35+ Lapsettomat

Hyvää uutta vuotta ihan kaikille palstalaisille!

Battery:
Meistä ei kummastakaan ole löytynyt selkeää syytä lapsettomuudelle.
Meille on tehty kolme inssiä, negaa tuli ja yksi ICSI, nega. Tässä viimeisessä hoidossa alkiot olivat jakautumisvaiheessa vain laatuluokkaa 3, "luokkajako" on 1-4, nelosen alkiot menee roskiin. Kaksi kolmannen luokan alkiota sain kyytiin ja kysyin lekurilta onnistumisprosenttia. Hän sanoi sen olevan n. 10% johtuen juuri tuosta alkioiden laadusta. Jostain olen lukenut, että keskimäärin meidän ikäisillä ekaa lasta toivovilla onnistumisprosentti on n. 15-30%.

Mutta molempien sukusoluista tarvitaan tosiaan vain yksi hyvä yksilö, ja plussa voi olla siinä. Toivotan teille oikein paljon onnea yritykseen!
 
Heippa pitkästä aikaa ja valoisaa uutta vuotta!

Minä soitin tänään klinikallemme. Edessä on meillä siis 2.IVF-kierros, edellisestä marraskuun hoitokierrosta meillä ei jäänyt mitään pakkaseen, joten alusta aloitetaan. Seuraavan vuodon alettua saa soittaa uudestaan ja ilmoittautua hoitoon eli ilmeisesti tuossa kuun vaihteessa sitten.

Edelliset menkat alkoivat somasti jouluaattona. Muutenkin päivä oli aivan kamala. Syöpää sairastanut äitini nukkui pois aattoaamuna.
:(
 
Hei Tikru,

Olipa sinulla ikävä joulun alku. Toivottavasti jo aurinko vähän pilkistää pilven raosta! Voimia sinulle!

Meillä on sama tilanne, toinen IVF täytyy alkaa alusta, jos aletaan. Minulla menkat alkoivat heti Lugesteronin lopettamisen jälkeen - eli viikkoa ennen joulua. Nyt olen odotellut ja testannut ovulaation tuloa, mutta ei näy. Toivon sinulle ja itseni puolesta, että välikiertomme sujuisi normaalisti ja pääsisimme pian uuteen yritykseen. Omalta osaltani en kyllä ole varma, riittävätkö rahat - Kelan vastausta ei ole vielä tullut eikä varmaan ehdikään ennen kuin pitäisi jo sumuttelut alkaa...

Onnellisempaa tätä vuotta vielä sinulle ja kaikille palstalaisille!
 
Hei kaikille tasapuolisesti!

Olen kyllä lueskellut kaikkien kirjoituksia, mutta en ole jaksanut/ehtinyt mitään kirjoittelemaan. Vuodenvaihdekiire töissä mahdoton, kotosalla ei taas meinaa koneelle enää jaksaa mennä. :| Burnoutti ei ole kaukana ollut, tämä mennyt syksy oli niin hirveä, tuo km 09/07 ja kaikkea muutakin.
Olen pahoillani Tikru70 erittäin huonosta jouluaatosta! Kovasti voimia Sinulle puhaltelen :whistle: - meillä kotona joulupäivän aamuna kuoli ensimmäinen oma kasvattikoirani, koville ottaa sekin. :ashamed: :'(
Omaa napaa vielä sen verran, että tässä kierrossa otin 3 clomia/pv...lääkärin määräyksestä tietty, ja kp 11 oli 19 mm folli nähtävissä, tänään kp 13 ja hoitsu gynellä laittoi Pregnyl piikin, jotta irtoaisikin. Jännittää, josko jo onnistuisi tai sitten ei :ashamed: Ekaa kertaa nyt hormonipiikkiä ottamassa. Ihmettelen, että pitäisikö jotain tuntemuksia tulla...
:wave: kaikille!
 
Moi!

