40+ so what wol.13

huoh sentään meillä on hässäkkää kun on kaikki 4 lasta kotosalla ja onneksi menee noi muksut saunaan pian.Siis ihanaa että he on koolla mutta aah se rauha kun painelevat pesulle alakertaan

tuossa jokusen aikaa sitten tein sapuskaa ja kaikki söi reippaasti jaksavat saunoa kunnolla sitten on mun ja miehen vuoro mennä saunaan löylyyn lämpöön ihanaa

Niin ja mulla ei edelleen mitään kipuja ei oireita menkoista ei sitten mitään saati että olisin raskaana.Helevetti jos mulla onnii vaihevuojet

No oli oikeesti miten oli niin joteskin jännittää mutta ..... kyl te tiiätte jos taas tippuu korkeelta niin se sattuu
 
  • Tykkää
Reactions: äiskä-73
Äiskä Lähettelen kovasti voimia ja rakkautta sinne kohtupesäseen, että saisit pienen syliin asti

Mie tässä olen googletellut keltarauhasen toiminnasta raskauden ihan alkumetreillä..hedelmöittymisen jälkeen. Niin pienestä kaikki on kiinni, että kaikki loksahtaa paikoilleen, juuri oikealla hetkellä taustajoukkojen jo ollessa valmiina... Jos oikein ymmärsin lyhyt luteaaliaika voi johtua keltarauhasen toiminnasta.
Liitän tänne Ottiksen ( :wave: ) aikoinaan lisäämää mielenkiintoista faktaa


Ovulaation jälkeinen vaihe eli luteaalivaihe kestää kuukautisiin asti. Kohdunsuu laskee, sulkeutuu ja kovettuu. Kohdunlima muuttuu hedelmättömäksi. Lämpö pysyy korkeana. Luteaalivaihe loppuu, kun corpus luteum kuolee luonnollisen kuoleman yleensä 12-16 päivän kuluttua, tällöin progesteronin eritys lakkaa, lämpötila laskee ja kohdun limakalvo vuotaa ulos. Luteaalivaiheen pituus vaihtelee yksilöllisesti, mutta samalla ihmisellä sen ei pitäisi vaihdella päivää tai ainakaan paria enempää.

Jos keltarauhanen ei toimi ovulaation jälkeen, kohdun limakalvo ei ole valmis ottamaan vastaan hedelmöittynyttä munasolua. Vaikka ovulaatio ja hedelmöittyminen tapahtuisivat normaalisti, raskaus ei voi jatkua. Keltarauhanen toimii umpieritysyksikkönä, joten luteaalivaiheen riittämättömyyden syy on hormonaalinen. Joillakin harvoilla naisilla keltarauhasen toimintahäiriö johtuu kilpirauhasen toimintahäiriöstä tai veren suuresta prolaktiinipitoisuudesta, ja tilan oireita voivat olla epänormaalin tiheät ja niukat kuukautiset. Suurimmalla osalla ovulaatio tapahtuu kuitenkin normaalisti ja heille voidaan antaa ’luteaalitukea’ progesteronihoidolla, jolla pyritään saamaan aikaan luteaalivaiheen olosuhteet kohdun limakalvolla ja siten tukemaan munasolun kiinnittymistä ja raskauden jatkumista.



Munasolu siis uiskentelee munatorvessa siittiöitä etsimässä. Sen jälkeensä jättämä munarakkula romahtaa ja muodostaa ns. corpus luteumin, joka alkaa säädellä progesteronin eritystä. Progesteroni kasvattaa ja ylläpitää kohdun limakalvoa odottamassa hedelmöitettyä munasolua ja tekee tissit hiton kipeiksi, au! Progesteroni on vastuussa myös lämpötilan äkillisestä noususta ja sen pysymisestä tasaisen korkeana kuukautisiin asti - tämä riippuu yksilöstä ja siitä miten kenenkin ruumis progesteroniin reagoi. Jos munasolu on hedelmöittynyt, se kiinnittyy kohdun seinämään noin viikon kuluessa ja progesteronin eritys jatkuu - 18 korkeaa lämpötilaa ovulaation jälkeen on suht varma merkki raskaudesta. Jos taas munasolu ei hedelmöity, se kuolee 6-12 tunnissa. Tätä eivät ihmiset halua uskoa, mutta totta se on, nainen on hedelmällinen noin 12 tuntia per kierto. FAM:n konservatiiviset säännöt ottavat huomioon toisen munasolun irtoamisen mahdollisuuden, näin käy joskus ja siksi varoaika on 24 tuntia. Hedelmällinen vaihe muodostuu tästä ja sperman elinajasta - kuivassa kohdunlimassa sperma ei elä paria tuntia pidempään, hedelmällisessä limassa taas jopa 5 päivää (tästä on peräisin vanha sperma-elää-viikon -hokema, joka pitää siis suurin piirtein paikkansa muutamana päivänä kierrosta..). Hedelmällinen vaihe kattaa siis yhteensä noin neljänneksen kierrosta.

