30 ja risat - ESIKOISTA ODOTTAESSA (vol.6)

Onnea odottajille ja jo saaneille!

itsellä nyt rv 16+1 ja jännää on...
aika tuntuu vaan menevän hitaasti... ihan rauhallisesti tätä odottelen, mutta tuntuu vieläkin uskomattomalta, että tämä on totta, en millään malttaisi odottaa, että alkaisi liikkeet tuntumaan ja siltä osin raskaus tulisi todellisemmaksi...
ylipainostani johtuen mahan kasvaminen alkaa vain makkaroiden suoristumisella, mutta huomaan jo mahan selkeästi kasvaneen, painoa ei ole tullut lisää, vaan on pudonnut...
odotan todella innoissani ensimmäisiä liikkeitä... =)
tiedot: LA 25.4.2010 ja Jorvi
 
Hei kaikille! Tulenpa tänne mukaan. Ikää 31 nyt esikoinen masussa, kait , synnärinä PHKS, la 20.6.Aika tuntuu kuluvan niin pirun hitaasti. Ekaa neuvolaa vasta odotan. Tahtoisi vaan tietää, että kaikki on ok.´

kaikku ja nimetön 8+3
 
Ellastiinalle valtavasti onnea, ja voimia ja iloa vauva-arkeen! :flower: :flower: :flower: Pitkä matka meilläkin on ollut tänne asti (kun jo naapuripalstalla oltiin pitkät ajat kuumeilemassa). Ihana kuulla, että kaikki meni hyvin. Kirjoitit kivasti tuosta synnytyksestä. Sait sen tuntumaan siltä, että siitä voi ihan selviytyä. :D

Sompiolle ISO KIITOS vaatekommenteista! Ne olivat tosi hyödyllisiä! Monia asioita ei tällainen ensisynnyttäjä tajua, ennen kuin joku selittää. Sinun esimerkkiesi avulla tosiaan tajusin, että niitä vaatteita kuluu paljon enkä tosiaan halua stressata, onko yhtään bodya puhtaana. Olenkin nyt antanut luvan itselleni törsätä muutaman ihanan bodyn ja housut, kokoa 56. Olemme siis saaneet sukulaisilta jonkin verran vaatteita ja äitiyspakkauskin jo tuli (jossa vain yksi vaate kokoa 56 cm, kaikki muut suurempia!! Tämä oli yllätys!). Suurin osa niistä saaduistakin vaatteista on kuitenkin 60 cm tai yli, joten noita ihan pieniä oli pakkokin hommata. Koitan pärjätä suurimmaksi osaksi 56-senttisillä, 50-senttisiä mulla on vain pari bodya ja niissäkin on epäkäytännöllinen kaula-aukko. Nyt ostamani bodyt ovat kietaisumallia neppareilla (ja osassa vielä sellaiset tumpuiksi käännettävät hihat).

Fannille kiitos rasva- ja talkkikommenteista! Tuollaiset hankinnat on vielä tekemättä, korvakuumemittari ostamatta, samoin vaipat, imetysliivit ym. Osaako joku sanoa, kannattaako rintapumppu ostaa jo etukäteen? Olen koittanut jo hiukan imetysasioihinkin perehtyä, mutta moni asia tuntuu vielä aika etäiseltä. Entä milloin ostan imetysliivit? Jos ostaa ennen synnytystä, onko ne oikean kokoiset? Eikö rintojen koko voi vielä muuttua maidon noustua? Vai onko niissä liiveissä sellaisia malleja, joissa on jotenkin väljempi mitoitus (tyyliin M, L, XL tms.)?

Tirlittanille kiitos kysymästä (taas meni kauemmin kuin piti ennen kuin tulin "linjoille", höh).
Istukka on vieläkin osittain kohdunsuulla, joten sain taas uuden kontrolliajan. Jos siis huonosti käy, edessä on sektio. Tilanne voi kuulemma kuitenkin vieläkin muuttua, ja varsinaisesta "etisestä" istukasta ei kai ole kyse, kun vain pieni osa istukasta on ns. "väärässä" kohdassa. Haluaisin toki synnyttää mielummin alateitse, vaikka h-hetkellä sektiossa vähemmällä pääseekin. Toipuminen onkin sitten kuulemma paljon hitaampaa ja kivuliaampaa (sektiosta). Ja vauvankin kannalta alatiesynnytys olisi parempi. No, nämä ovat taas osastoa mitenkään ei itse voi asiaan vaikuttaa, joten koitan olla asiaa suuremmin ajattelematta, ennen kuin se lopulta selviää. Pääasia on, että saamme vauvan ehjänä syliin.

Rokotus on nyt saatu ja mieli sen suhteen ihan helpottunut. Vähän tylsää on se, että rokotteen täyteen tehoon menee 2 vkoa, mutta so far so good. Olen kyllä pysynyt mahdollisuuksien mukaan pois väentungoksista ja päättänyt pian alkavalla äitiyslomalla sitten vielä "ulkoiluttaa" itseäni enemmän (museoissa, leffoissa, konserteissa tms.). Tosin saa nähdä, kunnon mukaan tietenkin mennään... Enpä olisi nyt mihinkään päässytkään liikkumaankaan. Olen minäkin ollut nyt sairaslomalla viikon, koska iskias alkoi haitata niin paljon töissäoloa. Nyt on itse asiassa eka parempi päivä ja tuntuu taas siltä, että tästä vielä liikkeellekin päästään.

Mona oli tosi kiva kuulla Hollannin käytännöistä synnytyksen jälkeen! Tulisipa meilläkin joku jeesaamaan vauvan kanssa. Onneksi mies pystyy olemaan kotona. Päätimme muuten ostaa itsellemme joululahjaksi suursiivouksen tuossa ennen joulua! Joku muu saa siis tulla jynssäämään asuntomme lattiasta kattoon, ihanaa! Kaikkea pientä on kiva puuhastella (nyt on juuri koneessa ripustamista odottamassa vauvanpyykkiä ), mutta siivous ei ole suurimpia suosikkejani. Varsinkaan nyt kun mahan kanssa on kummallista kontystää. Tilaamme tuollaisen kerta(suur)siivouksen, mutta saa sitten nähdä, josko alkuajoiksi törsäisimme oikein viikkosiivoukseenkin, siitähän saa kotitalousvähennyksen.

