Ärtyvän suolen oireyhtymä, mitä tutkimuksia seuraavaksi?

  • Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti
"väsynyt"
Olen väsynyt tähän mahan kenkkuiluun. Maha on aina ollut ongelmallinen, mutta vuosi sitten se meni siihen kuntoon että piti käydä monta kertaa päivässä heittämässä ripulipaskat pönttöön. Otettiin verikokeita, ultrattiin ja lopulta tehtiin tähystykset molemmista päistä. Mitään vikaa ei löytynyt, onneksi. Noh, nyt on jotenkin sinnitelty taas vuosi eteenpäin, mutta pikkuhiljaa alkaa tuntumaan että en jaksa enää ainaista mahakipua.

Aikaisemmin kivut painottuivat lähinnä oikealle puolelle (no oli niitä toki vasemmallakin), mutta nyt ne painottuvat enemmän vasemmalle, joka aamu sonta on löysää, ei kuraa, mutta läjä on löysä. Olen vähän uumoillut että kahvi tekee sen. Röyhtäyttää, maha on turpea ja nyt olen ehkä vähän laihtunutkin. Tosin ei kai se ihme ole kun tänäänkin olen käynyt jo kahdesti paskalla, kun normaalisti teen sen yhden läjän aamulla. Siis tarkoitan et jos kaikki tulee lörönä ulos niin kai sitä laihtuu... PELKÄÄN hirveästi että kyse on jostain vakavammasta ja että lääkärit eivät ota vakavasti ja ala tutkimaan.

Mulla on sellaista taustaa, että hermostun turhasta ja kai mua pidetään vähän luulotautisenakin, mut nää mahakivut ei oo kyllä keksittyjä. En tiedä mitä tekisin kun pelkään niin paljon. Vasta ensi viikolla saa tk:sta aikoja lääkärille, jos saa, sekään ei oo varmaa.

Onko kellään muulla tällaista? Mitä tutkimuksia mun pitäis osata pyytää (vaatia)?
 
"vieras"
Ei mitään. Jos kerran on tutkittu ja mitään ei ole löytynyt niin se on sitten se ärtyvän suolen oireyhtymä. Se ei näy missään tutkimuksissa vaan diagnosoidaan juuri noin, että ensin poissuljetaan muut sairaudet.

Seuraavana sun pitää vaan oppia elämään sen kanssa. Lopettaa stressaaminen. Kokeilla erilaisia ruokavalioita. Kokeilla ehkä kognitiivista terapiaa.
 
"Vieras"
Ei se tutkiminen sitätautia paranna, ärtynyt mikä ärtynyt.
Lopeta se kahvi ja koita esim ruokapäiväkirjan avulla selvittää vaikuttaako joku ruoka, tai vaihtoehtoisesti stressi, siihen oloon.

Suurin osa ihmisistä on mahallaa ressaajia, suurin osa näistä vaan ymmärtää ressaavansa mahallaan eikä välitä siitä. Käyvät vaan kiltisti ripuloimassa kun ripuli on, sitten elämä jatkuu. Sinun tilanteessasi kyse on siitä että ressat nyt siitä vatsasta jolloin oireet ja kivut pahenee sen pelon ja stressin takia.
 
"vieras"
Jos sulta on otettu verikokeet ja on ultrattu ja tähystetty niin mitä ihmettä sä vielä pelkäät? Sun isoin ongelma taitaa olla tuo luulotautisuus, hae siihen apua.
 
"väsynyt"
Joo, melkoinen noidankehähän tästä on jo syntynyt. Nyt vaan toi vähän eri paikassa tuntuva kipu ja painon lievä putoaminen saa taas stressin lisääntymään.

Olen yrittänyt välttää laktoosia, mutta täytyypä ottaa tarkkailuun tuo piilolaktoosikin. Mahakipu on pistelevää, tuikkivaa, tosi vaikea kuvailla.
 
"väsynyt"
[QUOTE="vieras";29187296]Voi pahimmassa tapauksessa sitä olla, mutta ei sen aina tarvitse elämää rajoittaa. Se voi olla myös lievä tai siihen voi löytyä apukeinoja ruokavaliosta, rentoutumisesta tai terapiasta.[/QUOTE]

Sitähän tää just on: IBS, Irritable Bowel Syndrome, ärtyvän suolen oireyhtymä, tai tällaisen diagnoosin olen ainakin saanut. Rajoittaa kyllä elämää aika pirusti, kun en ole niin vahva ihminen että pärjäisin tämän kanssa - näköjään. Tuntuu et kun maha on kipee niin ei jaksais tehdä mitään muuta kuin nukkua. Onneksi nyt ei just oo sitä viime syksyistä "sata kertaa" päivässä kuran heitto pyttyyn, mutta tämän aamuinen saattaapi hyvinkin eneteillä sitä.

