35+ Lapsettomat

Hei !
Sunnuntaina alkaa nenäsumut, jännittää kun en ole ennen niitä käyttänyt. Onko teillä kokemusta Synaklarenista? (tai jotain sinnepäin)
Huomenna täytyy varata aika työterveyshuoltoon, jos ottaisivat nuo kilpirauhas arvot.
Olen täällä käynyt lukemassa teidän muiden kuulumisia, mutta en ole kirjoitellu.
Onnea kaikille tasapuolisesti !
Meillä töissä yksi rouvas henkilö sai juuri tiedon, että saavat adoptio lapsen Kiinasta, 7-viikon päästä lähtevät hakemaan. Heilläkin on pitkä lapsettomuus historia takana.
t.maariaa

:wave:
 
Jäyhis, kiitos isoista tsemppauksista. Kyllä se vaan piristää muiden kannustus, vaikka itse olisi jo toivonsa menettänyt. Ja kyllä tosiaan sitä sortuu ihan liialliseen tarkkailuun, joka jo melkein hävettää. En olisi ikinä itsestäni uskonut, että kyselen joltakin kohdunnipukan tai -suun tai jonkun värkkini osan toiminnasta.. Itseäni ainakin eniten tässä touhussa rasittaa juuri se, että omia tuntosarvia ei osaa laittaa sulkea. Sitä havaitsee jokaisen kehon muutoksen ja mietti, mitä tämäkin on. Hoh hoijaa. Onneksi samassa veneessä valitettavasti tuntuu riittävän kohtalontovereita, näin ei siis tunne itseään ainoaksi höperöksi ?

Jäyhis vielä tuosta kystasta. Toivottavasti se katoaa itsestään. Minullakin on näkynyt yhdessä ultrassa kysta, jonka lääkäri totesi olevan puhjennut folli tai huonosti puhjennut folli tai jotakin sinne päin. Se jäi joka tapauksessa munasarjaan painamaan, kunnes surkastui itsestään pois. Ilmeisesti suurin osa siis häviää pikkuhiljaa itsestään. Toivottavasti siis sinullakin.

Hillevi, no tosiaan. Tuo pulssiasia kuulosti järkevältä. Sitä aina kommentoi ja kyselee, vaikkei ymmärrä asioista mitään. Mutta edelleen, toivoa on kuitenkin aina lopulliseen testiin asti. Miten sitä onkin niin helpompi valaa uskoa muihin, kuin itseensä?

Vielä kysymys teille IVF:n kolunneille? Oletteko menneet punktioon yksin vai miehen kanssa? Entä onko noissa IVF-kierroissa käytetyt hormonit lisänneet vaan vatsan alueen turvotusta vai vaikuttaako isot hormonimäärät teillä myös painoon? Täällä jo mietin, millaisia "kärsimyksiä" on luvassa.

Kuinkas muilla piinailijoilla sujuu..
 
Viimein perjantai =)

maariaa, olen käyttänyt yhdessä hoidossa Synarelaa. Suihkaistaan vain sieraimiin. Vähän ikävä maku valuu kurkkuun, mutta minulle ei tullut mitään vaihdevuosioireita, kuten jostain muusta lääkkeestä. Paljon onnea sinulle hoitoon :heart:

Vaahtis, mun mies on ollut molemmissa punktioissa mukana, mutta alkiot olen hakenut joskus yksinkin. Minulla punktiot ei ole olleet kovin kivuliaat, munasoluja on ollut joku 2-6 molemmilla puolilla. Oli ihan kiva, että mies oli mukana ja piti kädestä kun mulla lääkkeet aiheutti toisella kerralla itkukohtauksen toimenpiteessä. Tosin anestesiahoitajakin oli ihanan ymmärtäväinen. Mutta kaiken kaikkiaan ne meni aika helposti. Mutta jos mies on kovin herkkähermoinen, kannattaa miettiä mukaan ottamista - ettei hoitajien tarvitse siirtyä häntä virvottelemaan.

IVF-lääkkeet turvotti minulla mahaa aika tehokkaasti, ilmeisesti ihan ne lääkeaineet keräsi nestettä kehoon ja sitten vielä alamaha turpoaa kun munasarjoihin kuitenkin vähän kertyy nestettä myös. Housun nappi auki istuin varmaan kuukauden töissä. Hormonit kyllä useita myös lihottaakin, mutta mä luulen että suurin osa on tuota turvotusta ja se häviää muutaman viikon kuluttua lääkkeiden lopettamisesta. Kannattaa yrittää liikkua ja juoda paljon, hyperstimulaation riski vähenee samalla. Kovin pomppivaa liikuntaa tai keskivartalon vahvoja kiertoliikkeitä kannattaa välttää punktion molemmin puolin - jos turvotusta tulee ja munasarjat on hellänä.

