<3 Maaliskuun murut 2014 <3 joulukuussa

Poks 30+0! :heart:

Masun kolmekymppisiä on vietetty tuskaisissa tunnelmissa, en ymmärrä miten mutta sain viime yönä heiluttua sängyssä unissani niin että sain joko murtuman kylkiluuhun tai kylkiluiden välistä meni lihas. Kylki teipattiin työterveydessä ja nyt pitää vaan olla rauhassa ja kumartelematta ja odotella että aika parantaa. Tympeää mutta minkäs teet, en olisi uskonut että tuollainen on edes mahdollista!

Muuten masun kanssa on ollut viime aikoina leppoisaa, voin täysin rehellisesti sanoa että olo on kokonaisuudessaan parempi kuin esim. 10 viikkoa sitten. Vaivoja on vähemmän (kiitos osasaikun ja kevennetyn kuormituksen) eikä kipuja juuri ole. Vauva tykkää välillä oleilla toooosi alhaalla ja litistää rakon mutta sen kummempaa ei ole vielä ollut :) Töitä olisi jäljellä vielä kaikki 4 viikkoa, tämä mukaanlukien, ja kiitos pyhien työpäiviä on jäljellä naurettavan vähän. JES! 13.1. alkaa talviloma ja jäänkin siitä sitten äippälomalle. Vähiin käy ennen kuin loppuu :)

Mayinka & joulutonttu 30+0
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Hei,
Pitkästä aikaa minäkin taas yritän saada aikaiseksi kirjoitella tänne. Viikot ovat menneet aika vauhtia viime viikkoina. Itsenäisyyspäivä viikon olin työmatkalla ulkomailla, viime viikolla töissä oli ihan älytön kiire ja tällä viikolla sama kiire jatkuu edelleen. Aina välillä olen kuitenkin käynyt lueskelemassa teidän kuulumisianne.

Eilen oli neuvolalääkäri ja lääkäri totesi kohdunkaulaa olevan jäljellä 2 cm, vastaa kohdallani samoja lukemia kuin edellisessä raskaudessakin näillä viikoilla. Samalla hän totesi kohdun laskeuman, mikä onkin kai kurjempi juttu. Onko täällä toisilla moisesta kokemusta? Nyt kun googlailin lisää tietoa asiasta, tajusin että moni oire itselläni tosiaan viittaisi tähän. Painon tunne alhaalla etenkin kävelylenkkien jälkeen (menee kuitenkin levolla ohi), tiheä virtsaamistarve toisinaan (luulin sitä virtsatieinfektioksi, mutta mitään kasvua ei näytteistä ole todettu). Ja nopeat synnytykset näyttäisivät olevan yksi altistava/tähän liittyvä tekijä. Toisaalta kaikki nuo asiat voivat liittyä myös normi raskauteen, joten enpä tiedä... Ja perinnöllinen taipumus (äidilläni kohtu on poistettu vaihdevuosi-iässä vaikean kohdunlaskeuman takia). Tuon jälkimmäisen asian takia, olen jotenkin osannut odottaakin saavani kurjan vaivan, mutta ilmeisesti se on kehittynyt vasta nyt kolmannen raskauden aikana, sillä asiasta ei ole aikaisemmin mainittu. Muuta lääkäri ei asiasta sitten sanonutkaan, enkä tietenkään tajunnut siinä tilanteessa sitten kysyä. Voinko käydä edelleen kävelylenkeillä, painontunteesta huolimatta? Pitäisikö tässä alkaa varomaan kaikenlaista nostelua. Vai olla välittämättä koko asiasta... Vai onko tämä suurikin riski ennenaikaiselle synnytykselle. En tiedä, pitäisikö nyt mennä yksityiselle gynelle saamaan parempi info asiasta.

Mayinka, huitelet raskaudessa minua kuukauden edellä viikoissa ja eipä sinulla tosiaan enää paljoa ole työpäiviä jäljellä. Tipetsu, toivottavasti vauvasi vielä jonkin aikaa viihtyisivät masussa. Muutoinkin Tipetsu olet saanut aika paljon kokea viime aikoina, joten tsemppiä sinulle.

Mesimarjaana rv 26+1
 
Oho, Mayinka on tosiaan pitkällä. Kiva että voit paremmin kuin aiemmin.

Mesimarjaana, sinuna hankkisin lisää tietoa tuosta asiasta. Oli tosiaan aika ikävä uutinen. Kuinka nopeat synnytykset sinulla on ollut?

