Aloitin nyt sitten "penninvenyttämisen" kauppalaskun suhteen. Saas nähdä kuinka tässä käy.

yks
Ap kertoi ettei voi käyttää talouspaperia. Olen itse ollut kehittelemässä eli koekäyttänyt
talouspaperia joka kestää eikä repeydy! Eli ei pidä paikkaansa ettei muuta keinoa ole,
mitenkäs ennen vanhaan pärjättiin?
Vanhat konstit käyttöön.
Kun mun äitini olisi teitä neuvomassa, saisitte pitkän listan neuvoja!!
Saankin häneltä vielä nykyään oivallista perusfaktaa mm. ruokatalouden pitämisestä
ja se ei ole sitä että satoja euroja kulutetaan kauppaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja yks:
Ap kertoi ettei voi käyttää talouspaperia. Olen itse ollut kehittelemässä eli koekäyttänyt
talouspaperia joka kestää eikä repeydy! Eli ei pidä paikkaansa ettei muuta keinoa ole,
mitenkäs ennen vanhaan pärjättiin?
Vanhat konstit käyttöön.
Kun mun äitini olisi teitä neuvomassa, saisitte pitkän listan neuvoja!!
Saankin häneltä vielä nykyään oivallista perusfaktaa mm. ruokatalouden pitämisestä
ja se ei ole sitä että satoja euroja kulutetaan kauppaan!
No vähänkö me kaikki nyt haluttais tuntea sun äitisi. Hänkin on varmaan todella sympaattinen ihminen :heart: Voisitko sä nyt viisaana koekäyttäjänä kertoa ap:lle, minkä merkkistä se kestävä paperi on, jotta hänkin mahdollisesti voisi sitä testata?
 
pimu
itse jättäisin ostamatta juuston, tuorejuuston ja kinkkuleikkeleet. Ne ei ole ihmisille välttämättömiä ja vauvan ruuat tekisin itse. Lihan määrääkin vähentäisin, ja tekisin enemmän kevyitä kasvisruokia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Perskärpänen:
Alkuperäinen kirjoittaja yks:
Ap kertoi ettei voi käyttää talouspaperia. Olen itse ollut kehittelemässä eli koekäyttänyt
talouspaperia joka kestää eikä repeydy! Eli ei pidä paikkaansa ettei muuta keinoa ole,
mitenkäs ennen vanhaan pärjättiin?
Vanhat konstit käyttöön.
Kun mun äitini olisi teitä neuvomassa, saisitte pitkän listan neuvoja!!
Saankin häneltä vielä nykyään oivallista perusfaktaa mm. ruokatalouden pitämisestä
ja se ei ole sitä että satoja euroja kulutetaan kauppaan!
No vähänkö me kaikki nyt haluttais tuntea sun äitisi. Hänkin on varmaan todella sympaattinen ihminen :heart: Voisitko sä nyt viisaana koekäyttäjänä kertoa ap:lle, minkä merkkistä se kestävä paperi on, jotta hänkin mahdollisesti voisi sitä testata?
:D
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Juu, tämän ohjeen olen jo saanut. Ja aion opetella kasvisruokien tekoa.
Hyvä :) Mä laskin tuon ostostesi lihamäärän ja mä saisin siitä lihaa pihistelemättäkin 49 ruoka-annosta eli siis meidän kahden hengen perheeseen miltei 25 ateriaa. Korvaamalla osan lihan proteiineista kasviproteiinilla - joita listaltasi ei löytynyt ollenkaan - vieläkin enemmän.

 
No
Tosi paljon olet mielestäni saanut tuolla summalla. Eikä tuossa lihaakaan tajuttomia määriä/henkilö ole n. 170g/vuorokausi. Tosin pienimmän liha-annos taitaa suurelta osin mennä aikuisien annoksiin.
 
Ai hitsi mikä stressi yhdestä kauppalaskusta. :D
Ihan täysin tavallisia juttuja tuossa oli, mulla olis paljon varaa tinkiä omistani, hyvä suoritus chef! :flower:
Ai juu, me ollaan päätetty että aletaan käyttää soijarouhetta/proteiinia korvaamassa lihaa, joku joskus sanoi että ovat paljon edullisempiakin kuin lihat, ihan vaan vinkkinä. :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja pimu:
itse jättäisin ostamatta juuston, tuorejuuston ja kinkkuleikkeleet. Ne ei ole ihmisille välttämättömiä ja vauvan ruuat tekisin itse. Lihan määrääkin vähentäisin, ja tekisin enemmän kevyitä kasvisruokia.
Miten musta taas tuntuu ettei mua ihan ymmärretä :/

Tarkoitus ei ole syödä pelkkää puuroa, näkkileipää ja vettä ja välttää kaikkea sellaista mitä ihmisruumis ei tarvitse. Tarkoitus oli vain saada nipistettyä kauppalaskua pienemmäksi.

