3-kymppiset ensimmäistä odottavat

Haha :ROFLMAO::ROFLMAO: Totta tuokin, että jos haluaa itse olla mukana ostoksilla, kannattaisi aloittaa ajoissa :LOL: Noo, teen miehelle ostoslistan nettikauppojen tarjonnan perusteella, jos en enää itse kykene liikkumaan (y)

Ja tuohan on tosi hyvä, että saa tutuilta ylijäämävaatteita :) Itsekin oon ajatellut hankkia ekoja vaatteita kirppikseltä (sinne ei muuten miestä voi yksin lähettää, kun en tunne valikoimaa!!), kun vauvat kasvavat niistä ensivaatteistaan niin nopeasti ulos. Että sinne tietty voisi raahautua sen rakenneultran jälkeen.. ;)

Tiiättekö, jostain syystä eksyin lukemaan äsken keskusteluja myöhäisistä keskenmenoista (rv 12 -->) ja kohtukuolemista!! :eek: Miksi?! Ihan hullua itsensä kiusaamista.. :confused: En oo oikeesti asiaa nimittäin edes miettinyt piiiiiitkiin aikoihin! Paras pysyä erossa Googlesta :ninja:

Hyvältä näyttää tuo teiän vaunuvalinta! (y) Oon itekin miettinyt, että pitäiskö ottaa jotain väriä niihin vaunuihin. Kun automaattisesti oon vaan katsellut mustaa, mustaa, mustaa.. Joillakin merkeillä on tosi ihania kirkkaita värejä ja vois vaikka valita vauvoille eriväriset kopat! :rolleyes: (Näin kuvan sellaisista) Kun nyt ensin keksisi merkin.. o_O
 
Mä tykkään kirkkaista väreistä, kun muuten talvella on niin synkkää ja mustaa, omatkin talvivaatteet. :) Kun sitä elokuun vauvaa täytyy lykkiä vaunuissa syksy ja talvi.

Nyt pois lukemasta tollasia :eek: Muakin jostain syystä pelottaa kohtukuolema kovasti. Täytyy vaan hyväksyä että niin voi käydä, mutta se on toooooosi pieni todennäköisyys.

Ah enää pari työpäivää ja pääsiäisloma :) me lähetään reissuun ja toivon ettei pahoinvointi vaikeuta matkustusta. Mitäs te muut?

raida 17+3
 
Helou! Voi kun kiva että ultrissa kaikki hyvin kaikilla! Niin meilläkin. :) Eilen oli kontrolli ja neljässä viikossa vauvat olivat tuplanneet painonsa, molemmat nyt noin 600g. Toisen kystat olivat lähes kokonaan hävinneet. Ja ainakin toinen on tyttö (se isompi jota nimitin herra B:ksi), luultavasti toinenkin! Miten outoa, ajattelin että ainakaan tyttöparia meille ei tule. Mutta samalla ihanaa, koska tytöille mulla on ekat etunimet valmiina (mieskin mielestäni on alustavasti hyväksynyt ne...). :love:

Hankinnoista meillä on valmiina läjä kaverilta saatua tavaraa, mm. kassillinen vaatteita, sitteri, hoitotaso ja imetystyyny. Lisää vaatetta ja toinen sitteri tulee pian anopilta. Vaunuja käytiin katsomassa ja tsekattiin Emmaljungat ja Bumbleridet. Jälkimmäisistä tykättiin enemmän, näyttivät menevän pienempään läjäänkin. Turvakaukaloista tuli pieni pulma, kun tajuttiin ettei meidän perheautoksi hankitussa ajokissa taidakaan olla isofix-kiinnitystä. Jäi jotain pientä tarkistamatta ostovaiheessa... (n) No, onhan niitä vyökiinnitteisiäkin jonkin verran tarjolla.

Pari kysymystä: Oletteko käyneet siellä suositellussa hammastarkastuksessa? Mun piti mennä, mutta en ole saanut varattua, koska 1) inhoan hammaslääkäriä 2) kaikkia menoja ja käyntejä on niin kauhean paljon. Vieläköhän pitäisi yrittää? Luulen, että suu on edelleen ihan hyvässä kunnossa, mutta nyt on ikenet alkaneet vähän vuotaa verta ajoittain.

Entä sokerirasituskoe? Meillä oli ensin neuvolantäti huolissaan, että pitäisikö mun käydä jo varhaisessa vaiheessa pco:n takia (ei ollut lääkärien mukaan tarpeen), mutta nyt se yhtäkkiä sanoi, ettei se olisi ollenkaan pakollista.o_O Vaikka netissä selvästi sanotaan että suositellaan kaikille yli 25-vuotiaille. No, päätin joka tapauksessa mennä, koska olen pikkuisen huolissani sokeriarvoista, vaikkei suvussa diabetesta olekaan. Kai sen kestää vaikka olisi kuinka kamalaa. Ensi viikolla labraan siis.

Eliza Day ja tuplat 24+3
 
Eliza Day: Hammastarkastuksessa en ole ajatellut käydä, kun mulla on huollettu hampaat 2012 :p Lisäksi neuvolan th esitteli asian niin, että se on "neuvontakäynti, jossa ei edes katsota suuhun" o_O joten koin aika turhaksi mennä kuuntelemaan esitelmää hampaiden harjauksesta. Onkohan eri kunnissa eri tavalla, näin Helsingissä missä säästöt näkyvät tosi kovasti neuvolan terveydenhoidossa...

Kävin just neuvolalääkärissä, ja hän sanoi että kun suvussa ei ole diabetestä ja olen normaalipainoinen, niin ei tarvitse tehdä sokerirasitusta. Mä en kyllä itsekään koe tarvitsevani sitä. Ehkä jos vointi huononisi tai tulisi sen kaltaisia oireita, niin sitten muuttaisin mieleni.

