35+ äidit

Heippa!

Itse olen käynyt tosi vähän nyt viime aikoina konella yleensäkkään, ollaan oltu melkein aamusta iltaan ulkona pihalla. Aamupäivisin touhutaan, nyt lähinnä talven puita liiteriin ja keskipäivä oltu vaan nurmikolla viltin päällä tai katseltu pikkuneidin touhuja Nupun kanssa tai käyty maauimalassa kerta, pari viikkoon tahi kyläilty kun eihän tuossa lämmössä sit jaksa mitään touhuta.

Olipas kiva lukea Neeanäitin kuulumisia ja ihana pikku touhuuja siellä tuntuu olevan kotona :heart: Musta tuntuu et vastahan Netta täytti vuoden mut tässä sen huomaa kuinka nopeasti aika menee ;) mukavia synttärijärjestelyitä =)
Äiti-Kengun pikkukengulle näin jälkikäteen Onnittelut, sielläkin päästy jo taaperoksi :heart:
Tiila mukavaa lomailua teidän perheelle B)
L-K teillä poitsu tuntuu kasvavan kovasti :heart: Toivottavasti poitsu on saanut nukuttua lämmöstä huolimatta :hug:

Meillä oli tässä pari yötä varmaankin tästä kuumuudesta johtuvaa et Nuppu heräs puol 2 aikaan, söi alle 5min ja nukahti uudestaan, silloin päikkäritkin tosi rikkonaiset mut nyt sit eilen taas nukkui ns. rytminsä mukaisesta, samoin yönsäkkin eli nukahti illalla 20.30 ja heräs klo 5.10 Meillä siis järjestäin Nuppu nukahtaa 20.30-20.45 väliin ja herää siinä 5-5.20 syö toisen tisun ja nukahtaa uudestaan, herää sit n. tunnin pääst ja syö toisen jolloin noustaan ylös koska neiti haluaa kovasti sit jo seurustella ym.
Ensviikolla olisi meillä sit 4kk neuvola et nähdään miten on kasvettu ;) Toistaiseksi mennään pelkällä rinnalla ja katsotaan jospa päästäisiin tuon 5,5kk kuten meidän pikkuneidinkin kanssa mut aika näyttää.
Kovasti meillä yritetään mennä mittarimatona eteenpäin, kun jätän viltille niin ei siinä kauaa viihdy vaan pitää päästä tarkastamaan ihan jokin muu paikka. Viimepäivinä on sit muutaman kerran kääntynyt vatsaltaan selälleen, voipi olla et vahingossa kiepsahtaa kun vetää itsensä sykkyrään et pääsee eteenpäin vaiko sit tarkoituksella, mene ja tiedä. Leluihin jo tarttuillaan ja kovasti niille jutellaan kuten myös isosiskoille sekä ääneen nauru on jotenkin koomista, oikein höröttää välillä :heart: Nuppu on kyllä niin ihana hymytyttö, ei turhia itkustele eikä tunnu tällä hetkellä ainakaan vierastavan :)

Nyt mentävä itsekkin nukkumaan, palaillaan :wave:
Ihanaa kesää kaikille B)
Ävm70 ja Nuppu viikkoa vaille 4kk :heart:
 
Tervehdys kaikille. Jos sitä nyt sitten yrittäisi kirjotella jotain.. Odotuspuolelta tänne varovaisesti kurkkaan.

Pulla syntyi siis keisareiden tapaan 22.6. klo 9.05 ja kaikki meni loistavasti synnytyksen osalta.Mua ei tarvinnu nukuttaa ja pääsin sukkelasti sitten osastolle jätkän kanssa. Pullalla vaan imeminen oli niin ja näin ja sokerit heittelehti jonka syystä annettiin lisämaitoa. Sairaalasta päästiin kuitenkin jo 3 päivänä sopivasti juhannukseksi.

Ekassa neuvolassa tuli sitten tylytuomio...Lisää maitoa piti antaa, paino ei noussut kuten piti..joten jouduin pumppaamaan( ja toivoin samalla että tissit todella toimisi) lisää maitoa pulloon joten mentiin tissi+oma maito plosta yhdistelmällä.Viikko siitä painokontrolli ja paino oli noussut tosi hienosti. Sovittiin vielä kontrolli viikon päähän ja taas oli paino noussut upeasti.Sain luvan jättää pumppauksen (joka oli kamalaa kun musta en herunnut juurikaan) ja nyt on sitten menty tissi maidolla pelkästään. Juon imetysteetä tukeakseni tissien toimintaa mutta silti epävarmuus kalvaa, riittääkö maito.. :/ Annan molemmista tisseistä liki joka syötöllä ja pohdinkin että riitääkö sekään pienelle.... Kyllä pissaa tulee ja kakkaakin mutta silti..rinnat tuntuvat niin tyhjiltä kun eivät enää pingota... Kyllä tää on epävarmaa tää imetys... Jätkästähän mulla ei oo kokemusta kun se imetys tyssäs siihen umppariin joten tää imetys juttu on mulle ihan uutta..

Mies lähti töihin loman jälkeen ja nyt olen ihan hoomoilanen..MItä sitä teksi? Mitä vauvan kanssa voi tehdä..Tuntuu että olen ihan uunona ja vähän pelottaakin. Esikko tulee tänään isältänsä, saa nähdä miten meillä lähtee hommat taas sujumaan...sekin askarruttaa.

Aluksi jätkä veteli 3 h unia pitkin päivää..helle tehny tepposensa, nukutaan tosi pieniä pätkiä...ja öisin herätään 2-3 h välein syömään... Olo itellä on kanssa aika zombie välillä...


Onko kenelläkään muulla ollut hormoonimyrskyä? Tuntuu että mua itkettää tosi paljon ja ahdistaa enkä oikein keksi syytä?