Kuinkas Tipetsulla menee, loppuiko supistukset? Nyt viimeistään olis sun miehen aika tehdä ne raskaammat kotityöt, toivottavasti hänellä on järki päässä asian suhteen. :|

Saaju mua ei naurata yhtän kun mietin mitä joulun jälkeen vaaka näyttää. :p Mä en ihan kauheasti jouluruuasta (onneksi?) tykkää, mutta Fazerin suklaakonvehdit uuuuh. Niitä voisin syödä vaikka puol kiloa päivässä. :ashamed:

tofferiina mulla beibi on ainakin tosi aktiivinen toisina päivinä, ja hiljaisempi toisina. Tietääkseni se on ihan normaalia. Ne hiljaisemmat päivät on kait kasvuspurttipäiviä. Vielä en ole huolestunut noista vaihteluista kertaakaan, katsotaan alkaako ne loppua kohti ahdistaa.

Owl sulla tosiaan aika kauan edellisestä, kun jo 7v. Sähän olet melkein ensisynnyttäjä taas. :D Millä ikäerolla teillä on kaksi aiempaa?

Mulla on hyvin vähän mitään ongelmia liitoskipujen kanssa. Vaivat on muutenkin aika vähissä, vaan ainahan sitä jotain valittamista keksii jos oikein miettii. :D Mua on alkanut välillä melkein ärsyttämään liikkeet nyt kun vauvalla on kokoa ja voimaa enemmän. Tää on mulle ihan uutta, onko muilla?

Vaunut olen tilannut, päädyttiin Brio Smileihin. Halusin itse ehdottomasti Ökotex-merkityt vaunut (vaunukankaissa käytetään aika paljon kaikenlaisia kamalia kemikaaleja...) ja muutenkin olen lukenut noista vaunuista lähes yksinomaan hyvää. Sinänsä harvinaista!

Viikot tosiaan juoksee, olen vähän kauhuissani siitä. Mä en ole vielä valmis! Joulun jälkeen enää kuukausi töitäkin jäljellä.

Mulla on huomenna tentti, ja olen ottanut pari päivää töistä lomaa sen takia. Käytännössä istun kotona 8h päivässä opiskelemassa, eli se siitä lomasta. On kyllä niin viimeisen päälle hankalaa asiaa opittava, mutta toivon parasta... Perjantaina on sitten yksi vaativa koulutustilaisuus töissä (olen kouluttajana), joten stressi ei helpota ihan huomennakaan. Siksi en ole pahemmin kirjoitellut, mun aika kuluu stressaamiseen. :kieh:

Cassy ja pikkupikkusisko rv 28+2 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Owl
Huomenta mahtuuko vielä mukaan? Laskettu aika on 17.3 eli viikkoja kertynyt 27+1 Löysin eilen palstan ja oli ihanan helpottavaa lukea että muillakaan ei oo koko ajan vaan hyvä ja onnellinen olo :D

Itsestä voisin vaikka aluks kertoa että 30 vuotias esikoista odottava. Yks alkuraskauden keskenmeno taustalla vuosi sitten mikä aiheuttaa ikävä kyllä pelkoa vieläkin välillä. Vauva on ihan suunniteltu tosin ei tekemällä tehty :D
Perheeseen kuuluu mies ja koira ja kissa. Yhdessä ollaan jo taivallettu 7 ja puol vuotta ja naimisiinkin kerittiin puoltoista vuotta sitten. Kysellä saa jos jotain haluatte tietää.. vaikee kertoo muuten itsestään :D

Sairastan colitis ulserosaa minkä vuoksi oon tarkemmassa seurannassa naistentaudeilla ja sinne menossakin 23. päivä seuraavan kerran kontrolliin. Raskauden kulusta varhaisultrassa kävin yksityisellä kun en kestänyt jännitystä ja odottelua. Kaikki ollut koko ajan ihan normaalisti. Vauva on kasvanut ultrien mukaan normaalisti ja rakenne ultrassa luvattiinkin tyttöä. Sen jälkeen jo yks ylimääränen ultra ollut.

Tuo colitis tuo muuten oman lisämausteensa odottamiseen. Vatsa reakoi tosi herkästi kaikkeen :/ mut sit taas koko raskauden ajan kärsinyt ummetuksesta. Sokeri rasituksesta selvisin ihme kyllä puhtain paperein :D

Painoa kertynyt nyt jo 13 kiloa, mut lähtöpaino oli tuon colitiksenkin takia liian matala mikä selittää osan. Mut huomaa että nousseen painonkaan takia liikkuminen ei enään ole ihan yhtä yksinkertasta. Ensimmäiset liitoskivut on alkaneet ja kivuttomia harjotus supistuksia on ollut ja ehkä yks jonkinlaisella kivulla. Tuntuu että myös se tekee omituisia tuntemuksia ku maha kasvanut valtavaks et vatsalihaksen venyy. Noh vajaa viikko ni pääsee tarkistamaan tilanteen. Lisäksi selkä kipeytyy painosta, hierojalla käynyt jo säännöllisesti muutaman viikon välein. Mahan vielä jaksaisin kantaa kuhan tissit vois jättää kotiin :D

Selkeesti noi harjotus supistukset ja liitoskivut on pahempia työpäivän jälkeen. Muutenkin töissä oli vähän tuossa tressaavampaa mikä ei helpottanut tilannetta. Tammikuussa on sentään viikko lomaa mikä varmasti helpottaa tilannetta, vaikka en uskokkaan ihan loppuun asti kykeneväni työhön.

