3-vuotias täysissä vaipoissa!

Kyllä varmasti jo 4-vuotias olis kiva saada potalle/pöntölle... Oletko puhunut asiasta neuvolassa? Luulisi että jo tuossa iässä olisi sitä pidätys kykyäkin...

Meillä toimi vaan sitkeys, vaikka vahinkoja tuli niin päätin että vaippaa en enää laita! Vahingoista ja märistä housuista kai tyttö oppi sitten tuntemaan milloin on aika mennä potalle ja niinpä jäi päivä- ja yövaipat molemmat kertaheitolla pois!

Tosi paljon tsemppiä pottailuun!! Tiedän miltä tuntuu kun suorastaan ärsyttää kun lapsi osaa ja ymmärtää kaiken muun paitsi potta-asiat !!! :hug:
 
Mun poika oli aika lähellä kolmea vuotta kun rupes pissaamaan pönttöön. En oikeastaan opettanu, se vaan halus tehdä niinkuin isikin tekee. Kakka tuli vielä pitkään vaippaan sen jälkeen. Mä en kannata tota et anna olla märissä, luulen et oppii kun on siihen valmis, näin meillä ainakin ton esikoisen kanssa kävi. Yövaippa jäi samoihin aikoihin pois, sanoi itse ettei halua illalla vaippaa.
 
Meillä oppi vaipoista eroon, kun vaan jaksettiin käyttää ahkeraan potalla. Siis tyyliin tunnin välein. Voi tuntua rankalta, mutta eipä tarvii vuosikausia pelleillä vaippojen kanssa - ainakin itse koin pääseväni helpommalla, kun potatin ahkeraan (ei silti pakolla/lasta huudattaen) mitä että edelleen vaipattaisin... siis aina kun heräsi + juuri ennen unia, aina ennen ja jälkeen ruokailun, ennen ja jälkeen ulos lähtemisen, myös kesken leikkien... oma esimerkki oli hyvä, lähdettiin yhdessä pissalle ja "kilpailtiin", kumpi tekee nopeammin pissat, äiti vai lapsi. Aina muistin hirveästi kehua, kun pottaan jotain tuli, vaikka vain ihan pieni tippa pissaa! Ne riitti meillä palkinnoiksi, ei tarvittu tarroja tms. 2-vuotiaana oppi päiväkuivaksi, vähän reilu 2,5v jäi yövaippakin pois. Pottatreenit aloitettiin heti kun oppi istumaan.
Meillä ehkä auttoi myös kestot, vähensin imukerrosta niin, ettei housut kastu, mutta lapsi kuitenkin huomaa, milloin pissat on menneet housuun, kertiksissähän olo voi olla niin kuiva, ettei lapsi edes hoksaa pissojen tuloa.
 
Mitäs jos opettaisi suoraan pöntölle, pienentäjän kanssa tai ilman.
Voihan sen pottahomman jättää kokonaan väliin jos lapselle sopii että on jo niin iso että istuu pöntöllä kuten aikuiset.

Lahjonta, tarrat tai muut mistä olisi kiinnostunut saattaa auttaa myös.

Meillä ehdoton hitti oli pissa/kakka tanssi. Jonka äiti ja/tai isi tanssi kun pissat ja kakat tuli sinne minne pitääkin.
 
Mihinkäs aikaan olette muuten aloittaneet ne pottaharjoittelut? Tuli vaan mieleen, että jos potta hankitaan taloon vasta 2-vuotispäivän aikoihin, niin silloin se voikin olla jo kummallinen ja pelottava... Meillä poika istutettiin potalle jo alle 8 kk iässä kun osasi istua, joten potta tuli tutuksi jo varhain. Ja siihen istuttiin aina syönnin ja päiväunien jälkeen ja kovasti kehuttiin jos sinne jotain joskus tuli. Hommassa auttoi myös semmoinen potan pohjaan kiinnitettävä lämpöaktiivinen tarra, josta paljastui kuva kun päälle tuli lämmintä pissaa. Nyt 2v8kk ja ollut jo koko kesän päivä- ja yökuiva.

Eihän tuo ylläoleva tietystikään enää yli 3-vuotiaan tapauksessa auta, mutta tätä ketjua lukevat varmasti myös muut. Ja tuo tarra vois toimia myös isommilla lapsilla houkuttimena, koska kuva tosiaan ilmestyy siihen mustaan ympyrään vasta kun päälle on pissattu. http://www.babyidea.fi/vauvanhoidosta/myweefriend.html
 
Meillä potta hommattiin joskus ennekuin tyttö täytti 1-vuotta. Istui siinä aina silloin tällöin...
Sitten tuli vaihe kun ei suostunut istumaan potalle lainkaan! En pakottanut ehkä kiirehtinyt.
Mutta nyt ollaan oltu jo monta kuukautta päivä ja yö kuivia joten hyvin kerettiin vieläkin :)
Ja meillä ainakin potalle opettelu onnistui alle viikossa... Olen kuullut sellaisia tapauksia jotka opettavat lastaan liaan aikaisin potalle ja sit menettävät hermonsa kun lapsi pissailee pitkin sohvia ja lattioita... :LOL:
 

Yhteistyössä