40+ so what wol.12

  • Viestiketjun aloittaja Ottis
  • Ensimmäinen viesti
..ja vielä yksi juttu..

Kysymys:

Moikka Mieltäni askarruttaa, että miten lähestyvät vaihdevuodet vaikuttaa kuukautiskiertoon. Voiko esimerkiksi kierto lyhentyä (4-10 pvä) ja vuodon määrä vähentyä vaikka vuotopäivät olisikin samat? Kuukautiset tulee kyllä joka kuukausi. Onko tällainen siis jo merkki alkavista vaihdevuosista? Vaiko ennemmin lapsettomuuteen käytettävistä hormonivalmisteista?

Toinen asia mikä askarruttaa on tuo Anti-Müller-hormoni. Millaisissa arvoissa nelikymppisen naisen ei enään kannata lapsettomuushoitoja (IVF)yrittää/jatkaa? Miksi tästä Anti-Müller-hormoni kokeesta ei juurikaan puhuta? Onko vielä liian uusi koe ja miten te vastaajat siellä suhtaudutte kyseiseen kokeeseen? Millä kriteereillä koe otetaan, onko muuta kuin ikä? Missä kyseinen koe tehdään, Suomesssa? Ulkomailla jossakin? Kiitoksia kovasti vastauksestane jo näin etukäteen. Nämä molemmat asiat mietityttää monia vanhempia lapsettomia ja monikaan ei ole tästä kyseisestä hormonista kuuullut lääkäriltään vaikka hoidoissa käyvätkin.



Vastaus:

Tuo kuukautiskierron lyheneminen liittyy usein munasarjojen ikääntymiseen. Se ei kuitenkaan merkitse vielä, että vaihdevuodet olisivat ovella, vaan kuvaa niitä luonnollisia hormonaalisia muutoksia, jotka johtavat lyhyempään kiertoon. Käytetyt hormonivalmisteet eivät saa niitä aikaiseksi.

Nelikymppisellä on normaalisti aivan hyvät mahdollisuudet tulla raskaaksi IVF-hoitojen kautta. Kuitenkin on hvä selvittä munasarjojen toiminta, koska joillakin naisilla musarjojen kyky tuottaa munasoluja on heikentynyt. Tutkimuksina käytetään yleisesti ultraääntä ja FSH-hormonipitoisuutta, joiden avulla voidaan ennustaa IVF-hoitojen tuloksellisuutta.

Lisäksi olet maininnut uutena tutkimuksena Anti-Müllerin hormonin, joka nykykäsityksen mukaan erittäin hyvin näyttäisi ennustavan munasarjojen toimintakapasiteettia. Nuo ensi mainitut ultraääni ja FSH ovat kyllä hyviä tutkimuksia ja on keskuksia, joissa luotetaan pelkästään ultraäänen antamaan informaatioon.

Suhtaudun hyvin positiivisesti tähän uuteen tulokkaasen Anti-Müllerin hormoniin (AMH), ja suosittelen sitä otettavaksi. Ulkomaille ei tarvitse lähteä, vaan sen saa meillä Suomessa kliinisessä laboratoriossa (Yhtyneet-Medix ). Parhaana yhdistelmänä suosittelen ultraääni-FSH-AMH:ta. AMH:n mittaus ikäindikaation lisäksi tulee kyseeseen Niissä tapauksissa, joissa IVF-hoidossa ei saada riittävää munasarjavastetta sekä niissä tapaksissa, joissa suvun naisilla on ennenaikaiset vaihdevuodet.