Ethän säikähdä näistä mahdollisista "kärsimyksistä". Kaikille ei niitä tule, ne kestää vain vähän aikaa ja toipuminen on nopeaa. Mäkin olin ekaa punktiota seuraavana päivänä uimahallissa uimassa. Kunpa teille tulisi plussa jo tästä ekasta IVF:stä :heart:

Mä olen jo piinailut unohtanut, ei ole mitään oireita ja tänään aion juoda pari lasia viiniä grilli-illassa (ehdoton maksimi mulle muutenkin). Ei jaksa enää elää "jos kuitenkin olisi tärpännyt" -elämää kun sitä on elänyt niin monta vuotta. Jos ei tätiä tule ensi viikon aikana, niin sitten ihmetellään. Joo, ja mulla ei sitten ole keliakiaakaan selittämässä lapsettomuutta...

Piristävät viikonloput pinokaverit! B)
Hilde
 
Hei vaan

Hilde: hauskaa grilli-iltaa. Tottahan toki limikset ultrattiin silloin, kun siirreettiin tuore alkio, mutta noissa kaikissa PAS on laitettu ihan ovulaatiotestien perusteella. Olemme julkisella hoidossa. TÄTI ON KARKOITETTU AUSTRAALIAAN, joten nyt se ei tule sinun luo.

Maariaa: sniffailet ihan ohjeen mukaan, niin hyvin menee =) . Mulle ei tullut mitään sivuvaikutuksia (Supregur), ainoastaan kans makua suuhun. Onnea hoitoihin.

Vaahtokarkki: tuntemuksesi, itsensä tutkiminen ja ylireagointi on niin tuttua... kaikki tuntemukst ovat merkkejä jostain...
Mies on ollut aina mukana punktiossa (4 krt), odotushuoneen puolella tosin, mutta kuitenkin ... Saattaja pitää olla matkassa ainakin meidän potilasohjeessa. Alkion haussa olen ollut yksin, ihan sen takia, että on pitkä matka.
Mulla punktiot ovat olleet aika kivuliaita, koska kerättävää on ollut niin paljon, mutta hyvät ovat morfiinijohdannaiset ja kipulääkkeet.
Ekasta tuli vaikeahko hyperi (GonalF), koska reagoin liian hyvin hormooneihin, vaikkei annokset olleet mitään isoja.
Suosittelen lämpimästi veden juontia ja iisisti oloa.
Maha on aina ollut turvoksissa niin, että on joutunut housuista pitämään napit auki.
Kaikki oireethan ovat yksilöllisiä, joten älä säikähdä näistä meidän jutuista, vaan anna mennä ennakkoluulottomasti eteenpäin... kuten Hildekin sanoi.

Hyvää viikonloppua meille !!!

Tätiä kylään odotellen Sitruunapommi! B)
 
naiset ja viikonloppua!

Maariaa kyseli synarelan käytöstä. Minullekaan ei onneksi tullut kummoisia sivuoireita. Muutaman yönä heräsin hikoiluun, mutta sekin loppui käytön jatkuessa. Kannataa lukea käyttöohjeet ajatuksen kanssa, niin sumuttelu on tosi helppoa. Pistoshoidostakaan ei tullut minulle kummosia oireita. Masu oli himan turvoksissa, mutta töissäkin pystyi silti ihan hyvin olemaan, vaikka mulla onkin tällaista hoitoa ajatellen raskas ja riskialtis työ. Kehon reagointi on varmaankin tosi yksilöllistä, joten toivotaan ettei sinulle tule mitään kovia sivuoireita.

Minulla jatkuu kummaliset oireet. Torstai-perjantai välisenä yönä heräsin hurjaan kipukohtaukseen. Masussa, kohdun kohdalla kipu tuli ja meni aaltomaisesti. Olin ihan hiukset pystyssä ja valmiina lähtemään sairaalaan ellei kipu laannu. Sitä kesti noin 5 minuuttia ja nukahdin sen jälkeen uudestaan. Sen jälkeen masussa on ollut "outo" tunne. Kipua ei ole enää juurikaan, paitsi selkää jomottaa ihan pikkuisen oikealta alhaalta ja se säteilee hieman oikeaan reiteen. Odotan maanantaita kuumeisesti. Pitäisi vielä jaksaa kärvistellä kaksi yötä töissä!

Kiitos teille tsempityksistä kystan suhteen! Vielä tahdon ajatella, että sellainen siellä on. En kerta kaikkiaan uskalla uskoa luomuraskautumisen mahdollisuuteen.

