4 lasta noin 5 vuoden sisään

Hei! Kerokaa mulle pidättekö ihan hulluna kun on monta lasta lyhyellä ikäerolla? Meillä esikoisella ja tokalla ikäeroa 1v 2kk, toisella ja kolmannella 1 v 6 kk ja kolmannelle ja neljännelle tulee 2 v... Meillä tämä sopii ja meillä on mennyt mukavasti. Nautin siitä kun lapsilla on seuraa toisistaan. Lapsiluku nyt on meillä täysi kun tää nelonen vaan syntyy.

Ainoa asia mikä mieltäni painaa aina vaan enemmän on se miten muut ihmiset suhtautuvat tähän "tiheään" tahtiin. Kuulen jatkuvasti kauhisteluja ja ihmetystä kuinka oikeen jaksan. Useista ihmisistä huomaa että he eivät voi ymmärtää mua. En mä tiedä miks tämä asia on alkanu vaivaamaan mua. Eihän mun pitäisi välittää mitä muut ajattelevat. Mitä mieltä te olette? Onko kukaan muu huomannut kohdallaan tällaista?
 
Mä olen saanut niin paljon ihmettelyä jo 1v4kk ikäerosta kahden lapsen välillä etten ollenkaan jaksa yllättyä tuosta. Sun tarttee vain kestää ja ajatella että mitäpä he mistään tietää :) Vastaat kyselyihin jotain ympäripyöreää tai ihmettelyt kuittaat jollain 'kaikki niin ihania ja rakkaita, päivääkään en vaihtais pois' :)
 
näin on
Hei! Kerokaa mulle pidättekö ihan hulluna kun on monta lasta lyhyellä ikäerolla? Meillä esikoisella ja tokalla ikäeroa 1v 2kk, toisella ja kolmannella 1 v 6 kk ja kolmannelle ja neljännelle tulee 2 v... Meillä tämä sopii ja meillä on mennyt mukavasti. Nautin siitä kun lapsilla on seuraa toisistaan. Lapsiluku nyt on meillä täysi kun tää nelonen vaan syntyy.

Ainoa asia mikä mieltäni painaa aina vaan enemmän on se miten muut ihmiset suhtautuvat tähän "tiheään" tahtiin. Kuulen jatkuvasti kauhisteluja ja ihmetystä kuinka oikeen jaksan. Useista ihmisistä huomaa että he eivät voi ymmärtää mua. En mä tiedä miks tämä asia on alkanu vaivaamaan mua. Eihän mun pitäisi välittää mitä muut ajattelevat. Mitä mieltä te olette? Onko kukaan muu huomannut kohdallaan tällaista?
Eihän tuon ikäiillä ple seuraa toisistaan, tappelevat vain leluista. Meillä pitkähköt ikäerot ja ilti tätytyi erotella vanhemman leikkejä.
 
ei näinkään
Alkuperäinen kirjoittaja näin on;22056206:
Eihän tuon ikäiillä ple seuraa toisistaan, tappelevat vain leluista. Meillä pitkähköt ikäerot ja ilti tätytyi erotella vanhemman leikkejä.
No tuskin ap:n lapset ikuisesti on pikkusia taaperoita? Ja kyllä, ainakin oma pieni taaperoni ei tappele vaan nauttii sisarustensa seurasta,
 
"vieras"
Meidän naapurilla on neljä lasta, vanhin täyttää nyt 5 ja nuorin on alle puolvuotias. Mulla on itellä 3 lasta huomattavasti pidemmillä ikäeroilla ja muutaman kerran olen vetänyt henkeä sen naisen puolesta, kun tiedän millasta pyöritystä se arki on. Se on paljon omasta asenteesta kiinni, miten pärjää ja myös tukijoukoista. Mun mielestä jos ite jaksaa, niin senkun tekee vaikka vauvan per vuosi, mutta pitää ajoissa tuntea ne omat rajat.
 