Hyppään tähänkin pinoon. Eli olen 42-vuotias. Vauvakuumeilua ollut jo kolmisen vuotta. Perheeseen toivotaan siis vielä iltatähteä. Miehen siittiöt todettiin runsas vuosi sitten liikkumattomiksi, eli ainut vaihtoehto meille on tuo keinohedelmöitys.

Nyt tuli vain mutkia matkaan, kun mulla epäillään varhaisia vaihdevuosia. Lääkäri otatutti tuon fsh-kokeen sekä kilpirauhasarvot. Sekä papanäyte myös. Kierto lyhentynyt sekä niukentunut ja viime vuoto vain pelkkää ruskeaa tuhrua.

Tulokset selviävät nyt kahden viikon päästä. Mutta ensitiistaina sitten menen gynegologille. Että ultran kanssa katsottaisiin tuo limakalvon paksuus sekä että näkyisikö kypsymässä olevia munasoluja. Että myös mitään häikkää ole tuolla munatorvissa eli kystat ja muut olisi poissuljettu. Toki nuokaan vielä hidasteita ole, ainut hidaste tässä on tuo ikä. Eli jos tuo hormoniarvo todetaan liian korkeaksi, ja löytyy muutakin häiklkää, niin sitten taitaa olla lähes toivotonta edes yrittää hedelmöityshoitoja.

Olen kyllä lukenut että oikein nuorillakin tuo fsh-arvo voi olla korkea, ainakin liittyen että on ongelmia munasolun kehityksen ja irtoamisen kanssa. Ja vanhemmilla naisila taas arvo olisi munasarjojen hiipumisesta. Mutta luin myös että ovat ihan viitearvoja, että aika monen prosentin mukaan pitää katsoa laajemmin, eli juuri onko muuta oireilua mistä voi päätellä että kyse juuri ennenaikaisita vaihiksista.

Mutta pidetäänhän sormet ja varpaat pystyssä meille kaikille. Kyllä nuo hoidot kaikkine kipuineen ja muine juttuineen ovat sen pienen nyytin arvoisia. Olen itse asennoitunut niin, että eipähän sitten tarvitse jälkeenpäin murehtia, vaikka ei omalle kohdalleni sitä plussaa tulisikaan. Pieni pelko tässä kuitenkin on, koska viimeiset ajat ovat käsillä. Kun tuon stressaamisen ja hermoilemisen saisi pois mielestä. Mutta taitaa jatkua sinne asti, kunnwes jotain konkreettista alkaa tapahtumaan.

Tsemppiä kaikille ketjuissa oleville. =)
 
eli Tikru, Mari, Rakku, Snow white jne. kaikki pinossa oleet,

Joko hoitonne jatkuvat ja mitä muuten kuuluu. Me olemme menossa hoitoon luovutetuilla munasoluilla, Pietarin AVAan. Onnistumismahdollisuudet aika paljon suuremmat kuin tällä iällä omilla soluilla. Hintakaan ei ole kuin kaksi ICSIä Suomen yksityishinnoilla...

Pirteyttä kaikille tähän outoon syksyiseen talveen! Tänään sentään pyryttää.

Hillevi
 
Hei

Tulin tuolta vauvakuume-puolelta ensimmäistä kertaa tänne lapsettomuus-puolelle.

Tänään alkoi yk18 ja yritämme saada järjestettyä inseminaation FSH-pistoksineen tähän kiertoon. Tutkimukset meille tehtiin viime syksynä. Mitään erityistä ei löytynyt, minulla vain hiukan lyhyehkö kierto (noin 24-26 päivää).

Minä täytin syksyllä 35, mies 40. Minun esikoistani toivotaan, miehen kuopusta (ja toivotaan, ettei hänkään jäisi kuopukseksi).
 
Tervetuloa mukaan, toivottavasti sinulla tärppäisi pian! Vaikka sinulla sentään on vuosia vielä mahdollisuus hoitoihin ikäsi puolesta.

