Ärsyttävät totuudentorvet

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailijaafda
Itse koen olevani suora, mutten töksäyttelijä. Sanon mitä olen mieltä, mutta en tietenkään hauku ketään. Jotkut ihmiset silti tuntuvat ottavan suorapuheisuuden v*ttuiluna. Suorapuheisuus on sitä että sanoo mitä jostain asiasta tai toiminnasta mieltä. Haukkuminen ei ole suorapuheisuutta, se on ihan vain loukkaamistarkoituksella asian sanomista. Esim.

a.) Voi kun noi farkut ei sitten yhtään sovi sulle. Sun pitäisi kyllä laihduttaa tai ostaa vaan reilusti pari kokoa isommat farkut.

b.) Tämä dokumentti piti sun saada tehtyä valmiiksi jo eilen. Mikä siinä on kun sulla joka kerta nämä myöhästyy? Mihin sä oikeastaan käytät työajan, kun eihän tämä ole kuin puolen tunnin juttu?

Kohta A ei ole suorapuheisuutta, se on töksähtäen tuleva haukku. Henkilön pukeutuminen ja/tai hänen painonsa ei ole asia jota sopii kommentoida. Se on yksityisasia ja siitä huomauttaminen on pelkästään loukkaavaa. Kohta B on taas suorapuheisuutta. Siinä kyseenalaistetaan ilman mitään kiertoilmaisua se, että miksei kyseistä tehtävää ole saatu tehtyä ajoissa ja minkä takia tämä tapahtuu joka kerta.

Silti myös kohdasta B saattavat loukkaantua ihmiset jotka ovat herkkiä. He kokevat sen v*ttuiluna, mitä se ei ole. Se on kritiikkiä, joka on kehun vastakohta.
Huh, törkeää töksäyttelyä myös kohta B.

Tämä dokumentti piti sun saada tehtyä valmiiksi jo eilen. Mikä siinä on kun sulla joka kerta nämä myöhästyy? Mihin sä oikeastaan käytät työajan, kun eihän tämä ole kuin puolen tunnin juttu?

Hyvin käyttäytyvä ei puhu tuolla tavalla kenellekään. Vähiten hyvä esimies alaiselleen.
 
vierailija
Mä sanon suoraan yleensä kaiken. Mulla ei ole mitään salattavaa, oon suorapuheinen ja avoin. En voi omalle luonteelle mitään, tämmönen olen ollu aina.

Vaikka toi jotakuta ärsyttäis, niin en todellakaan ala lässyttää ja hienovarasesti/kaunopuheisesti/pehmentelee puheitani joillekkin herkkis, tosikoille jotka ei kestä faktoja. Pitää kasvattaa paksumpi nahka.
 
Sanna Suorapuheinen
Huh, törkeää töksäyttelyä myös kohta B.

Tämä dokumentti piti sun saada tehtyä valmiiksi jo eilen. Mikä siinä on kun sulla joka kerta nämä myöhästyy? Mihin sä oikeastaan käytät työajan, kun eihän tämä ole kuin puolen tunnin juttu?

Hyvin käyttäytyvä ei puhu tuolla tavalla kenellekään. Vähiten hyvä esimies alaiselleen.
Ei vaan suoria kysymyksiä: A. miksi ne aina myöhästyy ja B. mihin työaika kuluu, kun ei tule valmista.
 
Ei vaan suoria kysymyksiä: A. miksi ne aina myöhästyy ja B. mihin työaika kuluu, kun ei tule valmista.
Tarkoittaako kysymys sitä, että työntekijän pitää myös vastata näihin kysymyksiin? Eli alkaa listata mihin kaikkeen työaika kuluu ja mitä kaikkia mahdollisia tehtäviä hänellä on ollut viimeisen viikon aikana?

Mikäli työntekijältä ei edes odoteta vastausta, niin miksi näitä kysymyksiä kysytään?
 

Yhteistyössä