Asumisoikeusasunnot, onko kellään kokemusta?

  • Viestiketjun aloittaja Pitäiskö vai ei?
  • Ensimmäinen viesti
Pitäiskö vai ei?
Haluaisin kommetteja sellaisilta joilla on kokemusta....Eli millaista oli asua? Huhupuheissa olen kuullut pelkkää pahaa, mutta haluaisin kuulla nyt teilta jotka niissä asutte tai olette asuneet. Itse olen harkinnut sellaiseen muuttoa. Kiitos paljon vastanneille :)
 
ap
no koska se vuokra nyt on halvempi kuin kaupungin vuokra-asunnoissa ja paljon pienempi kuin lainanlyhennys, joten siksi. Ja kun oma asunto maksettu niin eipä niistä rahoista sit 50v nauti enää kun nyt kun sitä jäisi paljon enemmän...
 
vieras
ei varmaan ole pienempi ku lainanlyhennys. sehän on itsestä kiinni paljonko haluat maksaa sitä. jos otat pidemmällä laina-ajalla. ja jos myyt asunnon, sulle on jäänyt ns jemmarahaa siitä. suosittelen.
 
hh
olen asunut ja tykkäsin kyllä. turvattua asumista ja pahimmot "sosiaalitapaukset" karsiutuneet naapurista kynnysrahan vuoksi.
asuttiin vajaa vuosi ja suinä aikana rakennuskustannusindeksi oli korottanut aso-maksuamme lähes 1500e, ei paha.
kaikista parasta mun mielestä on 3kk irtisanomisaika, nyt omistusosakkeessa asuvana ahdistaa että jos tätä ei saakaan myytyä kun haluais tai ei saa omiaan pois yms yms
 
No minä olen asunut kahteen otteeseen tuommoisessa. Ja asumisoikeusasuminen on hyvä systeemi.

1) Vuokra on oikeasti halvempi kuin vapailla markkinoilla, meillä esim. vuokra laski muuttaessa 200 euroa, ja muutettiin 7 neliötä suurempaan asuntoon samalla alueella. Vasta tarkistin näiden kahden asunnon suhteet, niin nyt vuokra on jo yli 300 euroa halvempi.

2) meillä on 25 vuoden laina-aika tässä omassamme, asumiskulut ovat silti 700 euroa enemmän kuin asossa, neliöitä liki sama. Asumiskulut tässä vastike, sähkö, korot + lyhennys.

3) asoissa on vähän häiriöitä naapureista

4) asumisvarmuus on hyvä juttu, asuntoa ei siis irtisanota alta, kun vuokranantaja tarvitsee asuntoa omaan käyttöön

5) asuntojen virheet korjaa asumisoikeusyhtiö, jos jääkaappi hajoaa, et kustanna sitä omasta pussistasi.

- ainoa miinus meidän mielestämme on jatkuvasti nousevat vuokrat. Ja tietysti se, että ihan kaikkia remppoja ei saa tehdä, tai saa tehdä, mutta asunto on palautettava sitten alkuperäiseen kuntoon niiltä osin, missä muutoksia on tehnyt. Esim. laminaattia ei saa laittaa lattiaan - parkettia kylläkin, tämä suomen asumisoikeusasunnoissa.

Suosittelen systeemiä lämpimästi. Usein on niin, että vastaavan kokoista ja tasoista asuntoa kuin aso on, ei ole vara omistaa. Silti tuossa pesämuna kasvaa, ja rahaa saattaa jäädä jopa säästöönkin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta se ainakin kuulostaa tosi tyhmältä! Miksi ottaa esim. 25000? lainaa ja siihen päälle maksaa vuokraa 800-900?/kk.Mitä järkeä tossa on? :eek:
no se 25000e maksettais ihan käteisellä,niin ei silloin mitään lainaa olis :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta se ainakin kuulostaa tosi tyhmältä! Miksi ottaa esim. 25000? lainaa ja siihen päälle maksaa vuokraa 800-900?/kk.Mitä järkeä tossa on? :eek:
No joo, meillä oli lainaa 17.000 ja maksettiin vuokraa 845 euroa, kun muutettiin asoon.

Ostettiin oma, otettiin lainaa 250.000 euroa, maksetaan lainaa ja korkoja 1200 euroa, sähköä 150 euroa ja yhtiö vastiketta 350 euroa.

Kumpi asuminen mahtaa olla halvempaa saman kokoisessa asunnossa samalla alueella?
 
vieras
4h+k+s, 96 m2,
Vapautuu 2.1.09, sopimus päättyy 6.2.09
Asomaksu 26.099,06 ?, vastike 895,68 ?.

Mikä järki tuossa? Onko tuo asunto koskaan oma vai miksi tuo asomaksu maksetaan?? Eipä tuo vuokra tuossa kovin pieni ole....
 
kk
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
4h+k+s, 96 m2,
Vapautuu 2.1.09, sopimus päättyy 6.2.09
Asomaksu 26.099,06 ?, vastike 895,68 ?.

Mikä järki tuossa? Onko tuo asunto koskaan oma vai miksi tuo asomaksu maksetaan?? Eipä tuo vuokra tuossa kovin pieni ole....
sen asomaksun saa poismuuttaesssa takaisin rakennuskustannusindeksillä korotettuna! kohoaa ihan tuntuvastikin, esim meillä 10 kuukaudessa 1500e.
asumisvarmuus on ihan eri kuin vuokra-asunnossa, ja pääset asunnosta eroon 3kk irtisanomisajalla.
aika jees mun mielestä
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
4h+k+s, 96 m2,
Vapautuu 2.1.09, sopimus päättyy 6.2.09
Asomaksu 26.099,06 ?, vastike 895,68 ?.

