40+ odottajat vol 4 (päiv. yksärillä)

Hei taas kaikille,

tervetuloa Onni71 mukaan! Ja paljon onnea Minnille ja Haave2010:lle hyvistä ultrakuulumisista!

Täällä on jo pieniä liikkeitä tuntunut (pari kertaa on mieskin tuntenut masun päältä), muttei ihan selviä joka päivä, mutta niitä on kiva kuulostella. Tosin tulee huolestuneeksi, jos niitä ei päivittäin tunnu, vaikka tiedänkin, ettei vielä tarvisi tuntea lainkaan.

Huomenna tulee 15+0 täyteen ja ensi viikolla on toinen neuvolakäynti. Mukava päästä kuuntelemaan taas sydänääniä. Masu on jo sellainen, että töissä huomaavat, jos arvaavat katsoa oikein.

putunen rv 14+6
 
Hei taas,

neuvolakäynnillä sydänäänet kuuluivat hyvin ja kaikki vaikutti olevan muutenkin kunnossa. Ehkä tässä voisi jo vähän huokaista ja alkaa hieman uskoa mahdollisuuteen saada vauva joskus syliin =)

Suurin alkuväsymys taitaa olla jo ohitse ja muutenkin olo tuntuu hyvältä. Päänsärkykään ei ole nyt vaivannut.

Terkkuja Soilille - kiva kun kävit kuulumisiani katsomassa. Sullahan ei pitkä aika enää olekaan synnytykseen. Hyvää loppuraskautta :heart:

t. putunen 15+2
 
Viimeksi muokattu:
Onni71, tiedot päivitetty.

Putunen, tsemppiä kovasti. Aina näitä etappeja itselleen laittaa että koska voi huokaista, mutta hyvää huokaisua.

ON: Tässä sitä seesteistä (eikös Oliivitar näin sanonut) keskiraskautta mennään. Masu ei selvästi näy ulospäin, tänäänkin yksi nainen ihmetteli että noinko pitkällä ja mitään ei huomaa. Mutta koska ultrassa kaikki ok ja vauvaeli kasvanut niin ei huoleta, kyllä se masu sieltä kohta pullahtaa...se on varma.

Minni & Kilutar 21+3
 
Kiitos Minni!

Täällä aika hiljaista, joten laitan nyt vähän omia tunnelmiani. :) 7+2 tänään ja vieläkin vähän epätodellinen olo. Piti vielä neljäs testi tehdä viime viikolla, kun ei oikein ota uskoakseen, että näin ihanasti kävi. (Vaikka oireet kyllä on ollu niin vahvoja, että oli pakko uutinen kertoa mun teineille, kun jatkuvasti olin yökkimässä) Ensimmäinen neuvola on viikon päästä ja vähän jännittää, että miten tullaan tämän TH:n kanssa toimeen. Mullahan on tässä haastetta, kun on ylipainoa ja verenpainetauti. Lääkitys jo vaihtui ja on toiminut hyvin, mikä oli iso helpotus. Pelkäsin, että saan lääkäriltä piiskaa, kun menin raskautumaan näin pian sairauden toteamisen jälkeen. : /

Turvotus on ihan hirveää. Toivottavasti pian pakkaset ja pahoinvointi hellittää ja voin tehdä koiran kanssa kunnon lenkkejä. Ehkä se auttaa tuohon turvotukseenkin. Mielialat vaihtelee rajusti. Välillä olen täynnä rakkautta ja hetken päästä kihisen kiukusta ihan pikkuasioista. Onneksi mies on pitkäpinnainen. :heart:

Onni71 & pikkuonni 7+2
 
Kiitos mur-mur!

Onhan tämä jännää ja ihanaa. :) Miehelle varsinkin, kun on kotoisin sellaisesta kulttuurista, että vanhempien lastensa odotuksessa ei ole paljon osallinen ollut eikä myöskään synnytyksessä. Nyt on sitten edessä suomalainen osallistuvampi isyys.

Vointi on ihan kohtuullisen hyvä. Pikkusen etoo välillä ja nälkä on koko ajan.
 
Pitkästä aikaa kurkkimassa. Kiitos Minni kun otit vetovastuun. Oikein paljon onnea kaikille "tutuille" ja muillekin plussanneille ja oikein ihanaista masunkasvatteluaikaa.