Tarkoittaako yk yrityskertaa? Minulla niitä takana (4x12)-3, eli aika paljon enemmän. Tuo kolmen kuukauden tauko oli tuulimunaraskauden aikaan...

Tsemppiä!
 
Kiitos tervetulotoivotuksista ja tsempeistä. Yk-lyhennettä käytetään ainakin tuolla vauvakuume-puolella yrityskierrosta :) . Sinulla on tosiaan melko paljon enemmän noita yrityskiertoja. Kunpa niitä ei sinulle tulisi enää ainakaan kovin montaa lisää.

Mukavaa viikonloppua!
 
Tervetuloa mukaan kaikille uusille ja paljon terkkuja piinakaveri Hilleville!

Kiva kuulla Hillevi, että olette ottaneet seuraavan askeleen eteenpäin. Miten ihmeessä keksitte kääntyä Pietarin puoleen? Kerro lisää!

Meillä tämä vuosi alkoi hieman alakuloisissa tunnelmissa, mutta kyllä se fiilis tästä pikkuhiljaa kohentuu. En tiedä kuinka kärryillä olette vastoinkäymisistämme, mutta lyhykäisyydessään seuraavaa: meille tehtiin 5. icsi joulukuussa ja tuloksena oli vain yksi top-alkio, joka siirrettiin. Tuo ainokainen sitten päätti kiinnittyä jonnekin epäsopivaan paikkaan (lääkärit eivät löytäneet) ja vuoden vaihteen molemmin puolin ramppasin klinikalla ultrissa ja verikokeissa pari viikkoa. Nyt asiat ovat fyysiseltä kantilta hyvin (henkinen on vielä vähän niin ja näin). Hcg oli laskenut viime viikolla jo melkein nollaan ja vuotokin vihdoin ja viimein alkoi. Raskaus siis onneksi kuivui kokoon ilman mitään sen kummempia kommervenkkejä ja sain luvan elää "normaalia" elämää.

Ajattelin nyt ottaa rauhallisesti ja soitella hoitopaikkaamme seuraavien menkojen alkaessa tiedustellakseni potentiaalista aikataulua seuraavalle yritykselle. Kropan täytyy kuulemma hiukan levähtää ns. raskauden jälkeen ja näin ollen seuraava hoitokierros mennee maalis-huhtikuulle. Lääkärihän sen päättää...

Valssu; lämpimät halaukset km:n johdosta. Nyt tiedän itsekin miltä se tuntuu vaikka se tapahtuisi ihan alkumetreillä saati sitten myöhemmin:-( Tiedän myös miltä kasvatin tai oman koiravanhuksen kuolema tuntuu. Parantelen koiravanhukseni poistumisen aiheuttamaa kolhua vieläkin vaikka aikaa on kulunut jo 8 kk. Luopuminen on aina kamalaa:-(

Sinittärelle; minullakin on useamman kerran mitattu fsh, koska minulla on ns. laiskat munasarjat. Ekalla kerralla (vuosia sitten) arvo oli 6,9 ja munasoluja tuli huonosti (2 kpl). Seuraavalla kerralla mittaustulos oli huolestuttavat 14 ja munasoluja saatiin 5 kpl (ja siitä hoitokierroksesta lapsi). Seuraavalla mittauskerralla tulokseksi saatiin 5,3 ja stimulation tuloksena 2 munasolua. Tuo fsh:n vaihtelu antaa siis jonkinlaisen selityksen huonosti hormonihoitoon reagoiviin munasarjoihini eli munasarjojeni kapasiteetti on jo huomattavsti alentunut, mutta silti minua hoidetaan vielä yksityisellä puolella. Viimeksi lääkäri sanoi, että ennen seuraava hoitokierrosta fsh taas mitataan ja jos se on yli 20, hoitoihin tuskin enää lähdetään. Toivotaan, että siinä kierrossa se olisi taas tuota 5,3 luokkaa...

kuumetta; minullakin on aina ollut hyvin lyhyt kierto - aina tasan 24 vrk. Se saattaa olla myös yksi syy (niin kaikkien 5 muun syyn lisäksi) tähän lapsettomuuteemme. Toivottavasti teillä pieni "avitus" tuo toivotun tuloksen!

