Aikuinen, jota on hyväksikäytetty lapsena seksuaalisesti. Sisältää kysymyksen.

  • Viestiketjun aloittaja Kiinnostunut tietämään
  • Ensimmäinen viesti
Kiinnostunut tietämään
Miten siis lapsena hyväksikäytön uhriksi joutunut "oireilee" aikuisena? Onko näiden uhrienkäyttäytymisessä, luonteenpiirteissä tms. joitain yhtäläisiä piirteitä?
En osannut oikein muokata tuota asiaa, mutta ymmärtänette varmaan mitä tarkoitan.
 
No ainakin seksin suhteen voi olla jos vaikka minkälaisia ongelmia sekä luottamusongelmia ihmisiin. Ja jos on omia lapsia niin helposti kaikki "muistot" palaavat mieleen ja sitä yrittää kaikkensa ettei oma lapsi joudu samaan tilanteeseen.

Ehkä hyväksikäytön uhrit ovat epäluuloisempia kuin muut ja toisaalta monet ovat sisäänpäinvetäytyviä ja syrjäytyneitä.
 
.
oo oikestaan muuta jäänyt kuin et mies joutuu olemaan kalju kun tällä hyväksikäyttäjällä oli luonnokiharat hiukset kuten minun miehellä,lapsillakin on mutta sen kestän mutta en miehen kiharii hiuksii,mutta muuten olen niin "normaali"kuin voi olla.lapsia en ole päästänyt yökylään voi olla että johtuu tosta kun mun tapauksessa oli kyseessä miehestä, jonka perheen kanssa olin ollut tekemisissä vauvasta saakka
 
kokenut
Musta tuntuu että monet hyväksikäytetyistä saattaisivat olla seksuaalisesti hyvin aktiivisia, siis eri kumppaneiden kanssa, eli siis muiden silmissä "helppoja". Kai sitä sitten yrittää saada hyväksyntää sillä tavalla tai jotain?
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja kokenut:
Musta tuntuu että monet hyväksikäytetyistä saattaisivat olla seksuaalisesti hyvin aktiivisia, siis eri kumppaneiden kanssa, eli siis muiden silmissä "helppoja". Kai sitä sitten yrittää saada hyväksyntää sillä tavalla tai jotain?
tää pätee ainakin muhun jollain tavalla.en ole itseäni sisältä niin tutkinut.tai enemmän olin tollainen, 10 vuotta sitten.
 
Lapsena kokenut
Jaa-a kuule, paha sanoa. Seksi ei ole mulle tärkeetä, en nauti siitä. Ikinä en ole mitään nautintoa siitä saanut.
Ja kiinnitän "kriittisemmin" huomiota miehiin, mitä pyörii lasten kanssa. Valitettavasti joudun miettimään, voisiko tämä mies tehdä niin lapselleni. Valitettavasti siksi, että täysin syyttömistäkin ajattelen, että hän voisi tehdä lapselleni jotain.
 
Lapsena kokenut
Alkuperäinen kirjoittaja kokenut:
Musta tuntuu että monet hyväksikäytetyistä saattaisivat olla seksuaalisesti hyvin aktiivisia, siis eri kumppaneiden kanssa, eli siis muiden silmissä "helppoja". Kai sitä sitten yrittää saada hyväksyntää sillä tavalla tai jotain?
Mun sisko käyttäytyy juuri näin.
 
Uhri
Lapsena ja nuorena koin elämäni merkityksettömäksi ja turhaksi. Kärsin myös anoreksiasta. En ollut kiinnostunut poikaystävistä. Seksikokeilut aloitettuani, ne olivat alkuun varsin itsetuhoisia, en välittänyt mm. raskauden ehkäisystä, enkä taudeista. Seksisuhteissa en kuitenkaan pystynyt esim. koskemaan miehen siitintä, enkä tuntenut minkään laista tyydytystä, lähinnä inhoa.
Löysin kuitenkin vahingossa kumppanin, jonka kanssa saatoin käydä tämän läpi ja pystyin löytämään uuden "elämän" ja myös ehyen tyydyttävän seksielämän.
 
eräs
"Ehkä hyväksikäytön uhrit ovat epäluuloisempia kuin muut ja toisaalta monet ovat sisäänpäinvetäytyviä ja syrjäytyneitä."

Tämä on aivan totta. Minä en luota kehenkään!
 
Pikkutyttö
Itselläni on paniikkihäiriö ja masennusta ilmennyt nyt vanhemmalla iällä. Unihäiriöitä useita vuosia. En ole koskaan myöskään ollut parisuhteessa enkä missään läheisissä väleissä yhteenkään mieheen.
 
vieras
tuntuu pahalla sanoo mut yks mun kaveri kellä tällainen tausta, käyttää kurjaa menneisyyttään hyväksi, siis jos ei saa tahtaan läpi pillittää ja kerää sääliä. Aina pitäis olla ymmärtämässä sen oikut ja mennä sen pillin mukaan. Hirvee taakkaa, aina syyllinen olo ja konfliktitilanteita kun tekemisissä tämän ihmisen takia, pari muuta ihmissuhdetta kaatunutkin hänen takiaan. Koittanut vetääntyä, mun ymmärrys ei ilmeisesti riitä nyt johonkin. Vaikka ihan vimpittömästi koitin olla aluksi tukena ja kuuntelijana. kova käyttään alkoo ja täysin riippuvainen miehstään. Mies muuten mielenterveyspuolen ammattilainen.
 