Mino ja Pulla huomenna 4 viikkoa! :heart:
 
Mino kiva kun tulit kertoon kuulumisianne.Juu onhan tuossa paljon uutta asiaa kerrassaan.Kyllähän tuossa alussa myrskyää ainakin mulla.Se että kannattaa kyllä tuntemuksistaan puhua esim neuvolassa niin osaavat sit tunnistaa baby bluessin,jos sellaiseksi äityy.
Niin ja tarjoo vauvantahtisesti rintaa,niin sillä pitäis saada maitoo pojan tarvitseman määrän.
Toivottavasti sujuu isoveljen suhtautuminen pikkuiseen hyvin.
Jaksuja pätkä öihin.(ite sain vasta tytön täytettyä 1v nukkua pitempää pätkää )

Täällä otetaan ensi askeleita :heart:

Mukavia hetkiä ja nauttikaa pikkuisistanne =)
 
Huomenta!

Mino Ihanaa kun olet tullut tälle puolelle =) Kovasti olen kuulumisiasi kaivannut, susta tuli odotuspuolella mulle ns. "sissisisko" joka sai kamppailla siellä työmaalla jne. mikä nyt onneksi taaksejäännyttä elämää ;) Toivottavasti et loukkaantunut tästä :ashamed:
Hormoonimyrsy on itselleni ainakin niin tuttua, tuntu et mä itkin alussa jatkuvasti varsinkin kun puhuttiin et lapsukaisemme on tässä, neuvolassakin purskahdin itkuun kun neuvolatäti kysy et ollaanko mietitty ehkäsyy jne. et se oli mulle kaikista kipein asia, samoin kun meidän pikkkuneiti näytti mustasukkaisuuttaan Nuppuun niin sekin itketti, ei varmaan asiaa mistä en oisi edes vähän niiskuttanut ja kyllä niitä itkukohtauksia tahtoo tulla vieläkin välillä mut onneks enää harvakseltaan, viimeeks eilen kun ajoin valvontakameraan ja kamera räpsähti, en ollut huomannut nopeusrajoituskylttiä kun Nuppu itki just niin sydäntäsärkevästi ja mietin siinä et mistä löydän lähimmän pysäkin et voinpi pysäyttää ja ottaa kopasta niin eikös mulla ollut 80 alueella 100 mittarissa, mulla sentään kohta 22v kortti enkä vielä koskaan ole sanut ylinopeussakkoja kun yleensä ajan nopeuksien mukaan mut nyt sit odotellaan mitä tuleman pitää :ashamed:
Uskon että Pulla saa riittävästi maitoa, jos syö useasti niin ei sulla ehdi rinnat pingottumaan, mullakin ainoastan jos syöntiväliä on tuo illasta- aamuun tahi pitkät päikkärit 4-5h tietty riippuen paljonko olen juonut vettä ;) ja kyllähän Pulla ilmaisisi jos jäisi nälkäiseksi et älä huoli :hug:
Sulla esikko jo sen verran "iso" et uskoisin et suhtautuminen on isovelimäistä, varmasti auttelee kovasti vauvan hoidossa :heart: Ymmärtää jo ettei mamma pysty heti olla auttamassa, antamassa mitä itse kaipailee jne. kun olette keskenään ;)

Äiti-kengulla eletään ihania aikoja ;) Onnittelut pikku-kengun ensiaskeleista :heart:

Tänään mun piti mennä kaverin kanssa mustikkaan et meidän kakkonen oisi mennyt uimaan pikkuneidin kanssa ja nuppu oisi tullut mukaan sinne mustikkametsään niin eikös kaverini jo eilen laittanut viestiä et taitaa olla liian kuuma mennä metsään tänään :ashamed: Sunnuntaina oltiin ihan tässä vierellä niin saatiin me kakkosen kanssa 5L pakkaseen et vielä 10L oisi kerättävä niin sit pärjättäis talvi ;) Ensin anoppi soitteli jo paria viikkoa takaperin et mustikkaan musitkkaan ja sit seuraavalla soitolla kun sanoin et nuppu on liian pieni sinne metsään rahdattavaks et mun on hankala kahden kanssa mennä niin sit niit mustikoita muka ei ollutkaan missä tietää munkin käyvän eli hänen apajillaan :/ Kuitenkin puhelun aikana selitti et oli juuri pakastanut mustikoita eli pelkää et pyydän häntä poimimaan mun mustikat mut en todellakaan, olen vaikka ilman, mulla on onneks viimevuotisia vielä jos en muka enempää saa kerättyy tänäkesänä ;)

Mut jospa mä menisin valmistautuu, tänään tulossa jälleen tosi lämmin päivä eli mennään yhdessä kakkosen, pikkuneidin ja Nupun kanssa uimalaan ja yksi kavereistanikin pitäisi tulla poitsun kanssa, on sit pikkuneidillä seuraa, bestis poju kaverina :heart:

Mukavaa kesää kaikille!
Ävm70 ja Nuppu parin pvän pääst 4kk :heart:
 
Moikka pitkästä aikaa!!!

Huh hellettä, sano. Pakko olla iloinen kun on vähän viilentynyt :). Mies on lomalla ollut jo yli viikon ja tekemistä on ollut, ettei oo paljoa koneelle ehtinyt. Kiva kun olette laittaneet kuulumisia :) :)

Morjens Mino, tervetuloa äitipuolelle!!! Ja onnittelut Pullasta joka pääsi masun tälle puolelle :).

