allergiaa vai tottumattomuutta?? apua!!

varoitus heti alkuun että seuraa piiiiiiiiiitkä vuodatus mutta olen hirvittävän kiitollinen jos joku jaksaa lukea ja paneutua tähän huoleeni...

kyselinkin jo aikaisemmin maitoallergiasta mutta kerron nyt vielä tarkemmin millainen tarina meillä on takanamme. tyttö (11kk) nukkui vastasyntyneenä tosi huonosti ja hormoninyppyjen myötä iho kasvoissa tuli tosi pahan näköiseksi. 3-4kk:n ikäisenä hänellä todettiin muna-allergia (testi tehtiin verikokeella). samalla tehtiin maitoaltistus. eli minä ja tyttö olimme kolme viikkoa maidottomalla dietillä ja sitten tehtiin varovasti tuttelialtistus sairaalan ohjeistuksella ja valvonnalla. maidosta tuli aluksi ohimeneviä oireita (kasvoihin pientä näppyä ja punotusta) mutta oireet loppui parin päivän jälkeen vaikka tuttelin antoa jatkettiin ja määrää lisättiin. eli maitoallergiaa ei todettu. muna jäi pois omasta ruokavaliostani ja tytön ruuasta ja pikkuhiljaa yöunet parani ja tytön iho parani myös.

sittemmin olemme koko ajan antaneet tytölle tuttelia, aluksi rintamaidon lisänä ja myöhemmin puuroon lisättynä. kummosempia oireita ei ole ollut. tytöllä on kyllä aina ollut löysä vatsa mutta ei ripulia ja on yleensä kakannu vain kerran päivässä. munan lisäksi muita allergioita en ole todennut. ainostaan banaania epäilen sillä tyttö on kahdesti oksentanu banaania syötyään.

10kkn ikäisenä aloin antamaan tytölle hapanmaitotuotteita, raejuustoa ja viiliä. mitään oireita ei tullut. parin viikon kuluttua laitoimme tytön puuroon tuttelin sijasta rasvatonta maitoa ja mukistakin muutamia hörppyjä. tätä ehdimme tehdä pari päivää kunnes tytöllä alkoi ripuli. maidon antaminen lopetettiin siihen. ripulia kesti muutama päivä. pari päivää taas odottelimme kunnes taas laitoin n. ruokalusikallisen rasvatonta maitoa tytön puuroon. sen jälkeen tytön maha meni taas löysälle ja kakkasi monta kertaa päivässä (n.5krt/pvä)...ja taas lopetin oikean maidon antamisen.

tytön maha on ollut nyt löysällä yli kaksi viikkoa. oikeata maitoa en ole nyt antanut yli viikkoon. ainoastaan tuttelia puuron seassa ja imetän edelleen eli tyttö saa jonkin verran maitoa rintamaidon kautta (en ole kylläkään mikään maitotuotteiden suurkuluttaja). eli olemme samanlaisella ruokavaliolla kuin aina ennekin olemme olleet. tytön masu ei vaan tunnu rauhoittuvan vaan kakkaa edelleen 3-5krt/pvä, välillä yölläkin. kakka ei ole ripulia mutta tosi löysää. kakan hajussa ei ole ollut muutoksia. iho on tytöllä ollut koko ajan hyvä. muutenkin on ihan oma itsensä. leikkii ja touhuaa, syö hyvin, nukkuu ok. huolestuttaa vaan tuo kun kakkaa niin usein... =(

en tiedä mitä tässä pitäisi tehdä. kahdesti olen käynyt neuvolassa, teveydenhoitajalla ja lääkärillä. kukaan ei osaa auttaa. saan ohjeeksi vain "tarkkaile tilannetta"... imetän edelleen koska tyttö ei huoli muuta nestettä, ei vettä, ei korviketta, ei mehua... haluaisin lopettaa imettämisen mutta huolestuttaa että mistä tyttö saa sitten nestettä??? nesteensaanti olis tärkeää kun kakkaakin noin usein.

viittaako tämä meidän tarina teidän mielestä allergiaan?? voiko allergia puhjeta noin vaan yhtäkkiä?? kun tuttelia on saanu kuitenkin koko ikänsä. vai olisko tämä vaan tottumattomuutta?? että suoli ei vielä kestänyt oikeeta maitoa?? onko kellään ollut samanlaista??? ja mikä neuvoksi?? itse mietin että pitäisikö kokeilla siirtyä antamaan tytölle maidotonta korviketta ja katsoa vaikuttaako (lopettaisin myös imettämisen samalla)??

kiitos jos joku jaksoi lukea. itseäni ainakin helpotti kun sai purkaa tuntojaan. tuntuu että olen niin yksin tämän asian kanssa enkä tosiaan tiedä mitä tehdä...
 
Janette
Meidän vanhemman pojan vatsa ei kestänyt tavallista maitoa, oli ihan ripulilla, vaihdoin hyla maitoon ja se auttoi! Ja noin vuoden päästä vatsa kesti jo tavallista maitoakin.
 
Allergia voi ilmetä ihan missä iässä tahansa. Kokeilisin ehkä varovaisesti laktoositonta maitojuomaa, monilla nimittäin ei vatsa kestä tavallista maitoa. Ja jos ei laktoositonkaan maito auta, niin sitten kyllä vahvasti taipuisin allergian puolelle.
Kaverilla esim. on 2 lasta, jotka oireilleet samalla tavalla ripulilla kun alettu antamaan tavallista maitoa. Tuttelista ei tullut oireita. Laktoositonta maitojuomaa pystyvät käyttämään, eli heillä siis kyse ei ollut allergiasta vaan alktoosin imeytymishäiriöstä.
 
kiitos kaikille vastanneille. ihanaa että täältä saa tukea ja neuvoja. omastakin mielestäni on aika mahdotonta että kyseessä olisi maitoallergia. luulen että tytön maha ei vaan vielä kestä tavallista maitoa. tytön serkkupojalla on sama "ongelma" (hän on kkn vanhempi tyttöä) ja hän juo tällä hetkellä laktoositonta korvikemaitoa. hänellä tosin mahan löysyys meni ohi parissa päivässä, meidän tytöllä oireet on kestäny pitempään.

sekin että tyttö on oma pirteä ja pippurinen itsensä saa minut uskomaan ettei mistään hirvittävän vakavasta voi olla kyse...

imettämistä olen todella ajatellut lopettaa. ihmettelen että olen näinkin pitkään jaksanu imettää. tyttö ei ole koskaan ollut mikään "helppo imetettävä", ainoastaan parin viime kuukauden aikana on innostunut tissistä niin ettei mikään muu juoma kelpaa. huhtikuussa olen lähdössä pienelle matkalle ja olen viikonlopun verran erossa tytöstä. olisin halunnut jo hyvissä ajoin ennen tuota matkaa lopettaa imettämisen. olisi sitten sekä tytölle että minulle ja rinnoilleni helpompaa olla erossa... =/

tyttö on saanut jo puolisen vuotta maitohappobakteereja kerran tai joskus kaksikin päivässä. joku kun ehdotti sitkäin.

mutta en vielä hätiköi. jatkan nyt tuttelilla ja imettämisellä ainakin pääsiäisen yli. imetän enää 2 tai maksimissaan kolmesti vuorokaudessa joten suuren suurta tuo imetys ei enää ole ja siitä on hyvä sitten vähitellen vähentää kun sen aika tulee. nyt odotellaan että tytön masu rauhoittuu. eilen kakkasi vain (!) kolme kertaa...

kiitos vielä kaikille ja aurinkoista pääsiäistä! =)
 

Yhteistyössä