Toi neuvolalääkäri oli muutenkin ihan yhtä tyhjän kanssa, ulos ja sisään viidessä minuutissa... kyseli vaan, juonko alkoholia tai käytänkö huumeita, mistään muusta ei tuntunut olevan kiinnostunut eikä kysellyt. Sydänäänet kuunneltiin, mutta muuten koko käynti tuntui ajanhukalta.

raida 17+5
 
Heipähei!

Raida: Joo en minä sitä kohtukuolemaa onneksi aktiivisesti ajattele. Jotenkin vaan ajauduin aiheen pariin ja sittenhän sitä sai itsensä hetkeksi sellaiseen epätoivon tilaan, kun tajusi, ettei tähänkään asiaan voi vaikuttaa.. o_O Mut turhahan sitä on murehtia, harvinaista onneksi on!

Nyt eletään tässä raskaudessa sellaista plateau-vaihetta, että välillä tulee taas niitä epäilyksiä siitä, onko kaikki vielä hyvin. Kun ei tunne liikkeitä, maha on jo kasvanut, enkä huomaa sen kasvussa enää mitään 'edistymistä'. Kun se nyt on jo tuossa :D Ja onhan siitä ultrastakin jo viikko! :rolleyes: Oon vielä ollut kipeänä enkä oo päässyt lenkille, joten ne kaikki kannatinkivut yms. on ollu poissa. Toimintakyky on siis ollut ihan normaali, ihan unohtaa olevansa raskaana :) Stetoskoopilla oon epätoivoisesti yrittäny kuunnella sydänääniä, mut ei inahdustakaan. Eikä kuulemma yleensä kuulukaan kuin vasta loppuvaiheessa. Mut kaikkensa sitä yrittää :LOL:

Eliza Day: Oi, onnea tuplatytöistä! :love: Mullekin on jotenkin tosi vieras ajatus, että tulis kaks tyttöä. Kaks poikaa on mun veikkaus. Mut eihän sitä voi toki tietää :) Mulla taas on nimiongelma tyttöjen suhteen! Pojille on valmiina vaikka mitä! ..ja miehen alustava hyväksyntä saatuna ;)

Niin ja hienoa, että ne kystat oli jo melkein poissa! (y) Turhaa huoltahan nuo ultrat helposti aiheuttaa, mut kyllä niissä silti mielellään käy ihastelemassa lapsukaista/lapsuikaisia. :)

Joo kyllä sitä selviää ilman niitä telakallisiakin kaukaloita :) Niitten kiinnittämisen työläyskään ei varmasti oo ongelma, jos niitä voi pitää siellä autossa eikä joudu siirtelemään. Ja se 'työläyskin' on varmasti suhteellinen käsite :D Minäkin yhtenä yönä(!!) mietin, että onkohan meidän autossa niitä Isofixejä. Saatikka kahta! Aamulla piti mennä katsomaan ja onneksi oli kaksin kappalein.

En mennyt siihen hammastarkastukseen, koska olin just ennen ekaa neuvolaa hoidattanut hampaani. Ja mullekin loppujenlopuksi jäi se käsitys, että täällä meilläkin kyseessä oli vain joku hygienistin neuvontakäynti?! Jotain ryhmäluentoja suun terveydestä ja siinä sivussa jokainen käy vuorollaan siellä hygienistin huoneessa juttelemassa. :eek: Njääääh...

Sokerirasitukseen joudun ikäni puolesta. Ja mielelläni toki menenkin, vaikka lopputulos pelottaakin :ninja: Paino oli noussut viime neuvolassa suunnilleen suositusten mukaisesti, mut nythän se maha on vasta kasvanut. Ja jotenkin vaan epäilen (ja mies on ihan varma :ROFLMAO:), että radi-diagnoosi mulle vielä pätkähtää. Saapi nähdä.. Se on edessä joskus 5 viikon kuluttua :confused:

Ymmärsin Raida myös neuvolatädin puheista, että se neuvolalääkärikäynti on aika 'turha'. Näilläkään ei oo täällä neuvolassa edes ultraa, että lähinnä ois vaan just juteltu samat asiat kuin sen neuvolatädin kanssa. Sovittiin sitte, että mun ei tartte sinne mennä, kun käyn kuitenki 4 viikon välein äitipolilla lääkärin/hoitajan luona.

Pääsiäsiloma!! Ihanaa! :love: Syön paljon pääsiäismunia ja nautin olostani flunssan jälkeen. Kavereitakin tavataan, onneksi ihan täällä meillä niin ei tarvitse itse liikahtaa mihinkään :LOL:

Mukavaa pääsiäistä teille kaikille odottajille! :) *tähän pääsiäistipu*
 
Kiitos, Tilulilu. :)

Jaa, nyt täytyy sanoa, etten ole varma, millainen se hammashoitajakäynti täällä olisi. Kuvittelin, että se on ihan suun perustarkistus, mutta en löytänyt mitään kirjallista tietoa asiasta. Se neuvolantäti on niin sählä, ettei jäänyt mielikuvaa mitä se oikein sanoi.

Mutta neuvolalääkäri oli juuri niin turha kuin Raida sanoi. Multa sentään kysyttiin, miten voin, mutta muuten kuunneltiin ainoastaan sydänäänet. Sinne ei varmaan enää tarvitse mennä, kun ultria alkaa nyt olla tiheään.

Kyllä me sentään telakat saadaan kaukaloita varten meidän autoon, niin ei tarvitse joka kerta vöiden kanssa pelata. Pirun kalliiksihan se tulee, ostaa vuoden käyttöä varten kaksi kaukaloa ja kaksi telakkaa, mutta noh. Tulevat isovanhemmat on onneksi luvanneet avustaa. :)

Nyt pitää vielä tankata ruokaa ennen sokerirasituksen paastoa. Tulen niiiiin olemaan nälkäinen huomenaamulla...

