3-vuotias täysissä vaipoissa!

Meillä tyttö täytti pari viikkoa sitten 3 vuotta ja on edelleen ihan täysissä vaipoissa. Ei minkään laista älyä että vois potalle mennä.
Ilman vaippaa kastelee housut vaikka kymmenen kertaa päivässä. Sanoo oho ja repii housut pois ja käskee laittaa uudet.
Minä hoputan potalle mutta ei. Käy istumassa eikä mitään tule.
Kakka tulee myöskin luonnollisesti housuun, alkaa ängätä ja minä sanon että nyt äkkiä potalle, sanoo eikä ja sit se onki jo housussa!!! :kieh: :kieh:
ONKO MEIDÄN TYTTÖ AINUT !!??
En siis kaipaa vastauksia "oho-meidän tyttö oppi jo yksi vuotiaana kuivaksi", vaan siis muita kohtalotovereita ja vinkkejä milloin ollaan ilma vaippoja!?
Alkaa itsella savu nousta korvista kun tyttö puhuu ja ymmärtää ihan kaikki, mutta MIKS TÄÄ POTTA JUTTU ON SILLE NIIN VAIKEE !!!!??? |O |O
 
täältä löytyy :wave:

meillä poika täyttää elokuussa 4 ja on nyt ollut kuukauden verran ilman vaippaa.Yöksi laitetaan edelleen.

Meidän poika on niin vilkas ettei malta mennä potalle vaikka kuinka hoputetaan vaan edelleen tekee tarpeitaan housuun.

:hug:
 
Täällä on myös poika,2,5-vuotias, joka ei ymmärrä potan merkitystä. Hän ei suostu istumaan potalle ja jos hetken kerran kuussa istuu potalla, niin ei sinne mitään tule. Vaipoilla mennään aamusta aamuun. Olen lohduttautunut että kyllä hän kouluun mennessä oivaltaa miten pönttöön pissataan ja kakataan. Hänen on vain itse saatava päähän ajatus miten vessassa asioidaan. Ei minun lahjonta tarroista ym auta asiaa. Muuten hän on kehittynyt normaalisti,puhe on jo kaksivuotiaana ollut monen sanan ymmärrettäviä lauseita.
Joten annetaan lasten rauhassa itse oppia, totta kai tarjotaan mahdollisuuksia pottailuun, mutta ei painosteta,se ei auta asiaa. Vaipattomia päiviä odotellen. :hug:
 
Antaisin olla jonkin aikaa märillä housuilla enkä missään nimessä laittaisi enää vaippaa!! Menkööt sen 10 housua päivässä, suunnilleen viikossa viimeistään oppii. Näin kävi meillä, kun poika oli 2v8kk. Lorotteli miten sattu, märät housut ei haitanneet aluksi ja isommat kakkakikkareet ravisti lahkeesta pois. En laittanut vaippaa kuitenkaan takaisin ja viikon tätä kesti, sen jälkeen kuiva. Yövaippa jäi pojan kohdalla, kun olin.4,5v.
 
Meillä tyttö oppi kuivaks viime toukokuussa, silloin ikää 3 v 7 kk.

Tyttöä ei sitä ennen pottahommat kiinnostanu, ei sitten ollenkaan! Ilman vaippaa yritin pitää useempiakin kertoja mutta kun ei kiinnosta niin sitten ei. Märät housut ei haitannu ollenkaan, oisi vaikka pissalätäkössä istunu ja leikkiny jos ois antanu. Tuumaili vaan että ei pissaa pottaan. Meillä tämä oli siis kovasti myös temperamenttiin liittyvä homma. Edellisyrityksellä pidin tyttöä vaipatta hiukka vajaa 2 viikkoo eikä mitään edistystä tapahtunut sillä ajalla..

