<3 <3 MARRASKUUN massukat KESÄKUUSSA 2011 <3 <3

Jennae, onnea poikalupauksista! :flower: Meilläkin oli vauva rk-ultrassa alle 300g. En tarkkaa painoarviota muista, mutta oisko ollu n. 250g. Esikkokin oli samaa luokkaa silloin aikanaan ja edelleen pikkuinen poika on. :)

Jyllanti80, onnea sinnekkin poikalupauksesta! :flower:

Manna*, onnea tyttölupauksesta! :flower: Onpa ollut hirveä bussimatka sulla. Aivan kamala eukko kyllä ollu kanssamatkustajana! :O

Vieläköhän muut oli saaneet ultrissa "lupauksia"...

Synnytysvalmennus, meillä oli automaattisesti silloin kun esikkoa odotettiin. Ihan mukava oli päästä tutustumaan synnytyssaleihin ja sai tietää erilaisia synnytysasentoja. :)

Mä en oo ennen kuullutkaa tukiperheistä. :O

Lemmikeistä: Meillä on kissa, ollut jo ennen esikoisen syntymää. Jännitti, että miten kissa suhtautuu vauvaan ja eräs "tuttu" sanoikin silloin että hänestä tuntuu että joudutte luopumaan kissasta kun vauva syntyy, kun ne ei kuulema sovi samankaton alle. Olin että joo... |O Hyvin on menny kissassa ja pojalla arki. Kissa selkeesti tietää, ettei poikaa purra/raavita. Joskus toki on raapaissut, kun poika on kissaa paljon härnännyt. Poika niin tykkää halia kissaa ja se sitten on välillä "vähän" kovakouraista hommaa.

ON: Pian pitäis lähteä käymään taas synnärillä ultrassa. Maanantaina kun oli rakenneultra niin kätilö ei saanut kaikki rakenteita kunnolla katsottua, kun vauva olla jökötti samassa asennossa eikä suostunut liikkumaan siitä. :D Liikkeitä ja potkuja tuntuu ja se jos mikä on ihanaa! :heart: Mua on alkanu vaivaamaan heikotus/paha olo, mikä tulee aina aamupäivisin kun olen ensimmäisen kerran syönyt jotain. Sama oli esikon aikaan. Silloin tuntuu ettei jalat kanna, eikä jaksa tehdä juuri mitään. :eek: Muilla samaa?

Diinu & Pipana-Poika 20+5 (vaikka ipana ultran mukaan n. viikon pienempi)
 
Jennae Onnea poikalupauksista! Olen lukenu jostain että kaksoset on yleensä vähän pienempikokosia entä yksi sikiö mahassa.. =)

Onnea myös muille rakenneultrassa käyneille (teitä alkaa jo olla nii monta ei millää muista kaikkia) perässä tullaan kovaa vauhtia :)

Synnytysvalmennus onko se yleensä vähän myöhemmin? Että opetetaan oikeita hengitystekniikoita ym? Olis kiva osallistua, vielä ei ainakaan ole mitään puhuttu moisesta pitääpä ens kerralla kysyä.. näin esikoista odottaessa kaikki uusi tieto otetaan vastaan

ON: Oireilua, ei niin mitään, olo on ku ois normaalitilassa.. Just tässä pohdiskelin että en varmaan edes tietäis olevani raskaana ellei menkat ois jääny pois ja tiesi tarkkailla ku oli "yritys" päällä :| Tuntuu että mahakaan ole kasvanu yhtään.. Huoh vois se pallo jo tulla esiin ja antais ees jotain merkkiä.. Kyllähän noita liikkeitä onneksi aina silloin tällöin tuntee nyt kun osaa kuulostella :)

Lemmikeistä Meillä on koiraherra täällä kotona ja oikein lapsirakas, naapurin lapset aina tulee leikkimään sen kans tuonne takapihalle. Onneksi koira on pitäny väkisin liikkeellä ettei ihan lysähä kasaan

tukiperheistä en itekkää oo kuullu, ainoastaan sijaisperheistä jotka on sitte mahd. pidempiaikaisia.. Mutta tosi hyvä että on mahdollisuus tuommoseenki! :)

Karoliina 19+4
 
Onnea taas kaikille hyvistä ultrakuulumisista :flower:

Tukiperheistä olen lukenut artikkeleita ja työn kautta tutustunut, mutta käsittääkseni niistäkin on yhtälailla pulaa niinkuin sijaisperheistäkin. On muuten ihan kauheaa kuinka melko pieniäkin lapsia joudutaan sijoittamaan laitokseen sijaisperheiden puutteen takia. . ( Teen siis lastensuojelussakin töitä)

Synnytysvalmennuksen suhteen on tällä hetkellä sellanen olo että jätän sen väliin, mieli varmaan muuttuu vielä matkan varrella mutta..

