Aborttiketju, puolesta-vastaan

Ggggg
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30112585:
Mitä tarkoittaa "mukavuussyistä tehty abortti"? Eikö melkein mikä tahansa abortti voisi kuulua tuon kategorian alle?
Sitä, että on kaikki edellytykset pitää se lapsi, mutta kun se sattuu vaan sotkemaan suunnitelmat. Myös se ehkäisystä piittaamattomuus ja sen takia tehty aborttien sarja on asia, jota toivon mukaan ne naiset osaa edes hävetä... vaikka tuskinpa osaavat.
 
  • Tykkää
Reactions: - ja Owl
mitä eroa?
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30112380:
Et siis huomaa mitään eroa siinä, että perustelee jotain naisen oikeudella päättää kehostaan verrattuna siihen, että joku huutelee ihmisiä murhaajaksi? Abortti on niin monisyinen asia, että sitä ei ehkä ihan yhdellä sanalla kannata perustella, vaan se vaatii vähän pitempää pohdiskelua.
Ethän sinäkään ilmeisesti tajua mitään siitä lapsen ihmisoikeudesta jatkaa elämäänsä.
Missä täällä muuten kukaan on pelkästään huutanu murhaajaa eikä perustellu mitään mitenkään?

"Asiallista ei ole mennä sanomaan kenellekään abortin tehneelle, että tämä on murhaaja, vaikka niin ajattelisikin. Se ei ole tahdikasta."

Eikö totuuksia saa sanoo niillekään jotka on tappanu syntyneitä lapsia, ettei murhaajille vaan tuu paha mieli?

"Miten määrittelet turhan abortin? Mikä abortti ei ole turha, onko joku tarpeellinen?"
"Mitä tarkoittaa "mukavuussyistä tehty abortti"? Eikö melkein mikä tahansa abortti voisi kuulua tuon kategorian alle? "

Kaikki muut paitsi kuolemanvakavilla terveyssyillä tehdyt.

"tietyllä tavalla se on mielestäni murha."

Vain ihmisen tappaminen voi olla murha.

"joillain ei ole mitään muuta argumenttia kuin huutaa murhaajaa monen kymmenen sivun ajan"

Ja missähän tällästä olikaan tapahtunu? Useinhan sen toteeminen on vaan näiden "eiku ei se oo murha!" -jankkausten oikeomista, ja vielä perusteiden kera. Sen sijaan suosijoilla ne perustelut tuntuu siinä kovin vähissä olevan.
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Murhahan on lakitermi ja se on määritelty laissa tietyllä tavalla. Jos murhaksi voi kutsua myös syntymättömien ihmisten harkittuja tappamisia, miksi ei myös muiden eläinten harkittuja tappamisia? Jos murhan käsitettä voidaan venyttää subjektiivisesti oman mielen mukaan. Onko toisen ihmisen tappaminen sotatilanteessa murha?
 
  • Tykkää
Reactions: dipt
Sana "murhaaja" ei ole ainakaan mun kielenkäytössä haukkumasana, vaikka karulta kuulostaakin. Se on juridinen termi toisen ihmisen (tarkoituksella) tappaneesta, ja mun mielestä se sopii käytettäväksi myös aborttikeskustelussa.

Jos joku varastaa kaupasta jotain, niin häntä sanotaan keskustelussa varkaaksi.

Eri asia sitten jos sanottaisiin että abortin suosijat ovat jotain vajukkiporukkaa, niin se olisi asiaankuulumatonta nimittelyä.
 
  • Tykkää
Reactions: Owl ja -
Sana "murhaaja" ei ole ainakaan mun kielenkäytössä haukkumasana, vaikka karulta kuulostaakin. Se on juridinen termi toisen ihmisen (tarkoituksella) tappaneesta, ja mun mielestä se sopii käytettäväksi myös aborttikeskustelussa.

Jos joku varastaa kaupasta jotain, niin häntä sanotaan keskustelussa varkaaksi.