Mikä järki tuossa? Onko tuo asunto koskaan oma vai miksi tuo asomaksu maksetaan?? Eipä tuo vuokra tuossa kovin pieni ole....
sen asomaksun saa poismuuttaesssa takaisin rakennuskustannusindeksillä korotettuna! kohoaa ihan tuntuvastikin, esim meillä 10 kuukaudessa 1500e.
asumisvarmuus on ihan eri kuin vuokra-asunnossa, ja pääset asunnosta eroon 3kk irtisanomisajalla.
aika jees mun mielestä
Eli eipä sinänsä ole kauheesti järkeä, varsinkaan sellaisella joka joutuisi ottamaan lainaa tuohon asomaksuun! Johan ne korot on sen korotuksen verran.Millähän tavalla tuo asumisvarmuus on parempi?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
4h+k+s, 96 m2,
Vapautuu 2.1.09, sopimus päättyy 6.2.09
Asomaksu 26.099,06 ?, vastike 895,68 ?.

Mikä järki tuossa? Onko tuo asunto koskaan oma vai miksi tuo asomaksu maksetaan?? Eipä tuo vuokra tuossa kovin pieni ole....
Asumisoikeusmaksulla ostat asunnosta osuuden itsellesi.

Ja missäs päin tämä oli, täällä pääkaupunkiseudulla on erittäinkin edullinen vuokra.

Luitko olleenkaan noita mun aiempia vastauksiani, ainakin täälläpäin ihan selvät erot vuokrissa asumisoikeusasuntojen eduksi.

Esim. se kämppä, jossa ennen asuttiin, vuokra on siinä nyt 1085 euroa, 100 neliöinen paritaloneliö, ja entisessä 93 neliön vuokrakämpässä vuokra on 1290 euroa plus 17 euron vesimaksu per henkilö + 14 euron autopaikka maksu. Vedestä ja autopaikasta ei asossa tarvinnut maksaa. Meidän 5 henkiselle perheelle tuo aso olisi siis tänä päivänä 300 euroa halvempi kuin vuokra-asunto.

Samalla alueella 100 neliön perheasuntojen hinnat lähtevät 300.000 eurosta, joten ymmärrän varsin hyvin asumisen asumisoikeusasunnossa. Sillä 300.000 euroon tarvitaan melkoinen laina.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
4h+k+s, 96 m2,
Vapautuu 2.1.09, sopimus päättyy 6.2.09
Asomaksu 26.099,06 ?, vastike 895,68 ?.

Mikä järki tuossa? Onko tuo asunto koskaan oma vai miksi tuo asomaksu maksetaan?? Eipä tuo vuokra tuossa kovin pieni ole....
sen asomaksun saa poismuuttaesssa takaisin rakennuskustannusindeksillä korotettuna! kohoaa ihan tuntuvastikin, esim meillä 10 kuukaudessa 1500e.
asumisvarmuus on ihan eri kuin vuokra-asunnossa, ja pääset asunnosta eroon 3kk irtisanomisajalla.
aika jees mun mielestä
Eli eipä sinänsä ole kauheesti järkeä, varsinkaan sellaisella joka joutuisi ottamaan lainaa tuohon asomaksuun! Johan ne korot on sen korotuksen verran.Millähän tavalla tuo asumisvarmuus on parempi?
Asosta voi irtisanoa asukkaan samoin perustein kuin omistusasunnostakin. Eli ihan erilainen prosessi kuin vuokra-asunnossa.
 
kk
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
4h+k+s, 96 m2,
Vapautuu 2.1.09, sopimus päättyy 6.2.09
Asomaksu 26.099,06 ?, vastike 895,68 ?.

Mikä järki tuossa? Onko tuo asunto koskaan oma vai miksi tuo asomaksu maksetaan?? Eipä tuo vuokra tuossa kovin pieni ole....
sen asomaksun saa poismuuttaesssa takaisin rakennuskustannusindeksillä korotettuna! kohoaa ihan tuntuvastikin, esim meillä 10 kuukaudessa 1500e.
asumisvarmuus on ihan eri kuin vuokra-asunnossa, ja pääset asunnosta eroon 3kk irtisanomisajalla.
aika jees mun mielestä
Eli eipä sinänsä ole kauheesti järkeä, varsinkaan sellaisella joka joutuisi ottamaan lainaa tuohon asomaksuun! Johan ne korot on sen korotuksen verran.Millähän tavalla tuo asumisvarmuus on parempi?

asumisvarmuus sama kuin omistusasunnossa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pitäiskö vai ei?:
Haluaisin kommetteja sellaisilta joilla on kokemusta....Eli millaista oli asua? Huhupuheissa olen kuullut pelkkää pahaa, mutta haluaisin kuulla nyt teilta jotka niissä asutte tai olette asuneet. Itse olen harkinnut sellaiseen muuttoa. Kiitos paljon vastanneille :)
Asutaan aso-asunnossa, vuokra edullinen samankokoisiin asuntoihin verrattuna, ei sitten mitään pahaa sanottavaa. :)
 
kk
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
4h+k+s, 96 m2,
Vapautuu 2.1.09, sopimus päättyy 6.2.09
Asomaksu 26.099,06 ?, vastike 895,68 ?.

Mikä järki tuossa? Onko tuo asunto koskaan oma vai miksi tuo asomaksu maksetaan?? Eipä tuo vuokra tuossa kovin pieni ole....
Asumisoikeusmaksulla ostat asunnosta osuuden itsellesi.

ei ei ei ei, asumisoikeusmaksulla et osta mitään osaa asunnosta itsellesi, ostat asumisoikeuden. osaomistusasunto on sit taas eri asia...
 

Yhteistyössä