Aloitin nyt sitten "penninvenyttämisen" kauppalaskun suhteen. Saas nähdä kuinka tässä käy.

ruoka on intohimoni
esim. MAKARONILAATIKON monet tekevät lihaliemeen ei maitoon.
KESÄKEITON voi tehdä melkein valmiiksi ja lisätä sen maidon vasta viime tipassa kun olet tämän maidottoman lapsen annoksen ottanut pois.(kasvisliemi korvaa maidon tai ripaus soija/kauramaitoa).
UUNIKALAA JA PERUNAMUUSIA(muusin voi tehdä kasvis/keitinliemeen ja maustaa kasvismargariinilla)
MUUSIA JA LIHAPULLIA(EN KÄYTÄ MAITOA/KERMAA LIHAPULLISSANI)
KOKOPERUNOITA JA LIHAKASTIKETTA(SITÄ LIHAA KUN LISTASSI OLI REILUSTI)ei kai lihakastike kermaa/maitoa vaadi.
riisiä ja uunikanaa/kanaviillokkia(nestesuurustus)
makkarakastike ja perunat(makkararaa löytyy maidotontakin)

listaa voisi jatkaa vaikka miten.
kyllä se on omasta viitseliäisyydestä kiinni.
 
köyhis
katsoppa kaupassa seuraavan kerran yksikköhintaja kuten kilohintaa. ei kannata ostaa päiväysjauhelihaa kun vieressä on tuoretta ja halvempaa?

köyhät ei syö hk:n lenkkiä vaan halpis lenkkiä-kuten coop-extramerkkistä.

vesi riittää pyllynpesuun, ja tekee ihollekin hyvää.

vaippaahan ei tarvii vaihtaa just koskaan kun ne imee litroittain kusta. toki kakit kannattaa..

vieläkö sun isompi juo nannia? :eek: olisko aika opettaa tavan maidolle? vai etkö meinaa imettää---pitkä säästö!!!

leipääkään ei oikein kannata ostaa vanhana, täällä s-marketissa on kaurapuikulat 1,10e pussi, moni leipä puoleenhintaan on vielä kalliimpaa-eikä säästö noin halvassa kilohinnassa juuri tunnu.

perunaa ei kannata ostaa prismasta, nytkin k-marketeissa 5kg pottua 99senttiä, ja monesti muutenkin prisman hevi-on valitettavan kallis.
 
Mä suunnittelen joka perjantaiaamu viikon ruokalistan käyttäen apuna kauppojen mainoksia. Eli ruokalistaan vaikuttaa jonkin verran se, mitä milloinkin on tarjouksessa. Ruokalistan perusteella teen ostoslistan, johon lisään myös viikonloppuherkut. Kauppaan en mene nälkäisenä, ja juuri koskaan en osta mitään ostoslistan ulkopuolelta. Ostoksilla käyn vain perjantaisin, yleensä kahdessa eri kaupassa - ja melkein aina yksin.

Perheessämme on 2 aikuista ja 2 lasta. Mies syö lounaan (salaatin) töissä, vanhempi lapsi koulussa ja nuorempi muutaman kerran viikossa hoidossa. Aamupalan, päivällisen ja iltapalan kaikki syövät aina kotona. Syömme terveellistä ja monipuolista ruokaa; eineksiä en osta juuri koskaan (joskus harvoin karjalanpiirakoita, pitsaa tai tortellineja). Ruokakauppaan menee viikossa 80-90 euroa (aiemmin, kun en näin tarkasti suunnitellut, meni 140 euroa).

Voisitko korvata puhdistuspyyhkeet kostealla talouspaperilla?
 
yks äitee
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja - - -:
Tuossa on aivan järjettömän paljon lihaa!
Munkin mielestäni siinä on kahden viikon lihat. Ja ap arveli ettei riitä edes viikoksi...
samaa mieltä mäkin

tuskin säilyy jääkaapissa, pitää kyllä pakastaa.
vai syödäänkö teillä pelkkää lihaa??
ja noita nanneja ja pilttejä,sekä puhd. pyyhkeitä en ymmärrä.
pistä se lapsi potalle, aika opetella itse käymään kakilla ja pisulla, kun äiti ei jaksa kantaa. säästyy vaippoja ja puhdistuspyyhkeitä ja rahaa.
ja mitä sä teet noin kamalalla lihamäärällä, sitä on ihan järkyttävästi, kun lapsetkin syö pilttiä. lihaa ja kanaa on ainakin puolet liikaa.
vaikka syöttekin 2 ateraa/päivä.
samaa ruokaa voi tehdä isomman satsin ja syödä sitten seuraavanakin päivänä. enemmän perunaa ostaisin.
banaanit jättäisin ostamatta, usein tosi kalliita.

