Arvoisat opettajia lahjovat vanhemmat

  • Viestiketjun aloittaja opettaja ihan oikeesti
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="poikia3";27617740]Mun mielestäni alkoholin antaminen lahjaksi yhtään kenellekään on erittäin kyseenalaista ellei henkilöä tunne. Joku voi olla absolutisti toisella alkoholiongelma. Eli itse näkisin tuossa 2 ongelmaa, alaikäinen ei sitä alkoholia saa kuljettaa ja toisekseen, se lahjan saaja ei välttämättä sitä lainkaan halua.

Meillä on tapana kerätä koko luokalta lahja opettajalle ja avustajille. Ja ovat saaneet tosi hienoja ja mieluisia lahjoja. Esim. viime vuonna saivat Pentikin Poro -kynttilänjalat. Tavaran, jonka varmasti voi antaa myös lahjaksi eteenpäin jos siitä ei tykkää.[/QUOTE]

Meiltä lähtee joka vuosi yhdelle tietylle opelle pullo viskiä - ja tiedän sen arvostetuksi.
Viiniä muille opeille on ollut jouluahjoissa joskus kun sitä ostettu jostain isompi erä.
Tänä vuonna menee "krääsää" eli tuunatut olkilyhteet.
Osa tykäennee ja osa ei.

En ylipäätään ota tuota niin kauhean vakavasti.

Itse tahdon opettaa lapsilleni tällaisenkin muistamisen ja kiittämisen konseptin. Joku toinen ei tahdo ja tuskin hänen lapsensa sen vuoksi yhtään epäkohteliaimmiksi kasvavat. Eli kukin siis tavallaan.

:)
 
"vieras"
No et sinäkään halua, että tulisin kaupassa kyselemään sulta, että mitenhän nyt hoitaisin tätä syylää, jota viimeksi katsottiin, kun se ei ole vieläkään parantunut. Varmasti lapsesi ovat ihania, mutta seinätila loppuu, jos jokaisesta tuodaan valokuva ja 2-3 muistoesinettä yhteisen taipaleen aikana...
Jos luet tarkemmin niin huomaat, että nii-i ei koskaan vienyt mitään opelle...
 
ope minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja entäs kynttilät?;27617759:
Meillä on viety jouluna opelle yleensä kynttilöitä ja suklaata, kelpaako ne?
Ja ei mitään tuoksukynttilöitä...
Kynttilät ja suklaa on oikein hyvä, molemmat ovat kulutettavia.

Tuo sana "kelvata" on tosin mielestäni liian raju. Kyllä ainakin minä ihan oikeasti arvostan ihan kaikkia muistamisia, kiitoksesta lahjoihin. Eli en ajattele kenestäkään pahasti, vaikka toisivat mitä (tai eivät toisi mitään). Mutta kieltämättä vuosien saatossa on aika paljon kertynyt kaikenlaista tavaraa, jolla en oikein mitään tee. Siksi nuo käytettävät lahjat on tavallaan mukavampia.
 
annette79
Tuo vois olla mun kynästä. Me pyydettiin toissavuonna alkuopettajien kesken, että vanhemmat antaisivat joulumuistamisensa kolikkojen muodossa. Toki tähdennettiin, että mitään ei ole kenenkään pakko tuoda, mutta siltä varalta jos joku jostakin kumman syystä meitä haluaa muistaa. Rahat kilahti Naisten pankkiin, 400 euroa. Sillä rahalla saa mm. 2 ympärileikatulle naiselle korjausleikkauksen.

Minä olen tänä vuonna kerääjänä, kun ostetaan eskarin henkilökunnalle lahjakortit Stockalle. Minä olen sitä mieltä myös, että jotakin on hyvä viedä. Toisten huomioiminen on kaunista ja minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa.
 
"joojoo"
Meillä on ollut tapana viedä kahvia/ teetä + suklaata.

Itse olin aiemmin ammatissa, jossa sain näitä muistamisia jouluisin/ keväällä. Kaikki otin vastaan kiitoksen kera hymyssä suin, mutta itsekseni kyllä mietin, mihin tarvitsen lasista sipulia tai "vitsikästä" autokirjaa :D

Kivoimpina muistamisina pidin perinteisiä kukkia :)
 
Itse tahdon opettaa lapsilleni tällaisenkin muistamisen ja kiittämisen konseptin. Joku toinen ei tahdo ja tuskin hänen lapsensa sen vuoksi yhtään epäkohteliaimmiksi kasvavat. Eli kukin siis tavallaan.
Tahdon opettaa, ja opetankin muistamisen ja kiittämisen konseptin,
mutta en lahjo opettajia enkä pk-aikuisia.
He tekevät työtään, ihan niinkuin kukin meistä enkä näe syytä lahjomiseen.