Tulipa sekava ja pitkä sepostus..
 
Enää viikko jouluun! Aika on kulunut todella nopeasti viimiset 2 viikkoa, oon saanut oltua täyspäiväisesti töissäkin! :) Muuten oikeastaan olen yrittänyt urheilla ja saada kotia jouluisemmaksi. Joulua vietetään meillä tänne pitäisi tulla vanhempani, pikkusisko ja pikkuveli sekä miehen vanhemmat ja miehen veli perheineen. Porukkaa on siis ihan hyvin :) Miehen sisko asuu Tukholmassa ja he tulevat 27pv meille niikuin omat isovanhempammekin. VAUNU ASIAAA Ollaan pohdittu monia vaihtoehtoja eikä vieläkään oikein tiedetä, STOKKE CRUSI, EMMALJUNGA EDGE DUO, BRIO HAPPY/ GO, MUTSY 4RIDER.. Täytyy varmaan kauppaan mennä testaamaan joulun jälkeen. Mutta tänään 29+3 kipuja on mutta vähän. Kohdistuu lonkkiin, vaikka paino on +2,4kg alusta mutta eihän se aina vaikuta. Lähden tästä lenkille! :) Vointeja ja tsemppejä kaikille!
 
Juuh,täällä supparit oli jotain harkka-juttuja,mutta masu kovettuu herkästi; kävin neuvolassa makuulle SF-mittausta vartem,niin ihan terkkakin sanoi että kylläpä kovettuu herkästi..
Cassy,juups taisipa ukkeliakin vähä supparit säikäyttää eilen. Kysy moneen kertaan että joko se masu on menny ihan normaaliks..:)
Ja kylläpä se on nyt hoitanu tytön unikoulunkin,mä olen saanu mennä nukkuu kun nukuttaa ja nukkua yölläkin. Tosin tyttökin nukkuu jo melkein koko yön heräämättä! :) Helpottaa olemista kummasti.

Siis neuvola oli tänään:


Paino: 68,9kg (+3,9kg) alusta tullut 8,9kg..
RR: 129/79 (132/70)
Hb: 118 (122)
ja SF 33!

Nyt siis rv 27+1 ja Sf 33..Just katoin esikoisen odotusajan neuvolakorttia,niin SF oli 31 36+4 ja tyttö syntyi sit 37+5.. Hohhoijaa että tää masu ehtii tässä kasvaa vielä paaaaljo! :D Masun ympäryskin huitelee 98cm,lähtötilanne oli ehkä jotain 65-70cm tms..


Että silleen. Eipä kai tänne tämän kummempia. Lahjat hankittu ja nyt kai tässä sit ootellaan vaan ensi tiistaita ja joulupukkia! ;)


Voikaahan paksusti! :)



-Tipetsu ja tuplakupla 27+1-
 
Owl
Cassyput, pojilla on ikäeroa vajaa 2 vuotta.
Ihan on olokin kuin ensikertalaisella. Toivoisin vain, että tämäkin olisi äkkisynnytys
niin kuin toinenkin.
Ensimmäinen oli täyttä tuskaa ja karjumista.
Nyt kun on saanut keskittyä itseensä ja laiskotella, kun lapset jo tuon ikäisiä, niin
pelottaa, että mitäs jos kipukynnyskin on matalempi.
 
Muakin jännittää toisen kohdalla synnytys enemmän kuin ensimmäisestä. Ehkä se on kun tietää mitä kaikkea voi tulla eteen ja ekan synnytys, vaikka sattuikin, oli niin rauhallinen ettei kahta voi tulla peräkkäin.. :D

Onko kellään kevään lapsia ennestään? Oon miettinyt että mitähän ihmettä pojalle ostas ulkovaatteeks? Karvapuku on ennestään mutta riittääkö se? Tarviaako toppapukua ostaa enää maaliskuussa.. En yhtään osaa arvioida.. Kun se äippäpakkauksen puku mikä on jemmassa on kuitenki nii reilu, meni ekalle vielä 1-vuotiaana..

Tsempit kaikille niitä tarvitseville! :hug:

Babytwo 28+6 (jeejee, viikot väheneeeee...)
 
Cassy, se olikin sellaista epätoivoisen hermostunutta naurua :D Ja mulle kyllä jouluruuat maistuu. Tai no lähinnä kinkun ja lanttulaatikon perään olen..