lihaa meillä kuluuu viikossa paljon vähemmän ja syömme kanssa 2 ateriaa päivä, päivällä meillä vain 4hoitolasta ja minä ja illalla 2aikuista ja 2 lasta(lähes aikuisia 16 ja 12v.)

yhtenä päivänä maronilaatikkoa siitä riittää 2 aterialle. lihaa menee 750g.
ja yleensä se on ostettu lähikaupan tarjouksesta -30%. pakastan sitä tarjouksesta aina.
sulla oli jauhelihaa 1kg ja 800g. siitä syö ainakin 2 päivää.

kanaa menee semmoiset 600-700g päivässä. 2 aterialla.
sulla oli 1kg 800g, siitäkin syö sen 2 päivää.

sitten sulla oli paistisuikale joo siitä riittää just ja just yhelle aterialle jos kaikki syö. tuota olisin itse ostanut esim 500-600g.

karjalanpaistia 1kg 400g
ainakin kahdelle aterialle/yksi päivä, riittää perunan ja kasvisten kera.

sitten sulla oli vielä kalaa ainakin yhelle aterialle.
ja meillä ainakin jää kalasta aina hiukan esim. iltapalaleipiin tms.

tässä tuli jo teidän ostosten mukaan
ainakin 6 päivän ruokaa ja yhtenä päivänä kun teet kasvisosoekeiton tms. riittää koko viikolle.
ja yli jäävät voi pakastaa lapselle hätäruuaksi.
 
yks äitee
Alkuperäinen kirjoittaja yks äitee:
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja - - -:
Tuossa on aivan järjettömän paljon lihaa!
Munkin mielestäni siinä on kahden viikon lihat. Ja ap arveli ettei riitä edes viikoksi...
samaa mieltä mäkin

tuskin säilyy jääkaapissa, pitää kyllä pakastaa.
vai syödäänkö teillä pelkkää lihaa??
ja noita nanneja ja pilttejä,sekä puhd. pyyhkeitä en ymmärrä.
pistä se lapsi potalle, aika opetella itse käymään kakilla ja pisulla, kun äiti ei jaksa kantaa. säästyy vaippoja ja puhdistuspyyhkeitä ja rahaa.
ja mitä sä teet noin kamalalla lihamäärällä, sitä on ihan järkyttävästi, kun lapsetkin syö pilttiä. lihaa ja kanaa on ainakin puolet liikaa.
vaikka syöttekin 2 ateraa/päivä.
samaa ruokaa voi tehdä isomman satsin ja syödä sitten seuraavanakin päivänä. enemmän perunaa ostaisin.
banaanit jättäisin ostamatta, usein tosi kalliita.

lihaa meillä kuluuu viikossa paljon vähemmän ja syömme kanssa 2 ateriaa päivä, päivällä meillä vain 4hoitolasta ja minä ja illalla 2aikuista ja 2 lasta(lähes aikuisia 16 ja 12v.)

yhtenä päivänä maronilaatikkoa siitä riittää 2 aterialle. lihaa menee 750g.
ja yleensä se on ostettu lähikaupan tarjouksesta -30%. pakastan sitä tarjouksesta aina.
sulla oli jauhelihaa 1kg ja 800g. siitä syö ainakin 2 päivää.

kanaa menee semmoiset 600-700g päivässä. 2 aterialla.
sulla oli 1kg 800g, siitäkin syö sen 2 päivää.

sitten sulla oli paistisuikale joo siitä riittää just ja just yhelle aterialle jos kaikki syö. tuota olisin itse ostanut esim 500-600g.

karjalanpaistia 1kg 400g
ainakin kahdelle aterialle/yksi päivä, riittää perunan ja kasvisten kera.

sitten sulla oli vielä kalaa ainakin yhelle aterialle.
ja meillä ainakin jää kalasta aina hiukan esim. iltapalaleipiin tms.

tässä tuli jo teidän ostosten mukaan
ainakin 6 päivän ruokaa ja yhtenä päivänä kun teet kasvisosoekeiton tms. riittää koko viikolle.
ja yli jäävät voi pakastaa lapselle hätäruuaksi.

nämä laskin niin että pilttiä ei syö kukaan, eli teillä pitäis riittää pitemmällekkin kun yks syö useesti pilttiä.
aika köyhää 2v:n ruoka.
 