Hyvää viikonloppua kaikille kanssasisarille!

P.S. Missä se Tikru luuraa? Raakku on varmaankin siirtynyt tuonne odottajien puolelle:)
 
Hei Snow White, kiva kuulla pitkästä aikaa!

Olipa teidän kohdun ulkopuolinen aika pitkä projekti. Onneksi nyt sitten ohi, eikä tarvinnut tyhjennyksiä. Toivottavasti fsh-arvosi pysyy alhaisena ja pääsette vielä yrittämään. Jospa sitten tärppäisi, toivon kovasti että saisitte pikkusisaruksen! Lemmikin kuolemakin on todella surullista, minua vaivasi ikävä todella pitkään, kun 13-vuotias kissani kuoli. Voimia sinulle!

Pietarin AVAn päädyimme siksi, että minua alkoi vähän epäilyttää tähän asti hoitaneen lääkärin toiveikkuus tapauksessamme, viidestä alkiostahan hedelmöittyi icsillä vain kolme ja ne olivat 3-4 laatuluokkaa. Kysyin asiasta muutamalta lääkäriltä muilta suomalaisilta klinikoilta (ikä (43), munsaolujen laatu ja onnistumismahdollisuus). Aika selkeäksi kävi, että mahdollisuus on muutama prosentti - vaikka munasoluni kasvoivat pienellä lääkemäärällä. Ajattelin, että selittämättömän lapsettomuutemme syy lienee sitten lähinnä munasolujen 'parasta ennen' päivämäärän umpeutuminen.

Pietarin AVAssa hyvää on se, että ei tarvitse jonottaa munasoluja (Riikan AVAssa puoli vuotta) ja hoidon hinta on kutakuinkin kahden icsin hinta täällä. Jos omilla muniksilla onnistuminen on 0-10% ja luovutetuilla 30-60%, loppu oli matematiikkaa. Suomessa jonot ovat tähän hoitoon kaksi vuotta ja ikäraja 45, siihen en siis ehtisi ja kalliiksikin olisi tullut.

Menemme suunnittelukäynnille ensi maanantaina Pietariin - ajan sai todella nopeasti ja siirto on heti, kun luovuttajan ja minun kertoni saadaan samaksi ja tietty munasolut on kasvatettu. Luovuttajia on siellä paljon (ilmeisesti palkkion vuoksi, joka sotii periaatteitani vastaan...) ja heillä tarkka seula terveyden ja -mielenterveyden osalta. Luottavaisin mielin pitäisi siis pystyä olemaan, ettei munasolun mukana mitään vakavaa sairautta saisi.

Mutta tämä tällä erää omasta navasta ;)

Oikein aurinkoista alkuviikkoa kaikille!
 
Taas odotamme passiin pääsyä, tässä pari kiertoa mennyt harakoille. Ekassa siirto osui viikonlopulle ja nyt tämä toinen limakalvo onneton ja ei munasoluja.
Meillä pas on tehty luonnolliseen kiertoon, tätä ennen edelisessä ivf 1. pasissa kohdun ulkoinen ja 2.pasissa kaikki alkiot kuolivat sulatukseen.
:headwall:
Nyt helmikuussa uusi yritys ja toivottavasti päästää piinailemaan. Jos ei onnistu niin seuraavaksi tehdään hormonikiertoon.
Tämä meidän ketju on hiljentynyt kovasti ! Itse mukaan lukien en ole jaksanut kirjoitella. :whistle:
Onnea kovasti kaikille hoitoihin ja tulkaahan kertomaan kuulumisia !!!!!!!!!!!!!!!!
Plussanneille paljon tarrasukkia !
T:maariaa :heart:
 
Hei vaan kaikki palstailijat!