...Niin haurasta ja monimutkaista se onkaan tuo pienen ihmisen alkutaival...
 
Siksihän tämä keltarauhasen toiminta kiinnostaa, kun luteaaliaikani näyttää lyhentyneen... Mutta toivon kovasti että KAIKKI loksahtaa paikoilleen. Edelleen juilii masua, hieman enempi vasemmalta ja välillä aallot lyövät oikealle puolelle... Jospa se keltarauhanen siellä puolestani pinnistelee :ashamed:

...ja tänään kaupassa... Olin valitsemassa lapsille lauantain karkkipusseja ja siirryin sitten kevein askelin uusille hyllyriveille, mistä nappasin mukaan omat huvitukseni: Pregcheck-liuskat :D
 
Viimeksi muokattu:
Äiskä Lähettelen kovasti voimia ja rakkautta sinne kohtupesäseen, että saisit pienen syliin asti

Mie tässä olen googletellut keltarauhasen toiminnasta raskauden ihan alkumetreillä..hedelmöittymisen jälkeen. Niin pienestä kaikki on kiinni, että kaikki loksahtaa paikoilleen, juuri oikealla hetkellä taustajoukkojen jo ollessa valmiina... Jos oikein ymmärsin lyhyt luteaaliaika voi johtua keltarauhasen toiminnasta.
Liitän tänne Ottiksen ( :wave: ) aikoinaan lisäämää mielenkiintoista faktaa


Ovulaation jälkeinen vaihe eli luteaalivaihe kestää kuukautisiin asti. Kohdunsuu laskee, sulkeutuu ja kovettuu. Kohdunlima muuttuu hedelmättömäksi. Lämpö pysyy korkeana. Luteaalivaihe loppuu, kun corpus luteum kuolee luonnollisen kuoleman yleensä 12-16 päivän kuluttua, tällöin progesteronin eritys lakkaa, lämpötila laskee ja kohdun limakalvo vuotaa ulos. Luteaalivaiheen pituus vaihtelee yksilöllisesti, mutta samalla ihmisellä sen ei pitäisi vaihdella päivää tai ainakaan paria enempää.

Jos keltarauhanen ei toimi ovulaation jälkeen, kohdun limakalvo ei ole valmis ottamaan vastaan hedelmöittynyttä munasolua. Vaikka ovulaatio ja hedelmöittyminen tapahtuisivat normaalisti, raskaus ei voi jatkua. Keltarauhanen toimii umpieritysyksikkönä, joten luteaalivaiheen riittämättömyyden syy on hormonaalinen. Joillakin harvoilla naisilla keltarauhasen toimintahäiriö johtuu kilpirauhasen toimintahäiriöstä tai veren suuresta prolaktiinipitoisuudesta, ja tilan oireita voivat olla epänormaalin tiheät ja niukat kuukautiset. Suurimmalla osalla ovulaatio tapahtuu kuitenkin normaalisti ja heille voidaan antaa ’luteaalitukea’ progesteronihoidolla, jolla pyritään saamaan aikaan luteaalivaiheen olosuhteet kohdun limakalvolla ja siten tukemaan munasolun kiinnittymistä ja raskauden jatkumista.