Mun mielestä kannattaa ainakin yhdestä jauhelihasatsista tehdä vaikka lihaperunalaatikko. Siihen kun tulee reippaasti perunaa, niin se on riittoisa, riittää varmasti 2-3 päivää ja jos ei mausta hirveästi ennen valmistamista, vaan vasta lautasella, niin se menee nuorimmaisellekin. :)

Mä en hirveänä syntinä pitäisi mansikkakeiton tai banaanien ostamista, niitä on kuitenkin sen verran vähän, ettei niitä selvästi syödä jatkuvasti. Mansikkakeittoa on tarkoitus varmaan vetää tuon turkkilaisen jogurtin kanssa. :)

Munkin mielestä on kyllä paljon lihaa. :D Meillä riittäisi varmaan kuukaudeksi, mutta ollaan me pieniruokaisempiakin kun on yksi aikuinen vähemmän.
 
äiti neljälle
Tuossa näyttäis olevan lihaa todella paljon, ainakin kahdeksi, ellei kolmeksikin viikoksi. Liha on kallista ja ihminen pärjää vähemmällakin lihan syönnillä.
Meillä tuo lihamäärä vastaa n. kuukauden käyttöä
 
Alkuperäinen kirjoittaja yks äitee:
sitten sulla oli vielä kalaa ainakin yhelle aterialle.
ja meillä ainakin jää kalasta aina hiukan esim. iltapalaleipiin tms.
Mä en tuota sun mainitsemaasi kalaa löytänyt ap:n listasta millään. :eek:

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
teippiharjavaihtorulla 1,85?

2 pkt vaippoja 27,90? (Liberon megasäkkejä)
2 pkt puhdistuspyyhkeitä 3,10?
2 pkt Nan korvikejauhetta 9,56?
vauvanruokapurkki *6 5,74?

naudan jauheliha 600g *3...9,75?
karjalanpaisti 700g *2...5?
naudan paistisuikale 400g...3,28?
broilerin fileesuikale 300g *6...11,10?

leipä *7...6,66?
saunapalvikinkku 2,75?
juusto 4,64?
ruohosipulituorejuusto 0,99?

riisi 1 kg 1,59?

Maito *8...6?
raejuusto 1,99?
viili *3...0,72?
joghurtti *2...0,50?
turkkilainen joghurtti 1 kg 2,82?

Ruukkusalaatti 1,09?
parsakaali 250g...0,76?
kiivihedelmä *6...0,29?
sipuli *10...0,49
omena *6...1,44?
kurkku 400g...1,41?
banaani *7...1,85?
peruna 3 kg...1,51?
paprika...0,93?
appelsiini *4...1,33?

mansikkakeitto 1l 1,49?
appelsiinimehu 1l 1,29?

muovikassi *5...0,37?

Nämä olivat unohtuneet viime listalta:

ketsuppi 1,01?
ruokakerma *3...1,68?
porkkana 1 kg...0,69?
 
vieras
Joo katsoin samaa että aika paljon lihaa. Broilerisuikaleet on vielä kilohinnaltaankin tosi kalliita. Esim. possun ulkofile on kilohinnaltaan vain puolet broilerin hinnasta.

Tee enemmän laatikko ja keittoruokia, esim nakkikeittoa, jauhelihakeittoa, kinkkukiusausta, jauheliha-perunalaatikkoa, makaronilaatikkoa, lasagnea jne.

Ja mun ikuinen säästövinkki välipalalle ja aamupalalle on leipoa pellillinen sämpylöitä ja iso kulho marjakiisseliä. Sopii välipalaksi ja kivaksi lisäksi aamupalalle/iltapalalle.
 
Mä hain siis säästövinkkejä eilen ja niiden mukaan ostoksia tein. En varsinaisesti enää tänään ole niiden perään kysellyt, kunhan vain ihmettelin että aika suuret summat sinne kauppaan menee vaikka koitin säästellä eiliste ohjeiden mukaan.

