eikö naamamenosuuntaan istuimen saa laittaa etupenkille vaik olis airbag..?

Heh
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Alkuperäinen kirjoittaja Voi pyhä sylvi:
Alkuperäinen kirjoittaja PipetiPoo:
Mun autossa ei ole airbagia ja oon pitäny kaukaloa etupenkillä yksin ajellessani, en oo tienny et pitäis takapenkille laittaa... Ku silloinhan mä en näe onko lapsella kaikki ok :( Miehen autossa airbagit on ja kun sillä ollaan liikenteessä mä olen luonnollisesti vauvan kanssa takapenkillä.
Et ole tiennyt...Missä pussissa te oikein elämänne vietätte? Eikö järki sano yhtään mitään?

Tiedoksi: lapsellasi ei ole mitään hätää siellä takapenkillä ja jos on pakko nähdä kaukaloon, osta takapenkille asennettava peili. Näitä on myynnissä. On todettu, että lapsen tarpeista huolehtiminen ajon aikana heikentää liikenneturvallisuutta merkittävästi ja myös siksi kaukalo pitäisi sijoittaa takapenkille. Sinun kuuluu ajaa autoa, ei tarkkailla tai viihdyttää lastasi ajon aikana.
Mä sain aikanaan haukut terkkarilta kun pidin esikoista takapenkillä.. terkkari oli sitä mieltä että edessä täytyy olla jos vaikka tutti sattuu tippumaan kesken matkaa suusta.. |O
Näin. Terkkarithan ne ovatkin liikenneturvallisuuden asiantuntijoita. Ja kaikkien muidenkin alojen, useista kommenteista päätellen ; )
 
vieras
Missään nimessä ei lasta etupenkille minkäänlaisessa istuimessa, saati ilman istuinta. Airbag tekee oikeasti lauetessaan niin pahaa jälkeä, että lapsi on hengenvaarassa. Mieheni on ollut korjaamassa aika monen autokolarin jälkiä (palomies), missä airbag on lauennut ja vahingoittanut aikuistakin. Ei ole turha se sääntö, että alle 12-vuotiasta ei pitäisi kuskata etupenkillä, aikuisistakaan ei alle 150-senttistä.

Ja anteeks nyt, mutta vain ekan lapsen kanssa sitä ehtii panikoida, että pitää autossa olla jatkuvasti vauvan vieressä, kun niitä tulee lisää niin enää ei mahdukaan sinne taakse tuttia nostelemaan... Hyvin ne siellä pärjää, ja jos hätä tulee, niin sitten pysähdytään.
 
3näiti
Alkuperäinen kirjoittaja tiinu123:
ei mene ku kaks?
mulla 3 istuinta takana. vauvan kaukalo ja 2 turvaistuinta. nyt oon esikolle osatnu turvavyöistuimen, pitäis vaan vaihtaa se autoon. mut hyvin mahtuu vaikka tosi ahdasta onki ja rasittava nostaa kaikki yksitellen autoon
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja PipetiPoo:
Mun autossa ei ole airbagia ja oon pitäny kaukaloa etupenkillä yksin ajellessani, en oo tienny et pitäis takapenkille laittaa... Ku silloinhan mä en näe onko lapsella kaikki ok :( Miehen autossa airbagit on ja kun sillä ollaan liikenteessä mä olen luonnollisesti vauvan kanssa takapenkillä.
Ei lasta PIDÄ takapenkille laittaa, jos edessä ei kerran ole airbagia. Takapenkki on hieman turvallisempi paikka, mutta itsekin vanhassa autossani pidin turvakaukaloa ja -istuinta edessä. Esimerkiksi selkä menosuuntaan -istuin saattaa mahtua paremmin etupenkille.
HIEMAN turvallisempi paikka? Millä asteikolla, sinun omallasiko?
Millä asteikolla etupenkki on sitten ERITTÄIN vaarallinen paikka? Kai itsekin istut takapenkillä silloin kun et aja?
 