Eri asia sitten jos sanottaisiin että abortin suosijat ovat jotain vajukkiporukkaa, niin se olisi asiaankuulumatonta nimittelyä.
No sinä saat henkilökohtaisessa elämässä sanoa heitä miksi haluat, mutta sillä ei ole mitään painoarvoa. Jos aborttiin päätynyt nainen on murhaaja niin lukuisat terveydenhuollon ammattilaiset olisivat syyllistyneet murhan avunantoon jne. Ja meillä olisi aika kivasti "murhaajia" - ja vankiloissa lisää ruokittavia ja hoidettavia verovaroin.
 
vieras-
Sana "murhaaja" ei ole ainakaan mun kielenkäytössä haukkumasana, vaikka karulta kuulostaakin. Se on juridinen termi toisen ihmisen (tarkoituksella) tappaneesta, ja mun mielestä se sopii käytettäväksi myös aborttikeskustelussa.

Jos joku varastaa kaupasta jotain, niin häntä sanotaan keskustelussa varkaaksi.

Eri asia sitten jos sanottaisiin että abortin suosijat ovat jotain vajukkiporukkaa, niin se olisi asiaankuulumatonta nimittelyä.
Juu, näinhän se menee, että sinä päätät mikä kenestäkin on loukkaavaa ja miten muita voi nimitellä.
 
  • Tykkää
Reactions: dipt
No sinä saat henkilökohtaisessa elämässä sanoa heitä miksi haluat, mutta sillä ei ole mitään painoarvoa. Jos aborttiin päätynyt nainen on murhaaja niin lukuisat terveydenhuollon ammattilaiset olisivat syyllistyneet murhan avunantoon jne. Ja meillä olisi aika kivasti "murhaajia" - ja vankiloissa lisää ruokittavia ja hoidettavia verovaroin.
No juu, avunanto murhaan päteekin hoitajiin.
Mutta mitä sä olet mieltä, miten paljon linnaa vastasyntyneen tappavalle?
 
Pappani oli jatkosodassa kaukopartiomies ja luutnantti, jonka ryhmä tappoi naapureita vaikka ja kuinka. Väijyksistä tuhosivat suuriakin ryhmiä eikä voitu puhua itsepuolustuksesta sinänsä, "murhat" tapahtuivat naapurin puolella ja hyökkäyssodasta oli kyse. Oliko hän murhaaja? Ei ainakaan lain mukaan. Eikä kukaan sellaiseksi kutsunut.
 
äimänkäki
Erittäin tapauskohtaista. Köykäisin perusteluin, kuten "tulinpa tuossa yhdenillanjutusta raskaaksi ja vauva ei sovi mun sisustukseen" ei ole tarpeeksi painava syy aborttiin. Sen sijaan insesti, raiskaukset, hyvin nuori ikä, vaikea (kuolemaan johtava) kehitysvamma tms. painavat vaakakupissa abortin suuntaan.
Vaikken itse pystyisi aborttia tekemään, en koe olevani oikeutettu tuomitsemaan niitä, jotka ovat siihen syystä tai toisesta päätyneet. Tuskin päätös on koskaan helppo.
 
Juu, näinhän se menee, että sinä päätät mikä kenestäkin on loukkaavaa ja miten muita voi nimitellä.
Niin? Mua voi nimitellä fundamentalistiksi, koska olen sitä. Jos eläisin sossutuilla niin mua voisi sanoa sossumammaksi. Jos pöllisin kaupasta jotain niin en vetäisi hernettä nenään jos mua joku sanoisi varkaaksi.

Tietenkään sanat murhaaja/varas eivät määritä sitä koko ihmistä, useimmissa ihmisissä on paljon hyviä puolia, mutta nuo kuprut ovat osa häntä.
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Pappani oli jatkosodassa kaukopartiomies ja luutnantti, jonka ryhmä tappoi naapureita vaikka ja kuinka. Väijyksistä tuhosivat suuriakin ryhmiä eikä voitu puhua itsepuolustuksesta sinänsä, "murhat" tapahtuivat naapurin puolella ja hyökkäyssodasta oli kyse. Oliko hän murhaaja? Ei ainakaan lain mukaan. Eikä kukaan sellaiseksi kutsunut.
Sodassa on tapettava ettei itse tai omat kansalaiset tulisi tapetuiksi.
Abortissa ei kukaan uhkaa yleensä äidin henkeä eli sitä aborttia ei ole pakko tehdä, jollei ole kyse äidille vaarallisesta raskaudesta.
 
