3-vuotias on ihan holtiton

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailijaoko
Minä olen joskus harkinnut tuota jäähyä oman kohta 4-vuotiaan kanssa. En pidä sitä mitenkään hyvänä kasvatusmenetelmänä, mutta olisi johdonmukainen jäähy parempi kuin äidin totaalinen hermojen menetys. Mutta sitä en vain tiedä, miten se olisi käytännössä tarkoitus hoitaa, kun lapsia on kaksi (tai enemmän). Jos isompi lyö pienempää, silloin haluan ottaa syliin sen pienemmän enkä keskittyä kahdeksi tunniksi kantamaan isompaa jäähypenkille. Ja vaikka kyse olisi muustakin, vaikka pienempi ei kaipaisi lohdutusta, niin ei se taatusti jäisi leikkimään omiaan vaan tulisi osallistumaan showhun, haluaisi että hänetkin nostetaan syliin/kannetaan, hänkin juoksee karkuun, hänkin istuu penkille, tai sitten ahdistuisi siskon raivohuutamisesta, tunkisi lähelle ja saisi siskon sätkivästä koivesta naamaan...

Harvoja on kyllä ne tilanteet että jäähyä edes kaipaisin, en koe että meillä olisi kasvatusongelmaa, mutta jos tuntisin jäähyn tarpeelliseksi niin en tiedä miten sen toteuttaisi. Nyt konfliktitilanteissa poistun tarvittaessa pienemmän kanssa huoneesta, en tosin tykkää siitäkään että lapsi jätetään yksin sen fiiliksensä kanssa, mutta kahtaalle en repeä.
 
Näin kesällä toki hankalampaa, mut mulla ainakin 3v jonka kanssa menee kaikki pipariksi, jos luvallista tekemistä ei järjestä. Ja kaveriseuraa kaipaa usein. Onneksi käykin kerhossa 2krt viikossa, paitsi nyt tietty kesälomaa.

Joka aamu lähdetään puistoon tai avoimeen päiväkotiin tai kaverikyläilemään - silloin loppupäivä sujuu yleensä suht mukavasti.

Oma lapseni tosin puhuu erittäin hyvin joten keskustelemalla pärjää hyvin. Uhkailu ja komentaminen lisää vastarintaa, pitää hassutella, houkutella ja selittää juurta jaksain miksi säännöt on nämä. Muistaa ne hyvin, mutta käytännössä usein tekee jotain ihan muuta eli toistoa toistoa... mut tekemistä ja liikuntaa pitää olla joka päivä tai hermot menee itsellä ihan totaalisesti.

Lapseni on vähän turhankin luova ja tekee leikeissään aina kauheaa sotkua..
 
vierailija1111333333
Heippa. :)
Ensin voimahali, tuollainen osaa olla toisinaan hermoja kiristävää ja varsin kuluttavaa.
Meidän tuittuilijan ollessa kolmen vanha, tuli esiin samat hommat (pienellä lisällä nimeltä yölliset kauhukohtaukset). Muistan, että mentiin päivästä toiseen lutvien ja luovien, sääntöjä piti noudattaa mut pitkään säännöt oli vain niitä joita ilman ollaan itselle tai toiselle vaaraksi. Kun meni AIKAA, kehkeytyi neidistä hyvin oikeudenmukainen ja muut huomioonottava lapsi. Nyt Tuittu on syksyn eskarilainen, ja kesän ajan meillä on ollut ihan uudet tahtojentaistot. Niistäkin selviää, puhumalla puhumalla ja puhumalla, vaikka ovet paiskoaa ja varmasti naapurit kiittää. Kohta sekin menee ohi, jotakuinkin juuri ennenkuin pikkusiskon kanssa alkaa sama show. Unohda jäähy, jos lapsi juoksee sieltä alati pois. Lyödessä tai kiusatessa pikkusisarusta selitä kerta toisensa jälkeen Miksi ei saa, Mitä voi seurata ja laita pyytämään anteeksi iänmukaisesti mahdollisella tavalla. Kyllä se siitä :)
 
