<3Heinäkuiset2014<3 -Joulukuussa-

Mekin halutaan tietää ehdottomasti sukupuoli :) Mäkään en saa puhelimella vaihdettua väriä mutta on siis TYTTÖOLO, koska tää raskaus tuntuu ihan samanlaiselta ku kaks edellistä ja molemmista tuli tyttö. Vielä odottelen kutsua nt- ultraan, neuvolasta sanottiin et jos ei Kättäriltä oo tullu perjantaihin mennessä kutsua ni kannattaa soittaa perään.

Kohdun värinästä mäkin muistelen että vauva pissaisi, paha mennä kyl näillä viikoilla sanomaan et mitä se kohtu siel vatkaa :D Kasvukipuja on kyl ihan riittävästi, ei voi yskiäkään ilman että repäisee, saatika yrjötä...

Hullua et kohta poksuu "jo" kybäviikko!!

MM ja Mutteri 9+4
 
Kiitokset uudesta ketjusta ja tervetulotoivotukset uusille! Meillä oli tänään eka neuvola, mutta ei päästy kuulemaan sykettä. Tuumas, ettei vielä kuulu, niin turha yrittää..saatiin parin viikon päähän uus aika, jos sillon jo kuulus:) nt-ultra menee loppiaisen jälkeiselle viikolle joulusulkujen vuoksi, siellä tarkentuu myös sitten ikä - tarkkaa laskettua aikaa ei tiedetä epävarman hedelmöittymiajankohdan vuoksi..oireita ei oikeastaan hirveästi ole - järkyttävä palelu koko ajan, pieni väsy iltapäivästä eteenpäin, samoin kuin kova vatsan turvotus ja ailahteleva mieli;pari viikkoa vain itkin, nyt räjähdän kaikesta:ashamed:

Täällä oli muitakin kipuilijoita, miten teillä on mennyt? itsellä tuntuu, että kovat kivut alkaa pikkuhiljaa hellittämään ja viikon aikana on saanut nukuttua jo neljä yötä ilman kipuja=) toki menkkamaista jomottelua edelleen päivittäin, mutta krampit uupuu..viikkoja nyt siis 7+2
 
Heippa. Uutena tänne uskaltaudun. Viime odotuksessakin kävin kaksplussailemassa vähäsen ennen kun siirryin vallan fb puolella kirjottelemaan. Nyt vähän samanlaisen toivossa taas tänne nokkani änkeän :p

Meillä siis kolmasta odotellaan. Esikoinen on 7v, toinen täyttää sunnuntaina vuoden ja kolmosen la on 13.7-14 Viikkoja tällähektellä siis 8+3

Neuvolassa kävin ensimmäistä kertaa eilen ja se meni ihan kivasti, sydänääniä ei yritetty kuunnella, mutta tiedän siellä jonkun majailevan varhaisultran perusteella :) Ja toki oireetkin suorastaan huutaa raskautta. Pahoinvointia, oksentelua, väsymystä, päänsärkyä, alavatsan kipuiluja ja mielialan heittelyitä.

BabyBelly/23v/kolmas/tays la 13.7-14
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mimma]
Hei taas kaikille, ja tervetuloa uusille:)

Mullahan oli epävarmaa meenkö viikoilla 6+jtn vai 9+jtn, MUTTA sain eilen kotidopplerilla sydänäänet kuulumaan.(Ekaa kertaa yritin tän raskauden aikana.)
Eli mun täytyy olla pidemmällä ku 6viikolla:D eikövain? eihän niiden vielä muuten kuuluisi kuulua kotivehkeillä?
ja dopplerina on tosiaan se anglessound.

Muuten mennään melko oireettomina, vain rinnat alkaa olla hieman arat, iltaturvotuksia, vihlaisuja aivastellessa ja nopeissa nousuissa, järjetön väsy, ja vähän väliä pitää jotain syödä ettei tule heikko-olo. Eilen yöllä oli semmonen olo että pitää käydä oksentamassa, mutta nukahdin sitten.
Tuntuu ihmeelliseltä olla näin vaivattomasti raskaana , kun viimeksi raskaus koostui oksennuksesta ja pyörtyilystä :D

ja täysin erilainen raskaus niin olisko Poikaolo

Ps. ei luultavasti selvitetä sukupuolta.
mimma ja napero (9+2?)
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uusille ja lämmin kiitos sydänx3 että otit päivittääksesi joulukuun:heart:
Onnea myös kaikille jotka ultrassa sykkeen nähneet:heart:

Mimma Taitaa sydänäänet kuulua tosiaan doplerilla vasta rv 9 tienoilla joten siitä päätellen olet pidemmällä =)
Olen tilannut myös doplerin ja toivon että se tänään tulisi että saisin aloittaa myös sydänäänien metsästyksen.

