Äidit 40+

Olet oikeassa Tete...hurmaannuttu on :D

Nojoo...olen kyllä yllättynyt kuinka vähän jää enää omaa aikaa...on sitä niin kiinni tuossa tytössä. Päivisin en oikein ehdi kuin hoitaa häntä ja tehdä kotihommia. Ja ulkoilemass akäydään tietysti myös. Iltaisin sitten kun isäkin on kotona niin voin hiukan touhuta muutakin.

Meillä on tyttö alkanut iltaisin kiukutella nukkumaanmenosta. Erityisesti jos iltaunet menee sekasin niin sitten on niin yliväsynyt että nukahtaa, mutta herää pian ja karjuu vaan ja ei meinaa millään rauhoittua. Mutta nukkuu kyllä sitten yön ihan hyvin kun lopulta saadaan hänet uuvutettua nukahtamaan kunnolla. No ei kaikki illat ole onneksi yhtä hankalia ja tosiaan viime yönä heräsi vain kerran syömään. Äiti ja isi oli oikein tyytyväisiä.

Onhan teillä kaikilla pysynyt vauvat terveenä...niin hirveesti on kaikkia flunssia liikkeellä.

Mutta taas neiti heräilee ja taitaa olla tuotoksia vaipassa :rolleyes:

Pinkkis
 
Hei kaikille.
Vauvat on hurmanneet, ei näitä raaski itkettää ja tosi paljon on sylissä ja rinnalla.
Meillä on vieläkin ollut sitä mahavaivaa, piereskelyä ja itkua kun kakkaa vääntää, muuten ok , paitsi että on ihan sylikissa eikä tahtoisi yhtään olla yksin.
Pidän sitten paljon sylissä ja annan muiden asioiden olla, pölyt pyyhkimättä ja silleen:D
Vihdoin ohitin lasketun aikani tällä viikolla, joten pienihän poika vasta on, ja ihmekö tuo jos vatsaa vääntää.
 
Sama täällä: sylittelyä ja maidottelua päivät pitkät. Taitaa iltatähdestä tulla kaikkien lellivauva. On niin mukavaa, kun isommat lapset on kääntäneet kelkkansa ja hoitavat vauvaa. Viikonloppuna kun tein ruokaa ja vauva alkoi känistä, oli heti sisarukset heijaamassa ja ottamassa syliin. Kakkavaippaa eivät kuulemma halua vaihtaa, mutta muuta kyllä tekevät. Pienemmät isosisko ja - veli (7- ja 5-vuotiaat)olivat myös ihan innoissaan vauvasta, kun näkivät vkonloppuna ekaa kertaa. Tietokone, joka yleensä on ykkösasia ei juuri kiinnostanut, kun vauva oli mielenkiintoisempi. Vaunujen työntämisestä ulkona piti ihan kilpailla.

Eiköhän meidän arki tästä lutviudu. Raskausaikana jännäsin kovasti, miten alkaa sujua, kun on sinun, minun ja meidän lapsia ja osa lapsista vierailee, osa on 24/7 paikalla. Hyvältä ainakin alku näyttää. :)

Tete
 
Hellurei taasen.

Huomenna on sitten lähtö Espanjaan...pakkaamista riittää ja tavaraa vauvalle kauheesti. Torstaina on vielä rokotukset ja illalla lähtee kone...saas nähdä tuleeko vauvalle rokotuksesta kuumetta yms. supot on jo ostettu varmuudeksi lentoa varten.

Sama se on täällä tuosta sisarusten rakkaudesta vauvaan, poika siis jo 26 mutta heti kun näkee vauvaa niin juttelee, pitää sylissä ja ottaa kameralla kuvia.
 
moikka moi. vauva-arki on ihanaa. tytölle on pikkuhiljaa muodostumassa jonkinlainen rytmi päivään. useammat päikkärit hän vetäisee, joista yhdet pitkät näin iltapäivällä. yöt menee yhdellä tai kahdella syötöllä ja nukkumaan neito ryhtyy 21-23. huomenna on eka neuvola. saadaan varmaan deetippamääräys. täytyykin lukea teidän kokemukset tuolta aiemmin, että vatsanväänteiltä vältytään.

tete
 
Tänään käytiin 3 kk neuvolatarkastuksessa: Pituutta 63 cm ja painoa 6370 g. Oikein hieno pikku-ukkeli meillä, korttiin tuli merkintä reipas hymypoika :). Rokotuksia tuli tukku, molempiin jalkoihin piikki ja vielä rotavirusta suuhun. Hyvin poika ne kesti, vaikka vähän kirpaisikin. Toivottavasti ei tule mitään kuumetta ym. oireita noista, melkonen paukkuhan tommonen satsi pienelle elimistölle varmasti on.