Toivottavasti Hilden grilli-ilta meni mukavasti!

Kuulemisiin!

 
Huomenta !
Tänään aloitettu Synarela, maistuu tosi kaamealle ! Täytyy olla tehokasta ! :wave:
Muistaako kukaan kunka kauan tätä sumutellaan ? Mulla ensimmäinen pitkä hoito meneillään, siksi kyselen. Lääkäri ajan sain 3.9 ultra silloin ja verikokeisiin pitäisi myös mennä.
Tässä oma napa, mitä teille muille kuuluu ?
t.maariaa :heart:
 
Huomenta!
Tänään vedin viimisen satsin kiinalaisia pikkupillereitä, niitä äitiyspillereitä.. Nyt pitäisi varata toinen aika akupunktioon ja hoitoon. Saapas nähdä, miten hoito jatkuu. Mielenkiinnolla odottelen, :whistle:
Muuten aika hiljaiseloa on ollut, mieskin on ollut työmatkoilla tieskuinkakauan! Naureskelikin mulle puhelimessa, että kait sinne kiinalaiseenkin lapsettomuuden hoitoon kumminkin häntäkin tarvitaan jossain vaiheessa.. Noh, hän ei oikein ole kärryillä, että mitä siellä hoidossa edes tapahtuu, heh heh.
Hilleville ja muillekin, sain lisäksi akupunktiolääkäriltä sellaisia "kipulaastareita". Ne on noin kämmenen kokoisia. Ja hän kyseli, että onko kuukautiskivut kovia ja auttaako lääkkeet yleensä.. Hän neuvoi laastarin laitettavaksi alavatsan päälle. Pitelin sitä päivän verran ja kyllä vaan se auttoi!
Odottelen postia saadakseni reseptit ja ohjeet ja aikataulun ivf.hoitoon. Toivoisin, että hoito alkaisi ens kuussa, mutta mikäli lääkärit eivät ehdi suunnitella mun hoitoa käydessään lomansa aikana klinikalla, saattanee hoidon aloitus venyä seuraavaan kuuhun. Toivottavasti ei!
 
Minulla Synarela on ollut mukana molemmissa edellisissä hoidoissa ja niin myös tässä kolmannessa. Näin alussa, kun sumuttelua on takana n. 1 viikko, ei vielä oireita pahemmin ole. Nenä hiukan tukkoinen, joten limakalvoihin hiukan vaikuttaa. Mutta viimeksi tuli ne ihanat mummo-oireet liki 3 vk sumuttelun jälkeen :D Pukkas kivan hien pintaan, vaikka en tehnyt mitään fyysisesti raskasta.

Mies on ollut sairaalalla mukana punktion aikana, mutta ei ole katsonut punktiota. Tuskin pystyy synnytyksessäkään ihan kädestä pitämään. Miten minusta tuntuukaan, että mieheni jopa voisi pyörtyä punktiota tai synnytystä katsellessa
Useimmiten olen alkiot hakenut yksin kyytiin, kun mies on ollut töissä.

Luinpas ihanan uutisen. 5 vuotta hedelmöityshoitoja saanut nainen synnytti seitsemän lasta Egyptissä.
Varmaan 5v aikana tuo nainen on käsitellyt lukuisia pettymyksen tunteita ja välillä ollut varma, ettei koskaan saa lasta. Käynyt läpi samoja tunteita, kuin me täällä. Nyt sitten tuli kerralla seitsemän vauvaa =)
 
Ai luit? Mäkin luin tuon eilen, ja siinä artikkelissa sanottiin, että EI OLE SAANUT HEDELMÖITYSHOITOJA!! Hmm. mitenköhän asian laita oikein on? :whistle:

Mun mies on ollut mun mukana punktioissa ja siirroissa. Olen ollut kahdessa punktiossa ja toisessa mies oli vieressä ja toisessa oli pikku kiirettä hoitaa miehen oma osuus, joka meinasi jäädä saamatta!! Miehellä aina paineet saada osuutensa hoidettua. Asia on hoitunut aina vain kotona..:eek: Nyt on suunniteltu, että hän toimittaisi jo ennakkoon näytteen pakkaseen, jotta varmistetaan ettei koko hoito mene pieleen, sitten sen puuttumisen tai vähyyden tms. takia. :eek:

Onko muuten teillä, joilla on useampi ivf.hoito takana, ollut hoitojen tavassa -lääkityksessä, määrissä tms. eroja?? Vai onko aina yritetty samalla kaavalla uudestaan ja uudestaan..
Itselläni alkaa 3ivf. ja pohdiskelin vaan tällaisia..
 