Oireista / niiden puuttesta Olo on pääasiassa melko normaali. Herkemmin väsyy töissä ja häärätessä. Välillä tulee totaalisia uupumushetkiä jotka sitten hetken paikallaan olon jälkeen menee ohi. Tunteet on herkässä, hiukankin koskettava lehtijuttu esim. saa kyyneleet silmiin.

Mahan kasvu Onhan se kasvanut mutta jos ei tiedä mun odottavan niin menee varmaan sen piikkiin että ruoka on maistunut. En tiedä ? Kukaan vieras ei ole asiaa kysynyt eikä kommentoinut ja olen olettanut että niin kauan kun naapurin mummelit ei sano mitään niin raskaus ei liiemmin näy.


Vauvojen painosta
Painoerot on tosi suuria näillä viikoilla, katsokaa esim. vaikka vau.fi raskauskalenterin keskiarvoja viikkojen 15-22 välillä. Ja tuplathan on syntyessäänkin useimmiten hiukan yksösiä pienenpiä ! Ole ja olkaa huoleti :)

Samaha 20+3 ( tyttöoloineen)
 
Tein "taulukon" Vau:n tietojen mukaan keskiarvoista..

RV/ sikiön paino / CRL /koko pituus
15/ 50g/ 8cm/ 10cm
16/ 100g/10cm/12cm
17/ 135g/ 11,5cm/ 16cm
18/ 180g/ 12cm/ 17cm
19/ 220g/ 13,5/ 18cm
20/ 250g/ 15cm/ 21,5cm
21/ 325g/ 16cm /25cm
22/ 400g/ 17,5 /26cm
 
Mä käyn ihan liian harvoin lukemassa täällä, kun juttua on tullut aina monta sivua!:D

Painosta Mulla oli viime neuvolassa paino tippunu 1,5kg kun oon alkanu liikkumaan paljon enemmän vaikka ruoka maistuu vähän liikaakin.:)

Lapsiluku Mun mielestä ei oo täynnä, mutta miehen mielestä on.:D Oon koittanu puhua että jos jossain vaiheessa vielä iltatähti. Mutta mies on mielestään liian vanha eikä halua olla vanhainkodissa kun lapsi täyttää 18v. Mies siis 34v. Mä oon vielä niin nuori (21v.) että meinaan sen kolmannen saada vaikka väkisin.:D

Synnytysvalmennus Mä en esikoisesta päässyt sinne, neuvolassa sanottiin että tää on perheille ja mä olin periaatteessa yksinodottaja silloin. Mun mielestä oli tosi outoa toi koska pitihän munkin se lapsi synnyttää.

Tukiperheistä Meillä ei virallisesti oo tukiperhettä mutta mun hyvä ystävä ottaa tytön luokseen kerran kuussa pariksi yöksi, että me saadaan heiman omaa aikaa keskenään. Oon miettiny ihan tota tukiperhettäkin, mutta tyttö on vielä niin pieni etten halua ventovieraille laittaa hoitoon.

ON: Maha on alkanu selvästi kasvaa ja tuntukin tänään aamulla ihan selkeesti kun makoilin sängyllä.:) Aika menee niin pirun nopeesti, kohta ollaan jo puolessa välissä.
Tyttö ollu taas kipeenä, eikä kunnon hoitoa meinaa saada. Harmittaa kun ei yksityiseen oo nyt varaa.:( Istuttiin kahtena päivänä sairaalassa kun korvasta tuli verta ja tytön hengitys oli todella vaikeaa. Niin korvaa ei edes saatu tutkittua kunnolla, vaikka kolme lääkäriä yritti! Ja sitten korvalääkäri sanoi puhelimen välityksellä että kotia vaan ei sillä mitään hätää ole, ilman että edes näki koko lasta!! Kyllä mä kävin kuumana. Ja joutu hengittelemään jotain lääkehöyryä joka autto vaan hetken, mutta kukaan ei siitä hengityksestä osannu sanoa että mikä siinä on kun ei saanu kuunneltua kun tyttö huus kun syötävä. Onneksi alkaa olla jo vähän parempaan päin.