juu ei
Nokkakolarit ovat kaikista tuhoisempia ja siksi varsinkin lapsille suositellaan matkustuspaikkana takapenkkiä.
Meidän kummityttö (6v) saa matkusta etupenkillä airbag-paikalla. Olen asiasta huomauttanut, mutta vanhempien mielestä se on ihan ok, koska he laittavat penkin mahdollisimman taakse. Eivätkö ihmiset ihan oikeasti sen vertaa ymmärrä, että kolaritilanteessa vartalo liikkuu eteenpäin eli suoraan päin sitä turvatyynyä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Siis, jos etupenkillä ei ole airbagia, niin eikö silloinkaan saa laittaa istuinta siihen? Siis esim. kaukaloa (selkä menosuuntaan, tietenkin)
Saa laittaa. Takapenkki on jonkin verran turvallisempi paikka, mutta jokainen miettii itse riskit. Jos etupenkillä ei ole airbagia, voisihan täällä moralisoida sitäkin, kuinka joku voi ylipäänsä kuljettaa lapsia niin vanhalla autolla ;)
 
Heh
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja PipetiPoo:
Mun autossa ei ole airbagia ja oon pitäny kaukaloa etupenkillä yksin ajellessani, en oo tienny et pitäis takapenkille laittaa... Ku silloinhan mä en näe onko lapsella kaikki ok :( Miehen autossa airbagit on ja kun sillä ollaan liikenteessä mä olen luonnollisesti vauvan kanssa takapenkillä.
Ei lasta PIDÄ takapenkille laittaa, jos edessä ei kerran ole airbagia. Takapenkki on hieman turvallisempi paikka, mutta itsekin vanhassa autossani pidin turvakaukaloa ja -istuinta edessä. Esimerkiksi selkä menosuuntaan -istuin saattaa mahtua paremmin etupenkille.
HIEMAN turvallisempi paikka? Millä asteikolla, sinun omallasiko?
Millä asteikolla etupenkki on sitten ERITTÄIN vaarallinen paikka? Kai itsekin istut takapenkillä silloin kun et aja?

Lapsi ja aikuinen on hieman eri asia, kai sen itsekin tajuat? Aika heikot argumentit sinulla...
Minusta lapsi ansaitsee turvallisimman mahdollisen paikan ja se on todistetusti kyllä takapenkki.
 
vieras
Vauvan ja alle 3 veen paikka on takapenkillä ja selkä menosuuntaan.

Pitää vain ostaa tarpeeks iso auto, jotta tämä toteutuu.

Esim Ford Mondeoon mahtuu kolme istuinta taakse vierekkäin selkä menosuuntaan.

Lasta ei takaisin saa, jos kolari tulee.

Takapenkki on turvallisempi kuin etupenkki.

Itse en riskeeraa lasten turvallisuudessa enkä siinä tingi.

Autoja saa myös osamaksulla. Ei tartte heti olla suurta rahatuohta kädessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Lapsi ja aikuinen on hieman eri asia, kai sen itsekin tajuat? Aika heikot argumentit sinulla...
Minusta lapsi ansaitsee turvallisimman mahdollisen paikan ja se on todistetusti kyllä takapenkki.
Kai se etupenkki on yhtä vaarallinen aikuiselle kuin lapsellekin, vai millä perustelet ettei ole? Ja sinäkin voisit sitten esittää jotain todisteita argumentointisi tueksi, haluaisin nähdä vaikkapa tilastoja, joiden mukaan takapenkki on huomattavasti turvallisempi lapselle kuin etupenkki.
 
Ammattilainen
Mikään laki ei kiellä kiinnitämästä turvaistuinta kasvot menosuuntaan airbag-paikalle. Mutta jokainen miettii itse kuinka turvallista/turvatonta se on ja mitkä ovat riskit. Tiesittekö muuten että myöskään loppuraskaudessa EI SUOSITELLA airbag-paikalla matkustamista/ajamista, koska turvatyyny tulee liian lähelle vatsaa. Kuinka moni noudattaa tätä sääntöä? Itse olen ainakin olosuhteiden pakosta joutunut ajamaan autoa ihan loppuun asti.
 
Heh
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Lapsi ja aikuinen on hieman eri asia, kai sen itsekin tajuat? Aika heikot argumentit sinulla...
Minusta lapsi ansaitsee turvallisimman mahdollisen paikan ja se on todistetusti kyllä takapenkki.
Kai se etupenkki on yhtä vaarallinen aikuiselle kuin lapsellekin, vai millä perustelet ettei ole? Ja sinäkin voisit sitten esittää jotain todisteita argumentointisi tueksi, haluaisin nähdä vaikkapa tilastoja, joiden mukaan takapenkki on huomattavasti turvallisempi lapselle kuin etupenkki.
Tarkoitin siis sitä, että aikuinen selviää kolarista todennäköisesti pienemmin vammoin etupenkillä kuin lapsi. Ja että lasten turvallisuus tulee aina maksimoida, aikuisista ei ole niin väliä.