Tässä linkki, josta tuon uutisen luin http://uutiset.msn.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Egyptil%E4isnainen%20synnytti%20seitoset/1135238683434?ref=msn

Tiedä sitten, onko saanut hoitoja vai ei... olisi vaan helppo uskoa, että on saanut, kun noin monta vauvaa kerralla tulee =)

1 ivf: Lääkkeenä Synarela, Menopur ja Pregnyl.
2ivf:lääkkeenä Synarela, Puregon ja Pregnyl.
3 ivf: lääkkeenä Synarela samalla annoksella kuin aiemmin. Menopur jälleen, mutta annokset tiedän vasta seuraavalla kysin käynnillä ja irrotuspiikkinä Pregnyl.

Tuo Puregon ei mulle käynyt, ei saatu pakkaseen mitään, ainoasta siirrosta nega ja päälle hyperi. Menopur kai toimii kohdallani paremmin :)
 
Maanantaita!

Jäyhis, Toivottavasti sun "oudot" oireet on ollut juuri oikealla tavalla oikeita ja olet saanut tänään oikeanlaiset viivat tikkuun! Kyllä nyt plussaa tarvittaisiin tähänkin pinoon!

Kiitos vaan Hillevi ja Sitruunapommi ja muutkin realistisista kuvauksista. Juuri sitä kaipasinkin. Enkä yhtään säikähdä kipuja tai turvotuksia, mutta kyllähän se kiinnostaa, mitä mahdollisesti on luvassa. Miehen taidan kyllä suosiolla ottaa mukaan punktioon, se onkin se ainoa kauhulla odotettava asia. Olen clomeihin reagoinut aika hyvin, joten vähän jännittää, minkälainen lauma muilla hormoneilla kasvaa..

Jatkan vielä kyselyä. Olette kirjoitelleet Synerelasta ja Hopottitar listasit useammankin hoidon hormonit. Onko nämä lyhyessä vai pitkässä kaavassa käytettäviä hormoneja ja tiedättekö eroavatko lääkkeet toisistaan eri hoitolinjoissa? Ja kumman mukaan teillä kaikilla on menty ja vielä onko sille valinnalle ollut jotain perusteluja.. Kuten huomaatte, mulle on vielä ihan hepreaa, mitä IVF:ssä käytetään ja tapahtuu, mutta tässä kierrossa se sitten alkaa.. Anteeksi myös, jos kyselen jo moneen kertaan kirjoitettuja asioita, mutta en nyt selailemalla ihan heti löytänyt.

Nimittäin negahan sieltä tuli niin hyvästä tilanteesta huolimatta. Itkut on itketty ja pettymys taas nielty, mutta kyllä täällä on itsesäälissä pari päivää kuljettu. Jotenkin itse reagoin niin, että nega saa aikaan sen, että kuvittelen ettei musta ole missään asiassa mihinkään.. Mutta nyt haluaisin päästä vaan nopeasti eteenpäin, että saadaan edes jotakin lisätietoa tilanteesta ja sitä ei nyt taida antaa muu kuin IVF ja munasolujen tarkempi tutkiminen. Niin ja tänään on siis kp1, voi olla että tässä kierrossa ei itse asiassa mitään vielä tapahdu, koska kuten Kriskin kirjoitti, eti ne hoidon suunnittelut ihan tosta noin vaan käy..

Ai niin ja vielä yksi kysymys? Kuinka tarkkaa teillä on ollut ovulaatio- ja punktiopäivän kanssa vai voiko ne tarkkaan suunnitella? Onko ovulaatiopäivä ollut näissä IVF kierroissa lyhyempi? Mulla siis ainakin clomit kypsytti rakkulat nopeammin. Mietin vaan myös työasioiden kannalta, kuinka tarkkaan näitä voi ja pitää suunnitella.. Nyt lopetan kyselyn
:ashamed:

Vielä siitä egyptiläisnaisesta.. 7 on aika monta lasta kerralla, vaikka olisikin hoidolla aikaansaatu. Kuka laittaa 7 alkiota!? Hirveät riskit. Olisko taustalla jotain ennätystehtailua?
 
Uusi viikko alussa!

Grilli-ilta meni mukavasti ja olipa romanttista pyöräillä sitten illalla täysikuun valossa kotiin. Muutenkin oli mukavan kiireetön ja rentouttava viikonloppu. Toivottavasti muilla kin!