Sukupuolet haluamme varmasti tietää. Olen tiennyt kaikista edellisistäkin. Päätin kyllä että jos joskus vielä vauvan saan niin pitäisin salaisuutena kumpi tulee mutta nyt jos kaikki menee hyvin ja tuplapotti syntyy niin ehdottomasti on mukava tietää kumpia masussa on.
Omaa veikkausta ei oikein vielä ole muodostunut, oireet on kutakuinkin samat kuin aina ennenkin. Ehkä sitä ei osaa odottaa kuin poikia kun edellisetkin on poikia. Tuleva isä poikaa toivoisikin, itselläni tietysti palo tyttöä kohtaan. Olisipa siis kertakaikkisen ihanaa jos saisimme tytön ja pojan.
Sitä ennen on kuitenkin monta jännittävää/pelottavaakin asiaa selvitettävänä.

Neuvolassa tuli käytyä tiistaina ensimmäistä kertaa. Kaikki hyvin, painoa tosi +2kg...olenhan elänyt pelkästään syöden viimeviikot:whistle:
Verenpaine tuppaa siellä nousemaan mutta kotimittauksin hyvissä lukemissa.
Viikot merkitsi tietenkin kierron 28 mukaan ja muutama päivä edellä neuvolakortissa ollaan kuin omin laskuin. Neuvolan mukaan 8+6 (8+4).
Flunssa on yritellyt tälläviikolla kiusailla, muutoin vointi vaihtelee enemmän tai vähemmän kuvottaen. Väsynyt olen kovasti.
Seuraavaksi odotellaan nt-ultraa 28.12, välissä kotidoplerilla sydänääniä metsästellen=)
Odotan kyllä ultraa todella kovasti. Epävarmuus siitä millainen kaksosraskaus on kyseessä on aika stressaavaa.
Näillä mennään ja parasta toivotaan:heart:

Uskaltaisiko minulle päivittää tietoihin 5 ja 6 lapsi :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: mimma]
Taisin plussattuani käydä täällä ilmoittautumassa, mutta sen jälkeen en ole kirjoitellutkaan. Ajattelin nyt aktivoitua hieman täälläkin. :)

Onpas ihana lukea, että jotkut ovat jo käyneet neuvolassa/varhaisultrassa ja kuulleet sykkeetkin. :) Ja hellanlettaksella ihana tuplauutinen! :flower:

Täällä alkoi pahoinvointi tiistaina (6+5) ja sain myös oksentaa. Eilenkin aamupala kipusi ylös. Tämä aamu tuntuu helpommalta. Selvästi väysymysaste vaikuttaa pahoinvoinnin voimakkuuteen. Muita oireita ovat väsymys, palelu ja finnit naamassa. Välillä tulee myös sairaita mielitekoja joihinkin ruokiin. Olen himoinnut mm. hampurilaisia, kiinalaista ja kasvisosekeittoa. Täytyy yrittää pitää joku roti noiden pikaruokien kanssa. En haluaisi kauheasti kuitenkaan painoa kerryttää raskausaikana, vaan pysyä niissä normilukemissa mitä keskimäärin raskausaikana tulee. En kyttää painoani ikinä tarkasti, mutta pidän kuitenkin vähän kirjaa siitä, ettei tule liikaa herkuteltua ja että liikkuisin sopivasti.

Pakko kysellä täällä muutamasta asiasta. Kävin viikko pari sitten juoksulenkillä. Olen juossut kesästä saakka ja minulla on hyvä kunto. Koska en ollut flunssan vuoksi vähään aikaan juossut, juoksin vain 20 min. Kotiin päästyäni alamaha tuli tosi kipeäksi.... :( Sen jälkeen en ole uskaltanut juosta. Koska juokseminen/hölkkä on lempilajini haluaisin vielä kokeilla. Uskaltaisinkohan.....? Onko teidän muiden liikuntatottumukset muuttuneet? Tuntuisi jotenkin hullulta, että saisi juoksulenkillä aikaan keskenmenon tms.... Mutta säikähdin kovin niitä kipuja ;(