Ja pahoittelut että niin katosin mutta Viivi-vauvan (nyt 6kk) syntymän jälkeen en oo pahemmin ehtinyt palstoilla notkua. Lähinnä Facebookissa tulee pyörittyä. Meitä entisiä (ja pari nykyistäkin) 40+ masunkasvattajia on muuten omassa suljetussa ryhmässään siellä ja aika kivasti on keskusteluakin eli tervetuloa mukaan jos kiinnostaa. Mulle voi vaikka laittaa yksäriä aiheesta.
 
Isot lohtuhalit Onni71 menetyksen johdosta ...:hug:
Tuntuu ristiriitaiselta puhua omasta olostaan tilanteessa, jolloin toinen kokee menetyksen tunteita... Toisaalta nyt tätä nykyistä raskautta kohtaan ovat tunteet ainakin meikäläisellä olleet varovaisemmat, sillä koska jo ikämme puolesta kuulumme ns. riskiryhmään - ja koko raskautuminen ylipäätänsä suuri ihme ... Muistakseni juuri meikä-iässä ns. luonnollisen raskautumisen prosentti on 0,03-0,04 % :n luokkaa vain!... Eli siinäpä ihmettelistä meillekin vielä tässä puolisoni kanssa. Mutta arvostus tästä uudesta elämänalusta on sitäkin suurempi :heart:...
No eilen oli minulla toka neuvola. Jännityksellä odotin, kuuluuko sydänääniä ja onko elonmerkkejä, vaikkakin onhan ulkoisia masun kasvamismerkkejä ja liikkeiksi tunnistettavia elonmerkkejä on jo muuten ilmaantunut. Sydän sykki n. 150:n keskisykkeellä ja potkujakin doppleriin topakasti kuului ... Huh helpotus!
Painoa ei neuvolan vaa´an mukaan ole tullut vielä, muttei tippunutkaan. Käytännössä vaaka näytti 200g enemmän kuin ensimmäisessä neuvolassa joulun alla, mutta tietokoneen ohjelma ei osannut laskea sitä varsinaiseksi painonlisäykseksi, kun viikkoja välissä niin monta. Mutta kyllä silti housut alkavat pingoittamaan aika viimeisillään, ekä aikaisemmin käytössä olleisiin tiukempiin farkkuihin ole ollut pitkiin aikoihin haaveilemista... Työhosutkin alkavat olla vyötäröstä todella sinkeellä, vaikka ennen raskautta housut olivat reilusti väljät!
No painon kehityksen suhteen tämä raskaus muistuttaa erehdyttävästi aikaisempia raskauksiani. Ei siis ikä ainakaan tähän vaikuta sen kummemmin Toki varmaan liikunnallinen elämäntapa ja se, ettei koko raskauteni aikana ole tehnyt mieli juuri erikoisemmin mitään epäterveellisiä makeita tai rasvaisia herkkuja, vaikuttavat asiaan... Tänään paistoin päiväkahville lettuja pitkästä, pitkästä aikaa, mutta illalla on tarkoitus mieheni kanssa lähteä kevyelle 5km:n hölkkälenkille... Kokeilemaan reilun kolmen viikon tauon jälkeen juoksussa, että vieläkö kasvavan kohdun kanssa onnistuisi tuo kevyt "hölköttely" - nopeammat spurtit saavat jo jäädä ;)

Minulla lykästi n. kuukausi takaperin, että sain ns. ilmaiskuukauden läheiselle kuntosalille ja olen tällä hetkellä käynyt siellä 3-4 krt/vko erilaisissa ohjatuissa jumpissa; zumba, fittnessreggae ja bodybalance. Kaikki ovat ainakin vielä osottautuneet minulle sopiviksi lajeiksi. Mahallaan tehtäviä pitkäkestoisia selkälihasharjoitteita en tietenkään ole pystynyt enää tekemään - ensimmäisellä kerralla yritin, mutta ei tuntunut hyvältä - kohtu selkeästi painoi ja tuntui, että vauva litistyy... Zumban pitkät lanteiden vatkaukset nopeimmissa liikesarjoissa olen myös ottanut hieman kevennettynä, mutta muuten kunto on vielä tunneille riittänyt :)
Kaiken kaikkiaan neuvolassa näytti asiat olevan tällä erää kunnossa. Jopa hemoglobiini oli hieman aikaisemmasta noussut, eikä rautalääkitystä tarvinnut ainakaan vielä aloittaa. Keskiviikkona on kilpirauhasrvojeni takia verikoekontrolli ja mahdollinen tarkistus nyt raksauden aikan aloitetun kilpirauhaslääkitykseni suhteen... Se hieman jännittää, koska oleellisesti myös kilpirauhasarvot vaikuttavat kasvavan maha-asukin hyvinvointiin...:whistle:
Liikkukaa kanssasisaret, jos vain vointinne sallii... Siten jaksamme paremmin "punnertaa" pienen nyytin kanssa ja liikunnallisen harrastuksen jatkaminen tavalla tai toisella synnytyksenkin jälkeen on helpompaa :heart: - tämä vaikuttaa oleellisesti kokonaisvaltaiseen jaksamiseemme psyykkisesti ja fyysisesti :)