Meillä lahjoja annetaan muista syistä; vaikkapa kaunis kukkakimppu ystävälle kevään kunniaksi tavallisen kyläreisuun yhteydessä.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
itse ajattelin pojan opettajalle viedä myöskin jotain itsetehtyä, itsetehty(pojan) kortti ja kuivakakku kauniissa "paketissa", edullista ja siihen on nähty aikaa ja vaivaa, mulla ei yksinhuoltajana ole varaa ostella omille lapsillenikaan juuri mitään, saati sitten lähteä kalliita lahjoja perheen ulkopuolelle ostelemaan, mutta muistaa haluan ehdottomasti, hyvää opettajaa :)
 
entäs kynttilät?
Alkuperäinen kirjoittaja ope minäkin;27617813:
Kynttilät ja suklaa on oikein hyvä, molemmat ovat kulutettavia.

Tuo sana "kelvata" on tosin mielestäni liian raju. Kyllä ainakin minä ihan oikeasti arvostan ihan kaikkia muistamisia, kiitoksesta lahjoihin. Eli en ajattele kenestäkään pahasti, vaikka toisivat mitä (tai eivät toisi mitään). Mutta kieltämättä vuosien saatossa on aika paljon kertynyt kaikenlaista tavaraa, jolla en oikein mitään tee. Siksi nuo käytettävät lahjat on tavallaan mukavampia.
Tarkoitin tuolla kelpaako ne lähinnä sitä että onko parempi tuoda kynttilöitä kuin joku kippo kynttilöille joka jää sitten jonnekkin kaapin nurkkaan haitolle pyörimään ja pölyttymään...

Ite olen hyvin tarkka mitä kotiini ostan / näytillä pidän niin siksi en mielellään vie vieraille ihmisille mitään "pysyvää" vaan mieluummin tuollaista kulutustavaraa.
 
mul on lista valmiina
Mä tuli kerran taksilla kotia ja aina olen sen jälkeen muistanut taksikuskia joululahjalla ja lääkäriä ku leikkasi mun isovarpaasta kynnen ku oli kasvanut ihon sisään, iloista kaupankassaa kun jaksaa aina hymyillä, kuntosaliohjaajaa kun jaksaa tällaista ponteroosaa patistaa, apteekkaria maukkaista lääkkeistä, jäätelöautonkuljettajaa ku niin kivasti aina kohtelee lapsiani, huoltamotyöntekijää kun aina antaa plussa-alennukse mukisematta, joulukuusen myyjää ku neuvoo joka vuosi miten kuusi pysyy pitkään hyvänä ja postimisetä "palveluksistaan".
Jotenkin tuntuu hyvältä antaa heille jokin kiva lahja. Joka vuosi on vaan kova miettiminen mitä antaisi. Tänä vuonna vien paketissa kaikille saman lahjan eli kivat kukka-aiheiset pyyhnipistimet ja jalkaraspit.
 
"vieras"
Ei lapset saa viedä opelle viinaa!

Vanhemmat saa sen pullon viedä, mutta ei lapsi, muistakaa se.

Alkoholi on kyllä minustakin hyvä lahja, käytännössä vaan hiukan hankala kun ei lapsi voi sitä reppuunsa laittaa ja viedä opelle.
 
-
VÄÄRIN!

Kyllä kaikki tässäkin ketjussa ehdotetut on jo aikaisemmissa ketjuissa lytätty:

- Alkoholi: entä jos ope onkin uskovainen? Tai entinen alkoholisti? Tai muuten vain absolutisiti? Tällaisia asioita ei voi puolitutuista ihmisistä tietää ja joillekin alkoholin antaminen voi olla jopa loukkaus.

- Omatekemät leivonnaiset: todella monet ovat sanoneet, etteivät halua ottaa vierailta omatekemiä syötäviä, koska eivät voi olla varmoja tekijän hygienian tasosta.

- Lahjoitukset hyväntekeväisyys lahjansaajan nimissä. Moni mainitsee tämän "lahjan" inhokikseen. Perustelle, että mikäli haluat lahjoittaa, älä tee sitä minun kustannuksellani. Lahjat ja lahjoitukset erikseen.

- Kynttilät ja muu tavara = älä anna, kun et tiedä open makua.

- Sulkaa = monia ärsyttää kun suklaata kannetaan laatikko tolkulla ja vielä tokaisee " en edes pidä suklaasta".

- Lapsen oma askartelemat jutut = ärsyttäviä tekeleitä. Ei opea jaksa kiinnosta sellaiset kun saa kaiken maailman väkerryksiä joka kuvistunnin jälkeen.

