Auttakaa miten saan Linuxin tai jonkun Win XP:n tilalle?

waldemad
Itsekin asensin Lubuntun Unetbootingin ja USB-tikun avulla (UNetbootin - Homepage and Downloads). Kirjoitin Unetbootingilla Lubuntust netinstallin tikulle, koska minulla on koneet reitittimen takana ja kone pääsee heti nettiin. Netinstall kestää melko pitkään, mutta eipähän tarvitse kokonaista cd:tä latailla.
Saman verran sitä dataa pitää ladata, jos yhden koneen asennuksesta on kyse. Jos useamman, konemäärä on kerroin.
 
waldemad
[QUOTE="miksi";29885197]Miksi noin vanha versio kuin 10.04? Ubuntusta on julkaistu 14.04 LTS (long term support) Lubuntusta samoin 14.04 versio lubuntu | lightweight, fast, easier[/QUOTE]

Jos tietäisit tietokoneista jotain, et kysyisi. Mutta minäpä kerron: tuon ikäisessä ei ole välttämättä PAE-tukea ja asennus nasahtaa siihen. Tuo on viimeisin non-pae.
 
shp
Alkuperäinen kirjoittaja Ilkeä Harmaa;29885160:
Miksi Xp - pitäisi vaihtaa pois, ei se sillä rikki mene että sen winkkarituki on päättynyt, tarkoittaa lähinnä että patcheja siihen ei tipu...Laittaa internet-modeemin (Kaapeli- Laamakaista whatever) nattaavaksi ja kietasee vielä koneeseen jonkun näppärän muurin minkä säätää kyllin tiukalle, niin veikkaan että on aika hyvin varjoissa matohyökkäyksiltä vielä hetken :)
Juuri noin minäkin tekisin. Se on suurimmaksi osaksi propagandaa ja pelottelua että viruksia muka tulee ovista ja ikkunoista sisään heti kun tuki on päättynyt. Mutta jos ap muuten haluaa vaihtaa niin toivottavasti onnistuu:)
 
Yritin mennä sinne boot-valikkoon ja siellä oli 3 lokeroa joissa kaikissa vaihtoehtona se c. sit siellä oli kolme muutakin jokaisessa laatikossa mut ei usb-tikkua..mä en onnistu hitto tässä koskaan :headwall:
Tuohon mä en oikein osaa auttaa. Jos masiina tosiaan on semmoinen, että emolevy ei salli usbeeltä boottaamista, niin kikkailuksi menee.

Kait sinulla on tuossa vaiheessa se minnepinne kiinni koneessa? Ja että se on boottauskelpoinen tikku?

Mut kyl toi onnistuu vaik päällään seisten. Jos Lontoo taittuu, niin tuossa on asennusohjeet apuohjelman kera semmoisille koneille joissa usbiboottaus ei tosiaankaan onnistu. Mut tossa ollaan mun mukavuusalueeni ulkopuolella ja pahasti. Älä kokeile ensimmäisenä, vaan vasta jos muu ei tosiaan onnistu. Tossa en osaa auttaa, mut veikkaan, et Waldemat tai HopeaToffee osaa.

Boot from usb on an old pc without modding the BIOS
 
waldemad
Tuohon mä en oikein osaa auttaa. Jos masiina tosiaan on semmoinen, että emolevy ei salli usbeeltä boottaamista, niin kikkailuksi menee.

Kait sinulla on tuossa vaiheessa se minnepinne kiinni koneessa? Ja että se on boottauskelpoinen tikku?

Mut kyl toi onnistuu vaik päällään seisten. Jos Lontoo taittuu, niin tuossa on asennusohjeet apuohjelman kera semmoisille koneille joissa usbiboottaus ei tosiaankaan onnistu. Mut tossa ollaan mun mukavuusalueeni ulkopuolella ja pahasti. Älä kokeile ensimmäisenä, vaan vasta jos muu ei tosiaan onnistu. Tossa en osaa auttaa, mut veikkaan, et Waldemat tai HopeaToffee osaa.

Boot from usb on an old pc without modding the BIOS
Kikkailuksi? Polttaa ison dvd:lle ja boottaa siltä.
 
