asiasta tietävät: kuinka alas hemoglobiini saa laskea ennenkuin on vaarallista

  • Viestiketjun aloittaja ymmällään
  • Ensimmäinen viesti
vierailija minäkin
Riippuu siitä missä ajassa hemppa on laskenut, miksi ja mikä se sinulla yleensä on. Miehelläni laskee hb toistaiseksi tuntemattomasta syystä ja lisäveren tarve iski viimeksi vasta lukeman ollessa 47. Toisaalta lukema on tankkauksella ja lisäraudalla normistikin vain 110-120. Minä puolestani sain kohdunulkoisen raskauden ja sisäisen verenvuodon takia lisäveren jo lukemalla 86, kun tavallinen arvoni on 120-130 ja lukema laski vuorokaudessa.
 
vierailija
Nitraatit aiheuttavat anemiaa. Sitä eivät kerro edes lääkärissä. Kasviksista tulee. Mun miehellä putosi kans hemppa, kun söi liikaa salaattia, kun pudotti painoa. Korjaantui niiden vähentämisellä. Rucolaa ei pidä syödä ollenkaan. Terve taas, mut putosi 3 kuukaudessa 16 kiloa. Syy oli selvä, kun terveelle tuollainen iski yhtäkkiä.
 
vierailija
Jos ei syö tarpeeksi proteiinia, ei voi punasolujakaan valmistua - ei niitä tehdä pelkästään hiilareista eikä rasvasta, vaikka varmaan niitäkin siinä tarvitaan.
 
vierailija
Synnytyksen jälkeen oli 68. Olin ihan sekaisin enkä meinannut tajuissani pysyä. Kättärillä ei otettu hemoglobiinia ennen kuin äitini tuli käymään ja vaati sen. Sitten laittoivatkin veren tippumaan aika nopeasti. En olisi halunnut, pyysin ensin hemohessiä, mutta en saanut.
 
vierailija
Muistaakseni mulla meni alle 90 kun olin kolarissa(mulla siis ei tullu verta mistään mut shokki aiheutti sen ) niin silloin sanoivat että tiputetaan,en suostunut heti ja antoivatkin sitten kokeilla ensin rauta tableteilla ja onneksi aika nopeasti niillä lähti nousuun.
Kyllä se parissa kuukaudessa nousee, kunhan syy on ensin poistettu. On terveellisempää että se nousee hitaasti, pitää vaan malttaa elää sen mukaan että on jonkin aikaa väsynyt. Riippuu myös siitä miten alhaalla ferritiini on.
Tankkauksessa on riskinsä, esim rytmihäiriöitä tms, eli ei sekään ihan vaaraton keino ole. Nykyään mieluummin antavat tabletteja purkista (niitä pitää ottaa pitkin päivää, kerta päivässä iso annos niin ei imeydy kunnolla).
Itellä oli Hb 67 ja ferritiini 6, kolmessa kuukaudessa nousi 116 ja 27. Lääkäri sanoi että Hb 7 on alin mitä hän tietää että nainen on silti elänyt ihan normaalia elämää (on varmasti kyllä käynyt aika hitaalla)
 

Yhteistyössä