Kestovaippa-asioita on tulut mietittyä. Mies varsinkin haluaisi niitä käyttää ja minäkin haluaisin mielelläni, mutta...olemme keskustelleet, että alun kakkaisempina aikoina varmaan käytämme kertakäyttövaippoja ja siirrymme sitten kestoihin. Tai ehkä osittain kestot, osittain (matkustaessa, liikkeellä ollessa) kertakäyttöiset on se realistisin vaihtoehto. Itse suhtaudun hieman skeptisemmin kuin mieheni siihen, kuinka paljon vaivaa (ja EHKÄ lisästressiä ) kestorumbasta mahtaa tulla. HALUAISIN kuitenkin pelastaa maailman! :LOL: Olen kuullut huhua, että on olemassa myös biohajoavia kertakäyttövaippoja...mutta entä kun ei ole kompostia. Käsittääkseni meiltä menee kertakäyttövaipat (ja siis ne biohajoavatkin) poltettavaksi. En sitten tiedä, tuleeko niistä biohajoavista vähemmän myrkkyjä poltettaessa kun niissä ei ole muovia. Todennäköisesti.

Monenlaista siis liikkuu täällä päässä, vauva liikkuu ahkerasti ja varsin pontevasti mahassa (viime yönä taas valvoin) ja jännitys tiivistyy... Oikein omenaista odotusta kaikille ja tervetuloa uusille, kielolle ja kalkulle! Tsemppiä alun matelevaan aikaan ja odotukseen. Muistan hyvin, miten kovasti toivoi alussa ajan vain kuluvan äkkiä kriittisimpien aikojen yli. Toivon kovasti kaiken menevän teillä hyvin.

Merilintu ja linnunpoikanen 31+

P.S. Tehillalle tsemppiä tuon munuaisallasasian sulattelemiseen! Toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin. Sinulla on hyvä asenne: pärjää sitä yhdelläkin.

P.P.S. Vaahtokarkki, kuinka ollakaan, meilläkin on ollut puhetta lapinlomasta jo ensi kevättalvella, vauvan kanssa! :D Välillä tuntuu, että meillä on kovin samanlaisia asioita/ajatuksia elämässä (lasketun ajan lisäksi). ;) Nimittäin sompio sitten kun ehdit, voisit vaihtaa minulle saman L.A.:n kuin vaahtokarkille: 11.1.
 
Tulin kurkkaamaan, onko kukaan käynyt täällä ja huomasin olleeni ihan lukihäröinen. Kleiosta tuli kielo ja kaikusta kalkku! :LOL: Eli Kleio ja Kaikku tervetuloa! :D Raskaanahan ne aivot surkastuu, kuulemma...ja näköjään lukutaitokin...Ja varmuudeksi Rouva R:llekin moi ja tervetuloa (taisin EHKä jo toivotella, mutta en ole ihan varma)
 
Täällä ilmoittautuu uusi odottaja tähän pinoon :)
LA 19.4. ja sairaala TAYS. Ikää minulla on 33 vuotta eikä lapsi ollut suunnitelmissa ollenkaan, mutta näin pääsi käymään :D
Tosi paljon uusia asioita tullut eteen ja vielä tulossa ihan kokonaan uusi maailma mihin pitää perehtyä, ns. lapsi-ihminen en ole koskaan ollut...mutta innoissani opiskelen kaikkea mitä tulee vastaan :)

epulis ja pieni 17+2
 

Tervetuloa uudet, Kleio, Kaikku ja Epulis! Kivaa kun porukka kasvaa!

Sompio, kiitos täältäkin vaatekommenteista! On kiva kuulla kokemuksista, kun itse vaan yrittää omassa päässään arvioida..

Merilintu, mäkin pohdin noita muita hankintoja.. Sain ystävältä käsikäyttöisen rintapumpun ja yhdet imetysliivit olen ostanut. Mutta kuulin, että sähkökäyttöinen pumppu olisi parempi. Ja imetysliivienkin suhteen mennään ihan näppituntumalla koon puolesta. :) Kivalta kuulostaa tuo siivouslahja, se on todellakin hyvä idea! Tosin meidän tapauksessa olisi aika surkeaa, jos emme saisi siivottua edes tätä 65 neliön pikkukämppää (ja silti näin tuppaa usein kuitenkin käymään.. :) Miehen kanssa olemme molemmat ihan siistejä (mies on itse asiassa tosi siisti), mutta kun tekee paljon töitä, ei viikonloppuisin haluaisi uhrata aikaa siivoukselle.. Hyviä, koottuja selityksiä. :D

Mä kirjoitin viime viestin loppuun TAAS raskausviikot väärin. En tajua kuinka se on niin vaikeaa. Tänään on siis 34+6. Ensi viikko on vika työviikkoni, mutta kätilö suositteli mulle, että jäisin jo aiemmin pois töistä. Joten tämän viikon olen keskittynyt siirtämään hommiani muille ja siivoamaan työpöytää. Jos siltä tuntuu, voisin olla ensi viikolla jo kotona.. Ajatus tuntuu ihanalta, kun nukun niin huonosti ja muutenkin tunnen, että pää on ihan pehmennyt eikä työasioiden suhteen pysy enää tarpeeksi skarppina. Olo alkaa olla tosi 'pesiytynyt' ja muu maailma tuntuu hiljalleen yhä kaukaisemmalta. Miestä ja mua ei tunnu mikään muu enää kiinnostavan kuin tämä mun napa. :) Milloinkas teidän muiden äitiyslomat alkaa vai oletteko kaikki jo jääneet aikoja sitten lomille?

Mun maha on tiukka, pyöreä pallo ja profiilini alkaa olla aika hassu kun olen muuten aika samaa kokoa kuin ennenkin ja vatsa on pullistunut voimakkaasti ulos- ja eteenpäin. :) Yhdet mammahousut jäikin juuri mahan kohdalta pieneksi! Miten teidän muiden ulkomuodon on käynyt raskauden edetessä? Kaikkein paras juttu mulle on ollut se, että tykkään tästä mahasta näinkin paljon -selkäsäryistä huolimatta.

Vauva liikkuu paljon ja on asettunut oikeaan asentoon pää alaspäin. Totta kai hän voi vielä vaihtaa asentoa, mutta se alkaa olla yhä epätodennäköisempää kun pää on kuulemma jo niin alhaalla. Vauva työntää usein kipeästi peppua tai jalkaa ulos ja mun täytyykin sanoa, että olen yllättynyt kuinka voimakasta kipua vauvan liikkeet voivat aiheuttaa! Välillä ajatuskin keskeytyy ja huomaamattani älähdän kivun takia. Siellä taitaa olla jo aika ahdasta!

