Äh, anoppi oli neulonut tytöllemme vaaleansinisestä ja valkoisesta villatakin & lapaset ja sukat

  • Viestiketjun aloittaja Nirso
  • Ensimmäinen viesti
"Viekku"
Niin pistänkin vaaleanpunaisen pipon mutta haalari on kyllä ruskea- valkoinen :D

Eikö muilla oikeasti ole värejä joista ette pidä? Olisiko enemmän ok jos en haluaisi pukea esim. vihreitä vaatteita lapselle?

Hassua kun teen aloituksen aiheesta joka vähän harmittaa niin saa kamalan ryöpyn vihaisia vastauksia kuinka tyhmää olen kun en pue lastani jokapäivä ko. vaatteeseen. Aikalailla on kyllä puoliksi pidetty tuota ja niitä mielestäni nätin värisiä. Mutta aina kun olen laittamassa jotain muuta kuin sen anopin kutoman nurisee mies asiasta.

Juu ja lapseni ei ole niin kehittynyt, että osaisi vielä päättää kumpaa haluaa pitää mielummin.
 
"kedi"
Minunkin anoppini neuloi esikoistytöllemme sinivalkoiset tossut ja eras toinen sukulaisnainen ihanan turkoosinsinisen villaliivin. Ei olisi tullut mieleenkäan valittaa, iloisena otin vastaan kädentaitojen tulokset. Tosin en muutenkaan ole pinkkifani, siihen väriin olen siedättynyt myöhemmin esikon kasvettua ja vaaleanpunaiseen hullaannuttua.
Meillä ainakin yritetään opettaa lapsille, että ei ole poika- ja tyttövärejä. Päiväkodista tosin tehokkaasti nuo normit opitaan silti.
Olen samaa mieltä monen aiemman vastaajan kanssa; kyse on vain parista vaatteesta, joten so what. Ehkä anoppisi ei ole niin kaavoihin kangistunut, ehkä hän tai miehesi tykkää sinisestä? Laittakaa ne vaatteet mummolaan mennessä vauvan päälle, niin anopille tulee hyvä mieli, muina päivinä pue lapsellesi mielin määrin pinkkiä päälle. Miksi tehdä tällaisesta pikkuasiasta draamaa?
 
ccvv
Itse ostaisin jonku muun värisen fleeceliivin ja peittäisin sillä sinisen.

Ja miksi lapsella olisi "oikeus" käyttää mummon hänelle kutomia nuttuja, ja katsoa myöhemmin kuvista että poikaa hänestä on joku toivonut????

Aika selittelyä että sukupuolineutraalius on riippuvaista vain siitä minkä väristä vaatetta lapsella on päällä. Ja kyllä 10vuoden päästä lapsi ymmärtää, että "silloin aikoinaan" sininen oli poikien väri ja joku on vasiten häntä varten tehnyt hänelle sinistä.
Jotkut yksittäiset sisarusten vaatteetkin poikien/tyttöjen väreissä on ok, mutta että oikein vasiten neulotaan niin pojan väriä kuin vaan olla ja voi.
Aika loukkaavaa.
 
4 vauvaa
:D Mä en kyllä läheskään aina muista tai tiedä mikä vaate, varsinkin ostetut, on keltäkin tullut. Jos en jostain tykkää niin jää vaan sitten vähemmälle käytölle. Varsinkin tumppuja ja töppösiä on niin paljon, että on mistä valita. Mun äiti kyllä tekee niin ihania ja persoonallisia neuleita ja kuvioita että enempi ongelma se, että ei ehdi pitää kaikkia ihania. Rakas äiti, virtuaalihali vaikkei luekaan palstaa :D
 
"..."
Voi hyvänen aika :D meidän toista tyttöä luultiin kaupassa pojaksi, vaikka molemmat oli puettu varpaista päähän asti pinkkiin :D
Meillä on tytöillä kaikkia värejä. Myös niitä "poikien värejä" ja pidetään farkkujakin! Kauhistus!
 
Ja miksi lapsella olisi "oikeus" käyttää mummon hänelle kutomia nuttuja
Koska se on lahja sille lapselle, ei kitisevälle miniälle!


ja katsoa myöhemmin kuvista että poikaa hänestä on joku toivonut????
Niin ja jos muori olisi kutonut ruskean villatakin jossa on hupussa korvat, niin lapsi ajattelisi että hänestä on toivottu nallekarhua? Tai harmaan neuletakin kutonut luullut että lapsi onkin elefantti? Siis mitä vittua nyt taas... Tuleeko sinulla itselläsi jotenkin poikamainen olo, jos käytät sinisiä vaatteita? Voitko käyttää edes farkkuja??
 
cccvvv
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30325873:
Koska se on lahja sille lapselle, ei kitisevälle miniälle!