Toinen asia, mitä olen pohtinut. Ne ruoka-aine kiellot. Kuinka tarkasti noudatatte niitä? Söin yksi päivä kiinalaista ja lopuksi maistoin siinä voimakkaasti inkiväärin ja sitähän ei saisi käyttää raskausaikana. Olen myös syönyt lohta kaksi kertaa viikon sisällä ja sitä saisi syödä vain 1-2 krt/kuussa. Nyt siis en pitkään aikaan voi syödä lohta. Olen myös ollut kova juomaan kahvia ja olen vähentänyt senkin minimiin. Eniten ärsyttää graafi-ja kylmäsavulohen syömiskielto sekä myös homejuusto kielto. Kaikki minun herkut on keilletty! :D Toki en syö nuita täysin kiellettyjä yhtään, mutta nämä kypsät lohet, kahvin määrä ja inkivääri hommat mietityttää. Tuntuu, että hirveän tarkasti täytyy seurata mitä syön. Kaikesta luen tuoteselosteet sikatarkkaan, etten vain osta vahingossa jollain makeutusaineella makeutettua pastillia/mehukeittoa. Ahdistaako muita tämä kyttääminen? :) Toki tiesin ennen raskautta, että kieltoja on, mutta kun itse on tässä tilanteessa, tuntuu, että kieltoja on miljoona. :)

Kuukiuru & Tintti 7+0
 
Laretzki
Ruokarajoitukset Mä oon sitä mieltä että tieto lisää tuskaa. Erityisesti raskausaikana :D. On ihan jokaisen oma asia kuinka tarkasti noi rajoitukset toteuttaa, ite olin jo ensimmäistä odottaessa "hällä-väliä, ei jaksa stresssata" tyyppisesti liikkeellä ja nyt kun on toinen on vielä enemmän sellainen :D. Tiedä sitten onko se hyvä vai ei, esikoisen aikana kyllä kovasti kehuttiin neuvolassa mun maalaisjärki ajattelua.

Mutta joo, kuukiuru Homejuustosta ainakin sen verran, että niissähän se vaara tulee pastöroitumattomasta maidosta, joka tosin ei ole kotimaisten tuotteiden osalta mikään ongelma (esim. aurajuusto). Ulkoimaisista juustoista voi sitten olla jo vaikeampi sanoa, erityisesti jos ostaa näitä tälläisiä käsinpakattuja, jotka on isommista paloista leikeltyjä. Ite oon ekan kohdalla syönyt homejuustoja sen normaalin verran ja ihan terve tuo tyttö tuntuisi olevan :D. Muutenkaan en oo jaksanut itseäni noilla juurikaan rasittaa, inkivääriä heitän ihan normaaliin tapaan hippusen smoothieden joukkoon jne. Ainoa mitä välttelen (tosin ei kuulu nykyään muutenkaan ruokavalioon) on kaikki keinotekoiset makeutusaineet.


Sukupuolesta Todennäköisesti pyydetään taas, että jos näkyy, niin kertokaa, mutta ei me rakenneultraan mennä sen sukupuolen takia. Jos ei näy, niin sit ei näy. Itellä ei oo oloa suuntaan tai toiseen, mutta jotenkin näin yhden tytön jälkeen on vielä vaikeampi kuvitella itseäni pojan äitinä (mulla ei oo kuin siskoja). Todennäköisesti siinä käy niin, että jos on tyttö, on hyvin todennäköistä että tulee vielä kolmaskin lapsi, mutta jos on poika, voi meidän lapset jäädä kahteen.

Mites useamman lapsen vanhemmat: Missä vaiheessa otte alkaneet lapsille puhumaan perheenlisäyksestä? Meillä on tyttö sen verran nuori, että varmaan vasta siinä vaiheessa kun maha alkaa näkyä aletaan puhumaan että vauva tulee...
 
RUUISTA- Mä oon kans vedelly ruokia ihan edelliseen malliin, ainoostaan kahvi on pudonnu pois mut vaan siks et se alkoi tökkiä, vaik oon muuten kova kahvinystävä! Ja aspartaamiasioista en välitä muutenkaan. Lohet, aurat, tänne vaan...