Eilen sain hyvä ohjeita ja neuvoja, kuin myös tänään.

Hyvine neuvojen vuoksi olen saanut myös kasan ei niin hyviä neuvoja mutta niitähän mun ei tarvitse onneksi noudattaa.

Eiköhän tää tästä jokseenkin suttaannu B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Juu, tämän ohjeen olen jo saanut. Ja aion opetella kasvisruokien tekoa.
Hyvä :) Mä laskin tuon ostostesi lihamäärän ja mä saisin siitä lihaa pihistelemättäkin 49 ruoka-annosta eli siis meidän kahden hengen perheeseen miltei 25 ateriaa. Korvaamalla osan lihan proteiineista kasviproteiinilla - joita listaltasi ei löytynyt ollenkaan - vieläkin enemmän.
Kasvisproteiini?
 
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Ai hitsi mikä stressi yhdestä kauppalaskusta. :D
Ihan täysin tavallisia juttuja tuossa oli, mulla olis paljon varaa tinkiä omistani, hyvä suoritus chef! :flower:
Ai juu, me ollaan päätetty että aletaan käyttää soijarouhetta/proteiinia korvaamassa lihaa, joku joskus sanoi että ovat paljon edullisempiakin kuin lihat, ihan vaan vinkkinä. :xmas:
Soijarouheesta sainkin jo eilen vinkkiä, mutta se vaatii vielä kypsyttelyä. Nyt pitää ensin opetella tekemään kasvisruokaa ihan tavan kasviksista :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Kasvisproteiini?
Linssit, pavut ja herneet. Linsseissä on mm reilusti rautaa, enemmän kuin lihassa.
Herneet on ihan jees, mutta pavut :x

Ja mun pitäis varmaan niihin linsseihin tutustua, kun mä vaan näen edessäni lautasen jossa on vihreää mönjää ja piilolinssejä :eek: mä siis en tiedä mitä ne linssit on :ashamed:
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Herneet on ihan jees, mutta pavut :x

Ja mun pitäis varmaan niihin linsseihin tutustua, kun mä vaan näen edessäni lautasen jossa on vihreää mönjää ja piilolinssejä :eek: mä siis en tiedä mitä ne linssit on :ashamed:
Papuja kannattaa opetella käyttämään. Ja nyt en tarkota niitä vihreitä pakastepötkylöitä vaan sitä laajaa valikoimaa erilaisia kuivattuja papuja. Sinuna mä ostaisin pussin kuivattuja kahviherneitä (kikherne) ja laittaisin niitä karjalanpaistiin noin puolet tuosta lihamäärästä. Liottaisin siis ensin vedess äyön yli, kaataisin veden pois, huuhtoisin siivilässä hanan alla kylmällä vedellä ja lisäisi karjalanpaistilihojen sekaan. Sitten uuniin muutamaksi tunniksi. Näin siitä syntyy sulle määrällisesti enemmän lihapataa kuin ilman niitä kahviherneitä ja lihaa ei siis tarvitse olla yhtä paljon kuin ilman niitä.

Linssien maku on aika samanlainen kuin kuivatuissa herneissä. Jos tykkäät hernekeitosta, kaikella todennäköisyydellä tykkäät myös linssikeitosta. Linssejä löytyy yleensä joka marketista ainakin punaisina ja vihreinä.

 
kannatan
kannattaa ehdottomasti hommata niitä kangaskasseja ja ostaa roskapussit rullassa.

Me ostettiin aina muovikasseja ja käytettiin sit roskapusseina. Sit luin joskus jostain että mihin hintoihin se vuodessa loppujen lopuks tuleekaan vaikka tuntuuki halvalta aina ostokerralla.

tuntuuhan nuo roskapussit hötöltä mutta hyvin ne silti kestää.
 
Elviira
Mun mielestä sun ostokset oli ok, meidän perhe syö paljon enemmän kalliimmin (2 hlö noin 80 ?/vko ruokaan). Mutta laitan paljon ruokaa ja me syödään paljon :).

Yhdyn moneen muuhun eli kasvisruokaa enemmän listalle. Linssit, pavut, soijatuotteet on helppoja ja hyviä ruokia.
 
Keittiönoita
Niin ja ap...älä tuijota sitä kauppalaskun loppusummaa. Oleellisempaa on, kuinka pitkäksi aikaa saat nuo riittämään. Lihapullataikinassa voit korvata osan jauhelihasta vaikka porkkanaraasteella.
 
svieras
Siis toi ruokamäärä oli VIIKOKSI? Meillä menee 4-henkisellä perheellä max 100 euroa vkossa ruokaan. 2 poikaa, jotka syö aikuisten annoksia ja mies ja minä. Mies syö lounaan töissä niinkuin esikoinenkin koulussa. Päivällisen teen ja sitä sen verran, että kuopus saa siitä seuraavana päivänä lounaan, itse syön puuroa tai jätän lounaan kokonaan väliin.