Imettämisestä: itsellä ei ole maito riittänyt, vaan menen puolet korvikkeilla ja puolet rinnasta. Meillä oli poika keskolassa 3 päivää, jossa antoivat nenämahaletkulla maitoa. Tuloksena oli jössikkä, joka söi kerralla 60 ml ja usein, eihän tisuista heti alkuun niin paljon tavaraa tullut. Koitin nostattaa maitoa ekan pari kuukautta huudattamalla jäpikkää noin 20 minuuttia ruokailun jälkeen ennen kuin tarjosin lisämaitoa; sisko sai sillä maidon kunnolla virtaamaan, minä en. Nyt elo sujuu korvikkeiden ja rintamaidon yhteiselolla, ja aloitettiin jo kiinteät muutamaa päivää ennen kuin pojunen täytti 4 kk. Summa summarum: älä ota paineita imettämisestä, maitoa tulee kyllä kun et ajattele asiaa. Itse olen kuin kuivunut rusina kun stressaan, ja maito loppuu heti. Heti kun otan rennosti, maito virtaa. Ja jos ei virtaa, sitten annan korviketta. Syö itse hyvin ja säännöllisesti (minulla tarkoitti useita vierailuja lounaspaikoissa tai omien vanhempien luona), se auttoi ainakin minua imetyksessä. Kahvi ja mansikat auttavat minulla maidonnousuun. Ruokalusikallinen punaviiniä saa ainakin itsellä heti maidot ylös; sitä konstia en ole usein uskaltanut käyttää, mutta sillä on ilmiselvä vaikutus, liekö rentoutuminen sitten kaiken takana. Oikeastaan kaikki mikä sai oman olon rennoksi, teki hyvää maidonnousulle. Tein ja stressasin itse ihan liikaa aluksi, liekö se myös pitänyt maidon määrät pienenä.

Tekemisestä: Jäppinen ulos varjoon viltille kun on sopivan lämmin, ja ilman vaippaa jos vain mahdollista. Itselle kirja tai naistenlehti käteen ja jättikasa harsoja pieniä pisuja varten. Sitten vain rintaa rennosti viltillä (riippuen toki sijainnista ja omasta rohkeudesta). Meillä pojunen heräsi pahimmillaan 3 kk iässä 7-12 kertaa yössä, joten itse neuvon nukkumaan jäppinen kainalossa aina kuin mahdollista, muuten zombie-olo vain pahenee, jos on samanlainen huono nukkujainen kuin meillä. Nyt kun aloitettiin kiinteät, on syömiset jääneet 3 kertaan yössä. Jipii! Meillä siis pojunen vetelee 12-13 h unia; nukkumaan mennään iltakahdeksalta, ja ylös nouistaan vasta aamuyhdeksältä.

Ja hormoneista: ou jee. Joskus ihmetyttää että olen vielä naimisissa, sellaisia itkuraivareita joutui mies todistamaan. Meillä pojusen iho oli kuiva, ja sen vuoksi pikkuisen silmät turposivat umpeen heti kun tultiin kotiin. Itkin varmaan viikon päivin öin sen vuoksi, vaikka lääkäriin päästiin heti, ja tohtori totesi että ohimenevää, ei mitään hätää (hilseihottuma todella oli poissa jo seuraavana päivänä ). Olin aivan romuna vähäisen unen ja uuden elämäntilanteen edessä. Kyllä se siitä helpottaa, kun tuo Pullan rytmi vähän tasaantuu ja tutustutte toisiinne vielä paremmin :)

Nyt pakkaamaan, huomenna koko perhe Retrettiin / Punkaharjulle taidenäyttelyyn mummin ja papan kanssa. Mukavaa viikkoa!! LK & pojunen 4 kk ja 1,5 vkoa
 
Heippa!

Tässä oisi meidän tämänpäiväiset 4kk neuvola-lääkärikuulumiset ;)
Paino 5,570kg pituus 59,3cm elikkä pituuskäyrä nyt menee omaa tahtia alas kuin lehmän häntä mut kuitenkin tasaisesti tullut 2cm/kk :) mut pituus suht painoon niin menee ihan käsi kädes ;) Saadaan siis jatkaa edelleen pelkällä tissillä :D
Nuppu oli muutenkin niin pirtsakka, hymyili ja jutskas niin kovasti, neuvolatäti että nuori mieslääkärikin sanoivat et on oikea päivänsäde ja koko päivän piristys :heart:

Ävm70 ja Nuppu 4kk :heart: (huomenna)
 
Täällä ollaan ävm70 :hug: :heart: Ja juu en loukkantunut!

Ollaan ravattu painontarkkailussa(mun mielenrauhan takia) Hienosti jätkä saa painoa.Viimeks oli tullu 10 pv:ssä 400g :eek:
Uusin epävarmuusilmiö on:pULAUTTELU. Pulautteleeko teillä vauvat miten paljon?
Epäilin jäpikän saaneen ilmastointilaitteesta nuhan joten keittosuolatippoja on tiputettu nenuun mutta mietin että josko puklu voi myös tukkia nenän tai aiheuttaa köhkimistä?
Jätkä vetää kuin viimeistä päivää (kuuluukohan tuo asiaan?) tissiä ja sen seurauksena tulee usein puklua ylös röyhytyksen yhteydessä. Normaalia? Miten saada rauhotettua toinen syömään hotkimatta? Molempia rintoja annan jos vaan kelpaa. Ylisyötänkö mä sitä?
Jätkä syö noin 3-4 h välein.
Yritän tankata sitä illalla että saataisiin pidempi pätkä unia mutta ei se onnistu aina.
Miten te ootte saaneet rytmitettyä yötä?

Lk: Meillä tuli mansikoista ihottumaa..ihan helahti posket punaseksi. Mansikat siis pannaan..harmi kyllä

Niin ja syödäänkö teillä tuttia? Pullerolta tippuu tutti ja sitä saa olla sitten laittamassa takaisin..myös yöaikaan..