LARE mul on sama homma ton sukupuolen kanssa, vaikea kuvitella poikaa kun on vaan tyttöjä ja itsellä sisko. Muutenkin meidän suku on kovin tyttövaltaista, ja kyllähän mä tyttöä toivon nytkin, jo vaatesäästöjenkin takia- vaikka tää kolmas saa kyllä jäädä viimeseksi vaikka sieltä tulis kumpi vaan... :D

KÄTTÄRILLE MENIJÄT HOI! Ei tullu ultraan kutsua, soitin sitte neuvolan käskystä perään ja aikamoinen jono kuulemma. Antavat viimeisten kuukautisten mukaan, ja aika voi kätilön mukaan tulla lyhyelläkin varoitusajalla, siis odotan vaan kiltisti vaikka se persiistä onkin...... :)

MM 9+5
 
Noista ruokarajoituksista Meidänkin neuvola painottaa maalaisjärjen käyttöä, eli ei kannata stressata hirveesti niistä. Toiset toki on tarkempia, mutta en mä jaksa niistä ottaa stressiä, kun ruokavalio on suunnilleen normaali eikä vedä mitään älyttömiä määriä.

Itse aion kyllä syödä sekä graavikalaa, homejuustoja sekä maksalaatikkoa jouluna. Joulu ei ole mitään ilman graavilohta :) Olen myös syönyt majoneesia yms. eikä noissa kahdessa muksussa mitään vikaa näy olevan...

Liikunta: Vakituiset harrastukset on tauolla, siis pesis ja jokaviikkoinen akkasähly. Juoksua ajattelin käydä kokeilemassa jossain vaiheessa, en usko että siitä on haittaa vauvalle, jos se omaa oloa kovin pahaksi tee. Tosin mun juokseminen on vähän sitä sun tätä, jaksan etanan vauhtia max. 5 kilsaa normioloissa :D Kai tässä jotain kävelylenkkejä olis alettava tekemään, ettei tuo paino pompsahda kovin korkealle.
 
Moikka vaan taas kaikille! :)

Oli pakko kirjottaa kun noita ruokailujutskia luin.. :D Kun mä kysyin neuvolasta onko kylmäsavulohi ehdoton ei ja siellä sanottiin että on, niin miten te oletteko syöny? Kun mulla on automaattisesti joulu ihan pilalla kun en saa kylmäsavulohta, ja raskaudesta ei olla kellekkään kerrottu kun olisin halunnut odottaa ekan kolmanneksen kun ollaan ekassa ultrassa käyty ja sit vasta kertoo jos kaikki on ok.. MUTTA, jos en lohta ja maksalaatikkoa jouluna syö niin kyllä meidän äiti arvaa saman tien, ne kun on mun herkkuja.. :) Mutta siis päällimmäinen kysymys oli että ootteko tota kylmäsavulohta syönyt raskausaikana ja kuinka paljon kerralla? :)

Itse kun tunnun olevan niin vainoharhanen kaiken kanssa ettei vaan taas tulis keskenmenoo.. :/ ärsyttävää tällänen varominen.. ja ärsyttävää kun ei jouluna sais syödä ees lempi jouluruokia! :mad: :D

Tilasin tosiaan sen angelsounds kotidopplerin raskauskeijulta viikko sitten eikä VIELÄKÄÄN oo tullut, luin tuolta raskauskeijun sivuilta niin siellä oli joku uutistiedote että postin jonkun lakon vuoksi toimitukset viivästyy, arrgh, että mua ärsyttää sekin kun olin ihan varma että pääsen tällä viikolla koittaa kuuluuko sydänäänet ja eipä näkynyt doppleria, hemmetti, menee siis ensviikkoon kun huomenna ei se posti kulje.. Tuntuu kyllä että joka asia saa mut ärsyyntymään :D

Oireista, p-a-h-o-i-n-v-o-i-n-t-i ! Alkaa menee jo hermot, oksentanut en oo vieläkään mut toi "järjetön nälkä" olo alkaa rassaamaan :( monta kertaa meinannut oksentaa, mutta oon mestari pidättämään sitä, itse kun en voi sietää oksentamista.. Pelkään aina että tukehdun, se on niin kamalaa :D Toivottavasti menis jo pian ohi.. Rinnat vähän arat, mutta edelleen pystyn kyljellään nukkuu, et ei niin kovin kipeet oo.. Vilu on kokoajan mutta on mulla kyllä normaalistikkin.. :) Mihinkään en oikeen halua mennä kun näytän siltä kuin oisin viidennellä kuulla raskaana, olo on kuin ilmapallolla ja tosiaan ketään ei vielä raskaudesta tiedä kuin minä ja mieheni, niin en halua että ihmiset luulee että olen näin paljon lihonnut, vaikkakin se joskus tulisi selville :D ärsyttää vaan kun mikään vaate ei sovi päälle, ilman että tuo jättiläismaha näkyy :D Normaalisti siis en ole mikään lihava, että tuon mahan kyllä näkee kauempaakin :D