Tosi ikävää Vaahtis, ettei plussaa tullut vaikka kuulosti niin sille :hug:

Vielä ivf-hoidosta. Pitkä- tai lyhyt kaava valitaan sillä perusteella, kuinka vahva oma hormonitoiminta on. Jarrulla (Synarela, Procren) pysäytetään oma hormonitoiminta, että munasoluja kasvattavan lääkkeen vaikutus pystytään täysin säätelemään. Usein oma hormonitoiminta saattaa kypsyttää jonkun solun liian aikaisin ja sitten hoitoa on vaikea jatkaa. Solujen kasvatus on muuten samanlaista molemmissa hoitotavoissa. Minulla eka ivf tehtiin pitkällä kaavalla, koska pari solua oli kasvamassa, kun piti aloittaa. Hoito siirrettiin alkavaksi seuraavassa kierrossa ja jo ennen kuukautisia aloitin Synarelan. Toinen hoito tehtiin lyhyellä kaavalla, koska munasarjoissa oli tasaisen pieniä rakkuloita. Toisen hoidon lopussa kahtena päivänä minun piti pistää jarrulääkettä, että kaikki tulossa olevat solut olisivat olleet samassa vaiheessa.

Punktiopäivä määräytyy munasolujen kasvun mukaan ja sitä seurataan hoidon aikana jatkuvasti ultrilla. Minun lääkärini on arvioinut etukäteen, ehkä 3-4 pistospäivän jälkeen, milloin (kolmen päivän tarkkuudella) punktio olisi. Aika sitten tarkentuu hoidon edetessä. Suunnilleen ovulaation aikaan punktio on ollut, mutta sitä ei tosiaan voi tietää varmasti etukäteen.

Minulla lääkkeet menneet näin:
1. IVF, pitkä kaava: Synarela + Menopur + Pregnyl
2. IVF, lyhyt kaava: Menopur + Orgalutran (jarru) + Pregnyl
Menopur ja Pregnyl samalla annoksella.

Kris, meillä myös käytetty kiinalaisia Tiikerilaastareita esim. selkäkipuun. Toivottavasti pääset ivf-hoitoon jo tässä kuussa!

Mukavaa viikkoa kaikille! :wave:
Hillevi

ps. Egyptiläinen supersynnyttäjä oli saanut hedelmällisyyttä lisäävää lääkettä, mutta ivf:stä ei puhuta. Ehkä munasoluja oli kypsynyt kerralla tosi paljon ja seitsemän alkiota kiinnittynyt. Aikamoista, minulle riittäisi yksi...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3115934.ab
 
Vaahtokarkki meillä kaikki hoidot on tehty pitkänkaavan mukaan. Eli tuo Synarela todellakin pysäyttää tuon oman hormonitoiminnan, kuten Hillevi kirjoittikin. Mulla oman hormonitoiminnan pysäyttämisessä tuo Synarela annos on kaikissa hoidoissa ollut 2 suihkausta aamulla ja 2 illalla. Kun 26.8 aloitan Menopurin piikittelyn, tuo Synarelan sumuttelu puolittuu eli 1 suihkaus aamulla ja 1 illalla. Synarela toimii jarruna (jos oikein olen oivaltanut).
Tässä pitkässä hoidossa ei omaa ovulaatiota tikutella, limakalvo kasvaa siinä sivussa kun follikkelit kasvaa. Lugesteronilla sitten yritetään saada alkiolle sopivat olosuhteet kiinnittymiseen. Mulla Lugesteronit on alkaneet päivää ennen siirtoa. Pakastesiirrossa ovulaatiota tikutellaan, mikäli siirto tehdään luonnolliseen kiertoon. Itselläni nuo PASit on tehty luonnolliseen kiertoon.

Laskin juuri, että sumuttelen Synarelaa 17vrk, ennen kuin piikittely alkaa. Ja piikittelyä taitaa kestää sellainen 12vrk. Eka sumutuksesta viimeiseen piikkiin (Pregnyliin), hoito on kestänyt n. 30vrk.

Keväällä lääkäri puhui, että minulla tuo Synarela jarruttelee liikaa ja että seuraava hoito tehdään eri tavalla... mutta samalla tavalla tämä hoito tehtiinkiin, vain lääkkeissä palattiin siihen, mitä eka kerralla käytettiin.

Ystävälläni on kolmoset IVF-hoitojen avulla =) Lääkäri oli siirtänyt kaksi alkiota, mutta yksi alkio olikin kohdussa muuttunut kahdeksi alkioksi. Näin lapsista kaksi on identtiset ja yksi erimunainen... vai miten se asia ilmaistaan =)
Eli vaikka siirretään kaksi alkiota, voi äiti saada kolmoset tai jopa neloset.
 
eli veritestissä ja lukema oli 65, joka kuulemma turhan alhainen, mutta kuitenkin hieman toivoa antava eli uudestaan veritestiin torstaina... :eek: . Sekavat on mielialat, mutta eipä taas auta kuin odotella torstaita josko sitä ennen vuoto alkaa tai sitten ei ja katsellaan taasen lukemia. Vertailukohtaakaan ei oikein ole, kun tuoresiirrosta tein kotitestin, joka kyllä silloinkin näytti plussan vasta muutaman päivän päästä suunnitellusta. Keskiviikkona saisin tehdä kotitestin, että ehkäpä sitten testailen niin josko sinne asti päästään.

