40+ so what wol.12

  • Viestiketjun aloittaja Ottis
  • Ensimmäinen viesti
Tuostapa laitan vielä lääkärin Verkkolääkärin kirjoituksen..

Alkion kiinnittymiseen vaikuttavat sekä alkion laatu että myös kohdun limakalvon tilanne. Pääsääntöisesti hyvä alkio tekee itselleen hyvän ympäristön ja muokkaa kohdun limakalvoa itselleen sopivaksi.
Harvinaisena tunnetaan kuitenkin tekijöitä kohdun limakalvolla, jotka hankaloittavat alkionsiinnittymistä. Tunnetaan myös hvyin harvinainen perinnöllinen geenivirhe,joka aiheuttaa alkion kiinnittymisongelman.
Oikea ajoitus on myös tärkeä, on vain muutaman päivän aikaikkuna,jolloin alkiolla on ylipäätään mahdollista kiinnittyä.
KOHDUN LIMAKALVON PAKSUUDEN TULISI OLLA VÄHINTÄÄN 6 MM, MIELUITEN YLI 8 MM ENNEN ALKION SIIRTOA. Limakalvon rakenteella on myös merkitystä.
Pakastetun alkion siirron voi tehdä luonnollisella kierrolla, jolloin ovulaation jälkeen aloitetaan keltarauhashormoni. Keltarauhashormoni on erittäin voimakas immuunivasteen alentaja, mikä helpottaa alkion kiinnittymistä. Estrogeenia käytetään, kun tehdäänn alkion siirto hormonikorvaushoidolla.
Silloin kun tapahtuu oma ovulaatio, omat estrogeenipitoisuudet riittävät hyvän limakalvon kasvattamiseen. Annettu estrogeeni jarruttaa oman munarakkualn kehityksen, mutta kasvattaa kohdun limakalvoa. Tämän takia siirrot tehdään joko omalla kierrolla tai sitten korvaushoidolla kokonaisuudessaan. Joskus voidaan käyttää ovulaation tukihoitoa, ja alkion siirto tehdään tuetun ovulaation pohjalta. On ollut tilanteita,jolloin kohdun limakalvo on kasvanut näin paremmin.
Rankka urheilu eli niukka oma raskakudos madaltaa hormonitasoja. Psyykkisellä stressillä on myös osuutta,mutta sen hallitseminen onkin sitten hankalaa. Mutta nämä otetaan aina huomioon suunnitellessa tapaa ,jolla alkion siirto tehdään. Mutta sekä liian korkeat että liian matalat estrogeenipitoisuudet on osoitettu haitallissiksi.


Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri
 
Viimeksi muokattu:
Juu Justiina meillä/mulla on hormonipistokset käytössä, Puregon,kortisoni, disperin, luget ja pregnyl piikki vielä. Puregonin tarkotus on kypsyttää munasolua, mulla kun ovis tulee kp9-11. Meillä muuten ihan luomu "siemennyksellä" mennään, se IVF kanssa olis seuraava askel ollu, mutta näillä mennään niin kauan kun tuntuu hyvältä ja järkevältä. Ultrassa saa ravata 2krt per kierto, mutta onneks ne on ilmasia eikä kovi kaukana, kivahan se on tietää mitä värkissä tapahtuu tai ei tapahdu joka kuukausi.

Soili mä kanssa kysyin tosta aikasesta oviksesta, ni samanmoisen vastauksen sain gyneltä kanssa, mulla ainakin disperin auttanu tohon limiksen paksuuteen kovasti, tosta femarista en ookkaan kuullu aiemmin, mulle ei clomit tuottanu muuta kun harmia, limakalvo kuivui ihan totaalisesti.

Menempäs tästä saunaan tällään valkeen, sais ton pikku nuhanenun kylpyyn ja nukkumaankin jossain vaiheessa, nyt riehuu sängyllä tyynyjen kanssa:)

Kiitos mur-mur kyllä minäkin uskon/toivon kovasti sen vaavin vielä saavani, mutta varaudun jo siihen huonompaan vaihtoehtoon henkisesti:|
 