Mino ja Pulla 4,5 viikkoa
 
Heippa,
siirrynpä minäkin vähitellen tälle puolelle.. meille syntyi 15.7. poika mitoin 3770g ja 50,5cm, pipo 35,5cm. Suunnitellusti sektiolla leikattiin, toimenpide meni hyvin mutta ISOT risut EKKS:n synnärille todella húonosta kivunlievityksestä leikkauksen jälkeen. Lähinnä Buranalla ja panadolilla piti pärjätä,vaikka itkin parempaa troppia.
Poika on kuitenkin terve ja ihana, se pääasia! Melkoinen tissisieppo, jatkuvasti tissillä ja mulla kaikki vaatteet läpimärkiä maidosta. Luovutsta miettint jo...

Kääkkis ja Lapanen 10vrk
 
Tervetuloa Kääkkis ja onnea poitsun syntymän johdosta! :heart: :heart: :heart: :flower:

Suunnitellulla sektiolla meidänkin Pulla syntyi. Harmi ettet saanu droppeja. Ei mullekaan annettu muuta kun burana-panadol coctail.Tosin en ollut niin kipeä että olisin tarvinnut muuta.Viimeksi esikon kohdalla sain droppeja ja sillon niitä myös tarvitsin.
Miten olet kuntoutunut muutoin?
Hienoa että maitoa tulee.Minähän stressaan sen riittämisestä jatkuvasti..vaikka pojan paino nousee on epävarmuus hallitsevaa.

Niin nukkumisesta: Pulla nukkuu päivisin huonosti tai siis sillä on sellasta uni-itkua/käminää ja tuntuu ettei se saa sellasta rauhallista pätkää kuin max tunnin verran? Onko muilla vastaavaa? Nukkuu ehkä tunnin ja sit alkaa käminä( jollon yleensä vaunujen liikuttelu auttaa)? No niin nyt se käminä alko taas..menen heijaamaan.
 
Mino ja Kääkkänä TERVETULOA TÄNNE! :D

Arttu täytti pari viikkoa sitten jo 10kk. Kova meno on päällä kun opittiin kävelemään tukea vasten ja kiipeilläkin pitää joka paikkaan. Suosikkipaikka on kaksitasoisen sohvapöydän alataso. :D

Minotchkin: Arttu pulautteli kanss tosi paljon kun oli pelkällä korvikkeella. Tuntui että puolet juodusta maidosta tuli heti ruuan jälkeen ylös. Kun poitsu täytti 5kk niin pulauttelu loppui kuin seinään kun alettiin enemmän syömään kiinteitä ruokia.

Noista nukkumisista puolestaan tuli sellainen mieleen että onko Pullalla liian kuuma siellä vaunuissa? Sekin voi häiritä unia... Meillä tosin ei lämpö ole pahemmin Artun nukkumisia haitannut, päinvastoin. Tuntuu että poika nukkuu paremmin mitä lämpimämpää on. Pullan ikäisen yöuniin en vielä lähtisi puuttumaan. Katsoisin vielä pari kuukautta ja sitten vois yrittää vellejä tms. Arttu jätti ihan itse yöruokailut pois 3.5kk:n iässä ja samalla jäi myös yöheräilyt. Toivottavasti Pulla olisi yhtä suopea äidilleen ja toimisi edes suurin piirtein samoin. :D

Meillä olis keskiviikkona edessä Artun elämän ensimmäinen pidempi automatka kun autoillaan (kahdestaan) täältä pk-seudulta Kaustiselle ja siitä sitten Raaheen. En tosiaankaan ole Artun kanssa kaksistaan noin pitkää matkaa vielä kahdelleen autolla matkustanut. Hieman jännittää mutta toistaiseksi ainakin autoilu tässä lähempänä kotia on sujunut ilman isompia ongelmia. Meidän pitäis päästä torstaina Raaheen kun isosisko on siellä mummolassa ja hänet pitää saada kotiin sieltä. Samalla käyn perjantaina meidän yläasteen luokkakokouksessa. :D Hieman jännittää sekin kun pitäis muksut jättää molemmat mummille ja vaarille hoitoon ja Arttu ei oikein oo tähän päivään mennessä ollut hoidossa kenelläkään.

Että tällaista meillä tällä kertaa... En varmastikaan enää ennen reissua tuu kirjoittelemaan, lueskelemaan kyllä jos vain täällä joku jaksaa kirjoitella. :D

Olkkis ja Arttu 10.5kk
 
Heipsan!
Ihanaa kun olette ehtineet poikkeamaan palstalla ;)
Kääkkis Onnittelut prinssistä :flower: :heart:
Mino upeestihan Pullan paino nousee :heart: Tuosta pulauttelusta, meillä kans tulee jatkuvasti takaisin tuota maitoa mut ei kuitenkaan paljoa ja välttämättä heti. Oisiko n. pari ruokalusikallisen verran ja just tuossa 4kk neuvolassa oli puhetta et jos ei paljoa pulauta niin ei hätiä ja kerta painokin nousee tasaisesti mut jos paljon pulauttelis ( määrite mikä on paljon niin mitä sit tarkoittavatkaan) niin sit siihen on saatavissa jotain mikä vähentää pulauttelua. Voit seuraavan kerran ottaa tuon pulauttelun puheeks neuvolassa niin saat siitä itsellesi meilenrauhan :hug:
Nukkumisesta; oletko kokeillut nukutta masullaan? Tiedän etteivät suosittele mutta mä olen nukuttanut kaikki pimuni masullaan muutaman viikon ikäisestä, Nuppu taisi olla 2vko kun laitoin masulleen nukkuu ja nukkuu koko yön ( meillä Nuppu nukkuu klo 21-5 putkeen :ashamed: ihan nolottaa kun miettii kuinka te muut saatte heräillä muutaman tunnin välein ) niin neuvolassakin sanottiin mulle et koska syntyi täysaikaisena, painoi yli 3kg niin ei mitään estettä ;) Ajattelin et voisit ainakin päivisin kokeilla jos silloin auttaisi, pidentäisi unia. Ja voihan olla et nyt päivisin on niin kuuma et sekin vaikuttaa ja lyhentää päikkäreitä, meillä selkeesti ollut lyhyempiä kun oikein kuuma päivä.
Tutista; meidän tutti kaupan hyllyl :ashamed: Mä en edes ostanut kun esikko ei huolinut eikä kakkonenkaan koskaan niin sit aattelin et jos he ovat aikanaan pärjänneet ilman niin sit e hankkinut meidän pikkuneidille enkä myöskään Nupulle, pikkuneiti piti mun tissiä välillä huvituttina ja ehkä Nppukin syö sen verran tiuhempaan päivisin 2-3h välein, välillä useamminkin vai johtuneeko tuosta kun ei ole tuttia, mene ja tiedä. Mut tää on ollut siis mun tietoinen valinta ei siis kannata välittää tästä ;)

