8kk vauva herää jo klo 4.30-5.30, kuinka pidentää unet?

Otsikossa asian ydin: kuinka pidentää 8kk ikäisen poikamme yöunia?
Päivärytmi säännöllinen, ilman yösyöttöjä oltu jo 6,5kk iästä alkaen.

Tässä päivämme noin aikoina:

klo 4.30-5.30 herätys
klo 6-7 välillä puuro + tissi
klo 7.30-9.30 eka unet (1,5h)
klo 10-11 välillä lounas + tissi
klo 11-13 välillä toka unet (n.1-1,5h)
klo 13-15 välillä välipala tissiä
klo 15-16.30 välillä kolmannet unet (0,5-1h)
klo 16-17 välillä päivällinen + tissi
klo 18.30-19.30 välillä puuro + tissi
klo 19.30-20 yöunille

Kuinka sais nukkumaan pidempään ja siten yhdet päiväunet pois?
Käsittääkseni nukkuu liikaa päivällä ja siksi jää öihin vähemmän unta.
Yöunille päästän kun on selkeästi väsynyt ja ei nukkumaanmenoa tule väkisin pidentää, kun ei sillä ole vaikutusta unien pidentymiseen, menee vaan yliväsyneeksi. Yöt menee suht hyvin: välillä jopa nukkuu läpi yön, yleensä vaatii 2-3 krt/yössä tassuttelua ja peittelyä, jotta nukahtaa uudelleen.

Aikaiset heräämiset tulivat yösyöttöjen lopettamisen jälkeen, sitä ennen nukkui 6-7 saakka, joten taitaa olla luonnostaan aamuvirkku... olis kiva jos nukkuis nytkin 6-7 saakka - 4.30 on liian varhain!

Vauva syö tosi hyvin, on reipas, hyväntuulinen ja terve.
Ei konttaa vielä, mutta kaikenlaista muuta liikettä ja juttelua tulee reippaasti.

Hyvää uutta vuotta kaikille!

Sykkyrä =)
 
Jos menee samalla lailla kuin mun esikko, niin ei millään. Meillä ei auta vieläkään (3.5v) se, että ei nuku päivällä. Vaikka menis illalla myöhemmin maate, niin silti herää aikaste. Nyt sentään nukkuu jo kuuteen, joskus seiskaankin. Joskus herää viideltä edelleen.
Illalla sitten onkin pitelemistä hereillä.
Toivotan teille parempaa onnea aamu-uniin. Mä olen jo tottunut =)

 
Eli otsikossa tulikin jo tuo asia... Meillä oli nimittäin jonkin aikaa niin, että poika oli lopettanut yösyömiset kokonaan, mutta juuri noihin aikoihin heräsi pitkään vielä syömään. Sen jälkeen nukkui vielä 7-8 asti. Kuulostaa tietty aika ikävältä vaihtoehdolta, jos juuri on päässyt yösyötöistä eroon, mutta mielestäni kuitenkin parempi vaihtoehto kuin herätä jo aamuun kukonlaulun aikaan.
Eli meillä mentiin näin (nyt rytmi jo eri, poika kohta 10kk) silloin kun poju oli about 8kk ikäinen:

klo 20 nukkumaan puuron ja iltamaidon jälkeen
n. klo 4-6 heräsi syömään (aluksi tissiä, myöhemmin korviketta)
7-8 heräsi aamuun

Sitten jossain vaiheessa halusimme vierottaa yösyötöistä kokonaan, jolloin laitoimme pojan nukkumaan omaan huoneeseen. Oppi muutamassa yössä nukkumaan heräämättä. Nyt saa jo ruokaakin niin paljon päiväsaikaan, ettei öisin tosiaankaan ole enää nälkä
:D

toivottavasti tästä oli apua. Tsemppiä ja jaksamista!!

t. Lehmikki ja pojat (3v2kk ja 10kk)
 
Meillä ei herätä noin aikaisin, mutta selkeesti liian aikaisin pojalle. Eli hän herää noin 6 - 6.30 ja olen nyt ottanut tavaksi antaa silloin tissiä ja hetken rupatella ja vaihtaa vaipan, sitten nostan takaisin omaan sänkyyn jossa uni jatkuu noin 8.30-9 saakka. Tämä varhainen herätysaika tuli meille myös yötissittelyn lopettamisen jälkeen. Eli uskon, että poika herää nälkään, mutta tarvitsee vielä unta sen jälkeen. Nukkuu lisäksi kahdet päiväunet toiset noin 2h ja toiset hieman lyhemmät. Yöunille käy noin klo 20.