Justiina, kysyitpä vaikeita kysymyksiä, en oikein millään muista. Mutta jos näin jotain suuntaa-antavaa, ihan vaan ulkomuistista: tuo 12 mm (Femar + Menopur) taisi olla hiukan myöhempään, oliskos ollut KP 16, jopa myöhemmin. Luomut: 9 mm KP 14. 10 mm KP 12. Clomeissa on vaihdelleet KP:t, pääosin rakkulat ovat silloin kasvaneet aika hitaasti, eli myöhäisiä KP-päiviä ja limis "vain" 8 mm (vain, jos vertaa muihin kiertoihin). Mutta kävinpä tammikuussa tavallisella gynellä ultrassa, oli menossa toinen C-kierto (2 per päivä), KP taisi olla 11 tai 12 ja limis vain 4.1 mm! Ja digiovistestillä sain hymynaaman parin päivän päästä, oliskos ovis sitten ollut KP 14, ei varmaan mikään paras mahdollinen kierto. Tästä päättelin, että C:t ei oikein olleet kuitenkaan hyväksi tuossa kierrossa. Niin ja sitten mietin, että on ollut eri mittaajiakin. Mulla on kaksi myoomaa kohdussa (ei pitäisi kuulemma vaikuttaa raskautumiseen), ja tammikuun mittaajalla kesti millien saamiset, sanoi, että limikseni kiertää tuon myooman, kai sitten jotenkin hankaloittaa mittaamista. En tiedä, onko tällä merkitystä millimetriheittoihin.

Kysyit vielä F-oireista, muistelisin, että mulla oli oireita. Niitä ihmettelinkin, kun olin lukenut, että ei lainkaan sivareita. Mulla taisi olla kuumia aaltoja ja kovia nippailuja alavatsalla. Mutta tosiaan, olen lukenut lähes tulkoon ihan toisenlaisia kokemuksia, kehuttu on, että ei tunnu missään.

Mami, missä saat käydä ilmaiseksi ultrassa? Voi mikä etu!!! Mulla tuo toimenpide maksaa reilun satasen per kerta, kallista on. Muutamassa kierrossa olen käyttänyt Primaspania (50-100 mg), mutta en oo tajunnut laittaa merkille, miten se on vaikuttanut limakalvoihin.
 
Viimeksi muokattu:
KOHDUN LIMAKALVON PAKSUUDEN TULISI OLLA VÄHINTÄÄN 6 MM, MIELUITEN YLI 8 MM ENNEN ALKION SIIRTOA


Eli tää selittäis sitä meidän ekaa tärppiä, mulle toi teksti on ainakin rauhoittava uutinen, kun siis limis on normaalisti ihan surkee, mut clomit sentään yrittää sitä vähän paksuntaa...voiskohan sit toi femar vielä enemmän..siinäpä kysymys :)
 
Soili samaa olen itekseni ihmetelly, kun ei laskua ole kukaan mukaan laittanu eikä perään lähettäny, nyt olen käyny siellä jo puol vuotta ja yhden ainoan käyntimaksun olen maksanu, se oli eka käynti kun mieskin oli mukana, aikamoinen säästö on kyllä tullu, 2 kertaa on otettu verikokeet, eikä nekään maksanu mitään ja tietysti joka kk reseptit joita on 4kpl. Kauhulla odotan josko se lasku joskus tulee, en kyllä kysele, se on sen lafkan toimitusjohtja tää gyne, niin kai se sit on ok, miehen kans kyllä ihmetelty tätä etuutta, tuli mieleeni, että olenkohan mä joku koekaniini kun ei hoidoista maksua huoli:)

Samassa paikassa olen käynyt aikasemmin tavallisella gynellä, siis papa yms. jutut, ennen hoitoja ja aina joka reissusta oli lasku, iloinen olen tietysti tästä asiasta, varsinkin kun kuukaudesta toiseen siellä asioin, ihana nainen se gyne, auttaa kyllä tässä asiassa paljon.
No hui mikä käyntimaksu sinulla, nyt mua hävettää nää mun ilmaiskäynnit:ashamed:
Niin ja yksityisellä käyn tääl hämees, ai mutta eikös hämeessä olla hitaita muutenkin, jospa se laskukin sieltä paukahtaa eräänä päivänä, no nyt meni yöunet.......:confused:

Onko tuo Primaspan samankaltainen kun disperin tai asperin? Samaisen lafkan lapsettomuusgyne oli itse muuten käyttäny apuna disperiniä yrittäessään raskautta ja ikää oli jotain 40+, että jotain itua siinä taitaa olla, toivon niin. Niin ja se gyne sai kaksoset loppuviimen.

Voihan vehnälimppu Justis pitäskö sun marssia uudelleen lääkärin pakeille, toi kuulostaa kamalalta, onko sulla keuhkot kuvattu, kun en nyt muista, ettei keuhkokuumetta olis, hui paranemisia kummiskin kovasti.
 
