Ei varaa pitää lasta päiväkodissa

  • Viestiketjun aloittaja Opiskelijana äiti
  • Ensimmäinen viesti
Opiskelijana äiti
Onko kenellekään tullut tilannetta jossa on todennut ettei ole varaa pitää lasta päiväkodissa? Lapsi aloitti vuosi sitten ja jatkuvasti päiväkodilta tulee uusia vaatimuksia lasten tarvikkeista sekä vaatteista. On pitänyt ostaa kurahanskoja, kurapukuja, vuorellisia kurahanskoja, uimapukua jne. Miten me kotona olemme pärjänneet ihan perusvaatteilla? Lapsen talvipuku on mielestäni hänelle sopiva mutta viimeksi päiväkodissa hoitaja sanoi että pitää olla väljä talvipuku (siis sellainen joka hölskyy päällä?).

Minä opiskelen ja lapsen isä ei ole millään tavoin osallinen lapsen elämässä (saati maksa elareita). Kirppareilta olen yrittänyt löytää vaatteita mutta esim. ulkoilupukuja siellä ei ole ollut. Onko minun otettava lapsi pois hoidosta ja jäätävä kotiin kun ei ole varaa ostaa sellaisia pukuja/välineitä jotka kelpaisivat päiväkodille? Lasten vaatteet ovat uusina tosi kalliita!
 
vierailija123456
Mitkä teidän tulot on?

Päiväkodilla ei ole oikeutta sanoa lapsen vaatteista muuta, kuin että pitää olla säänmukaiset varusteet. toki sieltä jotain yleislappua voi tulla, jossa on esim. että kannattaa olla väljät vaatteet jne. (joka tietysti on totta) mutta ei niitä lappuja tarvi kenenkään noudattaa.
 
no en mä kyllä kokenut, että olis tarvinnut mitään erityistä hankkia päiväkodin takia. kuravaatteet tarvii kotonakin, samoin haalarit yms. jos haalari on pieni, niin se on pieni, sen joutus uusiamaan kotonakin, eikä tarvii ostaa mitään merkkihaalaria, halpa haalari ajaa saman asian. uimapuku ei monta euroo maksa.
 
vierailija
Siis kai saat elarit kunnalta?? Yhdet kurahanskat riittänee, väljät jotka mahtuvat kaikenlaisten hanskojen päälle. Jos lapsella on toppavaatteet talveksi ja kuorivaatteet muille keleille, en keksi mitään muuta pakollista. Jotain hupparia tms alle jota voi sitten käyttää myös syksyllä ja kesällä "takkina". Ainakin Facessa myydään vanhoja ulkohousuja ja takkeja muutamalla eurolla.

Ei meilläkään ole tämän ihmeellisempää vaatetta eikä muuta vaaditakaan.
 
vierailija
Huutiksesta saat koko talvihaalarin alle kympillä ja jos asut niin että voit hakea, voi mennä alle 5e. Mites sieltä?
Useimmat haalarit kestää vettä hyvin ja kurahanskat saat parilla eurolla. Kannattaa katsoa jo etukäteen pitkällä tähtäimellä sopivia vaatteita seuraaville kausille, pääsee halvemmalla.

Uimapukuja näyttää olevan 1-2e myynnissä eri kokoisia. Facessa kannattaa katsoa jos omalla paikkakunnalla olisi kierrätyssivuja, jotain hanskoja voi saada ilmaiseksi. Meiltä lähtee ainakin käyttökelpoisia kenkiä, hanskoja, pipoja ja ainakin yhdet uudet ulkohousut olen vaan antanut pois kun en ole jaksanut muutaman euron takia myydä ja tietää miten joku tarvitsee kuitenkin.
 
Jos sulla on muita äitejä puisto/kerho/kahvikavereina niin mainitse sivulauseessa että tarvitsisitte joitain lasten vaatteita. Mä olettaisin että vaatteita löytyy annettavaksi. Mä tuskin olen ainoa joka ei jaksa nähdä vaivaa laittaa vaatteita nettikirppikselle tai kiikuttaa niitä jollekin kirpputorille myyntiin.
 
vierailija
En ymmärrä nyt.. siis ihan samoja vaatteita siellä hoidossa tarvitaan kuin kotonakin.