Mieskin kävi hakemassa sikalenssurokotteen. Hän ei muuten kuulu riskiryhmään, mutta koska talossa on kohta pieni vauva, lääkäri suositteli rokotusta vauvan suojaksi. Nyt olisi parempi olla taudin iskemättä kun on molemmat suojattu! :) En ole muualta kuullutkaan, että olisi luotu tällainen 'riskiryhmä', mutta tässä maassa siis toimitaan näin. Varmaan hyvin olisi selvitty ilmankin, mutta otettiin nyt kun sitä tarjottiin.

Hyviä vointeja kaikille!

Mona 34 + 6
 
Rouva R ja Kaikku, vielä on todella hyvin muistissa miten hitaasti aika alkuraskaudessa etenee. Minusta tuntui esimerkiksi, että merilintu ja vaahtokarkki ovat minua tosi paljon edellä raskaudessa, kun nyt taas tuntuu, että aika on jotenkin tasoittunut ja olemme melkein samoilla viikoilla =)
Minusta raskaana oleminen tuntuu edelleen uskomattomalta, vaikka vauva liikkuu niin, että maha heiluu. Äitiyspakkausta purkaessa tuli esimerkiksi sellainen kumma olo, että ihanko oikeasti meillä on parin kuukauden päästä vauva, jonka vaatteita nyt hypistelen =)

Tervetuloa mukaan myös epulis :flower:

merilintu, toivotaan, että istukkasi siirtyy vielä hieman ja pääset yrittämään alatiesynnytystä. Mutta jos toisin käy, niin sektio on hyvä ratkaisu. Kuten itse kirjoitit, niin asiaa ei kannata varmaan kovin paljon nyt miettiä, kun siihen et itse voi mitenkään vaikuttaa.
Imetysliiveistä - minä ostin kahdet pehmeät puuvillaiset imetysliivit tällä viikolla. Vaikea oli kokoa arvioida, mutta ostin sellaiset, joiden kuppikoko oli aavistuksen liian iso nyt. Niitä voi käyttää kotona ihan hyvin, jos rinnat ei tästä kasvakaan, mutta kasvunvaraakin on. Käytännössähän sen sitten näkee, että onko ne hyvät ollenkaan. Voisi kuvitella, että rinnat on synnytyksen jälkeen isoimmillaan, mutta ajan kuluessa ja imetyksen jatkuessa ne varmaan taas pienenee, joten eivätköhän liivini ole sopivat jossain vaiheessa.
Mielellään kuulisin minäkin kokemuksia rintapumpun tarpeellisuudesta?

Minulla on supistukset jatkuneet edelleen ja niitä on joinakin päivinä ollut hyvinkin paljon. Pahimpana iltana supistuksia oli viiden minuutin välein kaksi tuntia, vaikka makasin sohvalla ja join huikeita määriä vettä. Alkoi jo hirvittää, että miten käy, mutta onneksi tilanne rauhoittui. Supistukset eivät edelleenkään ole varsinaisesti kipeitä, mutta hyvin napakoita ja epämiellyttäviä kuitenkin. Viikko sitten oli onneksi kohdunsuu edelleen kiinni, joten tilanteen ei pitäisi olla kriittinen, mutta hyvin vakavasti asiaan kuitenkin on käsketty suhtautumaan.
Minut määrättiinkin sairauslomalle äitiysloman alkuun saakka.

Mona, onko teillä suunnitelmissa kestovaippojen käyttäminen? Sinusta saamani vaikutelman perusteella voisin niin ajatella :)
Kaikkia noita ajatuksia, joita merilintu kestovaipoista kirjoitti, on täälläkin päässä pyöritelty. Vakaa aikomus tällä hetkellä on kuitenkin käyttää pääasiassa kestovaippoja ja sitten reissussa ja tilanteen muuten vaatiessa kertakäyttövaippoja. Eihän sitä oikeasti tiedä, miten käytännössä käy. Olisihan se maailman pelastaminen kyllä hienoa :D

Kaikille hyvää vointia! :heart:

Tirlittan 30+1
 
Hello!

Tervetuloa uusille!! :wave:
Kiitos Sompiolle ja Fannille vinkeistä. Tuo perunajauho talkin sijaan kuulosti kivalle.

Minä pähkäilen kovasti lähteäkö töihin enää ennen äitiyslomaa. Olenhan ollut sairaslomalla jo huhikuusta lähtien leikkauksen seurauksena. Nyt pitäisi sitten EHKÄ lähteä töihin joulukuussa. Äityisloma alkaisi 18.1. Mietityttää vaan kun työhöni kuuluu autolla ajoa, keskim 200km/päivä, ja lehmien kanssa "temppuilua". Siellä sorkka viuhuu ja 100-500 kg eläimet tönivät. Hieman pelottaa. Lapsen saaneet kollegat ovat jääneet sairaslomalle ennen äitiyslomaa. Mutta mulla kun ei ole supisteluja ollut tms. lääketieteellistä syytä jäädä pois. Ehkä mä päädyn menemään töihin niin pitkäksi aikaa kuin kantti kestää, vaikka sitten vain päiväksi. :eek: :eek:

Tässä kun näin "vanhoilla päivillään" on raskaana niin miettii tämän ainutlaatuisuutta. Tuleekohan enää toista tilaisuutta? Innolla tunnustelee vauvan potkuja, onko tämä ainoa kerta? Melkein on jo ikävä vauvamahaa. ja tavallaan haluan tämän ajan kestävän, kohta loppuu "huoleton" elämä ja vastuu on pienestä ihmisestä (tietysti on jo nyt).

Hankinnoista. En itse ole uskaltanut hankkia esim kestovaippoja, kun en tiedä tuleeko käytettyä (vaikka kovasti haluaisin, noin ajatuksen tasolla), tai tuttipulloja tahi rintapumppua kun en tiedä tarviiko vauva lisämaitoa vai onko sitten oma tuotanto niin reilua (jota ainakin rintojen koko lupailee...) että riittäisi pumppailtavaksi asti.