Viimeksi muokattu:
Mami, mielenkiintoista :) Itse olen maksanut kunkin hoitojakson käynnit kerralla, vikalla kerralla. Primaspan taitaa olla miniasperiinia, aloitin sen käytön ominpäin, enkä muuta "löytänyt". Mitä sä käytät? Ja millaisella annoksella. Kysyin lääkäriltäni ja hän ei innostunut asiasta. Ihmettelen, koska tiedän, että on ainakin yhdelle henkilölle suositellut miniasperiinia, monien keskenmenojen ja kiinnittysmisongelmien jälkeen.
 
*Justis*..olenkohan mie nyt ymmäränyt ihan värin tuon Clomien vaikutuksen limikseen..se kun miun mielestäni(lukenut eri palstoilta)juuri OHENTAISI monasti kohdun limakalvoa?!
..mutta, olikos siulla samalla ne Luget..vai joku muu progesteroni lääke siinä rinnalla silloin Clomi kierroilla?.. Lugethan taas kypsyttää/tukee vastaavasti limistä..

Mami ole kuule vain iiiiiihan hissukseen niistä ultrakäyntien mahdollista maksuista
ÄLÄ ainakaan ala kyselemää en usko, että sieltä perästäpäin kuluu mitään!!:)
 
Viimeksi muokattu:
Disperinissä, asperinissä sekä primaspanissa on kaikissa sama vaikuttava lääkeaina, ASA eli asetyylisalisyylihappo. Niitä käytetään kipulääkkeenä sekä verenohennuslääkkeenä, primaspania käytetään yleisimmin esim. ns. veritulpan jälkeen estohoitona. Onko tutkittua tieoa siitä, että parantaisi raskautumista, en tiedä..
 
Soili mulla disperin 100mg/ 1kpl päivässä, juu siitä on eri mielipiteitä lääkäreitten keskuudessa, mutta apua on tuonu ainakin mulle, vaikkakin pysyvä plussa on vielä haave vain....
Tuon ainokaisen saimme ihan luomusti, ilma mitään apuja, aika ihmeeltä tuntuu nyt tuo lapsonen, kun ei kakkonen onnistu ei sitten millään piikkimäärällä:(

Aaarg, pitäsköhän mun varovasti kysyä torstaina sitä laskutusta, kun tää meidän hoito jatkuu ties kuin kauan...kai...oooops no juu katotaan sitä sitten siellä:whistle:
Keskenmenot ja kiinnittymisen ongelma on mulla kans, aika näyttää kuin käy.

Mur-mur niin taidakin tehä, en kysele ja jos joku kyselee ni sanon, että maksan vasta kun saan toivotun tuloksen:LOL: kuka sitä ny tyhjästä maksais:D Justis Kiitos asperin infosta, taas olen viisaampi kuin hetki sitten:)

Ja nyt saunaan, ukkokulta on taas lätkäpelis, suotakoon se hänelle, me plikan kans saunotaan kaksistaan rauhassa:) Mukavat illanjatkot kaikille
ja öitä myös:wave:
 
Viimeksi muokattu:
*Justis* ei taida olla lääkäreillä muuta tietoa miniasperiinin edullisesta vaikutuksesta raskautumiseen, kuin mu-tu tuntumaa:confused:..ei siis mitään tutkimusta asiasta.

Joillahin "potilailla" alkio napannut kiinni ja raskaus jatkunut sitten hyvin(keskenmenoja takana)kun ollut miniasperiini käytössä.

En ihan itse uskaltaisi omin päin enää käyttää..
..sain nimittäin tosi kurjia oireita tuosta vahvemmasta 100mg:sta(1tbl/vrk) lääkkestä: sydämmen tykytystä, heikotusta, pyörrytystä, vapinaa, näön heikentymistä - kaamea olo!
 
