eikö naamamenosuuntaan istuimen saa laittaa etupenkille vaik olis airbag..?

bb
No onpahan taas vastauksia. menette liikkeeseen tai johonkin huoltamoon ja käskette kytkeä airbagin pois käytöstä. Paras systeemi on ottaa se patruuna pois mikä laukaisee bagin niin ei vahingossakaan laukea. Niin ja laita siihen etupenkille selkämenosuuntaan istuin ja se kasvon menosuuntaan istuin takapenkille, niin on kaikkein turvallisin.
 
vieras
airbag pamahtaa NIIN järkyttävällä voimalla että lapsen kroppa ei sellaista pamausta kestä.
Meille kakkosvaiheessa näytettiin video jossa airbag-systeemi asetettiin kadulle, sen päälle auton rengas ja kun airbag kytkettiin "päälle" niin tää kyseinen auton rengas pongas siitä päältä lipputangon nupin korkeuteen eli ei mikään AIVAN pieni voima mikä siitä lähtee!
 
äiti kolmelle
Alkuperäinen kirjoittaja tiinu123:
vaihdettiin just tuohon. isä otti sen nimiinsä.. en jaksa sille alkaa puhumaan. miehellä samanlainen joten eipä auta sekään..
Aha. No me ainakin kokeiltiin mahtuuko kolme istuinta takapenkille, kun oltiin autoa vaihtamassa, vaikka kolmas lapsi oli vasta suunnitteilla. Miten ihmiset on näin kädettömiä? Ja näin tärkeässä asiassa. Ollaan autoa hankkimassa ja unohdetaan kokeilla mahtuvatko kaikki perheenjäsenet kyytiin. Voi hyvänen aika.
 
mie
Me kun ostettiin/etsittiin uutta autoa niin yks autokauppias sanoi että hyvin voi olla jopa 3v turvaistuimessa etupenkillä naama menosuuntaan vaikka on airbagi :( Näin kuulemma heidänkin lapset matkustaa ja ..... on ylireagointia turvallisuuteen jos ei muka niin voi tehdä .
Jäi kyllä siltä myyjältä auto ostamatta ......
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja bb:
No onpahan taas vastauksia. menette liikkeeseen tai johonkin huoltamoon ja käskette kytkeä airbagin pois käytöstä. Paras systeemi on ottaa se patruuna pois mikä laukaisee bagin niin ei vahingossakaan laukea. Niin ja laita siihen etupenkille selkämenosuuntaan istuin ja se kasvon menosuuntaan istuin takapenkille, niin on kaikkein turvallisin.
Tiedät kai, että jos tällaisen operaation tekee, auto pitää katsastuttaa uudelleen?

 
Voi pyhä sylvi
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Me kun ostettiin/etsittiin uutta autoa niin yks autokauppias sanoi että hyvin voi olla jopa 3v turvaistuimessa etupenkillä naama menosuuntaan vaikka on airbagi :( Näin kuulemma heidänkin lapset matkustaa ja ..... on ylireagointia turvallisuuteen jos ei muka niin voi tehdä .
Jäi kyllä siltä myyjältä auto ostamatta ......
Näitä idiootteja riittää. Näkeehän sitä edelleen ihmisiä, jotka kuljettavat lapsia autoissa etupenkillä täysin ilman vöitäkin.

Tämä jaksaa muuten aina ihmetyttää yhtä paljon, että näissä asioissa ei ajatella yhtään järjellä vaan kysellään täällä palstalla että "minä muistan jostain kuulleeni että kasvot menosuuntaan olevan istuimen saa asentaa etupenkille, jossa on airbag". Haloo: eikö järki todellakaan leikkaa yhtään eikä riitä miettimään sen airbagin toimintaa tuon enempää? No jos on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla ottaa.
 
?
Itse kokenut kun bagi tullut naamalle, kyllähän se sattu mutta että murtaisi lapsen kasvot niin en usko.
Ei se niin lujaa voi tulla että murskaa kasvot, entäs pienet ja hentoiset ihimiset, ok tietysti on kovemmat luutkuin lapsella mutta silti.
Itse olen ajatellu että selkä menosuuntaan ei saa laittaa enkä itse laittais kyllä kasvot menosuuntaankaan mutta kyllä näitäkin ratkaisuja olen nähnyt niin uusissa kuin vanhoissakin autoissa! Pakko mikä pakko, näin lama aikana ainakin! Pääasia´on varmasti että on edes se istuin lapsella, niitäkään ei ole kaikilla...
 
