkapöytäkin on lattiaa vasten. Taivuta edessä oleva jalka sitten poikittain eteesi siten että nilkka on mahdollisimman lähellä toisen puolen käden rannetta.
Sitten lähdet laskeutumaan sitä jalkaa kohden siten että lopuksi rinta ottaa jalkaan kiinni. Jalan kulman asentoa muuttamalla veto ja hyöty muuttuu.
Harjoitteen voi tehdä seistenkin siten, että nosta kipeän puoleinen jalka tukevan pöydän päälle siten, että polvesta on poikittain edessäsi ja sitten alat hiljaa laskeutua toisen jalan varassa.

Vaikeaa selittää, toivottavasti sait jotain selvää.
 
Merika77 Jopas me mennään samaa tahtia, meilläkin kävi tänään neuvolan täti =) . Kaikki vaikutti olevan ihan ok, napatynkäkin irtosi siinä vaippaa vaihtaessa.

Pitäisi olla minunkin nyt nukkumassa, kun Mytty on unilla (oli VIISI tuntia hereillä.. olisi kyllä nukahtanut aiemmin, mutta tuo täti tuli siihen syssyyn vääntämään ja kääntämään :) )

Oma paino tippuu silmissä..aivan outoa, kun vaatteet mitä piti yht'äkkiä aivan roikkuu päällä. 10 kg lähtenyt jo, mutta 20 kiloa sitä tulikin.. :whistle:

Syödä pitäisi muistaa, mutta jotenkin ei maistu eikä aina ehdikään, kun mies tosiaan töissä joutuu olemaan nyt paljon. Imettämisen myötä vesi muuten maistuu, juon tosi paljon enempi nyt.

Kirjoitinkohan jo eilen (reikäpää..), kuinka en osannut ollenkaan ennen synnytystä varautua pullojen ja ritapumpun desinfointiin. Se oli heti ensimmäisenä kotiuduttua edessä, hyvä että kenkiä ehti jalasta pois ottamaan. Tuntui, että rinnat räjähtää siihen paikkaan. Thank god jonkinmoinen rintapumppu oli kotona valmiina. - Vinkkinä vielä masun kanssa oleville ! :)

PULIINA & MYTTY 7vrk
 
Moikka taas :wave:

Pieni prinssi syntyi rv 40+6, 4.6.08. klo 4.24. Mitat 4kg ja 50cm. :heart:

Synnytys oli nopea ja helppo ja tänään päästiin kotiin :heart:

Kirjottelen tarkemmin kerhon puolelle =)

sarbba & poju
 
Onnea vauvautuneet :heart: ja iso :hug: kärvistelijöille!!

ANI79,
Mulla ranteissa hermopinteet, sormet turvonneet, jäykät, toimimattomat etenkin aamuisin ja välillä tuntuu, kuin sais sähköiskuja käsiin :kieh: :kieh: ! Vaiva on todella ärsyttävä...luulin, että lähtis synnytyksen mukana...mutta ei...tähän ei auta mikään! Mulla oli keskimmäiseltä sama juttu, mutta lähti mielestäni nopeammin pois...söin silloin Buranaa kuurina...nyt ei ole tehonnut :'(

Matamimimmi68 ja peikkotyttö 13vrk
 
Rakas prinsessamme näki päivän valon tiistaina 3.6 klo01.12, 3570g, 51 cm, mösä 36,6.

Sunnuntaina menin siis kontrolliin ja ottivat sit sisään. Sain sunnuntaina yhen käynnistys tabuletin. Sai säännölliset supparit aikaseksi mut ei ne kipeitä ollu. Maanantaina sain sit 3 tablettia, aamulla,päivällä ha sit illalla. Supistukset oli säännöllisiä, mut ei edelleenkään kipeitä. Näimpä passitimme sitten ukkelin kotio. Noh kello oli sit kymmenen illalla ja sain ekan kipeen supparin ja toinen tuli heti perään. Hälytin sit kätilön kattoon ja se tarkasti tilanteen ja olinki jo 4cm auki. Suoraan siitä sit synnytyssaliin ja soitin tulevalle isukille et nyt kantsis tulla. Salissa eka olin menossa sit ammeeseen mut kätilö totes ettei taija olla aikaa, kun tuli IHAN KAMALIA suppareita 3 minuutin välein. Hälytettiin anestesia lääkäri paikalle ja epiduraalin sain yheltätoista ja se oli taivaallisen ihana helpotus. Isukkikin kerkesi siihen juuri samaan aikaan paikalle. Tunti siinä sit suppareitten vallassa ja sit tuli tarve et pitäs saaa ponnistaa. Kätilö katto tilanteen ja olin 10 cm auki. Noi supistukset ei tosiaankaan tehny hirveen kipeetä. Siitä sit menin synnytys tuoliin tai pyötä tai mikä se nyt on ja ponnistamaan sain rueta heti kun supistuksia tulisi. Siinä sit ponnistelin noin 20 minuuttia ja neiti oli maailmassa. Mamma hiukka repeili kun tytyllä oli käsi niskan takana niin kyynärpää sit repi,mut ei se mitään. Tytyn pisteet oli9-9-10 Synnytyksen kesto siis 1=2h35min 2= 22min 3=8 min.

Isukki ja äiti on ihan myytyjä uudesta tulokkaasta. :heart: Tänään siis kotiuduttiin. Ja kävin tytyn kans rattailla kaupassa jo tänään. Ihmiset ei tosin työntele käsiä ja päätä rattaisiin oon sen verta äkänen mamma. Nyt ei oikein pysty enempää kijottaan, mutta palaan myöhemmin lukemaan kaikki jutut ja kertoilemaan enemmän.

liinu83 ja möykky 3 vrk
 
Onnittelut kaikille vauvan saaneille :flower:

Ja oikein suuret jaksamis halit vielä yhdessa kasassa olijoille :hug:

Täytyy tulla paremmalla ajalla lukemaan teidän kuulumisia, mutta nyt syöttö puuhiin...

tmvk ja PikkuJätti 3vk ja 2 pv
 
onnittelut vauvansa saaneille :flower:

tsemppi :hug: vielä mahakkaille ja jaksamisia viimeisiin päiviin.

oon yrittänyt kirjautua tonne kerhopuolelle muttei taida onnistua tai sit mä en vaan osaa :ashamed: mut mukaan olis kiva päästä...

huh hellettä, sais vähän ilmat viilentyä kyllä, en itse pidä helteistä, tuun vain kiukkuseksi.

sain tänään sovittua ristiäispäivänkin ja heinäkuun 20 pvä meillä niitä sit kotosalla vietetään

kurpitsa ja tyttö 2vkoa 2pvää
 
ONNEA SARBBA JA LIINU :heart:

ihan kateellisena lueskelen täällä vauva-uutisia :ashamed: , vaikka niitä onkin ihana lukea :)

Taidan tosiaan yksikseni jäädä kun sarbba otti ja lähtikin ja saikin jo vauvansa!
Onneksi Kriisi vielä täällä, jos on! :D
 

Yhteistyössä