Aikuisten kuukauden ruokakustannukset noin 80 euroa

  • Viestiketjun aloittaja nyt se on sitten todistettu
  • Ensimmäinen viesti
nyt se on sitten todistettu
Olen nyt viimeisen vuoden pitänyt tarkkaa kirjaa siitä mitä kauppaan menee rahaa. Meitä on kolme tässä perheessä, kaksi aikuista ja yksi alle vuoden ikäinen lapsi. Koska raha on tiukassa nyt kun olen kotihoidontuella olen päättänyt että syömme terveellisesti ja hyvin mutta halvalla.

Viime kuussa meni kahden aikuisen ruokaan vajaa 80 euroa. Puoliso ottaa töihin mukaan eväät kotoa. Lapsemme ruokakulut+vaipat vie kuukaudessa maksimissaan 30 euroa.

Eilenkin tein lihapullia naudan jauhelihasta pakkaseen odottamaan että teen esimerkiksi kermakastiketta ensi viikolla ison satsin että siitä riittää myös evääksi töihin. Kyseisistä lihapullista sýömme 6 kertaa ja hintaa lihapullille tuli alle 80 senttiä per annos. Halpaa.

Olen niin onnellinen kun onnistuin! Vaatii vain tarjousten lukemista ja itse ruuan tekemistä. Leivän muuten ostimme valmiina.
 
viera.s
80 senttiä yhdestä annoksesta ei ole halpaa, jos koko päivän ruokabudjetti on vaan 1,4 € kuten teillä. Sitä paitsi oliko tuo 80 senttiä vain niiden lihapullien hinta? Entä sitten salaatti, perunat, kermakastike? Luulisi että tulisi jo yhdestä ruokailusta päivän budjetti täyteen (tai salaatin kanssa ylikin), vaikka päivässä pitäisi syödä 4-5 kertaa.

Joten olisi kiva kuulla, miten noin muuten söitte, sillä jos tuo oli esimerkki halvasta ruuasta, vaikea keksiä miten selvisitte noin pienellä kokonaisbudjetilla. Paitsi jos tyhjensitte kaappeja ja pakastinta, silloin summa ei ole totuus.
 
Nyt se on sitten todistettu
En jaksa alkaa kirjoittamaan tänne mitä muuta söimme. Mutta esimerkkinä että satun tietämään koska täällä Tampereella yksi Prisma laputtaa tuotteensa ja minulla on tapana ostaa kerralla pakkanen täyteen lihaa. Syömme jauhelihaa, pihvejä, kanaa. Maustettuja pihvejä tai kanoja en osta, enkä sika-nautaa. Nautaa ja maustamatonta lihaa, koska maustan sitten itse.

Arvasin että jos tänne jotain kirjoittaa niin tulee joku joka epäilee kaikkea. Kiitos ja hei. Onneksi itse tiedän että syömme terveellisesti, hyvin ja aivan riittävästi.

Kun tietää mistä ostaa, niin saa halvalla.

Ja mitä siihen köyhyyteen tulee, emme ole köyhiä. Mieheni saa hyvää palkkaa ja itsekin saan sitten kun palaan takaisin töihin. Mutta en vain kuulu niihin ihmisiin, jotka kuluttavat rahansa ruokaan.
 
"zxc"
Siis häh? Heti herneet nenässä....
Sulta va kysyttiin se että jos teidän kahden ruokakulut ovat 50 e/ kk, niin päivän budjetti on n 1.7 e, eli kaksi annosta lihapullia on 1.6 ja se oli vielä sun mielestä halpaa....Eli tervelliselle rualle loppupäiväksi jää 10 snt....Kyllä kaikkea täällä varmasti kiinnosta mitä te syötte :) Jos kyse on siitä että OSTATTE ruoan....
 