Niin, eka mietin et seikkailen xp:llä niin kauan kuin mahdollista tai kone pimahtaa viimeisen henkäyksensä mut tää on kyllä ajoittain aika hidas ja jumahtelee usein. ajattelin et ehkä nopeutuis tuolla ubuntulla tms. koska mun äidin vanha pöytäkone nopeutui ja toimii tätä nykyä tosi sukkelasti kun siihen joku meni ton linuxin pistämään =)
mut eikai se auta kun kulkee xp:n matkassa kun tuo asennus meni yli hilseen enkä jaksa hermostua ja stressata tuosta enää :( mulla ois 8 gigan muistitikku ostettuna just tätä kyseistä operaatiota varten mut ei näköjään voi mitään.

Paljonkohan siitä joutuis pulittamaan jos joku tietävämpi asentais sen tähän?
 
waldemad
Niin, eka mietin et seikkailen xp:llä niin kauan kuin mahdollista tai kone pimahtaa viimeisen henkäyksensä mut tää on kyllä ajoittain aika hidas ja jumahtelee usein. ajattelin et ehkä nopeutuis tuolla ubuntulla tms. koska mun äidin vanha pöytäkone nopeutui ja toimii tätä nykyä tosi sukkelasti kun siihen joku meni ton linuxin pistämään =)
mut eikai se auta kun kulkee xp:n matkassa kun tuo asennus meni yli hilseen enkä jaksa hermostua ja stressata tuosta enää :( mulla ois 8 gigan muistitikku ostettuna just tätä kyseistä operaatiota varten mut ei näköjään voi mitään.

Paljonkohan siitä joutuis pulittamaan jos joku tietävämpi asentais sen tähän?
Kai sulla joku nörttipertti löytyy tuttavapiiristä? Kysäise ja asennuta tuon ohjeeni mukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: StaRR
"noniin"
[QUOTE="noniin";29885344]Ei tarvita mitään ikivanhoja 10-versioita PAE:n takia.
https://wiki.ubuntu.com/Lubuntu/AdvancedMethods#Pentium_M_and_Celeron_M[/QUOTE]

Lataan täältä lubuntu | lightweight, fast, easier kohdasta [Download lubuntu (Intel x86) desktop CD] uusimman Lubuntu 14.04:en ja poltat sen CD:lle. Jos installointi tyssää PAE-ilmoitukseen, teen kuten tuossa minun aikaisemman viestin linkissä sanotaan. Ei järkeä asennella mitään ikivanhoja versioita viime vuosikymmeneltä.
 
Anteeks kun kysyn mut eli?
Oiskohan kirjastossa noita cd:itä ja saakohan niitä lainaksi vai pitääkö tää masiina kantaa sinne?
Ja jos cd:ltä asennan niin mikä mun nyt kannattaa sit sieltä valita? Ubuntu, lubuntu, mint vai mikä? :popcorn:
Ei, vaan tarvitset tyhjän cd- tai mielummin dvd- levyn. (Kaikki jakelut ei mahdu cd- levylle, Puppy mahtuu, mut Mint ei) Lataat verkosta sopivaksi katsomasi jakeluversion ja poltat sen ISO- levykuvan siihen levyyn. Sit starttaat koneen se levy paikallaan asemassa.

Sopivaa jakeluversiota mä en osaa suositella. Tota Puppyä mä testasin, koska se on toooosi pieni. Toi Mintti taas näytti helpoiten omaksuttavalta ainakin meikäläiselle, joka siis vihaan tietokoneita.
 
shp
[QUOTE="noniin";29885393] Ei järkeä asennella mitään ikivanhoja versioita viime vuosikymmeneltä.[/QUOTE]

Jos konekin on ikivanha niin ei välttämättä pöhlömpi idea asentaa vanha käyttis. Uudempikin voi toimia mutta sitä varmemmin välttyy ongelmilta mitä paremmin kone ja käyttis vastaavat toisiaan. Nyrkkisääntö on että mitä uudempi käyttis niin sitä tehokkaampi prosessori ja enemmän muistia tarvitaan. Riittääkö ap:n koneessa varmasti puhti uusimpaan versioon?
 

Yhteistyössä