Eliza Day 25+2
 
Huutelen täältä taustalta tuosta telakka-asiasta (välillä tätä ketjua seurailen kun itse kolmekymppisenä esikoista odotan ja olen aikoinani kirjoittanut ketjussa kuumeilupuolella mutta kirjottelen nyt pääsääntöisesti muualla), että ainakin Maxi Cosi:lla on sellainen telakka kuin 2wayfix mikä käy turvakaukalosta seuraavaan, turvaistuimeen, myös. Tuo telakka on juuri autoon kiinnitettävä. Tällöin telakan käyttöikä nousee muutamaan vuoteen :)
On heillä myös telakka nimeltä family fix (käy myös turvaistuimeen kaukalon lisäksi), on halvempi, mutta käyttää turvavyökiinnitystä.

Mukavaa odotusta itse kullekin :)
 
Heh.. Niin.. No tää telakkahomma kertoo vaan siitä tasosta, millä mun tietämys näiden lastentarvikkeiden suhteen on :LOL: Vaikka oon googletellut noita ihan hulluna, en ollut ymmärtänyt, että telakallinen voi olla myös ilman Isofixiä! Kuvittelin koko ajan, että on Isofix (=telakka) -versio tai sitten vaan pelkkä kaukalo vöillä kiinnitettynä. Sori :whistle:

Kiitos Mandalalle myös asian valaisusta! :) Kattelinki jotain Maxi-Cosin 2Way-juttuja ja mietin, että tää on nyt ehkä miehen heiniä valita sellanen oikeanlainen.. Kun niitä telakoitakin tosiaan oli samalla merkillä eri nimisiä (esim. just tuo 2way jne.), en jaksais millään perehtyä siihen, että mikä kaukalo ois hyvä ja millainen telakka siihen. Mut toihan ois hyvä, että sitä samaa vois käyttää sitten myöhemmin istuimellekin. On nimittäin melkoista rahanmenoa tämä, kuten Eliza Day tuossa jo totesikin.. :eek:

..olin koko ajan jotenki ajatellut, että nää turvakaukalot ostetaan kyllä uutena kun on lasten hengestä kyse (vrt. tyyliin pyöräilykypärä, jota ei kannata ostaa käytettynä kun ei tiedä kuinka se on käytössä kärsinyt). Mut joo, kun sitten hokasin, että se telakka ei kuulunutkaan siihen kaukalon hintaan, käännyin heti Tori.fi:n puoleen.. Noihinhan menis uutena yhteensä n. 1000€!! (Katsoin siis hintaa sille Maxi-Cosin jollekin mallille) Plus sitte vaunut uutena ~1400€, sängyt oheistarvikkeineen 400€, sitterit 200€.... (En oo nyt tosiaan tehny mitään hurjaa hintavertailua, tuollaisia hintoja vaan tuli ekana vastaan kun valitsin hyväksi kehuttuja tuotteita nettikaupoista) Eli joo: kunhan rakenneultra on ohi, alkaa Tori.fi laulaa!

Mites Eliza Dayn sokerirasitus meni? :)
En tiedä miten siitä paastosta selviän. Mulla tulee joka aamu sellainen hirveä heikotuskohtaus töissä, aina samaan aikaan. Liittyy verensokereihin varmasti, vaikka oonkin nyt yrittänyt syödä jotain pientä siinä aiemmin. No vielähän nää olot ehtii muuttua..

Hemoglobiini mitattiin tänään: 110. Laskenut oli edellisestä, vaikka on se lääkitys (joka toinen päivä). Ei tuo nyt vielä hälyttävä ole, mutta ajattelin ehkä silti siirtyä ottamaan sen lääkkeen joka päivä.. Kun ei siitä nyt vatsavaivojakaan ole (vielä!!) tullut.

..edelleen odottelen vauvojen liikkeitä malttamattomana!! Alan kohta huolestua, vaikkei todellakaan pitäisi :confused: Joko Raida tunnet liikkeet? :)

Tänään oli muuten vaan tukala olo koko päivän. Taas sellainen kramppipäivä kohdun ja suoliston alueella, liikkuminen tosi tuskaista. Osasyynsä myös sillä yhdellä pääsiäisenä heitetyllä kävelylenkillä (3,5km!), jonka jäljiltä taas kaikki kannattimet tms. hellänä.. Hirveen ketterä olo oli kyllä, hohhoijaa. Ja maha kun oli ekstraturvoksissa, oli vaikea esim. nousta tuolilta ylös jne. Jospa huomenna jo helpottais :D

Tilulilu, 18+4
 
Mun tuli mieleen et onks teillä raskausajan tukivyö käytössä? Itse ihmettelin kun ihmiset kertovat kivuista kävellessä/jälkeen ja kerran unohdin tämän tukivyön lenkin ajaksi kotiin ja johan ymmärsin mistä on kyse!

Me saadaan suuri osa tuotteista mun siskolta lainaan. On kyllä pelastus, kun rahat on muutenkin tiukilla. Kirpparikierros hoidettiin viime vloppuna ja se oli kyl ihanaa kun vihdoin sai oikein luvalla hypistellä pikkuruisia vaatteita..

Meillä oli neuvola eilen ja mitattiin se kohdun koko. Yksösissä maksimi olis kait 20 cm ni mehän porskutellaan jo 25cm. Kuulemma sit ku kohtu on 30cm ni painaa vatsalaukkuun siten et närästää. No.. eilen sit tein tilaa lasten tavaroille ja ruuan jälkeen poimin kaikkea lattialta. Voin sanoa etten suosittele. Ja ettei tähän kyl 30cm kohtua tarvita jotta närästäis ;)

Varasin kans ajan sokerirasitukseen ja ny pitäs katella synnytysvalmennusaikaa - miten voi olla jo sellaisen aika?!