Niin ja jos muori olisi kutonut ruskean villatakin jossa on hupussa korvat, niin lapsi ajattelisi että hänestä on toivottu nallekarhua? Tai harmaan neuletakin kutonut luullut että lapsi onkin elefantti? Siis mitä vittua nyt taas... Tuleeko sinulla itselläsi jotenkin poikamainen olo, jos käytät sinisiä vaatteita? Voitko käyttää edes farkkuja??
Niin ja jos sinulle anoppi tuo sen paidan jeesus kuvalla niin luulet olevasi jeesus?
 
V iera s
Kun mä synnyin isänpuolen mummo neuloi mulle villanutun tykötarpeineen. Mun äiti ei tykännyt väristä eikä mummosta joten käytti sitä mulla vaan parin pakollisen kyläreissun ajan eikä ole yhtään kuvaa missä mulla olisi tuo päällä. Pakko myöntää että mua on vähän ottanut päähän jälkeenpäin, muistan kuinka mummo kertoi mulle lapsena miten hän onnellisena neuloi noita ekalle lapsenlapselle. Mummo kuoli kun mä olin 10v ja omilla vauvoillani olen noita pitänyt.
 
V iera s
Mun mielestä neuleet on isotöisiä ja arvokkaita lahjoja jotka sisältää paljon muutakin kuin se h&m:sta mukaan napattu nuttu.

Ei mitään vaatekappaletta ole pakko käyttää kokoaikaa, mutta kannattaa muistaa että tässä on mukana muitakin ihmisiä kuin vauvan äiti. On myös vauva itse, isä ja tämä mummo. Vaikka äidistä neule olisi vääränvärinen, niin isälle, mummolle ja lapselle sillä on muutakin merkitystä.
 
Taitaa olla niin ettet välitä anopista ja sen vuoksi villatakkikin närästää. Meillä poika tykkää eniten punaisesta ja tyttö valitsee sinistä tai vihreää (ellei ole pinkkiä) ja ihan normaaleja nekin ovat.

Mun anoppi on kohtalaisen heikko neuloja, oma äitini taas on todella taitava. Siitä huolimatta anopin antamat lapaset, sukat ja pipot tulevat käyttöön, vaikka itse en niiden laadusta tai väreistä niin välitä, mallitkin on yleensä varsin persoonallisia. Mutta lapsille ja anopille tulee hyvä mieli joten käyttöön ovat päässeet.
 
Viimeksi muokattu:
cccvv
Kun mä synnyin isänpuolen mummo neuloi mulle villanutun tykötarpeineen. Mun äiti ei tykännyt väristä eikä mummosta joten käytti sitä mulla vaan parin pakollisen kyläreissun ajan eikä ole yhtään kuvaa missä mulla olisi tuo päällä. Pakko myöntää että mua on vähän ottanut päähän jälkeenpäin, muistan kuinka mummo kertoi mulle lapsena miten hän onnellisena neuloi noita ekalle lapsenlapselle. Mummo kuoli kun mä olin 10v ja omilla vauvoillani olen noita pitänyt.
Niin siis mikä siinä ottaa päähän? Se että äitisi on käyttänyt sinulla noita vaatteita, säilyttänyt ne? Pessyt ja säilönyt? Vai se ettei pitänyt anopistaan? Jostain syystä?
 
cccvvb
Kun te niin sanotte miten ajatuksella tehtyjä neuleet on, niihin käytetään paljon aikaa, rakkautta, suunnitellaan niitä, valitaan lankoja, mietitään lasta

Niin eikö koko tuona aikana ole tarpeellista kysyä perheeltä että mistä väreistä pidätte? Miksi ei kyetä valitsemaan neutraalia väriä???

Meidän suvussa on aina neulottu paljon, mummoni on neulonut kaikille nutut ja lapaset ja sukat ja töppöset vielä aikuisillekin
aikuisillekin. Ja olen lapsena viettänyt paljon aikaa mummon luona, nähnyt hän jokaiselle suunnitteli neuleet. Ja ei kuuna päivään hän olisi neulonut vauvalle sinistä tai punasta, jos sukupuoli ei ollut tiedossa, mutta edelleen - meillä mummo kyllä aina kysyi odottavalta äidiltä minkä väristä nuttua äiti toivoi, koska tuossa nutussa meidän suvun lapset on tuotu sairaalasta.
Värit on aina tietoisesti valittu. Jos jos joku päättää syntymättömälle neuloa ja tuoda nimenomaan sinistä nii en voi kuin ihmetellä.
Ja edelleen, se isä voi sitä äitinsä neulomaa käyttää lapsella jos haluaa, ei tarvii muuta kuin ihan itsekin osallistua lapsen hoitoon.
 