Eli minun ehdotus myös, että tissiä aikaisin aamulla, mutta erottaa sen yösyötöstä juuri juttelulla ja hellittelyllä ja sen jälkeen takaisin nukkumaan. Sikäli mikäli teillä lapsi sen hyväksyy... :whistle:

Jaksamista! =)
 
Kiitos vinkeistä. :flower:
Poika herää kuitenkin jo virkeänä tuohon aikaan ja ei ole vielä edes nälkäinen, malttaa hyvin odottaa puuron ja sitten maidot päälle - valvoo sen pari tuntia ja sitten käy nukkumaan.
Tosin tämä aamu oli poikkeus (toivottavasti muutos parempaan), nukkui klo 6.30 saakka. Eilen nukkui yhteensä 3h päikkäreitä, joten vähemmän kuin yleensä, joten siksi kait unikin maistui pidempään. Nukkui tänään sitten kahdet päikkärit, yhteensä 3h. Katsotaan nyt tulisko jatkossakin pidempiä unia. B)

 
Meillä ei ollut apuja siihen, vaikka yritti vähentää päivällä unia. Joku sisäinen kello herätti/ herättää aikaste, vaikka kuinka olis uniaikaa vielä jäljellä.
Joskus olen kuullut sanonnan, että mitä paremmin nukkuu päivällä, sen paremmin nukkuu myös yöllä. Meillä se piti paikkansa.
 
iiu
Ihana löytää kohtalotovereita! :)
Meillä tyttö 9kk herää myöskin aamulla liian aikaisin; 4.45-5.30 on nyt tullut tavaksi. Ja puuroa jaksaa kuitenkin varttua, eli ei nälkään herää myöskään...

Rytmi on nyt elänyt päiväunien suhteen, kun ollaan yritetty juurikin saada aamulla nukkumaan pidempään... Mutta kahdet päiväunet nukkuu. Ja jos tokat unet alkaa vasta klo 14 tai sen jälkeen, saa nukkua vain tunnin. Toiset unet (yleensä ne ekat) onkin sitten 2-3.5h. Vaihtelee nyt paljon.

Sekin on hassua, että on tyttö herännyt mihin aikaan tahansa päiväuniltaan (vaikka vasta klo 17), niin yöunille on päästävä 19.30-20 välillä.

Onneksi osaan ja saan itsekkin nukkua tarvittaessa aamu-unet :) :saint:
 
Yöt vaihtelevat: toissa yönä saimme vielä klo 4.50 nukahtamaan ja nukkuikin klo 6 saakka! Viime yön nukkui tosi rauhallisesti, ei tarvinnut kuin joskus klo 4 maissa taputella uudelleen uneen ja nukkui sitten klo 5 saakka. Tuokin helpottaa, jos ei tarvitse 2-4 krt/yö hypätä sängyn laidalla taputtelemassa uneen ja sitten herää varhain - kerkee nukkua itse yhtäjaksoisesti enemmän.

En ryhtynyt toteuttamaan tuota aamuyön imetystä, sillä pelkäämpä, että alkaa kärttää sitten rintaa yölläkin. Vaikuttaa myös siltä, että poika on todellakin jo pirteä ja valmis heräämään varhain, mitäpä sitä väkisten enää unia jatkamaan. Kiva kuin joillakin se imetys toimii tuutukeinona. Mulla tuntuu unet karkaavan silmistä siinä samalla, kun yritän poikaa nukutella aamulla, joten ei "jatkounista" olisi mullekaan hyötyä - valvoisin vaan kun poika nukkuu.

Jospa ne unet joskus edes klo 6 saakka pitenee ja oppii nukkumaan yöt läpeensä... ehkä sitten kun on tullut hampaat, opittu liikkumaan, vieroituttu rinnasta... ehkä joskus murrosiässä. :LOL:

Pirtsakkaa päivän jatkoa!
B)
 
tyttö herää ekan kerran viideltä, mutta tassuttelemme hänet uudelleen uneen. Typy nousee seisolleen sängyssään unipussista huolimatta, mutta laskemme hänet rauhallisesti hyssytellen takaisin sänkyyn nukkumaan. Vähän ajan päästä tilanne rauhottuu ja seuraava herääminen onkin sitten seitsemän kieppeillä. Suosittelisin siis kokeilemana unikoulua ;)
 