piupali plau
Ihan kuin mun suusta!! Meillä myös lapsi, joka täyttää ihan kohta 3. Repii paperia (varsinkin wc) "leikkii" hanoilla ja on pirun ittepäinen. Sain vessaan toimivan naru virutelmän ettei ovi aukea, mutta tänä aamuna oltiin hyökätty keittiön hanaan. Keittiön lattia ui vettä. Tämä on nyt toistunut jo niin monta kertaa, etten pysy edes laskuissa. Likka myös karkailee. Ollaan jäähytelty, ja käytetään tarroja positiivisen käytöksen palkitsemiseen (tietystä määrästä tarroja, saa palkinnon).
Puhutellaan myös aina kun tekee väärin, että missä meni vikaan, ja miten pitäisi toimia, mutta ei auta! Kesän aikana on ollut sopivissa määrin aktiviteettiakin, mutta ei auta sekään. Minä olen ihan neuvoton. Tuo lattioiden uimalaksi muuttaminen on se, mikä pitäisi ensimmäisenä saada pois, koska asumme vuokralla, ja eiköhän nuo lattiat ole vielä laminaattia.
 
vierailija
Minä olen joskus harkinnut tuota jäähyä oman kohta 4-vuotiaan kanssa. En pidä sitä mitenkään hyvänä kasvatusmenetelmänä, mutta olisi johdonmukainen jäähy parempi kuin äidin totaalinen hermojen menetys. Mutta sitä en vain tiedä, miten se olisi käytännössä tarkoitus hoitaa, kun lapsia on kaksi (tai enemmän). Jos isompi lyö pienempää, silloin haluan ottaa syliin sen pienemmän enkä keskittyä kahdeksi tunniksi kantamaan isompaa jäähypenkille. Ja vaikka kyse olisi muustakin, vaikka pienempi ei kaipaisi lohdutusta, niin ei se taatusti jäisi leikkimään omiaan vaan tulisi osallistumaan showhun, haluaisi että hänetkin nostetaan syliin/kannetaan, hänkin juoksee karkuun, hänkin istuu penkille, tai sitten ahdistuisi siskon raivohuutamisesta, tunkisi lähelle ja saisi siskon sätkivästä koivesta naamaan...
Ei normaali lapsi karkaa jäähyltä, jos on ensin tehty selväksi, että siellä pysytään. Itse olen ollut töissä aika monessa päiväkodissa missä on jäähyt käytössä ja harvoin on tarvinnut takoa päätä seinään kenenkään kanssa sen suhteen, pitääkö siellä jäähyllä pysyä vai ei.
 
vierailija
Ihan kuin mun suusta!! Meillä myös lapsi, joka täyttää ihan kohta 3. Repii paperia (varsinkin wc) "leikkii" hanoilla ja on pirun ittepäinen. Sain vessaan toimivan naru virutelmän ettei ovi aukea, mutta tänä aamuna oltiin hyökätty keittiön hanaan. Keittiön lattia ui vettä. Tämä on nyt toistunut jo niin monta kertaa, etten pysy edes laskuissa. Likka myös karkailee. Ollaan jäähytelty, ja käytetään tarroja positiivisen käytöksen palkitsemiseen (tietystä määrästä tarroja, saa palkinnon).
Puhutellaan myös aina kun tekee väärin, että missä meni vikaan, ja miten pitäisi toimia, mutta ei auta! Kesän aikana on ollut sopivissa määrin aktiviteettiakin, mutta ei auta sekään. Minä olen ihan neuvoton. Tuo lattioiden uimalaksi muuttaminen on se, mikä pitäisi ensimmäisenä saada pois, koska asumme vuokralla, ja eiköhän nuo lattiat ole vielä laminaattia.
Jos jäähy ei toimi, niin käytä mielikuvitustasi ja keksi joku selvästi tuntuvampi seuraamus, mikä aidosti saa lapsen pysähtymään ja harkitsemaan käytöksensä mielekkyyttä uudestaan.

Ei sen ainakaan pitäisi olla niin, että ainoat keinot millä lapsen saa tottelemaan ovat ne kielletyt eli ruumiillinen kuritus. Tai jos on niin, niin sitten siitä kiellosta päättäminen on ollut melkoinen virhe.
 
vierailija-ap
Ei normaali lapsi karkaa jäähyltä, jos on ensin tehty selväksi, että siellä pysytään. Itse olen ollut töissä aika monessa päiväkodissa missä on jäähyt käytössä ja harvoin on tarvinnut takoa päätä seinään kenenkään kanssa sen suhteen, pitääkö siellä jäähyllä pysyä vai ei.
Tiedät kai että vieraan lapsen kasvattaminen on aikalailla eri asia kuin omien lasten.. Ei minua ole muiden mukulat koskaan uhmanneet samalla tapaa kuin tuo oma esikoinen. Olen itse myös lastenhoitaja.
 