Oon ollut pojun kanssa flunssainen jo viikon verran. Pieni on kestänyt nuhanenän hienosti eikä turhia äkise, vaikka tukkoinen nokka välillä häiritsee. Oon nukuttanut yöt melko pystyssä asennossa, joten yöt on menneet ihan hyvin eikä nuha oikeestaan päiväuniakaan juuri häiritse. Sais kyllä jo mennä ohi, mokoma tauti.

Lähteekö muilta mammoilta hiukset? Mun tukkani varisee pitkin lattioita, pitkiä tummia karvoja joka paikka täynnä, ei voi enää kissaa ja koiraa karvaamisesta syyttää... Onneksi hiuksia on varsin paljon, muuten olisin kohta varmaan kalju... mut tylsää tämmönen kyl on. Kampaajatuttu valisti, että odotusaikana ei juuri hiuksia lähde, niinpä ne varisee sitten synnytyksen jälkeen oikeen urakalla.
 
ei meinaa ikinä ehtiä kunnolla lukea näitä, kun on toi sylikissa sylissä koko ajan,
ei yhtän halua olla yksin, sylissä vaan.
Otettiin tk:ssa pissatestit ja veriarvot ja katsottiin korvat, kaikki ok,
ensin epäiltiin pissatulehdusta kun ekassa näytteessä oli kolibakteeria, mutta sen täytyy olla iholta kun
ei kuumetta, crp alle 3, toinen näyte sitten puhdas. Onneksi. Heppu painoi melkein 4,5 kg :)
Ihan vaan siksi kokeet kun on itkeskellyt, tai ei itke kunhan saa olla sylissä :))
 
Imettääkö muuten kaikki vai annatteko korvikkeita, ennen oli vaan tutteli nyt on kaikenmaailman juttuja, Nan ilmeisesti käytössä vai mitä annatte?? Ajattelin ostaa varalle jotakin jos joskus tarvii, toistaiseksi kasvettu rintamaidolla.
 
Vauvatoive10 Sun vauvalla on krooninen sylivajaus. =) Menee yleensä ohitse viimeistään murrosiässä, vähenee jo parivuotiaana uhmaiässä.

Mä imetän ja hyvin on neiti kasvanut; 400 g tullut syntypäpainosta kahdessa viikossa. Meilläkin on varalla Nania peräti kaksi purkkia. Tuttia en ole saanut vauvaa ottamaan, mutta eipä tuon niin ole väliäkään, kun ei pidä minua tuttinaan.

Nyt me tytöt lähdetään kauppaan. Isommista lapsista 3 on isällään ja yksi lähti vauvan isän kanssa teatteriin. Tein nopsasti kotiommat pois alta, että pääsee vähän ulos.

Mukavaa viikonloppua kaikille toivottelee Tete.
 
Moi!

Meillä oli eilen 1kk neuvola ja tytsä painoi jo 5260 g ja pituutta 54,5 cm. Hyvin on kasvettu ja kaikki muutenkin neuvolatädin mielestä ok.

Meidän neiti nukkuu päivällä huonosti...torkahtelee vain. Mutta ei viitsi valittaa kun yöt vielä nukkuu paljon paremmin eli 1-2 yösyötöllä mennään. Itse kyllä väsyy kun päivällä ei ole oikein lepohetkiä...kotihommia ja tytön hoitoa teen sekaisin. Koko ajan on jotain hommaa eli pysyy mamma virkeenä =) Ja ulkona käydään ainakin kerran päivässä ja sekin virkistää.

Mullakin on vielä tukka pysynyt päässä ja muutenkin tuntuu ettei hormonit ihan hirveesti ole vielä heittäneet häränpyllyä. Aika tasaista ollut mielialojenkin puolesta. Mutta jälkivuotoa tuhruttaa vieläkin vaikka synnytyksestä kohta jo 5 viikkoa!! Onkohan tää normaalia vai onko jotain häikkää. Reilun viikon päästä on jälkitarkastus eli toivottavasti siihen mennessä jo loppus.

Taitaa syksy todenteolla tehdä tuloaan eli ilmat viilenee. Ehkä saadaan pian jo ensilumetkin :xmas:

Pinkkis
 
Pinkki Mun isompien lasten äitiyskorteissa lukee, että jälkivuotoa on kestänyt kuutisen viikkoa. Eiköhän tuo sun ole ihan normaalia.