Aarne I. Koskimies, Felicitas-Klinikka
dosentti, lääketieteen ja kirurgian tohtori, naistentautien, synnytysten ja gynekologisen endokrinologian erikoislääkäri
 
Hei, palailen tänne kuumeilemaan. Mies näytti vihreää valoa vauvan yritykselle. Ikää on nyt 41v. ja kolmatta aletaan yrittää. Imetys loppui juuri ja oottelen ensimmäisiä kuukautisia. Tuntuu vielä epätodelliselta, ajateltiin molemmat että ei enää yritetä kolmatta, mutta tässä sitä ollaan. Kuopus täytti juuri 10 kk ja ottaa jo ensimmäisiä askelia ilman tukea, ei ole enää vauva.
 




Nimi/ikä.......Kiertopvä./kierronpit...yrityskerta...Km/monesko haaveissa

tattinen (41).............kp2/22-28.......yk13(2km.)5/1.yht.
Minttu2011 (43)........Kp9/27-29.......yk1v 2kk( 04/11)...3.
Ninni69 (42)..............kp12/20-30......yk 1.........................1.
pikkutirri(42)............kp13/28-32......yk10 (06&8/11)..4./2.yht.
Euphonia (40)...........kp13/25-26.......yk22......................1.
Ottis (44)..................Kp15/27...........yk2v 2kk( 08/09)...1.
sarialeksandra (40)....kp19/32-35.......yk n.1v......................2.
anjamarita (43).........kp21/28-41.......yk3.......................2.
annekristina(46)........Kp22/26...........Yk1.................5./2.yht.
putunen (42).............kp23/25-26.......yk yli 1v.............3./1.yht.
Whisky Peat (36).......kp29/32-33.......yk3...(tm 7/11)..3.
Zillian (42).................kp?/27-35........yk 2v....................4./1.yht.
nooraneeamaria(35)..kp?/?..............Yk1......................4.
Mahdotontako (46)....kp?/23-30........yk15.....................1. yht.


Kadonneet lampaat:
Ulla4, Mother Mary?, Raputar, velmuliina, Mynteli, Bismil, Mimmi68, Muumimamma-72, AinoEmilia, Pernilla

Taustailijat/Taukoilijat:
Räystäspääsky, Onlydream, Ballerina Bolero, Haave2010, Elysee, Piitu73, Hysteria, Mafinka, sarppav, Mami41, *Justiina*, Iida-Karoliina, mur-mur








Ottis (44).............dpo2
anjamarita (43)....dpo5
putunen (42)........pp6


Ovulaatiotestissä tasavahva viiva= dpo-1
ovulaatio (myös oletettu ilman testailua) =dpo0
päivät ovulaation jälkeen = dpo1..dpo2..jne..
hoitopäivä = pp0; sitten pp1 jne.
pp = piinapäivä

RKTT= Raskaana kunnes toisin todistetaan

:heart:Kaikki plussanneet löytyvät pinon ensimmäiseltä sivulta!:heart:
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/1897274-40-so-what-wol-12-a/

linkki pikkuriikin sivuille: pikkupikkuriikki retroilee
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa mukaan ninni-70!! :wave: Täällä onkin sitten kaksi ninniä, 69 ja 70, joten pitää alkaa kirjoittamaan pidemmällä kaavalla noita nikkejä :)

Kiva mur-mur, jotta Salli on jo kunnon perheenjäseneksi muotoutunut :) ja on suloisen näköinen ja ihanan värinen. Mun äitini otti syksyllä koiranpennun, joka on nyt 3 kk. Ihana pehmeä pallukka. Paranemista flunssalle!

Ottis- en ole vielä testejä rapistellut :) Plussapuhuria sinulle!

on: pp6 - ei juuri mitään tuntemuksia alavatsassa - mutta en heitä vielä kirvestä kokonaan kaivoon. Ihan pientä nippailua vaan on ollut ja tissit kasvaneet ja sivuilta kipeät. Illalla on väsyttänyt, mutta kaikki johtunee lugeista.