Joku 700g karjanlanpaisti riittää meille hyvin kaheksi päiväksi. Teillä on ihan järkyttävät annoskoot tommosilla ruokamäärillä! Oletko kuullut lautasmallista???
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Herneet on ihan jees, mutta pavut :x

Ja mun pitäis varmaan niihin linsseihin tutustua, kun mä vaan näen edessäni lautasen jossa on vihreää mönjää ja piilolinssejä :eek: mä siis en tiedä mitä ne linssit on :ashamed:
Papuja kannattaa opetella käyttämään. Ja nyt en tarkota niitä vihreitä pakastepötkylöitä vaan sitä laajaa valikoimaa erilaisia kuivattuja papuja. Sinuna mä ostaisin pussin kuivattuja kahviherneitä (kikherne) ja laittaisin niitä karjalanpaistiin noin puolet tuosta lihamäärästä. Liottaisin siis ensin vedess äyön yli, kaataisin veden pois, huuhtoisin siivilässä hanan alla kylmällä vedellä ja lisäisi karjalanpaistilihojen sekaan. Sitten uuniin muutamaksi tunniksi. Näin siitä syntyy sulle määrällisesti enemmän lihapataa kuin ilman niitä kahviherneitä ja lihaa ei siis tarvitse olla yhtä paljon kuin ilman niitä.

Linssien maku on aika samanlainen kuin kuivatuissa herneissä. Jos tykkäät hernekeitosta, kaikella todennäköisyydellä tykkäät myös linssikeitosta. Linssejä löytyy yleensä joka marketista ainakin punaisina ja vihreinä.
Jopas opin taas uutta :)

Ei ne linssit kuulostakaan niin pahoilta kuin luulin :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Niin ja ap...älä tuijota sitä kauppalaskun loppusummaa. Oleellisempaa on, kuinka pitkäksi aikaa saat nuo riittämään. Lihapullataikinassa voit korvata osan jauhelihasta vaikka porkkanaraasteella.
Pohdinkin että porkkanoita varmaan jää yli, joten niitä voisi jauhelihakastikkeen joukkoon raastaa kun sitä seuraavaksi väsään. Kerran joskus mies niin tekikin kun oli porkkanat menossa piloille ja se oli hyvää...mutta ei vaan jostain syystä ole tullut mieleen tehdä niin uudelleen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja svieras:
Siis toi ruokamäärä oli VIIKOKSI? Meillä menee 4-henkisellä perheellä max 100 euroa vkossa ruokaan. 2 poikaa, jotka syö aikuisten annoksia ja mies ja minä. Mies syö lounaan töissä niinkuin esikoinenkin koulussa. Päivällisen teen ja sitä sen verran, että kuopus saa siitä seuraavana päivänä lounaan, itse syön puuroa tai jätän lounaan kokonaan väliin.

Joku 700g karjanlanpaisti riittää meille hyvin kaheksi päiväksi. Teillä on ihan järkyttävät annoskoot tommosilla ruokamäärillä! Oletko kuullut lautasmallista???
Joo siis viikoksi...varsinkin ne lihat, vaipat ja leivät. Viikoksi vain...ei yhtään yli. Niinhän mä nimenomaan sanoin. Ihanaa kun joku osaa lukea oikein!
 
Mimmi
Alkuperäinen kirjoittaja Perskärpänen:
Keittiönoita, oo kiltti ja anna lisää vinkkejä esim. papujen ja linssien käyttöön! Kuinka niitä voisi lisätä esim. broileriruokiin? Punaista lihaa meillä ei kauhean paljoa syödä.
Jätät sen broilerin pois ja teet sen vain esim. linsseistä. Esimerkiksi linssipata on maailman yksinkertaisin ruoka. Ei ruoka tarvitse kahta protskulähdettä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja svieras:
Siis toi ruokamäärä oli VIIKOKSI? Meillä menee 4-henkisellä perheellä max 100 euroa vkossa ruokaan. 2 poikaa, jotka syö aikuisten annoksia ja mies ja minä. Mies syö lounaan töissä niinkuin esikoinenkin koulussa. Päivällisen teen ja sitä sen verran, että kuopus saa siitä seuraavana päivänä lounaan, itse syön puuroa tai jätän lounaan kokonaan väliin.

Joku 700g karjanlanpaisti riittää meille hyvin kaheksi päiväksi. Teillä on ihan järkyttävät annoskoot tommosilla ruokamäärillä! Oletko kuullut lautasmallista???
Missään ei lue, että koko ruokamäärä riittää ainoastaan viikoksi. :D

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Leipää, lihaa ja vaippoja on yli viikoksi, mutta kaikkea muuta taitaa olla kyllä alle viikoksi.
 

Yhteistyössä