Mä olen kiinnittänyt huomiota myös hormoneihin. Olen ihan tasainen, en ylämäkieuforinen enkä alamäkimasentunut. Synnytyksen jälkeisen masennuksen joskus kokeneena on helpottavaa huomata, että nyt siitä ei ole tietoa. Tosin tuo voi tulla myöhemminkin.

Pinkki Sun vauva on nyt saman kokoinen kuin minun 12-vuotiaani oli syntyessään. Paitsi, että vastasyntyneeni painoi 10 grammaa enemmän. :O

Tukka täällä myös pysynyt päässä. Tuo Vauvatoiveen uumoilema tukanlähtö imetyksen loppuessa voi kyllä pitää paikkansa.

Jaahas, neiti heräs. Ei kun imetäääään ja vaipan vaihtoooon, vrmmmm.
 
Voi Tete...edelleen kauhistelen minkä jötkäleen olet maailmaan punnertanut :D Meidän tyttö kun oli syntyessään tasan kilon kevyempi kuin nyt kuukauden ikäisenä ja siinäkin oli mielestäni riittävästi tekemistä. Onneksi pääsit nyt hiukan helpommalla!

Täällä tyttö simahti unosille ja äidille ja iskälle ruokaa tulossa uunissa. Elämä mallillaan :p Mutta vietävä kun on melkein jo ikävä tyttöä kun ei viitsi käydä nuuskuttamassa nukkuvaa nyyttiä :LOL:

Pinkkis
 
Pinkki Toi on tuttua, tuo ikävä vauvaa, vaikka on vain päikkäreillä. Luonto on viisas, kun huolehtii siten, että avuton jälkikasvu saa hoivaa. Mä saatan yösyötön jälkeen vaan tuijotella nukkuvaa tyttöä, koska se on niin suloinen. Kun on nukkumassa ulkona, käyn vähän väliä katsomassa ja pakko on myös vähän kokeilla suupielestä, että hengittää. Jos suu mutristuu, tietää, että kaikki hyvin.

On tuo tyttö ihan mahdottoman hyväuninen. On nyt vedellyt 12-13 tuntisia yöunia parilla syötöllä. Pienet imut ottaa seiskan kasin maissa aamulla ja jatkaa unia. Ei ole tietoakaan meikäläisellä unen puutteesta! Myös päivisin nukkuu kunnon unia. En muista muiden lapsieni olleen noin hyväunisia. Toisaalta silloin oli kädet täynnä työtä, koska lapsia oli neljä ja jossain vaiheessa kaksikin vaipan käyttäjää. En oikeasti muista esim. tuon 12-vuotiaan vauva-aikaa.

Onko teillä muilla yöhikoilua? Mä saan vaihtaa lakanaa ja tyynyliinaa lähes päivittäin, koska hikoilen öisin niin paljon. Muistini mukaan tämä hellittää jossain vaiheessa. Toinen tuttu juttu on kahvinhimo. Normaalisti juon vain aamuisin kupin pari, mutta nyt pitkin päivää, jopa illalla. Kroppa varmaan ottaa raskausajan kahvivajauksen takaisin. :LOL:
 
Tjaah, vai ei muilla tukka lähde... en minäkään esikoisen kohdalta tämmöstä karvanlähtöaikaa muista, jospas nyt sitten lähtee senkin edestä. Pitäis kilppariarvotkin käydä tarkistuttaas, ettei olis niiden kanssa tällä tekemistä.

Vauvatoive kyseli imetyksestä: kyllä meillä toistaiseksi pelkällä rintamaidolla mennään, tiedä sitten kuinka kauan. Nannia on 3 purkkia varuilla mielenrauhan vuoksi, ja rintamaitoa muutama desi pakkasessa. Pojulla oli melkoinen tiheän imun kausi tuossa parin viikon ajan, tissillä oltiin yötä päivää vähän väliä, tepsihän se ja maito nousee rintoihin taas niin että sattuu ja liivinsuojukset on taas tehokäytössä. Kyllä ne vauvat vaan tietää mitä tehdä ruokansa eteen.

Tete, mulla kanssa ihan mahdoton kahvinhimo, menee kuppitolkulla, pitää oikeen yrittää vähän rajoittaa mokomaa kittausintoa. Justkin kupponen kuumaa nenän edessä... Mulla ei enää hikoiluta öisin kuten raskausaikana, vaan oon palannut takaisin palelumoodiin. Lämpöiset yösukat piti ottaa käyttöön lähes vuoden tauon jälkeen.

Vauva on nyt viikon aikana oppinut tarttumaan esineisiin oikeen kunnolla. Pehmokirjat ängetään suuhun niin paljon kun mahtuu, jos jotain tavaraa saa käpäläänsä se siinä myös pysyy. Minun muutenkin tippuilevia hiuksiani on aina mahtava saalis kourassa, kun olkapäätä vasten pääsee nyyssöttämään niin siinä on kiva kiskoa äiteetä tukasta oikeen kunnolla.