Munasolu siis uiskentelee munatorvessa siittiöitä etsimässä. Sen jälkeensä jättämä munarakkula romahtaa ja muodostaa ns. corpus luteumin, joka alkaa säädellä progesteronin eritystä. Progesteroni kasvattaa ja ylläpitää kohdun limakalvoa odottamassa hedelmöitettyä munasolua ja tekee tissit hiton kipeiksi, au! Progesteroni on vastuussa myös lämpötilan äkillisestä noususta ja sen pysymisestä tasaisen korkeana kuukautisiin asti - tämä riippuu yksilöstä ja siitä miten kenenkin ruumis progesteroniin reagoi. Jos munasolu on hedelmöittynyt, se kiinnittyy kohdun seinämään noin viikon kuluessa ja progesteronin eritys jatkuu - 18 korkeaa lämpötilaa ovulaation jälkeen on suht varma merkki raskaudesta. Jos taas munasolu ei hedelmöity, se kuolee 6-12 tunnissa. Tätä eivät ihmiset halua uskoa, mutta totta se on, nainen on hedelmällinen noin 12 tuntia per kierto. FAM:n konservatiiviset säännöt ottavat huomioon toisen munasolun irtoamisen mahdollisuuden, näin käy joskus ja siksi varoaika on 24 tuntia. Hedelmällinen vaihe muodostuu tästä ja sperman elinajasta - kuivassa kohdunlimassa sperma ei elä paria tuntia pidempään, hedelmällisessä limassa taas jopa 5 päivää (tästä on peräisin vanha sperma-elää-viikon -hokema, joka pitää siis suurin piirtein paikkansa muutamana päivänä kierrosta..). Hedelmällinen vaihe kattaa siis yhteensä noin neljänneksen kierrosta.

...Niin haurasta ja monimutkaista se onkaan tuo pienen ihmisen alkutaival...

Ihunainen, juuri näitä asioita miekin olen ihan itte opiskellut kuumeiluaikanani..sain jopa Luget lääkäriltä ronguttua kun epäilin progesteronin vajausta.
...omalla kohdallani ei auttanut muutoin kuin että luteaalivaihe pitkittyi(vuoto alkoi yleensä 3vrk:n päästä viimosesta lugepallerosta, käytin niitä vaginaalisesti)..mutta oloiseni oli kyllä paljon parempi, tasainen ja progesteroni teki alakerran limiksillehin hywää
:)eikä ollunna niitä hurjia vi**tuksia.(Lugeja käytetään myös PMS-oireisiin)

Pari ekaa kertaa kun käytin, tuli hurjan paljon "raskausoirehia": /..tisut T O S I kipiät ja lämmöt huiteli pilvissä, masulla paljon tuntemuksia, turvotti paljosta paljon!(Lugeja käytettäessä lämmöt pikkasen vielä oviksen jälkeistä normia korkeammat)

Sitte ei enää myöhemmillä kierroilla muuta, kuin lämpöjen nousu..

Toivon kovin, että siulla kaikki loksahtaa paikoilleen ja pikkinen tarraa kasvamaan 9kk:n ajaksi.:kiss::heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: oliivitar
Huh huh..

Mie taas pikku tirsat soffalla vetäisin..3h!!!:O..

Olen ollunna niin karsean väsynyt tällä viikkoa, olisiko osuutta tuolla vuodollahin - se vieläkin jatkuu..
..muutaman tunnin oli, ettei siteeseen vuotanut ja taas alkoi hyytymien kera vuodella..uskon huomiselle vähenevän, sitten olishin 6vrk vuodellut.

Miulla vuoto normisti aina kestänyt sen 3vrk..oletetulla(ja varmistetulla, kesken menneellä)jopa 7vrk.:(

Taidan avata Karpalo lonkeron(eiliseltä jäi)ja kattoa telkkua..jospa Uni-Jukka ei minua unhoittaisi ja tulisi kuitenhin vielä ennen aamuista..nati nati ihunat:heart:
 
Marza Jospa ne ei tulekkaan :D Älähän "sie" hosu!