Hannaliina ja Urpo 16+5:heart:
 
Kontrolliultrasta kotiuduttu ja kaikki hyvin. Nyt kätilö sai aivot ja sydämen hyvin katsottua. Tälläkertaa ipana oli erittäin liikkuvaa sorttia. Jatkuvasti heilui kuin pikku vieteri. :D Edelleen n. viikon pienempi ja painoarvio 298g. Kätilö kyllä sanoi, että sen verran huono oli mittoja saada vauvasta, että mitä luultavimmin on isompi. Mutta vaikka oisikin tuon viikon pienempi niin ei huolta. Kävin sitten ultran kunniaksi ostamassa vauvalle puvun, jossa on paita ja housut ja paidassa teksti "daddy's little hero". :heart:

Tuo on kyllä totta mitä samaha sanoi, että painoerot on vauvoilla todella suuria varsinkin näillä viikoilla ja muutenkin. :)
 
Heips.
Täällähän näyttää monella olevan tulossa poika. :) Onnea kaikille ultrassa käyneille..Minä vielä odottelen omaa vuoroani.

synnytysvalmennukseen me ei mennä tällä kertaa. VArsinkin kun on kaksi tulossa ja ne käsittelee vaan yhden lapsen tuloa. Mutta esikoisesta me käytiiin miehenkaa yhdessä perhevalmennuksessa ja synnytysvalmennuksessa ja sit vielä tutustumassa naistenklinikalla. Nää oli kaikki sit joskus rv 30 jälkeen.

Mulla on kanssa tällä hetkellä sellainen olo kun ei olisi raskaana ollenkaan. Ainoo et tää maha on jo ihan sika iso, mut ei vielä häiritse juuri ollenkaan :) Pieniä liikkeitä on tuntunut, mutta ei vieläkään kovin selviä, eikä läheskään joka päivä.
Ukko lähti tänään kaverinsa polttareihin. Saas nähä missä kunnossa sen saa takas sunnuntaina. Siispä oleilen viikonlopun vaan kaksin pojan kanssa.

Anzu86 ja pallerot rv 18+0 :)
 
voisin kommentoida tuota tukiperhe asiaa,itse olen ollut 2-vuotiaasta sijaiskodissa,ja perhe toimi myös tuki/lomaperheenä. Tällä hetkellä sijaisvanhempani toimivat lomaperheenä lapsilleni koska lasten biologinen isä asuu ulkomailla joten sosisaalisin perustein olen saanut lapsille paikan,piti hakea sosiaaliviraston kautta. mun siijaisäiti olisi muutenkin ottanut lapsia,mutta halusin että äiti saa jotain vaivan palkkaa lasten kanssa olosta...lomaperhetoiminnasta maksetaan 20e/vrk/lapsi ja sitä myönnetään yleensä 45 päivää aina yhdeksi vuodeksi kerrallaan. meille tämä on olut ihana asia,ja helpottanut ja rikastuttanut meidään elämää.sijaisvanhemmilla käy myös kesälapsia ja apri muutalomalasta. Sijais ja tukiperheistä on huutava pula,mikä on tosi surullista,mutta itse ymmärrän ettei sellaisia ihmisiä niin vain löydy jotka ottaisi toisten kauhukakarat,jotka mahdollisesti tulevat vaikeista olosuhteista,aina ei ole nin mutta liian usein.
 
Tervehdys taasen!
Piti tulla kommentoimaan muutamia juttuja:

Tukiperheestä - Meillä ei sellaista ole. Onneksi mummi (miehen äiti) asuu todella lähellä ja mielellään esikoista hoitaa. Itse haluaisin ryhtyä tuki/sijaisperheeksi. Mies ei. Joten se haave on toistaiseksi haudattu. Katsotaan saanko jossakin vaiheessa tahtoni läpi :)

Kokkauksesta - voi teitä onnekkaita kelle kokkaus maistuu. Itse en tiedä mitään niin kamalaa kun ns. "arkiruuan" laittamista. Onneksi mies senverran intohimoinen kokkaaja että tykkää laittaa. Kun esikoinen oli pieni meillä olikin sopimus että mä vaihdan vaipat ja hän kokkaa. Nyt tosin olen minäkin joutunut laittamaan ruokaa kun ei sitä vaipanvaihtoa enää ole. Onnistuu siis. Mutten tykkää.

Synnytysvalmennuksesta - esikoisen odotusaikana käytiin ja päätettiin että nyt ei mennä. En mielestäni saanut sieltä kovinkaan paljon mitään uutta. Varsinkin kun tuli ihan hassuja ilmeitä kun sit menin kysymään että kuinka paljon on ns. "luomusynnyttäjii". Tunsin itseni ihan hölmöksi kun kätilö sanoi että ihan tyhmä ajatus. Omituista.

Lapsiluku - miehen mielestä 2 olisi sopiva määrä. Mä haluaisin enmmän. Aika näyttää ;)

Lemmikeistä - meillä on pieni parsonrusselterjeri sekä oli myös kissa kun esikoinen oli pieni. En kokenut minkäänlaista ongelmaa. Päinvastoin. Koira varsinkin tuli aina "hälyttämään" kun vauva rupesi vaunuissa itkee ja itse olin vaikka vähän etäämmällä. Ei siis tarvittu itkuhälytintä. Kissa oli hieman utelias muttei häiritsevästi. Toki piti aina tsekata ettei mennyt vauvan huoneeseen tai vaunuihinkin toinen välillä halusi mennä. Sen lisäksi meillähän on niitä heppoja. Lapsi ei pelkää. Ja kyllä eläimet aika hyvin osaa näköjään aistia pikkulapsen. Ei mitään kohtauksia ollut kertaakaan kolmeen vuoteen vaikka tyttö onkin melko rohkeesti aina heppoja silittämässä.