Poju on pitkästä aikaa ulkona vaunuissa nukkumassa. En viittinyt nuhaisena ulos raijata, vaikka eihän se kiellettyäkään ole. Flunssa on nyt hiipumassa sekä multa että pojalta, jospas saatais olla tovi taas ihan terveinäkin :).
 
Moikka moi!

Mitäs teille kuuluu? On niin hiljaista täällä.

Meillä rauhaisaa vauvaelämää. Tyttö on tyytyväinen. On kyllä näyttänyt vanhemmilleen kaapin paikankin eli osaa itkullaan viestittää, kun on nälkä, seuranpuute, kuuma, väsy. Jännä, miten itkut kuulostaa erilaiselta riippuen siitä, mikä mättää.

Laittakaa kuulumisia. kun piipahdatte täällä.

tete
 
Moikka!

Ollut sen verran hässäkkää et eipä ole täällä ehtinyt käydä. Mutta ilmoittaudun!! :)

Ristäiset on pidetty ja vauvan kanssa on muutenkin touhua riittänyt. Miehelle sattui pieni tapaturma eikä hän ole nyt pystynyt juuri auttamaan vauvan hoidossa. Mutta on toivottavasti pian taas remmissä.

Meidänkin tyttö on rauhallinen ja kiltti, mutta nukkumisrytmi on herkkä. Täytyy viettää aika konservatiivista elämää ettei rutiinit liikaa sekoitu. Eihän sitä ihan orjallisesti voi pelkän vauvan rytmin mukaan mennä, mutta kun pitää unirytmistä kiinni hiukan huolellisemmin on kaikilla mukavampaa :D

Tytön kanssa käytiin neuvolalääkärissä ja minullakin oli lopputarkastus. Kaikki kunnossa ja tyttö kasvanut oikein hyvin...ikää 6vko ja mitat jo 56,5 cm ja 5650g.

Hepuli...tuosta hiustenlähdöstä vielä...jonkun verran mullakin nyt kyllä hiuksia irtoilee ja kampaaja varoitti et kyllä niitä voi tosiaan läjäpäin irrota. Mutta useimmiten sen huomaa lähinnä sit siitä kun yhtäkkiä tuntuukin sänki hiuspohjassa kun uutta hiusta sieltä punkee. Ja joillakin tosiaan "sulkasato" alkaa sit kun lopettaa imetyksen :O

Mukavia syksyisiä päiviä vauveleiden kanssa!

Pinkkis
 
Hei, kiirettä pitää, meilläkin oli ristiäiset vkl ja tänään oli 8 viikon neuvola:
pikku keskoseni on tuplannut itsensä, tänään 56,5 cm ja 5060 gr.
Paino siis melkein kaksinkertaistunut kahdessa kuukaudessa.
Nyt yösyötölle, ei voi muuta :)
 
taitaa olla äiteet syyslomilla, monella olikin matkaa ulkomaille jos oikein muistan.
Neuvolan täti sanoi vauvaani pullukaksi, pelkkää rintaa saa, onhan tuo huimasti kasvanut lähtömitoista.
Niin oli isommat lapsenikin pyöreitä ja pulskia alle 1-vuotiaana, heti kun alkoivat kävellä niin ihan normaaleja ja nyt ovat hoikkia pitkiä teinejä, 15 v taitaa olla jo 185 cm ja 62 kg.
Kauhean vaikeeta välillä tänne nettiin päästä kun vauva niin minua rakastaa että tahtoo olla kanssani hereillä ja unessa :heart::heart:
 
Niin..reissuahan taisi olla ohjelmassa ainakin Päikillä ja Minnillä (?)...toivottavasti siellä on kaikki mennyt hyvin matkustaessa. Mekin hiukan haaveillaan lomareissusta ihan tässä lähikuukausina. Kiva ois päästä alkutalven pimeyttä pakoon...eli kertokaahan reissauskokemuksista pikkuisten kanssa! MItä kannattaa ottaa huomioon ja kuinka valmistautua?

Vauvatoive, meidänkin neitiä sanottiin pullukaksi neuvolassa, mutta kyllä ihan myönteiseen sävyyn. Ei noin nuorilla liene ollenkaan paha juttu :) Ovat saaneet riittävästi ravintoa ihan äidinmaidosta ja hienosti kasvavat.