Olkkis eiköhän teidän automatka suju hyvin, pidätte vain pausseja miten pikkumies niitä tarvitsee ja eiköhän se osan matkasta ainakin nuku ;) Meillä kaikki aina nukkuneet pidemmillä matkoilla. Onnittelut Artun uusista taidoista :heart:

Tänään käytiin keräämässä villivadelmia, niitä tuleekin paljon tänä vuonna vaikka ovatkin aikasta pientä. Saimme kerättyy parisen litraa pakkaseen ja huomenna pitäis mennä uudestaan, pikkuhiljaa saisi niitä ;) Mustikkaakin näytti olevan samaisella paikalla vähäsen et jospa sitäkin saisi ettei anopin tarttis hösätä et koska aion mennä pienten kans kerää niitä hänen löytämilleen apajille. Meistä on alkanut miehen kans tuntuu silt et hänen äitinsä sekoo vuosi vuodelta enemmän tuon mustikkatouhun kanssa. Kuulostaa aina silt et se asuu siel metsäs näin marja-aikaan.

Hiusten lähtö must tuntuu et kohta mul ei ole enää hiuksia pääs jos tätä menoo jatkuu :ashamed: Ei tartte kun vetästä kädel niin aina jää pitkiä haituvia käteen. Eilen aloitin omenaviinietikka-kuurin kun luin siitä kirjasesta mikä mulla on siitä et pitäis auttaa perusjuomana korjaamaan hivenainetasapainoo et ei sit lähtis enää niin paljoa. Toivottavasti auttais tai löytyykö joltain muulta jotain muita vinkkejä joka auttais tuohon hiustenlähtöön. Kurjaa kun Nuppukin nappaa kiinni niin sit sillä on kädessä meikän monta hiussuortuvaa :/

Mut nyt lähdettävä koisaa, kello taas niin paljon......
Palaillaan :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti vm70:
Olkkis eiköhän teidän automatka suju hyvin, pidätte vain pausseja miten pikkumies niitä tarvitsee ja eiköhän se osan matkasta ainakin nuku ;) Meillä kaikki aina nukkuneet pidemmillä matkoilla. Onnittelut Artun uusista taidoista :heart:
Mä hieman suunnittelinkin että jos pysähtelis parin tunnin välein niin olis kaikin puolin hyvä tahti. Sais itsekin jaloitella ja vaikka käydä kahvilla jos ei muuta. Tietty jos kävis niin hyvä tsäkä että Arttu nukahtais niin sitten tietty vois ajella pidemmänkin pätkän.

Hiustenlähtö Mullakin lähtee hiuksia ihan hirmusti. Kerran kun harjaa hiukset niin tuntuu siltä että puolet karvoista on siinä harjassa. Ärsyttävää kun monesti on viemärikin täynnä mun hiuksia kun suihkussa käyn.

Olkkis ja Arttu

 
Kääkkänä tervetuloa

Pulauttelua oli täälläkin tytön ollessa pieni.Jos paino nousee hyvin,niin ei huolta.Meillä aiheutti mun maitotuotteiden syönti pulauttelun.
Nukkumisesta en osaa neuvoo,kun mun 5 lapsesta 1 on antanut nukkua vauvana :whistle: Ja voinen sanoo,etä kaikkia konsteja on tullut kokeiltua.Tämä nuorimmainen veti kyllä pohjat.Vieläkin heräilee 4 aikoihin ja rinnan saatuaan jatkaa puol 7-8 saakka.
Tänään olis tarkoitus lähteä reissuun hieman jänskättää miten sit unien laita on.Asuntoautolla lähdetään reissaan.
Mukavaa viikkoa kaikille.
 
Selvästi toinen unipuolisko eli siinä 03-06 väli on huonosti nukkuvaa...Nukahtaa suht nätisti köhkää kyllä ekoille unille siinä 22 mutta kun herää siinä kolmen pintaan syömään niin sen jälkeen ei tahdo tulla uni ja köhkää ja saa miljoona kertaa olla tuttia laittamassa kun se tipahtaa. Onkohan raasulla vaikea saada unen päästä kiinni ja mikä sen voi aiheuttaa? Esikko nukku kyllä niin hyvin vaikka vähän köhkäs välillä että taas ollaan uuden opettelun edessä.

En ole uskaltanut antaa nukkua masulteen kun sanoivat ettei saa. Lisäksi meillä on sängynpää vähän kohotettuna kun sillä sitä nuhaa on ollu.
Mietin että laittaisko niitä suolatíppoja yölläkin(nyt en ole laittanu) josko se on tukkoisuutta että toinen ei saa unen päästä kiinni?