Itselläni on nyt joku vatsatauti kun on niin oksettanut viime yön ja aamun :( mutta sitähän on liikkeellä... en vaan koskaan ole sairastanut oksutautia mutta ehkä ikä teettää tai se että olen läpikäynyt juuri isomman leikkauksen jonka johdosta olen sänkypotilaana vielä ainakin kolme viikkoa...

Toivotaan kaunista sunnuntaita vaikka täällä näyttää, ainakin nyt, olevan pilvistä.

Plussatuulosia kaikille :heart::kiss:
 


Sunnuntai 14.4.2013

Nimi / ikä..................Kp......................yrityskerta

Glearblue (42).............kp 2/28...........yk 19
Esteri1 (39)................kp 27/28............yk 6
Pippuri-Piia-70 (40)....kp 12/26-28..........yk 5?
anuliini72 (41)...........kp 25/27.............yk 2
Oliivitar (42)..............kp 24/26-34........yk 4
Tepias (42)................kp 14/26-29.........yk 10
sarialeksandra (42)......kp 39/30...........yk 2v
tattinen (42)...............kp 9/28............yk 30
Marza (42)..................kp 1/30..........yk 2v
Talvi-74 (39)...............kp 10/25-28...........yk 2
Minttu71 (41)..............kp 24/30............yk 4
Tintti-Tiivari (42)..........kp 18/26............yk 8
Mamma vaan (41).......kp 4/24............yk 2v
Fiialiia (40+)...............kp 1/27-30.......yk ?



Piinailupäivät:
oliivitar (42)........ dpo 5


Plussanneet:
Sirppuliini (40)..........28.3.13.....yk 2
äiskä-73 (40).........7.4.13......yk 5


Taustailijat/kadonneet:
Rominas (42v)............kp?/26-27.........yk2
Morticia (44)..............kp?/29-35.........yk4
D-mamma (43)...........kp?/?................yk?
sinivatukka (43)..........kp?/22-32.......yk4


 
Viimeksi muokattu:
Äiskä :hug: Voih, kun minun sydäntä puristaa puolestasi... Olet ajatuksissani :kiss: Ja kovasti puristan simmut kiinni ja lähetän toivoa pikkuisen puolesta


Marza Kepitykset sille tädille :stick: Ehtii se vielä plussaksi muuttua

En ole vielä tikutellut :D Kyllä jo kummasti kävelyttää :LOL: Juilimiset vähentyneet ja tänään vähän huimannut ja päätä pakottanut... Eikä ole krapula!!!! :rolleyes: Otin lasin punkkua, ja jäi sekin lasiin, kun tuli uni simmuun

Mur-mur Vaikka sanotaan, että tieto lisää tuskaa, niin kyllä se kuumeilussa helpottaa. Mieleni on paljon seesteempi, kun tiedän mitä elimistössani tapahtuu ja miksi Ja ei voi olla totta, että se tätiläinen on jumittanut taasen sinun tykö... Toivottavasti kohtu pääsee nyt kunnolla puhdistautumaan :heart:
Kiitoksia toivosta:kiss:

Mafinka ihunainen, paranemisia :heart:
 
Viimeksi muokattu:
No voi että äiskä-73 - on se ikävää, kun ensin antaa ymmärtää, muttei sitten kuitenkaaan.

Täällä kp1. Vihdoin tuli, vaikka oli aika kummallinen kierto. Alkukierrosta hikoilutti ihan hirvästi öisin ja testi näytti, että FSH:ta olisi vähän enemmän kuin ennen (näytti hailakkaa 2. viivaa). Sitten noin kp10 tuli plussaa ovistestiin ja tuntemuksia oviksesta. Kp25 sitten tuntui, että just nyt alkaa vuotaa, ihan sellainen polttava tunne vatsanpohjassa. Ei sitten alkanutkaan. Seuraavan kerran tuntemuksia - vähemmän - kp 28. Sittenpä alkoikin ovistestissä taas punaväri vähitellen vahvistua ja ovis tuli joskus kp32 (ihan digillä varmistettua) ja nyt aika tasan kaks viikkoa siitä alkoi vuotaa. Hyvähän se on, että tuo luteaanivaihe (?) on sellaisen 14pv, mutta olipa kuiten ihme kierto. Näin se alkaa vähitellen heittelehtiä.

