Ammattigalluppi!

  • Viestiketjun aloittaja Hortonoomiska
  • Ensimmäinen viesti
Hortonoomiska
Minkä ammattikunnan edustaja olet, eli mitä teet työksesi?

Oletko kouluttautunut tälle alalle vai onko koulutuksesi jokin muu kuin se mitä nyt teet?

Jos olet työtön tai kotiäiti/koti-isä niin kuinka kauan olet sitä ollut?

Itse olen maisemasuunnittelija ja yrittäjä tällä alalla. Koulutus on vain tälle alalle. Työttömänä en ole ollut päivääkään opiskelujen jälkeen.
 
"Kuurankukka"
Alkuperäinen kirjoittaja täällä;29587550:
Kätilö-terkkari. Oman alan työssä ollut jo vuosituhannen vaihteesta. Työttömänä en ole ollut koskaan. Kotiäitinä 3 vuotta välillä.
Miten tuo noiden töiden yhdistäminen käytännössä menee? Olet terkkari, mutta kun joku alkaa synnyttämään niin menet kätilöimään? Sori tosi tyhmä kysymys, mutta mä oon aina luullu, että noi on ihan omia hommiaan :D
 
täällä
[QUOTE="Kuurankukka";29587563]Miten tuo noiden töiden yhdistäminen käytännössä menee? Olet terkkari, mutta kun joku alkaa synnyttämään niin menet kätilöimään? Sori tosi tyhmä kysymys, mutta mä oon aina luullu, että noi on ihan omia hommiaan :D[/QUOTE]

Mulla on siis koulutus molempiin töihin. Kumpaakin olen tehnyt, mutta en vaihda lennosta. Tällä hetkellä synnyttäneiden vuodeosastolla.
 
Olen suorittanut jalkojenhoidon ammattitutkinnon ja jatkokouluttaudun ammattikorkeassa paraikaa jalkaterapeutiksi. Samalla toimin yksityisyrittäjänä alalla.

Tykkään työstäni todella paljon, en ole koskaan aiemmin tehnyt mitään työtä, josta saisi jatkuvasti niin ylitsevuotavan positiivista palautetta asiakkailta kuin tästä. Työ on myös sopivan haastavaa, niin älyllisesti kuin teknisesti, ja haasteita piisaa opinnoissakin. Yrittäjyys on myös erittäin palkitsevaa, teen ja suunnittelen itse kaiken markkinoinnista kirjanpitoon, liiketilan sisustuksesta firman graafiseen ilmeeseen ja niin edelleen.

Miinuspuolena täytyy sanoa, että aikaa kuluu kovin paljon työhön ja opiskeluun. Lapsillekin sitä täytyy saada riittämään, joten sitten täytyy tinkiä yöunista. Onneksi on mies, joka kantaa yli oman osansa perheen pyörittämisestä, niin opiskelu on mahdollista.
 
"yyhoo"
Lähihoitaja ja hoitajan toimin. Löytyy multa tosin kokin ja tarjoilijankin paperit, mutta ei ne sit olletkaan mun juttuja, vaan veri veti auttamistyöhön "takaisin". Olen siis "mukulasta asti" ollut vpk:ssa, sekä spr:n porukoissa (jotka tosin jäi sitten jossain kohtaa aikuisikää), eli kyllä tämä auttamistyö / hoitoala on vähän niin kun mun "kutsumus". ;)
 
Olen ammatiltani nuohooja. Olen suorittanut myös merkonomitutkinnon.
Tällä hetkellä olen vielä oloneuvoksena, mutta eiköhän piakkoin ala töitä löytymään... Toivon ainakin :xmas:
 
"ai mää vai"
Anestesiasairaanhoitaja. Valmistumisesta 25v, lapsia olen ollut hoitamassa yht.4v, joiden aikana kyllä keikkailin. Koulutusta vastaavaa työtä tehty siis 21v, työpaikkana leikkaussali.
 
