Arvoisat opettajia lahjovat vanhemmat

  • Viestiketjun aloittaja opettaja ihan oikeesti
  • Ensimmäinen viesti
opettaja ihan oikeesti
Pyydän aivan älyttömän kauniisti! Ettehän osta meille armaille lastenne opettajille tai lastentarhanopettajille mitään tavaraa! Ei maljakoita, ei tuikkuastioita, ei jääkaappimagneetteja, ei koriste-esineitä! Älkää ostako myöskään mitään lapsellisia juttuja kuten nallekamaa tai muutakaan vastaavaa. Vaikka työskentelemme lasten kanssa, se ei tarkoita, että olemme lapsellisia vapaa-ajalla! Emme halua valokuvia lapsistanne, joskin joulukortissa kuva on ihan kiva.

Jos haluat muistaa, kirjoita kiva kortti. Lahjoita rahaa Unicefille tai Kirkon Ulkomaanavulle opettajan nimissä. Jo vitosella saa vaikka mitä kivaa! Osta viinipullo, pikkuisen laatusuklaata tai jotain muuta, josta ei jää mitään täytettä kirjahyllyyn tai kaappiin. Tai jos olet oikein aikaansaava ihminen, kerätkää porukalla joku lahja luokan kesken. Vaikka lahjakortti Elannolle!

Ei ole myöskään rikos olla ostamatta mitään! Ystävällinen hyvän joulun toivotus on jo ihana sekä kiitos kuluneesta vuodesta!
 
nii-i
Kiitos, ope. Aina mietinkin mitäköhän ne mun lasten opet mahtoi minusta miettiä. En ikinä ostellut niille mitään lahjoja (paitsi nyt varmaan eka luokalla lapsi itse halusi jonkun kortin viedä). Mutta kun en itsekään ole ikinä tykännyt siitä sälästä jota jotkut potilaat kantaa jouluisin mulle terveyskeskukseen (olen lääkäri), niin ajattelin että kai se opettajakin haluaa joulunsa viettää ilman muistutuksia niistä työhön kuuluvista asioista, kuten esimerkiksi minun kullannupuistani...
 
minäkin ope
No mutta sitten kun rupeat keräämään lahjaa, niin aina on joukossa yksi tai kaksi nutipäätä, jotka haluavat välttämättä ostaa sen iiiiikniinihanan possupyyhkeen, nallesaippuan tai tonttumukin opettajalle! Jo parinkin ihmisen poisjääminen vaikuttaa summaan ja sitten opettajaparka ajattelee, että voi vittu taas tuli näitä vitun pikkupaketteja ja sitten tunkee niitä vaivihkaa naapureille...
 
ap.
[QUOTE="Jenis";27617586]Entä jos me leivotaan jotain? Ollaan suoraan sanottuna aika hyviä siinä, ja lapset tykkää kun saa antaa "oma-tekemää".[/QUOTE]

Tuo on parasta, jos joku oikeasti viitsii vielä nykypäivänä.
 
[QUOTE="vieras";27617580]Tuskin kukaan opettaja toivoo lapsen tulevan koululle viinipullo repussaan... meillä lapsi antaa itse paettinsa, jos jotain haluaa opelle antaa.[/QUOTE]

Miksei?
Jos minä olisin opettaja, niin ilahtuisin varmasti moisesta lahjasta.

:)
 
"Jenis"
Tuo on parasta, jos joku oikeasti viitsii vielä nykypäivänä.
Niinkö? Kiva. Oon näin päätellytkin hoitajien (lapset vielä päikyssä, ollaan leivottu heidän kahvihuoneeseensa) reaktioista, mutta tuskin ne muutenkaan sanois että ei jumalauta, taas yks hassu possukynttilä ;)

Ja toiselle kommentoijalle tiedoksi, että me ei kyllä leivota mitään "kuivakakkuja" kellekään :D
 
ap.
Kiitos, ope. Aina mietinkin mitäköhän ne mun lasten opet mahtoi minusta miettiä. En ikinä ostellut niille mitään lahjoja (paitsi nyt varmaan eka luokalla lapsi itse halusi jonkun kortin viedä). Mutta kun en itsekään ole ikinä tykännyt siitä sälästä jota jotkut potilaat kantaa jouluisin mulle terveyskeskukseen (olen lääkäri), niin ajattelin että kai se opettajakin haluaa joulunsa viettää ilman muistutuksia niistä työhön kuuluvista asioista, kuten esimerkiksi minun kullannupuistani...
No et sinäkään halua, että tulisin kaupassa kyselemään sulta, että mitenhän nyt hoitaisin tätä syylää, jota viimeksi katsottiin, kun se ei ole vieläkään parantunut. Varmasti lapsesi ovat ihania, mutta seinätila loppuu, jos jokaisesta tuodaan valokuva ja 2-3 muistoesinettä yhteisen taipaleen aikana...
 
täälläkin ope
[QUOTE="Jenis";27617663]Niinkö? Kiva. Oon näin päätellytkin hoitajien (lapset vielä päikyssä, ollaan leivottu heidän kahvihuoneeseensa) reaktioista, mutta tuskin ne muutenkaan sanois että ei jumalauta, taas yks hassu possukynttilä ;)

Ja toiselle kommentoijalle tiedoksi, että me ei kyllä leivota mitään "kuivakakkuja" kellekään :D[/QUOTE]

Leivonnaiset on kiva ajatus ja opettaja osaa varmasti arvostaa.
 