Hyvää talvista viikonloppua!

Haave2010 15+4
 
Viimeksi muokattu:
Haave2010 - onnea neuvolakuulumisista!! =)

Mulla tänään 17+0 täyttyi. Muutama viikko vielä aikaa rakenneultraan. Tekisi jo välilläkin mieli nähdä pikkuinen, mutta ei kai sitä kannata ihan turhaan ultrissa ravata. Pari ihan pientä vaatetta on väkisin tullut kaupasta mukaan =). Muut hankinnat saavat odottaa huhti-toukokuulle.

Hyvää masunkasvattelua kaikille!

toivottaa putunen rv 17+0
 
Haave2010, kivat neuvolakuulumiset. Mulla oli sama juttu tokassa neuvolassa, kun paino ei ollut noussut niin ei osannut laskea sitä. Asutaankohan samalla alueella kun (ehkä) sama softa neuvolassa.

Putunen, jaksuja ultraodotukseen, äkkiä se aika menee.

Itse en ole yhtään vaatetta vielä ostanut ja kaippa sitä pitäisi jotain tytölle sopivaa ostaa, suurin osan vaatteista kun "pojan värisiä". Tässä kovasti pähkäilen että otanko äitiyspakkauksen vai rahan, kun kaikki varusteet pojalta on hyvässä kunnossa toppapukua myöten niin en ehkä tarvitse uusia. Sinällään äp on erittäin hyvä asia ja suosittelen sitä jos ei vanhoja käytössä.

Minulla oli myös neuvola viimeviikolla ja kaikki oli ok.

Minni ja Kilutar 23+2
 
Viimeksi muokattu:
Hienoa Minni, että kaikki oli edelleen neuvolassa kunnossa :).

Itse meinaan kyllä ottaa sen äitiyspakkauksen. Esikoiselleni otin pakkauksen yli 10 v sitten, mutta silloin kaikki vaatteet olivat 70 cm kokoisia, ja menivät pienelle tytölleni vasta noin 1-vuotiaana (jolloin ei enää oikein potkuhousuja käyttänyt), joten ei vastannut ihan tarvetta. Nyt näyttäisi olevan 50- ja 60 cm vaatteita myös, ja vaatteiden värit kivempia kuin silloin "muinoin".

Noista vauvan liikkeistä olen välillä ollut ihmeissäni, kun tuntuu pääosin ihan tuolla tosi alhaalla, ja enemmän sellaisina sisäisinä pieninä sähköiskun tuntuisina pukkauksina. Eli pintaan päin ei juurikaan tunnu mitään, taikka ainakin tosi harvoin, kerran pari viikossa. Sydänäänetkin kuului tosi alhaalta ja "syvältä". Kai se pikkutyyppi on vetäytynyt suojaisaan koloon tuonne sisuskalujen keskelle, ja mönkii vaan siellä : /. Mutta kyllä kuitenkin jotain tuntuu päivittäin.

t. putunen
 
Putunen, joo suosittelen ehdottomasti ottamaan, oli/on hyviä vaatteita, varusteita ja kootkin hyviä. No ehkä 2009 pakkauksessa kestovaipat olivat huonot, mutta nekin näyttävät olevan parempaa mallia nyt. Nyt hän siis saisin 2011 pakkauksen, jos nyt ottaisin. Kova pähkäily on asia tiimoilta. Kun tosiaan se olisi niin hyvä, mutta kun noita vaatteita on pojalta niin hyvin jäänyt, eli jääkö sitten käyttämättä.

Haave2010, minä asun pääkaupunkiseudulla.

- Minni ja Kilutar
 
Heips!