Nyt toukokuussa otin vaipat pois ja homma alkoikin yhtäkkiä onnistumaan! Jo tytön käyttäytymisessä ja pottaan suhtautumisessa oli tapahtunut todella suuri muutos. Houkuttimena oli myös Mikki Hiiri -tarroja, aina sai tarran laittaa pottaan kun sinne jotain tuli (tyttö on ihan hulluna mikki hiireen..). Ensimmäisen viikon aikana ei tullut yhtään kakkaa housuun ja vain parit pissavahingot, sen jälkeen ei ole yhtään vahinkoa tullut. Yövaippa on vielä käytössä mutta sekin pääosiltaan kuiva aamulla.

Tämä menettelytapa toimi ainakin meillä todella hyvin. Potalle ei kannata pakottaakaan jos lapsi ei siihen valmis ole ettei siitä sitten kammoa tule. Ja eräs psykologi mulle sanoi että yrittää itse olla stressaamatta sitä asiaa ja olla kovin äkäseen tyrkyttämättä sitä pottahomma, siinä voi käydä niin että lapsi ei sitten varmasti sinne pottaan mitään tee.

Nimenomaan, kaikessa rauhassa vaan odotelkaa ja tarjotkaa pottaa, kyllä se alkaa sitten onnistumaan! :hug:
 
Meillä 2,5-vuotias tyttö. Potta ollut puoli vuotta vessassa ja siinä istunut äitin seurana, kun äiti on ollut pissalla. Tajusi jotenkin miten asia sujuu ja sitten otettiin vaippa pos. Nyt tekee kakat ja suurimman osan pissoista pottaan. Vaippaa käytetään varmuuden vuoksi, vaikka pidätyskykyä on. Tytöllä sen verran vauhtia, että ei aina ehdi potalle.
 
meillä poitsu täytti 3 vuotta tuossa kuukausi sitten. Potalla yritettiin istua enempi ja vähempi. viime talvena oli vaihe kun tehtiin kakka pottaan ja välillä pissikin mutta sitten tuli täysi stoppi kun ei istunut potalla niin ei istunut. korjasin potankin pois. nyt kesällä alotettiin pitämään ulos mennessä pelkkiä alushousuja ja neuvoin että puskaan voi mennä pissille. välillä oli housut märät mutta ei se tahtia haitannut annoin olla. pikku hiljaa oppi että menee puskaan pissille ihan itse ja housut pysyivät kuivana. sisällä ollessaankin halusi mennä ulos puskaan pissille kunnes keksin että ostan pallin pöntön eteen että saa käydä seisovillaan pissillä niinkuin isikin. ja siitä se lähti. vessaan menee itse ja sinne ei silloin saa mennä kukaan hänen kanssaan. kakan tekee edeleen housuun tai aamulla vaippaan (yö vaippa on edelleen vaikka on nyt ollut useampana aamuna kuiva) potta on ollut meillä ihan "turha" kapine ei sitä montakaan kertaa ole käytetty. kakalle olen yrittänyt myös nyt suoraan pöntölle mutta vielä se ei ainakaan ole onnistunut.

Tsemppiä teille kyllä se jossain vaiheessa rupeaa sujumaan. tiedän että "ympäristö" osaa painostuken todella hyvin "onko teillä vielä vaipat?" "vieläkö on vaipat käytössä?" ym ym mutta yritä sulkea korvat siltä kyllä se jossain vaiheessa onnistuu...
 
Housut vaan jalkaan! Sukkahousut on kivat, kun saa sitten kakkakokkareita sukkaosista ravistella ja koun ne niin kivasti vielä liiskautuu jalkapohjiin!! :kieh: Mutta nopeasti meillä opittu..tosin meillä tytöllä oli niin päin, että yön jälkeen oli AINA kuiva vaippa vaikka ikää ei ollu ku 1v 7kk ja oli alle kaksi vuotiaana täysin vaipatta.

Pojan kanssa todennäköisesti meneeki kauemmin, kun on niin mahdoton hosuja, ettei malta olla muutenkaan paikallaan hetkeäkään.