ON - maha on kyllä ihan sopivasti kasvanut. Liikkeitäkn tuntuu melkein koko ajan. Väsymys painaa. Onneksi olen nyt päässyt tästä inhottavasta kesäflunssasta joka tähänasti vei voimat kokonaan. Nyt taas ihan melkein normaalia. :).

Mukavaa viikonloppua Marrasmasuille!

HE ja pupu 20+2
 
Täällä myöskin kontrolliultrassa käyty ja kaikki hyvin. Nyt näkyi sydämen suonetkin, kunhan ensin suostuteltiin vauva kääntymään parempaan asentoon. Sitten alkoikin potkuttelu, häiriö yksiöön taisi olla liian suuri. Kätilö yritti myös saada meille jotain kuvaa 3D:llä, mutta vauva ei suostunut kuvattavaksi, kädet oli koko ajan kasvojen edessä..äitiinsä tullut :) Ihaninta oli, kun lopuksi pieni haukotteli useaan kertaan oikein makoisasti, on vissiin raskasta tuo ultraus sinne masuunkin päin :)

Diinulle piti kommentoida tuohon ruokailun jälkeiseen heikotukseen ja pahaan oloon, että voisiko olla kyse korkeasta verensokerista? Pääsisitkö mittaamaan koskaan tuollaisen olotilan aikana?

Täällä oli ennen sekä neuvolan perhevalmennusta, synnytyssairaalan synnytysvalmennusta ja monikkoperheille monikkovalmennusta. Nyt taitaa olla enää vain nlan valmennukset, ainakin synnytysvalmennus siirtyi nettiin kokonaan joku vuosi sitten. Mies on vähän sillä mielellä, että mitä me niihin valmennuksiin menemään, kun mä oon itekin ollut osallistumassa semmoisten pitoon. Mutta itse ajattelin, että aina ne asiat menee paremmin miehen päähän, ja ehkä omaankin, kun sen sanoo joku vieras, eikä oma nainen kotona :)

Ai niin, mut pitäis vissiin tehdä vielä töitä tai jotain..:whistle:

T: Manna* ja Mytty 21+0
 
Viimeksi muokattu:
Hei!

Tänään kävin ostamassa ensimmäiset äitiyspaidat. Tavalliset housut vielä menee, mutta paitoja oli kiva saada.

Tukiperhe Me ollaan tukiperhe. Meillä käy sisarukset ja hyvin on mennyt. Vaikka vaativaakin väillä on,koska lapset eivät ole "terveitä".
Varmaankin vauvan synnyttyä pidetään hieman taukoa. Ettei oma jaksaminen mene liian tiukalle.
Sijaisperheeksi olisi jossakin vaiheessa tarkoituksena pyrkiä.

Minä vielä odottelen rakenneultraa. Juhannuksen jälkeen.

Nyt muutamat ihmiset jo tietävät raskaudesta. Aika hyvin maltoin olla kertomatta.

Mukavia ultrakuulumisia monella.

Trallaa rv 19 ja poikaolo ( ja pojat 9v, 7v,ja 4v)
 
  • Tykkää
Reactions: EevaN
Nyt jos tänään muistaisin kommentoida mitä eilen unohdin...

Tukiperheistä kuulin ensimmäisen kerran keväällä kun paikallisessa sanomalehdessä oli juttu perheestä joka toimii tukiperheenä ja perheestä jolla on tukiperhe. Minusta tuollainen toiminta on todella hyvä. Kun paljon on perheitä jotka tavalla tai toisella tarvitsevat apua.

Perhe/synnytysvalmennuksessa kävin esikoista odottaessa, päästiin tutustumaan KOKSin synnäriin ja synnyttäneiden osastolla. Mutta uudelleen synnyttäjillä ei ole valmennusta.

Kokkailusta
Tykkään, siis mielellään laitan ruokaa ja leivon myös. Mieskin tykkää kokkailla, mutta tekee sitä yleensä vapaa päivillä ja lomilla. Minä suurimmaksi osaksi yleensä vastaankin tuosta arkikokkailusta.

Tytti83 ja Toukkis
 
Sama tilanne kuin HelenElisalla - haluaisin et me oltais tukiperhe, mutta mies ei. Miehen mielestä olisi maailman kamalinta, jos jotkut "kauhukakarat" tulisi meille mellestämään kerran kuussa : / Tralla - mahtavaa kuulla että teillä on hyviä kokemuksia asiasta! Tukiperheistä on tosiaankin pulaa, ja läheskään kaikki apua tarvitsevat perheet ei sellaista saa.