Tulipas taas kitistyä kaikesta :D pahoittelut siitä :D

Ja en tiedä mistä syystä mutta itsellä on poikaolo :) vaikka tytön aina olen halunnut :D ja verrattavia kokemuksia ei ole kun esikoista odotan, mutta saa nähdä kumpi ois tulossa, sukupuoli halutaan kyllä tietää kun se on mahdollista, molemmat tietty tervetulleita, kunhan terve vaavi olis :)

immet ja pirpana 9+1
 
Ruokamietinnät: Itse olen enemmän myös sitä huoletonta sakkia joka menee mutu tuntumalla;)Noi graavi lohet ym, niiden kohdalla passaisin jos selkeesti seisseet pitkään pöydällä huonenlämmössä.
Punkkuakin saatan hyvin maistella senhörpyn, kaks...

Nt-ultra mulla on muuten uudenvuodenaattona. Jännittää ikäni takia.Voinko vielä saada terveen lapsen?
 
Syömisistä pikapikaa kommentoin: Graavilohessa menee mun raja. Se on ihan hirmu suuri prosentti missä noissa vakuumipakatuissa kaloissa (ja huom! Monesti se kalatiskinkin kala on tullut kauppaan vakuumissa) on listeriaa, perusterveellehän bakteeri ei aiheuta mitään mutta raskauden aikana voi aiheuttaa sen pahimmankin vaihtoehdon (jokainen voi itse googlata mitä voi tehdä). Ja kun se on sitten ihan yhdessä pienessäkin palassa jos on ollakseen että tässä ei ole mitään "kohtuudella järjen mukaan"-sääntöä. Mun mielestä on vaan pirun typerää edes ottaa riski.
Ja jos itse graavaa kalan niin nou hätä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: eltsu81
Immet: Millaisen dopplerin hankit? Katselin samoja sivuja ja siellähän on malli jos toinenkin. Mikähän niistä "kannattaisi" ottaa?

Ruokajuttuja: Mulla kans tuntuu etten graavikalaa ottaisi pöydässä, muuten menen noiden rajoituksien kanssa maalaisjärjellä. Homejuustoja en ole ottanut, ne ei vain maistuneet raskausaikoina. Eikä nytkään tee yhtään mieli, yh.

Tänään on ollut vähän helpompi päivä, ei oksuja ja sain jopa siivottua talon! Piti kyllä syödä ja levätä välissä:LOL:

9+5..kait.
 
Mulla on doppleri mutta en ole saanut ääniä kuulumaan :/ huolestuttaa hieman..

Meinaan kyllä kysyä sukupuolta RA-ultrassa,jos suostuu pieni paljastamaan sen..Olen molemmissa kysynyt ja ovat hyvin "näyttäneet" kyllä!

Huoh,masentaa kun tuntuu että avoliitto hajoaa ja viisainta olisi vaan lähteä.Pää hajoaa kun miettii koko ajan mitä tehdä. :(

Onneton Taffo ja ylläri 9+3
 
Olen 41v ruotsinsuomalainen Tukholmasta, odotan yllätyksekseni kolmatta. Edelliset on 11 ja 9v. Tasan vuosi sitten minulle tehtiin Gastric Bybass leikkaus jonka ansiosta paino on pudonnut nyt 45kg ja ilmeisesti se on auttanut raskautumisessakin. Yllätys oli positiivinen.

Nyt on 9+3 ja laskettu aika on nettilaskureiden mukaan 6.7

Oireita on ollut hirvittävä palelu (johtuu tosin myös varmaankin painon putoamisesta, mutta muistan kyllä palelleeni ensimmäistä odottaessani, tissit on olleet todella kosketusarat ja kasvaneet valtavasti, pahaolo on vaivannut onneksi vain silloin tällöin toivottavsti pysyykin pois koska en voi enää oksentaa kunnolla. Hirveitä himoja joitain ruokia kohtaan jotka tosin vaihtuvat melko nopeasti, ja samaten jotkut aiemmat herkkuruuat alkoivat maistua todella omituisille. Hajuherkkyys on alkanut myös nyt muutama päivä sitten, grillattu kana oli vielä suht ok mutta sahrami tuoksui siitä pussinkin läpi ihan hirveälle. Sahramipullia pystyn kuitenkin ainakin vielä syömään

Ruokavaroitukset on täällä suunnillee samat kuin Suomessakin tuntuu olevan.
Tuorejuustot vain kypsytettynä
Ja tuosta lohesta se on ok jos olet tehnyt sen itse. Ja lohi on ollut pakastimessa. Graavilohihan on todella yksinkertaista valmistaa itse. Ja tietenkään se ei saa olla monta tuntia pöydällä seisomassa.
 