Nyt se on sitten todistettu
Kuusi kertaa syömme, hintaan 80 senttiä kerta. Ja se kerta on molemmille siis. Kirjoitin väärin. Eli yhden annoksen hinta on 40 senttiä.

Syödään laatikoita, kalaa, lihaa, keittoja. Puuroa aamuisin, leipää, joqurttia välipalaksi. Jne jne jne. Salaattia ja vihanneksia ruuan kanssa.

Halpaa ja hyvää ruokaa, tosiaan, kun vaan jaksaa seurata hintoja ja viitsiin pyöräillä kaupasta toiseen tarjousten perässä.
 
"zxc"
Eli siis 80 snt on koko aterian hinta kahdelta hlöltä? pikkasen eri asia kuin 80 snt LIHAPULLAANNOS, niin kuin ensin kirjoitit :)
Mut joo, melko vähän lihapullia on sitten annoksessa, tai lihaa lihapullissa, jos kaksi ihmistä syö päivän tärkeämmän ruoan 80 snt:llä...
 
vierass
Ilmeisesti kestovaippailette? Vai mistä saa vaipat noin halvalla kuukaudeksi? Vai meneekö meillä vaan vaippoja edelleen tuolla 1,5 vuotiaalla paljon?! Siis kysyn ihan mielenkiinnosta, koska itsekin yritän löytää halvempia vaippoja, koska ovat iso kuluerä!
 
Nyt se on sitten todistettu
700 gramman nautajauheliha maksoi 2,50 kun oli -50 lapulla. Ja siitä tuli 50 lihapullaa suunnilleen. Eli ei nyt niin kovin vähää. Ja ei annoksessa tartte sitä kymmentä olla, nyt ei olla ikeassa..

Emme kestovaippaile mutta lapselle ei passannut Libero eikä Pampers joten testasin kerran s-ryhmän omaa merkkiä, ja se sopi! Ja se on halpa. Vaippoja menee päivässä se mitä menee, en laske montako, koska niistä emme tingi. Mutta siinä paketissa on 60 joten se riittää ihan kivasti. Ja yöksi käytämme housuvaippaa. Eli kahta eri vaippaa on käytössä.
 
"zxc"
Ymmärän ettet jaksaa kirjoittaa tänne päivän syömiset, vaikka kaikkea muuta kirjoitat...mutta silti, ihan mielinkiinnosta..siis ihan kaikki päivän ruoat (ja hinnat). Montaako kertaa päivässä syötte?:). En siis mitenkään vittuile, vaikka siltä saattaa tuntua, vaan ihan oikeasti kuullosta todella mielinkiintoiselta ' projektilta' :)
 
hurr
no minä en epäile, mutta jos jaksat kertoa esimerkkejä kuukauden ruoistanne olisin kiinnostunut kuulemaan, ihan siis ideoina mitä itse voisi valmistella. minusta tuntuu että ylitän tuon 80 euroa kuussa nimittäin ihan yksinänikin. tärkeää olisi varmasti juuri tehdä isoja annoksia, mutta pakkaseni on kovin pieni eikä sitten yksin jaksaisi syödä viikkoa samaa ruokaa...
 
"Tuuti"
Tokihan tuo on mahdollista, mutta ei kaikille, vaikka kuinka juoksisi tarjousten perässä. Riippuu paljolti myös sellaisista tekijöistä kuin aikuisten työn kuluttavuus, vapaa-ajan harrastukset, erityisruokavaliot. Meillä me molemmat aikuiset harrastamme paljon liikuntaa ja treenaamme melkein joka päivä, joten mitäköhän tuo meidän mies tuumaisi, jos tarjoisin hälle aterialla yhden perunan ja kaksi lihapullaa...? Minulla myös laktoosi-intoleranssi, joten kaikista maitotuotteista saa maksaa ekstraa. Meillä 2 aikuista ja 3 lasta, ja aika tarkkana saadaan olla, että 700€ saadaan riittämään kuukauden ruokamenoihin.
 