- ai niin - huomisen jälkeen en pääse ainakaan muutamaan päivään koneelle, joten joku muu voisi päivitellä jatkossa. Ja kun taas pääsen nettiin, onkin jo pp11 ja olen paremmin selvillä missä mennään mun tilanteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Ottis
Tattinen Voi kurjuus sun kuulumisias :hug:. Ei ole helppo ottaa vastaan tuollaista tietoa, kun yritys raskautua on päällä. Onneksi tammikuuhun ja leikkaukseen ei ole enää pitkä aika, vaan sitten voi jo aloittaa uuden yrityksen, ellei sitä ihmettä sitä ennen tapahdu :heart:.

mur-mur Ihana toi teidän Sallukka =). Vahinkojahan voi sattua meille kaikille, joten se Sallille sallittakoon :kiss:. Pikaista paranemista sinulle :flower:!
 
Ottis
Ninni-70 Tervetuloa kuumeilemaan meidän kanssamme :). Ei toi sun ikä pahalta vaikuta ollenkaan ja kun edellinen raskaus noin lähellä, ei varmaan ole kamalia vaikeuksia raskautua uudelleen. Tsemppiä :heart:!

Putunen Kiitos :kiss:. Ei huolta, joku varmasti päivittää listaa. Minäkin voin sitä joutessani tehdä. Viikonloppuna saatetaan mennä mökille, joten sieltä se ei onnaa, mutt muuten. Jään odottamaan sun ilmaantumista näytölle taas ja sitä pp11:sta :heart:!

ON Eilen pyysin yhtä työkaveria tuomaan ternimaitoa, en tiedä onko nestemäisenä vaiko kapseleina, mutt ylipäätään parantamaan vastustuskykyä ja antamaan vähän puhtia tähän elämään. Tänään sit kuulin toiselta työkaverilta, ett häntä oli ternimaito auttanut raskautumaan. Oli käyttänyt sitä 2-3 kk ja humpsis, huomasi olevansa raskaana. Heillä on molemmat lapset olleet totisesti yrityksen takana. Toisen lapsen hän sai 42-vuotiaana. Vink vink siis: lisäpotkulistalle ternimaito =).
 
Ottis
Hupsistakeikkaa, kun on taas ollut hissua. Mä kävin kampaajalla ja tykkään uudesta tukastani, vaikka tästä tulikin jotenkin pliisun värinen, kultaa ja tupakkaa ohuina raitoina läpi pään. Olen ihan varma, ett mies pitää tätä harmaana eikä hän tykkää siitäkään, ett mun suortuvat leikattiin taas niskasta lyhyiks :).

ON Mun alamasu on kipeä :'(.
 
ninni-70Tervetuloa takaisin, vaikket täällä silloin ollutkaan, kun liityin mukaan...
mur-murrapsutuksia Sallille=)Kiitos tosta tekstistä, jonka laitoit vaihdevuosista. hyödyllistä luettavaa nuoremmillekin naisille, kun voihan nuo alkaa aikaisessakin vaiheessa...
Ottis: kampaajallakäynti mukavaa piristystä kaamoksen keskellä. Itsekin tekis mieli tehdä tälle päälle jotain, mutkun en tiedä oikein mitä, ja kaikki sanoo, etten saa pilata kauniita pitkiä hiuksiani ainakaan permanentilla. Vaan lyhenipä nuo aika reippaasti taannoin, silti pitkät yhä. Mistäs sinun alamasupipi johtuu ?? Kierron ajankohdastako?
 
Viimeksi muokattu:
putunen - voi kun-pa saisimme kuulla/lukea hyvistä uutisista kun palajat "linjoille" pp11:wave::heart:

Ninni70 - Tervetuloa kuumeilemaan kanssamme, toivottelen pikaista PLUSSAA!:heart:


ON..kävin lääkärillä..ei olluna ainakaan keuhkoptkentulehdusta - vain tosi sitkeä tautinen:snotty:
..kävin verikokeessa ja iski niin pahan oloisen, jotta laatat vetäisin kun pääsin kotio:$..sitten olen makoillutkin koko illan, vielähin vaan paha olo jyllää..