Neuvolakäynti takana:
Painoa tullut noin 500 g/viikko, yhteensä alusta alkaen reilu 6 kiloa
RR edelleen hyvä, oisko ollut 110/65
Mukelon syke korvakuulolla about 150 (ei sanonut lääkäri ääneen virallista lukua)
SF-mitta 24 cm eli tasan tarkkaan keskikäyrällä mennään
Kohdunsuu supisteluista huolimatta ennallaan eli siis hyvä.

Eli kaikki kunnossa. Joskin hiivainfektio tuolta vähän yllätyksenä löytyi. Mutta eipä siinä mitään, Canestenia kehiin vaan..

Minä olen kans miettiny tuota ulkovaateasiaa. Oon ostanu sellaisen paksuhkon vanuhaalarin jo valmiiksi ja jos sitten maaliskuun lopulla on vielä tulipalopakkasia niin ostanen myös toppahaalarin. Katsotaan sitten.. Tuntuu vaan, että varautuupa miten tahansa niin aina kuitenkin jotain puuttuu!

Iltapäivällä pitäisi lähteä vanhempien helmoihin joulun viettoon. Nyt tosin tarkoitus on olla ainakin 2 viikkoa (mahdollisesti jopa pidempään, jos entisessä työpaikassa tarvitaan keikkatyövoimaa vuoden alussa). Tässä vaan kauhulla pohdin, miten saan itseni ja mahan lisäks vielä matkalaukun, joululahjakassin ja olkalaukun roudattua! Matkalla on vielä kaiken lisäksi 2 junanvaihtoa.. Puuuuh.

Ei kai se auta kuin ruveta valmistautumaan :)

Saaju ja Enni 26+5
 
  • Tykkää
Reactions: Cassyput
Heips pitkästä aikaa täältäkin!

Kävin viime viikolla lääkärineuvolassa ja siellä sit ultrailtiin, mini painoarvio oli 1271g ( 28+4) ja keskikäyrän yläpuolella meni tuo painoarvio :) paikat lyhentyneet jonkun verran, korttiin ei merkannu paljon ja ääneenkään ei sanonu :( mutta kaikki pitäis tuolla alhaana olla ok :D tänään oli sit neuvolakäynti, suluissa edellisen kerran mitat/huomiot:

Rv 29+2 (26+1)
Pissa - - ( - -)
RR 111/67 (115/65)
Paino +500g/vko ( nyt yhteensä 6,6kg tullu)
Hb 106 (116) nyt pitää aloittaa raudan syönti
Sf 28,5 (24) Meni yläkäyrille, oli sitä mieltä, että ruvetaan seuraamaan tarkemmin ja mahd. kontrolli myöhemmin äippäpolille..
Vauvan sykkeet ++ (++)
Rt ( rt)
Liikkeet ++ ( ++)
Turvotukset + (-)

Sf-mitasta oli huolissaan, kun oli hypänny nyt ihan yläkäyrille, käski tarkkailla mahan muotoa ja oloa, et jos rupeaa tuntuu pinkeeltä, tulee päänsärkyjä ja tai ylävatsalle kipuja, niin samointein yhteys neuvolaan.
Esikoisen aikaan oli sf 29+0 27cm ja nyt tämän toisen kanssa 29+2 28,5cm vaikka muutamasta kohtaa sai myös 29cm, mut laittoi kuitenkin tuon pienemmän arvon :D Tosin lääkäri ennusteli viime viikolla, et reilu nelikiloinen tulossa, eli selittää tuota isoa lukua :)

Täällä kärsitään kanssa liitoskivuista :( miehelle illalla oon valitellu niitä ja saakeli miten ihan polttelee tuonne alas, mieli tehny tunkasta sinne jääpalapussi, et helpottais vähän oloa :( kaikki liikunta jääny järestään, kun kaupassa kävelykin tekee niin järkyttävän kipeää sit viimeistään illalla.

Täällä alkanu urakalla jännittämään synnytys, siihenkin max. 13vkoa enää aikaa :D Toivon hartaasti, et tää seuraava ois nopeampi, ponnistusvaihe varsinkin, että ei tartteis reilua puoltatoista tuntia vääntää pihalle :/

Vaunuista on kanssa ollut puhetta, meillä jää esikoiselta Emmaljungan city crossit sisä/parveke käyttöön vauvalle ja yhteisille lenkeille on Carenan double swingit hankittuna, kun esikoinen on 1v 2kk vauvan syntymän aikaan, eli ei tasan jaksa kävellä vielä pitkiä matkoja :D Nyt sain huudettuu huuto.netistä tuohon Carenaan sen kovan kopan, niin saavat omissa yksiöissään lapset matkustaa :)