Merope ja pirpanat 22+4
 
Merope: Ei oo mulla ainakaan käytössä tukivyötä. Mut hyvä kun sanoit, se ainakin kuulostaa siltä, että auttais just näihin mun kävelyn aiheuttamiin kipuihin! (y) Kun nää tuntuu just siltä, kuin ne kannattimet rasittuisi kävelyn aiheuttamassa 'hölskeessä' :D Et jospa se tukivyö pitäis pakettia jotenki kasassa.. Pitää tutustua, kiitos vinkistä! :)

Muoksmuoks! Nyt kun noihin tukivöihin tutustuin, pakko kysyä, että onko sulla sellainen jossa on kiristettävä se alaosa vai pelkkä sellainen muotoiltu ja oikealta kohdalta tukeva 'tuubi'? Tuossa seuraavassa linkissä ois nähtävillä molemmat vaihtoehdot. Houkuttelisi tuo kevyempi versio, mut tukeekohan se tarpeeksi? Kokemuksia kaivataan :D

http://www.babystyle.fi/index.php/aitiysvaatteet/tukivyot.html

Tosi kiva, että saatte tavaroita lainaan! Ihan parasta varsinki kaksostilanteessa :) Kun monen tavarankin käyttöikä (tai siis se tarve) on tosi lyhyt, niin ei tosiaan viittis hurjasti rahaa niihin käyttää. Ja kun se rahanmeno ei tuu loppumaan näihin isoihin hankintoihin.. Esim. vaipat - en halua edes katsella paljonko ne maksaa :eek:

Tosta närästyksestä.. Munkin kohtu on sitte varmaan jo sen 30cm, tai ollu jo monta viikkoa! :LOL: Ei mulla sellasta närästyskipua siis kyllä oo, mut melkein joka päivä nousee ruoka takaisin suuhun. Tai 'vatsahapot' ainakin jos ei muuta. Ja just kumarrellessa. Ei mulla normaalisti tällasta oo ollu ollenkaan :)

Ihanaa varmasti tuo, kun pääsee jo hypistelemään kaikkia vauvajuttuja :) Pitkällä oot Merope jo! :love: Kuvittelin, et synnytysvalmennus ois vasta joskus ihan loppuvaiheessa! Mut toisaalta, kun ei koskaan tiedä kuinka aikaisin synnytys käynnistyy, on se varmaan hyvä hoitaa ajoissa alta pois ;)

Tänään salilla vasta jotenkin kunnolla iski, että mulla on selvä raskausmaha. Siis että ei voi sivulliset olla tunnistamatta! Hetkellinen sellainen outo fiilis, että oonko se todellakin minä joka kokee nyt tämän raskauden!? Kun siitä on niin pitkään haaveillut ja muita kadehtinut. Ja nyt oon tässä tuon mahani kanssa! Totta se on :love:
Eikä tuota itsekään voi olla oikeen huomaamatta.. Bikinirajojen sheivaus alkaa olla jo aika hankalaa, kun maha haittaa näkyvyyttä. :D Eikä tosiaan se 'isoinkaan' (ei se mikään valtava kyllä ole) tuulitakki mene enää varmasti ens viikolla kiinni.. Joka ilta miehelle päivittelen tätä kokoani, sillai ihastuksissani :love: Vaikkakin oikeesti vähän jänskättää, että tässä kuitenki on vielä 5kk aikaa kasvaa uusiin sfääreihin.. :ninja:

Tilulilu 18+5
 
Viimeksi muokattu:
Tilulilu: mulla on juur tuo Anitan babybelt 39e. Se on ihan tosi hyvä! Luin siitä kokemuksia etukäteen ja sitä kehuttiin!

Ai sä käyt vielä salilla - ihan mahtavaa! Mä kävelen vaan noin 3 km päivässä ja se kyllä riittää..

Ja heh, mulla kans tuo bikinirajojen sheivaus ja varpaankynsien leikkaus on jo hieman hankalaa! Kerro si heti ku neuvolas mitataan ekan kerran se kohtumitta!

Mulla tais supistella nyt ekoja kertoja. Jännää. Onneks ei ole kivuliaita, ovat siis ilmeisesti vaarattomia.

Ja Tilulilu. Ihan samat fiilikset tuosta että nytkö ihan oikeasti saan kokea tämän.. miten tätä on odottanut ja miten tästä nyt nauttii täysillä. Ihan käsittämätöntä miten nopeasti vaan aika menee! Ollaan tosiaan jo pitkällä! Yhyy =')
 
Kiitos kysymästä, Tilulilu, kyllähän se sokerirasitus siinä meni. Ekan tunnin aikana litkun jälkeen oli vähän heikko olo, mutta onneksi ei tarvinnut kuin istua paikallaan. Ei oksettanut! Ihme kyllä nälkäkään ei paisunut ihan mielettömäksi, sain jopa nukuttua. Söin reilusti klo 18 ja sitten taas klo 20, ehkä siitä oli apua. Tuloksista ei vielä tietoa, ei ehkä tulekaan ennen ensi vkon neuvolaa.

Ja Mandalalle kiitos vinkistä. Tiesinkin, että noita kaksitoimisia telakoita on, mutta katsoin että kaikki olisivat isofix-kiinnityksellä. Pitää vielä tutkia, sillä juuri Maxi Cosia olen alustavasti ajatellut.

Hauskaa kun kysyit tukivyöstä Merope, tilasin juuri pari päivää sitten tuon saman Anitan vyön. Siitä oli joskus neuvolassa puhetta, mutta kärsivällisyys ei riittänyt kysymään asiasta, kun käytiin kaupoilla. Nyt totesin, että pakko sitä on kokeilla, jos yhtään helpottaisi liikkumista. Olisi vaan pitänyt hankkia aiemmin, mutta jäin jumiin siihen ajatukseen, että kun selkä ei ole yhtään kipeä...

Tilulilu: tiedätkö onko sulla istukka/-kat kohdun etuseinässä? Se voi haitata liikkeiden tuntemista. Mulla on sitten kuitenkin takana, niin rupesin huomaamaan juuri tuolloin vkoilla 16-18. Ja alkuun niitä ei välttämättä tunnista liikkeiksi. Mulla tuntui siltä kuin olisi elohiiri vatsassa (monta kertaa päivässä ja samassa paikassa...). Jotkuthan sanoo että on niin kuin olisi paljon ilmaa mahassa.

Mulla taisi viimeksi neuvolassa olla kohdun koko sen 20cm. Ja on meinaan kasvanut sen jälkeen! Kyllä närästääkin, tosin vain rasvaisen ruuan jälkeen.