Eipä sillä ole juurikaan mitään päällä näin helteillä mutta voihan se olla että vaunuissa silti tulee kuuma vaikka ne on sisällä?

Eilen taisin juoda liian vähän...tissit tuntuu jotenkin niin tyhjille.Tänään on rantsulle otettava riittävästi vettä mukaan. Nyt ei oo niin paljon pulautellu eikä koko aikaa.Tosin olen antanut vain toista rintaa...ehkä se riittää?
 
Hei! Eilen käytiin 1 v 8 kk:n nlassa ja mitat Netalla nyt: paino 11.1 kg ja pituus 81.7 cm. Kasvaa nousujohteisesti käyrillä. Nettahan oli pieni syntyessään rv 38+6 paino 2070 g ja pituus 45 cm. Taapero on kova auttelemaan, käy päivittäin pienentäjällä vessassa, pesee kädet ja kasvot itse. On kovin omatoiminen.Syökin aivan itse, vähän autan tarvittaessa.

Kiukutteluja ei juuri ole esiintynyt. Nukkuu n. 12 h öitä heräilemättä. Herää iloisena uuteen päivään iloisena yleensä ja valmis päivän touhuihin.

Kuulumme kyllä 1-2 vuotiaiden sivustoille, mutta siellä ei ole tutuksi tullutta palstaa. Mulla on vauva-aika jäänyt taa. Nautin nyt taaperon touhuista ja isommat 4 ja 6.5 v.

Hellekesästä olemme nauttineet. Oltu huvipuistossa ja rannalla. Oma allaskin pihassa.

Helteisin terkuin Neeanäiti ja Netta 1 v 8.5 kk :wave:
 
Hei äidit! Kolmea pitkään imettäneenä voin sanoa että tissit voi tuntua tyhjemmiltä ja maitoa silti tulla. Jos imettää vain toisesta rinnasta, eikä edes lypsä toista, voi heruminen ehtyä, kannattaa lypsää. Mullakin tuntui välillä että toisesta loppuu, kun niin tyhjä ja pienenikin, vaikka imetin siitä. Silti siitä riitti hyvin ja kun imetys tytön toimesta loppui hänen ollessaan 1.5 vuotias, juuri siitä rinnasta tulee vieläkin. Imetys loppui reilut 2 kk sitten ja täti tuli kylään ekan kerran henäkuun alkupäivinä.

Jotenkin haikeana olin imetyksen loppuessa, kun tämä viimeinen ja olisin halunnut imettää vielä. Tyttö ei enää halunnut rintaa ja kun kysyin taputti rintaa ja sanoi: Ei mammaa! ja vilkutti rinnalle hyvästiksi. Siihen se jäi eikä ole perään kysellyt eikä huolinut kun tarjosin. Kivuttomasti loppui, rinnat hyvin tottuivat kun jo oli pitkään mennyt 1-2 krt pv: ssä. Maito ei silti vieläkään ole loppunut kokonaan.
 
Luin jostain että maitomääriä ei juominen suoraan lisää, mutta herumista kyllä ja äidin hyvä olo heijastuu lapseen. Äidin jaksamiseen vaikuttaa monet seikat.
Juoda pitää kaikkien helteillä ja itse olen muutoin aika huono juomaan. Imetysaikana janotti enemmän ja tuli juotua vettä mm. Maidon tuloon ei ole vaikuttanut mulla hyvä tai huono tuulisuus, stressi eikä mikään muukaan. Mukavaa imetysaikaa teille jotka vielä saatte jatkaa. Ihanaa vauva-aikaa teille! =) =)
 
Taas huono yö takana...04-06 kämisi unissaan enkä mä saanut nukuttua... :/ Äiti on vähän väsynyt. Esikko nousi jo 07 ja Pullero kämisi 06-08.30...voi että näitä unia..kun äiti ei saa nukuttua. Olo on kun zombie.

Nyt laitoin muuten ekaa kertaa mahallaan vaunuihin nukkumaan, nukahti heti :eek: :eek: :eek: Saa nähdä kauan nyt nukkuu vaikuttaako uniin?

Kiitois Neeanäiti! Tää mun toinen tissi on tosissaan pienempi luonnostaan jo ja tuntuu paljon tyhjemmältä kuin tuo vasen(joka on siis isompi ja josta mun mielestä tulee paremmin). Me pärjätään jo hyvin ilman rintakumiakin B) Jesh. Silti on se epävarmuus että tuleeko sieltä mitään vaikka jätkä kakkaa ja pissaa...Sain kaverilta Aventin sähköpumpun lainaan..en tiedä uskallanko sitä kokeilla et heruuko.Sillon alussa kun mä käsipumpulla sillä Ainulla pumppasin herus tosi huonosti ja se oli tosi masentavaa.
Mä annan yleensä molemmista tisseistä.Yöllä tosin annoin vaan toisesta yhdellä syötöllä. Ei haitanne jos kerran jättää välistä?
Paljonkohan pitäis juoda? Mä juon Weledan imetysteetä 6 kuppia päivässä ja yritän vettä myöskin tankata koko ajan.

Kyllä tämä imettäminen on hankalaa...