Eli Mona, mahastani tykkään! =) Vaikken vauvaihminen ole koskaan ollut, vauvamahan olen halunnut. Muuten kroppa pysynyt entisenlaisena. Peilistä kun itseään katsoo, vaikea uskoa että katsoo itseään... :LOL: Minäkin jo hain alaselän tuen sairaalasta, kun meinaa jalat alta kadota. :LOL:

TErveisin Tehilla ja E 25+3
 
Tervehdys kaikille!
Olen ollut jo niin pitkään nettipimennossa, etten muista yhtään, mitä ja milloin olen kirjoittanut ja jostain syystä edelliset sivut eivät aukea..

Ensimmäiseksi isot isot onnittelut Ellastiinalle. Toivottavasti kotona on lähtenyt kaikki mallikkaasti rullaamaan.

Tervetuloa mukaan uudet Kleio, Kaikku ja Epulis. Siitä se matka alkaa ja ennen kuin huomaattekaan, viikot näyttävät näitä 30+ lukuja.. Samat ajatukset ekasta ultrasta ja kaiken hyvin sujumisesta on varmasti kaikille tuttuja. Kiva myös, että ketjussa on eri vaiheissa raskautta olevia.

Sompio ja Fanni, tosi hyviä neuvoja teiltä "konkarit". Juuri tämmöisiä käytännön vinkkejä ainakin itse kaipaan, kun olen ihmetellyt tarvittavia tavaroita ja tulevaa arjen sujumista. Vaatteita varsinkin on niin helppo sortua miettimään ja hypistellä kaikkea pientä, kivaa, söpöä ja epäkäytännöllistä. Ihme kyllä itse olen se järkevä bodyjen hankkija ja mies olisi enemmän prinsessamekkojen perään.. 50 senttisiä en ole oikeastaan hankkinut. Muutama 56 kokoinen vaate on kaapissa, mutta kuten totetesitte, niitä vaatekokonaisuuksia taitaa hyvä olla enemmän /koko. Meillä tilanne on se, että tuttujen lapset on sen kokoisia ettei juurikaan saada käytettyjä. Lahjoina jotain on jo tullutkin. Mutta miehen veli on muutaman kuukauden perässä, ja tässä vaiheessa myös sinne odotellaan tyttöä, joten itse pääsen hyvin kierrättämään.

Merilintu, toivottavasti tuo istukka-asia vielä korjaantuu ja pääset alatiesynnytykseen. Mutta kuten totesit, pääasiassa, että saatte tulokkaan turvallisesti kotiin.
Allekirjoitan tuon toteamuksesi samoista ajatuksista (ja tietysti ajoituksesta ;) ) ja nyt varsinkin, kun pohdit tuota kestovaippa-asiaa. Olisin voinut kopsata tekstin tähän. Minäkin haluaisin pelastaa maailman ja toimia ekologisesti oikein mutta pistän kyllä perheen jaksamisen ja hyvinvoinnin kaiken edelle. Mielessä on myös biohajoavat vaipat, joita varmasti testaan samoin kuin kestovaippailua, jos voimia on. Kävi miten kävi, matkoilla kestovaippailu kuulostaa liian monimutkaiselta. Mutta eihän tätäkään tiedä, ennen kuin käytännössä kokeilee, millainen show on kyseessä. Meillä ei muuten ole kuivaajaa, mutta sellainen on nyt lisääntyvän pyykkimäärän vuoksi tulossa, joten eihän sitä tiedä, kuinka kätevästi se vaippapyykki menisi ja valmistuisi kaappikuivaksi muun seassa. Vai voiko niitä edes laittaa kuivaajaan...

Mona, sinä taidat olla "tulilinjalla" seuraavaksi. Minusta selkeä masupallo kuulostaa ihanalta, samoin suhtautumisesi siihen. Niin ja mielenkiintoista oli tosiaan jo aiemmin lukea Hollannin käytännöistä.

Tirlittan, kyllä nuo sinunkin viikkosi tosiaan jo komeat ovat! harmillista nuo supistukset, mutta hyvä jos olet saanut sairaslomaa rauhoittumiseen. Pystytkö kuitenkin hoitamaan arjen askareita normaalisti vai joudutko lepäilemään ihan konkreettisesti?

Tehilla, sinulla onkin jännä tilanne ja työ, jossa tosiaan täytyy miettiä, mitä voi ja uskaltaa tehdä. Lehmän rynttäys seinää vasten on aika epämiellyttävä ajatus, jos välissä on vatsa..

Täällä olo on edelleen mitä mainion. Supistuksia ei juurikaan ole ja ne aiemmat alavatsan kivut ja vihlaisut ovat ilmeisesti kohdun kannattimien repäisyjä. Jotka kyllä vaikeuttavat liikkumista. Mummot rollaattorilla porhaltaa käytännössä ohi. Vatsa on ihmeellinen komea pallo, joka herättää meissä molemmissa jatkuvaa iloa, mutta myös ihan luokatonta huumoria.. Allekirjoitan Monan ajatuksen siitä, että minäkin olen oman vatsani fani ja sitä kautta on ollut tosi luontevaa hyväksyä oman kropan muutokset. Kunnon liikuntaa ja säännöllistä vatsan toimintaa on kyllä ikävä! Matkoistakin kun on paljon puhuttu niin sen kevään lapin reissun lisäksi haaveileme lokakuussa ensimmäisestä yhteisestä ulkomaan matkasta, kun olemme silloin molemmat lomalla. Kuvittelisin, että tuo 10 kk ikä voisi olla kohtuullisen helppoa matkanteon kannalta. Tai sitten ei.

Ai niin, aloitin myös mammajoogan ja se tuntuu hyvän lempeältä vaihtoehdolta tähän loppuaikaan. Varmasti sen paikkoja venyttävä vaikutus palvelee myös synnytystä. Vetäjällä oli hyvää tietoa sairaaloista "paikkoja venyttäneiden" äitien vähäisemmistä repeämisistä ja nopeammasta synnytyksestä palautumisesta.

Jännää on muuten se, että synnytystä en itse vielä kovin aktiivisesti ajattele. Enkä oikeastaan pelkää. Oikeastaan menen uteliaana ( ja kyllä kaikkeen varautuneenakin) ottamaan vastaan sen, mitä tulee. Toki minulla on toivomuksia, miten toivoisin asioiden etenevä ja mihin haluaisin itse vaikuttaa, mutta jotenkin olen nyt menossa tätä kohti asenteella "hommat hoituu, kun synnytys on maailman luonnollisin asia ja lopputulos kaiken kivun ja vaivan arvoinen". Olenkohan vähän sinisilmäinen? Mitenkäs muut ajattelevat?