Olen uusi täällä, 39-v ja pahaa ja levinnyttä endoa parikymmentä vuotta sairastanut. Viime viikolla tehtiin eka ivf ja sen lopputulos oli kolme munasolua, jotka kaikki hedelmöittyivät ihan ok. Mutta sitten seurasi katastrofi: kaikki olivatkin monitumaisia ja nyt la sain tiedon, että yksi on jo lopettanut leikin. Eli ma kaikki menevät sitten roskiin.

Onko endolaisille käynyt vastaavaa? Mulle sanottiin aika suoraan, että endo on vaurioittanut munasarjoja niin pahasti, ettei normaalimunisten tuottaminen enää onnistu. Seuraava ivf tuottaisi todennäköisimmin ihan saman lopputuloksen. Jotenkin ymmärsin ivf-biologin puheesta tänään, että kyse olisi kromosomivirheestä.

NYt pliis apua ja kommentteja!!

Olen jo miettinyt kahta vaihtoehtoa: joko sammutan taas hoidon aikana emättimeen levinnyttä endoa Zoladeksillä ja kokeilen vielä yhden ivf-kierroksen tai menen suoraan ulkomaille lahjasoluhoitoon.

Nyt on vaan mieli maassa:(

suvituuli vm.-68

JK: ai niin, onko kenelläkään tietoa kelan korvauskäytännöistä tältä vuodelta. Kuulin ihan huhuna, että ovat tiukentaneet korvausten antamista. Eli jos on jo saanut lääkekaton täyteen, mutta Kela ei anna hoidoista korvausta, voiko Kela maksattaa lääkkeetkin takaisin jälkikäteen?
 
Heippa vanhat ystävät hyvät eli Hillevi, Mari, Rakku, Snow white ja kaikki uudetkin, joita ketjuumme on ilmestynyt.

Tässä on ollut hiljaiseloa muutama kuukausi, mutta täällä ollaan taas. =)

Meidän hoitojen piti alkaa heti kahden huilikierroksen jälkeen, mutta aivan niin kuin ekalla kerrallakin aloitusta taas lykättiin yhdellä kierrolla eli ilmeisesti jonoa piisaa. En jaksanut alkaa kärttyilemään asiasta vaan tyynesti päätin asettua kiltisti jonon jatkoksi.

Odotellaan tässä nyt sitten seuraavan vuodon alkamista, jolloin sitten saisi aloittaa hoidot. Jos kroppa toimii rytminsä mukaisesti seuraava IVF-rumba alkaisi siis maaliskuun alkupuolella ja jos kaikki menee hyvin siirto olisi kai alustavasti viikolla 15.

Mitä teille muille kuuluu??
 
Sinua jo vähän odottelimme, mutta hyvä on välillä pitää taukoa tässäkin asiassa. Toivottavasti hiljaiselon jakso on antanut voimia ja luonut uskoa tulevaan! Mukavaa, kun palasit palstalle

:wave:

Meillä alkaa icsi lähiaikoina, punktio (munasolujen luovuttajelle) osuu ennen pääsiäistä ja alkion siirto pääsiäisen tienoille. Saimme tänään tiedot luovuttajasta, vasta 25v ja muutenkin "toiveidemme" mukainen. Tuntuu, että nyt jos koskaan toiveemme lapsesta on lähempänä kuin aiemmin :)

Toivottavasti teillä asiat etenee reippaasti ja pääsette alkamaan hoidon ensi kierrossa.

Suvituuli, kannattaa kysyä kelalta uudistuneista käytänteistä. Jotain tiukennuksia on tullut, mutten muista tarkalleen. Minä en ole saanut vieläkään vastausta edellisen IVF:n osalta, hakemuksen laitoin jo joulukuussa...


Pirteää mieltä kaikille räntäsateesta huolimatta!
 