Vaahtokarkki Meillä viime kevään ICSI tehtiin pitkän kaavan mukaan ja tarkempaa syytä asiaan en tiedä, mutta julkisella puolella pitkää kaavaa käytetään yleisemmin, koska siinä pystyy aikatauluja muuttamaan helpommin halutuiksi. Minulla oli jarruna synarela suihkeet 2 aamulla ja 2 illalla. Pistoshoidot aloitettiin puregonilla annoksella 150 ja huonon vasteen vuoksi nostettiin ekassa ultrassa 225 (jos muistan oikein). Tällä mentiin loppuun saakka ja minulla sitten kehittyikin lopulta oikein aimo saalis. Pregnylin pistin sitten vielä lopuksi. Minut ultrattiin kolme kertaa ja viimeisellä kerralla lääkäri olikin jo hieman huolestunut suuresta saaliistani ja varoitteli hyperistä. Minulta kerättiin 35 munasolua, joista puolet hedelmöitettiin ICSI:llä ja toinen puoli IVF:llä. Hyvä niin, koska vain ICSI sai toimintaa aikaan soluihimme. Hyperin uhkan takia siirrettiin vain yksi ja pakkaseen saatiin 12. Ihme ja kumma oli ettei minulla ollut mitenkään vaivainen olo ennen punktiota eikä onneksi hyperikään kehittynyt punktion jälkeen enkä muutenkaan ollut erityisen kipeä. Tosin otin kyllä lepäämis ja paljon nesteen nauttimis kehoitukset tosissani. Kokemus ei ollut minulle mitenkään kauhistuttava. Mies oli mukana puntiossa toimenpidehuoneessa, kunnes lähti lisäämään parkkimittariin kolikoita...Niin ja lugesteronin aloitin siirto aamuna.
Pahoittelut negasta :hug:

Hyvää viikon alkua kaikille!
 
Törmäsin tähän keskusteluun ja se tunuisi sopivan meidänkin tilanteeseen aika hyvin. Sopiiko tulla mukaan?

Olemme pari (41-v ja 43 -v) ja olemme vasta ensi kertaa aloittamassa hoitoja. Aiempia lapsia ei ole kummallakaan. Ensi kierrosta - noin 3 vkon kuluttua - pitäisi alkaa pistää. Suunniteltu hoitomuoto on ICSI.

Kaikki tämä on meille aika uutta enkä oikein tiedä kaikkia termejä. Mitä esim. tarkoittaa hyper? En muista, että olisin kuullut termiä aikaisemmin.

Ihmettelee Saara
 
Banskulle jaksuja piiailuihin. Hermoille käyvää hommaa, mutta toivotaan nyt parasta ja viimeinkin plussaa meidän pinoon!

Vaahtis, pahoittelut negasta ja voimahaleja minulta hirmuisesti! :hug:

Kysyit pitkästä ja lyhyestä kaavasta. Kysyin eilen lääkäriltä samaa asiaa ja sitä miksi minulle käytetään tässä toisessa hoidossa lyhyttä kaavaa, koska aikaisemmin lääkäri oli sitä mieltä että pitkä kaava toimi oikein hyvin minulla. Lääkäri kertoi, että pitkän kaavan hoidossa pystytään määrittämään tarkemmin punktion ajankohta ym, hoidon vaiheet, kuten Banskukin tuolla aikaisemmin kertoi. Minun tapauksessani yritetään saada enemmän hyvälaatuisia alkioita vaihtamalla pitkä kaava lyhyeksi. Tepsii lääkärin mukaan joissain tapauksissa. Meillä nimittäin ensimmäisessä hoidossa saatiin yksitoista kypsää munasolua, joista kahdeksan hedelmöittyi, mutta vain kaksi kunnolla. Kuusi alkoita olivat olleet jotenkin huonolaatuisia. Nyt yritetään saada enemmän hyvälaatuisia, että pakkaseenkin saataisiin jotain.

