<3 Neljättä odottavat syksyllä <3

Poikamme syntyi eilen 29.12. aamulla rv 36+6. Synnytyskäynnistettiin edellisenä päivänä pyynnöstäni. Lapsivesipunktio otettiin torstaina ja keuhkot olivat kypsät. Mitat pikkuherralla 3996g 53cm.

Alan siirtyä täältä odotuspuolelta pois, ottaisiko joku tämän ketjun hoitaakseen?

S ja P 1vrk
 
  • Tykkää
Reactions: Natte
Onnea Santtu.

Mulla pahoinvointi helpottanut. Nt ultraa odottelen kovasti. Vasta 8.1 olis. Raskaudesta tietää nyt lähipiiri. Omille lapsillekin kerroin joululoman alkaessa, etteivät muualta sitä kuule. Keskimmäisen reaktio oli kyllä ihan kauhea saarna siitä kuinka kamalia vauvat on:D, ei siinä muut saaneet suunvuoroa.

alanna 11+1
 
Onnea kovasti Santtu isosta pojasta!

Täällä ei vieläkään ole pahoinvointi helpottanut... Tuskin enää helpottaakaan vaan luultavasti oksennellaan loppuun asti.

Liikkeet tuntuu jo hyvin ja jonkin verran jo näkyvätkin!

Meillä oli rakenneultra 20 päivä ja saatiin poikalupaus! Kaikki oli hyvin ja möhkäle kasvaa normaalisti!

Tiivi-Taavi 21+3
 
Viimeksi muokattu:
Voi miten kivaa, että täällä oli oma ketju myös neljättä odottaville! Kuumeilupuolelta pääsin tänne eilen siirtymään ja toivottavasti saan olla matkassa mukana syyskuulle saakka :)

Onnea Santulle!

Salla07: en vielä tiedä, kun se neljäs on vasta tulossa. Mutta jos totta puhutaan, niin nyt kun se asian miettiminen on ikään kuin jo vähän turhan myöhäistä, en ehkä edes halua tietää :LOL:

Esikoisen syntymä on ollut isoin ravistus elämässä ja kakkosen tulo oli myös mullistavaa. Kolmonen meni siinä sitten jo vasemmalla kädellä, joten en usko neljännen olevan yhtä iso muutos, kuin mitä ykkönen tai kakkonen on aikoinaan ollut. Luulen muutosta ihan sopivankokoiseksi :)

Jos kukaan muu ei ilmoittaudu vapaaehtoiseksi, voin olla uuden ketjun päivittäjä ja laittaa siis vuodelle 2013 uuden ketjun pystyyn?

Losa 4+2
 
Sitä ei valitettavasti voi etukäteen tietää, että miten raskasta se elämä tulee olemaan uuden lapsen syntymän myötä. Tosin sen voin kyllä melkein luvata, että elämässä tulee olemaan sellaisia hetkiä, jolloin on raskasta, oli niitä lapsia sitten yksi, neljä tai yhdeksän.

En tunne yhtäkään vanhempaa, joka katuisi lastaan. Toki voi olla tilanteita, jolloin tekisi mieli laittaa muksule postimerkki takapuoleen ja lähettää ilman palautusoikeutta Timbuktuun, mutta sellaista tunnetta, että lapsenteko (oli se sitten harkittua, tai vahinko) olisi oikeasti ollut virhe, en tiedä kenenkään koskaan kokeneen.

Ja mielestäni on täysin normaalia miettiä sitä, että jaksaako sitä, pystyykö sitä ja haluaako sitä sittenkään. Vaikka meidän raskautemme oli suunniteltu ja toivottu, kyllä tulevaisuudessa on asioita, jotka pelottaa.

Onko meillä varaa neljänteen, mitä jos emme pärjää taloudellisesti? Mitä jos lapsi ei olekaan terve? Miten sujuu arki kolmen alle kouluikäisen kanssa ja saanko ajan riittämään myös vanhimmalle erikseen? Miten käy parisuhteen, sillä uuden lapsen syntymän jälkeinen aika on ollut suhteessamme kaikessa ihanuudessaan melko raskasta aikaa. Jaksanko taas heräillä yöt läpeensä vauvan kanssa?

Onhan siinä huolia melkosen monta ja vähän päälle. Mutta vaikka mullistavaan elämänmuutokseen liittyykin huolia, ajattelen kuitenkin niin, että kyllä me pärjäämme. Enkä näe mitään syytä sille, miksi joku muukin ei pärjäisi. Kun hyvin tuntuu myös pärjäävän ne perheet, joissa on jopa sen 10 lasta.

Toki ihmisillä on erilaiset voimavarat ja mm. masennus on sellainen asia, joka vaikuttaa jaksamiseen. Mutta masennustakin voi lääkitä ja sitä kautta saada lisää voimaa arkeen.