Kiva Tikru, että sinäkin jaksoit palata palstailemaan! Toivotaan, että uusi vuosi tuo uudet myötäiset tuulet - toivottavasti puhaltaa ainakin 100 boforin voimalla:)

Kiva myös kuulla Hillevi, että teillä homma etenee huimaa vauhtia. Toivotaan, että kaikki sujuu mallikkaasti loppuun asti! Jännää! Raportoithan kuulumisiasi matkan varrella!?

Mitä ihmettä tuo huhu Kelan muuttuneista korvausasioista oli? Apuva! Kertokaa kaikki mitä tiedätte!!! Nyt alkoi jo pelottaa, että meneekö meidän tämän vuoden suunnitelmat pieleen tiukentuneiden korvauskriteereiden vuoksi.

Minä ilmoitin meidät tänään hoitojonoon. Vastauksen saaminen hoitoon pääsystä saapunee puhelimitse viimeistään ensi viikolla. Toivotaan, että mahtuisimme mukaan pikaisesti, nyt kun tuo vuodenvaihteen epäonninen hoitokierroskin on jo kaikilta osin historiaa (=kahdet menkat ja tolkuttomat PMS-mieliala-ailahtelut olen jo saanut aikaiseksi).

Myötäisiä tuulia kaikille toivotellen

Snow White
 
Mulla on aika omituinen tilanne tai ei ole ennen tälläistä käynyt. Menkat piti alkaa viime viikonloppuna, mutta niitä ei ole vieläkään kuulunut. Raskaana en varmaankaan ole koska ravasin ultrassa tutkimuksissa, passia varten monta kertaa.(Siirtoon ei päästy, limakalvo huono ja omat munasolut pieniä).
Täytyy varmaan soitella VL jos menkkoja ei ala kuulumaan, ja tehdä se tyhjänpäiväinen raskaustesti.
Negaa se kuitenkin näyttää............ :headwall:
Ei ole tässä 4-vuoden taipaleella yhtään onnistumista suotu.
Tsemppiä teille muille !!!!!!!!!!!!!!!!!!
T:maariaa
 
Ikävä juttu Maaria, että joku pidättelee menkkojesi alkua... Toivottavasti se olisi se perinteinen syy eli vauvan alku:) Oletko taipuvainen keltarauhaskystiin? Minä olen niihinkin "erikoistunut" ja huomannut vuosien varrella, että jos multa on ultrauksessa löydetty keltarauhaskysta, niin menkat ovat heti myöhässä 3-5 vrk. Normaalisti kiertoni on hyvin täsmällinen.

Omaa napaa sen verran, että pääsimme vihdoin uuteen yritykseen. Ylilääkäri on aikatauluttanut meidän punktion viikolle 16. Olisimme päässet jo aikaisemmin, mutta pääsiäinen sotkee aikataulua. Nyt vaan sitten menkkoja odottelemaan ja soitto klinikalle tarkemman aikataulun selvittämiseksi. Jihuu! Toisikohan 6. icsi-kerta toivotun tuloksen?!? Toivottavasti toisi, koska voimat alkavat olla aika lopussa... Olen päättänyt, että tämä on toiseksi viimeinen yrityksemme. Jos tästä hoidosta emme saa raskautta aikaiseksi, niin sen jälkeen yritämme vielä yhden kerran lyhyellä kaavalla. Johan tässä on päätä seinään hakattukin jo vuodesta 2002:-(

Ketjussa on kovin hiljaista... - missäs kaikki muut ovat?

Terkuin

Snow White
 
Heippa vaan !
Hiljaista on tässä pinossa. Meillä ensi viikolla taas ultra ja yritetään passiin päästä, toivottavasti tällä kertaa siirtoon asti !! :wave:
Snow White teilläkin pitkä taival lapsettomuushoidoissa, toivottavasti nyt onnistuisi !
:hug:
T:Maariaa
 
Hei Snow white ja Maariaa,

Kiva kuulla, että Snow white pääsette vielä yrittämään. Toivon kovasti, että nyt tärppäisi. Jos raskauden voisi jotenkin ansaita, niin te olette ainakin yrittäneet... Voimia ja positiivista mieltä!