Nostoa vähän, täällä varmaan kohta ultrakuulumisia tiedossa.

on: Kilutar on kova potkimaan tai itseasiassa kun istukka takaseinässä niin tuntuvat kyllä paljon herkemmin kuin edellisessä raskaudessa. Ja kuten ennenkin ole sanonut...en esikoisesta enää muistakaan :(

Minni ja Kilutar 23+6
 
Hei kaikille,

nostoa taas, kun tämä tippuu niin alas, kun on sen verran hiljaista tässä pinossa.

Meillä on viikon kuluttua rakenneultra. Mielenkiintoista ja hieman jännittävää :O. Nyt on liikkeitä tuntunut päivittäin, joten tietää, että pikkutyyppi on ainakin hengissä. Ei varmaankaan meinata kysyä sukupuolta, mutta mietitään vielä asiaa ennen ultraa. Päänsärky vaivaa välillä, mutta muuten on vointi oikein hyvä. Kohta ollaankin jo laskennallisesti puolivälissä. Tämä kolmaskin syntyy sektiolla, joten puoliväli on ilmeisesti oikeasti jo saavutettu, kun suunniteltu sektio tehdään reilua viikkoa ennen laskettua aikaa.

Ilmoitelkaahan muutkin kuulumisia! Joko Soililla on kohta vauva sylissä? Entä Oliivittarella?

Mukavaa kevättalvea ja aurinkoisia päiviä!

toivottaa putunen 19+2
 
Putunen mistä tiedät jo nyt että sektio edessä? Kiva että liikkeet tuntuvat!

Nyt mustakin on alkanut tuntua että tunnistan jotain elämää tuolla vatsassa. Muutakin kuin suoliston elämää :whistle: Mulla oli rakenneultra viime viikolla ja kaikki hyvin, pompula liikkuu ja kasvaa. Sukupuoli jäi vähän epäselväksi mutta tyttö oli kätilön arvaus. Oli jo neuvolakin perään maanantaina ja sielläkin kaikki hyvin, vain hemoglobiini pudonnut 124 -> 119, varmaan tuon sairasteluviikon seurauksena. Seuraavaksi edessä fysioterapia ja sokerirasituskoe parin viikon päästä. Töissä aika vipinää. Luulen että kohta ei voi enää peitellä tätä yllättävää "keskivartalolihavuutta".

Voikaa hyvin! Nautitaan lisääntyvästä valosta!

SatuSofia & pompula 22+1
 
Täällä hieman hiljaista ollut..

putuselle muhkeaa, kasvavaa masua:) ne vaavin pikku liikkeet on jotain niin ihunaista!:heart:
..ja kaikille muillehin tänne pinoon - Oikein hyviä vointeja ja aurinkoisia kevättalven päiviä!!!:wave::heart:



..T.*mur-mur*(krooninen haaveksija ..)
 
Viimeksi muokattu:
Mur-mur - kiitos toivotuksista! Käyn edelleen lukemassa tuota 40+-haaveilijoiden pinoa vähintään viikoittain. Ja plussaa sinulle tähän kiertoon! :heart:

SatuSofia - mulla oli kaksi edellistä synnytystä sektiolla, joten kolmaskin on sitten lähes automaattisesti sektio, jollen ihan erityisesti vaatisi alatiesynnytystä, jolloin sitä saatettaisiin harkita, jos asiat muutoin ovat kunnossa. Mutta en aio vaatimalla sitä vaatia, vaan sektio on mulle ihan hyvä tapa. Esikoinen oli aikanaan perätilassa, jonka vuoksi silloin tehtiin sektio.
Kiva että liikkeitä alat jo tunnistaa. Siitä ne sitten vahvistuu.
 
Huomenta :wave:

Putusen ultraääni kuulumisia täällä kuikuilen =) ja tulin samalla päivittäämään, että kokonaisena vielä ollaan! Vauva on nyt täysiaikainen, sillä viikkoja on kasassa JO 37 :heart: Viikko sitten kävin Äpolilla ja vauva oli perätilassa, mutta kokenut lääkäri pyöräytti vauvan raivotilaan siinä ultrapöydällä :O Painoarvioksi vauva sai 3200g, joten pieni saa kasvaa vielä rauhassa masussa ilman käynnistyksiä.

Soilikin on vielä kokonaisena, tietääkseni =) mutta kovasti jännitän hänen H-hetkeään :heart:

Ihanaa Raskausaikaa kaikille masunkasvattajille ja mitä ihaninta Kevättä :kiss:

Onni Pahoitteluni :'( :hug:

Oliivitar ja Poika 37+2
 

Yhteistyössä