Meidän suvussa on aina neulottu paljon, mummoni on neulonut kaikille nutut ja lapaset ja sukat ja töppöset vielä aikuisillekin
aikuisillekin. Ja olen lapsena viettänyt paljon aikaa mummon luona, nähnyt hän jokaiselle suunnitteli neuleet. Ja ei kuuna päivään hän olisi neulonut vauvalle sinistä tai punasta, jos sukupuoli ei ollut tiedossa, mutta edelleen - meillä mummo kyllä aina kysyi odottavalta äidiltä minkä väristä nuttua äiti toivoi, koska tuossa nutussa meidän suvun lapset on tuotu sairaalasta.
Värit on aina tietoisesti valittu. Jos jos joku päättää syntymättömälle neuloa ja tuoda nimenomaan sinistä nii en voi kuin ihmetellä.
Ja edelleen, se isä voi sitä äitinsä neulomaa käyttää lapsella jos haluaa, ei tarvii muuta kuin ihan itsekin osallistua lapsen hoitoon.
Ja koska teillä on toimittu näin niin kukaan muukaan ei sitten saa valita sitä OMASTA MIELESTÄÄN kauniin väristä lankaa? Mikä ihmeen messias se lapsen äiti on, jolla täytyy hyväksyttää joka ikinen lahja?
 
cccvv
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30325956:
Mitä sinä minulta kysyt, sinähän se nimenomaan tunnut luulevan, että vaate muuttaa ihmistä. Jos sininen vaate ei tee tytöstä poikaa niin jeesus-paita ei vissiin muuta kantajaansa jeesukseksi? Hä?
Ei, vaan itse sinä kysyit että minulle tulisi poikamainen olo farkuissa. Sillä minä kysyin, että sinulleko tulee vallan jeesusmainen olo jeesuspaidassa?
 
cccvv
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30325958:
Ja koska teillä on toimittu näin niin kukaan muukaan ei sitten saa valita sitä OMASTA MIELESTÄÄN kauniin väristä lankaa? Mikä ihmeen messias se lapsen äiti on, jolla täytyy hyväksyttää joka ikinen lahja?
Siksi koska se on Kohteliasta.
 
Kun te niin sanotte miten ajatuksella tehtyjä neuleet on, niihin käytetään paljon aikaa, rakkautta, suunnitellaan niitä, valitaan lankoja, mietitään lasta

Niin eikö koko tuona aikana ole tarpeellista kysyä perheeltä että mistä väreistä pidätte?.
Jos tehdään pyynnöstä, on kysytty, jos yllätyksenä niin ei ole kysytty. Eikä meillä kyllä koskaan ole annettu lahjoja sillä mielellä että nämä sitten pistetään päälle kun tullaan kotiin tms. Vanhemmat ovat saaneet valita. Poikkeuksena neulottu kastemekko, mutta sekin oli sellainen että äiti kysyi haluaisinko että hän neuloisi. Isommilta lapsilta äitini kyselee mistä tykkäisi, anoppi ei tee sitäkään. Lahjan antaja päättää millaisen lahjan hän haluaa antaa ja se on mun puolestani ihan ok. Tosin en olekaan niin rajoittunut että saisin hepulikohtauksen jos joku antaa vauvalle "väärää" väriä.

Ap, saatat yllättyä mutta sun vauvasi on muille vain yksi vauva miljoonista. Ketään vierasta ei oikesti kiinnosta mitä sillä on päällä, tai edes onko se tyttö vai poika. Ainoa joille asialla on merkitystä on sinä ja vauvan lähipiiri. Ihan ystävällisenä neuvona, pidä välit anoppiin ja mieheesi hyvinä, pue vauvasi siihen hiton nuttuun ja esitä kiitollista. Nuttu on joka tapauksessa kuukauden päästä liian pieni joten eiköhän aikuinen pari viikkoa kestä?
 
cccvvv
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30325975:
Aika paljon olen käytös- ja etikettikirjoja lukenut, mutten ole vielä koskaan törmännyt tällaiseen kohteliaisuussääntöön.
Tämä ei ole kohteliaasti sanottu, mutta aika paljon sinultakin jää oppimatta jos pohjaat kaiken kirjoista oppimaasi
 
cccvvv
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30325985:
Todennäköisesti elämäni on kamalan paljon rennompaa, kun en rasita itseäni olemattomilla säännöillä.
Ja silti sinä olet se joka ihan omaksi ilokseen pänttää käytös- ja etikettikirjoja ;)


Ootteko muuten koskaan miettineet, ett nekin "hyväntahtoiset" ihmiset, jotka muka vahingossa luulee täysin pinkkeihin haalareihin puettua vauvaa pojaksi, tekevät todella sen muka vahingossa? Ettei yli keski-ikäinen ihminen osaa erottaa värejä? Tai kysyä sukupuolta vaikka kysymällä mikä tuli nimeksi?
Joo, toiset on höperöitä, ja toiset vaan ehkä sittenkin tahtovat vähän näpäyttää
 

Yhteistyössä