Ei hirveesti naurata käydä esim. ravintolassa ja mennä sen jälkeen kaupoille, kun saa pelätä et paska menee housuun... eli rajoittaa monellakin tavalla. Mutta voiko vuodessa kehittyä jotain pahanlaatuista?

Lääkitystä ei muuten oo, joskus olen refluksiin syönyt Zantacia, mut näihin mahakipuihin ei oo ku Primperania hätävaraksi, siis ripuliin.
 
öööööööm
Mulla otettiin verikokeita ja sitten todettiin kun ei mitään löytynyt, että ärtyvä suoli. Ei muuta, eihän sitä muuten tutkita kuin varmistetaan ettei ole muuta..
 
"minnuli"
mulla rauhoitti mahaa se, että lisäsin kuidun määrää ruokavaliossaa. Syön joka aamu kaurapuuron, ja lisäksi ruisleipää, hedelmiä ja marjoja. Ei toki kaikkia oireita poista mutta huomattavasti on helpottanut pahimmasta vaiheesta.
 
.,.,,
Mä saan oireita gluteenista, mutta keliaakiaa ei mulla suostuta tutkimaan kun olen ylipainoinen - ja verikokeessa keliaakiaa ei ole näkynyt (ts. mitään tähystystä mulle ei ole koskaan tehty).

Vuosikausia olen saanut kuulla kommentteja kuinka suunnilleen rikon OIKEIDEN keliaakikoiden ihmisoikeuksia kun väitän saavani vatsanväänteitä gluteenista. Ja kyllä sitä viljaa PITÄÄ syödä jos meinaa terveenä pysyä! Gluteenittomat tuotteet ovat sallittuja vain diagnosoiduille keliaakikoille!

Lisäksi väitetään päin naamaa mun olevan niin urpo, etten erota gluteenia laktoosista (koska viljat eivät voi aiheuttaa vatsavaivoja jos ei ole keliaakia ja minulla ei voi olla keliaakia kun asiaa ei ole edes tutkittu!)

Tässä umpi mielisairaassa mielessäni olen nyt sitten vain päättänyt, että kyllä saan syödä gluteenitonta ja että asia ei kelleen muulle kuulu.

Joskus olen kyllä ihan lehdestäkin lukenut, että saattaisi olla myös jotain muuta gluteeniherkkyyttä kuin vain keliaakiaa - mutta tästä eivät ole minua sekopäisenä pitäneet sukulaiset kuulleet. Ja kun selaa esim britannian keliakia sivustoja - niin sieltä löytyy kyllä kuvauksia ihokeliakiasta jonka esimerkit sopivat täysin minun oireisiini - ja ihokeliakia ei välttämättä näy verikokeessa.


Niin ja tän vastauksen bointti oli - että syy vatsavaivoihin voi löytyä kokeilemalla. Esim. tuon gluteenittoman kokeilu on haastavaa - mutta itse vuosia testanneena uskon jo tietäväni että omat vaivani aiheutuvat erityisesti voimakkaasti prosessoiduista gluteenipitoisista viljoista.
 
"vieras"
Mulla auttoi kun jätin kaiken maidon kokonaan ruokavaliosta pois, kaikki mahakivut loppuivat siis reilussa viikossa (ripuli/ummetus, nipistely, ilmavaivat, paha olo). Äitini mukaan mulla on ollut pienenä herkkä maha ja sitkeää ihottumaa -nykyisinhän se olisi voinut viitata maitoallergiaan mutta ei sitä 40v sitten sellaisia osattu epäillä. Aikuisilla ei allergiatestit näytä oikeita tuloksia, joten jos laktoosikokeet ei totea laktoosi-intoleranssia, niin kyse voi olla maitoproteiini-intoleranssista. Käsitellyissä (laktoositon) maidoissa proteiinikin on muuttanut muotoaan, joten sellainen maito saattaa sopia, mutta mulla lopulta paheni niin että jätin kaiken pois ja se auttoi =)
 
"Sirkkeli"
Mä saan viljoista selkeästi oireita, mutta verikoe näyttää, ettei ole keliakiaa. Tiedän, että Hesassa joku yksityinen hoitoklinikka lähettää näytteet ulkomaille, ja vastauksena on tullut gluteenin yliherkkyys. Vaikka aiemmat tutkimukset ovat näyttäneet negaa. Mutta se on monen monen sadan juttu, ja mulla ei ole siihen varaa.

