Ämmä ei joissain murteissa tarkoita mitään ihmeellistä, tiedoksi vaan jeesustelijoille!

Kun olin pieni, äitini sanoi mulle usein, kun vitkuttelin esim. pukemisessa tai kiukuttelin huvin ja urheilun vuoksi, että ISO ÄMMÄ, kehtaatkin käyttytyä, kuin pikkukakara.
Ja äitini ei koskaan kiroile, eikä huuda kellekään.
Joskus saatan sanoa tuosta pojasta, että äijä!
Esim. Mennäänpäs äijä vaipan vaihdolle.
Onko sekin yhtä paha asia? Sehän on ämmän vastine puhekielessä.
Vittuako minä sille voin, että täälläpäin jotkut sanat ovat normaalissa käytössä ilman paheksuntaa, kun taas jossakin muualla eivät.
Jos menen kavereitteni kanssa jonnekin, niin kyllä me mennään ämmien kesken, eikä tässä vaiheessa kyllä toisiamme haukuta lainkaan.
Jos on tarvetta takertua merkityksettömiin pikkuasioihin, niin ihan vapaasti. Sellaisia tuskin tullaan ottamaan vakavasti suuremmissakaan kurveissa.
 
ursa
hui, pitäskö pelottaa? tuo kiroilu kertoo paljonkin, ei sivistyneet aikuiset ihmiset noin kirjoita/puhu. mutta tämä on vapaa maa, eipä siinä mitään. mukavata iltaa.
 
vieras
Se, mikä toisen korvaan kuullostaa pahalta, on toiselle normaalia puhekieltä.

Ihmisillä on erilainen tapa ilmaista asioita, vaikka tunne olisi molemmilla täysin sama, toinen ilmaisee sen tunteen vain niin että puoli palstaa järkyttyy syvästi ja toinen taas toteaa vain että päivä oli huono...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Ämmä, tehostettuna sadalla huutomerkillä ja liudalla haukkumasanoja, ei kuulosta mitenkään mukavaltakaan.
mutta sellaisella ei silti välttämättä ole sanojalle samaa merkitystä kuin mitä samoille sanoille olisi jollakin toisella. Erilaisia puhetyylejä löytyy tästä maasta paljon, eikä ärräpäitä ja epäkorrekteja lauseita suustaan päästelevä ihminen välttämättä pidä niitä kovinkaan pahoina lausumina eivätkä ne tarkoita sitä miltä ne jonkun tottumattoman korvaan kalskahtavat
 
no länsisuomessa vissiin ämmä on ihan normisana. mie oon tottunu sanomaan ämmi, varsinki vähän vanhemmasta naisesta. se on ämmi. ja siis tarkottaa samaa ku esim. mummu tai mummo.

ämmästä tai äijästä en jaksa riemastua. ne on sanoja samallai ko akka tai ukkoki.

pitääkö KAIKESTA nykyaikana vetää herne nenuun????
 
weballergy
Alkuperäinen kirjoittaja Kaspurantti:
Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Ämmä, tehostettuna sadalla huutomerkillä ja liudalla haukkumasanoja, ei kuulosta mitenkään mukavaltakaan.
Tuossa päiväisessä vitutustekstissäni ämmä ei ollut kyllä korostettu millään.
Ja muutenkaan sitä tekstiä ei kukaan ole KUULLUT!!
Ihan sama.
Ei ne vitun idiotti ja saatanan älykääpiökään mitä mairittelevia sanoja ole.
Mutta itse tiedät mikä lapsesi sun mielestä on, hyvä niin.
 
hhhh
Nuo ei kuulosta kovinkaan fiksun aikuisen teksteiltä, vaikka kuinka yrität selitellä, lastaan rakastava äiti EI noin lapsestaan kirjoita. HÄPEÄ!

"Miks toi mun kakara voi olla noin vitun idiootti!!"

"Ämmä täyttää loppukuusta 6v"

"toi saatanan älykääpiö"

"Vittu, et ottaa päähän toi apina!!!"
 
Alkuperäinen kirjoittaja Paapu:
Mutta se on huvittaavaa että kerran täällä joku sanoi miehensä sanoneen akaks ja sitten oli kohta tuhat huutajaa "Jätä se sika!" :LOL:
:LOL: Mullekin sanottiin joskus seurustelun ensi metreillä, et oot sä kyllä kauhee akka, mut itte oon akkani valinnu.. :heart:
Ja mulle tuli tosta hyvä mieli. :D
 
VIERAS
Alkuperäinen kirjoittaja Kaspurantti:
Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Ämmä, tehostettuna sadalla huutomerkillä ja liudalla haukkumasanoja, ei kuulosta mitenkään mukavaltakaan.
Tuossa päiväisessä vitutustekstissäni ämmä ei ollut kyllä korostettu millään.
Ja muutenkaan sitä tekstiä ei kukaan ole KUULLUT!!
Joo, älä huoli - VITUTUS kyllä tuli sieltä läpi, vaikka ÄMMÄkin särähti todella pahasti.
Ja joo, VITTUAksä sille sitte voit. Voi jeesus...
 

Yhteistyössä