äöl
Merkonomi, ja sihteeri olen ollut nyt noin 5 vuotta, suoraa koulun penkiltä menin töihin. Työttömänä olin omasta tahdosta pari kuukautta (ns. elämäni kesä hunningolla).

Nyt opiskelen inssiksi, saas nähdä onko alan töitä sitte ku hamassa tulevaisuudessa valmistun :D
 
Yrittäjä.
Olen suorittanut jalkojenhoidon ammattitutkinnon ja jatkokouluttaudun ammattikorkeassa paraikaa jalkaterapeutiksi. Samalla toimin yksityisyrittäjänä alalla.

Tykkään työstäni todella paljon, en ole koskaan aiemmin tehnyt mitään työtä, josta saisi jatkuvasti niin ylitsevuotavan positiivista palautetta asiakkailta kuin tästä. Työ on myös sopivan haastavaa, niin älyllisesti kuin teknisesti, ja haasteita piisaa opinnoissakin. Yrittäjyys on myös erittäin palkitsevaa, teen ja suunnittelen itse kaiken markkinoinnista kirjanpitoon, liiketilan sisustuksesta firman graafiseen ilmeeseen ja niin edelleen.

Miinuspuolena täytyy sanoa, että aikaa kuluu kovin paljon työhön ja opiskeluun. Lapsillekin sitä täytyy saada riittämään, joten sitten täytyy tinkiä yöunista. Onneksi on mies, joka kantaa yli oman osansa perheen pyörittämisestä, niin opiskelu on mahdollista.
Musta on ihanaa kun pienyrittäjät suhtautuvat työhönsä tuollaisella intohimolla ja ”tieteellistäen” sen oman puuhastelunsa. Voi kertoa kaikille tuttaville ja tuntemattomille ”vastaavansa ihan kaikesta” ja se on vasta paljon se. Ensin suunnitellaan ja koodataan kotisivut, eli todellisuudessa mennään Kotisivukoneen nettisivuille ja vedetään kuvat oikeisiin kohtiin ja keksitään eri kivoja mainoslauseita, joihin ideoita voi hakea vaikka Googlella. Vastuulla on täten ”IT-toiminnot ja suunnittelu”. Sitten tilataan tietenkin käyntikortit, joihin titteliksi painetaan toimitusjohtaja, konsultti tai jos yrityksellä on useampi perustaja niin partner. Kirjanpitoa varten tehdään Excel-tiedosto, jossa toisessa sarakkeessa on tulot ja toisessa menot. Firman logo on silti kiva muistaa laittaa tiedoston vasempaan ylänurkkaan. Näin vastuulla on myös ”taloushallinto ja kirjanpito”. Sitten soitetaan paikallislehteen ja ostetaan 2 palstaa x 100mm ilmoitustilaa: ”Hieronta ja hyvinvointipalveluja Ylistarossa, soita 404654654”. Näin ansiolistalle voikin kivasti lisätä, että on vastannut markkinoinnista ja mainonnasta. Kun ensimmäinen asiakas on saatu houkuteltua paikalle, häneltä kysytään varaako hän heti seuraavan ajan. Mikäli kyllä, voi sitä kutsua ”avainasiakkuuksien rakentamiseksi ja kehittämiseksi”. Kun hieronta-öljy loppuu ja sitä tilaa lisää, voi sanoa vastaavansa ”ostoista ja logistiikasta”. Tuotteiden saavuttua ne laitetaan varastohuoneeseen, jolloin vastuu kasvaa ”varastotoiminnalla”. Kun hierontavarauksia alkaa tulla lisää ja ne kirjaa sitten ylös itselleen kalenteriin, tulee sitä vastanneeksi ”työvuorojärjestelyistä ja HR:stä”. Sitten kun vetää kaikki työt vielä yhteen nippuun, sitä voikin kutsua hyvällä omallatunnolla ”johtaminen”.