Ja kyllä talvihaalari vähän väljä saa ollakin että sinne mahtuu riittävästi vaatetta alle. Liian sopiva saattaa olla päällä kylmä.
 
vierailija
Sisätossut on ollut ainoa ns. ylimääräinen juttu, mikä on päiväkodin takia hankittu ja nekään eivät hirveitä maksa. Ei meillä ole koskaan ollut vuoritettuja kurarukkasia päiväkodissa, eikä ole niitä koskaan vaadittukaan, kahdesta eri päiväkodista on kokemusta. Yhden fleecevuorelliset olen erehtynyt ostamaan ja toisia ei niiden jälkeen tullut. Tuli pieni reikä rukkasen kärkeen, eikä niitä sitten ikinä saanut kuivaksi.
 
vierailija_2
Tää on joko trolli, tai sitten ihminen joka ei itse ulkoile lasten kanssa. Jos ulkoilisi, niin kurakamppeet ois Suomen ilmastossa olleet käytössä jo monesti. Ja haalarin on tosiaan hyvä olla sellainen, että se päällä voi tehdä muutakin kuin seisoa paikallaan, eli vähän reilu.
 
vierailija
Pistä Ostetaan-ilmoitus Tori.fi -sivulle ja kerro mitä etsit ja paljonko olet valmis maksamaan. Minäkin opiskelen ja ostin just Torista talvihaalarin 15 e, talvihatun 3 e ja parit hanskat muutamalla eurolla. Haalarin pitää tosiaan olla sen verran väljä, että lapsi saa sen itse päälle ja/tai alle mahtuu esim. villahaalari.

Älä nyt ihmeessä osta uutena, jos on rahasta tiukkaa, paitsi Jesper Juniorin -50-70 % alesta olen kyllä hamstrannut seuraavaan kauteen. Päiväkodissa lapsella pitää olla sellaiset varusteet, että pärjää koko ulkoilun ajan, kotihoidossa oleva voi lähteä kotiin jos lapsi istuu haalarin märäksi.
 
vierailija
Just myin isot läjät hyviä vedenpitäviä haalareita, kolmella eurolla lähti halvimmat, kalliimmille reimoillekin laitoin hinnaksi kympin. SIKSI että kirpparit on ihan täynnä lasten ulkoiluvaatteita, ja hinnat on pakko pitää alhaisina jos haluaa päästä tavarasta eroon. Tämän tuppukylän kirppikseltä löytää alle kouluikäiselle kaiken mitä tarvitsee muutamalla eurolla, pahimmillaan joutuu ehkä selaamaan läpi tori.fi:n siihen lisäksi.

Tämä on sulle nyt uusi elämäntilanne, ja siinä kestää aikansa että oppii ennakoimaan, käyttämään kirppiksiä ja ostaman kerralla sen verrn isompaa että kasvunvaraa on sopivasti. Kyllä se siitä. Jos vasta aloitit opinnot ja lapsi aloitti hoidossa, olette tän syksyn, vähintään, vielä sellaisessa murrosvaiheessa että kaikki voi tuntua vähän hankalalta. Se kuuluu asiaan ja kun saatte opiskelu- ja hoitorytmistä kunnolla kiinni, energiaa jää enemmän muihin asioihin ja mielialakin on parempi.

Mutta. Sun lapsella on siis isä, ja isovanhemmat ja todennäköisesti jonkinlainen määrä tätejä ja setiä, siis sun omien sukulaisten lisäksi. Onko ne kaikki tosiaan niin tunnekylmiä ihmisiä, ettei niiltä liikene muutamaa euroa oman lapsenlapsen vaatettamiseen? Miten sun omat vanhemmat? Eihän heillä ole enää lapsia elätettävänä, luulisi että vuodessa olisi mahdollista ostaa edes sieltä kirpparilta ohimennessään kaikkea tarpeellista mitä löytää. Sulla on tuossa elämäntilanteessa ihan raakasti oikeus kertoa, että nyt on tällainen tilanne ettei mulla ole varaa ostaa lapselle kurahanskoja. Tavallisten ihmisten kesken ei menisi kuin hetki, niin ihan kuka tahansa, melkeinpä tuntematonkin ihminen sulle ne kurahanskat hommaisi, koska ihmisillä on paljon halua auttaa, ja monilla lapsiperheillä aivan liikaa vähän käytettyjä lastenvaatteita. Jos löydät jonkun, jolla on just se vuoden-pari vanhempi lapsi kuin omasi, ja halua antaa lastenvaatteita, on ongelma ratkaistu vuosikausiksi eteenpäin.
 
vierailija
Huoh. Lisääntymiseen tarvittavat ja toimivat vehkeet on lähes kaikilla, mutta läheskään kaikilla ei ole taloudellisia tai älyllisiä edellytyksiä vanhemmuuteen.