Lääkärin piti soitella jos tulehdusarvot kovastikkin koholla, ei kuulunut soittoa..joten - mennään ja parannellaan tautia vain levolla ja koti tropeilla.:)
..sairaslomaa sain vielä ja töihin sitten vasta 16.11

Eipä lääkäri antanut lähetettä tuohon ANTI-MULLER kokeeseen PLÄÄÄÄH!:vampire:..jankutti vain, jotta MIK-SI sen haluan?..sanoin, että siksi kun haluan tietää munasarjojen tilanteen - joko se mummutauti nyt on päällänsä?(on nimittäin oireet lisineet:( )

..ei tuosta taas ottanut selvää kun mutisi ittekseen(pirun konitohtori:mad:)..koetin kysyä ja kysyä, että m i t ä mie näihin oloihini sitten voin käyttää kun hormonikorvaushoidot ei käy!?..eiiiii selkeää vastausta..
..pitäis vaan raskia mennä yksityiselle..ei TK lekurit näistä perusta!:kieh:


Puhaltelen täältä O&R testilöihin :heart:++++++++++:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Heipsun peipsun kaikille!

Ja tervetuloa porukkaan NINNI-70.


Jotenkin on taas niin pää jäässä ettei oikein osaa mihinkään tarttua...onnen pimpuloita raskautuneille ja onnen potkuja tähän kiertoon ihan jokaiselle!!

on:Mulla itellä tää kierto taas yllätti...nimittäin niin että oltiin miehen kera risteilemässä viikonloppuna..oltiin siinä sitten sunnuntaina aika lähekkäin ja oli kyllä ihan huippua!!! Ajattelin että harmi vaan kun ovista oottelen vasta ensi viikonloppuna...noh..maanntaina tuntui sitten alamasussa siihen malliin että ovistestiä rupesin rapistelemaan ja lähestulkoon tasavahvan viirun sainkin aikaseksi..no..sitten tietysti oli sellanen olo että ovis on tulollaan mutta nyt parin päivän testaamisen tuloksena sanoisen että ovis oli ja meni tosi aikasin ja näinollen sunnuntain pupuilu ois just nappi aikaan...tai sitte ovis ohitti tän kierron kokonaan..nyt pitäs vissiin mittailla vähän lämpöjä jotta näkis onko se oili vieraillu ja siinätapauksessa vois luget alottaa...katsellaan... :)

Hyviä ötysiä kaikille!!!
 
pikkutirrikkä - mie peukutan d=)b että se Oili osasi just jetsulleen tulla sopivaan aikaan ja siitä lempimisestä, läksi yksi siimahäntäinen vilkkaasti uimaan ja on munasolunsa jo kohdannut:heart::)

..nati nati:kiss:
 
Kiitos tervetulotoivotuksista :) En tiedä kiertopäivää, kun odottelen vasta noita kuukautisia. Kierron pituus varmaan 30pv jos se on entisellään. Käyn jumpassa jossa painelemme aina rentoutusosuudessa akupisteitä. Viimeksi painelimme nilkan ulkokehräsen alapuolella olevaa pistettä, joka liittyy jotenkin kohdun alueeseen. Se on minulla turvoksissa. Tuo jumpan vetäjä kysyikin kokeiltuaan sitä että voisiko minulla olla kohdussa myooma. Toivottavasti mitään häikkää ei ole ja turvotus liittyy siihen että tuo kiertotoiminta on käynnistymässä.
 
heipat kaikille ja tervetuloa uusille. Sama ikä Ninni-70 on täälläkin ja nuorin nyt 7kk. Nyt toivottavasti odotellaan oireiden puuttumisesta huolimatta kuopusta, viikkoja laskutavasta riippuen n. 6+6.

Aion roikkua teidän luonanne, koska eipä tuolla oman kuukauden pinossa oikein ole samanikäistä seuraa ja jotenkin olen niin kotiutunut teidän seuraanne.