itsekin uhri
Itselläni oireet ovat vaihdellut laidasta laitaa. Syömishäiriö, viiltely ja tosiaan välillä täysin holtiton suhtautuminen seksiin. (tämän kesän aikana seksikumppaneita lukuisia kymmeniä)
Vaikeus luottaa yhtään kehenkään, koska jokainen mies voi olla pontentiaalinen hyväksikäyttäjä. Seksun suhteen olen tunnoton, en tosiaan tunne muutakuin että joku on sisälläni,en sen kummempaa. Myös seurustelusuhteissa olen suostunut seksiin liian helposti, vain koska jotenkin tuntuu että minun täytyy..
Syömishäiriöt ovat ilmeisesti aika yleisiä hyväksikäytetyillä lihominen/laihtuminen ettei olisi enää haluttava mm. Ja se on yksi ainoita tapoja kontrolloida omaa kehoaan, kun on kokenut jotain niin hirveetä...
 
keksi
"kiva" että täälläkin on puhetta aiheesta. siis tällaisella tavallisella palstalla. kun on tullut noilla aiheeseen liittyvillä palstoilla pyörittyä niin ei enää tunnista itseään tavalliseksi ihmiseksi, sitä kautta määrittelee itsensä aina vaan hyväksikäytetyksi... tai pahoinpidellyksi oikeastaan.
 
ikävä kyllä
mulla juuri noita oireita mitä on jo kerrottu. eli bulimia, viiltely, yli seksuaalisuus, etsii hyväksyntää, ei luota miehiin, suojelee omia lapsia kaikilta miehiltä, pelot, unettomuus, masennus, dissosisaatio.....
 
keksi
joo siis mullakin näitä samoja. välillä olen kuin normaali hyvinvoiva ihminen ja sitten taas väsyn ja rysähtää kaikki voimattomuus ja ahdistus päälle... noitten hyvinvointijaksojen aikana aina ihmettelen et miks mulla nyt niiiin paha olo onkaan, kunnes taas... putoan johonkin.
 
jadal
lapsuuden aikainen seksuaalinen hyväkikäyttä voi aiheuttaa monenlaisia psyyken ongelmia aikuisenakin. ei voi sanoa vain yhtä tiettyä oiretta, sillä ongelmia voi todella olla mitä vaan. Jollekin voi tulla psykoosi, jollekin masennus, vakavia tunne-elämän häiriöitä ja tietty jo mainitut viiltely, syömishäiriöt, yli seksuaalisuus, etsii hyväksyntää, ei luota vastakkaiseen sukupuoleen, pelot, unettomuus...
 
vieras
Minulla on ollut bulimiaa, viiltelyä, yliseksuaalisuutta, suurta pelkoa siitä ettei kelpaa ja armotonta hyväksymisen hakemista keinolla millä tahansa.

Onneksi minulla on hyvä ja rakastava mies, ja nykyisin kaikki elämässäni niin hyvin kuin toivoa voi, mutta silti jos mies ei joka päivä jaksa seksiä, tulee välillä niin kamala ahdistus kun en kelpaa ja että minussa on pakko olla jotain vikaa.
 
hmm
Mutta muistetaan nyt että mielenterveysongelmia on muutenkin, ja moni muu asia voi aiheuttaa yllä mainittuja oireita.

Muhun sopii tosi monet noista mitä olette luetelleet, enkä ainakaan tietääkseni ole joutunut hyväksikäytön kohteeksi. vaikkakin muuta väkivaltaa olen kokenut lapsena.
 
menneisyys
Mä oon aina ollut vähän outo, tiedän sen itsekin.Olin yliseksuaalinen ja mm. sen takia kiusattiin koulussa.Suurinpiirtein teini-ikäisenä mieleeni juolahti, että onkohan mua käytetty seksuaalisesti hyväksi lapsena.Mitään muistikuvia mulla tällaisesta ei ole, mutta erityisesti yksi mies(perhetuttu) mua ällöttää edelleenkin, näen häntä tyyliin kerran kahdessa kuukaudessa.Voiko olla mahdollista, että olen pyyhkinyt mielestäni kamalat muistot vai kuvittelenko vaan kaiken...?
 
zxq
Mulla on ystävä joka on joutunut oman isänsä hyväksikäyttämäksi. Äitinsäkin on tiennyt tästä, vaan ei ole puuttunut asiaan millään lailla.
Hän, siis mun ystäväni, sairastaa skitsofreniaa.
 
dippidaa
lapsuuden aikainen seksuaalinen hyväkikäyttä voi aiheuttaa monenlaisia psyyken ongelmia aikuisenakin. ei voi sanoa vain yhtä tiettyä oiretta, sillä ongelmia voi todella olla mitä vaan. Jollekin voi tulla psykoosi, jollekin masennus, vakavia tunne-elämän häiriöitä ja tietty jo mainitut viiltely, syömishäiriöt, yli seksuaalisuus, etsii hyväksyntää, ei luota vastakkaiseen sukupuoleen, pelot, unettomuus...
niin kyllähän nuita oireita voi tulla,mutta riippuuhan se siitä pääseekö uhri hoitoon
 

Yhteistyössä