Aika wau! Samun tarina jatkuu...

"noh"
Oli sairaus mikä vaan niin ei mitään retkeä voida viikkoa ennen toisen osalta perua. Miksi ei jo aiemmin ilmoitettu? Miksi niiin viime tingassa kun Samu ehti sitä odottaa kovasti ja innostua? Kun asia oli järjestetty avustajaa myöten .

Miten suhtautuisitte jos kyseessä sinun oma lapsesi?
 
aikuinen nainen
:LOL: Ihmisoikeudet, nainen, ihmisoikeudet.
No jos se kerran kuuluu ihmisoikeuksiin vammaisen pojan päästä retkelle, niin sitten niiden vanhempien pitää omasta pussistaan kustantaa sille pojalle vaikka ihan oma retki, vaikka vain ihan yksinkertainen retki jossa poika pääsee kiertämään 10 kertaa maapallon ympäri, pääsee käymään jokaisessa maailman maassa ja sitten vielä pääsee käymään avaruudessa....
 
"oops"
No jos se kerran kuuluu ihmisoikeuksiin vammaisen pojan päästä retkelle, niin sitten niiden vanhempien pitää omasta pussistaan kustantaa sille pojalle vaikka ihan oma retki, vaikka vain ihan yksinkertainen retki jossa poika pääsee kiertämään 10 kertaa maapallon ympäri, pääsee käymään jokaisessa maailman maassa ja sitten vielä pääsee käymään avaruudessa....
Täh? Samanlaiset oikeudet on vammaisillakin kuin ei-vammaisillakin :O Siis mitä nää horiset. Juo aamukahvis ja mee lenkille tuulettumaan.
 
PP
No jos se kerran kuuluu ihmisoikeuksiin vammaisen pojan päästä retkelle, niin sitten niiden vanhempien pitää omasta pussistaan kustantaa sille pojalle vaikka ihan oma retki, vaikka vain ihan yksinkertainen retki jossa poika pääsee kiertämään 10 kertaa maapallon ympäri, pääsee käymään jokaisessa maailman maassa ja sitten vielä pääsee käymään avaruudessa....
Kyllä vammaisilla on ihan samanlaiset oikeudet kuin sinullakin. Kyse oli lisäksi muutenkin (muistaakseni?) erityiskoulusta, jossa kaikki nuoret olivat jollain lailla erityistä tukea tarvitsevia. Ko. Samulla on oma avustaja koulussa, joka olisi luonnollisesti tullut matkallekin mukaan. Missään vaiheessa ei kai kukaan ole sanonut, että on rahasta kyse.
 
Jaddar
[QUOTE="noh";23812854]Oli sairaus mikä vaan niin ei mitään retkeä voida viikkoa ennen toisen osalta perua. Miksi ei jo aiemmin ilmoitettu? Miksi niiin viime tingassa kun Samu ehti sitä odottaa kovasti ja innostua? Kun asia oli järjestetty avustajaa myöten .

Miten suhtautuisitte jos kyseessä sinun oma lapsesi?[/QUOTE]

Tässä on mun mielestä se oleellisin pointti. Oleellista Ei suinkaan ole se MISTÄ SYYSTÄ tämä nuori jäi pois retkeltä.

Toisaalta, resurssoimalla olisi esimerkiksi voitu vaikuttaa siihen miten epileptinen tai vaikka sitten väkivaltainen kehitysvammainen olisi päässyt mukaan. Mun mielestä tässä on nyt puheenaiheena suurempi yhteiskunnallinen kysymys ihmisen oikeuksista, ei vain Samun oikeuksista.
 
"klovni75"
[QUOTE="mielipide";23812725]Its en liittynyt k.o ryhmään facebookissa. Jo pelkästään ryhmänperustajan kuvaus Samusta ja Samun tilanteesta otti jotenkin huonolla tavalla silmään. Hän puhuu esittelyssä "vaikeasti aivovammaisesta" ja minusta Samu ei todellakaan ole vaikeavammainen. Vaikea vammaisuus ja kehitysvammaisuus on kuitenkin eriasioita. Joten ensin asiasta enemmän selvää ennenkuin aletaan julkisesti tuollaista kirjoittamaan. En tiedä onko pojan äiti ottanut asiaan kantaa.
Vaikka Samun asiaa kannustan niin sen voi tehdä ilman moista ryhmääkin.