Mutta varmasti ei kuivaksi opi ilman hirveää likapyykkikasaa! Laita vaikka likoamisämpäri valmiiksi, jos ei tule heti pestyä..
 
Meillä vanhin oppi kuivaksi samalla kun sairasti vesirokon, oli vähän alle 3v. Ne vesirokot tuntuivat ilkeiltä kun oli vaippa pyllyä hautomassa. Otti itse vaipan pois ja vaati pikkareita :LOL: Ei kyllä potalle suostunut menemään kun ei vanhemmatkaan menneet, vaan halusi pytylle. Ja siitä se sitten lähti. Keskimmäisen kanssa meillä oli sitten kaamea opettelu. Tyttö oli kyllä päivät ilman vaippaa ja kaikki oli ok, mut yöksi sitten piti vaippa laittaa. Oli ihan hysteerinen kun pissa tuli housuun taikka lattialle. Potalle oppi sitten isosiskon avustuksella. Yhdessä kykkisivät vessassa ja tuloksena oli potassa pieni pissa. Pidimme sitten pienet juhlat ison tytön kunniaksi. Täysin kuivaksi oppi vasta nyt myöhemmin kun sanoimme, ettei 4,5v tytöt käytä enää vaippoja. Kun ei niitä kaupassakaan enää myydä. Oli vaan vauvojen vaippoja...monta yötä saatiin herätellä tyttöä pissalle. Nyt herää jo itse, tosin vahinkojakin on sattunut. Tämä poika sitten on aivan erilainen. On osittain kuiva, yöllä vaippa ja ikää 3v.Nyt sujuu jo kyläily-sekä kauppamatkat ilman vaippaa. Menee potalle kun hätä tulee, välillä ihan vaan varmuudeksi =). Itse olen sitä mieltä, että kyllä ne lapset sitten jossain vaiheessa oppivat kuivaksi, jokainen omaan tahtiinsa. Voimia sinne :hug:
 
Meillä opittiin kuivaksi just 3v-synttäreitten aikaan.Oli sitte niin hankalaa!!Ei millään halunnut tajuta hommaa.Pissat housuissa oltiin ja se vaan nauratti.Läpimurto tuli kun alettiin kerätä tarroja!Yksi tarra pissasta,2 kakasta.10 tarraa ja sai valita kaupasta lelun.Ekan tarran kun sai,niin se oli jo menoa.Taisi mennä 2 viikkoa kun jo sai alkaa "unohtelemaan" tarroja.Nyt 4-vuotiaana edelleen yövaippa.Neuvolasta sanoivat että on vielä hyvinkin normaalia.
 
Meillä esikoinen oppi kuivaksi 3v3kk iässä, viikossa. Niin,että yks aamu vaan päätin että enää en laita vaippaa... istutin usein potalla,mutta eihän sinne mitään tullut ja sitten meni huoneeseensa ja pissas sitten siellä housuun... muutamassa päivässä oppi päiväkuivaksi ja viikon päästä ei tarvinnu enää edes yövaippaa.

Kakkonen oppi samalla lailla 2v6kk iässä, ja kuopuksella samanlainen opetus tulossa ens kesänä 2,5veenä,ellei oo haluja lapsella itse aikaisemmin. Meillä ei oo noiden vanhempien lasten kanssa ollenkaan toiminu, se että pottailtas niin että vaipat on jalassa...
 
Lisäystä edelliseen, että suunnattomasti ärsyttää tutut ym. joka päivittelee vieläpä pojan kuullen, että vieläkö teillä käytetään vaippaa. Välillä kun on vieraita ja pojan pitäisi mennä nukkumaan ei meinaa millään kehdata laittaa vaippaa. Jokainenhan meistä on erilainen ja meillekin neuvolasta sanoivat, että viisi vuotiaana aletaan jotain asialle tekemään jos vielä vaippaa tarvitsee.
 