Kävin niistä oudoista vatsaoireista eilen ultrassa. Mitään kivunaiheuttajaa ei löytynyt! Lääkärikin oli ihmeissään. Kohdun limakalvo oli 10 mm paksuinen, mitään varjostumia tms, jotka olisi voinut tulkita kystaksi, ei näkynyt. Todella arvoituksellista. Raskaanaolon mahdollisuudesta en jostain syystä edes kysynyt, eikä ultralla edes vielä näkisi mahdollista alkiota. Alkion erottaa ultralla vasta noin kolmen viikon kuluttua hedelmöittymisestä, eli minun tapauksessani alkiota ei vielä edes erottaisi kohdusta. Saa nähdä nyt alkaako sitten menkat keskiviikon-torstain paikkeilla. Ajattelin odottaa korkeintaan ensi viikonloppuun ja elleivät ala, haen sitten testin.

Saara10:lle tervetuloa mukaan meidän porukkaan! Tämä on oikein superhieno porukka ja ihana jakaa tuntemuksiaan naisten kanssa, jotka käyvät samaa itse läpi.

Hyperillä tarkoitetaan munasarjojen hyperstimulaatio -tilaa, jossa IVF/ICSI:ssa käytetty, munasarjoja stimuloiva lääke (esim. Puregon, Menopur) on tehonnut liiankin hyvin ja munasoluja on muodostunut hirmuinen määrä, mikä taas rasittaa munasarjoja kohtuuttomasti. Tila menee usein ohi levolla ja runsaan nesteen juomisella, mutta vaatii joskus sairaalahoitoa. Onneksi hyperistimulaatio niin, että se vaatii sairaalahoitoa, taitaa olla aika harvinainen tila.

Jaksuja kaikille ja hyvää alkanutta viikkoa!
 
Varovaisen vahvat onnittelut Bansku!
Toivotaan, että huomenna on vahva plussa ja arvot lähtee nousuun.

Kiitos edelleen kaikille, että jaksoitte vastailla noihin lyhyt/pitkä, sattuuko, mitkä lääkkeet ym. kysymyksiin. Olen jo paljon viisaampi. Ja myös köyhempi ja isolla ruiskuarsenaalilla varustettu. Yksityisellä hommat näköjään toimii nopeasti, ma alkoi menkat, huomenna alkaa lääkkeet ja punktio on sitten 29.8 tai 1.9. Huh mikä tahti, mutta eipä tarvi miettiä, mitä tapahtuu. Ja onneksi on ollut superkärsivällistä henkilökuntaa, jotka ovat jaksaneet vastailla kysymyksiin. Harmillista on vaan se, että jos punktio ajoittuu tuohon 29.8 päivään, on se yksi työsyksyn tärkeimmistä päivistä ja olen sen suhteen pulassa. Mutta ei auta, on vaan otettava mitä vastaan tulee. Täällä muuten lähtee lyhyt kaava yhdistelmällä Puregon150 iu ja siihen Orgalutran ja sitten keltarauhastueksi joku uusi lääke jota en nyt muista.

Saara1:lle tosiaan tervetuloa mukaan, toivottavasti teillä ensimmäisestä kerrasta päästään hyvään tulokseen.

Jäyhis, toivottavasti sun masukivut on kiinnittymiskipuja tai muita positiivisia enteitä. Onneksi sentään mitään epäilyttävää ei löytynyt.

Tsemppiä taas kaikille!
 
Kiitos kaikille onnitteluista vaikkakin vielä ei ole mitään varmuutta siitä ollaanko tässä vai eikö olla... Tänä aamuna olisin voinut tehdä testin, jonka sitten kuitenkin jätin tekemättä huonosti nukutun yön jälkeen...ajattelin ettei testin tekemisestä ole ihmeempää hyötyä. Töistä tullessani yhtäkkiä päätinkin tehdä testin...olin käynyt vessassa tunnin sisällä ja juonutkin vettä tänään suhteellisen paljon ja testin herkkyydestäkään minulla ei ole tietoa..niin tulos oli hentoinen viiva. No, eipä tuostakaan ihmeempiä johtopäätöksiä voi vetää. Tänään on päätä särkenyt ja menkkamaisia tuntemuksia aina silloin tällöin...ällöttävä olokin on tänään ollut, mutta luultavammin johtunut päänsärystä. Huomenna on pp15 ja sitten taasen verikokeeseen aamulla.

Jäyhis kiitos, kun selitit hyperin käsitteen, jota tuolla käyttelin vastauksessani.

Kaikille kovasti jaksamisia :wave:
 
Hei kaikki Ladyt pitkästä aikaa ja tervetuloa uusille!

Työkiireet ovat alkaneet ja palstan tarkkailu on jäänyt ihan kokonaan ja enkä nytkään ehdi kaikkia kirjoituksia lukea. Kiva kuitenkin, että pino elää ja "voi hyvin"!