Ajattelin tuossa, että sitten kun joskus meillä kaikilla on lopullisesti vauvahaaveet kuopattu, niin voisimme silti olla jonkin mummotautisten "kyltin" alla täällä keskustelemassa kokemuksistamme ja elämän menostamme.

Olisi sääli luopua hyvästä seurasta, vaikka kuinka aika kuluukin eteenpäin vääjäämättä. Toisilla nopeammin kuin toisilla, mutta kaikilla se on edessä kuitenkin.

En saanut tilattua aikaa th:lle, koska on lomalla ja tulee vasta ensiviikolla. En heti maanantaina voi tilata aikaa, koska siellä on aina maanantaisin lääkärinneuvola ja huonosti väkeä puhelimen päässä. Mutta jospa tiistaina saisi selvyyden asiaan tai ainakin aijan varattua.

Nyt pitää mennä kun kaksostyttö kiljuu tuossa korvan juuressa.
 
Ottis




Nimi/ikä.......Kiertopvä./kierronpit...yrityskerta...Km/monesko haaveissa

Ninni-70 (41)...........Kp?/30?...........yk?......3.
tattinen (41).............kp3/22-28.......yk13(2km.)5/1.yht.
Minttu2011 (43)........Kp10/27-29.......yk1v 2kk( 04/11)...3.
Ninni69 (42)..............kp13/20-30......yk 1.........................1.
pikkutirri(42).............kp14/28-32......yk11 (06&8/11)..4./2.yht.
Euphonia (40)...........kp14/25-26.......yk22......................1.
Onni71 (40)..............Kp14/25-28.......yk14.....................5./1.yht.
Ottis (44)..................Kp16/27...........yk2v 2kk( 08/09)...1.
sarialeksandra (40)....kp20/32-35.......yk n.1v......................2.
anjamarita (43).........kp22/28-41.......yk3.......................2.
annekristina(46)........Kp23/26...........Yk1.................5./2.yht.
putunen (42).............kp24/25-26.......yk yli 1v.............3./1.yht.
Whisky Peat (36).......kp30/32-33.......yk3...(tm 7/11)..3.
Zillian (42).................kp?/27-35........yk 2v....................4./1.yht.
nooraneeamaria(35)..kp?/?..............Yk1......................4.
Mahdotontako (46)....kp?/23-30........yk15.....................1. yht.


Kadonneet lampaat:
Ulla4, Mother Mary?, Raputar, velmuliina, Mynteli, Bismil, Mimmi68, Muumimamma-72, AinoEmilia, Pernilla

Taustailijat/Taukoilijat:
Räystäspääsky, Onlydream, Ballerina Bolero, Haave2010, Elysee, Piitu73, Hysteria, Mafinka, sarppav, Mami41, *Justiina*, Iida-Karoliina, mur-mur








Ottis (44).............dpo3
anjamarita (43)....dpo6
putunen (42)........pp7


Ovulaatiotestissä tasavahva viiva= dpo-1
ovulaatio (myös oletettu ilman testailua) =dpo0
päivät ovulaation jälkeen = dpo1..dpo2..jne..
hoitopäivä = pp0; sitten pp1 jne.
pp = piinapäivä

RKTT= Raskaana kunnes toisin todistetaan

:heart:Kaikki plussanneet löytyvät pinon ensimmäiseltä sivulta!:heart:
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/1897274-40-so-what-wol-12-a/

linkki pikkuriikin sivuille: pikkupikkuriikki retroilee
 
Viimeksi muokattu:
Ottis
Ninni69 Oletan, ett alamasukipu oli mulla eilen oviksen jälkimaininkeja :).