Kyllä
Saa laittaa; etuistuin ei kylläkään ole välttämättä turvallisin paikka. Airbag on vaarallinen selkämenosuuntaan istuvalle lapselle tukehtumisvaaran vuoksi. Kun airbag laukeaa, niin se tulee selkänojan yli lapsen kasvoille, mutta ei pääse tyhjenemään ja poistumaan turvaistuimen ollessa edessä. Siis ei ole kyse suurtesta paineesta. Varmaan isku on suurempi, jos pää iskeytyy kojelautaan tai sivuikkunaan kuin ilmalla täytettyyn tyynyyn.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Itse kokenut kun bagi tullut naamalle, kyllähän se sattu mutta että murtaisi lapsen kasvot niin en usko.
Ei se niin lujaa voi tulla että murskaa kasvot, entäs pienet ja hentoiset ihimiset, ok tietysti on kovemmat luutkuin lapsella mutta silti.
Meillä oli edellisessä autossa airbag ja varoitustarrassa erittäin selvästi sanottiin, että alle 140-senttiä pitkä ei saa istua paikalla jossa on airbag, ei myöskään turvaisuimessa. Tosin meidän auto oli ameriikanunelma ;) joten varoituksetkin ehkä samaan tyyliin... Tuon perusteella kielto siis johtuisi siitä, että liian lyhyellä ihmisellä turvatyyny laukeea suoraan kasvoille. Ei varmaan tee hyvää mm. silmille.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
Saa laittaa; etuistuin ei kylläkään ole välttämättä turvallisin paikka. Airbag on vaarallinen selkämenosuuntaan istuvalle lapselle tukehtumisvaaran vuoksi. Kun airbag laukeaa, niin se tulee selkänojan yli lapsen kasvoille, mutta ei pääse tyhjenemään ja poistumaan turvaistuimen ollessa edessä. Siis ei ole kyse suurtesta paineesta. Varmaan isku on suurempi, jos pää iskeytyy kojelautaan tai sivuikkunaan kuin ilmalla täytettyyn tyynyyn.
Juu, tässä joku taas tietää. Kannattaa ehdottomasti ottaa riski.
 
Mun autossa ei ole airbagia ja oon pitäny kaukaloa etupenkillä yksin ajellessani, en oo tienny et pitäis takapenkille laittaa... Ku silloinhan mä en näe onko lapsella kaikki ok :( Miehen autossa airbagit on ja kun sillä ollaan liikenteessä mä olen luonnollisesti vauvan kanssa takapenkillä.
 
Minä voisin laittaa, jos airbagin saa kytkettyä pois. Ja penkki ehdottomasti mahdollisimman taakse. On kuitenkin aika pieni todennäköisyys että airbag laukeaa kun se on poiskytketty, ja varmistuksena etupenkki on mahdollisimman takana, ettei airbag ainakaan kovin suurella voimalla iske lapseen.
 
Heh
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Pakko mikä pakko, näin lama aikana ainakin! Pääasia´on varmasti että on edes se istuin lapsella, niitäkään ei ole kaikilla...
Et voi olla tosissasi...
Että taloudellisesti huonot ajat oikeuttavat säästämään lapsen turvallisuudessa...

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Meillä oli edellisessä autossa airbag ja varoitustarrassa erittäin selvästi sanottiin, että alle 140-senttiä pitkä ei saa istua paikalla jossa on airbag, ei myöskään turvaisuimessa. Tosin meidän auto oli ameriikanunelma ;) joten varoituksetkin ehkä samaan tyyliin... Tuon perusteella kielto siis johtuisi siitä, että liian lyhyellä ihmisellä turvatyyny laukeea suoraan kasvoille. Ei varmaan tee hyvää mm. silmille.
Minä lueskelin Chevy Transportin ohjekirjaa, ja siinä annettiin ohjeeksi vetää etupenkki mahdollisimman taakse, jos airbag-paikalla istuu lapsi.
 