Me lähdetään nyt ostoksille - pitäisi löytää 4 v synttärisankarille jotain "ihania Hello Kitty tavaroita" :heart: Mennään kävellen+junalla kun 3v haluaa, vaikka bussi olisi nopeampi ja menisi suoraan kotiovelta ;)
 
Minäpä ajattelin tulla kyselemään, että tietääkö kukaan, kuinka mahdollista olisi vaihtaa synnäriä noin niinkuin oman paikkakuntansa ulkopuolelle? Mulla siis oletettavasti synnärinä PHKS, enkä todellakaan ole kovin innoissani sinne menosta. Enkä nyt puhu edes henkilökunnan tai kohtelun puolesta, vaan ihan niiden nykyisten järjestelyjen puolesta. Että ehtisikö(/saako) sitä ajelemaan vaikka helsinkiin synnyttämään?:D (Vaikka eipälen, että niissä fiiliksissä ei paljoa kiinnosta autossa istuskella..)
Mutta siis no, ihan muutaman syyn vuoksi: ensinnäkin, siellä ei nykyään ole lainkaan perhehuoneita, ja en ole lainkaan vakuuttunut siitä, että saan hoitaa synnytykseni rauhassa. Saati synnytyksen jälkeen! Että siinähän makoilet tuntemattomien ihmisten kanssa 3-4 päivää, kun olet ensisynnyttäjä. Oman lapsen saat rauhoittumaan, niin hyvää yötä vaan kun naapurien muksut huutaa vieressä. Mur.
Toisekseen, kyseiseen paikkaan ei pääse enää edes tutustumaan ennen synnytystä, eli minun ainoa kosketukseni kyseiseen rakennukseen on pari ultrakäyntiä. Enhän mä hittovie tiedä edes minne mä menen! Näin siis luki neuvolan seinällä, eli ihan muuta mitä netissä lukee..
Kolmanneksi, heidän vierailukäytäntönsä. En tiedä kuinka muualla oikeastaan on, mutta tuolla paikalla saa olla vain isä, lapsen sisarukset ja kun on synnyttänyt, niin isovanhemmat vierailuaikana. Itsehän haluaisin ehdottomasti nähdä ainakin omat sisarukseni. Ja luultavasti tuohon marraskuun aikaan ei paikalle lasketa edes isovanhempia kaikenmaailman flunssien takia.
Noiden lisäksi, mitä keskustelupalstoilta lukee, niin kaikki jotka ovat halunneet puudutukset jne, ovat henkilökunnasta ja kohtelusta pitäneet, ja jotka ovat halunneet luomuna synnyttää, eivät. Itsehän kuulun jälkimmäisiin, joten ei kovinkaan paljon mielialaa nosta enää tuon kaiken jälkeen. (Käsittääkseni myös synnytysvalmennus saa jäädä haaveeksi.)

No mutta siis, onko pakko synnyttää siinä oman alueen synnytyssairaalassa? Tietysti jos olen jossain reissussa, niin ei mun varmaan tarvi lähteä päksiin ajelemaan, mutta luultavasti kun kotona noihin aikoihin tulee oleiltua..

Anteeksi vuodatus, tiukka tempperamenttini ei anna sijaa epämukavuuksille:D

Jos sitä vähän jotain muutakin, kun mulla ihan oikeasti menee tosi kivasti!:D
Meille on tulossa ad/hd-lapsi, ihan varmasti! Mun ei tarvi kun hetkeksi rauhoittua, ihan mihin tahansa vuorokaudenaikaan, niin alkaa masussa myllerrys. Liikkeet tuntuvat lähes heti ja aivan selvästi. Tunnen liikkeitä välillä myös heti aamulla herätessäni, jos en ihan samantien ponkaise ylös sängystä. Ja siis ihanaa!:heart: Olin ennen tiistain neuvolaa todella huolissani vauvasta, kun luulin liikkeiden suhteen olevani vain vainoharhainen, mutta enpäs ollutkaan! Ihana tunnistaa liikkeet ja tietää, että ainakin elossa ollaan:)

Mulla paino ei vaan nouse. Pysynyt samassa siitä, kun sain raskaudesta tietää, vähän laskenutkin. Mutta eiköhän se jouda vielä! En valita:D

Lapsiluku ei todellakaan jää tähän ensimmäiseen! Miehen kanssa ollaan samoilla linjoilla, että 2-3 lasta, katotaan sitten miltä näyttää kun sen aika tulee:)

Meillä rakenneultra 28.6, eli reilun viikon päästä, ja mä palan halusta tietää kumpi sieltä tulee! Ei siis toki mitään merkitystä, kunhan on terve:heart: otan avosylin vastaan kumman tahasta, mutta mä haluan jo vauvanvaateshoppailemaan! Voi niitä kaikki ihania vaatteita, oli sitten tyttö tai poika, ja voi mun lompakkoparkaa, ankara laihdutuskuuri edessä! Itsehän ajattelin pukea lapseni juuri niin seksistisen sukupuolipainotteisesti kun vain voi, en oikeastaan mistään erityisestä syystä. Niin vaan meinasin.