Pikkutirri Wautsi, tosihienoa, ett ovis osui tolleen soppelisti kohillensa =). Tollasista 'vahingoistahan' ne vauvat usein alkunsa saa :heart:. Peukutuksia :kiss:. Haluatko RKTT-listalle?

bugsy Kiva, ett pysyttelet täällä =). Toivottavasti saat sen ajan kohtsillään, ettei tarvi kauaa jännäillä mikä on tilanne ja tietty me toivotaan sen Tilanteen olevan mahdollisimman hyvän :kiss:. Peukutuksia ja tsemppiä piinailuun :heart:!
 
Ottis
Ninni-70 Sut kp-listan ylälaitaan nakkasin. Sitten kun ja jos vuoto alkaa (ellet ole heti raskaana =)), nakataan sut oikealla kohdalle listalla.

mur-mur Ei ne tk-lekurit aina ymmärrä eikä varsinkaan jos flunssan vuoksi menee lekuriin ja samalla alkaa kysellä hormonitestejä :(. Meillä ainakin hoitavat mokomat tasan yhden vaivan kerrallaan tk:ssa. Paitsi, ett taannoin kun menin poskiontelontulehduksen vuoksi päivystykseen ja siellä oli oikein rempseä mieslääkäri, kirjoitti hän mulle reseptin kirjoitettuaan antibioottikuurin mun veljen koiralle, kun kerroin mikä sitä vaivas :LOL:. Jotta pelaa se palvelu joskus ;).
 
Ottis - juu, mie kyllä varauduin siihenhin lääkärillä, jotta yksi asia/per reissu..
..mutta hällä ei siinä ollut kiirettä(oli ajathin myöhässä 15min)oli menossa palaveriin jonkin ajan päästä(olin viimonen asiakas)
..siullapa olut mukava lääkäri setä!;)

Lääkäri soitteli labratulokset: leukosyytit ja bagteerit Ok..CRP 16(viitearvot0-10/alaraja-yläraja)..eli onpa ihan viirustulehdus mulla tällä hetkellä ja toivottavasti menee levolla ohi.

..nyt olo onhin pik-ka-sen parempi:)..on vain kovasti ovis tulollaan - tänään Kp8 ja jo vahva viiva O-testissä!(niitähin muutaman tilailin:whistle:)
..viivanen ei kuiteskaan vielä tasavahva.

Luulenhin tästä taas tulevan lyhyemmän kierron..ovis siinä Kp10-11
..mahassa kiertää julmetusti, turvottaa, pierettää:eek:..

Mukavaista päivää ja++++++++++++++sätehiä!
 
Viimeksi muokattu:
Ottis
mur-mur Voi pahkuran virus :stick:. Pikaista paranemista sulle ja toivotaan sen oviksen viel vähän vartovan, ett paranet ajoissa pupustelemaan :heart:!

Se lekurisetä oli muutenkin yliveto :LOL:. Kun kuuli miltä paikkakunnalta olen, oli äkänen ku mikä ja mesos hoitajille, että "Sieltä ei tuu näin lauantai-iltana ku juoppoja ja mustalaisia" :LOL:. Sillä varmaan sit niin hövelisti palveli ku huomas mokansa, etten ollut kumpaakaan ennustamastaan joukosta ;). Ja yski muuten niin pahasti itekin, ett olin jo kysyä, että "Eikö setä tarvis iteki samanlaista troppia?".
 
Tässäpä ilmoittautuu uusi 40+ kuumeilija. :) Miesystävän kanssa päätettiin kuukausi sitten, että annetaan mahdollisuus yhteiselle lapselle syntyä tähän maailmaan. Ensimmäinen ei tämä uusi tulokas olisi kummallekaan. Minulla on edellisestä liitosta 17v&14v ja miehellä 19v&14v. Ikää minulla on 40v ja miehellä 44.

Kyllähän se vähän jännittää, että miten sitä tässä iässä vielä jaksaa...
 