Älkää tehkö lapsia jos olette persaukisia ja ette osaa edes soveltaa tai pyytää apua. Yhteiskunnalla ei ole enää varaa hyysätä ja syytää rahaa lastentekoon.
 
vierailija
Huoh. Lisääntymiseen tarvittavat ja toimivat vehkeet on lähes kaikilla, mutta läheskään kaikilla ei ole taloudellisia tai älyllisiä edellytyksiä vanhemmuuteen.

Älkää tehkö lapsia jos olette persaukisia ja ette osaa edes soveltaa tai pyytää apua. Yhteiskunnalla ei ole enää varaa hyysätä ja syytää rahaa lastentekoon.
Miten se yhteiskunta hyysää rahaa lastentekoon?
Lapsilisät ja äitiyspäivärahat menevät kaikille, oli äiti köyhä tai rikas.
Opintotukeen on myös oikeutettu jos opiskelee, oli lapsia tai ei.
 
Kirppareilta oikeilta tai facesta löytyy kyllä ihan ehjiä talvipukuja 5-15e vaikka ja kuinka paljon. Liian pienessä puvussa on kurja touhuta kun lahkeet nousee nilkoista tai kinnaa peffasta.

Kuravaatteita me ei kyllä kotioloissa melkeen koskaan käytetty, mutta hoitoon ne on pitänyt hankkia. Ulkoillaan kyllä mutta kuorivaatteissa.

Omille muksuille ostin yhdet talvihaalareita keväällä alesta 35e /kpl uutena reima ja lassietec.
 
Ymmärrän, että tuntuu pahalta, kun tekee parhaansa lapsensa eteen ja sitten annetaan ymmärtää, ettei osaakaan hankkia sitä sopivaa haalaria tai kurahanskaa. Nykyäänhän esimerkiksi Reima mainostaa, että ulkovaatteet ovat vedenpitäviä. Silti niiden päälle puetaan hiostavat kuravaatteet. Itse inhosin kuravaatteita lapsena. No päiväkodissa halutaan käyttää kuriksia, itse en välttämättä kotioloissa pukisi montaa vettähylkivää ulkovaatetta päällekäin ja jos sataa liikaa, pysyisin sisällä lapsen kanssa. Nämä ovat näitä äitien ikuisuuskysymyksiä. Älä ota henkilökohtaisesti päiväkodin neuvoja, heidän tehtäviin kuuluu neuvoa pukeutumisessa. Vanhempi saa silti päättää, mitä lapselleen pukee, tosin ne kurikset joudut varmasti hankkimaan. Nykyään on liikaa vaatteita, on välikausitakkia, kevyttätoppahaalria, paksuatoppahaalaria jne. Ihmiset menevät äärimmäisyyksiin etsiessään sitä optimaalia vaatetta säähän kuin säähän. Toista oli omassa lapsuudessa, kun samoilla kengillä vedettiin syksy, talvi ja kevät. Kesällä oltiin avojaloin.
 
vierailija
Ymmärrän, että tuntuu pahalta, kun tekee parhaansa lapsensa eteen ja sitten annetaan ymmärtää, ettei osaakaan hankkia sitä sopivaa haalaria tai kurahanskaa. Nykyäänhän esimerkiksi Reima mainostaa, että ulkovaatteet ovat vedenpitäviä. Silti niiden päälle puetaan hiostavat kuravaatteet. Itse inhosin kuravaatteita lapsena. No päiväkodissa halutaan käyttää kuriksia, itse en välttämättä kotioloissa pukisi montaa vettähylkivää ulkovaatetta päällekäin ja jos sataa liikaa, pysyisin sisällä lapsen kanssa. Nämä ovat näitä äitien ikuisuuskysymyksiä. Älä ota henkilökohtaisesti päiväkodin neuvoja, heidän tehtäviin kuuluu neuvoa pukeutumisessa. Vanhempi saa silti päättää, mitä lapselleen pukee, tosin ne kurikset joudut varmasti hankkimaan. Nykyään on liikaa vaatteita, on välikausitakkia, kevyttätoppahaalria, paksuatoppahaalaria jne. Ihmiset menevät äärimmäisyyksiin etsiessään sitä optimaalia vaatetta säähän kuin säähän. Toista oli omassa lapsuudessa, kun samoilla kengillä vedettiin syksy, talvi ja kevät. Kesällä oltiin avojaloin.
On enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että vanhemmat hankkivat epäasiallisia ja väärän kokoisia vaatteita, joten ottakaa opiksenne vaan, kun asiasta sanotaan
 

Yhteistyössä