Ensin pahoitteluni Vaahtokarkille:-( Turha kai sanoa, että tiedän tunteesi... Lähetän siis lujat myötätuntohalit vaikka en halaushymiötä tähän saa liitettyäkään.

Ihanaa lukea myös jotain Positiivista! Banskulle jo varovaiset onnittelut :heart: Toivotaan, että saat huomenna iloisia uutisia!!! Ystäväni sai veritestissä pp15 tulokseksi 50 ja vuotoakin oli ensimmäiset viikot - lopputuloksena kuitenkin terve vauva. Toivotaan, että tuo lukemasi on huomisessa uusinnassa huimassa nousussa!!!

Omasta navasta ei edelleenkään mitään kerrottavaa eikä varmaan tulekaan, jos ette erityisesti halua kuulla muutaman päivän päästä alkavista tikutteluistani ja siitä mahdollisesti johtuvista luomuyrityksistämme:) Henkinen puoli on ehkä hieman apea, kun kolme lähintä työkaveriani ovat tukevasti raskaina ja he kaikki jäävät piakkoin äitiyslomille ja vertailevat sitä odotellessaan tuntemuksiaan ja vatsojensa kokoa (yritän siis täysillä torjua kaikki kateuteen viittaavat ajatukset). Minäkin niin haluaisin kantaa isoa vatsaani ylpeänä ja odottaa nyyttiä saapuvaksi:-(

Tsemppiä meille kaikille omissa vaiheissamme ja voimarutistuksia!

 
veritestin lukema oli tänään pp15 226, joka on kuulemma hyvä tulos. Hoitajan mukaan ei enää uusinta testejä tarvita, vaan saman tien varasi minulle varhaisultraan ajan...kääk! Kai se on sitten uskottava, että raskaana ollaan. Hieman kyllä kummittelee mielessä tuoresiirron plussa, joka heti neljännen viikon lopussa meni kesken. Eipä sitä auta kuin mennä päivä kerrallaan eteenpäin.

Voimia kaikille :heart:
 
Paljon onnea Bansku! :heart: :heart: Ihanaa, että tähän pinoon saadaan babybanaaneja! Nauti nyt täysillä ja luota vaan pieneen elämään sisälläsi. Kunpa kaikki menisi hyvin, nostan peukut nyt tukevasti pystyyn.

Kiva kuulla myös sinustaSnow white :)
Tiedän tuon tunteen, kun lähipiirin naisten mahat alkaa kasvaa ja niistä sitten puhutaan. Tai pienten lasten äitejä, ainakin lasten kasvatuksesta puhutaan, jos ei ihastella lapsukaisia. Siinä sitten yrittää siskonsa lapsista jotain kertoa, ettei ihan ulkopuolelle keskustelun jäisi nieleskelemään...

Eilen olin ihan mieli maassa, mutta Banskun uutinen pelasti tämän päivän. Minulla 28/28 tai 1/28 menossa ja täti tuli tänne työpaikalle kiusaamaan. Se siitä luomukotihoidosta - vaikka kivaa oli ;)

Hyvää loppuviikkoa teille kaikille, olette tärkeitä :wave:
 
Onpa hienoa kuulla onnistumisista. PALJON ONNEA BANSKU! Pidetään varmasti kaikki peukkuja, että onnistaa.

Olen taustaillut jonkin verran ja vähän alkoi mietityttää, että edessä voi olla pitkä tie. Meillähän ollaan vasta aloittamassa ja suoraan ICSI:llä. Meillä on takana vähän yli vuosi yrittämistä luomusti. Sehän ei ole pitkä aika, mutta lähdettiin tutkimuksiin osaksi tietysti sen vuoksi, ettei meillä ole aikaa odottaa (se ikä, se ikä) ja osaksi myös siksi, että aikaisemman historian perusteella saatoimme aavistaa jotain olevan raskautumisen esteenä.

Tuosta pitkästä tai lyhyestä kaavasta, vaikka vähän tulee myöhässä tämä kommentti, vaan taidan muutenkin olla näitä myöhäisheränneitä... Niin, se kaava - me saatiin valita ihan vapaasti ja itse valitsin lyhyen. En tiedä, mistä johtui. että meille tarjottiin mahdollisuutta valita. Ehkä siitä, että minun puoleltani kaikki näyttää tällä hetkellä olevan ok, vaikka olenkin vähän epäillyt endoa. Toivottavasti ei kuitenkaan.

Tsemppiä kaikille ja ihailen teitä todella - olette sisukasta porukkaa. Itse täällä odottelen pistosten alkamista (vaikka pistäminen ei itsessään mitenkään houkuta).
 

Yhteistyössä