  • Tykkää
Reactions: - ja Owl
vieras-
Niin? Mua voi nimitellä fundamentalistiksi, koska olen sitä. Jos eläisin sossutuilla niin mua voisi sanoa sossumammaksi. Jos pöllisin kaupasta jotain niin en vetäisi hernettä nenään jos mua joku sanoisi varkaaksi.

Tietenkään sanat murhaaja/varas eivät määritä sitä koko ihmistä, useimmissa ihmisissä on paljon hyviä puolia, mutta nuo kuprut ovat osa häntä.
Mutta kun abortin tehnyt ei ole murhannut ketään. Siinä se ero.
 
ohcE
Sana "murhaaja" ei ole ainakaan mun kielenkäytössä haukkumasana, vaikka karulta kuulostaakin. Se on juridinen termi toisen ihmisen (tarkoituksella) tappaneesta, ja mun mielestä se sopii käytettäväksi myös aborttikeskustelussa.
En jaksa lukea koko ketjua, anteeksi jos tulee uudestaan, mutta hyväksytkö ehkäisyn? Siinähän myös estetään potentiaalista elämää kehittymästä eteenpäin. Mieti nyt niitä iloisia ja toiveikkaita siittiöitä ja munasoluja, jotka eivät sitten koskaan kohtaakaan toisiaan tai jotka jollakin hormonimyrkyllä myrkytetään toimintakyvyttömiksi... Kidutustakinhan tuo voisi olla! :O (Kuis muuten on, käytätkö itse ehkäisyä?)
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
"Jenis"
Sen MURHATUN!! ja TAPETUN!! vauvan kannaltahan on aivan sama, millä perusteilla abortti on tehty. Eli mitään painavia tai kevyitä syitä ei ole, vaan jokainen abortti on MURHA!! ja tekijät ja avustajat joutaisivat linnaan. Koska jokaisen sikiön ihmisarvo on suurempi kuin kenenkään maailmassa jo olevan henkilön, eikös tää niin mee?
 
Sodassa on tapettava ettei itse tai omat kansalaiset tulisi tapetuiksi.
Abortissa ei kukaan uhkaa yleensä äidin henkeä eli sitä aborttia ei ole pakko tehdä, jollei ole kyse äidille vaarallisesta raskaudesta.
Sodissa tapetaan eri syistä, ei aina suinkaan omaa henkeä tai kansaa puolustaakseen. Hyökkäävä osapuoli tappaa lannistaakseen vihollisensa ja aiheuttaakseen viholliselle tuntuvia tappioita. Tarkoitus saattaa olla esim. vallata maa-alueita. Harkittua ja toisinaan puolustuskyvyttömän ihmisen tappamista, mutta koska sotatilanne, kyseessä ei ole murha. Koska laki. Jonkun mielestä kyseessä on murha, mutta sitä se ei kuitenkaan ole.
 
-
"se on määritelty laissa tietyllä tavalla."

Se on vaan toinen määritelmä.

"miksi ei myös muiden eläinten harkittuja tappamisia?"

Koska edelleen, se voi olla VAIN ihmisen tappamista. Ja kukaanhan ei toistaseks oo kahden ihmisen aikaansaamaa alkioo/sikiöö muukskaan kyenny osottaan.

"Onko toisen ihmisen tappaminen sotatilanteessa murha? "

Ehkä useemmin tappo, ainakin jos on kyse itsepuolustuksesta. Siis hyökkäävä vihollinen tulee tappamisaikeissa puun takaa niin eipä siinä ehdi paljoa suunnitella.

"Jos aborttiin päätynyt nainen on murhaaja niin lukuisat terveydenhuollon ammattilaiset olisivat syyllistyneet murhan avunantoon jne. Ja meillä olisi aika kivasti "murhaajia""

Kun niitä laillisiakin murhia on olemassa.