Vielä sen verran, että mun maha on kasvanut kyllä aika söpöksi, ihana vauvamaha! Vähän vielä, niin en näytä enää siiderimahalta tuntemattomienkaan silmissä:D
Pahoittelen romaania, vaikka en nyt edes muista mistä kaikesta on puhuttu.. :saint:

Helmi & mörkö 19+2
 
Helmi, kyllä sun on ellet saisi maksusitoumusta tms. toiseen sairaalaan.
Tai sit sun täytyy "sattua" ole Helsingin suunnalla kun synnytys käynnistyy ja tottakai vieraspaikkakuntalainenkin otetaan vastaan, jos synnytys on päällä. Äiti ja vauva siirretään omaan sairaalaan myöhemmin.
 
jennae, onneks olkoon poikalupauksista! Tuntuu varmaan ihanalta. En malttais millään odottaa rakenneuä:tä, että nähdään oma pikkuinen! Ja sukupuoli kiinnostaa kovasti! Poikaolo on vieläkin! :)
Aplari, paljonko maksoi ultraus (ymmärsin, että kävitte etukäteen?)?. Felicitaksella on aika kovat hinnat, pakko vissiin malttaa odottaa 11.7 asti :)
Tänään aloin puhella vauvalle, kuulostaapas oudolle?? :D

Liikkeet tuntuu ja osaan tunnistaa koko ajan paremmin ne pienimmätkin liikkeet.
Onko muut osanneet pitää näppinsä kurissa herkuista? Itselläni on ollut tapana ennen raskautta pitää kerran viikossa "herkkupäivä" mutta nyt se on lipsunut niin että melkein joka pvä tulee vähän karkkia maisteltua.. :ashamed: Pitää palata ruotuun ettei mami ja vauva kasva kovin suuriksi :D
Miulle on tullut iskias vaiva, onko muilla? Alkoi jo pari viikkoa sitten. Ristiselästä pakaroihin hermokipua, ei tunnu kivalle. Ja työn puolesta joudun nostelemaan paljon.

plussattu rv 17+6
 
Viimeksi muokattu:
helmi ei tarvitse synnyttää oman alueen sairaalassa. Suomesssa on täysi oikeus synnyttää ihan missä vain. Esim mä en ole esikoista synnyttänyt omassa sairaalassa enkä synnytä näitä kahtakaan. Mun sairaala olis Hyvinkäällä, mutta menen helsinkiin naistenklinikalle nyt ja siellä olin esikoisestakin. Sun pitää vain ilmoittaa rakenneultrassa, että siirrytkin helsinkiin esim. Ja pitää ilmoittaa omalle neuvolatädille, jotta hän sitten pistää suoraan lähetteet helsinkiin, jos tulee loppuaikaan joku tarkastus mikä vaatii sairaalakäyntiä vaikka. Esim mä olin verenpaineitten takia välillä seurannassa naikkarilla jo ennen synnytystä. Ja naikkarilla me myös käytiin siinä synnytysvalmennuksessa ja perhehuone tutustumisessa mitkä on sitten pakollisia jos tulee ulkopaikkakuntalaisena, koska silloin otetaan jo tiedot koneelle. Suosittelen kyllä naistenklinikkaa. Ihana henkilökunta. Osaava. Lastenklinikka naapurissa jos sitä tarvii ja perhehuoneet on ihanat. Siellä on parisänky ja telkkarit yms. Ja vieraita sai tulla milloin vaan kun oli perhehuone :)

Lemmikeistä meillä on siis koira. Ei meinannut tottua meidän eskoiseen sitten ollenkaan ja tarvittiin ongelmakoira kuoluttaja avuks. Siitä oli suuresti apua ja nykyään nuo ovat ku parhaat kaverit. Siis koira ja poika :D
 
Helmi ja Anzu: Mä luulen, että Anzu on saanut vaihtaa sairaalaa niin jouheesti kun se on kuitenkin samaa sairaanhoitopiiriä. Aina kannataa kysyä mutta hieman epäilyttää kahden piirin välillä siirtyminen. Tosin nythän tuli se uusi laki joka oikeuttaa ihmisen valitsemaan itse hoitopaikkansa mutta mä ymmärsin, että jos haluaisi siirtää esim. TK palvelut toiseen kuntaan niin samalla siirtyy kaikki muukin terveydenhuolto kuten neuvola ja hammashoito. Oletko Helmi vielä neuvolasta kysynyt onko mahdollista? Ainahan tosiaan voi olla "väärällä" paikkakunnalla.
 