No tästä se vasta romaani tuli!
 
Tervetuloa uusille ja onnea :heart:

Äitiyspakkauksen vaatteet jäi meillä vähälle käytölle. Kun en tajunnut etukäteen, että olivat aika kapeita osa. Eli meillä kun Nupulla on ollut alusta asti kunnon maha ja reisimakkarat, niin silloin kun muuten käytettiin 60 cm:n vaatteita, niin osa ei sitten mahtunut enään leveydestä. Tai siis mahtui, mutta Nuppu oli sellainen makkarankuori, että en usko, että oli kovin miellyttävä olla. Tosin kapeita vaatteita on esim. myös ihan Tutan mallistossakin.
Mutta osa vaatteista oli tosi kivoja ja niitä pidettiin kyllä paljonkin.
Mutta teillä kaikilla on varmaan eri pakkaus kuin meillä, eli en tiedä tuosta nykyisestä pakkauksesta.

Imetysliivit mä ostin onneksi oikein liiviliikkeestä. Olisin itse valinnut pienemmät. Mulla on ennen raskautta ollut käytössä A75-80 ja raskausaikana käytin B80- kokoa. Ja liiviliikkeessä käskettiin ostamaan C85, jota pidin aivan liian isona. Mutta kappas kehveliä, sepäs on ollut oikein sopiva ja koska jumputin ja ostin toiset pienemmät (mitkä mun mielestä olisi hyvät), niin jatkopalalla niitä pidän jos muuten liivit on pesussa. Jostain luin, että liivit kannattaa ostaa vasta kun maito on tasaantunut. No, mulla tasaantui maito tuossa 5 kk:n kieppeillä...
Öisin ja helteellä tykkäsin pitää H&M:n imetystoppeja.

Rintapumppu me ostettiin synnäriltä kotiutuessa. Käsikäyttöinen on riittänyt meille ainakin, niin harvoin kuitenkin pumppailen. Nyt olen opetellu käsinlypsyä ja saankin soseisiin helposti 20 ml käsin lypsettyä kun en jaksa pumppua aina pestä :whistle:

Merilintu Minä sain iskiastyyppiseen vaivaan avun akupunktiosta :heart:

Tehilla Minä ostaisin myös tuttipullon ja korvikepurkin varuiksi. Edes yhden. Jos sitä ei tarvitse niin ei ole kuitenkaan iso hukkaostos. Mutta mitä jos sitä tarvitseekin sitten keskellä yötä sen ekan kerran?
Me tarvitsimme korviketta nyt 5,5, kk:n jälkeen ekan kerran su-aamuna klo 8.00.
Ja rintojen koko ei takaa maidon riittävyyttä. Minun onnettoman pienillä A-kupin rinnoilla olisi riittänyt maitoa vaikka luovutettavaksi asti.

Siitä pääsenkin siihen, että Nuppu sai todella voimakkaan allergisen reaktion ilmeisesti mausteesta äidinmaidon kautta. Vietimme päivystyksessä la-su yön ja nyt aamulla (maanantai) vasta Nupun iho on ollut normaali. La-iltana alkoi ihon punoitus, näppyjen tulo ja korvat punoittamaan. Ekalla yösyötöllä Nuppu olikin sitten kauttaaltaan näpyillä ja korvat turvoksissa. Päivystykseen päästyä olikin sitten jo takaraivossa nyrkin kokoinen patti ja korvat kolminkertaiset, iho aivan näpyillä ja punaisilla laikuilla. Alkoi onneksi helpottamaan lääkkeillä ja päästiin kotiin. Minun piti olla imettämättä, mutta eihän tuo neiti suostunut tietenkään syömään korviketta eikä pakastettua äidinmaitoa. Jouduin sitten imettämään, mutta oireet eivät tulleet enään onneksi niin pahoina.
Mutta kyllä minä pelästyin :'(
Huomenna pääsemme jo onneksi neuvolalääkärille ja saamme lähetteen allergiatesteihin. Nyt en uskalla syödä juuri mitään kun en tiedä mistä se tuli kun periaatteessa uutta ja ihmeellistä ruokaa en syönyt. Söimme kaupan tällaista sweet&sour-kastiketta, joten joku niistä aineista sen varmasti aihetti.
Nyt ainakin neiti näytti normaalilta kun äsken otin vaunuista pois, eli tämän aamun imetyksessä ei enään äidinmaidossa ollut mitään allergisoivaa.

Kommentoitavaa olisi teille aina kuinka, mutta nyt ei ehdi kun neiti heräsi vaunuista. Hyviä vointeja kaikille :wave:

*muoks* Pakko tulla kommentoimaan vielä, että ai että mun on ikävä vauvamahaa ja koko odotusaikaa :heart: Nauttikaa siitä todellakin niinkuin tunnutte tekevänkin :heart:
 
Hei vaan kaikille! On se kiva, kun saa vähän vinkkiä täältä, mitä kannattaa sitten joskus hankkia. Tosin eipä vielä oikeen uskalla mitään hankkia, mutta ohimennen saata ihastella ja hiplata kaikkea ihanaa ja sitten vilkuilla niitä tarpeellisia, mutta ei niin ihania juttuja...

Tällä viikolla olisi vihdoin eka neuvola. Olis ieltä tänään jo soitettukin, mutta enpä työpäivän aikan ehtinyt vastaamaan, ja ei ollut viestiäkään, niin ei kai mitään tärkeetä.. Niin mensi hermot, jos siirtäisivät vielä neuvolaikaa, kun muutenkin niin kovasti odottaa, että jotain selviäisi..

Possupiikkiä en ole ottanut edelleenkään, hulda huoleton.. Ehkä sitten torstaina saatan venyä. En vaan jotenkin halua ennen 12 vkoa...Ihan vaan mututuntumalla...

No vointi on kyllä ihan jees, ei huonoa oloa ollenkaa, väsy vain, ei muuta. Että juurikin sellaine olo, ettei tää nyt kuitenkaan totta ole. Töissä kerroin pomolle tänään, kun piti neuvolaavarten vähän säätää, mutta oli niin liikuttavan ihana, kuin ajattelinkin..

No tällaista tänne. vointeja kaikille, ja innolla odotellaan uutisia suuria, kun joidenkin aika koittaa...