Kiitos vastauksista!!
Meilläkin sisukkuus palkittiin jo alle viikossa!! Potta hommat sujuu hienosti eikä vahinkoja ole tullut viikkoon! Nyt on jopa yövaippakin aina kuiva, illalla käy potalla ja aamulla menee ensimmäisenä. Vielä olen vaippaa silti pitänyt kun pienempi vahinko tulee sen vaipan kanssa, eikä tarvii yöllä herätä märkään petiin.

Aluksi meni pissat lattialle ja tyttö pyysi vaippaa kun oli kastellut parit housut. Mä sanoin vaan että eipä laiteta että oot jo iso tyttö. Päivällä sanoin tunnin välein muista mennä potalle ja käytin siellä vaikkei tullutkaan mitään. Siitä se lähti ja jo viikossa tyttö oppi menemään itse potalle, eikä siitä tarvii edes muistuttaa enää!!

HUH HELPOTUSTA !! :LOL: :LOL:

Nyt vielä pikkuveli 1v 11kk oppimaan pottailuun....
 
meillä myös toimi nuo tarrat hyvin houkuttimena, pojat ei oikein tykänneet käydä potalla kakkalla vaan menivät "piiloon" ja kakkasivat housuun, nyt molemmat ovat tehneet myös isot hädät pottaan kun olen palkinnut aina tarralla...(pojat tässäkuussa 2½ vuotta)...rohkeasti vaan pitää ottaa vaipat pois ja antaa olla ilman vaippaan vaikka lähdetään liikkeellekin, vaihtovaatteet vaan mukaan ja muistaa kysyä usein onko hätä, kyllä se siitä vaikka luulin etten ikinä saa opetettua näitä kahta villiä pojan kloppia potalle... :D
 
Nyt on pakko kysyä, miten voitte antaa lapsen olla kuset tai paskat housuissa? Lattiat lainehtii eritteistä ja kaikki tuolit/sohvat yms on ei-niin-miellyttävässä sotkussa. Vai ymmärsinkö nyt jotain. Mä en ole edes lainkaan puhtausfriikki, mutta ajatus sotkun leviämisestä ja sen siivoamisesta hirvittää minua.

Poika 2v4kk ei ole kuiva, ei malta aina istua potalla, mutta kyllä onneksi tämä osittainen vaipattomuus vanhempien/päiväkodin aktiivisuudella sujuu kohtuullisesti. Kiirettä meillä onneksi vielä ei ole.
 
Ööö... kyllä ne pisut saa lattialta pestyä ja matot voi ottaa halutessaan pois jne. Meillä ei ole sohvat kastuneet ja voihan nekin jollain suojata. Yleensä kuivaksi oppimaan kypsä lapsi kyllä jotenkin ilmoittaa että on kastellut ja kyllä kai vanhempikin hiukan tarkkailee lastansa. Märät pöksyt sitten vaihdetaan ja huuhtaistaan pylly. Vaikeatako? Ei mielestäni eikä edes epähygieenistä =) Eri asia sitten viitsiikö vanhemmat pestä hieman enemmän lattioita ja housuja, myönnän kyllä että siitä on enemmän vaivaa kuin vaipan vaihtamisesta.
 
On sitä nähty vielä 5 vuotiaskin ihan kakkivaipoissaan.. Aika ällöä mutta kun eivät vanhemmat jaksaneet opettaa ?!

Meillä poika oppi päiväkuivaksi vähän yli 1v, kesällä homma hoitui kuin itsestään. Puistossa pääsee aina johonkin pusikkoon pissille ja useampikin pari kuivia shortseja on näppärä ottaa mukaan.
Tyttö oli 1.5v. ja hänellä houkuttimena ns. "vessakirjat" elikkäs ihan pari tavallista pientä satukuvakirjaa jotka ostettiin sitä varten että niitä luetaan kun pottaillaan.