Epävarma Mino ja Pulla
 
Tervetuloa Kääkkänä :). Ihanaa kun on näin paljon uutisia :)

Mino, huutaako Pulla naama punaisena kesken syönnin ja sylkee rinnan ulos? Tai aloittaa huudon jo ennen kuin tissi on suussa? Meillä maidon loppuminen (lue: hitaampi ulostulo kuin pullosta) aiheutti kyseiset oireet, eli mun mielestä kuuluu ja näkyy jos maito ei riitä. Mulla oikea rinta on isompi, mutta sieltä tulee huonommin maitoa, ja yleensä meidän poju alkoi huutaa heti kun yritin tarjota oikeaa tissiä. Ei kelvannut, ei ollenkaan, ei edes kokeillut. Huusi ja huusi vaan, kunnes oli pakko tarttua pulloon kun vasen oli syöty tyhjäksi. Jos Pulla on tyytyväinen syötyään, veikkaisin että ei hätää ole :)

Meillä on kaksi hammasta alaleuassa! Ovat tulleet viikon sisällä! Nyt on myös yöunet rauhoittuneet, eli hampaidentulosta tuo alkuillan huonounisuus johtui. Päikkäreitä ei vieläkään nukuta pitkään, mutta jos yöunet kestävät 13 h, on ne luonnollisesti jostain pois. Me hommasimme semmoisen soittomobilen viikko sitten, kun pojusen nukuttamisesta alkoi tulla jo rutkasti paha mieli, kun ei tunnin, puolentoista hyssyttelyn jälkeen rauhoittunut. (Olisi pitänyt kokeilla myös särkylääkettä aiemmin - tosin tuota iltashowta on jo jatkunut melkein pari kuukautta). Nyt pikkuinen lopettaa iltakänkkähuudon kun seinään kun pistetään mobile pyörimään ja Mozart säestämään, ja herra nukahtaa omatoimisesti silkkaan ihmetykseen vajaassa vartissa. Ihmeellistä & ihanaa ;) Voin suositella sitä ainakin alkuillan känkkään, tuo loppuyö on vähän haasteellinen meilläkin. Teen nykyään niin, että käännyn sängyssä toisin päin, laitan alkuillasta tyynyn jo jalkopäähän, ja käännyn vapaaehtoisesti ympäri kello 3 jälkeen. En muuten minäkään nukkuisi enää sen jälkeen. On niin levotonta se pojusen loppuyön uni.

Pojunen oppi myös kääntymään ympäri vauhdilla noin viikko sitten - eli tarkoituksella, ei enää vahingossa :) :) Kiinteitä myös syödään, koitetaan jättää korvike pois ja pärjätä kiinteillä & rintamaidolla. Puuro/ velli aloitetaan ensi viikon lopulla.

Ihanaa, ilmatkin viilenee, aika tukalaa on ainakin meillä ollut ilman ilmastointia. Mukavaa viikonloppua!!! LK & pojunen melkein 5 kk
 
Huomenia!
:hug: teille joilla rikkonaiset yöt :hug:
Mino mulla kokemukset vain käsipumpusta jolla en saa tulosta :ashamed: eli heruminen tosi niukkaa eli yhtä tyhjän kanssa. Vaikka rinta oisi tosi pinkee niin silti en ole kummankaan aikana saanut vielä sillä herumaan eli olen tarvittaessa sit ( silloin kun alkanut antamaan perunaa et olen siihen saanut kostuketta ) niin "lypsänyt" käsin ja toimii mun kohdalla eli sulla voi tosi hyvin toimia tuo sähköpumppu, kokeile ainakin ;)
Nukkuiko Pulla paremmin, pidempään masullaan vaunuissa? Tuosta et annat yöllä vain toisesta, ei haittane mitään, annat sit seuraavalla herätyksellä siitä toisesta ensin. Meillä kun Nuppu herää aamulla niin annan sille vain vasemmasta ja nukahtaa het uudestaan niin sit kun herää parin tunnin pääst niin sit annan vasta oikeasta, päivisin ja illalla annan molemmista ;)

LK Ihanaa että löysitte Pojulle keinon millä saatte sen illalla nukahtamaan. Mobile on kyllä hyvä, meillä myös käytössä vaihtelevasti. Onnittelut pojun uudesta taidosta :heart: Voi, teillä aletaan tekemään jo hampaita, ei ihme jos kitinää ollut enemmänkin :hug: ja kohta se Poju alkaa kokeilemaankin niitä, ainakin meillä neidit järjestäin vetivät pikkutökönsä niin kiinni kesken imun rintaan et kipeetä teki :ashamed: Meillä ei ainakaan vielä ole tuntunut ikenissä et oisi puhkeemassa, en ainakaan ole huomannut kun silloin tällöin saa Nupun suuta kaivella kun pikkuneitimme tahtoo touhuta pikkusiskon lähettyvillä eli piirustella tai sit on jotain muita paperi/pahvijuttuja niin Nuppu saa sit ne tosi nopeesti käsiinsä ja het maistamassa ja vaik ei olekkaan ihan lähellä niin nopeesti pääsee ryömimään kiinnostaviin juttuihin :ashamed:

Neeanäiti hienosti teidän Netta kasvaa :heart: Oikea touhupakkaus ;)
Eihän sillä ole merkitystä minne puolelle kirjoituksillaan kuuluisi, kaikkihan me ollaan oltu tuolla samaisessa odotuspinossa aikanamme ja nyt ihana lukea tästä pinosta miten kenenkin pieni kasvaa ja kehittyy, olkoon vielä vauva tahi taapero ;) Ja mikä tässä ns. "rikkautena" niin pystytte antamaan omat vinkkinne, kokemuksenne jos meitä jokin askarruttaa tai olemme epävarmoja jostain :) Kirjoittele siis ihmeessä kuulumisianne ym. kun ehdit!