Kaikku ja nimetön 9+2
 
Mona, vieläkö olet tällä viikolla töissä? Työpäiviä on jokatapauksessa sinulla enää vähän jäljellä ja pääset rauhassa keskittymään omaan ihanaan napaan :)
Minullakin on voimakkaasti eteenpäin työntyvä pallomaha, eikä vartalo ole muuten muuttunut oikeastaan ollenkaan. No rinnat on aavistuksen kasvaneet. Minäkin pidän tosi paljon mahastani ja ihailen sitä aina peilin ohi kulkiessa =)
Onpas mukava, että siellä mieskin on saanut rokotteen. Suomessa mielestäni asiasta oli jotain puhetta silloin, kun rokotuksia ja riskiryhmiä vasta kartoitettiin, mutta nyt kun rokotukset on täysillä käynnissä, niin raskaana olevien puolisoista ei ole enää mainittu sanallakaan.

Eilen neuvolasta soitettiin ja kerrottiin, että tutustumiskierrokset synnytyssairaalaan on peruttu loppuvuodelta, ja syynä tietenkin sikainfluenssa. Todella hyvin ymmärrän tuon, mutta kyllä se silti vähän harmittaa, kun olin niin kovasti odottanut ensi viikkoa, jolloin meillä oli varattuna aika tutustumiseen. Täytyy nyt vain toivoa, että miehen sentään saisi ottaa mukaan synnytykseen, sillä jossain sairaalassahan ne ovat senkin toistaiseksi kieltäneet.

tehilla, kannattaa varmasti tarkkaan harkita, että lähdetkö enää navettaan. Varsinkin, jos joudut vieraissakin navetoissa käymään, niin varmasti tulee eteen myös yllätyksiä lehmien kanssa. Ei tietenkään ole helppoa sitäkään päätöstä tehdä, että et palaa välillä töihin. Tsemppiä asian mietintään.

Vaahtokarkki
, kyllä minä pystyn onneksi jotain puuhailemaan, joten ei tarvitse ihan levossa olla. Kotihommat sujuu ihan ok, kun muistaa välillä levätä ja välttää kyykkimistä. Myös pieniä matkoja jaksan ajaa autolla, mutta pidempi istuminen aiheuttaa lähes poikkeuksetta supisteluja. Joinakin päivinä supistelut on tosi herkässä ja esimerkiksi pyykkien levittämisestä ei tahdo tulla mitään, mutta varsinkin jotkut aamupäivät on sitten taas niin hyviä, että rauhalliseen tahtiin voin puuhailla lähes mitä tahansa. Illat on aina vähän huonompia. Onneksi tykkään tehdä käsitöitä ja olenkin nyt esimerkiksi ommellut vauvalle vuodevaatteita omista parittomista lakanoista.
Minä suhtaudun synnytykseen hyvin samalla tavalla kuin sinäkin. En pelkää sitä, paremminkin odotan innolla suurta kokemusta. Enkä kuvittele sen olevan ollenkaan helppo kokemus.

Sompio, jälleen suurkiitos käytännön kokemuksista.
Minullakin on ollut ennen raskautta käytössä liivikoko 75A. Nyt raskauden aikana mallista riippuen 75A tai 80A. Jotenkin olin vakuuttunut siitä, että ei näin pienet rinnat kovin paljon kasva edes imetyksen alkaessa, mutta sinä todistit nyt toisin. Lisäksi ajattelin, että pienirintaisen ei tarvitse/kannata kovin paljon imetysliiveihin panostaa, kun muutokset ei olisi suuria, mutta mutta... nyt täytyy miettiä asiaa uusiksi ja käydä varmasti ostamassa kunnon liiviliikkeestä alkuun ainakin yhdet oikein kunnolliset imetysliivit.
Nyt kun ajattelen asiaa, niin en oikein edes ymmärrä, miten olinkin noin ajatellut :)
Hurjalta kuulosti Nupun allergiareaktio! Onneksi tilanne on tasaantunut :heart: Ja onneksi pääsette pian allergiatesteihin, niin tiedät mitä syödessä vältellä.

Kaikku, kärsivällisyyttä neuvolan odotteluun :) Ihan pian pääset kuulemaan pienen sydämen jumputuksen :heart:

Kaikille oikein hyvää vointia!
 
:headwall: Niin rasittaa...... Eka neuvola, jota olen kauan ja hartaasti odottanut tulevana torstaina siirtyy ensi viikon perjantaille, silloin siis jo 10+6, voi.. kele, että rasittaa... Syynä nuo possurokotukset, joita terkka kai sitten pistää urakalla...AAAAAARGGHHHH... Kärsivällisyys ei ole mun hyvä puoli...ttu!
 
Tirlittan Minä ajattelin aivan samoin ennen synnytystä. Mutta kävin ensin yhdessä toisessa liikkeessä itse kokeilemassa ja olin ihan pihalla niiden kanssa. Sitten menin liiviliikkeeseen ja kyllä kannatti. Ostin etukäteen kahdet liivit, toiset myyjän suosittelemat ja toisen oman pään mukaan. Ja mies haki minulle sitten toiset liivit sitä isompaa kokoa =)
Ja niissä pienemmissä liiveissä huomasin senkin, että ne puristi helposti kun oli tissit oikein täynnä. Ja sehän sitten altistaa taas rintatukoksille :/
Hieman kyllä jännittää minkälaiset tyhjät roiskeläpät näistä jää imetyksen jälkeen :whistle: Mutta kerrankin minulla on tissivako :heart:

Kaikku Voi harmi. Koita jaksaa odottaa :hug:
 
Uusi odottaja ilmoittautuu mukaan! :wave:
Tai ei ihan tiedä uskaltaisko vielä, mutta jotenkin tuntuu kivalta ajatukselta vaihtaa kuulumisia muiden ensikertalaisten kanssa...
Ihan puulla päähän lyötynä vieläkin, yli puoli vuotta yritystä (joka on siis paaaaaljon vähemmän kuin monella muulla, tiedetään, mutta silti se tuntui kovin pitkältä ajalta!).
Eka neuvola jo ensi viikolla, taisin vähän hätäillä kun soitin sinne niin hyvissä ajoin, oletin että sinne olisi ruuhkaa tai jotain :/

Mä oon kyllä ihan sekaisin tästä. pelkää tosi paljon ettei salamatkustaja pysy kyydissä :'(

Ja sitten hölmönä kyselee että MITÄ siellä neuvolassa tehdään ensimmäisellä kerralla?
neuvolakortti nyt vissiin mutta mitäs muuta?