Nämä kaikki asiat ovat tulleet esille aikaisemmissa aihetta käsittelevissä ketjuissa. Joten: paras olla antamatta mitään.
 
"CIS"
Ihme vikinää, jos lapsi haluaa opettajaan muistaa niin antaa muistaa. se on lapselta kiitos joka varmaan tulee sydämestä. on olemassa roskikset, sinne vaan sitten juhlien jälkeen tai antaa kiertoon.

tai mene yläasteelle opettajaksi, et saa mitään :D

kyllä mä ymmärrän, että turhaa tulee mutta kyllä mä itse kauniisti kiitän ja heitän sitten turhan menemään jos kukaan ei halua. ei niitä tarvi himaan saakka raahata. ennemmin mä nallen ottaisin kun 5€ halpis viiniä, tuskin kukaan sitä laadukastakaan ostaa. koiralle nalle ja lapselle hyvä mieli.
 
sdgera
[QUOTE="poikia3";27617740]

Meillä on tapana kerätä koko luokalta lahja opettajalle ja avustajille. Ja ovat saaneet tosi hienoja ja mieluisia lahjoja. Esim. viime vuonna saivat Pentikin Poro -kynttilänjalat. Tavaran, jonka varmasti voi antaa myös lahjaksi eteenpäin jos siitä ei tykkää.[/QUOTE]

Siis ei millään pahalla, mutta kaikki tuo Pentikin kama edustaa mulle just sitä turhaa roinaa. Rahat menee ja jonkin kamalan kynttilänjalan saa tilalle. Kenelle sen edes kehtaa antaa eteenpäin lahjaksi? Sääliksi käy opettajaparkoja.
 
"vieras"
[QUOTE="CIS";27618013]Ihme vikinää, jos lapsi haluaa opettajaan muistaa niin antaa muistaa. se on lapselta kiitos joka varmaan tulee sydämestä. on olemassa roskikset, sinne vaan sitten juhlien jälkeen tai antaa kiertoon.

tai mene yläasteelle opettajaksi, et saa mitään :D

kyllä mä ymmärrän, että turhaa tulee mutta kyllä mä itse kauniisti kiitän ja heitän sitten turhan menemään jos kukaan ei halua. ei niitä tarvi himaan saakka raahata. ennemmin mä nallen ottaisin kun 5€ halpis viiniä, tuskin kukaan sitä laadukastakaan ostaa. koiralle nalle ja lapselle hyvä mieli.[/QUOTE]

Tätä inhoan: roskiin vaan tavara, ihan kuin tässä maailmassa ei jo luonnonvaroja tarpeeksi tuhlattaisi :(
 
"Vieras"
Noh, alakoulun oppilaat saavat opelle lahjan valitessaan harjoitella iloista antamista. Useinhan se lahja on sitten jotain sellaista tiimarisälää, mikä lapsen mielestä on tosi ihkua. Eihän ne valinnat aina aikuisten mielestä ihan napakymppejä ole, mutta minusta lahjan antamisen ilon oppiminen on open muistamisessa se tärkein pointti. Ja oletan kyllä, että jokainen ammattikasvattajakin tämän ymmärtää ja ottaa lahjan kohteliaasti vastaan. :)
 
opettaja myös
Onneksi ap ei edusta koko ammattikuntaa. Jos minua joka haluaa muistaa jollakin jouluna, niin se saa olla ihan vaikka se 2e:n joulutonttu tai mikä tahansa! Ripustan "krääsän" vaikka joulukuuseen. En kehtaisi edes tällaisella palstalla ohjeistaa, mikä on ok ja mikä ei. Tai no, viinipulloa en odota saavani. Alkoholia Ja tupakkaa ei mun mielestä ole kiva antaa lahjaksi kenellekään.
 
"onni"
Mulla tapana ostaa yksi kauniisti pakattu kukka, esim. auringonkukka tai gerbera tai sitten jotain pois kulutettavaa tyyliin kynttilä, suklaata ja sitä viiniäkin, jos olen tiennyt opettajan siitä pitävän.
 
Lannah
Mun lapsi anto kerran opelle lahjaks laskukoneen ku se laski aina alakanttiin mun muksun arvosanat. Matikassakin tyttö sai kokeista 8+ ja 7½ formatiivisista ja summatiivisesta 7+ ja ope anto seiskan. Samaa paskaa myös pojalle, liikunnasta vaan kasi vaikka luokkansa paras futiksessa ja kuupperissa painaa miesten lukemia.

Ja yks taukki ope korjas mun pojan kokeen väärin ja pisteetkin laski väärin. Ja sitten ku tytö valitti, niin pisteet nousi mut arvosana pysy samana!!! Vittu tommosella muuta viitti antaa kuin vittuilulahjoja.
 

Yhteistyössä