Toivottavasti myös maariaa te pääsette siirtoon saakka ja teillekin plussa tulisi!

Minä olen kirjoitellut viime aikoina pinossa, jossa on luovutetuilla munasoluilla hoidossa olevia/jonottavia. Eilen sinne saatiin yksi plussa, joka kovasti piristi ja toi uskoa onnistumisen mahdollisuudesta. Meillä yritystä on takana myös monta vuotta, mutta hoitoja vasta reilun vuoden. Täytän keväällä 44 ja yksi negaan päättynyt icsi-yritys riitti. Pääsiäisenä menemme alkionsiirtoon (lahjoitetuilla munasoluilla) - jos sinne asti vain asia etenee. Ainakin luovuttaja on nuori, 25-v.

Aurinkoista kevään alkua, voimia odotteluun ja onnea itse hoitoihin!

t. Hillevi
 
Minä tässä myös menkkoja odottelen ja jäitä polttelen. Vuodon pitäisi alkaa hetkenä minä hyvänsä ja sitten päästäisiin aloittamaan toinen hoitorumbakierros ... Viimeistään maanantaina pitää joka tapauksessa soittaa klinikalle, on vuoto sitten alkanut tai ei. Ilmeisesti jos vuoto alkaa viimeistään silloin, meillä olisi toimenpiteet viikolla 15. Minun säkällä tosin siihen sijoittuu todella tärkeä työhön liittyvä ulkomaan reissu, jota on vaikea perua enkä oikein tiedä, mitä nyt tekisin :(
 
Moikka Hillevi ja muut, joilla kokemusta Pietarin hoidoista!

Miten siellä on käytäntä luovutettujen munasolujen kanssa; saako siellä yksi koko saaliin vai jaetaanko sitä?

Ja onnistuuko suomalais-venäläinen hoitosuhde vain AVAn asiakkaille?

kyselee suvituuli, jolle mitä ilmeisimmin luovutettu munasolu on se ainoa, joskin pieni mahdollisuus...
 
Vastauksia Suvituulille,

Kirjoittelemme enemmän lahjamunasoluhoidoista tuolla "luovutettu munasoluhoito" -palstalla.
Kyllä Pietarin AVAssa munasolut tulevat yhdelle parille kokonaisuutena. Alkioita viljellään 5 päivää mielellään ja siinä vaiheessa usein katoakin on jo käynyt - eli iso munasolusaalis ei takaa esim. PASseja. Ei tarvitse olla AVAn asiakas Suomessa päästäkseen sinne, minäkään en ole. Pietarissa on paljon luovuttajia, heille maksetaan korvaus ja siksi jonoa ei juurikaan ole. Paljon tietoa heidän kotisivuillaan: http://www.avapeter.com/

Riikan AVA on toinen vaihtoehto, mutta siellä on tällä hetkellä noin puolen vuoden jono. Virossakin on joku klinikka, mutta en tiedä, tekevätkö he lahjamunasoluhoitoja. Sinne olisi ainakin helppo matkustaa.

Toivottavasti sinulle plussatuulet pian puhaltavat, Suvituuli!

Tikru, toivottavasti työmatkasi ja hoito eivät osuisi samalle viikolle ja pääsisitte taas yrittämään. Parempaa onnea tähän kertaan :heart:

Aurinkoista perjantaita!
 
Jipii, alkoihan ne. Eli eilen perjantaina alkoi vuoto ja ei muuta kuin klinikalle soittelemaan.
Ottavat yhteyttä ensi viikolla hoitoaikataulun merkeissä. Katsotaan nyt sitten, miten käy ajoituksen kanssa. Jos sattuu samalle viikolle matkan kanssa eikä mitään ole tehtävissä niin sitten matka saa jäädä. Kyllä nämä hoidot ovat aina etusijalla. Mietin vain mitä selittää työnantajalle, hänelle kun en halua näistä hoidoista kertoa :|
 

Yhteistyössä