Lapset nyt 5v ja 4v , erossa yövaipoistaankin mutta aina sitä voi vahinko sattua eikä siitä kannata vetää hernettä nenäänsä.. senkun taluttaa lapsen vessaan, laittaa puhtaat päälle ja pikapetaa uusiksi.

MIINUSKA: meillä opittiin yökuivaksi sillä että herätin lapset pissalle, potta sängyn viereen jne. oli helppo ottaa lapset myöhemmin vessaan kun sinne itsekin säntäilen kerran tai kaksi yössä. anna vieraiden ihmetellä, mullakin poika oli 4v kun yövaippa oli vielä, tyttö taas 3v kun voitiin jo aloittaa harjoittelu ja melkein siltä päätökseltä onnistui. pojilla kuulemma aina kestää hieman pidempään..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Nyt on pakko kysyä, miten voitte antaa lapsen olla kuset tai paskat housuissa? Lattiat lainehtii eritteistä ja kaikki tuolit/sohvat yms on ei-niin-miellyttävässä sotkussa. Vai ymmärsinkö nyt jotain. Mä en ole edes lainkaan puhtausfriikki, mutta ajatus sotkun leviämisestä ja sen siivoamisesta hirvittää minua.

Poika 2v4kk ei ole kuiva, ei malta aina istua potalla, mutta kyllä onneksi tämä osittainen vaipattomuus vanhempien/päiväkodin aktiivisuudella sujuu kohtuullisesti. Kiirettä meillä onneksi vielä ei ole.


:LOL: :LOL: No ei nyt ihan kuitenkaan jokapaikka lainehdi pissasta ja kakasta. Ei meilläkään kastunu sohvat eikä sängyt kertaakaan, lattialle parit pissat tuli ja ne pyyhkäistiin samantien pois ja kuivat housut vaihdettiin tilalle. Ei kai nyt kukaan anna lasten pyöriä omissa pisseissä, tottahan normi ihmiset ne heti pois korjaa!!! Meillä ainakin tyttö sano heti OHO äiti pissi tuli. Ja jos vaikka ei sanoiskaan niin kyllähän märistä housuista huomais että nyt on jossain lattialla siivottavaa.
Miten meidän jutuista voi saada sen käsityksen että joka paikka lainehtis pissassa ja kakassa...??? :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja SunLight:
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Nyt on pakko kysyä, miten voitte antaa lapsen olla kuset tai paskat housuissa? Lattiat lainehtii eritteistä ja kaikki tuolit/sohvat yms on ei-niin-miellyttävässä sotkussa. Vai ymmärsinkö nyt jotain. Mä en ole edes lainkaan puhtausfriikki, mutta ajatus sotkun leviämisestä ja sen siivoamisesta hirvittää minua.

Poika 2v4kk ei ole kuiva, ei malta aina istua potalla, mutta kyllä onneksi tämä osittainen vaipattomuus vanhempien/päiväkodin aktiivisuudella sujuu kohtuullisesti. Kiirettä meillä onneksi vielä ei ole.