Luin just eilen kirjaa Hormoniharmonia. Hyvä kirja. Kertoo siitä, mikä sopii minkäkin ikäiselle naiselle - siis ruoka ja sit siinä oli sopivia joogaliikkeitä. Aattelin pyrkiä noudattaan niitä, vaikka tuo sokerista luopuminen tulee kyllä tuottamaan todella vaikeuksia.

Aurinkoista mieltä kaikille - ja jaksuja yrittämiseen!
 
Viimeksi muokattu:
Marza - voi kurjake nega:(..jospa kumminhin peukuteltais vielä..d=)b:heart:

Oliivitar kirjoittelit..
Mur-mur Vaikka sanotaan, että tieto lisää tuskaa, niin kyllä se kuumeilussa helpottaa. Mieleni on paljon seesteempi, kun tiedän mitä elimistössani tapahtuu ja miksi Ja ei voi olla totta, että se tätiläinen on jumittanut taasen sinun tykö... Toivottavasti kohtu pääsee nyt kunnolla puhdistautumaan.

Jep, olen itse juuri sen luonteinen, että haluan mah-dol-li-sim-man tarkasti tietää missä mennään..siis jonkin sortin kontrolli immeinen:D
..ja se akan kutale tais kerätä kamppeensa, vuotoa ei näy/kuulu enää.:)

..odottelen täällä siun rapisteluja ihuna..:rolleyes::heart:

Voi äiskä ihunainen..kunpa se pien nyt jaksais..siulla on siellä hirmu pelko ja hätä, tiedän sen

Fiialiia - miulla muutama tuollainen kierto ollut: ovis tuli yhdellähin kierrolla vasta Kp25!(normi kierron pituus 27-28)
..ja siitä tasan 14vrk:n päästä sitten alkoi vuoto..se olikin ainut kerta, milloin noin myöhäiseen saapui..ihan normaalia meidän iässä jo vaikkakin kurjaa:|

Mafinkalle paranemisia:heart:


Mukavaista Sunnuntai päivästä kaikille!:kiss:

..täällä kyllä niin synkkää ja m ä r k ä ä - pläääh:O..mies&poikanen läksivät mummolaan vaihtamaan autoon kesärenkahia ja miun pitäis koruudet viedä pihalle..eipä paljon kiinnostais tuonne pa**aan, ISO pesu urakka taas edessä.

Toiselle koiralle tilailinhin nettikaupasta softshell-haalarin toisella jo omansa, ei tartte pestä kuin tassukat sitten.:)
 
Hellou muruset:heart:

marza Voi akka pahanen kun sittenkin tuli pilaamaan päiväsi :( halitus:hug:
Äiskä mehän ei muuta ajatellakkaan kun että pikkuinen on siellä mahassa ja saapuu päivän valoon just sitten kun on aika:kiss: eli 9kk päästä :)
Oliivitar Peukutusta testailuun:heart:
Mafinka Paranemista:kiss:

Tein just pari pellillistä pitsaa ja jami kun oli hyvää pitkästä aikaa :)
Täti on viimeinkin ovesta ulos ja jos se ois laatuaika tänään haspendin kanssa paikallaan :whistle: Käytiin miehen kanssa verikokeissa hoitoa varten ja about 3 viikon päästä alkas piikittely..hui jännää aikaa :)
Ringo paistaa ja ulos ois muksa lähtä kun massu hieman väljenee...nyt oooon niin täynnä että huh,huh :p

Muksaa päivää ihunaiset ja plussapuhureita hurrrrjasti puh,puh:heart::heart:
 
jotenkin en tiiä miksi mutta nyt ei ees tunnu pahalle vaikka herkkä oon niin aattelen kovasti vaan eteenpäin elämää ja tiedän että luoja vielä suo sen pienen meille ehkä nyt vaan ei ollut oikea aika ..... mutta se aika tulee mä tiedän sen.Mulla on rinnalla elämäni ihanin ihminen jota rakastan niin että välillä oikeasti ihan sattuu.Olen kovin tunneherkkä ja mieheni sen tietää ja varmaan siksi mua rakastaa kuten minä sitä
 

Yhteistyössä