siisami voi ollaki että on muuten just noin ku on samaa sairaanhoitopiiriä...mut mun edellinen neuvolatäti sanoi että voi synnyttää missä haluaa..en sit tiiä mikä on totta ja mikä ei. Mun täti asuu lohjalla ja se myös synnytti kaikki kolme naistenklinikalla, mut onks sit lohjakin samaa sairaanhoitopiiriä ku helsinki??
 
ei se oo niin helppoo helmillä kun anzulla koska eri sh-piiri tosiaan. Joten siksi pitää "sattumalta" olle sukuloimassa hesassa la.n kieppeillä ja toivoa että tulis silloin ;)

tosi vähän liikkeitä tänään ja supistelee :(
onneks ma neuvola.
 
Tuli oltua selväpäisenä muiden mukana baarissa (anoppi, appi, mies ja sen kaveri) ja täytyy todeta että tiiänpähän ainakin mitä en hetkeen ikävöi!! Ei tuu ikävä tollasia iltoja :D
Tuli onneks laulettua karaokee, et olihan siellä ihan hauskaa...mut sitämukaa kun porukka (siis koko baarin väki, ei ainoostaan oma seurue) päihty enemmän niin sitä epämukavemmaks kävi.
Muut vaihto toiseen baariin ja meikäläinen tuli kotiin nukkumaan, veny ilta jo muutenkin kun suunnittelin et tuun 00 maissa pötköttään.

Viihyttekö muut illanvietoissa?

Täytyy sanoo tänne perään sellanen jännä seikka ettei oikeen miehen kans voida lähtee yhtaikaa viihteelle, eikä se näköjään oo hyvä niinkään et toinen meistä on selvin. Siis parempi vaan pitää eri bileet ja eri porukka niin vältytään katastrooffeilta.
 
Heipsis ihanaiset naiset :)

Täällä rakenneultra takana ja kaikki näytti olevan hyvin :) Ei meinannu nappula näyttää vaan nassuaan eikä sit kunnolla näyttänytkään, tuijotteli vaan mun selkärankaa.. Toinen käsi oli munilla joten poikalupaus tännekkin :heart: eli kaikki omat tuntemukset ja unet piti sitten paikkansa. Painoa oli ihanat 339g. Kyllä voi sanoa että helpotti ihan hirveästi omaa fiilistä tuo rakenneuä.

Onnea kaikille muillekin jotka oli jo käyny rakenneultrassa :heart: Ja tsemppiä vielä sitä odottaville! Odotus palkitaan :D

En yhtään muista mistä kaikesta ootte jauhanu :confused: Mut me ei olla hommattu viel mitään toukalle, paitsi mun isoäiti on alottanu jo neulomisen :D Pitää mun antaa sen touhottaa kun ensimmäinen lapsenlapsenlapsi tulossa. Vaikka ikää sillä on jo ruhtinaalliset 80-vuotta :heart:

Oon joka päivä käyny lueskelee teiän juttuja mut oon aina ollu tosi huono sit kirjottelemaan mitään. Ehkä se tästä taas.

Olin viimeviikon töistä pois ku selkään kävi ja käy kyl vieläkin niin ikävästi. Ja kun toi mun työ on aika fyysistä ni pitää ottaa tosi rauhassa. No kaks viikkoa ois enää töitä ja sit alkais kesäloma :p ihanaaaaaaaaa. Ja loman jälkeen siirryn sit muihin hommiin joten eiköhän tää tästä taas.

Täällä kans maha vähän pullahtanu esiin ja liikkeitäkin luulen tuntevani :heart:

Nyt pitää koira hakee hoidosta ku olin eilen käymässä kavereiden kanssa Tallinnassa.

Hyviä vointeja kaikille ihanaisille :heart: Niin ne viikot vaan vierii.


EL ja toukkis 20+6
 
Tiukutus Kiitos linkistä.
Huomenna mainitsen verenpaineistani neuvolassa.

reveria Sullahan on paikat tosi hyvällä mallilla, kun kohdunkaulaa on noin paljon jäljellä. :) Onko pehmentyneet vai pysyneet hyvänä?

samaha Kyllähän varmasti saat ottaa perhe- ja synnytysvalmennukseen sekä sairaalaan jonkun tukihenkilön. Nythän ne kaikki tuntuvat sinusta erilaisilta niin varmasti olisi hyvä saada joku tukihenkilö mukaan :)
Voimia!

Britney Ihanaa että parisuhdeasiat tuntuvat nyt helpommilta :)

kikatus Ihanaa että olet noin positiivinen! Se auttaa jaksamaan :)
Voimia sinullekin!