vierailijanknk
Ei normaali lapsi karkaa jäähyltä, jos on ensin tehty selväksi, että siellä pysytään. Itse olen ollut töissä aika monessa päiväkodissa missä on jäähyt käytössä ja harvoin on tarvinnut takoa päätä seinään kenenkään kanssa sen suhteen, pitääkö siellä jäähyllä pysyä vai ei.
Buahahahaaaaaaa... Ei oo totta? Oletko ehkä kyseisen päiväkodin siivooja, talonmies, keittäjä? Mitenkään ko. ammatteja aliarvioimatta, mutta en voi uskoa että kukaan kasvatusalan ihminen päästäisi suustaan tuollaista :D Ensinnäkin, et tullut ajatelleeksi, että lapset käyttäytyy eri tavalla päivähoidon henkilökunnalle kuin omille vanhemmilleen, ja niin sen kuuluukin olla? Eikä se johdu mistään kasvatustaidoista vaan oma äiti/isä on oma äiti/isä, jonka rakkaus on varauksetonta ja joka saa kohdata ne suurimman vastustukset, ja vieras aikuinen on vieras aikuinen, vaikka olisi "hoitotäti". En oikeasti voi uskoa että olisi olemassa päiväkodin työntekijä (jolla olisi työkokemusta yli kuukausi) eikä tämä itsestäänselvyys olisi hänelle vielä selvinnyt?

Ja rohkenisin väittää että suurin osa normaaleista lapsista yrittää karata jäähyltä ja testailee, toiset enemmän, toiset vähemmän - vai kuka idiootti laittaisi jäähyllä lapsen joka uskoo asiat kertasanomisella? Miksi?
 
äitipä
Meillä on kolmevuotias, jolla luonnetta piisaa ja tahtoo niin kovasti, että koko maailma varmasti huomaa sen:mad: Kuitenkin lapsessa on jännä piirre, miten on oppinut hallitsemaan kiukkuaan eli poistuu aina paikalta mököttämään hetkeksi omaan huoneeseensa ja laittaa oven kiinni. Välillä kuulemme, kun tavarat lentelevät ja saavat kyytiä:rolleyes: Kuitenkin hetken päästä huoneesta palaa aurinkoinen 3-vuotias jatkamaan puuhiansa ja ihan kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunutkaan:D Sanoisin, että kaikki raivonpuuskat ovat normaaleja, enkä lähtisi minnekään perheneuvolaan kiikuttamaan ensi tilassa, vaan antaisin pienen kasvaa rauhassa ja opetella tämän maailman pelisääntöjä!
 
vierailija
Riittävä kurinpito ei ole nykykulttuurissa sallittua ja useimmat vanhemmat joutuvat moraaliseen paniikkiin, jos lapsi esimerkiksi alkaa itkeä heidän toimiensa seurauksena. Tämän vuoksi ainoa keino puuttua lapsen ilmenneisiin käytösongelmiin on ammattilaisen apu, missä ammattilainen vuosien koulutuksen opettamilla psykologisilla vippaskonsteilla korjaa lapsen käytöksen.
 
vierailija-ap
Riittävä kurinpito ei ole nykykulttuurissa sallittua ja useimmat vanhemmat joutuvat moraaliseen paniikkiin, jos lapsi esimerkiksi alkaa itkeä heidän toimiensa seurauksena. Tämän vuoksi ainoa keino puuttua lapsen ilmenneisiin käytösongelmiin on ammattilaisen apu, missä ammattilainen vuosien koulutuksen opettamilla psykologisilla vippaskonsteilla korjaa lapsen käytöksen.
:D höpöhöpö. En koe moraalista paniikkia, vaan pelkkää ärtymystä ja väsymystä.

Meillähän ei mitään siis periksi kuitenkaan saa vaikka miten apinoisi tai ruikuttaisi, on vaan raskasta kun saa vääntää, vääntää ja vielä vähän lisää vääntää lapsen kanssa. Ja huomenna taas sama juttu alusta pitäen ja samoista asioista.

Jäänpä odottamaan sitä päivää että tuo ymmärrys tuosta alkaa kasvamaan. Tuntuu että lapsi ymmärtää normaalisti ikätasonsa mukaan, mutta puhuu ehkä keskimääräistä heikommin vielä. Toisaalta, omalle lapselle tulee sokeaksi. Ei häntä osaa katsoa ja arvioida samalla tapaa kuin vierasta lasta. Loppukesästä on normineuvola, pitää ottaa asia siellä vielä puheeksi.
 

Yhteistyössä