Keittiönoita
Mulle on yks hailee, miten monta lasta ja miten suurella ikäerolla kukakin hankkii. Vaikka olisi 15 tenavaa 10 kk:n välein. Kunhan ei oleta, että minä sitä natiaislaumaa hoitaisin :D
 
24r
Minusta toi on just hyvä. :) Mikäs siinä! Jotkut jaksaa, jotkut ei. Ihmiset on niin erilaisia ja eri tilanteet vaikuttaa eri ihmisiin eri tavalla. Älä sinä niitä muita mieti. Sano vain ihmettelijoille, että näin te haluatte elää elämänne. :)
 
"minä"
Ei ole rasittuneen näköinen tämä äiti :)
Kalifornialainen kohuäiti Nadya Suleman synnytti maaliskuussa kahdeksan pienoista - kerralla! Tämän lisäksi naisella oli jo ennestään kuusi lasta.
 
"virveve"
Mielestäni en ole kyllä ihan niinkuin tuo 8 lapsen äiti jolla jo ennestään 6! :D Meillä on siis kohta 4 lasta ja tähän neljään jääkin. Tiedän että useamman pienen vanhemmilta vaaditaan sitä tietynlaista luonnetta. Itse olen jaksanut hyvin ja onhan mulla aviomies apuna. Kaksi vanhinta lasta ovat tyttöjä ja he leikkivät kuin paita ja peppu yhdessä. Eivät he tappele leluista. Joskus tietysti, mutta ei siinä erotuomarina tarvitse todellakaan aina olla. Ja mun mielestä aivan ihana asia nyt kun tytöt käyvät jumpassa ja kerhossa, niin kuinka isosisko huolehtii pienemmästä. Kädestä pitäen vei pikkusiskoa eri paikkoihin kun siskoa vielä vähän ujostutti :D Ja kerhosta meille ohjaaja sanoi että todella omatoimisia ja reippaita tyttöjä. Ei kuulemma paljoa ohjausta tarvittu askarteluissakaan. (toki ollaan lasten kans askarreltu paljon kotona). Mun mielestä tä on ihanaa elämää tällasenaan. Toki joskus on raskasta ja hermostuttaa kun on sotkuista. Olen nimittäin sellanen ihminen et nauttisin siitä et paikat on TIP TOP ja näinhän ei pienten lasten kanssa voi olla. Olen kuitenkin nähnyt sen että monet pienten lasten äidit kokevat raskaaksi jo yhden lapsen hoidon... se riippuu niin ihmisestä ja ihmisen luonteesta. Toinen sopii toiselle ja toinen toiselle. Mäkään en tuomitse niitä jotka päättävät tehdä vain yhden lapsen. En tiiä miks joillakin on hirveä tarve tuomita sellaset jotka haluavat useamman lapsen ja tiheällä tahdilla. Tuskimpa kukaan tekee lapsia jos ajattelee ettei jaksa. Kyllä ne omat voimavarat ja halut luulisi tiedostavan...
 
Onko
teillä kolmonen poika?
sit ois ainakin ihan loistavaa kun tää neljäskin ois poika, niin parin vuoden päästä saat rauhassa relata sohvalla kun ne puuhaa keskenään, 2+2, tai kaikki 4 yhdessä :)
 
"virveve"
Joo, kolmonen on poika :) Aika hyvin tytöt ottavat jo poikaakin leikkeihin mukaan, nyt kun poju on puolitoista vuotias ja puhe on alkanu löytymään. Välillä otetaan kunnon painimatseja ja tehdään yhdessä majoja :D Mut on sit sellasia "isompien tyttöjen" prinsessa leikkejä ja barbileikkejä joihin poika tuntuu olevan liian pieni joukkoon. Sillon joutuu sit ohjata pojua vähän muihin leikkeihin et neidit saa olla "rauhassa". En tiedä kumpi sieltä masusta on sit huhtikuussa tulossa... ja meijän pojuhan täyttää sillon 2 vuotta. Toivotaan kyl vähän poikaa, just sen takia et ois sit 2 ja 2. Hyvät leikkikaverit toisilleen. Poikiilla ja tytöillä kun tahtovat olla vähän eri leikit ainaki sit vähän isompina :D
 