Mutta ap:lle. Olet sentään saanut tutkimukset, joissa on todettu vaiva. Ei auta kuin ruokavaliolla korjata asia.
 
"vieras"
[QUOTE="väsynyt";29187339]Sitähän tää just on: IBS, Irritable Bowel Syndrome, ärtyvän suolen oireyhtymä, tai tällaisen diagnoosin olen ainakin saanut. Rajoittaa kyllä elämää aika pirusti, kun en ole niin vahva ihminen että pärjäisin tämän kanssa - näköjään. Tuntuu et kun maha on kipee niin ei jaksais tehdä mitään muuta kuin nukkua. Onneksi nyt ei just oo sitä viime syksyistä "sata kertaa" päivässä kuran heitto pyttyyn, mutta tämän aamuinen saattaapi hyvinkin eneteillä sitä.

Ei hirveesti naurata käydä esim. ravintolassa ja mennä sen jälkeen kaupoille, kun saa pelätä et paska menee housuun... eli rajoittaa monellakin tavalla. Mutta voiko vuodessa kehittyä jotain pahanlaatuista?

Lääkitystä ei muuten oo, joskus olen refluksiin syönyt Zantacia, mut näihin mahakipuihin ei oo ku Primperania hätävaraksi, siis ripuliin.[/QUOTE]

Ei kyse ole siitä, että sinä et ole tarpeeksi vahva vaan joko siitä, että oireyhtymä on sinulla erityisen vaikea tai siitä, että sinulla ei ole keinoja, joilla auttaa asiaa. Tai näistä molemmista. Minullakin on kyseinen oireyhtymä, välillä on huonompia kausia, välillä parempia. Stressaaminen todellakin vaikeuttaa sairautta, joten siitä pitäisi päästä eroon. Sinun tilanteesi kuulostaa olevan niin paha, että suosittelisin kognitiivista terapiaa avuksi. Meditaatiota kannattaa myös kokeilla, meditoi joka päivä ainakin 5 minuuttia. Se tutkitusti vähentää stressiä. Minua auttaa usein jo tieto siitä, että paikassa johon menen on vessa ja imodiumia minulla on varmuuden vuoksi aina mukana, harvoin joudun sitä ottamaan, mutta jo tieto siitä, että sitä voi ottaa tarvittaessa vähentää stressiä ja näin ollen helpottaa myös vatsaa.
 
"väsynyt"
[QUOTE="vieras";29187416]Primperan ei ole ripulilääke vaan pahoinvointilääke.[/QUOTE]

Muistin väärin, mut tää ei kai ole mitenkään oleellista edes et mikä se Primperan on!?
 
"vieras"
[QUOTE="väsynyt";29187609]Olispa ihan noin simppeliä. Yhtenä päivän passaa yks ruoka, toisena toinen ja kolmantena ei mikään. Täytyis varmaan vaan juoda vettä ja syödä lunta.[/QUOTE]

Tai lopettaa se stressaaminen ja pelkääminen. Otatko sä yhtään tosissaan noita neuvoja terapiasta, meditaatiosta, rentoutumisesta?
 
"väsynyt"
[QUOTE="vieras";29187635]Tai lopettaa se stressaaminen ja pelkääminen. Otatko sä yhtään tosissaan noita neuvoja terapiasta, meditaatiosta, rentoutumisesta?[/QUOTE]

Toki otan, kiitos niistä kaikille! Mutta ei noikaan asiat sormia napsauttamalla ja hetkessä tapahdu! Mistä sitä kognitiivista terapiaa osaa lähteä etsimään? Ei varmaan toi kunnallinen terapiakeskus sellaista tarjoa? Meditaatioon ja rentoutumiseen löytyy varmaan vinkkejä ja ohjeita netistä ja kirjastosta ja niitä aion kyllä etsiä, mutta kuten sanottu, ei nääkään jutut varmaan hetkessä auta....
 

Yhteistyössä