Mielikki77+salamatkustaja 5+5
 
Mielikki, onnea raskaudesta ja tervetuloa mukaan :flower: =)
Ensimmäisellä kerralla neuvolassa ainakin punnitaan alkupaino, mitataan verenpaine ja otetaan hemoglobiini. Lisäksi määrätään verikokeisiin, joissa testataan hiv ja kuppa sekä varmistetaan veriryhmä. Sitten pitää täyttää kaavake, jossa kysyttiin ainakin tupakoinnista ja alkoholin käytöstä. Samanlaisen lapun saa mukaan kotiin puolisolle täytettäväksi. Lisäksi ainakin meillä hoitaja teki jonkin lapun mukaan rutiinisti kysymykset väkivallasta parisuhteessa.
Mukaan saa erinäisen määrän esitteitä, joissa kerrotaan raskauden aikaisesta ruokavaliosta ja liikunnasta sekä vanhemmuudesta. Jo ensimmäisellä kerralla taisi saada myös esitteet sikiöseulonnoista ja olisi saanut jopa lähetteen niihin, jos olisi asian valmiiksi miettinyt.
Meidän neuvolassa on ultra, joten ensimmäisellä kerralla katsottiin myös pikkuista ultralla. Jos ei ole ultraa, niin en ole ihan varma, että voiko noin aikaisilla viikoilla vielä kuunnella sydänääniä muuten.
Sitten tietenkin kerrottiin minkälaisia/ miten usein neuvolakäyntejä on jatkossa raskauden edetessä.

Kaikku, voi harmi, että siirsivät sinun neuvola-aikaa. Tsemppiä odotteluun!
 
Onnea ja tervetuloa Mielikki :heart: Jos haluat etusivulle tietoja, niin ilmoita LA ja synnäri.

Tirlittan jo hyvin selvensi mitä ekassa neuvolassa tapahtuu. Meillä ei ollut neuvolassa ultraa, eka ultra oli vasta se niskapoimu-ultra viikoilla n. 12. Sydänääniä taidettiin alkaa kuuntelemaan vasta sen jälkeen. Ekalla kerralla ne ei ainakaan vielä kuulu.
 
Hei,

Ellastiinalle onnea vauvasta! Ja kaikki uudet tervetuloa mukaan. Alkuraskaudessa tuntuu, että aika vain matelee ja mitään ei tapahdu. Loppuraskaudessa se aika sitten tuntuu jotenkin vain loppuvan kesken. Paitsi lasketun ajan jälkeen odottaminen alkaa taas uudelleen. Ja ne yli menevät päivät ovat tosi pitkiä. Täällä on voitu ihan hyvin, vaikka kohdunsuulla on kai tapahtunutkin jotain muutoksia. Viime viikolla kävin keskiraskauden neuvolalääkärissä. Kohdun kaula oli lyhentynyt sentillä, ollen nyt 2cm. Ja se kohdunsuu pehmentynyt ja hiukan auki, mutta kohdun sisäsuu oli kiinni ja se oli lääkärin mielestä kaikkein tärkein juttu. Lääkäri ei tuntunut olevan mitenkään erityisen huolissaan asiasta. Tarjosi kyllä sairaslomaa, mutta totesi itsekin että minulla on ehkä töissä fyysisesti helpompaa kuin kotona pikkutytärtä hoitaen. En kyllä oikein tiedä kuinka paljon liikkumista pitäisi varoa. Kovin kipeitä supistuksia ei onneksi ole ollut, mutta alavatsa ja alaselkä tuntemuksia etenkin iltäyöstä aina silloin tällöin. Mutta ei ne oikein kunnollisia supistuksia mielestäni kuitenkaan ole. Pitää varmaan keskustella asiasta ensiviikolla neuvolassa. Energiaa on tuntunut olevan ihan hämmästyttävästi, mutta sitten tulee niitäkin päiviä että väsyttää ihan hirveästi aamusta iltaan. Kiva, että Tirlittan et aivan vuodelevossa tarvitse olla. Se olisi varmasti aika raskasta.

Erilaisista vauvatarvikkeista löytyy muuten koottuna kaikenlaista alla olevan, aivan sattumalta löytämieni sivujen kautta, linkki alla. Sivut ovat aika uskonnollispainotteiset, mutta sinne on aika kivasti kerätty erialisia asioita ja sieltä löytyy esim. vauvojen vaate/sukka kokotaulukko.
http://www.miajoki.com/vauvaint.htm

Sompiolta tuli oikein hyviä ohjeita esim. noiden liivien suhteen. Minulla kuppikoko kasvoi kyllä raskauden myötä ja imetysliivit ostin varmaan joskus lasketun ajan tienoilla, niin että niissä oli säätövaraa isompaan päin, mutta eivät hirveästi isommat kuin mitä rinnat silloin olivat.

Vauvan vaatteiden osalta riippuu tietysti jo hyvin paljon syntyvän vauvan koosta tarvitseeko niitä 50 cm vaatteita. Meillä tyttö painoi 3300 g ja oli 48 cm pitkä, joten jonkun verran 50 cm vaatteita käytettiin. Äitiyspakkauksen talvihaalari on vasta nyt käytössä meidän 10 kk ikäisellä neidillä. Ostinkin erillisen talvihaalarin kokoa 56, joka sitten sopi tammikuussa syntyneelle vauvalle koko kevättalven. Mutta meillä taas tyttö on paremminkin pienikokoinen kuin isokokoinen. Pituus lähellä keskipituutta, painoa reippaasti alle. Meidän vauvan paino oli muuten juuri minun ja puolisoni syntymäpainojen keskiarvo.

Vaipoista. Minä pyrin aivan aluksi käyttämään niitä äitiyspakkauksen kestovaippoja, muta ne eivät olleet ehkä kätevimmät mahdolliset, kun sisävaipassa ei ollut mitään teippejä. En tiedä, ovatko vaipat muuttuneet nyt uuteen pakkaukseen. Lisäksi ymmärsin vasta myöhemmin, että vaipan sisään olisi voinut pujottaa vielä sellaisen liinan, joka olisi pitänyt kosteuden poissa vauvan iholta. Monet äidit käyttävät tosi paljon kestovaippoja. Minä päädyin käyttämään esikoisen kanssa iho-ongelmien alkamisen jälkeen pamperssin vaippoja. Sellaisia ohuvia, joiden päälle housut saa kätevästi. Yritin käyttää myös ainakin S-ryhmällä myynnissä olleita osittain biohajovia vaippoja, mutta ne kai jättivät ihon vähän kosteammaksi, kun niistä tuli helpommin iho-ongelmia. Vaikka biohajoavat vaipat ovat biohajoavia, niitä ei silti voi laittaa kompostiin. Mutta tulevan vauvan kanssa kokeilemme taas käyttää kestovaippoja, katsotaan sitten onnistuuko se.