Meillä on 4-vuotiaan opettajalle Muumimuki. Jos ei tykkää niin ei tykkää, mutta halusin jotain suomalaista ja sellaista, jonka itse mielelläni saisin. Jos ei kelpaa, niin ei kelpaa. Ensi kerralla sitten jotain muuta =)
 
ap.
[QUOTE="vieras";27617639]Haluat siis 20-30 kpl kuivakakkuja?[/QUOTE]

Meillä on 2-kaappinen pakastin keittiössä sekä vielä arkku. Sinne mahtuu vaikka parikymmentä kuivakakkua, joita voi sitten käyttää pitkin vuotta vierasvarana. Ja eihän sitä lasta tarvi laittaa trokariksi, voi sen pullon ojentaa itsekin vaikka joulujuhlan jälkeen.
 
"vieras"
No et sinäkään halua, että tulisin kaupassa kyselemään sulta, että mitenhän nyt hoitaisin tätä syylää, jota viimeksi katsottiin, kun se ei ole vieläkään parantunut. Varmasti lapsesi ovat ihania, mutta seinätila loppuu, jos jokaisesta tuodaan valokuva ja 2-3 muistoesinettä yhteisen taipaleen aikana...
Oikea ope lukisi tekstin hieman tarkemmin eikä vastaisi noin ohi aiheen :D

Lisäksi useimpien koulujen järjestyssäännöissä on kiellettyn alkoholin tuonti koulun alueelle :)
 
bud
Mut jos kaikki antaa sitä alkoholia, niin kuinkas open käy? On sitten kellari täynnä jos jonkinlaista pulloa, niin kuin mun isällä oli, kun kotona asuin. Sai aina joulusin lahjuksia sieltä sun täältä... ei alkoholia lahjaksi on mun mielipide.
 
Kortti ollaan laitettu, jos lapsi on itse halunnut sellaisen opelleen viedä. Ei koskaan mitään muuta. Lasten ollessa päiväkodissa ostin keksilajitelman, jonka pyysin viemään kahvihuoneen pöydälle, jolloin siitä saisivat myös siivoojat ja keittäjät osansa.
 
ap.
Mut jos kaikki antaa sitä alkoholia, niin kuinkas open käy? On sitten kellari täynnä jos jonkinlaista pulloa, niin kuin mun isällä oli, kun kotona asuin. Sai aina joulusin lahjuksia sieltä sun täältä... ei alkoholia lahjaksi on mun mielipide.
Edelleen vastaan tähän, että on sen opettajankin lahjottava ihmisiä jouluna! Eli jos ei jaksa juoda kaikkea (mitä suuresti ihmettelen näillä palkoilla ja näillä työoloilla), niin sitten vaan pulloa naapuriin ja sukulaisten matkaan.
 
"poikia3"
Jo yli 20 vuoden ajan niin (tai vastaavasti) tehnyt.

:)
Mun mielestäni alkoholin antaminen lahjaksi yhtään kenellekään on erittäin kyseenalaista ellei henkilöä tunne. Joku voi olla absolutisti toisella alkoholiongelma. Eli itse näkisin tuossa 2 ongelmaa, alaikäinen ei sitä alkoholia saa kuljettaa ja toisekseen, se lahjan saaja ei välttämättä sitä lainkaan halua.

Meillä on tapana kerätä koko luokalta lahja opettajalle ja avustajille. Ja ovat saaneet tosi hienoja ja mieluisia lahjoja. Esim. viime vuonna saivat Pentikin Poro -kynttilänjalat. Tavaran, jonka varmasti voi antaa myös lahjaksi eteenpäin jos siitä ei tykkää.
 
ap.
[QUOTE="vieras";27617711]Oikea ope lukisi tekstin hieman tarkemmin eikä vastaisi noin ohi aiheen :D

Lisäksi useimpien koulujen järjestyssäännöissä on kiellettyn alkoholin tuonti koulun alueelle :)[/QUOTE]

Miten niin ohi aiheen? Ei kukaan halua muistutuksia vapaa-ajalla tai lomilla omasta työstään. Ei työpuheita, ei työkaluja, ei asiakkaita eikä mitään krääsää heiltä.
 
Mut jos kaikki antaa sitä alkoholia, niin kuinkas open käy? On sitten kellari täynnä jos jonkinlaista pulloa, niin kuin mun isällä oli, kun kotona asuin. Sai aina joulusin lahjuksia sieltä sun täältä... ei alkoholia lahjaksi on mun mielipide.
Tuskin "kaikki" antaa mitään esilleotetuista.
Osa vie leivonnaisia, osa vie lapsen itse askarteleman tai piirtämän jutun, joku kynttilöitä, joku viiniä... ja moni ei vie mitään.

Mutta jos nyt kuvitellaan sellainen ääritilanne että esim. ekaluokkalaiseni kaikki luokkatoverit veisivät opettajalle viinipullon lahjaksi = 18 pulloa.

Tiedän opettajan kutsuvan useinkin ruokavieraita luokseen eli nuo kuluisivat parissa kuukaudessa jo silloin jos ope ja mies eivät koskaan kaksin tai yksin lasillsita tai paria ihan itsekin nauttisi. Ja luulen toki, että joskus nauttivat itsekin.

Ei niistä siis kellarit täyttyisi.

(Valitettavasti? ;) )
 

Yhteistyössä