Mäkään en oikein vieläkään aina käsitä, että olen raskaana, vaikka oon tällainen rantapallo. Ja että tää on nyt ainutkertainen kokemus. Ihmeen luonnolliselta vauvojen kasvattelu on sitten lopulta kuitenkin tuntunut.
 
Huomenta!

Heii, minäkin tilasin tuon saman vyön eilen illalla! :) Kohta sitä jolkotellaan tyytyväisenä ehkä jo 4km lenkkejä :LOL: Mut tosi hyvä, että tuli puheeksi. Oon minäkin noista kuullut, mut ajatellut myös jotenki että kun ei oo selän kanssa (vielä) ongelmia niin en tarvitse..

Salilla kävin joo. Oon käynyt tän vuoden puolella ehkä 3 kertaa :whistle: Hyvin voisin oloni puolesta käydä, en vaan ole jaksanut. Ja jotenkin silloin kun oli sitä etovaa oloa, kaipasi enemmän raitista ilmaa. Että kannatusjäsenenä tässä on pidempään oltu :D Mut hyvin siellä vois vielä käydä, jospa tästä innostuisi..

Toinen istukka mulla on etuseinässä, joten osasin odottaakin että liikkeiden tunteminen voi kestää.. Mut että näin kauan! Kaikkimullehetinyt :rolleyes: Varsinkin, kun neuvolantäti erehtyi silloin yli 4 viikkoa sitten sanomaan, että liikkeet alkaa tuntumaan seuraavien parin viikon aikana.. ;) Noita kuplintoja tms. oon koittanut tunnustella, mut aina kun oikein kuulostelen, alan vain kuulemaan oman sykkeeni. Sitten en voi enää muuhun keskittyäkään.

No nyt on mentävä töihin, jatkan paremmalla ajalla!
 
Työhän olette jo hirveän pitkällä! Seurailin vauvatoiveiden puolella käynyttä keskustelua ja nyt saan testieni mukaan liittyä tähän ketjuun. :love:

Just on tekeillä varmistustesti. Tänään voinkin soittaa oman sairaalan gynepolille ja Naikkarin hormonipolille heipat. Aika tuonne hormonipolille olisi ollut reilun parin viikon päästä, mutta tämä meidän tyyppi päättikin tulla luomuna vastoin lääketieteen odotuksia.

Nyt tää elämä vasta jännäksi muuttuukin. Mies selkeästi sulattelee :censored: järkyttävän suurta uutista ja ite jouduin jo heti pääsiäispyhien jälkeen rintsikkaostoksille. Entinen pienirintainen on nyt kokoa DD. Ja viikkoja on vasta 4+1.

Hauska lukea Tilulilun, Meropen ja Elizan kuulumisia, kun ootte jo kuitenkin niin paljon pidemmällä. Onko taustalla pyörimässä muita alkuvaiheen odottajia?

T. Piinamiina 4+1
 
Tervetuloa joukkoon, piinamiina :) ja onnea! Täällähän on paljon keskustelua tullut kun olin pääsiäislomailemassa :)

Muakin kiinnostaa nuo rintsikka-asiat :D Oma koko on kasvanut vasta yhden kuppikoon verran, ja hankin saman tien imetysliivit, että ei tarvitsisi ostaa niin paljon uusia vaatteita (lisäks ovat mukavat päällä). Ootteko muut ostelleet odotusajaksi uusia rintsikoita vai suoraan imetysmallisia?

Tilulilu: mä aloin tuntea liikkeitä joskus 13+ viikoilla, ensin tooooosi harvoin tuntui jotain elohiirimäistä kutittelua, jonka tulkitsin ekoiksi liikkeiksi. Silloin ne tuntuivat ainoastaan n. kerran viikossa tai harvemmin. Jostain 17+ viikolta alkaen on alkanut tuntua useammin, ehkä n kerran päivässä. Ja sellaista, mitä jotkut kuvailevat sähköiskuiksi, olen kans tuntenut.

Mulla on istukka edessä niin että potkut tuntuvat sivuilla ja yläreunassa. Olen tulkinnut että vauva potkii silloin istukan ympäriltä. Luulen, että tää on tosi yksilöllistä ja riippuu paljon siitä, missä istukka on.

Ootko mitään pieniä hipsutuksia tuntenut?

Me oltiin tässä just pääsiäislomalla reissussa, tosin vaan naapurimaassa, niin että matkustaminen oli helppoa eikä tarvinnut lentää. Kaikki meni tosi hyvin! Oli yks kipeä kramppipäivä, mutta sekin meni ohi kun otin rauhallisesti. Pitää vaan muistaa syödä tosi säännöllisesti ja terveellisesti, että jaksaa! Salaatit ja kuidut on pakko muistaa tai vatsa tekee täydellisen tenän :confused:

Olin kuitenkin tosi iloinen, että tehtiin reissu nyt, kun jaksoi kävellä vielä pitkiä matkoja nähtävyyksissä. Jos oltais menty vaikka kuukautta tai kahta myöhemmin, niin olis varmaan ollut tuskallisempaa.

Toi tukivyöhomma kuulostaa tosi hyvältä, oon niitä itekin katellut mutta oottelen nyt vielä hankkimista, jos pärjäisi ilman.

raida 18+5
 
  • Tykkää
Reactions: piinamiina
Helou taas!

Ei oo tosiaan mitään havaintoja hipsutuksistakaan. Oma syke vaan jumpsuttaa tuossa jossain mahan päällä. Ainoa sellanen merkki mistä päättelin, että potkuja ehkä tapahtuu, oli kun maanantaina just pissalla käytyäni, tuli kävellessä sellainen hetkellinen pissahätäolo. Siis tuntui just siltä, että joku monotti suoraan virtsarakkoon! Ja se meni samantien ohi.

Mut että nyt voin olla kade sulle Raida! :D Kun sullakin istukka edessä ja oot tuntenut liikeitä jo monta viikkoa! Kaksosilla kun luulisi olevan vielä ahtaampaa ja potkujen tuntuvan aiemmin.. :eek: Nojoo, mut en siis oikeesti oo vielä huolissani. Tiedän, että tässä on suurta vaihtelua.