Rintapumpuista, minä en saanut käsipumpulla lypsettyä ollenkaan... En tiedä mistä se sitten oikein johtui.

Monalla alkaa olla viikkoja kasassa jo hurjan paljon,ja kaukana eivät ole siitä sitten muutkaan jo pidemmällä olevat Merilintu, Vaahtokarkki, Tirlittan ja Tehilla. Ja alkuraskauden kanssa painiville toivotaan, että aika menee nopeasti eteenpäin.

Tehilla, toivottavasti olet välttänyt lehmien väliin jäämisen. Aika pelottavalle kuulostaa se vieraiden lehmien kanssa työskentely ison masun kanssa.

Hyviä vointeja!

Fanni rv 28+1
 
Hei! :wave:

Tulin tilittämään että tänään kävin kirurgilla joka antoi saikkua vielä vuodenloppuun. (eli sitten olen ollut saikulla JO 9kk!!) Sitten jäisi vielä työaikaa kolmisen viikoa ennen äippälomaa, mutta TUSKIN LÄHDEN ENÄÄ.

Eli nyt on ratkaistu tämä ongelma, keskityn vain mahan kasvattamiseen :D !

Tehilla 27+0
 
Nautihan Tehilla mahan kasvattamisesta ja Fanni ottaa sitten rauhallisesti :hug:

Aikaisemmin kirjoitin Nupun allergiareaktiosta ja lääkärin mielestä johtuisi maidosta. Minä olen nyt maidottomalla, munattomalla ja soijattomalla ruokavaliolla ja Nuppu ei saa mitään korviketuotteita. Tai apteekin maitoa voisi antaa, mutta ei olla sitä edes haettu. Eli äidinmaidolla mennään edelleen ja soseita maistellaan. Eilen neiti ensimmäisen kerran jopa nielaisikin bataattia ja maissinaksua :D

Toista samanlaista reaktiota ei ole onneksi tullut, mutta lievempää iho-oiretta on edelleen ollut joten ihan täysin ei allergian aiheuttaja voi maito olla? En tiedä.

Joulukuun puolessavälissä mennää allergiatesteihin ja sitten ollaan siltä osin viisaampia =) Pääasia että toista samanlaista reaktiota ei tulisi.

Sompio ja Nuppu 5 kk ja 3 vkoa
 
jälleen uusi odottaja ilmoittautuu... kiva löytää ikäistään odottelu seuraa.

Meillä tämä odotus tuli vähän yllättäen ja keskelle talonrakennusprojektia.. klassinen itsensä kiduttamis tapa.. rakenna taloa ja odota vauvaa.. mutta meillä nyt onkin asiat aina tehty ei niin helpon kaavan mukaan. Mutta kun se ajatus lapsen hankinnasta tuntui "että nyt jos ei koskaan" ja kahden viikon odottelun jälkeen meidän kustijuhani ilmoitteli tulostaan... nyt sitä on tässä sitten ihmetelty ja vielä kerran ihmetelty että pieni ihmisenalku siellä masussa kasvaa...

Kaikki mummit ja ukit on ihan innoissaan kunhan selvisivät siitä ensimmäisestä järkytyksestä.. isäni tosin sulatteli sitä kolmisen viikkoa ennen kuin tajusi että hänestä tulee ihan oikeasti ukki.. oli vissiin kuopannut jo toiveensa aikapäiviä sitten...

Pakko on kertoa teille miksi meidän toukka on nimeltään kustijuhani.. isäni näki noin 2 vuotta sitten unta että hän piti sylissään poika vauvaa ja sanoi että tästä pojasta tulee kusti juhani.. no eihän siinä sitten muu auta kuin käyttää kustijuhania on siellä sitten tyttö tai poika :LOL:

Minä olen niitä onnellisia odottajia joilla ei ole ollenkaan ollut aamupahoinvointia, ei mitään mielihaluja lukuun ottamatta yhtä viikkkoa kun oli pakko syödä vain minitomaatteja. Makean himo on hävinnyt jonnekin ihan kokonaan.. ei edes normaalia lohtusuklaata tee mieli.. meillä siis puputetaan sen sijaan porkkanaa ja mandariinia.. nekin vain sen takia kun neuvola terkkarin mukaan syön liian vähän. Enkä todellakaan ole laihiksella taikka vähentänyt normaalia ruokamäärääni.. minulla ei vain yksinkertaisesti ole nälkä..

Ja niitä maatamullistavia mielialanvaihdoksiakaan ei ole kuulunut.. olen siis saanut olla normaali oma itseni. Ainut asia mikä on muuttunut niin olen jatkuvasti väsynyt.. voisin nukkua ja nukkua ja nukkua.... neuvolasta sanottiin että nyt on pakko lopettaa raksalla käyminen ja levätä.. töissäkään ei kuulumma saa vetää sata lasissa.. olen noudattanut terkkarin antamaa ohjetta... mene tauosta taukoon ja tee mitä jaksat (ihan kuin tämä olisi normaalista poikkeavaa ) .. onneksi minulla on ymmärtävät työkaverit ja pomokin ainakin yrittää ymmärtää.. :LOL:

nyt on viikko levätty mutta väsymys ei ole kadonnut.. tämän lisäksi ovat vatsan vihlonnat alkaneet.. täytyy ensi viikolla jutella lääkärin kanssa että kuuluuko ne asiaan vai johtuuko ne tästä päivittäisestä 8 tunnin istumisesta.. no sekin ehkä selvinnee...

tästähän tulikin romaani.

kaikille oikein mukavaa odottelua :hug:

hippitatti + kustijuhani 18+2
 
Tervetuloa Hippitatti ja Kustijuhani! :wave:

Se pelkästään positiivista että olet "päässyt helpolla" raskauden suhteen! Itsellä ollut kaikki "normivaivat", muttei mitään ylitsepääsemätöntä. Valmistuuko talonne ennen vauvan syntymistä?

Tehilla ja E 27+3
 

Yhteistyössä