Lehtijutussa alkujaan siis puhuttiin matkan peruuntumisestan tämän pojan osalta epilepsian vuoksi, tätä tietoa ei koulu ole antanut lehdistölle vaan äiti. Joten jos pojan rekti olisi peruutettu huonon käytöksen vuoksi niin senkin äiti olisi voinut itse sanoa. Ei siinä koulun vaitiolovelvollisuudella ole tekemistä jos tietoa jakaa vanhemmat. Jos huono käytös olisi ollut se "oikea syy" niin eikai äiti olisi halunnut asialle julkisuutta? Epilepsian takia taas kyllä. Koska sairauden nimissä matkan peruminen on väärin.

Itselläni on kehitysvammainen lapsi.[/QUOTE]

No tässähän oli todellisen asiantuntijan mielipide. Millä perusteella voit sanoa, että "minusta Samu ei todellakaan ole vaikeavammainen"? Kyse tässä on aivovammasta, joka ei näy päällepäin, siis lehtikuvan perusteella et voi tätä poikaa diagnosoida, vaikka sitä kovasti yrität. Vai katsoitko kenties kuvaa jollain laserkatseella, jolla näit aivot ja totesit ne terveiksi? Ei se näin mene. Itse kirjoitat: "Joten ensin asiasta enemmän selvää ennenkuin aletaan julkisesti tuollaista kirjoittamaan.", ja sitten julkisesti kirjoitat itse tuollaista hevonpeetä.

Aivovamman oireita - Aivovammaliitto ry
 
"mielipide"
[QUOTE="klovni75";23813091]No tässähän oli todellisen asiantuntijan mielipide. Millä perusteella voit sanoa, että "minusta Samu ei todellakaan ole vaikeavammainen"? Kyse tässä on aivovammasta, joka ei näy päällepäin, siis lehtikuvan perusteella et voi tätä poikaa diagnosoida, vaikka sitä kovasti yrität. Vai katsoitko kenties kuvaa jollain laserkatseella, jolla näit aivot ja totesit ne terveiksi? Ei se näin mene. Itse kirjoitat: "Joten ensin asiasta enemmän selvää ennenkuin aletaan julkisesti tuollaista kirjoittamaan.", ja sitten julkisesti kirjoitat itse tuollaista hevonpeetä.

Aivovamman oireita - Aivovammaliitto ry[/QUOTE]

Sen verran tulen selventämään että Samun olen henk.koht. tavannut. Oma poikani on häntä kuusivuotta nuorempi. Enempää tuskin minunkaan tarvitsee selittää. Yleensä en puutu jos joku kommentoi omia kirjoittamisiani mutta kyllä tuo "hevonpeetä" pisti mielen aika matalaksi. Hyvää lauantaita sinullekin.
 
Mies23vkl
Missäs ne ihmisoikeudet ja tasa-arvo ovat kun miehet pakotetaan armeijaan?

Tämä Samu keräys kyllä pistää vihaksi. Toivon, että koulu ei ole tehnyt virhettä ja äiti saa lyödä oikeudenkäynnin jälkeen seteliä pöytään korvaukseksi aiheuttamastaan haitasta. Melkoinen sensaationhakuinen ämmä kun lypsää rahaa vammaisella lapselllaan.

Ihan sama miten tapahtumat ovat menneet, iltalehdelle tilitys oli todella ala-arvoista enkä antaisi penniäkään tuolle itsekkäälle naiselle.
 
?
On mietittävä, mikä olisi Samun kannalta paras vaihtoehto. ???

Viime syksynä hän oli isossa aivoleikkauksessa, jossa yritettiin poistaa tai saada epileptiset oireet kuriin. Leikkaus onnistui teknisesti, mutta odotettua tulosta ei ainakaan toistaiseksi ole ilmennyt.

Vai pitää sitä äidin oikein miettiä, sitä parasta vaihtoehtoa ? :) Olisikohan tässä voinut käydä niin, että se paras vaihtoehto tuli jo mietittyä tämän yhden retken osalta ???
 
[QUOTE="mielipide";23813783]Sen verran tulen selventämään että Samun olen henk.koht. tavannut. Oma poikani on häntä kuusivuotta nuorempi. Enempää tuskin minunkaan tarvitsee selittää. Yleensä en puutu jos joku kommentoi omia kirjoittamisiani mutta kyllä tuo "hevonpeetä" pisti mielen aika matalaksi. Hyvää lauantaita sinullekin.[/QUOTE]
mulla on poika jolla on lievä älyllinen kehitysvamma, ja vaikka sä kuinka olisit hänet tavannut et sä huomaisi mitään eroa hänessä normaaliin lapseen. joten se tapaaminen ei aina riitä kertomaan totuutta
 

Yhteistyössä