Viimeksi muokattu:
Taas on tullut niin paljon asiaa että on vaikea sulatella :) kiirusta kun on aina kun tulen kotiin tämän katraani luokse... Jäin tässä ihmettelemään kun olen nyt tehnyt ovistestejä sunnuntai-illasta alkaen ja testiviiva senkun vaalenee... Ekassa testissä sunnuntai-iltana oli selkeästi huomattavissa, samaten maanatai-iltana mutta tänään aamulla ja nyt illalla selkeästi vaaleampi??? Onko mulla jo ollut ovis vai yrittänyt olla vai onko näiden tikkujen laaduissa eroja vai mun pisussa??:D Onko muilla tehnyt tepposia samalla tavalla? Aion kuitenkin vielä tikutella tuonne lauantaille asti mutta ehkä vaan enää kerran päivässä kun on vaalentunut näin selvästi? No ehkä mun keho sanoo ettei ovista tule tässä kuussa ollenkaan...
Justis Kiitos linkkivinkistä, täytyy käydä tarkemmin tutustumassa :)
Nyt koiruuden kanssa lenkille, kuullaan :wave:
 
*Justis*..olenkohan mie nyt ymmäränyt ihan värin tuon Clomien vaikutuksen limikseen..se kun miun mielestäni(lukenut eri palstoilta)juuri OHENTAISI monasti kohdun limakalvoa?!
..mutta, olikos siulla samalla ne Luget..vai joku muu progesteroni lääke siinä rinnalla silloin Clomi kierroilla?.. Lugethan taas kypsyttää/tukee vastaavasti limistä..
Juu, olen tästä keskustellut eräänkin kerran gynen jos toisenkin kanssa ja vastaukset aina samat, silloin kun clomit toimivat niinkuin sulla toimii niin limakalvo kasvaa, ei ohene sen vaikutuksesta. Mutta huom. en tiedä onko sillä vaikutusta että mulla on PCO, eli en ovuloi koskaan joten mulla jatkuva puute myös progesteronista.
Ja mun tapauksessa just sillä clomilla on vaikutusta myös mun progen kehitykseen ja kun en ekasta kierrosta oo koskaan plussannut, niin clomien kasaantuessa elimistöön ne tasaa mun kohdalla myös mun progesteronin puutettani..en tiedä saatko mitään tolkkua tästä..mutta olen sen tosiaan itse vasta useiden keskustelujen jälkeen jotenkin tajunnut et mun kohdalla ne toimii eri lailla..ei välttämättä joka kierrolla mut kuitenkin..
Kun kävin ekalla clomikierrolla ultrassa ei kummassakaan ollut yhtään johtofollia kp 14 mut limis oli lähes 10 mm, joten ne toimi hyvin taas limiksen kannalta, mutta olinkin syönyt kyllä hevoskuurin teroluteja ennen clomien aloitusta..josko silläkin vaikutusta asiaan...

Niin ja olen eräänkin kerran ruinannut lähes polvillani lugeja..vastaus tyly ei..sitä ei ole mitään apua sulle koska clomit saa sulla aikaan ovulaation ja progesteronin nousun, joka on verikokein todistettu (s-prog kp19) |O
 
Viimeksi muokattu:
Kun kävin ekalla clomikierrolla ultrassa ei kummassakaan ollut yhtään johtofollia kp 14 mut limis oli lähes 10 mm, joten ne toimi hyvin taas limiksen kannalta, mutta olinkin syönyt kyllä hevoskuurin teroluteja ennen clomien aloitusta..josko silläkin vaikutusta asiaan...
On ollut varmasti vaikutusta tuollahin!..juuuh, jyyyymmärsinhän mie - siun tapauksessasi asia ei noin, että limis ohenisi.:)

Miulla oli S-Prog heinäkuun lopulla 2010 oviksen jälkeen 31.6 ja sillä kierrolla kävi tärppi..mutta kesken meni..sen jälkeen ei ole katsottu..
 
Follikkeli - johto sellainen, oli 5.6.2009 Kp11 12mm ja limis sen 7mm
..joten jos limis vielä oviksen jälkeen kasvaa..kp10-11 nyt oviksen aikaan, on munarakkula ollut ilmeisesti aika samoissa mitoissa kuin kesäkuussa - tyydyttävä siis:)..eli saattaahan siellä munasolu ja terve vaikka ollahin..Oi ihuna jos olishin:heart:
..vaan, onhan tuosta edellisestä folli&limis ultrauksesta se 20kk..
 