Nyt se on sitten todistettu
Maito maksaa 78 senttiä litra ja vain minä juon sitä. Joqurtti 28 senttiä purkki. Kahden kilon porkkanapussi maksoi 69 senttiä (suomalaista tietenkin). Kurkkua ja tomaattia saimme nyt poikkeuksellisesti suoraan naapurin maasta. Perunat ostamme kaupasta. Ja toki muutenkin kurkut ja tomaatit, koska emme naapurin maasta voi koko aikaa olla hakemassa. Nyt siis saimme pari kurkkua ja pussillisen tomaattia. Tässä nyt muutama esimerkki.

Pesuainetta emme ole nyt viime kuussa ostaneet, koska ostin viimeksi cittarista mm. tarjouksesta astianpesukoneeseen fairytabletteja (sama tarjous kun nytkin eli kympillä kaksi tablettipussia) ja niitä on jäljellä vielä kivasti. Pyykinpesuainettakin on myös. Ensi kuussa ostamme sitäkin ja ei sekään vie kuin muutaman euron.

Nyt en muista mitä maksoin omenoista, mutta alle euron oli kilohinta. Katson siis todella tarkkaan hinnat ja valitsen edullisemman. En juokse jonkun s-bonuksen tai plussapisteen perässä.
 
"hmmm"
Mielenkiintoista minustakin, otan kaikki säästövinkit vastaan vaikken tarjousten perässä ehdi itse juoksemaankaan.

Tein sattumoisin itsekin eilen lihapullia, sain 700 gramman paketista 16 lihapullaa :D Toki ne olikin sitten jätti-isoja! Laitoitko lihapulliin jotain jatkeeksi, esim. porkkanaraastetta?
 
"wieras"
[QUOTE="hmmm";30189401]Mielenkiintoista minustakin, otan kaikki säästövinkit vastaan vaikken tarjousten perässä ehdi itse juoksemaankaan.

Tein sattumoisin itsekin eilen lihapullia, sain 700 gramman paketista 16 lihapullaa :D Toki ne olikin sitten jätti-isoja! Laitoitko lihapulliin jotain jatkeeksi, esim. porkkanaraastetta?[/QUOTE]Apn pullat on todella pieniä. Vaikka jatkeena olisi mitä. Jos koko on normaali, ei niissä ole lihaa nimeksikään.
 
"hmm"
[QUOTE="wieras";30189458]Apn pullat on todella pieniä. Vaikka jatkeena olisi mitä. Jos koko on normaali, ei niissä ole lihaa nimeksikään.[/QUOTE]

vaikka monilla suomalaisilla onkin tapana tunkea lautanen vähintään puolilleen lihaa, ei sitä tarvitsisi olla lautasella kuin n. 100-150 grammaa aterian koostuessa sen lisäksi kasviksista, pastasta tai riisistä. päivän proteiiniannoksen ei tarvitse koostua vain punaisesta lihasta. toiset tekevät myös lihapullat käytännössä vain jauhelihasta, toiset lisäävät siihen kermaviiliä, korppujauhoja, raasteita tms.
 
appp
Lihapullat teen aina suomalaisittain oikein, eli jatkan niitä aina sillä mitä löytyy. Tästä erästä siis löytyy niin porkkanaa (naapurin maasta se erä), paljon sipulia (naapurilta), vanhat hampparin väärät, kalakeitosta ylijääneet kalanpalat (naapurin kalastamat) ja sitten ihan kaarnaa omasta metsästä.
 
vie-ras
Voi vitsi kun kuulostaa uskomattomalta. Itse olisin tyytyväinen jos edes viikko pärjättäis tuolla 80€, kun tuntuu et kaikki rahat mitä jää käteen menee prismaan. Meitä 2 aikuista ja 2 lasta. Yksi vaippa ikäinen. Voisitko antaa vielä jotain vinkkejä?
 

Yhteistyössä