Laskeskelin, että teillä Sykkyrä yöunet kestää 9-10 tuntia. Meillä sama juttu tytöllä 5 kk. Samanlaista aamuyön heräämistä meillä ei kuitenkaan ole, sillä tyttö menee myöhään nukkumaan; vasta klo 22 maissa ja herää klo 7-8. Jossain vaiheessa ajattelin, että jos vaan laitan tytön liian myöhään nukkumaan ja siksi nukkuu yöllä niin vähän... Sain aikaistettua nukkumaanmenoa klo 21:een ja olisin saanut aikaisemmaksikin, mutta lopetin siinä vaiheessa, kun tyttö oli herännyt neljänä aamuna peräkkäin klo:5 pirteänä - nukuttuaan vain 8 tuntia... :eek:

Siinä missä muiden vauvat menevät yöunille klo 19-20, niin meidän tyttö ottaa siinä kohtaa viimeiset päiväunet. Ihan vastasyntyneestä tämä on ollut hänen luontainen rytminsä, eli ei nukahda tuossa vaiheessa vielä yöunille vaan herää 40 minuutin kuluttua seurustelemaan. Elisabeth Pantleyn kirjassa "Lempeä matka höyhensaarille" suosittellaan aikaistamaan vauvan myöhäistä nukkumaanmenoa, jos yöunet jäävät lyhyiksi. Eipä tepsinyt meillä, unet päinvastoin lyhenivät entisestään.

Samassa kirjassa neuvotaan myös, että hyvät päiväunet edesauttavat nukkumaan yölläkin hyvin. Tämän seikan allekirjoitan minäkin, tosin niinpäin, että tyttö nukkuu yhtä lyhyet yöunet, oli päiväunet olleet pitkät tai lyhyet. Yleensä nukkuu kahdet lyhyet ja yhdet pitkät päiväunet, yhteensä 4-5 tuntia. Vuorokaudessa nukkuu siis keskim. vain 13,5 tuntia.

En keksi enää miten saisin yöunia pidennettyä, joten olen hyväksynyt, että meillä mennään nyt tällä rytmillä. Itse kun olen illan virkku ja aamun torkku, niin sopii kuitenkin paremmin nämä klo 22-7, kuin klo 20/21-5 yöunet. Tulee helpommin mentyä samaan aikaan nukkumaan tytön kanssa, niin ei omat unet jää ihan tyngiksi.

Meillä nukutaan perhepedissä, jolloin yöheräämiset menee sekä tytöllä ja itsellä melkein unessa, kunhan vaan tarjoan rinnan tytölle ja jatkan samantien unia. En koekaan, että olisin mitenkään väsynyt, mutta omaa aikaa illasta kaipaan. Jos sitä otan (niin kuin nyt) niin se kostautuu heti omien unten jäädessä liian lyhyiksi.

Valitettasti mulla ei ole mitään vinkkejä miten unia saa pidemmiksi, mutta toivottavasti lohduttaa, ettet ole ainoa, jonka vauva nukkuu lyhyet yöunet. Ihan ihmeissäni oon, kun suurimmalla osalla tuntuu vauvat nukkuvan kellon ympäri. :eek:

Mutta aikansa kutakin... Tytön isoveli on jo 12-v, joten tiedän miten pian tämä ihana vauva-aika on ohi ja yritänkin nauttia siitä joka solullani! :heart:
(Silti vinkkejä yöunien pidentämiseen otetaan vastaan täälläkin ;) )
 
Smirtsu, unikoulu meillä pidettiin silloin 6,5kk kieppeillä, kun vieroitettiin yösyötöiltä. Tuolloin nukkuikin "koulun tuloksena" muutaman yön jopa 11,5tuntia ja pari yötä jopa yhdellä herätyksellä. Sittemmin on menty aikaisempaan heräämiseen ja liikkumisen myötä levottomampiin öihin. Meidän poika on sellaista "herää täydellisesti" -tyyppiä, joka on vaikea saada siitä vain itsekseen rauhoittumaan unille - vaatii aina tassuttelua ja jos pääsee ihan riehaantumaan, niin sitten tassutellaan ja rauhoitellaan jopa 1-1,5h!
Yöt kuitenkin vaihtelee aina läpi yön nukkumisesta noin 10krt tassutteluun. :D

Päiväunetkin on jännä, kun nukkuu edelleen kolmet unet - ei jaksa olla hereillä kuin max 3 tuntia ja sitten simahtaa, iltaisin menee neljäkin tuntia. Nää nukkumiset on vaan niin yksilöllisiä... toisaalta kivat nuo kolmet päikkärit, niin ennättää itsekin lepäillä ja tehdä rauhassa omia juttujaan.

Leppoisaa viikonvaihdetta ja hyviä unia kaikille! :saint:
 

Yhteistyössä