Ottis
Onni71 Tervetuloa joukkoon hurjaan :kiss:. Strategiset luvut kun lyöt pöytään: kiertopäivän, kierron normipituuden, monesko yrityskerta (1?), niin laitetaan sut listalle :). Ihanaa ku tulee uutta sakkia :heart:.
 
Tervettuloa minunkin puolestani ONNI71:)

OTTIS..ihana lääkäri siulla kun koirallekin reseptin kirjotti:D...mä tuossa just suunnittelin et Liljalla on TK lääkärille aika puolentoista viikon päästä ni kehtaisko siltä samalla pyytää että uusis sitä luge reseptiä??? Senhän noi TK lääkärit voi käsittääkseni määrätä..

MUR-MURILLE pikaista paranemista taudista.

Me oltiin Liljan kanssa(siis Lilja oli) sydänfilmissä tänään..lääkärin aika siitä tosiaan vasta puolentoista viikon päästä..toivottavasti ei olis mitään..4v neuvola lääkäri laittoi kun hänen mielestään rytmi ei ollu tasanen ja Liljan sydän ultrattu kumminkin maaliskuussa ja silloin ollut ihan tasainen.

Viittiskö päivittäjä mullevaihtaa yritys kuukaudeksi 11ku se jossain välissä jääny yhtä pienemmäksi..ja OTTIS joo..ei mua välttis tarvi RTTKlistalle laittaa ku meen samoilla dpo päivillä sun kanssa ja nään päiväni siitä...kyllä mä kumminkin uskon oviksen olleen, oli jo lämmöt ylhäällä eilen illalla ja tänä aamuna alotin luget, mullahan ei tässä kierrossa clomeja tukena ollu ja alkuun meinasin ette ovistakaan tikuttele, vaan kun sen reissun perään alko vattassa sellaselta tuntumaan ni mä en kyllä ikinä antais itelleni anteks etten ois lugeja alottan jos tärppi oiskin käynny ja sit se taas hiipuis pois. Oishan se kyllä ihanaa jos...:) tiedätte kyllä...

Mä oon muuten töissä taas viikon loman jälkeen ja tää mun "kämmen tietokone" on kyllä ihan huippu!!! suosittelen samsungin galagsia...
 
mur-mur Ihan pakko parjattuna tk-lääkärinä kommentoida. Ensinnäkin tuo anti-Müller-hormoni kuuluu tällä hetkellä lähinnä lapsettomuushoitojen tutkimuksiin, eli siitä syystä sitä ei tk-tasolla tietääkseni juurikaan mittailla. Tk:ssa katsotaan perusvaihdevuosikokeita.

Ja toisekseen tuo kiireasia. Jos lääkäri on vartin myöhässä ja lähdössä palaveriin viimeisen potilaan jälkeen, niin hänellä todennäköisesti on kiire. Näytti hän sitä sitten tai ei. Työpäivät on mitoitettu siten, että potilaiden jälkeen tehdään tarvittavat paperityöt JOKAISESTA POTILAASTA ja päälle vielä kaikki juoksevat asiat, kuten reseptien uusinnat ja Marevan-määritykset sun muut lähetteet, konsultaatiot jne. Ja voin kertoa, että toimistoaikaa on poikkeuksessa liian vähän - eli ylitöiksi menee harva se päivä ja silti tuntuu, että saa juosta kuin poro. Ei me siellä huoneessa kattoon syljeskellä potilaiden välillä tai jälkeen. Itse esimerkiksi olin tänään töissä 9,5 tuntia, ruokatuntia ehdin pitää huoneessani 10 minuuttia samalla potilastekstejä kirjoittaen ja hoitajien konsultaatioihin vastaillen ja kerran kävin pikapissillä. Ja siitä huolimatta rästitöitä jäi vielä huomiselle. Valitettavasti kun ihmiset (aivan aiheellisesti) odottavat, että saavat lähetteensä, lääkkeensä, todistuksensa ym. ilman kuukausien viivettä.
 

Yhteistyössä