:LOL: :LOL: No ei nyt ihan kuitenkaan jokapaikka lainehdi pissasta ja kakasta. Ei meilläkään kastunu sohvat eikä sängyt kertaakaan, lattialle parit pissat tuli ja ne pyyhkäistiin samantien pois ja kuivat housut vaihdettiin tilalle. Ei kai nyt kukaan anna lasten pyöriä omissa pisseissä, tottahan normi ihmiset ne heti pois korjaa!!! Meillä ainakin tyttö sano heti OHO äiti pissi tuli. Ja jos vaikka ei sanoiskaan niin kyllähän märistä housuista huomais että nyt on jossain lattialla siivottavaa.
Miten meidän jutuista voi saada sen käsityksen että joka paikka lainehtis pissassa ja kakassa...??? :whistle:
No kun täällä sanotaan, että antaa olla märissä housuissa, jotta oppii. Meitin poika kun pissaa housuun, hän on oikeasti litimärkä sukkia myöten ja kakkapökäle on valtava. Siitä sitten pomppimaan sohvalle vai? :x :LOL: Mulla on jotenkin vaistomainen tapa vähentää sotkua ja siirtää lapsi heti vessaan puhdistettavaksi, ennenkuin se leviää lainehtimaan kaikkialla...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja SunLight:
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Nyt on pakko kysyä, miten voitte antaa lapsen olla kuset tai paskat housuissa? Lattiat lainehtii eritteistä ja kaikki tuolit/sohvat yms on ei-niin-miellyttävässä sotkussa. Vai ymmärsinkö nyt jotain. Mä en ole edes lainkaan puhtausfriikki, mutta ajatus sotkun leviämisestä ja sen siivoamisesta hirvittää minua.

Poika 2v4kk ei ole kuiva, ei malta aina istua potalla, mutta kyllä onneksi tämä osittainen vaipattomuus vanhempien/päiväkodin aktiivisuudella sujuu kohtuullisesti. Kiirettä meillä onneksi vielä ei ole.


:LOL: :LOL: No ei nyt ihan kuitenkaan jokapaikka lainehdi pissasta ja kakasta. Ei meilläkään kastunu sohvat eikä sängyt kertaakaan, lattialle parit pissat tuli ja ne pyyhkäistiin samantien pois ja kuivat housut vaihdettiin tilalle. Ei kai nyt kukaan anna lasten pyöriä omissa pisseissä, tottahan normi ihmiset ne heti pois korjaa!!! Meillä ainakin tyttö sano heti OHO äiti pissi tuli. Ja jos vaikka ei sanoiskaan niin kyllähän märistä housuista huomais että nyt on jossain lattialla siivottavaa.
Miten meidän jutuista voi saada sen käsityksen että joka paikka lainehtis pissassa ja kakassa...??? :whistle:
No kun täällä sanotaan, että antaa olla märissä housuissa, jotta oppii. Meitin poika kun pissaa housuun, hän on oikeasti litimärkä sukkia myöten ja kakkapökäle on valtava. Siitä sitten pomppimaan sohvalle vai? :x :LOL: Mulla on jotenkin vaistomainen tapa vähentää sotkua ja siirtää lapsi heti vessaan puhdistettavaksi, ennenkuin se leviää lainehtimaan kaikkialla...
Jaa-a, oliskohan kuitenkin tarkoitettu sitä että lapsi huomaa housujen kastuttua pissanneensa, kertisvaippoja käyttävät lapset ei välttämättä muuten huomaa koko asiaa. Meillä taisi kestovaipat auttaa asian hokaamisessa... Ei kai kukaan oikeasti anna lapsen olla märissään? :saint:
 
No vessaan meilläkin pikimiten siirrytään jos vahinko tulee... Tiedä sitten miten muut tekee.
Oikeassa kyllä olet että jos antaa märissä ja kakkasissa housuissa ympäri kämppää mennä niin varmasti on joka paikka siinä itessään :x :D
 
:wave: Täällä on myöskin.
Poika on 4vuotias ja on täysissä vaipoissa.
Ei suostu menemään pöntölle, muuta kuin viemällä.
Jos kysyy onko pissi tai kakki hätä, aina tulee vastaus ettei ole.
Pidättää ei osaa, joten housut märkänä, jos ei ajoissa ehditä vessaan.

Olisi kiva saada tähän apua, kun olisi kiva että edes poika suostuisi itse menemään pöntölle.
Meillä on 1v3kk ikäinen poika myös, joten aina ei ehdi toista viemään pöntölle vaikka kuinka yrittäisi.
Olisi kiva jos poikamme pääsisi edes päivä vaipoista eroon.
 

Yhteistyössä