Ulkovaatteista, et kevätvauvaa ei oo, mut poika tulee tammikuussa vuoden ikään ja viime keväällä pidin toppapukua vielä huhtikuun loppupuolella pihalla nukuttaessa, kun oli täälläpäin vielä kunnon paukkupakkasia, et nyt ei tarvii uusia hankkii, kun odottaavat tuolla laatikossa käyttäjäänsä :) mut varmaan ois tarennu paksussa vanuhaalarissakin, jos alla ois ollu villapuku ja päällä vielä makuupussi, meillä vaunut oli lämpimät, et muutamia kertoja testasin vaunujen sisälämpötilaa pakkasilla, niin vaunuissa oli plussan puolella kun oli hyvin poika puettu ja ulkona pakkasta -15 astetta :)

Joulun vietostakin on puhetta ollut, täällä vietetään kolmistaan jouluaatto, kun on pojan ensimmäinen ja viimeinen jouluaatto ainoana lapsena, niin haluaa sit panostaa täysillä jouluun ja sit kun poika nukahtaa unille, niin saadaan sitä kahdenkeskistä aikaakin :)

Tipetsu, toivon mukaan supistelut helpottais ja pojat pysyis mahdollisimman pitkälle kyydissä mukana eivätkä pyrkis pois :/
Minkä ikäinen teidän tyttö on? meillä siirrettiin poika nukkumaan omaan huoneeseen n. 1kk sitten ja yöunet alkoi parantua, ei tosin vieläkään nuku täysiä öitä, mut aika usein nukkuu 7-9h putkeen heräämättä :D aamuyöstä/aamulla pitää sit sen huoneessa käydä tuttia suuhun tunkemassa, että jatkaa unia eikä herää kuuden aikaan :D

Hyvää joulun odotusta kaikille ja voikaa paksusti <3

Nonna88 ja mini 29+2
 
Owl
Käytiin sitten eilen sairaalassa vauvan kokoarvio ultrassa.
28+4 ja vauva 1462g, oli raivotarjonnassa, mutta mahtuu vielä vaihdella.
lapsivesi norm.
Kun ultrasi navan kohdalta, niin potkasi suoraan siihen vehkeeseen:)
Kovat potkut olivat illalla, miehen käsikin pompahti potkun voimasta.

Esikoinen oli 3710g ja 50cm synnytyksen kesto 10h 30min.
Toinen 3880g ja 50cm synnytyksen kesto 1h 6min, äkkisynnytys. Päänympärykset molemmilla 37cm.
 
Tervetuloa Ronsku83 :) Varmasti se keskenmeno mörkö kummittelee taustalla aina. Mut toivotaan että nyt pysyy mukana loppuun asti.

Mayinka, kauheeta että tuollasta voi edes sattua, toivottavasti voit jo paremmin!

Cassyput, niistä potkuista, joskus tuntuu ihan kipeältä tai ainakin aralta kohtu sisäpuolelta kun vauva niin kovasti potkii, mutta muuten ei potkut haittaa, saanpahan mielenrauhan kun tiedän että se on siellä elossa.

Tipetsu, onneksi sinun mies on vihdoin älynnyt mikä on homman nimi kun nainen raskaana =)

Vaunuista, Ora-vaunut ostettiin, kun ne on Suomen oloihin tehty ja me asutaan korvessa ja vähän pohjosempana niin saa olla senmukaiset vaunut.

Ulkovaatetuksesta, näin ensikertalaisenahan minä en mitään asiasta tiedä, mutta olin ainakin ajatellut että sitä äitiyspakkauksen toppahaalaria käytettäis vauvalla.

Neuvolalääkärillä olin eilen ja sain sokerirasitustestin tulokset... ja diagnoosin nakkasi mulle otsaan, raskausdiabetes!! Kaks arvoa kolmesta oli ihan hitusen koholla ja johtuu siitä suklaan syönnistä. Nyt oon mittaillu kun en ole suklaata syönyt niin ihan normaalit on arvot. Kuulemma kerran viikossa sekä jouluaattona saan suklaata syödä. :eek: No, sokerihan aiheuttaa riippuvaisuutta niin täytyy vain siitä päästä eroon ja toista päivää jo olen ollu syömättä suklaata ja ihan helppoa on (onneksi!!).
Vauvalla oli kaikki hyvin, nukkui justiinsa kun ultrattiin. Olis ollu kiva nähdä kun se siellä potkuttelee. Painoarvio oli 1350g rv 27+6 että vähän suurempi on. Lääkäri meinasi että kasvu tasottuu kun jätän herkut pois, mutta vauva oli isompi jo rakenneultrassa enkä silloin vielä syöny herkkuja kuin joskus vain. Uskon itte että vauva on vain isoluinen niin kuin isänsä :heart: SF-mittaa se ei ottanut ollenkaan, liekö unohtanut.
Vähän huolestuin kun lääkäri näytti että selkäranka on vino, mutta ite se ei ollut huolissaan niin ehkä se on vain sitä kun siellä on möyriny ym. Onko muilla semmosta ollut?