Toivon teille uskoa omiin voimavaroihinne :hug:
 
Mun piti lähteä nyt syksyllä kouluun, koska takana on vain lukio+1vuosi muualla koulua, se vaan luo isommat paineet ja kiireen opiskeluun, kun olisi 4 kasvavaa lasta jotka vuosivuodelta käyvät kalliimmiksi.
En muista että muiden lapsien kohdalla olisin miettinyt näitä, mutta nyt se on jotenkin iskostunut päähän enkä pääse ajatuksesta eroon.
Toisaalta raskaus voi olla niin pitkälläkin että mitään ei ns voi "tehdä", huomenna soittelen neuvolaan josko pääsisi ultraan.
Minä en niinkään pelkää valvomisia tai allergioita, mua pelottaa vain tuo jaksaminen.
Jouduin valehtelemaan äidillenikin muutama päivä sitten että en ole raskaana, josko huominen toisi jo jotain varmuutta asioihin.
 
Isot onnittelut Santulle pikkuisesta pojasta! Ihanaa, että kaikki meni hyvin ja mahtavaa, että synnytys käynnistettiin sinun toiveistasi. :heart:

Onnea odotukseen Losa ja Salla! Niin ja tervetuloa! Ja kiva, jos Losa viitsit ottaa päivitysvastuun. Toivottavasti tulisi lisää odottajia sieltä kuumeilupuolelta, kun täällä on välillä aika hiljaista.

Salla mäkään en oikein vielä osaa vastata tohon, miten neljäs muuttaa kaiken, kun tosiaan se neljäs vasta möyryää mahassa. Kovasti olen kyllä koittanut miettiä asiaa. Taloudellisesti se tarkoittaa sitä, että joudutaan ostamaan isompi auto. Tosin auto olisi muutenkin jouduttu vaihtamaan, joten hirveetä eroa se ei vielä tee. Meille on tulossa kolmas tyttö, joten vaatteet saa hyvin kierrätettyä lapselta toiselle. Meinataan mahtua asumaan tässä samassa talossa, koska nuorimmat saavat sitten jakaa huoneen tulevaisuudessa. Isommat lapset saavat omat huoneet. Taloudellisesti siis lisäkustannuksia aiheuttavat mahdolliset ulkomaanmatkat, harrastukset, ruoka, vakuutusmaksut, lahjat, viikkorahat ja arjen ylimääräinen luksus, kuten vaikka huvipuistoreissut ja ravintolassa käynnit. Ulkomaille nyt ei kolmenkaan kanssa kovin usein voi matkustaa, joten sitten vaan säästetään vähän pidempään. Mutta kyllähän se pikkusen enemmän rahaa vaatii. Olen ajatellut sitten vaan säästää joissain omissa menoissani kuten kampaajat ja omat vaateostokset. Jaksamisen kannalta en usko, että suurta muutosta tapahtuu, kun on tämä kolme alle kouluikäistäkin jo aikamoinen energiasyöppö. Vauva-aika varmaan on rankka, kun kolmonen on 1v8kk vauvan syntyessä, mutta muuten se neljä menee siinä missä kolmekin. Tietysti pyykkiä joutuu enemmän pesemään ja ruokaa laittamaan, mutta mulla on suunnitelmissa opettaa myös jossain vaiheessa lapset auttamaan kotitöissä.

Raskausaika on aika pitkä aika, jolloin ehdit tottua ajatukseen. Ja noi talousasiat on yleensä järjestelykysymyksiä. Uskon, että raskauden edetessä kaikkien mielestä vauva alkaa tuntua erittäin hyvältä ajatukselta. Ja vauvan synnyttyä, tuskin kukaan sitä pientä ihmettä katuu.

Omaa napaa sen verran, että huomenna pitäisi mennä töihin ekaa kertaa hoitovapaalta pariksi kuukaudeksi, mutta olen varannut lääkäriajan heti aamulle. Tää neljäs raskaus näin nopeesti kolmannen jälkeen on ollut aika rankka mun kropalle. Mulla on ihan järkyttävät häpyliitoskivut ja alaselkäkivut. Nytkin tässä istuessa vihloo aivan sairaasti molempiin paikkoihin. Sen lisäksi mua supistelee vähän liiankin usein. En katso tässä kunnossa olevani työkykyinen.

Natte ja Tinja 25+2
 
Viimeksi muokattu:
Losa olisi ihana jos viitsisit ottaa ketjun päivityksen itsellesi, saisi pino jatkoa :)
copy-pastelahan tuo käy aika helposti. Laitat aloitukseen "lainaa" ja siitä kopioimalla saat nuo väritkin syntyneisiin. Tai miten sitten haluat tehdä.

S ja P 4vrk
 
Heippa!
Pitkään tausteilleena uskallan vihdoin itsekin ilmoittautua joukkoonne.

Olen 24v. kolmen pojan äiti(08,10,11) neljännen laskettuaika olis sitten elokuun lopussa.

Kuinka teidän lähipiiri on ottanut tulevan vauvauutisen vastaan? Olen hieman skeptinen kuinka meillä ostaan iloita. Äitini juuri sainoikin muutama viikko sitten että älkää vaan tehkö lisää lapsia :( Kyllä sekin sitten osaa iloita kun vauva on syntynyt mutta nyt on ollu kahdesta edellisestä sellasta sirkustelua et huh huh.. ihan muutin kun vaan mun äiti. Mut toivottu pirpana olis meille, auto menee vaihtoon nyt on passatti ja kolme istuinta mahtuu hyvin takapenkille, haluisin 8-9 paikkasen pakun niin olis kasvuvaraa ;D On meillä iso koirakin et senkin takia tarvis olla iso auto :)
 

Yhteistyössä