Ja mitä siihen maidottomuuteen tulee, niin johan myönsin että se on osittain myös omasta halusta kiinni. Eli mä en halua joka päivä pohtia sitä ruokaa maidottomaksi vaan haluan päästä helpolla ja tehdä maitopohjaista ruokaa jne. 6 purkkia purkkiruokaa ei sitä kauppalaskua pienennä kuukaudessa kuin sen 6 euroa, joten siitä se tuskin nyt on kiinni.

Ja vertasin kyllä myös hintoja siten, että pystyin toteamaan nämä alelihat edullisimmiksi kilohintansa kanssa verrattuna niihin edullisiin normihintaiisin...ne edulliset normihintaiset olivat silti kalliimpia.

Vesi ei tee apootikon iholle hyvää, enkä edelleenkään kykene sitä lapsen peppua pesemään lavuaarissa. Lapsi painaa 12 kiloa, enkä sitä määrää fyysisesti kykene lavuaariin nostamaan. Periaatteessa varmaan kostea talouspaperi voisi korvata puhdistuspyyhkeen, mutta se menee kyllä aika helposti rikki käsissä, eli sitten olisi aika nopeasti kädet paskassa. Puhdistuspyyhkeitä ei kuitenkaan järettömästi kulu, kun välillä on mies vaihtamassa kakkavaippaa, eikä niitä kakkavaippoja edes tule kuin pari päivässä.

Vaihdan vaipan kyllä ennen kuin siellä on litroittain kusta, se ei sovellu siis mielestäni säästökohteeksi.

Ei...isompi lapseni (7v) ei juo nannia. Pienempi juo. Eikä häntä voi tavalliselle maidolle opettaa, koska hän ei maitoa kestä edes hapanamaitotuotteena, saati sitten mukista "raakana".

AP arveli, että LIHAT RIITTÄVÄT VIIKOKSI (ja vaipat, sekä leivät) mutta muut eivät. Eli kyllä noista lihoista yli viikko syödään. Kahta viikkoa siitä puolestaan ei syödä, sillä tänäänkin meni pelkästään miehen evääksi 300g broileria. Tämän lisäksi muu perhe on syönyt tänään jauhelihaa lounaaksi ja karjalanpaisti valmistunee päivälliseksi. Eli meillä tosiaan menee paljon lihaa.

Kalaa ei listallani ollut kyllä lainkaan...joten en tiedä mistä se tähän mukaan revittiin. Ja toki me pakastamme lihat, koska kyseessä on päiväystuotteet.

Jos meidän 1v syö kerran-pari viikossa pilttiä, niin miten siitäkin nyt on jo revitty että lapseT (eli kaikki) syövät pilttiä ja juovat nannia? :eek:

Ja harva 1v1kk osaa vielä käytä potalla 24/7 eli kyllä me niitä vaippoja tarvitaan.
 
Terveellinen ruoka on kalliimpaa kuin vähemmän terveellinen. Jos siitä tinkii niin kauppalaskua saa paljon pienemmäksi. Kuten naudan vaihto sikaan yms. Mitä maitoa ostit Prismasta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Perskärpänen:
Mitäs jos rupeaisit tekemään lounaaksi jotakin kasvisruokaa tai pienentäisit liharuoan lihamäärän puoleen? Siitä tulisi jo iso säästö mutta kaikki saisivat silti vatsansa täyteen.
Multa loppuu taidot kesken...mutta tarkoitus on lähipäivinä tehdä kasvissosekeittoa ja alopittaa sillä opettelu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Terveellinen ruoka on kalliimpaa kuin vähemmän terveellinen. Jos siitä tinkii niin kauppalaskua saa paljon pienemmäksi. Kuten naudan vaihto sikaan yms. Mitä maitoa ostit Prismasta?
En halua terveellisyydestä tinkiä, vaan päinvastoin panostaa siihen enemmän. Ostin Ingmannin maitoa, eli sitä ruottalaista joka on halvempaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Terveellinen ruoka on kalliimpaa kuin vähemmän terveellinen. Jos siitä tinkii niin kauppalaskua saa paljon pienemmäksi. Kuten naudan vaihto sikaan yms. Mitä maitoa ostit Prismasta?
En halua terveellisyydestä tinkiä, vaan päinvastoin panostaa siihen enemmän. Ostin Ingmannin maitoa, eli sitä ruottalaista joka on halvempaa.
Lisäät kasvisten määrää ja vähennät lihaa. Terveellistä ihan minkä tahansa ravinto-opin mukaan, jos lihaa ei kokonaan jätä ruokavaliostaan pois.
 