Jyllanti Onnea poikalupauksesta! Kuinkas varmoja siellä teillä päin ollaan noista ultralla katsotuista sukupuolista?

Onnea jennae pojista!!

EtanaLilli Onnea poikalupauksesta! Näitte kuitenkin haaroväliin vaikka käsi oli edessä?

Muistakaa muuten päivitettävät tiedot yv:llä samahalle!! :D


Perhevalmennus oli esikoisesta mutta kuten Tytti83lla ei täälläkään muissa raskauksissa valmennuksia ole.
Täytyy Tytti83 myöntää että välillä mietin oletkohan joku tuttu kun meillä on sama synnäri :D

Helmi Meidän synnäri on samanlainen. Ei perhehuoneita, huoneissa 2-3 äitiä vauvoineen, vierailla saa vain lapsen isä, sisarukset ja isovanhemmat.
Viimeksi olin niin iloinen kun synnytin poliklinisesti niin ei tarvinnut häiriintyä muista ja sai olla perheen kanssa kotona :) Nyt toivon että kaikki menee hyvin ja voin tehdä samoin.
KOKSissa taitaa kyllä jokainen halukas synnyttää luomuna jos tahtoo..

plussattu Mulla iskias. Ei vielä niin paha kuin edellisessä raskaudessa. Juurikin nuo samat kivut kuin sullakin alaselkä, lonkka, reisi.

Illanvietoista Itse kyllä viihtyisin jos vaan pääsisin joskus. Ei mua haittaa olla se ainoa selväpäinen :)

(.) Masu on nyt ärsyttävän kokoinen. Läheiset huomaavat heti mutta ne jotka ei ole vähään aikaan mua nähneet miettivät vaan itsekseen "onkohan tuo raskaana vai onko se vaan syönyt liikaa?" :)
Liikkeitä en tunne joka päivä. Oliskohan istukka osaksi tuossa edessä. Kun vauva liikkuu istukan "ulkopuolella" huomaan sen?
No, huomenna on neuvola, selviää ollaanko tuolla hengissä.

Biana ja Lahja-Armas 16+6 (meinasin laittaa viikon vähemmän, olen elänyt ihan edellisillä raskausviikoilla) :)
 
Viimeksi muokattu:
Biana: Me kyllä saatiin niin varma poikalupaus, ettei tartte sitä enää arvuutella =) Näkyi koko komeus ja ultraajaki sanoi, et ei nyt ihan noin paljon tartte näytellä..:whistle:

Mulle on taas iskeny pahoinvoinnit tällä viikolla, ku on syöminen jääny vähän heikommalle tasolle.. Poika se taitaa varastaa meikäläisen ravintoja:) Iso poikahan se taisi olla muihin verrattuna (369g). Kiloja on mulle kertynyt 3,5kg.

Liikkeitä olen tällä viikolla ruvennu hahmotta paremmin ja istukka on selkää kohti, et liikkeet pitäis rupee tuntuu oikee kunnolla.

Mukavaa sunnuntaita kaikille!!

Jyllanti 20+3
 
Vitsi kun mietityttää kysynkö huomenna neuvolassa sukupuolen... :p
Olsi tietysti kiva saada nyt laittaa kaikki ihan poikamaista / iha tyttömäistä kun tää on todennäköisesti viimeinen raskaus, viimeinen lapsi minulle, tai sitten seuraavaan menee pitkä aika ja teen joskus vielä iltatähden, kun olen päälle nelikymppinen (toivottavasti en hairahu enää :D)

Asenteesta, ei kai tässä voi kun pysyä myönteisenä.
Mulla on muuten oikeesti joku hiton ihailija, kaveripohjalla itse olen ja sanoin että no ensi kesänä voidaa katsella jos ei kummallakaan oo mitään meneillään, tais tuntua toisesta inhottavalta, mutta mitä muuta tässä voi - oon itse siis 25 ja tää toinen osapuoli vuosia nuorempi, niin enhän mie semmosta nuorta poikaa sido itteeni millään lailla, herranjestas.

Sitäkin mietin että aionko kertoa huomisessa neuvolassa että odotan yksin. Ehkä en, en haua siltä suunnalta mitään "valvontaa". Mulla on kuitenkin yhteys lastensuojelun ennaltaehkäisevään tukitoimeen tukiperheen muodossa joten koen että apua saan sieltä jos minusta siltä tuntuu.
Itkuni olen itkenyt mutta nouseehan se kyynel toki silmään jos kaiken nyt aloittaisi kertomaan jollekin.
(Ja mun pitää joutua sitten hakemaan esikoinen kerhosta pois, joten ei oo aikaa jaaritella turhia :D)
 

Yhteistyössä