Kyllä nää elämänpiirit on nyt niin pienet että ei kauheasti tosiaan kirjoitettavaa ole. Syödään, sylitellään, nukutaan vaihtelevasti ja touhutaan perusjuttuja. Päivät tuppaa olemaan aika samanlaisia :)

Pinkkis
 
Juu, eipä näitä syötiin, nukuttiin, ulkoiltiin kauppaan joka päivä tule raportoituja. Vaikka onkin näin tylsää niin nautin joka hetkestä.

Ootteko te muut menneet mukaan äiti-vauva-piireihin, vaikka MLL:n tai muiden? Mä olen miettinyt menemistä, mutta kynnys osallistua on korkea, koska olen varmaan yli-ikäinen ja isot lapset jo reilusti yli leikki-iän. :p Mietin vaan, että jaksanko osallistua keskusteluun siitä, miten vauva on kasvanut, kakannut, nukkunut jne. kun itsellä tämä "kilpailu" on niin toissijaista. On vaan niin mukavaa mennä vauvan rytmin mukaan ja nautiskella piiri-pieni-pyörii-arjesta kotosalla (ja siellä kauppareissulla).

Tänään tosi harmaa päivä, kurjaa.

Jaha, neiti heräilee unilta ja kello on 12.10. Oli hereillä aamusella tunnin, mutta sit simahti taas.

tete
 
Meillä flunssailaan, koko porukalla nenät valuu. Onneksi ei ole ollut kuumeilua, mutta on se kumma kun kaikki mahdolliset kulkutaudit iskee meikeläiseenkin, johtuukohan imetyksestä moinen vastustuskyvyn puute vai mistä... Onneksi pienelläkin on ollut vain nuhaa, muuten vauva on ollut ihan reipas, mitä nyt nenää pitää välillä hieroskella.

Käytettiin eilen vauvaa ekaa kertaa DIPP-tutkimuksessa, kun hältä se diabetekselle altistava geeni napaverinäytteestä synnytyssairaalassa löytyi. Aateltiin osallistua tutkimukseen, vaikka sairastumisriski pieni (n. 4%) onkin. Hyvän hämäyksen ansiosta poju ei huomannut verikokeen ottoa ollenkaan, kun oli laitettu puudutussalva etukäteen. Sydäntäsärkevää parkua siellä kyllä kuului, isompia lapsia ei varmaan enää niin vaan kivoilla leluilla hämätä. Kiva että meni tää eka käynti hyvästi, mutta tuntuu se aika kurjalta kun pieniä neulilla sörkitään. Vähän työläältä tuntuu tutkimukseen osallistuminen kuukausittaisine kakkanäytteineen ja tulevaisuudessa ruokapäiväkirjoineen, mutta onhan se sitten hyvä saada asioista ajoissa selkoa, jos alkaa oireita/vasta-aineita lapselle lykkään. Kuulemma noin 13% tutkituista löytyy diabetekselle altistava geeni, en sitten tiedä kuinka monet jaksaa tutkimukseen osallistua.

Jotain pientä kivaa syksyn piristystä tässä kaipais, oliskos kellään hyviä (ja halpoja) ideoita? Aika vähällä rahalla on tullut kituuteltua, kun yritän säästää näistä äippärahoistakin vielä sinne hoitovapaan ajalle jotain sukanvarteen.
 
hiljaista on, itse en ainakaan usein ehdi kirjoitella, hädin tuskin lukea.
Vauvani on ihan sylikissa, hereillä ollessaan ei halua olla yksin, ja siinä sitten vaikea kunnolla tehdä mitään ja varsinkaan kirjoitella. Nyt nukkuu parvekkeella, se on ainoa paikka missä aika usein nukkuu hyvin, mutta yleensä silloin sitten yrittää tehdä kotitöitä tai muuta tähdellistä.
Mitäs vaippoja te suositte? mistä tykkäätte?
Käytän yleensä Pampersia, nyt on ollut koko 3 olikohan se 4-7 kg. Yöksi olen laittanut joskus Pirkka Midi, taitaa olla 4-8 kg, se on paksu ja tönkkö mutta menee yöllä.
Merkkejä on monia, kaikkea ei viitsi kokeilla. Pojan iho on tosi hyvä, paitsi kasvoista vähän kuiva ja vieläkin jonkun verran niitä hormoninäppyjä, ikää 10 viikkoa tänään.
Tete kyseli olemmeko käyneet MLL:n tai muussa toiminnassa, mieli tekisi välillä , mutta en oikein ehdi minnekään hyvä kun selviän yksin arjesta. Ehkä myöhemmin kun lapsi kasvaa ja on helpompi hänen kanssaan mennä ja kaipaa seuraa. Välillä kyllä tunnen oloni vähän yksinäiseksi.
 

Yhteistyössä