"Oliko hän murhaaja? Ei ainakaan lain mukaan."

Sotatilassa ei taida pätee ihan ne lait mitkä yleensä. Ja tuskin kukaan suomalainen mieluusti lähti muita tappamaan, vaan nimenomaan kotimaata oli pakko puolustaa. Moni koki sen varmaan velvollisuudeks isänmaata kohtaan.
 
"huoh"
En jaksa lukea koko ketjua, anteeksi jos tulee uudestaan, mutta hyväksytkö ehkäisyn? Siinähän myös estetään potentiaalista elämää kehittymästä eteenpäin. Mieti nyt niitä iloisia ja toiveikkaita siittiöitä ja munasoluja, jotka eivät sitten koskaan kohtaakaan toisiaan tai jotka jollakin hormonimyrkyllä myrkytetään toimintakyvyttömiksi... Kidutustakinhan tuo voisi olla! :O (Kuis muuten on, käytätkö itse ehkäisyä?)
Tohon on vastattu jo monta kertaa. Abortti on eri asia kuin ehkäisy. Abortti on murha, eikä se siitä muutu vaikka kuinka jankkaisitte.
 
  • Tykkää
Reactions: Owl ja -
En jaksa lukea koko ketjua, anteeksi jos tulee uudestaan, mutta hyväksytkö ehkäisyn? Siinähän myös estetään potentiaalista elämää kehittymästä eteenpäin. Mieti nyt niitä iloisia ja toiveikkaita siittiöitä ja munasoluja, jotka eivät sitten koskaan kohtaakaan toisiaan tai jotka jollakin hormonimyrkyllä myrkytetään toimintakyvyttömiksi... Kidutustakinhan tuo voisi olla! :O (Kuis muuten on, käytätkö itse ehkäisyä?)
Lue aloitusviestini, peilikuva.
 
Viimeksi muokattu:
.......
Abortista
( Psl 139:13-16)
13."Sillä sinä olet luonut minun munaskuuni, sinä kudoit minut kokoon äitini kohdussa.
14. Minä kiitän sinua siitä, että olen tehty ylen ihmeellisesti; ihmeelliset ovat sinun tekosi, sen minun sieluni kyllä tietää.
15. Minun luuni eivät olleet sinulta salatut, kun minut salassa valmistettiin, kun minut taiten tehtiin maan syvyyksissä.
16. Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut”.

Jumala antaa ihmiselle elämän ja kuoleman.Meidän kaikki päivämme ovat jo Jumalan tiedossa ennen kuin yksikään niistä on tullut! Raamattu sanoo kauniisti, että Jumala antaa elämän ihmiseen jo hedelmöittymisessä eli idussa, puhaltaa siihen elämän ja uusi elämä alkaa.
Se ei ala sikiön kiinnittymisestä kohdun seinämään vaan alkiosta.Niin on Jumala sen päättänyt tehdä kauniisti ja tätä elämää ei ole kenekään ihmisen lupa tuhota, koska Jumala on halunnut antaa hänelle elämän ja se riistetään tältä ihmiseltä jo ennen syntymää.
Raamattu, Jumalan muuttumaton, iankaikkinen sana
sanoo selvästi:Älä tapa.
Jos olet jo tehnyt abortin ja kannat siitä syvää masennusta ja syyllisyyttä, käänny Jeesuksen puoleen niin Raamattu lupaa:Joka syntinsä tunnustaa ja hylkää saa armon, mutta joka sydämensä paaduttaa se onnettomuuteen lankeaa.
Kerro myös muille etteivät tekisi aborttia!

Sinua siunaten Tiina ja Marko Kokkoniemi

(Tiesitkö,että Suomessa tehdään Stakes:in tietojen mukaan noin 30 aborttia joka ikinen päivä eli noin 11 000 joka vuosi)

Kaikki Kristityt kertokaa niille jotka aikovat tehdä abortin että se on murha, ja pyytäkää heitä katsomaan videot sivuiltamme!
 
  • Tykkää
Reactions: Echo ja -

Yhteistyössä