LukasMom mä tilasin ihan siis sen angelsounds dopplerin, se kaikkist halvin, sitä on moni kehunut ja ajattelin sit itekkin sen tilata :) sais nyt vaan jo tulla..

Taffo82 eihän ne välttämättä vielä kuulukkaan, ettei kannata välttämättä huolestua, tiedän että on vähän tyhmästi sanottu koska tiedän että jos en heti itse löydä ääniä niin olen ihan paniikissa, varsinkin kun itsellä kohtu ilmeisesti taaksepäin kallellaan niin ei suurella todennäköisyydellä ees kuulu ennen rv12, mutta kuitenkin.. Ja toivottavasti nyt avoliitossasikin teet päätöksen mikä parhaalta tuntuu :(
 
Ruokarajoituksista sen verran, että tosiaan vaan vakuumipakattu lohi on kiellettyä eli jos itse tekee sen lohensa niin voi syödä. Ja tosiaan jos lihatiskiltä ostaa niin täytyy varmistaa myyjältä ettei kala tule vakuumipaketista sillä niin se valitettavan usein tulee. Ja Itämeren kalaa saisi elohopeapitoisuuden vuoksi syödä vaan 1-2 kertaa kuussa, mutta muualta tullutta kalaa voi syödä ja mieluusti pitäisikin syödä 2 kertaa viikossa. Eli esim norjalainen lohi käy hyvin :)

Ja kaikki kotimaiset juustot (myös se homejuusto) on tehty pastöroituun maitoon eli niitä voi syödä. Kovat, kypsytetyt juustot ovat turvallisia myös ulkomaisina ja kaikki juustot ruuanlaitossa niin että se juusto kunnolla sulaa ja kuplii.

Maksalaatikkoa voi syödä kohtuudella samoin kuin maksapasteijaa ja maksamakkaraa. Maksaruokien A-vitamiini on liiallisena haitallista eli jos nyt jouluna muun ruuan ohella ottaa vähän maksalaatikkoa niin haittaa. Mutta kokonaista ateriaa maksaruokaa ei saa syödä.
 
Joo voin yhtyä siihen, ettei kannata mennä testaamaan onneaan graavilohen kanssa, jos sen alkuperästä ja käsittelytavasta ei ole varma. Itsehän söin valmiin voileivän lohen kera ja aivan hirveä ruokamyrkytys siitä tuli :x Olin tuolloin jotain rv 14-15, eikä siitä näyttänyt olevan mitään haittaa sikiölle, terveen tytön sain ihan ajallaan, mutta samaa virhettä en kyllä ikimaailmassa menisi tekemään! Ja siis tämä kerta mahtoi olla vain tavallinen ruokamyrkytys, mutta onni onnettomuudessa, toista kertaa ei tule!

Muutoin siis kaikkia suomalaisia juustoja voi kyllä ihan surutta syödä ja tosiaan sitä maksalaatikkoa jouluaterialla ;)
 
Viimeksi muokattu:
Olenkin miettinyt tuota lohiasiaa, että saako esim. kalatiskistä ostaa graavilohta, jos se ei ole ollut vakuumipakkauksessa. Miksi se vakuumipakkaus tekee siitä kalasta sellaista, että ei saa syödä? Onko se se aika siinä syynä? Kun säilyyhän se lohi vakuumissa kauemmin, kuin esim. rasiassa. Valaiskaa tyhmää. :D

Aiemmin puhuitte siitä, mitä mieltä lapsen sukupuolesta. Minulla ontyttöolo ollut alusta saakka, vaikka aina olen salaa toivonut poikaa ekaksi lapseksi. Nyt, kun on raskaana niin on aivan sama kumpi sieltä tulee, kunhan terve olisi. Ja halutaan tietää sukupuoli sitten, kun ja jos se on mahdollista. :)

Kuukkis ja Tintti 7+1
 
Itse olen joskus nähnyt ruokakaupoissa kun kalatiskillä myydän vaakumipakattua kalaa "tuoreena", eli myyjä ottaa kalat suoraan pakkauksista. Kannattaa varmaan olla varovainen kaikkien graavattujen kalojen kanssa.
 