Rinnat ei oo mulla kasvaneet vielä juurikaan. Tai no siirryin laatikosta löytyneisiin 'vanhoihin' ja mukavampiin rintsikoihin, on ne ehkä vähän isommat kun nää muuten viime aikoina käytössä olleet :) Alkoi olla ympärysmitassa vähän tiukkaa.. Mut muuten ei mitään erityistä kasvua kyllä, mitä pienirintaisena kovasti odotin :D ..odotin myös silloin plussaa toivoessani, että rintaoireet kyllä paljastaa raskauden! Mut aika kauan olisin saanut odottaa :ROFLMAO: Ei oo vieläkään kipeyttä tms. havaittavissa..

Hyvältä kuulostaa Raida teidän lomareissu! :love: Täähän onkin nyt varmaan parasta aikaa matkusteluun, ainakin sulla kun kärsit alkuajat siitä pahoinvoinnista. Joo ja tuttua toi, että pitäis syödä hyvin/oikein. Huomaan sen heti kun oon elänyt esim. nyt pääsiäisen suklaalla.. o_O Ruoansulatus kaipaa selkeesti kuituja. Ei tuu niitä sellasia (suolisto)kramppipäiviä kun syö oikein. Tänään toisaalta on ollut sellainen kramppipäivä ihan vaan tuolla kohdun alueella, siihen ei paljon vihannekset auta ;)

Piinamiinalle tervetuloa ja onnittelut! :) Niin, pitkällähän(?) tässä jo ollaan, mutta oikeesti tuntuu, että vastahan olin siellä 4+1 -viikoilla! Onko teillä minkälainen yritystausta? Jos siis haluat kertoa, ei oo pakko ;)
 
Miulla on hankala endotausta. Kohdun ja munanjohtimet tauti jätti rauhaan, mutta muuten se supisti elämänlaatua kovastikin. Kipuja, leikkauksia, arpikudosta... Julkisella puolella alkoi tulla hoitoihin pääsyn ikäraja vastaan ja oma vauvakuume puski päälle. Voin huonosti hormonilääkityksessä ja hermo oli mennä. Siispä sovittiin gynepolilla, että ruvetaan tekemään nyt toimenpiteitä raskautumiseksi. Nooh... Pillerit jätettiin pois jouluna, kun hedelmöityshoitojen aikataulut tuli. Jäi siis vajaa 4 kk aikaa tasata oma hormonitoiminta, jonka jälkeen aloitettaisiin suoraan IVF-hoidot. Nyt kuitenkin taisi käydä pienoinen ihme ja raskaus taisi todellakin alkaa spontaanisti ja yhdennellätoista hetkellä.

Tänään kävin hcg-verikokeissa, huomenna kuulen tulokset ja sit varataan aika ultraan 7. viikolle tuonne gynepolille. Vähän jännittää, että oonkohan mie kuitenkin kuvitellut kaiken. Onneksi on nää hirveet hinkit, jotka on aika mehevänä ja konkreettisena todistuksena siitä, että jotain on nyt tapahtunut muuallakin kuin mielikuvituksessa.

Raida, mie ostin tosiaan ihan normi rintsikat. Samaa mallia, jota oon vuosikaudet käyttänyt ja aina vaan uusinut kulahtaneet tai vääränkokoiset uusiin. Nyt sit loikkaus olikin varsin suuri. Naurattaa kun töissä liikkuessa törmää omiin rintohinsa... :whistle:
 
Heippa kaikille!

Olen lukenut teitä jo pitkään ja saamattomuuksissani kirjoittaminen on jäänyt, mut nyt kun huomasin että toinenkin alkuviikkoinen liittyi (onnea piinamiina :love:) niin ajattelin huikkaista seurailustani :) Tilulilun kanssa kirjoiteltiinkin tuolla yritysketjussa joskus syksyllä, sitten jäin pois kun iski epätoivo. Meillä siis pidempään yritystä takana, ensimmäinen lähes 1,5 vuotta ilman ovulaatioita loppumattomilla kierroilla :rolleyes: veivattiin hoitojen aloitustakin vaan veiviveivi, just oltiin OI:ta alkamassa niin tärppäsikin luomuna :eek::love:. Ihmeiden ihme, maailman toivotuin sellainen toki (vähän niinkuin teillä piinamiina). Toisaaltahan tämä kävi hirveän "nopeasti" kun toisesta ovulaatiosta tärppäsi, niitä ovulaatioita vaan piti aika kauan odotella :ROFLMAO:

Alkuviikosta kävimme varhaisultrassa ja siellä se tyyppi sätkytteli, raajanalutkin heilui villisti, sydän pumppasi myös joten tällä haavaa kaikki hyvin. Nyt menossa 7+1 eli "turvallisille" viikoille vielä matkaa, mut yritän täällä kovasti ottaa rennosti (as if :ROFLMAO:).

On ollut ihana käydä lukemassa teidän jo pidemmällä olevien matkaa, niin sitä haaveili että saisi teidän joukkoon joskus liittyä ja tässä sitä ollaan :love:

En nyt vielä osaa enemmän kommentoida, paitsi että Tilulilu en sinuakaan onnitellut aikanaan tuolla toisaalla, joten suurensuuret onnittelut, pitkällähän sinä jo olet (y). Hirveästi tsemppiä kaikille muillekin! Olen kyllä samoilla fiiliksillä siinä, että kun yritystä on ollut kauan ja suurin osa siitä täysin epätoivoista niin hankala se on tajuta olevansa oikeasti raskaana. Että täh, siis minä? Yksi yö pari viikkoa sitten näin unta, että tein raskaustestin (näin näitä unia ennen paljon) ja aamulla heräsin siihen samaan epätoivoon, että se olikin vain unta, huokaus. Sitten tajusin että jos nyt tekisin testin se oliskin plussa :LOL:! Mitä ihmettä! Täytyy myöntää, että sitten oli pakko myös tehdä sellainen että näki sen viivan kun testejä vielä kaapissa oli :ROFLMAO:. On tämä kaikki kyllä niin valtavan ihmeellistä :rolleyes:

Rentoa viikonloppua kaikille!
 