kuluttaja
Tuossapa pisti silmään esim. vauvanruoka? Pitääkö se ostaa purkeissa? Etkö sä voi noilla
ruokatarvikkeilla, joilla ilmeisesti teet ruokaa, tehdä myös pienelle omaa "mössöä"?
Pienillehän otetaan ruoka sivuun ennen suolan ja mausteiden laittamista ja annetaan sitten.
Entäs korvike? Minä imetin vauvaa, ruokaan ei mennyt yhtään, paitsi omaan.
Ja jossain vaiheessa aloin antamaan soseita.
Puhdistuspyyhkeet ovat tarpeettomia, vauvaa voi pyyhkiä muutenkin.
Kaikkea mitä kaupan hyllyissä on, ei tarvitse ostaa!
Markkinamiehet keksivät koko ajan uusia tuotteita juuri näille ihmisille, jotka eivät
osaa itse ajatella!
Kestovaipat eivät ole niin vaikeita käyttää kuin jotkut luulee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Asiasta kolmanteen: Miten pienempi voi juoda nannia jos hänellä on maitoallergia??
Jos hänellä olisi maitoallergia (mitä hänellä ei ole) niin ei hän sitä silloin voisikaan juoda.

Hän ei kestä jostakin syystä hapanmaitotuotteita jotka ovat siis tavallisesta maidosta tehtyjä, mutta tavallisen korvikkeen hän kestää.

4 lasta hoitanutta lääkäriä tai minä emme ole sen kummempaa syytä tälle keksineet. Ilmeisesti tilanteeseen auttaa vain aika. Kaikki lapset eivät syystä tai toisesta kykene vielä 10kk iässä (tai edes 13kk iässä ) tavallisia maitotuotteita käyttämään ja omani nyt sitten kuuluu näihin jotka eivät siihen kykene.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Terveellinen ruoka on kalliimpaa kuin vähemmän terveellinen. Jos siitä tinkii niin kauppalaskua saa paljon pienemmäksi. Kuten naudan vaihto sikaan yms. Mitä maitoa ostit Prismasta?
En halua terveellisyydestä tinkiä, vaan päinvastoin panostaa siihen enemmän. Ostin Ingmannin maitoa, eli sitä ruottalaista joka on halvempaa.
Lisäät kasvisten määrää ja vähennät lihaa. Terveellistä ihan minkä tahansa ravinto-opin mukaan, jos lihaa ei kokonaan jätä ruokavaliostaan pois.
Juu, tämän ohjeen olen jo saanut. Ja aion opetella kasvisruokien tekoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kuluttaja:
Tuossapa pisti silmään esim. vauvanruoka? Pitääkö se ostaa purkeissa? Etkö sä voi noilla
ruokatarvikkeilla, joilla ilmeisesti teet ruokaa, tehdä myös pienelle omaa "mössöä"?
Pienillehän otetaan ruoka sivuun ennen suolan ja mausteiden laittamista ja annetaan sitten.
Entäs korvike? Minä imetin vauvaa, ruokaan ei mennyt yhtään, paitsi omaan.
Ja jossain vaiheessa aloin antamaan soseita.
Puhdistuspyyhkeet ovat tarpeettomia, vauvaa voi pyyhkiä muutenkin.
Kaikkea mitä kaupan hyllyissä on, ei tarvitse ostaa!
Markkinamiehet keksivät koko ajan uusia tuotteita juuri näille ihmisille, jotka eivät
osaa itse ajatella!
Kestovaipat eivät ole niin vaikeita käyttää kuin jotkut luulee.
Mä olen vastannut jo tuohon vauvanruokapurkkiasiaan.

Meinaat että huvikseni korviketta juotan lapselle? Olet väärässä. Näistä tisseistä vaan ei ole maitoa tullut yli vuoteen tippaakaan, niin paha se on imettää.

Ja myös tuohon kestovaippa-asiaan olen jo kommentoinut moneen otteeseen.

 

Yhteistyössä