Meidän Nuppu on selkeesti alkanut kiinnostumaan enempi leluista, voipi päivisinkin pitkän tovin tutkiskella lattialla masullaan leluja :) Isosiskon touhutkin on tosi tärkeitä ;) Ihanaa kun pikkuneitimme on nyt alkanut päästä siitä mustasukkaisuudesta, voivat molemmat maata lattialla vierekkäin ja pikkuneitimme näyttää kirjaa Nupulle ja kertoo mitä siinä on tai sit muuten vain juttelee ja Nuppu juttelee takas ja nauraa, ovat kyllä niin ihanat yhdessä :heart: Nyt Nuppu on viihtynyt siinä rintarepussakin hyvin jos ollaan lähetty pikkuneidin kanssa keräämään metsämansikoita tai vadelmia syömään, Nuppu tahtoo olla niinpäin et näkee ympärilleen. Itse tietty hankala kumartua siinä vaiheessa mut ei sit tarvitse pitää turhaan vaunuissa kun Nuppu ei sit viihdy niissä hereillä ollessa vaan turhautuu nopeesti.
Maanantaina miehellä alkaa kesäloma, sunnuntaina lähdemme mun sukulaisissa käymään ja palataan maanantaina takaisin. Esikko jää kotiin kun on molempina päivinä töissä ja muutenkin joku joutuisi jäämään kotiin kun 5hengen autoon ei mahdu meidän koko 6henk.perhe :ashamed: Ei vielä olla mietitty vaihtoa kun kuitenkin isommilla neideillä alkaa olemaan jo omat jutut ja jos kirjalliset että inssi menee läpi niin neidillä pitäis olla reilun parin viikon pääst ajokortti hallussa ja toinen meidän autoista käytettävissä ;)

Nyt arkirutiinit taas kutsuvat. Mukavaa viikonloppua kaikille :wave:
Ävm70 ja Nuppu 4kk 1vko :heart:

 
LK: Ei huuda lainkaan.Syö nätisti molemmista rinnoista oli kyse kumpi vaan. Ehkä enemmän lupsuttaa nyt kun alussa ja ei heti ala syömään tarjosimpa kumpaa vaan? On niin paljon mielenkiintoisempaa tutkia ympärille kun syödä? Ei kai sillä sitten oo mikään nälkähätä?

Ävm70: Ei nukkunu pidempään :/ Mutta ehkä rauhallisemmin? Ja musta nukahti nopeammin mahalleen? Mutta tunnin suurin piirtein se vetää päivällä ja sit pitää alkaa tuuppimaan ja tuttia laittamaan... :/ Pulla ei nukahda enää heti kun on syönyt ei yöllä eikä päivälläkään.

Eilen illalla kun käytiin kävelemässä niin heti kun vaunut pysähty alko öhisemään.Liikkeessä rauhottu taas...


Olin eilen kuolemanväsynyt.Päivä meni usvassa. Menin suihkun jälkeen ite jo sänkyyn 21 ja mies toi Pullan syömään 23 ja sit joskus 04-05 maissa. Nyt kohkas taas 04 jälkeen( ja tuolla se vieläkin tuhisee) mutta myös sillon 23 jälkeen. Jännä miten sen nenä menee aina yöllä tukkoon tai tuntuu tukkoselta? Onko sängyssä jotain mikä herkistää sen nenun? Koska päivisin ei tuhise sillä tavalla.

Koskakohan meillä nukutaan öitä putkeen tai edes 6 h pätkää kerralla? Tai päivällä enenmmän kun sen tunnin? Voi elämä tää tuntuu todella paljon rankemmalta kun esikon kanssa. :ashamed: :ashamed:
 
Kiitoksia onnitteluista =)
menee aikaa,kun kahlaan ketjua vähän läpi :)
Pikaisia omia kuulumisia: ei ihan hyvin alkanu vauva-arki, rintatulehdus, flunssa päällä, uudelleen alkanu jälkivuoto tai kohtutulehdus , toivon tietty tuota edellistä. Kivasti Prismassa lorahti,eikä tietty siteitä mukana kun jälkivuoto oli jo mukamas loppunu. Tuli ku häränkurkusta jonkin aikaa vielä kotonakin, nyt hiukka rauhoittunu. Seuraan oireita hysteerisenä,kun viimeksi jouduin kaavintaan kohtutulehduksen kohdatessa :x


 
Kääkkänälle tsemppiä, pidän peukkuja paremman vaihtoehdon puolesta!

Ävm70, olipa riipaisevan ihanaa lukea tuota sisarusten touhustelusta :). Meillä pojunen nauraa ja hymyilee kans tosi paljon, olisi ihanaa jos olisi sisarus siinä pientä viihdyttämässä. Kiva ettei pikkuneiti oo enää niin mustis :)

Mino: tsemppiä tuohon zombailuun, kyllä se alkaa kohta helpottamaan. Mies oli työmatkalla Kiinassa, eikä pojunen nukkunut päikkäreitä käytännössä ollenkaan. Kun lisäksi yöllä herättiin tunnin, puolentoista välein syömään, ja olin silloin kyllä pihalla kuin lumiukko. Kun on esikko kyseessä, jotenkin selvisin siitä, en tiedä miten olisi mennyt useamman lapsen kanssa. Tsemppiä siis! Meillä oli nenu jatkuvasti kans tukossa, ja poju heräsi aina huudolla siihen. Sitä puhinaa oli lisäksi sydäntäsärkevää kuunnella. Helpotti kyllä 2 kk tienoilla. Voimahalaus sinne, kyllä se ajan kanssa helpottaa, vaikka tuntuu että ne päivät (ja yöt) vieriikin hitaasti eteenpäin. :hug:

Äiti-Kengulle hyvää reissua ja Neeanäidille onnitteluja Netan vauhdikkaasta kasvamisesta :)

Mies palaa huomenna töihin, joten alkaa taas oma aika olemaan enemmän kortilla. Varmaan mies joutuu kohta taas lähtemään reissuun, pitää toivoa alle 3 viikon komennuksia... Huokaus. Mutta kyllä se tästä.
 

Yhteistyössä