Kiitos, karoliiniska! Kiva että on toinenkin alkuviikoilla tässä ketjussa. Miulla pää on ihan sekaisin. Oon viimeiset 2 viikkoa nukkunut vain lyhyitä pätkiä. 3 kuppikokoa turvonneet rinnat vetää niska-hartiaseudun ihan jumiin. Pahoinvointi jyllää tasaisesti pitkin päivää. Väsyttää. Ja mies vaan jaksaa ihmetellä et miten mie nyt oon tämmönen... Tosin tällä viikolla on työt menneet ristiin niin pahasti, et eipä olla juurikaan oltu samaan aikaan kotona ja hereillä. Ei ole paljoa ehditty juttelemaan.

Sain hcg-testin tulokset tänään ja miusta se oli aika pieni määrä, vain 41,3. Viikkoja pitäis kuitenkin olla jo 4+2. Kotitestitkään ei näytä just haamua kummempaa, mutta ehkä siellä jotain elämää tosiaan on.

Jestas, mikä väsy. Miten te muut olette selvinneet näistä ekojen viikkojen myllerryksestä?

Muuten, karoliiniska, meillä mies mietti et haluaako hän tulla mukaan tuohon varhaisultraan. En ollu uskoa korviani! Ei mies näköjään voi tajuta, että nyt on jo tapahtunut jotain tosi suurta! Onneks se nyt järjestetään niin et päästään töitten puolesta molemmat paikalle. Minäkin. ;)
 
Tervetuloa karoliiniska :)

Tilulilu: Miten sä kuvailisit noita kohdun kramppeja?

Mulla nimittäin oli tänään aamulla ensi kertaa tosi kipeä alavatsa, veti ihan linkkuun ja kiemurtelin tuskasta. Soitin terveysneuvontaan ja käskivät käymään päivystyksessä, mutta eipä siellä mitään selvinnyt. Pissanäytteen ottivat viljelyyn ja huomenna selviää, olisko piilevä vti. Onneks kipu on jo helpottanut menkkamaiseksi jomotteluksi. Mulla kun ei oo ihan alkuraskauden jälkeen ollut muuta kuin ihan selkeästi ruuansulatukseen liittyviä vatsakramppeja, niin siksi huolestuin.

raida 19+1 (puoliväli häämöttää! :) )
 
Raida: Hui! o_O Hyvä, että meni ohi tuo pahin kipu. Oon muistaakseni näitä palstoja lukiessani törmännyt muidenkin tarinoihin, joissa kerrotaan tuollaisesta voimakkaasta kivusta jolle ei sitten välttämättä löydy syytä ja pissanäyte otetaan. Toisilla se on sitte ollu VTI, vaikkei muita tulehduksen perinteisiä oireita oliskaan. Mut toivottavasti ei tule uudestaan, oli sitten ihan vaikka normaaliakin! Koska kyllähän nuo aina pelästyttää.. (n)

Mulla se kohdun kramppi on sellaista jatkuvaa paineentunnetta. Siis sillai jatkuvasti jotenki painaa/kiristää tuota alavatsaa, ihanku kohtu ois jotenki 'pullistuneena' :D Vaikea sitä on kuvailla. Mut en oo ajatellut, että olis kuitenkaan mitään supistelua, kun tuo on ihan jatkuva tunne joinakin päiviä, eikä sellaista aaltomaista. Mistä lie johtuu, en tiedä. En oo huolestunut kun ei varsinaisesti tee kipeää. Mitä nyt on vähän hankala liikkua..

NYT oon ehkä alkanu tuntemaan sitä kuplintaa!! (y)(y) Ainakin se on selvästi lisääntynyt. Toisaalta se tuntuu tosi samanlaiselta, kuin jotkut ilmavaivat (ja vatsaongelmaisena oon tässä elämässä kokenut monenlaisia ilmavaivoja :D), mut jotenki tuntuu, et nää on nyt kuitenki Sitä Itseään (eli vauvoja). Se alkaa aina syönnin jälkeen ja yöllä vessassa käynnin jälkeen. Tosin ruoka vois aiheuttaa niitä ilmavaivojakin, mut moni on kirjoitellut netissä, että vauva aktivoituu aina ruoan jälkeen.. Joskohan nää tästä lisääntyisi :love:

Piinamiina: No huippujuttu, että saitte tärpin luomuna! (y) Kuulostaa rankalta tuo sun tausta.. Mut pääasia, että onnistuitte! :love: Ja kyllä se mies siellä ultrassa viimeistään tajuaa mitä on tulossa! :LOL:

Karoliiniska: Kiitos :love: Ja suuret onnittelut sinnekin! :) Ihanaa, että kaikkien ongelmien jälkeen teillekin tuli tuollainen ylläriluomuplussa :) Ja nyt ihan tosissaan suosittelen ottamaan rennosti ja rauhallisesti! :LOL: "Älä tee niinkuin minä tein, vaan niinkuin minä sanon.." ;)

Tuo epäuskoisuuden tunne vaan jatkuu.. Oli äsken vanhemmillani käymässä ja juttelin sujuvasti kaikista hankinnoista mitä pitää tehdä, lasten nimistäkin. Aina kun puhuin jotain, että kaikki pitää ostaa tuplana, koputteli joku järjen(?) ääni takaraivolla, että "äläppäs liikoja toivo..". Siis että ei pitäis luottaa siihen, että saan molemmat kannettua elävänä loppuun asti. Tulee se olo, että minäkö tässä suunnittelen jotain lastenvaunuhankintoja?! Eihän mulla oo vielä lastakaan! Vaikka kuitenki ollaan jo puolessa välissä ja sen myötä melko turvallisilla vesillä. Toki kaikki on aina mahdollista, mut en oikeastikaan hirveästi mieti mitään kohtukuolemia. Jotenki sitä ei vaan silti uskalla vielä "odottaa liikoja".. :censored:

Potkikaa vauvat potkikaa! Niin pysyy tää äitikokelas järjissään :D

Tilulilu 19+2
 
Onnea Piinamiina ja Karoliiniska!