Voi pyhä sylvi
Alkuperäinen kirjoittaja PipetiPoo:
Mun autossa ei ole airbagia ja oon pitäny kaukaloa etupenkillä yksin ajellessani, en oo tienny et pitäis takapenkille laittaa... Ku silloinhan mä en näe onko lapsella kaikki ok :( Miehen autossa airbagit on ja kun sillä ollaan liikenteessä mä olen luonnollisesti vauvan kanssa takapenkillä.
Et ole tiennyt...Missä pussissa te oikein elämänne vietätte? Eikö järki sano yhtään mitään?

Tiedoksi: lapsellasi ei ole mitään hätää siellä takapenkillä ja jos on pakko nähdä kaukaloon, osta takapenkille asennettava peili. Näitä on myynnissä. On todettu, että lapsen tarpeista huolehtiminen ajon aikana heikentää liikenneturvallisuutta merkittävästi ja myös siksi kaukalo pitäisi sijoittaa takapenkille. Sinun kuuluu ajaa autoa, ei tarkkailla tai viihdyttää lastasi ajon aikana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PipetiPoo:
Mun autossa ei ole airbagia ja oon pitäny kaukaloa etupenkillä yksin ajellessani, en oo tienny et pitäis takapenkille laittaa... Ku silloinhan mä en näe onko lapsella kaikki ok :( Miehen autossa airbagit on ja kun sillä ollaan liikenteessä mä olen luonnollisesti vauvan kanssa takapenkillä.
Ei lasta PIDÄ takapenkille laittaa, jos edessä ei kerran ole airbagia. Takapenkki on hieman turvallisempi paikka, mutta itsekin vanhassa autossani pidin turvakaukaloa ja -istuinta edessä. Esimerkiksi selkä menosuuntaan -istuin saattaa mahtua paremmin etupenkille.
 
Heh
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja PipetiPoo:
Mun autossa ei ole airbagia ja oon pitäny kaukaloa etupenkillä yksin ajellessani, en oo tienny et pitäis takapenkille laittaa... Ku silloinhan mä en näe onko lapsella kaikki ok :( Miehen autossa airbagit on ja kun sillä ollaan liikenteessä mä olen luonnollisesti vauvan kanssa takapenkillä.
Ei lasta PIDÄ takapenkille laittaa, jos edessä ei kerran ole airbagia. Takapenkki on hieman turvallisempi paikka, mutta itsekin vanhassa autossani pidin turvakaukaloa ja -istuinta edessä. Esimerkiksi selkä menosuuntaan -istuin saattaa mahtua paremmin etupenkille.
HIEMAN turvallisempi paikka? Millä asteikolla, sinun omallasiko?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Voi pyhä sylvi:
Alkuperäinen kirjoittaja PipetiPoo:
Mun autossa ei ole airbagia ja oon pitäny kaukaloa etupenkillä yksin ajellessani, en oo tienny et pitäis takapenkille laittaa... Ku silloinhan mä en näe onko lapsella kaikki ok :( Miehen autossa airbagit on ja kun sillä ollaan liikenteessä mä olen luonnollisesti vauvan kanssa takapenkillä.
Et ole tiennyt...Missä pussissa te oikein elämänne vietätte? Eikö järki sano yhtään mitään?

Tiedoksi: lapsellasi ei ole mitään hätää siellä takapenkillä ja jos on pakko nähdä kaukaloon, osta takapenkille asennettava peili. Näitä on myynnissä. On todettu, että lapsen tarpeista huolehtiminen ajon aikana heikentää liikenneturvallisuutta merkittävästi ja myös siksi kaukalo pitäisi sijoittaa takapenkille. Sinun kuuluu ajaa autoa, ei tarkkailla tai viihdyttää lastasi ajon aikana.
Mä sain aikanaan haukut terkkarilta kun pidin esikoista takapenkillä.. terkkari oli sitä mieltä että edessä täytyy olla jos vaikka tutti sattuu tippumaan kesken matkaa suusta.. |O
 

Yhteistyössä