Viimeksi muokattu:
Heips taas kaikille:wave:

Pikaisesti tulen taas omanapa juttua kertoilemaan:ashamed:Meillä kireä ilmapiiri väistyi ja syykin selvisi,mies tuli sairaaksi ja mikään ei voi olla yhtä rasittavaa kuin sairas mies:LOL:Paljon pahempi kuin sairaana oleva lapsi;)Nyt sitten jännätään ehtiikö ovis pyyhältää ohi ennen kuin tuo urho kuumeestaan selviää:whistle:Ja oviksesta pitikin puhumani kun mulla aina tuntuu tuota jomottelua oviksen tulo aikaan mutta nyt on niin kovia kipuja että jouduin ihan lääkettä ottamaan ja sitä ei ole kyllä ikinä ole tarvinut tehdä:confused:

Putuselle Vielä pakko kommentoida ettei se vain olis sitä:heart:kun se tätikään ei ole paikalle löytänyt,minäkin vielä kepillä sitä häädän sun tyköäs pois:stick:

Nyt takas passaamaan potilasta:LOL:
 
muumimamma Otan osaa, sulla on kestämistä :hug: Toivottavasti ei oo ukkoos tullut mun keuhkotauti..sit ei auta maamme-laulukaan :x Mut voi olla ehkä helpommin kaadettavissa :p Just ukon kanssa tästä taudistani puhuttiin ja koputtelin puuta ettei vaan tuu ukkoon..eiiih...se olis painajainen..
Etkös säkin popsi clomeja? Nehän tekee valitettavasti hurjia oviskipuja..mutta nehän myös tarkoittaa sitä the plussaa, toivon, että näin myös sulla :heart::whistle:
 
Justiina Sulla on kyllä ollut tosi sitkeä tauti,joutais jo pois mokoma:stick: Ei se ole hääviä yskiä keuhkoja pihalle kun kaikki lihakset on jo kipeenä:hug:

Joo,neljäs clomikierto nyt menossa ja selvästi näiden aikana jomotellut enemmän kuin ennen clomeja mutta nyt kyllä hurjimmat oireet menossa ja vielä oikealla puolella missä ei ole oireita ollut kuin n.pari kertaa vuodessa,vaan jospa tämä tietäis hyvää;)

Mies kyllä lupas "uhrautua" jos ovistesti alkaa näyttämään plussaa:LOL::LOL:mutta vielä näyttää siltä että saa raasu nyt muutaman päivän vielä sairastaa rauhassa:LOL:
Vaan tosiasiassa kyllä tässä romantiikka on välillä kaukana kun tikun mukaan pupustelutkin hoidetaan:O

Vaan nyt kaikille teille ihanaisille tasapuolisesti :hug: ja hyvää yötä,tämä mamma hipsii nukkumaan kun kello herättää aamulla 04:25 ja aamuvuoro kutsuu|O
 
muumimamma..otan osaa miekin - sairas mies on..r a s i t t a v a..:D
Toivon taudin kuiteshin talttuvan ovis+:ssan aikoihin, että saat siimahännät talteen!:heart:

Kyllä toisaan on monasti romantiikka karussa ollut tämän kuumeilun aikana, ei todellakaan mene halut yksiin:(..nyt tämä kierto oli positiivinen ylläri, jatkuispa loppuun saakka - siihen PLUSSAAN

Kauniita unosia sinne:heart:
 
Mie juuri saunasta tulin ja olutta tässä nautin:)
..en jaksanut löylytellä, kuumotteli kovin - Huh..mikä lie hjörmööni myllerrys taas ja kohta pitäis niitä Lugeja alkaa alakertaan laittelemaan..:whistle:
Miun annos oli se 300mg/vrk..mitähän jos laitteleisinhin vain aamulla&illalla sen 100mg=200mg?
..ei tulis niin kovat "oireet" päällensä..

Uskon, että se vain tukis tuota omaa tuotantoa, jos se ei niin paras enään ole..7kk sitten se 31.6
 
Viimeksi muokattu:
Justiina - onkos sun keuhkoista tutkittu mykoplasma sekä keuhkoklamydia? Niitä kumpaakin on nyt ainakin pääkaupunkiseudulla liikkellä. Mykoplasma on joku viruksen tapaan toimiva bakteeri, joka myös tarttuu herkästi. Ja se keuhkoklamydia voi uusiutua aika ajoin. Mykoplasma olis kai parempi vaihtoehto. Se vaatii jonkun oman erityisen antibiootin kai :confused: Paranemista sinulle!!
 
Mur-mur, mä katselen nyt näitä olojani ja sitä, pysyykö lämmöt vielä ylhäällä. Jos tippuvat tässä vielä illan mittaan, niin menkat on tulossa huomenna, enkä tuhlaa testiä. Jos taas olo säilyy, niin e h k ä dippailen huomenaamuna, taikka sitten torstaina.
 

Yhteistyössä