Tofferiina 28+0
 
Owl
Tofferiina, meillä siis samat diagnoosit.Pistelyä raskauden loppuun asti.
Mulla tekee vaalea leipä heti huonon arvon paastomittaukseen, suklaa ei ole vaikuttanut.
Tuosta selkärangasta, niin mulle sanottiin, että se on kaikilla masussa, jotta pystyy hyvin joustamaan, joten nou hätä:)
 
Kiitos Owl, pelastit päiväni! Murehdin jo sitä asiaa aikalailla, siis sitä selkärankajuttua.
Jännä miten eri asiat vaikuttaa eri ihmisillä siihen verensokeriin. Söin jälkiruoaksi yhden konvehdin niin siitä ei vielä noussu, mut aiemmin söin 10-15 konvehtia päivässä...
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Owl
:) Mulla sanottiin, että tarvitsee ottaa yhteyttä sairaalaan, jos kaksi arvoa viikossa ovat
poikeavia.
Himputti, 1 arvo liian korkea:ashamed:
Mutta huomasin kyllä viime viikolla, että kun kävelin pieniä lenkkejä, niin sain arvot pidettyä kurissa.
Kyllä me silti saahaan nauttia suklaista:xmas:
Tänäänkin pistin 4 palaa tummaa suklaata poskeen, ihan kamala himo!
Ehkä enemmänkin nuo vaaleat leivät ja hiilaripommit(mitä suklaa ei ole :whistle:)
niin vetää sokerit ylös.
Tofferiina (NAM!) kyllä me hienosti vedetään homma läpi:)
 
Owl, kyllä me hyvin pärjätään! :)
Minä söin liian tuhdin annoksen niin vs oli tunnin päästä 6,4, joka on sekin vielä ihan ok, muuten ollu nyt viitosella alkavia lukuja. Aijon tänään paistaa ja syödä joulutorttuja, oli mikä oli.

Kaikille muuten ihanaa Joulunaikaa!!
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Tipetsu hyvä että mies on alkanut tsemppaamaan :)

Sf-mitta
on täälläkin jo 28cm (rv 27+4) mutta itsellä ei ole kovin suurta pelkoa isosta vauvasta, ainakin esikoiselta ja kuopukselta ollut myös sama mitta tässä vaiheessa ja painot oli syntyessä 3,3kg ja 3,7kg. Isohan tuo maha on mutta kun on lyhyt (155cm) ja kohtu kallistunut eteenpäin niin on ollut jo esikoisesta iso, itseasiassa vähän isompi jopa kuin kuopuksesta.

Kävelin eilen 6km josta 3km vedin esikoista pulkassa ja ei yhtään supistuksia eikä yhtään liitoskipuja. Ihanaa :) Jospa tässä vielä pääsis ainakin pari viikkoa lisää eteenpäin ilman niitä.

Ihan seesteistä menoa nyt, pahoinvointia ja pientä närästystä aamuisin, oksentaa ei tarvi kun pari kertaa viikossa. Ellen haista jotain ällöttävän pahaa :D Ihan luksusta kuitenkin verrattuna edellisiin raskauksiin kun tuo oksentaminen ollut sen verran kovaa. Viikot vaan menee niin hitaasti!

saraheinä 27+5
 
En tajuu miksen oo aikasemmin tullut kirjottaa tänne, oon selaillut teiän juttuja kuitenkin tosi pitkään. Pari kertaa olin kirjottamassa pitkän romaanin mut sivu bugas ja molemmilla kerroilla viesti jäi lähettämättä. huooh.

Oon tällänen 20v nuori ja esikoispoikaa odotan. 8.3.2014 ois la, tänään poksu vk 29=)
Kysellä saa lisää musta jos kiinnostaa :)

Oli pakko tulla avautuu, mua on alkanut stressaa tosi paljon toi vauvan koko. Kauhee jos se syntyyki liian isona :( Tai ylipäätänsä jos siit tulee joku tosi iso yli 5kg esim..
Painoo on mulle kertyny raskauden aikana +13kg mikä on aika paljon. Aluks tuli nihkeesti ja yhtäkki alko sit nousee, ja mahaki tosi paljon kasvaa. Kohdun kasvuki menee siinä ihan yläkäyrillä.

Sokerirasitukseen oon koittanut kaks kertaa mennä, siitä ei tuu mtn. Mun maha on nyt niin hekrkä et melkeen samatien oksennan sen sokerilitkun ulos. Nyt sain sit parin viikon päähän diabetesneuvojalle ajan ja saan varmaan ne testauskamat kotiin. Pelkään vaan et sit on liian myöhästä ja vauva on jo tosi iso sillon. En tiiä miten pääsisin tästä kauheesta stressistä eroon. Olin n. kk sitten siinä keskiraskauden lääkärikäynnillä ja kaikki muuten ok, mutta koko aika se närpätti painosta ja mahan kasvusta. Jäi oikeen paska maku suuhun. Oon läski, en liiku ja syön huonosti. Sellanen venäläisperäinen nainen +30v ja ei mitään mukavaa tullut siitä suusta.
Varmaan jätti tän kammon mulle. Nyt pitäs sit koittaa elää sen mukaan, että ei herkkuja jne, mut vaikeeta on kun ei oo mitään todettu.. Kai tää tästä :/