Mutta on se tosiaan ihanaa, kun työstään pitää :) Itse olen kolmea yritystä pyörittänyt ja tiedän että tuo kertomani on juuri näin. Itse tosin tykkää tiivistää ammattini esim. näin ”hieron ihmisiä toiminimellä”.
 
juurikin
Alkuperäinen kirjoittaja Yrittäjä.;29587965:
Musta on ihanaa kun pienyrittäjät suhtautuvat työhönsä tuollaisella intohimolla ja ”tieteellistäen” sen oman puuhastelunsa. Voi kertoa kaikille tuttaville ja tuntemattomille ”vastaavansa ihan kaikesta” ja se on vasta paljon se. Ensin suunnitellaan ja koodataan kotisivut, eli todellisuudessa mennään Kotisivukoneen nettisivuille ja vedetään kuvat oikeisiin kohtiin ja keksitään eri kivoja mainoslauseita, joihin ideoita voi hakea vaikka Googlella. Vastuulla on täten ”IT-toiminnot ja suunnittelu”. Sitten tilataan tietenkin käyntikortit, joihin titteliksi painetaan toimitusjohtaja, konsultti tai jos yrityksellä on useampi perustaja niin partner. Kirjanpitoa varten tehdään Excel-tiedosto, jossa toisessa sarakkeessa on tulot ja toisessa menot. Firman logo on silti kiva muistaa laittaa tiedoston vasempaan ylänurkkaan. Näin vastuulla on myös ”taloushallinto ja kirjanpito”. Sitten soitetaan paikallislehteen ja ostetaan 2 palstaa x 100mm ilmoitustilaa: ”Hieronta ja hyvinvointipalveluja Ylistarossa, soita 404654654”. Näin ansiolistalle voikin kivasti lisätä, että on vastannut markkinoinnista ja mainonnasta. Kun ensimmäinen asiakas on saatu houkuteltua paikalle, häneltä kysytään varaako hän heti seuraavan ajan. Mikäli kyllä, voi sitä kutsua ”avainasiakkuuksien rakentamiseksi ja kehittämiseksi”. Kun hieronta-öljy loppuu ja sitä tilaa lisää, voi sanoa vastaavansa ”ostoista ja logistiikasta”. Tuotteiden saavuttua ne laitetaan varastohuoneeseen, jolloin vastuu kasvaa ”varastotoiminnalla”. Kun hierontavarauksia alkaa tulla lisää ja ne kirjaa sitten ylös itselleen kalenteriin, tulee sitä vastanneeksi ”työvuorojärjestelyistä ja HR:stä”. Sitten kun vetää kaikki työt vielä yhteen nippuun, sitä voikin kutsua hyvällä omallatunnolla ”johtaminen”.

Mutta on se tosiaan ihanaa, kun työstään pitää :) Itse olen kolmea yritystä pyörittänyt ja tiedän että tuo kertomani on juuri näin. Itse tosin tykkää tiivistää ammattini esim. näin ”hieron ihmisiä toiminimellä”.

Heh, hyvät naurut sain tekstistäsi. Noin se nimenomaan menee aika monella pikkuyrittäjällä joita tunnen.
 
Tässä kirjanpitoa vääntäessä on vissiin jääpuikko turhan syvällä takapuolessa ja pipo liian kireellä kun tuli aika kurja fiilis noista "yrittäjän" kommenteista. Ehkä jonkun mielestä on kivaa vähätellä omaa duuniaan, mutta kyllä mä olen aika ylpeä omista saavutuksistani. Aika monta langanpätkää on hyppysissä kun liiketoiminnasta vastaa ihan itse, enkä mä ollenkaan käsitä, miksi pienyrittäjän liiketoiminta olisi jotenkin naurettavaa verrattuna johonkin isoon firmaan.

Onko sloganeiden keksiminen jotenkin hienompaa, jos sitä on puuhaamassa isompi joukko lökäpöksyisia Jäbä Leissoneita, joille tulee huikeita idiksia kuin silloin kun kyseessä on yksityisyrittäjä, joka miettii asioita omassa päässään?