"vieras"
ekan ja tokan väli 1v4kk
tokan ja kolmosen 1v10kk
kolmosen ja nelosen 2v3kk
nelosen ja vitosen 1v6kk

Kyllähän ne ihmiset on kauhistelleet, mutta mitäpä se heille kuuluu :)
 
"PsychoKiller"
[QUOTE="minä";22056350]Ei ole rasittuneen näköinen tämä äiti :)
Kalifornialainen kohuäiti Nadya Suleman synnytti maaliskuussa kahdeksan pienoista - kerralla! Tämän lisäksi naisella oli jo ennestään kuusi lasta.
[/QUOTE]

Luin paskalehti The Sunista, että hänellä on 18 lastenhoitajaa kahdessa eri vuorossa. Eli ehtiihän siinä panostaa, ettei näytä rasittuneelta. ;)
 
"virveve"
Ja niinhän tämä onkin minun elämäni. En tiedä miksi semmonen "arvostelu" on alkanu niin harmittamaan mua. Mieskin mulle sitä sanoo että älä muista välitä, eletään me vaan omaa elämäämme. Ehkä tämä raskauskin herkistää ja sitä pahoittaa niin helposti mielensä kun toiset kauhistelee kuinka jaksat. Sehän on vähän niin kuin sellasta epäuskoa että toinen ei usko että voi jaksaa ja nauttia.
 
"Mia"
[QUOTE="minä";22056350]Ei ole rasittuneen näköinen tämä äiti :)
Kalifornialainen kohuäiti Nadya Suleman synnytti maaliskuussa kahdeksan pienoista - kerralla! Tämän lisäksi naisella oli jo ennestään kuusi lasta.
[/QUOTE]

No tuo ämmä nyt on päästään sairas eikä edes itse hoida lapsiaan. Turha häneen on verrata!
 
"Vieras"
Meillä ikäerot näin

1v 5kk
1v 7kk
2v 1kk
1v 11kk ja
2v 9kk
Eli 6 lasta ja kaikki alle 3v ikäeroilla.
Eikä todellakaan mietitytä muiden kommentit. Tää on meidän elämä ja hyvä näin. Jos joku ihmettelee niin ole ylpeä lapsitasi.
 
"juu"
Kukaan ei jaksa hoitaa kahdeksikkoa yksin, kroppa sanois itsensä irti. Kun uupuu, niin sairastuu joko henkisesti tai fyysisesti, ja silloin voi kuollakin. Että muuthan ne sen kahdeksan (+6) heh! hoitaa. Mä en suosittele tekeen montaa lasta peräkkäin. Ainakaan jos haluaa elää vanhaksi. Semmoinen rääkki se on, että ei ihme kun ennenvanhaan äidit kuoli nuorena. Kuka keuhkotautiin kuka johonkin muuhun. Kun elimistö on tarpeeksi lujilla pitkään, ja tulee "lomaa" iskeekin kaikki taudit kun immuunipuolustus heikkenee. Tästä varmaan johtuu jotkut syövätkin.
 