Nyt en tähän saumaan löydä (enkä viitsi kaivaakaan) mutta kai sille jokin syy on -tilastotieto varmaan- miksi aina painotetaan että turvallisin paikka lapselle on takapenkillä keskellä...?
Ja löydätkö sinä jostain tilastoja, joiden mukaan etupenkki on lapselle yhtä turvallinen kuin takapenkki? Tuskin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Ja löydätkö sinä jostain tilastoja, joiden mukaan etupenkki on lapselle yhtä turvallinen kuin takapenkki? Tuskin.
En, mutta en ole väittänytkään että olisivat yhtä turvallisia. Mutta kun otetaan kokonaistilanne huomioon (lasten mahtuminen autoon, viihtyminen autossa jne.), niin voi hyvinkin olla perusteltua laittaa lapsi etupenkille, eikä sitä tarvitse pelätä sen vuoksi että se olisi jotenkin äärettömän vaarallinen paikka (jos siis tilanne on se, että airbagia ei ole).

Meillä kaikki kolme mahtuvat takapenkille, mutta voisi lasten viihtyvyyden takia olla toisaalta parempi että kuopus istuisi selkä menosuuntaan edessä. Hän nimittäin pääsee potkimaan reunoilla istuvia sisariaan, eikä sekään matkustusturvallisuutta lisää että minä kuuntelen isompien huutoa ja karjun nuorimmalle että on kunnolla. Mutta meillä on se airbag edessä, joten selkä menosuuntaan en siihen istuinta voi laittaa.
 
millipilli
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Alkuperäinen kirjoittaja Voi pyhä sylvi:
Alkuperäinen kirjoittaja PipetiPoo:
Mun autossa ei ole airbagia ja oon pitäny kaukaloa etupenkillä yksin ajellessani, en oo tienny et pitäis takapenkille laittaa... Ku silloinhan mä en näe onko lapsella kaikki ok :( Miehen autossa airbagit on ja kun sillä ollaan liikenteessä mä olen luonnollisesti vauvan kanssa takapenkillä.
Et ole tiennyt...Missä pussissa te oikein elämänne vietätte? Eikö järki sano yhtään mitään?

Tiedoksi: lapsellasi ei ole mitään hätää siellä takapenkillä ja jos on pakko nähdä kaukaloon, osta takapenkille asennettava peili. Näitä on myynnissä. On todettu, että lapsen tarpeista huolehtiminen ajon aikana heikentää liikenneturvallisuutta merkittävästi ja myös siksi kaukalo pitäisi sijoittaa takapenkille. Sinun kuuluu ajaa autoa, ei tarkkailla tai viihdyttää lastasi ajon aikana.
Mä sain aikanaan haukut terkkarilta kun pidin esikoista takapenkillä.. terkkari oli sitä mieltä että edessä täytyy olla jos vaikka tutti sattuu tippumaan kesken matkaa suusta.. |O
No just... me ollaan aina ajettu niin, että lapsi on takapenkillä ja vanhemmat edessä (jo heti sairaalasta kotiin ajaessa) ja vallan hyvin on pärjätty... sitten pysähdytään jos lapsi tarvii jotain
 
Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Mä sain aikanaan haukut terkkarilta kun pidin esikoista takapenkillä.. terkkari oli sitä mieltä että edessä täytyy olla jos vaikka tutti sattuu tippumaan kesken matkaa suusta.. |O
No just... me ollaan aina ajettu niin, että lapsi on takapenkillä ja vanhemmat edessä (jo heti sairaalasta kotiin ajaessa) ja vallan hyvin on pärjätty... sitten pysähdytään jos lapsi tarvii jotain
No noin mäkin tein.. terkkarista huolimatta.. :D oli kyllä muutenkin outo terkka..
 
Siiri
Vielä tosta katsastamisesta... ei välttämättä onnistu edes niin. Kaikkia uusia automalleja ei ole tyyppihyväksytty ilman etuairbagia. Silloin sitä ei saa huoltamossa poistaa toiminnasta, koska sitä ei voida katsastaa ilman airbagia. Nimim. kokemusta on.
 

Yhteistyössä