Entäs sitten tuo markkinointi. Toki monet menee tuolla rivi-ilmoitusmeiningillä, mutta eipä se ole aina kannattavaa. Yrittäjän kannattaa tehdä tarkat suunnitelmat mainonnastaan, miettiä kustannuksia ja sitä, tuoko mainontaan laitetut eurot myyntiä oikeasti ja millaisella aikavälillä. Markkinointikanavan valinta on merkittävä, samoin kohderyhmän tarkka analysointi. Ripsiteknikon (tai mikä heidän ammattinimikkeensä sitten onkin, en ole tästä varma) on aika turha mainostaa erämiesten metsästyslehdessä, vaikka mainostila olisikin halpaa. Rivi-ilmoitus jossain aluesanomien takasivulla taas ei välttämättä osu kenenkään silmään.

Kirjanpito ammatinharjoittajalla voikin olla juuri tuollaista exel -meininkiä, mutta en mä kyllä lähtis sitäkään aliarvioimaan. Itse tosin teen ihan kirjanpito-ohjelmalla. Eräs toinen tuntemani yrittäjä taas tekee perinteisellä ruutuvihkomeiningillä kirjanpitonsa. Mun mielestä tekninen suoritustapa ei ole se merkitsevä juttu kirjanpidossa, vaan vastuun kantaminen. Itse kuitenkin mieluummin teen kirjanpitoni omin käsin kuin antaisin sen jollekin ulkopuoliselle, ihan jo siksi, että mulla on koulutusta taloushallinnosta ja siksi myös osaamista, mutta myös siksi, että pysyn paremmin kartalla yritykseni taloudellisesta tilanteesta. Ei tartte arvailla, että miten suuri osuus kuluista on muuttuvia ja miten suuri osuus kiinteitä, eikä pohtia, mistä ne suurimmat tulo-osuudet tulee.

Veikkaisin, että aika moni pienyritys kaatuu juuri siksi, että näitä yrittäjyyden varsinaisen ydinosaamisen ulkopuolelle jääviä osa-alueita ja niiden merkitystä vähätellään. Ei osata suunnitella rahankäyttöä, ei kohdentaa mainontaa, ei rakentaa yrityskuvaa. Kirjanpito kannetaan heti ulkopuolelle, kuitit kerätään muovikassiin eikä loppusummilla vaivata päätä. Sit ihmetellään, että hupsista keikkaa.

Jos on jo kolmea yritystä pyörittänyt, niin luulisi osaavan arvostaa omaa työtään ja osaamistaan vähän eri tavalla kuin tuosta kirjoituksesta voisi ymmärtää.
 
Oho! :O Sie oot kuitenkin vissiin ihan naispuolinen? Saako kysyä, että mistä moinen ammatinvalinta (siis nuohooja) ja miten mieskollegat suhtautuu asiaan?
No minut tuli pomo hakemaan kotoa töihin. Valitteli, ettei ole työntekijöitä ja ehdotti, että minä lähtisin nuohoojaksi. Tuumailin sitä muutaman päivän ja sitten ilmoitin suostuvani.
Nuohoojana olo oli todella kivaa. Tykkäsin siitä tosi paljon. Harmikseni vaan putosin katolta, loukkasin itseni siinä aika pahasti ja kehitin takautuvasti putoamisenpelon itselleni. Suurin osa mieskollegoista on suhtautunut ihan hyvin. Jotkut asiakkaat ovat katsoneet vähän vinoon. Mutta tällä tuossa firmassa, jossa olen ollut töissä, on toinenkin naisnuohooja, mikä on tasoittanut tosi paljon asiakkaiden mielipidettä. Osa on ollut jopa tyytyväisenä. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja äöl;29587882:
Onko nuohoojille työpaikkoja tarjolla paljonkin? Mietin vain kun etsin nuohoojaa tuossa joku aika sitten, niin tuntuivat olevan yksityisyrittäjiä kaikki.
Nuohoojalle taitaa löytyä aina töitä.
 

Yhteistyössä