Auttakaa miten saan Linuxin tai jonkun Win XP:n tilalle?

Mulla on kivikautinen läppäri eli Acer TravelMate 290 1gb. Siinä on windows xp käyttiksenä ja oon jo 3 päivää yrittäny ladata linuxin, tai siis ubuntun ja muistitikun kautta siirtää sen jotenki tähän koneelle. haluaisin myös eroon kokonaan tuosta xp:stä kunhan saan uuden käyttiksen tähän koneeseen.
Sain vissiin ladattua sen ubuntun ( latasin ohjeen mukaan vanhemmalle kuin 2007 koneelle ja 1bg:n mukaisesti ) ja ehkä siirrettyä muistitikulle mutta kun yritin avata muistitikulta sitä niin kone jäätyy totaalisesti ja ohjelma jolla kone yrittää sen avata on word pad. siihen tulee vaan jotain ihme merkkejä eikä sen jälkeen tapahdu mitään vaan kone jämähtää tosiaan niin et se pitää väkisin sulkea.
En edes tarkalleen ottaen tiedä miten tuo uuden järjestelmän lataaminen ja asentaminen sekä xp:n poistaminen tapahtuu..helppp?

mikäköhän olis paras ja kevyin käyttis näin vanhalle koneelle?

en haluais vielä uutta konettakaan ostaa kun on muitakin tärkeitä hankintoja ja tällä ajattelin hetken vielä pärjätä. Onko tähän mahdollista saada edes uusi käyttöjärjestelmä?

Mun vanhemmilla on vielä vanhempi pöytäkone vähemmällä muistilla ja siihen joku oli niille vaihtanut xp:n ubuntuun. mä en vaan onnistu :(
Lähtee kohta järki :headwall:
 
waldemad
Tuon ohjeen kirjoitin Lubuntulle, joka on yksi Ubuntun variaatioista. Sinun täytyy käsittää sellainen asia, että kone täytyy käynnistää niin, että se käynnistyy tuolta tikulta:

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2349511-onko-taalla-tietokoneista-ymmartavia-ihmisia-paikalla/#post29761913

Viesti #24
 
Kyllä se noilla ohjeilla onnistuu.

Katsot, että sinulla on sopivan kokoinen muistitikku. Se pitää tehdä ns. boottaavaksi ja siihen tarvitset apuohjelman, joita on muutama freewarena. Muistaakseni ainakin unetboot toimi.

Sit poltat linuxista "levykuvan" muistitikulle. Hankalinta tuossa on valita miljoonasta julkaisusta itselle sopiva. Itse kun noita katselin, niin Mint vaikutti tietokoneita vihaavalle vähiten vastenmieliseltä. "Pienin" löytämäni kelvollinen taas oli Puppy, joka sit käy museokoneisiinkin.

Sitten tarttee koneen biosiin mahdollisesti tehdä semmoinen muutos, että kone osaa bootata muistitikulta. Kun starttaat koneen, niin ruudulla välähtää teksti "press (esim. F2) to setup. Painat siitä ja käyt asettamassa muistitikun ensimmäiseksi boottaushakuvaihtoehdoksi. (Niit muita siis on vaik C: D: Network yms)

Sit kun kuittaat tuon tehdyksi, niin kone jatkaa käynnistymistä, mutta nyt siltä muistitikulta. Siitä eteenpäin sit asennat käyttiksen ohjeiden mukaan haluamallasi tavalla.
 
... ja ohjelma jolla kone yrittää sen avata on word pad.
Miten mä luin huonosti ja tuo meni ohi silmien???

Ei tuo onnistukaan niin, että sinulla on xp jo käynnissä. Se ei ainakaan helposti asenna ittensä päälle kilpailevaa käyttöjärjestelmää.

Kompuutterit toimivat sillai, että kun laitat virran päälle, niin kone on todella tyhmä. Se ei osaa tehdä mitään muuta kuin alkaa etsiä käyttöjärjestelmää määrätyistä paikoista määrätyssä järjestyksessä. Jos ykkösvaihtoehto on C:- asema, jossa on xp, niin kone käynnistää sen.

Ton vuoksi tarvitsee sen setupin kautta käydä muuttamassa ykkösvaihtoehdoksi se boottaava muistitikku, jossa on se haluamasi linux- versio.

Tuon jälkeen kone starttaa xp:n sijaan sen linuxin, joka sitten opastaa asennuksessa eteenpäin. Kannattaa varmuudeksi ensin asentaa xp:n rinnalle, ihan sen vuoksi, että jos koneessa sattuu olemaan tekstinpätkiä tai valokuvia jotka tahtoo säilyttää. Xp:n ehtii tuhoamaan myöhemminkin. Rinnanasennuksen jälkeen kone käynnistyksen yhteydessä vaan kysyy, että käynnistetäänkö linux vai xp.
 
Hei, kiitti neuvoista. Mä paneudun loppuillan tuohon asentamishässäkkään ja päämääränä ois se et kun viisut alkaa kybältä niin mullois koneessa joku muukinkuin xp :attn:
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se noilla ohjeilla onnistuu.

Katsot, että sinulla on sopivan kokoinen muistitikku. Se pitää tehdä ns. boottaavaksi ja siihen tarvitset apuohjelman, joita on muutama freewarena. Muistaakseni ainakin unetboot toimi.

Sit poltat linuxista "levykuvan" muistitikulle. Hankalinta tuossa on valita miljoonasta julkaisusta itselle sopiva. Itse kun noita katselin, niin Mint vaikutti tietokoneita vihaavalle vähiten vastenmieliseltä. "Pienin" löytämäni kelvollinen taas oli Puppy, joka sit käy museokoneisiinkin.

Sitten tarttee koneen biosiin mahdollisesti tehdä semmoinen muutos, että kone osaa bootata muistitikulta. Kun starttaat koneen, niin ruudulla välähtää teksti "press (esim. F2) to setup. Painat siitä ja käyt asettamassa muistitikun ensimmäiseksi boottaushakuvaihtoehdoksi. (Niit muita siis on vaik C: D: Network yms)

Sit kun kuittaat tuon tehdyksi, niin kone jatkaa käynnistymistä, mutta nyt siltä muistitikulta. Siitä eteenpäin sit asennat käyttiksen ohjeiden mukaan haluamallasi tavalla.
Yritin mennä sinne boot-valikkoon ja siellä oli 3 lokeroa joissa kaikissa vaihtoehtona se c. sit siellä oli kolme muutakin jokaisessa laatikossa mut ei usb-tikkua..mä en onnistu hitto tässä koskaan :headwall:
 
shp
Joo, ei niissä vanhoissa koneissa yleensä olekaan mahdollisuutta buutata usb:ltä. Toki voi tutkia josko biossin päivitys auttaisi mutta en suosittele kokeilemaan jos et ole varma tekemisistäsi sillä väärin tehty biossin päivitys saa koneen totaalisesti juntturaan. Onhan Ubuntusta cd-versioitakin ainakin ollut vai eikö siinä koneessa ollut cd-asemaakaan?
 
Miksi Xp - pitäisi vaihtaa pois, ei se sillä rikki mene että sen winkkarituki on päättynyt, tarkoittaa lähinnä että patcheja siihen ei tipu...Laittaa internet-modeemin (Kaapeli- Laamakaista whatever) nattaavaksi ja kietasee vielä koneeseen jonkun näppärän muurin minkä säätää kyllin tiukalle, niin veikkaan että on aika hyvin varjoissa matohyökkäyksiltä vielä hetken :)
 

Yhteistyössä