Tilulilu: Kyllä sun tuntemukset varmasti on liikkeitä! Täälläkin vauvat aktivoituu syömisen jälkeen, tosin olen nyt vasta viime aikoina pistänyt sen merkille. Ja ennen kuin huomaatkaan, niistä liikkeistä ei ole mitään epäselvyyttä... Mulla on tänään maha pomppinut melkein koko ajan aamusta alkaen. Onneksi sikiöiden liikkeet ei kuulemma ennusta vauvan temperamenttia, muuten meillä olisi ainakin yksi hyperaktiivinen tapaus. :D

Oon nyt muutaman päivän testannut sitä mahavyötä ja hyvältä tuntuu! Liikkuminen on huomattavasti helpompaa. Tosin häpyliitos on nyt alkanut vähän kipuilla, ja siihen vyöstä ei juuri ole apua.

Huomenna neuvolaan, keskiviikkona sairaalan monikkovalmennukseen ja torstaina monikkoperheiden valmennukseen, joten ohjelmaa ei kyllä nyt puutu. Työtkin pitäisi ehtiä jossain välissä.

Eliza Day ja tupla(tytöt?) 26+2
 
Hallo!

Kyllä ne varmasti liikkeitä oli :love: Sunnuntaiaamuna sängyssä maatessa tuntui ihan selvät potkut (kuplat) samassa kohdassa ehkä 5x. Silloin ei ollut epäilystäkään! Sitten aina pitkin päivää kokeilin maata kyljelläni jotenkin kippurassa ja sain aina osakseni pieniä 'kuplia'. Nyt on ollutkin sitten taas hiljaista pari päivää, vaihtanut varmasti asentoa siellä. Mut mielelläni kyllä tuntisin niitä pieniä poksahduksia jatkuvasti! :rolleyes: Ylävatsalla oli/on myös välillä sellaista elohiirimäistä, mutta sitä jatkuu niiiiiin pitkään, ettei se oikein vauvan liikkeitä voi olla. Se on sellaista jatkuvaa tärinää joka voi kestää monta minuuttia. Eli luultavasti vain ihan oikea elohiiri, en ihmettelisi vaikka joku hermo olisi tuolla hiukan jumissa kun maha on jo niin iso :D

Se tukivyö tuli maanantaina! Epäilin aluksi, että on liian pieni, kun sen kiinni saaminen oli ihan hilkulla. Mut sitten luin keskusteluita joissa sanottiin, että sen pitää olla tooooosi tiukalla. Oon siis kiskonut sen nyt väkisin päälleni :p Se mahapussukka on kyllä liian iso vielä, mut ihan kiva että on ees jossain kasvuvaraa.. Lähdin reippaana lenkille sen kanssa, ehkä liian vauhdikkaasti, koska jo lenkillä tuli pari sellaista kramppia(supistusta?) että oli pakko melkein pysähtyä. Ja nyt on taas ollut paikat niiiiiiin kipeänä pari päivää.. :eek: En tiedä, olinko sitten laittanut sen vyön jotenki väärin. Toisaalta taas nyt tuntuu, et nää kivut ei oo enää niitä ns. kannatinkipuja vaan niitä häpyliitoskipuja joista Eliza Daykin mainitsit.. Liikkellelähtö tuntuu nimittäin nyt tuskaiselta just tuossa edessä keskellä, häpyliitoksen kohdilla.. Huoh. Kunhan ei nyt pahenisi! Just ostin uudet ulkoiluhousutkin kun vanhoissa ei enää riittänyt jousto mahan kohdalta :ROFLMAO:

Nomuthei, puoliväli! Johan tässä vaiheessa varmaan 'kuuluukin' olla jotain vaivoja, kun on muuten niin vähällä selvinnyt :) Vielä kun pääsis tästä makeanhimosta (ja sen himon toteuttamisesta..).. Tiedän, että ei tee vauvoillekaan hyvää syödä makeaa noin paljon kun mitä sitä vetelen! Mutta kun se himo tulee, en vain ole sitä kyennyt estämään :( Aina päätän, että huomenna ei enää, mut kun se huominen koittaa niin.. se on taas menoa. Oon niin riippuvainen sokerista! Alkoholin suhteen ei oo tehny tiukkaakaan, toki en oo sitä koskaan nauttinut yhtä paljon kuin suklaata :D Mut jospa nyt puolivälin kunniaksi tsemppais loppuraskauden.. As if. Voihan sitä aina yrittää :censored:

Mitäs muille kuuluu?

Tilulilu 19+6
 
  • Tykkää
Reactions: raida ja piinamiina
Ihanaa Tilulilu että säkin pääsit kokemaan kauan kaivattuja liikkeitä :) Kyllä ne siitä vahvistuvat.

Meilläkin puoliso sai tuntea pari päivää sitten ekan potkun vatsan läpi :love: Se tuli vielä istukan kohdalle niin että itse en tuntenut mitään, mutta näin miten koko masu pullistui siitä kohdasta :LOL:

Mä oon taas voinut hyvin, onneksi ei ole ollut kipuja ja kremppoja. Noita mun edellisiä vaivoja vielä tutkitaan, ei ole tietoa vielä mistä johtuvat mutta juoksen labroissa kun arvoissa on häikkää. Ei mitään vakavaa kuitenkaan, uskoisin. Hyvä kun tutkitaan :)

Ens viikolla jo ru! Milloinkas sulla Tilulilu on?

Me emme aio selvittää sukupuolta, joten en sitä myöskään teille pääse kertomaan :) Sen sijaan jännittää tosi paljon, onko kaikki ok rakenneultrassa! Sukupuoli on ihan sivuseikka.

Terveisin raida 19+5
 

Yhteistyössä