Ainiin, ja hyvät joulut kaikille!=)
 
Mimatsuu tervetuloa ja ikävä, että tilanteesi on nuin hankala. Aiotko vielä mennä yrittämään sokerirasitusta? Entä voisitko ehdottaa neuvolassa, että mittailisit kotona sokereita vaikka et sokerirasituksen tuloksia saisikaan. Siten ainakin näkisit, minkälaista ruokavaliota sinun tarvii ylläpitää. Ymmärrän, että tilanne stressaa, mutta pitää vaan muistaa, että toisilla paino nousee herkemmin. Ja jos vauvan koosta ollaan huolissaan niin kasvua kyllä ruvetaan seuraamaan tarkemmin ja tarvittaessa synnytys käynnistetään ajoissa :) Voin sanoa, että kaikkien niiden satojen hoitamieni vauvojen joukossa on ollut tasan yksi 5 kiloinen muksu ja hänen äitinsä oli myös hyvin pitkä ja roteva. Että pelkäät todennäköisesti turhaan!

Valitettavasti jotkut lääkärit eivät omaa minkäänlaista hienotunteisuutta, mitä joissakin tilanteissa tarvittaisiin.. :/ mutta meitä on moneksi.

Yritähän nauttia raskaudestasi ja nyt joulusta!

Omalle navalle ei juurikaan uutta kuulu. Olen ruvennut jo miettimään ensi joulua, miten erilainen se onkaan kun on sitten pikkuneiti vilistämässä :) Ja ainiin, olkaahan tytöt varovaisia ulkona kun säät vaihtelee! Minä kaaduin eilen koiraa ulkoiluttaessani 2 kertaa kun lumen alla oli kirkas jää! Onneksi kaaduin persiilleni, eikä mitään sattunut, mutta kyllä säikähdin aluksi.

Saaju ja Enni 27+1
 
mimatsuu, onko pissa ollut neuvolassa puhdas? Jos siinä on ollut sokeria niin sehän on tietysti vinkki, tosin mulla on aina ollut puhdas pissa mutta niinpä vaan rasituksessa kaksi arvoa kolmesta meni yli rajojen. Murehdin itse ihan samaa kuin säkin, vauvan kokoa ja samalla myös oman lantion kokoa. Jos et ole vielä pyytänyt synnytyspelkopolille lähetettä, juttele asiasta neuvolassa niin laittavat sulle lähetteen ja pääset puhumaan ammattilaisen kanssa. Vaikkei raskausdiabetesta kotimittailuilla todettaisikaan, pääset silti kokoarvioon ja jos vauva todetaan siinä jättiläiseksi, päädytään teidän molempien vuoksi varmasti sektioon. Tai ellei päädytä, ainakin tiedät asiasta ja jos alatiesynnytys vaikuttaa aivan hirveältä ajatukselta, voit itse lähteä pyytämään sektiota. Mun nykyisellä asuinpaikkakunnalla ei vauvan kokoa seurata lainkaan ellei siihen ole erikseen pakottavaa syytä joten tottakai sitä kokoa murehtii jo pelkän raskausdiabeteksenkin vuoksi. Puhu asioista neuvolassa, sitähän varten se on! Turha stressata raskausaikaa pilalle kun asialle voidaan jotain tehdä :)

Vauvan kokoasian tiimoilta kyselen, että kenelle kaikille on esim. lääkärineuvolassa tai muuten annettu vauvasta kokoarvio? Siis muuten kuin rakenneultrassa, sillä silloin menevät vielä suht hyvin samalla käyrällä. Tarkoitan rv 25 ja siitä eteenpäin. Vauvan koko huolettaa, mutta kuten tuossa ylempänä lukeekin, täällä vauvan kokoa ei seurata muuten kuin sf-mitasta ja sehän nyt ei varsinaisesti suoraan kerro koosta yhtään mitään. Raskausdiabeetikkona saan kokoarvion rv 37 mutta pelkään myös ennenaikaista synnytystä ja jos vauva päättäisi tulla tuota aiemmin maailmaan, en tietäisi yhtään mitä odottaa. Kotimittailuissa sokeriarvot on olleet hyvät eikä ylityksiä ole tullut mutta se ei ikävä kyllä tarkoita etteikö vauva voisi siitä huolimatta kasvaa isoksi. Toivon kovasti että pelkopolilla kokoa katsottaisiin mutta neuvolantäti on kyllä kovasti painottanut että ekalla kertaa siellä on vain kätilö ja vihjaillut siihen suuntaan että vauva ultrataan sitten vasta lopussa, oli mikä oli.