"mie"
Heh. No olipas kärjistettyä. Ei ne naiset ny ennen vanhaan yksinomaan siihen lasten tekemiseen nuorena kuolleet. Oli se terveydenhuoltokin pikkusen eri asteella sillon. Ja nykypäivänä on huomattavasti helpompi olla useamman lapsen äiti kuin ennen oli. Ennen naiset kävi pellolla ja navetassa vielä lasten hoidon lomassa. Ruuat tehtiin kaikki alusta asti ite. Leivät yms. Työtä oli huomattavsti paljon enemmän ja raskaampaa kun kaikki tehtiin käsin. Mun mummolla oli viisi lasta peräjälkeen ja yhdet niistä oli kaksoset. Hän on kertonut mulle että joutui jo kahden päivän päästä synnytyksestä peltohommiin ja navettaan. Lisäksi kutoi mattoja myyntiin. Lapset kulkivat jokapaikassa mukana ja oppivat jo nuoresta tekemään töitä ja auttamaan. Voin vain kuvitella kuinka raskasta tuo mahtoi olla. Silti mummo haikeudella muistelee kuinka ihanaa oli kun lapset oli pieniä. On nyt 78 vuotias ja murehtii aina minusta kuinka minä jaksan neljän lapsen kanssa. Olen sanonut että loistavasti jaksan! Mun ei tarvitse käydä navetassa, eikä pellolla :) Saan olla lasten kanssa kotona ja mun ei tarvitse huolehtia mistään muusta kuin heistä. :) Kyl nykymaailmas pystyy ihan hyvin tehdä useammankin lapsen peräjälkeen. Ei se kroppa siitä itseään irti sano jos vähääkään huolehtii itsestään ja katsoo mitä syö ja liikkuu :)
 
"jaa"
Ei kannata yliarvioida omia voimavaroja ja jaksamista. Koska kun uupumus tulee, ei siinä auta enää itsestä huolehtiminen, saatika, että ehtisi syödä tai harrastaa liikuntaa lapsikatraan kanssa.
 
"vieras"
Minulla on neljä lasta joista nuorin on vuoden ja vanhin 5v.

Ympäristö on ollut hirmuisen järkyttynyt aina vauvauutisia kuullessaan ja vaikka kaipaisin välillä äitiseuraa ruikuttaakseni huonon päivän sattuessa kohdalle, minulle ei kukaan suostu "valittamaan" miten rankkaa on yhden tai kahden lapsen kanssa. Vaikka olen kokenut sitäkin, silloin kun minulla oli vasta kaksi lasta.
Ihmiset jaksavat ihmetellä miten saatan näyttää niin hyvinvoivalta enkä puolikuolleelta. Itse nautin suunnattomasti lapsistani.

Vaikka onkin ihanaa että lapsille on aina sopivan ikäinen leikkikaveri, ja ovat yhtä aikaa kiinnostuneita leikkipuistoilusta ja huvipuistoilusta, niin silti tämä katras pitää sen verran kiireisenä ettei ole kovin helppoa järjestää yhdelle lapselle kerrallaan kahdenkeskistä aikaa vanhemman kanssa. Ja auta armias jos äiti sairastuu..

Jälkikäteen mietittynä olisi saanut olla vähän isommat ikäerot. Vaikka kaksi vuotta. Olisi itse päässyt hiukkasen helpommalla kun ei olisi ollut vaipatettavia montaa kerralla, ja vaatteiden kierrätyskin olisi helpompaa. Mikä nyt jää edelliselle pieneksi, on seuraavallekin nafti.
 
Meil on ekan ja tokan välillä 1v10kk ja nyt tulee tokan ja kolmannen väliä max 1v3vk, ja kieltämättä on tullu kommenttejä ja saan pienikokoisen 9kk ikäisen kanssa katseita ku kuljen ison mahani kans, mut katsokoot :D

Mut minusta on toisaalta turha verrata nykypäivän ja entisajan äitien elämää. Pienten lasten äideillä on ollu 80-luvulla erilaiset haasteet mitä on nykypäivänä. Siis tietty tänäpäivänä on fyysisesti helpompaa kuin 60-luvulla, mut ei taas ole käytettävissä kunnallista apua niin ku on ollu 80-luvulla sekä lasten hoidon vaatimustaso on nykyisin täysin eri. Myös äideiltä odotetaan enemmän esim. työelämässä mitä aikaisemmin. 80-luvulla ja etenki sen lopussa on sit lama-aika painanu päälle.
 

Yhteistyössä