Tervetuloa uudet!

Immet kiits...

Itse en graavilohta uskalla syödä,nyt jo toinen joulu kun en sitä saa syödä ja harmittaahan tuo kun on kuitenkin suurta herkkua.. :/ Maksalaatikkoa sen sijaan kyllä syön varmasti vähäsen!Pakko se on jotain saada herkutella! :D

Tuntuu että mulla on toooosi myöhään se nt-ultra mutta pakkohan se on vaan odotella..Jotenkin kauhulla sitä odotan ettei vaan "narahtaisi",mulla kun siskolla tehtiin viime vuonna keskeytys niskaturvotuksen ja kaulakystien takia,oli hänelle todella rankka kokemus enkä soisi kenellekään sellaista tapahtuvan!

( . ) :Mä oon lihonu ainakin 5 kg alusta kun koko ajan tarvii syödä muuten on kamala olo..Syöttöporsas olen..

Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille masunkasvattajille!

Taffo ja Ylläri 9+4
 
NiQ
Mä vähän tunkeudun ja mun on pakko tuohon kalakeskusteluun näin ammattilaisen näkökulmasta lusikkani laittaa :D Eli suurinosa irtotiskiin tulevasta kylmäsavu- ja graavikalasta tulee todellakin suoraan vakuumipakkauksista, joka johtuu yksinkertaisesti siitä että tavarantoimittajilla EI OLE tarjolla muuta. Tiedän vai pari kalafirmaa, josta saa 1,5kg pakkauksissa suojakaasuun pakattuna kylmäsavut ja graavit :) Mutta kannattaa tosiaan myyjältä kysyä, sillä eihän ne kalat sinne lentämälläkään voi tulla. Ja jos ne jossain avopakkauksissa tulisi niin ne olisi jo melkein entisiä kun kauppaan saapuvat. Itse suurena kalan ystävänä harmittaa myös, että joulu menee ilman noita herkkuja, mutta toisaalta on tämä raskausaika sen verran lyhyt että sen kärsii. Itse en missään nimessä syö raskausaikana yhtään kylmäsavu- tai graavilohta, koska se on RAAKAA kalaa. Ihan sama kuka (en edes itse graavaamaani) sen on valmistanut ja missä sitä on säilytetty (vakuumi vai suojakaasu), sillä kuten tuossa edellä joku mainitsikin niin tässä asiassa ei "maalaisjärki tai kohtuus" auta, sillä jo siinä yhdessäkin pienessä palassa saattaa se listeria piillä ja aiheuttaa pahimmassa tapauksessa sikiön kuoleman tai vammautumisen. Minä ainakin ehdin raa'at kalani syömään raskauden jälkeenkin hyvällä omalla tunnolla :)

Mukavaa raskausaikaa kaikille! :heart:

NiQ 35.rv
 
Olen niin liikuttunut, doplerilla löydetty sydänäänet...ainakin yhdet:heart: Rv 8+6 (9+1)...paripäivää sitten en tosiaan vielä kuullut.
Olen onnellinen ja tulen varmasti mieltäni rauhoittaakseni kuuntelemaan ääniä ennen 30.12 ultraa. Neuvolaakaan ei välissä ole.

Ruokakeskusteluun senverran että en ole hysteerikko, maalaisjärjellä mennään mutta graavikalaan en koska sillä se ei muutoinkaan herkkuihini kuulu. Suomalaisia juustoja, fetaa ja homejuustoa käytän entiseen tapaan. Jouluna varmasti syön maksalaatikkoa ja voin sipaista välillä leivälle maksamakkaraa. Niissä on maksan osuus kuitenkin todella pieni. Itse maksaa esim. maksakastiketta en taas syö ollenkaan. Lohta syödään kuten ennenkin, en ole kuullutkaan että tavallinen uunilohi olisi jotenkin rajoitettua.
Ruuasta tulikin mieleeni että kaupasta pitää ostaa puuroriisiä...olen himoinnut tässä alkuraskaudessa ihan älyttömästi riisipuuroa :D
 

Yhteistyössä