Mayinka & pikkumies 30+6
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Hei taas kaikille pitkästä aikaa :wave:!

Neuvolassa tuli piipahdetttua viime viikolla:
Rv 27+6 (25+0)
Pissa - - ( - -)
RR 133/81 (135/90)
Paino 2,1 kg ( nyt yhteensä 3,8 kg tullu)
Hb - (129)
Sf 28 (26)
Vauvan sykkeet ++ (++)
RT?

SF-mitta menee siis edelleen yläkäyrän yläpuolella, koko seurantaa meilläkään ei ole. Itseäni vähän jännittää, esikoinen oli melkein 4 kiloinen (40+2), joten toivottavasti ei ainakaan yliajalle mennä :D! Muutenkin olo on ollut jotenkin viime aikoina tukala, johtunee mahan isosta koosta. Olo on aika kömpelä. Noh, onneksi kun näistä pyhistä selvitään niin ei olisi kuin pari kymmentä työpäivää.

Tarjonnasta neuvolantäti ei ollut ihan varma, mutta eiköhän sekin tässä selviä :).

Tipetsulle tsemppiä ja toivotaan, että kaikki on hyvin :heart:! Ajattele, että sinulla ei loppujen lopuksi ole enää edes odotusaikaa jäljellä, taidat olla ensimmäinen joka jakaantuu :D!

Arellin kuulumiset myöskin kiinnostaisivat? Tietäsiköhän joku fb-ryhmäläinen jotain?


Irene ja pimu rv 28+2
 
Kiitos nopeista vastauksista:) En meinannut mennä enää, en usko että onnistuisin vieläkään. Kaikki on silleen ''mitä vaikeeta on pitää yks sokeriliuos sisällä, haloo sä vaan psyykkaat ittees'' mut siis en vaa voi mitään, se tulee ulos joka tapauksessa. Ja joo sieltä diabetes neuvojalta saan ne kamat mistä verestä voi sitte ite kotona mitata arvoja. Ja siis pissassa ei oo ollu kertaakaan mitään häikkää, mut joo ei niitä oo monella muullakaan ollut vaikka ois ollut se diabetes. :/ Vähän hankala kun ei silleen oo mitään muuta tapaa miten selvittää tota asiaa, mut nyt täytyy se pari viikkoo sinnitellä et saa ne mittaajat himaan.

Jotenki helpottavaa etten oo ainut näiden stressien kanssa, pitäis vaan koittaa relata. Nyt vaan kun saanut sen ajatuksen päähän nii se on jäänyt painamaan. Joku sanoi, että raskausdiabetes voi aiheuttaa sellastakin, että vauva syntyisi 8 kilosena (?!) onkohan mahollista. Hui kauhee.

Mayinka mulle ei oo tosta kokoarvio jutusta puhuttu mitään kylläkään vaikka neuvolassa aika selkeesti kerroin pelkääväni vauvan kokoa. Onks ne kokoarviot sitte kovinkin tarkkoja? Täytyy ottaa puheeks uudestaan. Oon ymmärtänyt ettei synnytyspolille helposti päästä enää niiden kahden ultran jälkeen, jollei kovin raskauttavaa syytä ole. Ois kyl hienoo päästä viel kattoo nii sais vähän osviittaa tulevasta ja ois ihana huomata taas ihan livenäkin, että kaikki kunnossa :)

Mul on alkanu tulee tosipaljon niska- ja selkävaivoja nyt ihan viimeaikoina. Tuntuu et ne aiheuttaa huimaustakin välillä. Oon fyysisesti melko raskaassa työssä, niin en kyllä varmaan pitkään enää kestä. Mul on tammikuun alussa aika työpaikkalääkärille, joka on entinen neuvolatäti ja tietää raskaudesta ja meiän työolosuhteista niin siltä tulee sit mahdolliset jatko toimenpiteet. Ihan kivakin ois päästä kotiin lepäämään jo, kun kaikki alkaa tuntua niin raskaalta :/
 
Viikkoja olis kasassa 28. Vaivojakin tuntuu kertyvän vaan enemmän ja enemmän.. Tänään oli kontrolli äippäpolilla missä todettiin että vauvalla kaikki hyvin, eikä runsaatkaan ennakoivat supistukset ollut avannut yhtään kohdun suuta ja paineen tunne alapäässä on ihan normaalia. Seuraavan ajankin sain 5 viikon päähän. Painoarvio oli tällä hetkellä 1056grammaa.

Yritin myös puhua itselleni sairaslomaa ku oikeesti töissä aika rankkaa ja tressaavaa minkä vuoksi sielä supistelee huomattavasti enemmän, mut en sitten saanut päivääkään.. Jotenkin meni hieman ohi miten siinä edes niin kävi, mut jaksaa jaksaa.. vaan 4 päivää töitä putkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä